Kutsut juhliin - ymmällään

Neiti kesäheinä

Hei,

tässä ollut parit juhlat, joihin tullut kirjallinen kutsu.

Molemmissa ollut kellonaika, toisessa klo 14.00 alkaen, ja toisessa klo 13.00 alkaen. Omalla sivistykselläni ymmärrän tällaiset kellonaika alkaen - kutsut niin, että voi saapua tuosta kellonajasta lähtien, ja on tarkoituskin ilmeisesti sitten, että kaikki vieraat eivät saavu yhtäaikaa, vaan porrastaen.

Kuitenkin olen saanut muutamia "raivostuttavia" puhelinsoittoja toisilta kutsutuilta, että missä helkutissa viivyt, täällä odotellaan, etkö lukenut kutsua jne.
Yritä siinä sitten selittää, että kellonaika oli alkaen, toisessa paikassa olin vielä yötä, joten ajattelin, että menen myöhemmin, etten nyt iltapäivästä asti ole siellä notkumassa, kun vieraita oli paljon ja kiireisimmät päiväkävijät ensin.

Kertokaa nyt hyvät ihmiset, olenko tehnyt jonkin etikettivirheen, enkö osaa lukea tai enkö ymmärrä lukemaani, vai olisiko minun pitänyt lukea myös ne rivienvälit siitä kutsusta. Jos kutsussa on klo 13, menen klo 13, mutta jos kutsussa on klo 13 alkaen, eikö silloin voi mennä joustavasti?

10

6262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äi-ty-li

      ihan oikeassa olet, noin se menee. Ystäväsi ovat väärässä. Minulla oli tuossa vime viikonloppuna isommat kutsut ja olin laittanut tuloajaksi klo 13, koska meillä oli ruokatarjoilu. Jos olisi ollut ns. cocktail- kutsut, olisin laittanut "alkaen klo 13".

    • kutsujat mokasivat

      Juuri noin: alkaen klo 13 tarkoittaa että ei ennen sitä mutta kaikkien ei tarvitse olla paikalla juuri klo 13. Ja kuten ylempänäkin vastataan että jos ruokatarjoilu niin silloin kutsuun kirjoitetaan että pyydämme teitä saapumaan klo 13 !!!

      Meille tulee parin viikon kuluttua vieraita, jolle tarjoamme ruoan, ja olemme kutsuneet heidät tietyllä kellonlyömällä, ei todellakaan alkaen klo xx. Haluamme että ruoka tarjoitaan ajallaan ja parhaimmillaan "syöjät odottavat kohokasta, kohokas ei ruokailijoita" vaikka kohokasta ei olekaan listalla.

    • Riippuu juhlista

      Kyllä se voi tarkoittaa myös että kutsut alkavat klo 13 ja jatkuvat siitä eteenpäin.

      Esimerkiksi häät ja ripijuhlat alkavat kaikkien osallistujien osalta yhtä aikaa, erityisesti jos tiedät että tilaisuudessa on ruokatarjoilu niin mene silloin kun on alkamisaika.

      Ylioppilasjuhliin voi tulla pistäytymään päivän aikana myöhemminkin, jos tarjoilu on noutopöydästä. Paras tarkistaa juhlien järjestäjältä.

    • myöhässä

      "Alkaen" tarkoittaa, että seremoniat alkavat silloin ja jos tulet myöhemmin otat itse vastuun siitä, mistä jäät paitsi. Sinun pitäisi itse päätellä kutsun luonteesta onko syytä olla paikalla ajoissa vai myöhästellä.

      Lieneekö näistä missään kirjassa varsinaisia kiisteltäviä sääntöjä. Oma järki pitäisi sanoa, mikä on sopivaa ja mikä ei.

    • juhlan etiketti

      Kyllä tuo taitaa tarkoittaa, että kutsut alkavat klo 13, mutta voit mennä sinne myöhemminkin. Esim. jos kutsut ovat alkaen klo 13 on aivan sopivaa ja ymmärrettävää saapua esim. illalla kello 23, koska se on kuitenkin vielä saman vuorokauden puolella.

    • .........

      Kumpi kuulosta fiksummalta:
      kutsumme teidät Matin ja Liisan vihkitilaisuuteen Härmän kirkkoon alkaen klo 13 VAI
      kutsumme teidät Matin ja Liisan vihkitilaisuuteen Härmän kirkkoon klo 13.

      Jos kaikki vieraat halutaan paikalle klo 13 ei tarvita sanaa "alkaen" mutta jos saapumisaika on liukuva niin alkaen klo 13 tarkoittaa että siitä lähtien ovet on auki, tilaisuuden luonteesta kannattaa päätellä onko ovet auki klo 23 asti vai kannattaisiko saapua klo 14 (esim. yo-juhlat, rippijuhlat, viisikymppisjuhlat).

      hinnoittelusta sen huomaa: jos t-paitoja mainostetaan alkaen 9,95 niin osan saa sillä hinnalla, osa maksaa enemmän, halvemmalla niitä paitoja ei tule nyt saamaan.

      • Korkeilla koroilla

        On olemassa tiettyjä seremonioita (useimmiten kirkollisia), jotka alkavat tietyllä kellonlyömällä ja kestävät aikansa. On myös olemassa juhlia, joissa ei mitään seremonioita ole (mahdollisia onnittelupuheita lukuunottamatta).

        Kai nyt jokainen ymmärtää, että vihkimisseremonia alkaa klo xx.xx. Eihän pappi voi tehdä niin, että ensin vihkii klo 12.00, seuraava autolastillinen vieraita tulee klo 13.00, jolloin pappi pitää uusintaesityksen, seuraavat vieraat klo 13.30...

        Syntymäpäivillä ei useimmiten ole vähääkään haittaa, vaikka vieraat tulevat porrastetusti, vähän tietysti riippuu tarjoiluista. Kutsuun voisi mielestäni laittaa "alkaen klo 13-14", jolloin ruoka olisi lämpö- ja kylmälevyillä oikean lämpöisenä ja syömäkelpoisena, mutta kaikki vieraat eivät olisi samanaikaisesti jonottamassa ruokaa. Minusta esimerkiksi syntymäpäivillä on todellakin paljon tärkeämpääkin tekemistä kuin seisoa tai mataa eteenpäin noutopöydän ääressä! Sen ei pitäisi olla missään juhlassa oma ohjelmanumeronsa!


    • 10164

      On valitettavan yleistä, ettei kutsuja osata laatia. Joudun jonkun verran työkseni neuvomaan kutsujen sanajärjestyksiä ja sanaa alkaen saa usein korjata pois, koska kutsun laatinut mieltää sen vain omassa mielessään kuinka juhla ikään kuin on hänelle tietystä kellonlyömästä alkava.

      Kutsuissa on aina vältettävä korulauseita, turhaa hienostelua ja pyrittävä ilmaisemaan asia jopa tiukan selvällä tavalla.

      Jos ottaa kutsuttuna vapauden tulkita aikamäärettä sanasta alkaen, niin kyllä siinäkin täytyy osata arvioida tilaisuuden luonne. Joissakin tuloaika voi tarkoittaa 30 min. ja joissakin pari tuntia. Mitä pienemmät juhlat sen tärkeämpää on olla viivyttelemättä puolta tuntia kauempaa. Yksi ihminen ei saa odotuttaa itseään kohtuuttomia määriä vain siksi, että on omasta mielestään oikeassa.

      Kannattaa aina tarkistaa, mitä kutsussa on ajateltu. Kutsuista kiittäminenhän kuuluu asiaan ja siinä yhteydessä voi vielä sopia, mihin asti isäntäväki on ajatellut odottaa vieraita tulevaksi.

    • Neiti kesäheinä

      Hei,

      paljon kiitoksia vastauksistanne :-)

      Tosiaankin, kutsujen luonne kertoo paljon siitä, miten menetellä.
      Ja voihan sitä sitten toki kysyä, kun ilmoittaa osallistumisestaan.

      • screenclean

        Olet oikeessa, kun ilmoittautuu voi myös kysäistä siitä tuloajasta ja varsinkin ilmoittaa jos ei pääse saapumaan vaikka sillon klo 13.
        Itse olin kirkollisessa juhlassa, joka alkoi klo 11 mutta kutsussa mainittiin että vieraiden tulisi olla paikalla 10.45.
        Oisihan se hassua jos sinne kirkkoon tulla kolisteltaisiin kesken
        palveluksen.
        Toinen asia on esim syntymäpäivät, niihin mememinen on joustavampaa ja jopa toivottavaa että kaikki ei tule ihan yhtäaikaa. Tällöin on hyvä käyttää sitä alkaen sanaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5564
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1967
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      56
      1704
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe