Sheltille lisää turkkia?

1v sheltin omistaja

Jos joku osaa antaa jotain vinkkiä miten saisi sheltin turkin kasvun kiíhtymään niin olisin kiitollinen. Meillä menee Royal Canin ja sekaan laitan aina mitä milloinkin. Lisäksi päivittäin annan annokset Nytrolin-öljyä. Olen kuullut, että olisi muitakin lisäravinteita tai vastaavia, jotka saattaa kiihdyttää karvan kasvua? Kellään vinkkejä tai kokemuksia?

Olen myös harkinnut RC:n vaihtoa muuhun nappulaan, koska sitä paljon arvostellaan... meille se on kuitenkin sopinut hyvin. Saan siitä myös kasvattaja-alennusta ja royal caninin pentupakkaukset ja muut kasvattajaedut houkuttelevat, myönnetään. Toki harkitsen ruual vaihtoa, jos jokin sopiva vaihtoehto löytyisi. Ehdotuksia tähänkin?

KIITOS!

10

305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jskjskf

      Miksi sen täytyy välttämättä kasvaa niin nopeasti ja pitkäksi? Se on koirilta synnynnäistä ja yksilöllistä, millainen turkki niille loppujen lopuksi kasvaa, eikä riipu vain rodusta.

    • Oma shelttini (-09) teki vasta viime talvena kunnon turkin mahtavan pohjavillan kera. Malttia, malttia. Kyllä se siitä kasvaa.

      • Harjataan lissää

        Kasvaako sheltin turkki siis jopa vuosien päästä? Ou nou harjaaminen alkaa sitte vissii meleko pian


    • m.ala-poikela

      Yleensä uroksilla on pitempi ja muhkeampi turkki kuin nartuilla...
      Luonnon laki...
      Mut kalaa ja kanan munaa...
      se on luonnollinen ravinnollinen tapa saada lisää kiiltoa ja muhkeutta turkkiin..
      Shelttejä mulla ollut jo 12 vuotta...
      Kokemusta siis... :D

      Niin ja mulla siis narttuja..

      • muikeajamuhkea

        Hyvät neuvot, lisäisin listaasi, että pidempiä lenkkejä kylmässä ilmassa, taikka talvisin pattereita pienemmälle jos itse siedät vähänkin viileämpää. kasvattaa meinaan turkin olosuhteiden mukaan ;)


    • 1+9

      Joillan Shelteillä myös on luonnostaan vain niukka turkki . Kyllä turkki elää sinne 2 vuoteen asti mutta kyllä koirasta vuoden iässä jo näkee tuleeko muhkea vai jääkö niukaksi .

      • nirppanokka syöjä

        Meidän typykällä turkki oli 1 v. vielä vähän teinitytön mallia. Jauhelihalla ja nappuloilla siitä iän myötä kasvoi ja tuuheutui.


    • ärsytys..

      Mä en tajua tollasta turkin ihannointia... Tai ylipäätään, että vuodenikäsen koiran pitäis olla jo valmis jne... Broilereita saa kaupasta.

      Olisitte tyytyväisiä, ettei koiranne kuole sen turkin kanssa, joskus vähemmän on enemmän, varsinkin, kun puhutaan pitkäkarvaisten koirien jalostuksesta...

    • Cat1982

      Miksi se turkki pitää saada siis kasvamaan? No joka tapauksessa turkki voi kasvaa 3-vuotiaaksikin asti omaan tahtiaan. Tai sitten ei kasva ollenkaan, eiköhän se ole koirakohtaista. Hyvä pohjavilla tietty saa turkin näyttämään muhkeammalta, mutta sitäkin ehkä joutuu odottamaan muutaman talven.

    • On myös koiria joiden turkki kasvaa läpi elämän, joka vuosi hivenen pidempi ja/tai paksumpi kuin edellisvuonna. Tunnen pari shelttiä ja muutaman collien joiden ikähaarukka on tällä hetkellä siinä 8-12v. Joidenkin turkki on kasvanut pituuttakin vuodesta toiseen niin että laappii nyt jo maata, ja jokaisella turkin tuuheus on parantunut joka vuosi.

      Tunnen tosin enemmän niitä joiden turkki ei juurikaan ole muuttunut parin kolmen ikävuoden jälkeen.

      Meillä sheltin (narttu) karvankasvu pysähtyi parivuotiaana eikä siitä koskaan tullut mitään "karvapalloa". Collieista (myös narttuja) vanhempi kasvattaa turkkiaan edelleen vaikka ikää on jo pian 13, mutta nuorempi, nyt 9, oli täydessä karvassaan kolmevuotiaana.

      En ole tullut kysneeksi mitä he syöttävät koirilleen, mutta miellä on ihan tavallisia royal canin nappuloita ja silloin tällöin vähän raakaa lihaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      78
      1403
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1205
    3. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      944
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      93
      941
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      139
      918
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      823
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      814
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      786
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      784
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      685
    Aihe