Collien spondyloosi/ hoitoa vai lopetus?

Hoito vai lopetus?

Sain hiljattain lääkärinlausunnon, jonka mukaan 4.5-vuotiaan collieni selän tilanne on "tyypillinen 13-vuotiaalle koiralle", spondyloosi näkyi useammassa nikamassa.
Lääkäri oli hoidon kannalla: suositteli hierontaa, fysioterapiaa, akupunktiota ja uimista. Lääkityksenä Pentosaanipolysulfaatti-pistoksia 1'vko, muulloin kipulääkitys päivittäin ja lisäksi nivelten oloa parantavaa ravintoainelisää päivittäin.
Ongelmia kuitenkin on. Koira sairasti n.2 vuotta kroonista suolistotulehdusta joka diagnosoitiin vasta akuutin vuotavan vatsahaavan myötä. Tämä jätti jälkensä vatsaan ja suolistoon joiden herkkyys ei todennäköisesti siedä jatkuvaa kipulääkitystä. Vatsatutkimusten myötä tuli myös haima-epäilys. Arvot ovat hieman alle viitearvojen ja vähärasvainen kotiruoka on pitänyt koiran vatsan kunnossa, tästä johtuen eläinlääkäri ei suositellut omega-öljyn syöttämistä. Riski haiman tulehtumiselle on liian todennäköinen.
Akupunktio olisi hyvä, mutten löydä kotiin tulevaa lääkäriä, sillä autokyydin tärinät sekä stressaavat koiraa että pahentavat kiputiloja. Pakollinen kotimatka siis pilaisi hoidosta saatavn hyödyn.
Olen pohtinut millaista koiran elämänlaatu tulisi olemaan? Hoitaisinko 13-vuotiasta koiraa vastaavalla selällä? Jos lähden hoitamaan, onko se vain itselleni jatkoaikaa luopumisentuskan siirtämiseen koiran kustannuksella?
Koiralla on koko elämänsä ajan ollut mahtava luonne ja elämänhalu, mutta myös remmirähinää jatkuvasta kivusta johtuen, se ei juurikaan leiki, on pienilläkin lenkeillä "perästävedettävä" ja läähättää aina lenkeillä mitä ilmeisemmin kivusta johtuen. Lisäksi koiran takajalat asettuivat kintereistä pihtiasentoon sen ollessa 5 kuukautinen, mikä taas aiheuttaa lihasjumeja ja lisää kipuja.
Ikävintä on se, että en ole tiennyt edellä mainitun johtuvan kivuista koska tälläistä on ollut pentuajan loppumisesta saakka. Olen ajatellut koiran vain olevan "tuollainen tyyppi".
Onko kellään kokemusta vastaavasta tilanteesta? Entä hoidosta spondyloosin suhteen?

1

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tupuna-pupu

      Kuinka siellä ratkaisu tuli?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      78
      1413
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1215
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      99
      994
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      944
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      139
      928
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      833
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      814
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      794
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      786
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      685
    Aihe