Virtsakivien/kiteiden ehkäisy?

Pissikiviä

Onko mitään kotikonstia/ruokaa jolla olisi mahdollista vaikuttaa kissan virtsakivien muodostukseen? Kun tuntuu että melkein kaikkiin sairauksiin on jotakin luonnontuotetta tms. jolla voi oireita lievittää niin olisikohan tähän?

Minulla on 7-vuotias leikattu kolli, jolla on kaksi kertaa todettu virtsakiviä viimeisen neljän vuoden aikana. Kissa oli kyllä näiden vuosien aikana toisessa kodissa jossa sille ilmeisesti syötettiin jotain huonolaatuisempaa kissanruokaa (kaupan halvinta), jolloin ensimmäisen kerran todettiin virtsakivet, sitten seuraavan kerran kissa alkoi oireilemaan n. kuukauden päästä kun se tuli minulle takaisin.
Viimeisimmästä kerrasta on nyt pari vuotta aikaa mutta silti pelottaa että kivet vielä palaavat.
En viitsisi kuitenkaan syöttää kissalleni pysyvästi sitä eläinlääkärin virtsakivi ruokaa joka maksaa aivan tuhottomasti ja koska meillä on kaksi kissaa ei se yksi pussi kauan riitä. Jos vain olisi jokin luonnonmukainen juttu mitä kissalle voisi syöttää jotta pääsisimme ongelmasta eroon.. Onko kenelläkään mitään tietoa?

42

8801

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isikisu

Perusasia on se, että kissa syö jotain tavallista happamenpaa.
      En muista nyt mitkä asiat auttaisi, mutta ihmiselle vinkkejä

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00345

Kokeile antaa vaikka piimää jos maistuisi.
      Suolan antaminen sormesta kieleen (max 20 pöytäsuola raetta viikossa, ei kerralla) lisää pissiä ja liuottaa samalla kiviä.

• isikisu

Jatkan vielä, että näin kesällä anna mahdollisuus loikoilla auringossa (lämmössä), lämpö liuotta myös kiviä.

• Pissikiviä

okei kiitos vinkeistä.. Onneksi kisu on alkanut juomaan enemmän vettä nykyään kun ennen ei kelvannut mikään vesi ja se varmasti edesauttoi kivien muodostumista. Nykyään maistuu muukin vesi kuin vessanpöntöstä juotu! :)

• Siipipala.
    • jolie84

Mun 8v kollikissalla meni alkuvuodesta putki tukkoon, joten tarvittiin eläinlääkärin pikaista apua. Kissalle määrättiin elinikäinen ruokavalio. Lemmikkikaupoista saa näitä "pissaruokia". Maksavat toki enemmän kun markettien ruuat, mutta toisaalta, näitä pissaruokia annettaan vähemmän koska ovat täyttä tavaraa eivätkä mitään jauhonappuloita. Itse ostan suoraan eläinlääkäriltä Royal Caninen Urinary S/O säkkejä. 19kg. Kestää yhdellä kissalla ainakin 3 kk:tta. Meillä kaikki kolme kissaa syövät nyt samaa ruokaa, niin haen säkin noin joka toinen kuukausi. Ennemmin maksan kunnon ruuasta hieman enemmän, ku hirveitä lääkärimaksuja. Tuo virtsaputken avaaminen (joka kaikkine toimenpiteineen kesti n 15min) maksoi 180€.

• 8+1

Eläinkauppojen "pissaruuat" ovat kosmetiikkaa eivätkä todellakaan tehokkaita. Ne kannattaa unohtaa muuten kuin ennalta ehkäisevänä ravintona, vaikka omani kyllä sairastui virtsakiviin siitäkin huolimatta että em. ravintoa sai lihan lisäksi.

Hyvät ja asianmukaiset "pissaruuat" saa ainoastaan eläinlääkäreiltä ja apteekeista, sillä ne ovat tavallaan lääkeaineita joita vähittäiskaupassa ei saa myydä.

Jos ei halua syöttää teollista "pissaruokaa" eli sulatusruuan jälkeen ylläpitoa, voi toki eläinlääkärin suostumuksella ja VALVONNASSA lisätä kissan tavalliseen ruokaan dl-metioniinia ja ammoniumkloridia. Näiden annostelu on kuitenkin todella tarkkaa, joten sulla on oltava h*lvetin tarkka vaaka (gramman tarkkuus ei käy), farmaseutin kärsivällisyys ja halu punnita joka päivä kissasi lääkkeet.

Sulatus- ja ylläpitoruuista sen verran, että heittäkää ne kuivamuonat variksille ja syöttäkää kissallenne märkäruokaa. Raksut, ei edes dieettisellaiset eivät koskaan ole kissalle sitä parasta ja terveellisintä ravintoa, ei varsinkaan virtsatievaivoista kärsivälle.

• kissanpissat

Ajatusmailmasi on kosmetiikkaa, nuo tuotteet on brändätty "ell" ruaksi, eli maksavat vain enemmän vakuutuksista ja luvista että saavat myydä "ell" ruokana(vastuu), joka myös tietenkin nostaa ruoan hintaa. Suomessakin taidetaan myydä nykypäivänä varmaa 100 kissanruoka merkkiä, sitten vielä ulkomaan nettikaupat, identtisillä tuoteselosteilla löytää useita ilman "ell" merkintää..

• Mutta.Mutta
        kissanpissat kirjoitti:

Ajatusmailmasi on kosmetiikkaa, nuo tuotteet on brändätty "ell" ruaksi, eli maksavat vain enemmän vakuutuksista ja luvista että saavat myydä "ell" ruokana(vastuu), joka myös tietenkin nostaa ruoan hintaa. Suomessakin taidetaan myydä nykypäivänä varmaa 100 kissanruoka merkkiä, sitten vielä ulkomaan nettikaupat, identtisillä tuoteselosteilla löytää useita ilman "ell" merkintää..

Eikö tullut mieleen, että asiat saattavat nykyisin olla eri lailla kuin vuosia sitten kun aloitus on tehty ja keskustelua aiheesta käyty? Ehkä ennen oli vähemmän vaihtoehtoja millä virtsakivikissaa ruokkia jos mieli ettei vaiva uusiudu?

Kuinka monta virtsakivistä kärsivää kissaa omistat tai olet omistanut? Millä ruualla tai muilla menetelmin sait kivet pysymään poissa vai uusiutuiko vaiva? Onko sulla nykypäivän tietoa vai historian havinaa?

• kissanpissat

Asiat ovat muuttuneet kyllä, nykyään netin avulla näitä pystyy etsimään itse, eikä tarvitse ajaa jokaista liikettä lävitte löytääkseen. Virtsakivistä voi tehdä ongelmallisen asian, jos vain haluaa. Pääpointtina on kuitenkin neste ja neste, jos kuivaruokaa syöttää vielä kerran neste.

Nykypäivän tietoa, on vähän outo ilmaisu mielestäni. Mainospuheet ovat muuttuneet enemmän, kuin kissat. Rehellisesti en vain näe asiaa mitenkään eläinlääkäri asiana, vaan ymmärrtämättömyytenä juomisen tärkeyteen, sekä näihin nykypäivän täydennysravintoihin ja muuhun puutteeliseen ruokintaan.

Esimerkkinä "ell" ruoka virtsakiville. Toisin sanoen vähä lihainen ruoka joka tällä menetelmällä vähentää kehon kuivumista ja "auttaa" virtsakivien muodostumista. Tämmöset ruoat varmasti auttaa siinämielessä, että virtsakivien kerääntyminen hidastuu. Joo tuote sisältää ph ainetta kalsiumsulfaattia, mutta saman asian ajaa vaikka kamomilla.

Koostumus: riisi, vehnägluteeni*, kuivattu siipikarjanvalkuainen, maissijauho, eläinrasvat, maissigluteeni, hydrolysoidut eläinvalkuaiset, kivennäisaineet, kasvikuidut, juurikaskuitu, kalaöljy, soijaöljy, frukto-oligosakkaridit, äyriäishydrolysaatti (glukosamiinin lähde), isosamettikukkauute (luteiinin lähde). LISÄAINEET (kg:ssa): Ravitsemukselliset lisäaineet: A-vitamiini: 22000 KY, D3-vitamiini: 800 KY, E1 (Rauta): 46 mg, E2 (Jodi): 3,5 mg, E4 (Kupari): 8 mg, E5 (Mangaani): 59 mg, E6 (Sinkki): 194 mg, E8 (Seleeni): 0,08 mg - Säilöntäaineet - Hapettumisenestoaineet. RAVINTOAINEET: Raakavalkuainen: 34,5% - Raakarasva: 15% - Tuhka: 7,4% - Raakakuitu: 2,5% - Kalsium: 0,8% - Fosfori: 0,7% - Natrium: 0,9% - Magnesium: 0,05% - Kalium: 1% - Kloori: 1,9% - Rikki: 0,5% - Tauriinin kokonaispitoisuus: 0,2% - Virtsaa happamoittavat aineet: kalsiumsulfaatti (0,56%), DL-metioniini.

• 3kivikissaa
        kissanpissat kirjoitti:

Asiat ovat muuttuneet kyllä, nykyään netin avulla näitä pystyy etsimään itse, eikä tarvitse ajaa jokaista liikettä lävitte löytääkseen. Virtsakivistä voi tehdä ongelmallisen asian, jos vain haluaa. Pääpointtina on kuitenkin neste ja neste, jos kuivaruokaa syöttää vielä kerran neste.

Nykypäivän tietoa, on vähän outo ilmaisu mielestäni. Mainospuheet ovat muuttuneet enemmän, kuin kissat. Rehellisesti en vain näe asiaa mitenkään eläinlääkäri asiana, vaan ymmärrtämättömyytenä juomisen tärkeyteen, sekä näihin nykypäivän täydennysravintoihin ja muuhun puutteeliseen ruokintaan.

Esimerkkinä "ell" ruoka virtsakiville. Toisin sanoen vähä lihainen ruoka joka tällä menetelmällä vähentää kehon kuivumista ja "auttaa" virtsakivien muodostumista. Tämmöset ruoat varmasti auttaa siinämielessä, että virtsakivien kerääntyminen hidastuu. Joo tuote sisältää ph ainetta kalsiumsulfaattia, mutta saman asian ajaa vaikka kamomilla.

Koostumus: riisi, vehnägluteeni*, kuivattu siipikarjanvalkuainen, maissijauho, eläinrasvat, maissigluteeni, hydrolysoidut eläinvalkuaiset, kivennäisaineet, kasvikuidut, juurikaskuitu, kalaöljy, soijaöljy, frukto-oligosakkaridit, äyriäishydrolysaatti (glukosamiinin lähde), isosamettikukkauute (luteiinin lähde). LISÄAINEET (kg:ssa): Ravitsemukselliset lisäaineet: A-vitamiini: 22000 KY, D3-vitamiini: 800 KY, E1 (Rauta): 46 mg, E2 (Jodi): 3,5 mg, E4 (Kupari): 8 mg, E5 (Mangaani): 59 mg, E6 (Sinkki): 194 mg, E8 (Seleeni): 0,08 mg - Säilöntäaineet - Hapettumisenestoaineet. RAVINTOAINEET: Raakavalkuainen: 34,5% - Raakarasva: 15% - Tuhka: 7,4% - Raakakuitu: 2,5% - Kalsium: 0,8% - Fosfori: 0,7% - Natrium: 0,9% - Magnesium: 0,05% - Kalium: 1% - Kloori: 1,9% - Rikki: 0,5% - Tauriinin kokonaispitoisuus: 0,2% - Virtsaa happamoittavat aineet: kalsiumsulfaatti (0,56%), DL-metioniini.

Virtsakivet ovat olleet todella iso ongelma, sillä kolmella kissallani niitä on ollut huolimatta niiden erilaisesta taustasta ja siitä mitä ne olivat syöneet ennen virtsatievaivoja.

Kun ensimmäinen kissoista sai virtsakiviä, jouduin soittelemaan ympäri maata eri eläinlääkäreille, sillä harvalla voli vaivasta kunnollista tietoa ja "konitohtoreilla" tuskin lainkaan. Onnekseni löytyi kissaexpertti joka osasi neuvoa kuinka hoitaa ja ruokkia kissaani oikeaoppisesti. Ei silti helpolla päästy, en minä eikä varsinkaan kissa. Liotuus- ja ylläpitoruuat piti tilata eläinlääkärille tai apteekkiin, sillä eipä niitä alkuun hyllytavarana ollut, hieman myöhemmin peräti kolmea eri merkkiä. Jos lipsuin kissani dieetistä eli em. ruuista kostautui se heti, mutta ylläpitoruuan sitkeällä syöttämisellä kissa pysyi tuosta kamalasta vaivasta vapaana.

Eläinlääkärillä on kolmen kissan kanssa jouduttu juoksemaan virtsakivien takia ja rahaa erikoisruokiin pistämään. Onneksi viime vuosina en ole tuohon kurjaan vaivaan törmännyt, sillä se on raskasta niin eläimelle kuin omistajalle.

• 6+10

Lisäyksenä vielä, että viljattomuus ehkäisee virtsakivien/-kiteiden muodostumista, joten syötä kissalle viljatonta & kosteaa ruokaa ENNEN kuin mitään oireita ilmaantuu - tällöin yleensä oireita ei edes ilmaannu.

• 7+32

Mistäs tuon tiedon repäisit?

• 9+8

Mun kissa söi aikoinaan ainoastaan eläinkaupan mukamas laadukkaita märkäruokia sekä raakaa lihaa mutta silti se sai virtsakiviä ja pahemman kerran sittenkin.

Sen uskon että kuivamuona eli raksut on paholaisen keksintö, mutta että pelkästään ruokavalio olisi virtsaoireiden syy? Ei tod ole!

• ehkä tästä
        7+32 kirjoitti:

Mistäs tuon tiedon repäisit?

Olisko vaikka tästä repäisty? Tosin ei viljattomuus yksistään ole syypää, vaan usein vaikuttavia asioita on useampia. Mutta kun kissa ei ole lehmä, vaan petoeläin eli lihansyöjä, niin miksi sille edes pitäisi antaa viljoja?

Lainaus on Clinivetin sivulta johon suosittelen tutustumaan, siellä on hyviä artikkeleita.

1.
        Hanki kissan koko ruokahistoria riittävän pitkältä ajalta.
        Erilaiset ruoka-aineet vaikuttavat virtsan koostumukseen suuresti. Kissa lihansyöjänä tuottaa pääsääntöisesti hapanta virtsaa (pH 5-6). Kun ruokinnassa on viljaa ja vihanneksia (kuivamuonat ja purkkimuonat), nousee virtsan pH korkeammalle perustasolle, erityisesti kun ruokinnasta on kulunut pidempi aika (siis kissa alkaa tässä mielessä muistuttaa märehtijää).

http://www.clinivet.fi/artikkelit/kissa_artikkelit/artikkeli_8.html

• 19+10
        ehkä tästä kirjoitti:

Olisko vaikka tästä repäisty? Tosin ei viljattomuus yksistään ole syypää, vaan usein vaikuttavia asioita on useampia. Mutta kun kissa ei ole lehmä, vaan petoeläin eli lihansyöjä, niin miksi sille edes pitäisi antaa viljoja?

Lainaus on Clinivetin sivulta johon suosittelen tutustumaan, siellä on hyviä artikkeleita.

1.
        Hanki kissan koko ruokahistoria riittävän pitkältä ajalta.
        Erilaiset ruoka-aineet vaikuttavat virtsan koostumukseen suuresti. Kissa lihansyöjänä tuottaa pääsääntöisesti hapanta virtsaa (pH 5-6). Kun ruokinnassa on viljaa ja vihanneksia (kuivamuonat ja purkkimuonat), nousee virtsan pH korkeammalle perustasolle, erityisesti kun ruokinnasta on kulunut pidempi aika (siis kissa alkaa tässä mielessä muistuttaa märehtijää).

http://www.clinivet.fi/artikkelit/kissa_artikkelit/artikkeli_8.html

Eiköhän idioottikin tiedä sen ettei kissa ole hiilareitten popsija, mutta että mukamas virtsakiteiltä/kiviltä/sakalta pelastuisi jos ei viljaa napaansa vetäisi.

Ei pelastu!

Tietysti ruokavalio on yksi tärkeä seikka, mutta ei todellakaan se autuaaksi tekevä joten et voi sanoa että virtsatieoireita ei yleensä ilmaannu jos viljatonta ruokavaliota kissallaan pitää.

Ei!

FUS iskee kissaan kuin kissaan ruokavaliosta huolimatta huolimatta mutta aina parempi on jos jättää kuivamuonan pois kissansa ruokavaliosta.

Kuivamuona kuten edellisessä viestissäni ilmaisin on paholaisen keksintö eikä todellakaan missään nimessä kunnollista kissan eikä edes koiran ruokaa.

• väärä kohde
        19+10 kirjoitti:

Eiköhän idioottikin tiedä sen ettei kissa ole hiilareitten popsija, mutta että mukamas virtsakiteiltä/kiviltä/sakalta pelastuisi jos ei viljaa napaansa vetäisi.

Ei pelastu!

Tietysti ruokavalio on yksi tärkeä seikka, mutta ei todellakaan se autuaaksi tekevä joten et voi sanoa että virtsatieoireita ei yleensä ilmaannu jos viljatonta ruokavaliota kissallaan pitää.

Ei!

FUS iskee kissaan kuin kissaan ruokavaliosta huolimatta huolimatta mutta aina parempi on jos jättää kuivamuonan pois kissansa ruokavaliosta.

Kuivamuona kuten edellisessä viestissäni ilmaisin on paholaisen keksintö eikä todellakaan missään nimessä kunnollista kissan eikä edes koiran ruokaa.

"Tietysti ruokavalio on yksi tärkeä seikka, mutta ei todellakaan se autuaaksi tekevä joten et voi sanoa että virtsatieoireita ei yleensä ilmaannu jos viljatonta ruokavaliota kissallaan pitää."

Enhän minä ole mitään sellaista väittänytkään, vaan joku aiempi kirjoittaja. Otin vain esille, että tuosta tiedosta se väite voisi olla peräisin.

Ei tunnu kaikki "idioottit" tietävän, koska niin paljon sitä hiilaria kissoille ruoan mukana syötetään. Vilja ei ole ainut hiilari, vaan mm. sokerikin on sitä ja täysin turha kissoille. Hiilaria on myös märkäruoassa, ei vain pelkästään kuivaruoassa, mutta kuivaruoassa on lisäksi toinen paha asia eli kuivuus.

• 1310

Virtsakiteiden avainsana on ph, joihin ruoalla voi vaikuttaa. Ns. liuotusruoat on eri asia kuin ennaltaehkäisevä ruokavalio. Ed. kommenteissa viitattiin clinivetin artikkeleihin, joihin kannattaa tutustua. Clinivetin kissanruoat ehkäisevät virtsatieongelmia eikä maksa paljon. Miksi siis pitää odottaa, että kissalle niitä tulee ja se kiljuu tuskissaan?

• pisnesonpisnestä

Syöttäkää luonnollista ruokaa! Lihaa, kalaa, sisäelimiä, kanan munan keltuaista ym. Näitä kun antaa vaihtelevasti, hätävarana joskus kaupan märkäruokaa, kissa kasvaa ja voi hyvin!

• 1617

Tässäpä hyvä resepti virtsaongelmiin.

• Eitoimiaina

Mun kissat ovat aina syöneet mainitsemaasi luonnollista ruokaa, mutta silti niistä kaksi kärsi virtsakivistä kuten myös aikuisena mulle tullut Putte jota oli syötetty kaikilla mahdollisilla herkuilla paitsi kuivamuonalla.

• 1018

"Luonnollinen" ruoka on suurin syy kissojen virtsaongelmiin.

• Anonyymi

Minun kissani on syönyt vain lihaa ja kalaa, silti tuli virtsaumpi. Onko lihassa liian korkea proteiinipitoisuus?

• kisumimmi

Moikka. Mun kissa on syönyt lääkäriaseman Royal Canin urinary-ruokaa jo yli viisi vuotta, pysynyt sillä terveenä, onneksi! Onhan se kallista, mutta minun mielestä kannattaa. Samalta lääkäriasemalta olen vaihtelun vuoksi joskus ostanut Hills-merkkistä virtsakiviruokaa. Samaa mieltä olen muiden kanssa, että ruokakauppojen kuivaruokia kannattaa välttää (niissä liikaa viljaa sekä magnesiumia). Kissalle voi välillä antaa niitä annospussi-lihapalaruokia. Ihan kissasta ja omistajasta riippuu, miten usein niitä uskaltaa antaa! Olen ite melko varovainen niiden kanssa, joskus harvoin yksi "herkkupussi". Mutta se nuolee niistä lähinnä kastikkeen.

• kisumimmi

Moikka. Mun kissa on syönyt lääkäriaseman Royal Canin urinary-ruokaa jo yli viisi vuotta, pysynyt sillä terveenä, onneksi! Onhan se kallista, mutta minun mielestä kannattaa. Samalta lääkäriasemalta olen vaihtelun vuoksi joskus ostanut Hills-merkkistä virtsakiviruokaa. Samaa mieltä olen muiden kanssa, että ruokakauppojen kuivaruokia kannattaa välttää (niissä liikaa viljaa sekä magnesiumia). Kissalle voi välillä antaa niitä annospussi-lihapalaruokia. Ihan kissasta ja omistajasta riippuu, miten usein niitä uskaltaa antaa! Olen ite melko varovainen niiden kanssa, joskus harvoin yksi "herkkupussi". Mutta se nuolee niistä lähinnä kastikkeen.

• kisumimmi

• kisumimmi

• kisumimmi

• kisumimmi

• kisumimmi

• satan2000

Ihan on skeidaa syytellä hoitajaa että ostaa huonolaatuista ruokaa, on laitonta myydä sellaisia eläintenruokia jotka aiheuttavat sairauksia. Jos kaupoissa nyt on ruokia jotka aiheuttavat virtsakiviä ja muita sairauksia ne pitää vetää pois markinoilta.Koska ei voida katsoa eläimen laiminlyömiseksi tai jopa eläin rääkäykseski kun syöttää kaupasta ostettavia kissanruokia, silloin syytetään valmistajaa. Kissan ruuissa lukee täysravinto, joka tarkoittaa että muuta ravintoa ei tarvitse antaa. Myös eläinlääkärit syöttävät kateilleen pelkkää kuivaruokaa. Eri asia on jos ei ole juomavettä, tai muita laiminlyöntejä. Tai jos kissaa pidetään pinessätilassa eikä saa liikuntaa kuten häkissä tai pienessä huoneessa, tai kissaa ei ruokita vaan pidetään pelkällä hiirestysravinnolla, tai syötetään ihmisten jämä ruokia. Heitteille jättöjä on monelaisia ja ne aiheuttavat sairastumista, mutta jos kaupan kissanruuat ovatkin huijausta ja aiheuttavat sairuksia ne ovat laittomia ja niin edelleen.
      Pakkausessa tällöin pitää olla merkintä ei saa olla pääasiallista ravintoa, ei täysravinto tai vakka että ruoka on tarjottava ainoastaan liotettuna.
      Lapsilla katsos on neuvola jossa äidille opetetaan lapsen ruokavalio ja kaikki äidit tietävät että pikaruualla ei pitkälle pääse, toisin on eläinten laita pakkauksessa kehoitetaan täysravinto merkinnällä syömään tietty määrä päivässä, eikä kissan hoito-oppaissa kielletä syöttämästä halpoja kissanruokia.

• ostajanvalinta

Ihmisiä saa huijata,ja heille saa myydä kaupoissa mitä vaan.Esim.tupakka,alkoholi ja energiajuomat.Ovat myrkkyä ihmisille, ja tulevat kalliiksi veronmaksajille,mut myydään silti kun jotkut hölmöt ostaa ja itteään myrkyttää.
        On itellä oltava järki pääs, ja otettava selkoa mikä on hyväks, ja mikä pahaks.Ja tehtävä viisaita valintoja.Ei pidä antaa median ja mainosten mielikuvien huijata.

• gkjk

Luomu karpalomehua ruiskulla joka päivä :) Suosittelen myös Nutrima healt urinary tuotesarjaa :)

• jeppulisjee

Hiilarit harvemmin on kissalle mihinkään hoitoon hyvää... Riisiä,riisä ja kauraa 27e/2kg? Vai meneekö mulla joku ihan ohi tossa tuotteessa?

• KokemustaKivistä

Vanha mutta tärkeä aloitus.
      Virtsakiviä saattaa toki ravintokin aiheuttaa, mutta aivan varmasti joillakin yksilöillä on niihin taipumus söivät sitten mitä vaan ja näissä tapauksissa virtsakivien ja -kiteiden ennalta estäminen on mahdotonta.

• Meidänkatit

Useista kissoistamme eivät virtsakiviä tai -kiteetä saaneet ne jotka söivät halveksittuja markettien märkäruokia lisättynä raa´alla lihalla.
      Virtsakivistä sen sijaan kärsi se joka veteli eläinkauppojen mukamas autuaaksi tekeviä erikoisruokia, se joka oli saanut syödä kaikkea hyvää ja kallista "hanhenmaksapalleroista" alkaen ja maaseudun vanha ulkokissa joka oli itse sapuskansa metsästänyt eikä koskaan ollut teollisia kissanruokia edes nähnyt.

• huomioinut

Kuivaruuaat aiheuttavat kissoille virtsatieongelmia, märkäruuat eivät, niin lekurit väittää.Parasta olis kuulemma syötellä raakaruoka pakasteita,mut kaikkien kisut ei kuulemma niistä tykkää.Ne on helppoja,voi ottaa erillaisia pullia sulaamaan jääkaappiin,ja tarjoilee sieltä.Onhan se kalliimpaa kuin halpiskuivaraksut, mut kallista on sairaan kissan hoitokin.Ja kun virtsatieongelmista kärsivä kissa pissii talon ja huonekalut sekä sängyt pilalle,ei sekään ole halpaa.Eikä kotona kotoisaa kun virtsan haju lyö vieraiden kasvoille jo eteisessä,kun kissat on pissineet talon joka sopen ja huonekalun.

• juupajuu

Juusto kuulema aiheuttaa virtsakiviä, useampi eläinlääkäri asiasta maininnut.

• 9v_rouvan_ongelmat

Meidän 9v rouva sai heti virtsakivi ongelmaa kuin siirtyi kesämökiltä kerrostaloon. Mökillä kissa söi mitä pihalta kiinni sai. Tietysti kipossa oli pipanoita vettä ja märkäruokaa, jotka kyllä jäi käytännössä syömättä. Kerrostalossa annoin marketti halppiksia 2vko ja eikö jo alkanut vessassa juoksu kissa kärsi melkoisesti. Tulehduskipulääke kuuri ja nyt mennään vähän kalliimmalla virtsavaivoihin tarkoitetulla ruualla. Toivottavasti nuo ongelmat nyt saa tällä pysymään poissa. Samoja ongelmia ollut jo muutaman kerran.

Netistä tilasin safkat eikä ne oikeesti ole hirveän paljon kalliimpia kuin markettien maissi/kaura pipanat.

• Huo.mio

Virtsakivet eivät kehity 2 viikossa.

• Kissanpolkka

Kannattaa tiedostaa myös se seikka, että virtsakiteitä ja -kiviä on erilaisia, ja niiden syntyyn vaikuttavat erilaiset asiat. Tuossa on lainaus www.elainlaakariin.fi sivulta jossa kerrotaan erilaisista virtsakiteistä.

LAINAUS ALKAA

Virtsakiteet ovat mineraalien muodostamia pieniä hiekanjyvän kaltaisia mineraalikertymiä virtsarakossa ja virtsateissä. Virtsakiteet ovat yleisiä kissoilla ja pieni määrä kiteitä virtsassa on joillakin kissoilla jopa normaalia. Tietyissä olosuhteissa virtsakiteet kerääntyvät yhteen muodostaen virtsakiviä. Kissan virtsakivet voivat aiheuttaa virtsatietukoksen, joka hoitamattomana johtaa kissan kuolemaan. Kissan virtsavaiva on aina hätätapaus, joka tulee selvittää ja hoitaa.

Kissan virtsakivet: virtsaamisvaikeuksista kärsivä kissa on aina tutkittava mitä pikimmiten.

Kissan virtsakivet ja virtsakiteet: altistavat tekijät

Virtsakiteiden muodostumiseen vaikuttaa monet asiat. Erityisesti ravinnolla on suuri merkitys virtsakiteiden muodostumiseen. Kuivaruokaa syövillä kissoilla virtsakiteitä esiintyy märkäruokaa syöviä kissoja yleisemmin. Märkäruoan sisältämä vesi suojaa jossain määrin virtsakiteiltä, etenkin jos kissa muuten juo vähän.

Virtsan pH myös vaikuttaa virtsakiteiden muodostumiseen. Struviittikiteet ovat kissojen yleisin virtsakiteiden muoto ja niiden muodostuminen kiihtyy virtsan emäksisyyden kasvaessa. Myös ravinnon runsas magnesium- ja fosforipitoisuus lisäävät struviittikiteiden muodostumista.

Struviittikiteitä esiintyy naaraskissoilla uroskissoja yleisemmin. Kissaroduista ragdollit ovat muita kissarotuja herkempiä struviittikiteiden muodostumiselle.

Kalsiumoksalaattikiteet ovat kissoilla toiseksi yleisin virtsakidetyyppi. Kalsiumoksalaattikiteiden taustalla on usein veren ja virtsan korkea kalsiumpitoisuus. Myös virtsaa happamoittava ruokavalio altistaa kalsiumoksalaattikiteiden muodostumiselle. Näitä kalsiumoksalaattikiviä ja kiteitä esiintyy uroskissoilla naaraita yleisemmin ja kalsiumoksalaattikiteiden muodostumiselle herkkiä kissarotuja ovat esimerkiksi venäjänsiniset, persialaiset, brittiläiset, ragdollit ja burman kissat.

Kissoilla tavataan vähäisemmässä määrin myös muita kidetyyppejä kuten uraatti- ksantiini-ja kystiinikiteitä, mutta niiden merkitys on struviitti- ja oksalaattikiteitä vähäisempi.

LAINAUS LOPPUU

• veroomenee

vaikka?huolehtivaisia. emme tosiaankaan tiedä!mitä nämä "markettien raksut sisältää"!nene VIRTSAKIVET AIHEUTTAA"!luonnollinen ravinto taas MADOT:sumasummarum.niinku KATSOS ihmistä.kaik mikon liikaa on liikaa.en tuota TIENNYT,mut ostan nyt vain ELÄINLÄÄKÄRIN määräämää ruokaa.nyt TOSITEEVEEHEN!!!kissojen ruokinnasta OMA OHJELMA:ja ihan kissaihmisten tekemä.KISSAT ON TÄRKEÄ VERONMAKSAJA omistajansa KAUTTA!!!OK.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      80
      2809
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      295
      1626
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1527
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1371
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      401
      1349
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      396
      1273
    7. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1027
    8. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      999
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      854
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      254
      832
    Aihe