Eli te opiskelijat, paljon teillä jää rahaa kuukaudessa ylimääräistä? Laskujeni mukaan minulle jäisi melkein 400euroa ylimääräistä, jos saan opintotukea sen verran mitä laskuri kertoi. Onko tuo edes mahdollista :D ?
Kysymys
29
338
Vastaukset
- juu..
400e jää. saan noin 500 mutta kun asun äitin luona niin makselen itsekin joitain laskuja.
- Nuplu
On se vuan väärin. Asun kihlatuni kanssa ja opiskelen. Tukea saan 56e. Sillä saa juuri ja juuri nipin napin bussikortin. Porukoitteni tulot menevät just sen rajan yli, jolloin saan pienimmän mahdollisen tuen. On vain väärin että vielä porukoiden tulot vaikuttavat, sillä en enää edes asu heidän kanssaan. :(
- kyselen(ap)
Tein Kelan sivuilta sen opintotuki laskurin ja sen mukaan tulisi jotain 700euroa minulle opintotukea :D (?!!)
- Hordak
Mahtaako edes opintolainankaan kanssa tuohon päästä? Tuskin. Et varmaan edes korkeakoulussa opiskele?
- ööööh...
Hordak kirjoitti:
Mahtaako edes opintolainankaan kanssa tuohon päästä? Tuskin. Et varmaan edes korkeakoulussa opiskele?
Se on kuntoutusrahaa ja siihen asumistuet yms päälle. Kyllä jää ylimäärästä... kannattaa hankkiutua mielisairaaks niin saa parempaa kohtelua ;)
- kyselen(ap)
Opiskelen ammattikorkeakoulussa ja asun vuokra-asunnossa yksin koirien kanssa. Olen miettinyt kun muut saa jotain 300euroa niin miten minä laskurin mukaan saisin 700e ?! Ja kelan sivuilla vielä luki, että se testitulos pitää tulostaa ja viedä toimistoon kun tukea aikoo hakea tai jotain. Minulle kyllä riittäisi pienempikin summa, mutta mikäs siinä jos noin paljon on tullakseen ;) :D
- abcii
Tuohon 700euroon on laskettu laina (300e) mukaan. Jos ei ota lainaa niin tukia saa päälle neljäsataa euroa.
Kyllä minunkin mielestä toi summa ihan kivalta kuulostaa mut laina on joskus maksettava takaisin joten sen ottamista mun pitää ainaki vielä miettii :D
- kyselen(ap)
Eli jos minulla on alle 700e opintotuki niin ei ole lainaa vai häh? Olen ihan kuutamolla näissä asioissa. Lainaa en halua kumminkaan :D
- Piippana
Itellä kanssa se summa olis noin 700€ jos siis saisin opintorahan, asumislisän ja lainan päälle. Lainan osuus on 300€, eli summa jäisi 400€. Kämppien vuokrat kun on päälle 300€, niin ilman lainaa en itse edes kuvittele pärjääväni.
Huomioikaa siis että asumistuki ja opintotuki on eriasia. Molempia kuitenkin haette ja se yhteenlaskettu summa näistä AMK:ssa on sen hiukan vaille 700€ tästä siis menee se vuorarahakin.
- niin pä
Niin asumistuki ja opintotuki ovat todella ihan eri asioita. Asumistuki on vähävaraisen tuki asumismenoihin ja opintotuki on opiskelijan tuki, johon kuuluu opintoraha, asumislisä ja opintolainantakaus.
Harva hakee molempia, asumistukea ja opintotukea, koska opiskelijan ensisijainen asumiseen tarkoitettu raha on asumislisä. Asumistukea saavat lähinnä perheelliset ja opiskelijat, joilla ei ole oikeutta opintotukeen.
- AP
Pitäisi varmaan mennä Kelalle ihan juttelemaan, mutta siis eikö opintolainaa voi jättää tuosta pois? Tein tuon laskurin taas ja summaksi tuli nyt 799e (mitä helvettiä) ja siinä luki, että 300e kuukaudessa opintolainaa, niin onko se määrä JOS hakee vielä opintolainaa? Että jos ei hae opintolainaa niin se 300e lähtee tosta 799eurosta pois? Ja sama juttu asumislisän kanssa?
- opiskelijarenttu
Onko sinun mielestäsi 800e kuussa paljon? Minä pelaan pitkävetoa 1000 eurolla kerrallaan kertoimia 1.01-1.50 ja voitan useita satoja joka päivä. Joskus on tullut tonni hävittyä mutta pitkän ajan peleissä olen noin 40000 euroa voitolla. Sillälailla!
- AP
Miten paljon ? Opintotukena minusta se on paljon, koska olen kuullut muiden saavan jotain 200e. Muuten rahana 800e ei todellakaan ole vähän.
- Näin
Opintorahaa saat sen 499€ ja siitä vähennetään vielä verot. Lisäksi voit halutessasi nostaa 300€ opintolainaa (jos luottotiedot kunnossa), jolloin noista tulee yhteensä se 799€/kk.
Mut tosiaan se 300€ on lainaa, joka pitää hakea pankista ja maksaa sitten myöhemmin takaisin. Kelalta et siis saa tukia enempää kuin tuon 499euroa miinus verot. - Köyhyysrajan alla
Näin kirjoitti:
Opintorahaa saat sen 499€ ja siitä vähennetään vielä verot. Lisäksi voit halutessasi nostaa 300€ opintolainaa (jos luottotiedot kunnossa), jolloin noista tulee yhteensä se 799€/kk.
Mut tosiaan se 300€ on lainaa, joka pitää hakea pankista ja maksaa sitten myöhemmin takaisin. Kelalta et siis saa tukia enempää kuin tuon 499euroa miinus verot.Mikä ihmeen 499? Oiko 399 kuitenkin oikea summa, josta miinus verot. Vaikka asumisesta ja esim. sähköstä ei mitään maksaisikaan (kuten ap ilmeisesti ei), on tuo puhtaana käteen jäävä osuus vähemmän kuin mitä työtön tienaa.
- näin
Tuohon 499 euroon sisältyy asumistuki. Sitä ei tietenkään saa, ellei asu omassa asunnossa. Opintoraha on suurinpiirtein jotain 290 euroa.
- 5
Millä ihmeen perusteella laskit asumistuen mukaan summaan? Ei sillä ole mitään tekemistä asian kanssa.
- 13+2=15
Vuokranmaksun (302 euroa) jälkeen opintotuesta asumislisästä jää käteen n. 120e, koska saan keskiasteen opintotukea. Lainaa en halua ottaa ottaa, joten töissä täytyy käydä opintojen ohella.
- näin
5:
Tutustu itse Kelan sivuilla tuohon opintoraha/asumislisä -asiaan, jos kiinnostaa, en jaksa siitä enää tänne selittää.
Opintorahan asumislisä on nimittäin hieman eri asia kuin yleinen asumislisä, ja se ikään kuin kuuluu opintorahaan, jos asuu omillaan, mutta sitä ei saa kuin maksimissaan parisataa euroa kuukaudessa.- 5
Ei ole olemassa mitään yleistä asumislisää.
Mitä jos vaikka opettelisit nämä termit ja puhuisit asioista niiden oikeilla nimillä:
asumislisä = opiskelijan asumisen tuki, joka kuuluu opintotukeen, ei opintoRAHAAN
asumistuki/yleinen asumistuki = vähävaraisen asumistuki, jota opiskelijat eivät ensisijaisesti saa, poikkeuksena perheelliset ja omistusasunnossa asuvat
opintotuki = opintoraha asumislisä lainantakaus
Ei asumistukea voi laskea mukaan summaan, koska ei ole ensinäkään tietoa, että tässä kukaan olisi asumistukea saamassa eikä toiseksi ole mitään tietoa, mitä toisen asumistuki voisi olla. Asumislisän määrän katto tiedetään kyllä.
Näin.
- 18+1
Opintoraha asumislisä 470 € / kk.
- osuuteni vuokrasta 330 € / kk.
- koulumatkat 100 € / kk.
= 40 €.
Sitten vielä ruokaa pitää ostaa ja laskuja maksaa, joten eihän tuo opintotuki yksinään riitä elämiseen. Töitä on siis lisäksi tehtävä :) - popiskelija
Opintoraha asumistuki ~ 420€/kk (loppu vuodeksi tosin 0€/kk)
Palkka ~ 1400-2000 €/kk
Vuokra 400€/kk
Lapaseen noin 1000-1600€/kk - näin
5:
No ap oli se, joka asiasta kyseli ja jolle vastasin, ja hän oli tekemänsä laskurin mukaan sen asumistuen saamassa, joten tietenkin se lasketaan hänen tilanteessaan opintotukeen mukaan.- 5
Aloittaja ei ole missään vaiheessa kysynyt tai kertonut mitään asumistuesta. Hän on jopa antanut tiedot, joiden perusteella on hyvin helppoa päätellä hänen kuuluvan asumislisän piiriin. Ja lisäksi hän on jopa itse puhunut ihan oikein asumislisästä.
Asumistukea ei lasketa opintotukeen mukaan. Ei opintotukeen lasketa kodinhoidontukea tai vammaistukiakaan, joten miksi ihmeessä tähän pitäisi nyt sotkea asumistuki?
Ei voi olla näin vaikeeta.
- AP
Kävin juttelemassa kelan toimistossa ja saisin n. 250e rahaa. Pitää siis töihinkin mennä opiskelujen jälkeen sitten syksyllä. Miten helvetissä aika riittää opiskeluun töihin ?!
- helposti pärjää
Hyvin riittää, koska ethän sinä kokopäiväistä sentäs tee. Ite käyn töissä noin 12h viikossa, ja vaikka en käviskään töissä niin tuskin opiskelisin tuota 12 tuntia vaan haahuilisin sitten ympäriinsä.
- AP
Kiitos kaikille vastauksista.
- juupajuu___
Itse saan syksystä lähtien opintotukea 799e johon sisältyy tuo 300e opintolainan valtiontakaus. Eli oikeata rahaa tulee 499e. Mikäli asumismenot siis on 260e tai enemmän.
Kyllähän tuolla jotenkin tulee toimeen, kunhan vain saisin halvan soluasunnon hoasilta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi634000Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D783638- 423155
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul192538Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!222377Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa442085- 471967
- 471758
- 321644
- 301546