Möin pennun osarilla ja ostaja ei yhdestä kehotuksesta huolimatta ole osamaksuerää maksanut.
Olen toki lukenut kaiken ohjeistuksen kuinka asiassa toimitaan ja aion hakea koiran pois jos seuraavakin erä jää maksamatta, silloin on ensimmäinen erä jo sen kuukauden myöhässä.
Mutta... haluan toimia lain mukaan, jos jollakulla on kokemusta asiasta niiin faktaa kiitos.
-montako huomatusta pitää antaa maksamisesta?
-Tilitys? Millanen lapuski siinä pitää olla ja kuinka virallinen?
-Kuinka pääsen yhteisymmärrykseen koiran nykyisestä hinnasta? Minä en tule saamaan pennusta enää täyttä hintaa, ehkä 2/3 alkuperäisestä hinnasta. Hakeminenkin toiselta puolelta Suomea maksaa, mun pitää tutkailla koiraa muutama viikko että millaseksi luonne on kehittynyt jne ja tämäkin maksaa.
-Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon? Todistaja toki mukaan, allekirjoitus luovutuspaperiin ostajalta yms?
Minä en ole luovuttanut koiran papereita/omistusoikeutta ostajalle ja kaikki sopimukset on tehty kennelliiton lomakkeilla asiallisesti.
Koiran osamaksun laiminlyöminen ja koiran takaisinhaku
19
897
Vastaukset
- laki juttuja
Oletko tehnyt kirjallisen sopimuksen tästä "diilistänne"? Jos kaikki viralliset paprut ovat kunnossa suosittelisin lähettämään maksumuistutuksen. Maksumuistutuksessa tulisi lukea mistä muistutus on tullut, milloin eräpäivä oli ja siihen voi myös lisätä että jos maksua ei makseta se menee perintään.
Jos maksua ei kuulu muistutuksen jälkeen ota yhteyttä perintätoimistoon. Se kyllä maksaa mutta sinulla on oikeus vaatia maksajalta korvaus perintätoimiston käyttämisestä. Perintätoimisto lähettää maksuvaatimuksen(t) puolestasi.
Laki on tässä sinun puolellasi vaikka viralliset paperit eivät olisikaan kunnossa mutta jos sinulla ei ole näyttöä paperilla se on "he said she said"-tilanne eli kumman sana maksaa enemmän.
Ja jos et saa maksua missään vaiheessa ja joudut ottamaan koiran takaisin itsellesi, suosittelisin oikeuteen menoa. Ostaja on velvollinen maksamaan sinulle aiheutuneet rahan menetykset, tässä tapauksessa koiran arvon laskeminen sekä oikeudenkäyntikulut yms. kulut.
Kannattaa arkistoida kaikki yhteydenotot mitä teet ja ne kannattaa tehdä kirjallisessa muodossa, jotta sinulla on todistusaineistoa. Tallenna kaikki viestit mitä saat häneltä ja jos puhut hänen kanssaan kasvotusten, olisi hyvä jos sinulla olisi parikin todistajaa mukana. Kerro selvästi ostajalle mikä tilanne on ja mitä olet häneltä vailla. Jos et halua ottaa lakijuttuja tähän mukaan kannattaa silti mainita ostajalle että olet valmis pistämään asian eteenpäin, näin hän saattaa oikeuden eteen joutumisen pelossa myöntyä vaatimuksiisi. Ja kannattaa pysyä mahdollisimman asiallisena, silloin saa helpommin myönteisiä tuloksia!- ei vaikeaa
Ei siinä todistajia kaipailla, jos kaikki kunnossa ja maksu 1/kk myöhässä, auto käyntiin ja pentu pois. Tehty on
- sttttttttts snjs
Perintätoimistoa parempi vaihtoehto voi olla sovittelutoimisto. Keskustelemalla sopuun ja jos sovitte uudesta maksuaikataulusta tmv. sovittelutoimisto hoitaa seurannan ym. Eikä palvelu maksa mitään.
Täältä löytyy linkki yhteystietoihin: http://info.stakes.fi/sovittelu/FI/toimistot/index.htm tai googlaa oman alueesi toimisto. - Hiiohoilaloi
sttttttttts snjs kirjoitti:
Perintätoimistoa parempi vaihtoehto voi olla sovittelutoimisto. Keskustelemalla sopuun ja jos sovitte uudesta maksuaikataulusta tmv. sovittelutoimisto hoitaa seurannan ym. Eikä palvelu maksa mitään.
Täältä löytyy linkki yhteystietoihin: http://info.stakes.fi/sovittelu/FI/toimistot/index.htm tai googlaa oman alueesi toimisto.Kiitos :)
- MuuMaaSipuli
Lopettakaa rahantekeminen omien lemmikkienne kanssa. Koira ei ole mikään rahantekokone.
- hiiohoilaloi
:D Ei tuosta pentueesta kovin paljon käteen jäänyt, ei voi rahantekokoneeksi sanoa, jos haluat tietää niin tällä hetkellä se "hurja voitto" on n.500e. Tiedätkö että pelkkiin eläinlääkäreihin meni yli 1200e, uroksen omistajalle 900e, matolääkkeisiin upposi melki 200e, ruokinta maksoi loppuraskauden 4 x normaaliin verrattuna ja samaten imetyksen ajan. Sitten pennut alkoivatkin jo syödä itse. Varalta hommatut maidot, buusterit jne 100e. Pentupakettien leluihin, remmeihin, pantoihin, kuppeihin jne 150e. Tähän vielä matkakulut toisellle puolellel Suomea pariin otteeseen, astutusreissu siis. Jäi siitä käteen se mitä halusin eli täydellinen pentu
- Anonyymi
hiiohoilaloi kirjoitti:
:D Ei tuosta pentueesta kovin paljon käteen jäänyt, ei voi rahantekokoneeksi sanoa, jos haluat tietää niin tällä hetkellä se "hurja voitto" on n.500e. Tiedätkö että pelkkiin eläinlääkäreihin meni yli 1200e, uroksen omistajalle 900e, matolääkkeisiin upposi melki 200e, ruokinta maksoi loppuraskauden 4 x normaaliin verrattuna ja samaten imetyksen ajan. Sitten pennut alkoivatkin jo syödä itse. Varalta hommatut maidot, buusterit jne 100e. Pentupakettien leluihin, remmeihin, pantoihin, kuppeihin jne 150e. Tähän vielä matkakulut toisellle puolellel Suomea pariin otteeseen, astutusreissu siis. Jäi siitä käteen se mitä halusin eli täydellinen pentu
Paljon olet pentujen hinnasta ottanut?
- jntjnt
soitto? jos ei oke rahaa maksaa pentua, ei ole rahaa huolehtia siitä. miksi myit osamaksulla?
- hiiohoilaloi
Ihan noinkaan en sanoisi, ensimmäisen koirani ostin osarilla ja kyllä siitä oli rahaa huolehtia. Tosin koira ei pahemmin sairastellutkaan eli "halpa" kaveri.
Myin koiran osarilla koska ei kaikilla ole "ylimääräisiä" tonneja tilillä. Ei meillä ainakaan :) Kyllä sitä on joutunut kuukausia säästämään että sain tuon toisen koirani ostettua. Ja jouduin sääsätämään kuukausia että oli varaa teettää pennut.
Toisaalta olen sitä mieltä että jos haluaa koiran ja on sen loppuun harkinnut niin on jo säästänyt rahat pentua varten kun aika pennunostoon tulee, niinkuin itsekkin tein. - Anonyymi
hiiohoilaloi kirjoitti:
Ihan noinkaan en sanoisi, ensimmäisen koirani ostin osarilla ja kyllä siitä oli rahaa huolehtia. Tosin koira ei pahemmin sairastellutkaan eli "halpa" kaveri.
Myin koiran osarilla koska ei kaikilla ole "ylimääräisiä" tonneja tilillä. Ei meillä ainakaan :) Kyllä sitä on joutunut kuukausia säästämään että sain tuon toisen koirani ostettua. Ja jouduin sääsätämään kuukausia että oli varaa teettää pennut.
Toisaalta olen sitä mieltä että jos haluaa koiran ja on sen loppuun harkinnut niin on jo säästänyt rahat pentua varten kun aika pennunostoon tulee, niinkuin itsekkin tein.Jos joutuu osamaksulla ostamaan pennun, niin on aika selvää, että ei ole varaa pitää koiraa. Myykää koirat vain niille, joilla talous on kunnossa. Ei kädestä suuhun eläville.
- kasvattaja66
Itse et saa lähteä hakemaan koiraa pois. Mikäli osamaksuerät jäävät maksamatta pitää ottaa yhteys ulosottoviranomaiseen. Ulosottoviranomainen ryhtyy toimeen jos on tehty osamaksusopimus (eräpäivineen) ja pystyt näyttämään ettei suorituksia ole tullut.
- Hiiohoilaloi
Kaikki on virallisilla papereilla oikein tehty eräpäivineen. Yritän nyt ensin kuitenkin sopia uudet eräpäivät, ei ihan heti ulosottomiehen puheille huvita mennä.
- Eikä sinne
Hiiohoilaloi kirjoitti:
Kaikki on virallisilla papereilla oikein tehty eräpäivineen. Yritän nyt ensin kuitenkin sopia uudet eräpäivät, ei ihan heti ulosottomiehen puheille huvita mennä.
ulosottomiehelle muutenkaan niin vain mennä. Sinne mennään raastuvan kautta ja se muuten maksaa. Jos toinen sitten on osoittautuu varattomaksi niin niitä kuluja ei saa mistään pois. Kannattaa mieluummin etsiä sellainen perintätoimisto joka ei veloita kuluja ellei saa tulosta. Niitä on.
- Velkojenperijä(kin)
Eikä sinne kirjoitti:
ulosottomiehelle muutenkaan niin vain mennä. Sinne mennään raastuvan kautta ja se muuten maksaa. Jos toinen sitten on osoittautuu varattomaksi niin niitä kuluja ei saa mistään pois. Kannattaa mieluummin etsiä sellainen perintätoimisto joka ei veloita kuluja ellei saa tulosta. Niitä on.
No ei se käräjäoikeuden päätös nyt niin hirveitä maksa ja se hakemus pitää tehdä niin, että perittävään summaan lisätään oikeudenkäyntikulut. Harvoin maksaja todetaan täysin varattomaksi. Perintätoimisto laskuttaa velalliselta oikeudenkäyntikulujen lisäksi omat kulunsa, joten se maksaa velalliselle vielä enemmän. Lisäksi on niitä firmoja, jotka perivät vain perintäkuluja ja viivästyskorkoja ja hyvin vähän pääomaa. Mitä tuota lypsävää lehmää tappamaan ;). Niin että niissäkin saa olla tarkka.
Oman pentuni kasvattaja kertoi, että on aina saanut soittaa monesti osamaksujen perään. Syynä maksuhaluttomuuteen on ollut juuri usein tämä luulo siitä, että kasvattaja on kovastikin rikastunut pentuja myymällä. Hän kertoi, että usein auttaa, kun hän kertoo, että rahat menevät koirien ruokiin ja hoitoon (hänellä on iso kennel) eikä sillä osteta itselle luksusta.
Ilman viranomaisen apua et tosiaan voi mennä koiraa takaisin hakemaan. Muutenkin se on ehkä huono vaihtoehto, jos koiraa muuten hoidetaan hyvin.
Uusien eräpäivien sopimisessa on usein se huono puoli, että kun ne koittavat, joudut taas sopimaan uudet eräpäivät. Näin tavallaan opetat velallisen siihen, että eräpäivä = uuden eräpäivän sopimispäivä. Jos haluat kuitenkin tähän lähteä, niin tee selvä maksusuunnitelma ja sovi siihen myös sanktiot, mikäli suunnitelmaa ei noudateta. Ja kirjallisena molempien allekirjoituksella. Tähän on hyvä myös sopia se, milloin saatavaa lähdetään perimään oikeusteitse. Yleensä velallinen haluaa välttää tämän. - Anonyymi
Hiiohoilaloi kirjoitti:
Varmaankaan sellainen ei ole mikään hyväntekijä vaan rahaa vaatimassa.. Joten asia vaikeutuisi entisestään. (Vanha viesti, huomasin.)
- Anonyymi
Eikä sinne kirjoitti:
Vaatii tietyn luonteen että perintätoimistossa olisi kirjoilla. Samanlaista luihuutta ja kovuutta kuin puhelinmyyntifirmassa.
- osamaksussa varoa
Kaupanpurkuun pitää olla oikeuden päätös eli mene ulosottovirastoon tai oikeustalolle ja laita kirjallinen vastine ,että haluat purkaa kaupan ja perustelut siihen,kenneliiton sivuilta voi tulostaa osamaksu sopimuksen ja kauppakirjan jossa on sovittu summa ei sitä ostaja voi muutella ellei sitten koirassa ole tullut esille joitain asioita joita myyja ei ole ostajalle kertonut tai koiraa ei voi käyttää siihen tarkoitukseen mihin se on ostettu,lähinnä näyttelyyn-jonkin elimellisen-fyysisen vaivan takia joka on ollut koko ajan.ota ostajaan yhteyttä ja sano että jos ei maksa purat kaupan ja haet poliisien kanssa koiran pois
- Anonyymi
Älkää myykö koiria osamaksulla. Pankista saa lainaa ja jollei saa, niin luottotiedot on sössitty. Sellaisella ei ole varaakaan pitää koiraa.
- Anonyymi
Koiria ei osteta eikä myydä osarilla! Jos ei ole halunnut kauppasummaa säästää ei halua koiraakaan. Ostohinta on kaikista pienin kuluerä nykyisin koiran hankinnassa ja pidossa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384659Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2722376Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532247- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131642M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289