Muutto Kanadaan?

Ella

Lueskelin tuossa jotain toista tällaista samantyyppistä ketjua, mutta se oli sen verran vanha, että ajattelin kysyä uudelleen.

Olen siis valmistumassa lähiaikoina sosionimiksi ja haaveilen muutosta Kanadaan. Osaako kukaan sanoa, olisiko siltä alalta mahdollista saada suomalaisena töitä. Olen siis vammaispuolella työskennellyt.

Muuttaisin yksin, ja kielitaitoni on mitä on. Jotain ysin luokkaa ehkä. Ja meitiskelin, että kuinka tiivis tuo suomalaisten yhteisö on, ja saisiko sieltä apua asioiden hoidossa? Olisi todella innokas lähtemään, mutta käytännön asiat vähän jännittävät.

Tujntuu, etten nyt edes osaa kysyä mitään järkevää, mutta jos jollakulla on kokemusta Kanadassa asumisesta tai muusta Kanadaan liittyvästä, otan sen enemmän kuin mielelläni vastaan.

Kiitos!

18

9751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kipper 34

      Kyllahan tuolla alalla toita varmaan riittaa, mutta miten ajattelit hoitaa viisumiasiat ja tyoluvat? Voit joko hakea suoraan toita koulutustasi vastaavalta alalta ja sita kautta saada jonkun tyonantajan sponsoroimaan sinut. Tai voit hakea opiskelupaikkaa Kanadasta ja ehka taydentaa opintojasi ja hakea toita samalla aikaa. Jos aiot suoraan hakea tyoviisumia, varaudu pitkaan hakuprosessiin.

      Suomalaisista yhteisoista varmaan isoimmat sijaitsee idassa, Toronton ja Sudburyn alueella. Vancouverissa kait on myos jonkin verran suomalaisia. En tieda onko mitaan yhteisoa joka auttaa sinua kaytannon asioissa, itse olen hoitanut asiat itse. Tosin hyvaa ammattimaista apua sain suomen konsulaatista kuin hain kanadalaista ajokorttia ja tarvitsin kaannoksen suomalaisesta ajokortista.

      Aikaa ja rahaa naihin viisumihommiin menee, mutta kyllahan se sitten mukavaa on kun ne kaikki on kunnossa. Lueskele vaikkapa taalta ohjeita:
      http://www.cic.gc.ca/english/

    • sadbuttrue

      Suomalaista koulutusta kyllä arvostetaan Pohjois-Amerikassa(kin).

      Kanadassa on ihan sama meininki kuin Jenkeissä, jos on jo tarjolla kotimaassa työntekijöitä, niin ei voi palkata ulkomailta. Jos taas on pula työntekijöistä tai jokin erikoiskoulutus, niin saatetaan viedä käsistä. Ulkomaalaisen palkkaaminen vaatii myös enemmän byrokratiaa, kaikki työnantajat eivät siihen välttämättä halua lähteä.

      Eiköhän Kanadastakin löydy suomalaisia, jotka ovat valmiita auttamaan uusia tulokkaita.

      Ongelma tässä on kuitenkin se, jonka jo mainitsin eli meininki on samanlaista kuin Jenkeissä. Pohjois-Amerikkaan ei muuteta tuosta vain, kuten EU:n sisällä voi muuttaa. EU:ssa voit vaihtaa maata silloin kuin huvittaa, mahdollisuudet muuttaa Pohjois-Amerikaan ilman erikoisosaamista/-koulutusta on jotain 5% luokkaa.

    • Musti1000

      Pari vuotta olen Kanadassa asunut, ja paljon asioita maasta tiedän, mutta ihan yhtä paljon on tuiki tuntematonta. Lukuisten kysymystesi perusteella et tiedä maasta ja toimintatavoista yhtään mitään, et ensimmäistäkään asiaa. Miten ihmeessä olet muuttamassa maahan, jota et tunne lainkaan?! Joku kumma päähänpinttymä? Oletko edes käynyt turistina kertaakaan? Käy nyt edes vähän aikaa siellä vaihdossa tms., niin muuttuvat haaveet realistisimmiksi, ja samalla voit ottaa selville asioita, ettei tarvitse jonkun keskustelupalstan varassa olla. Ehkä sitä parikymppisenä on sitten niin naiivi. Tulipa hierottua naamaan, mutta jonkun täytyy.

    • Itselläkin haaveena päästä kokeilemaan Kanadan elämää etenkin sinne vuoristomaisemiin maalle. Edelliseen viitaten nuorenahan sitä pitääkin elää, kokea ja kokeilla! Itse olen lukenut moneen otteeseen Kanadan maahanmuutto sivuja yms. mitä vain on löytynyt mutta eksyin tälle sivulle toivoen löytäväni jonkun jolla on myös ollut tämä sama haave ja on sen toteuttanut, henkilökohtaisia kokemuksia! :) Minulla on sellainen suunnitelma alkaessani nyt opiskella uudestaan että hakisin työharjoitteluun Kanadaan jolloin saisin tutustua ja ehkä saada vähän otetta jostakin josta olisi hyötyä minulle jatkossa.

    • uudisraivaaja henkea

      on kokemusta jo 35 v ajalta.. ja tulkaa ensin tutustumis matkalle,ennenkuin alatte muuta suunnittelemaan--avartaa silmia kun naette maan ja ihmisia taalla..ja joka isommista kaupungeista loutyy suomi-seuroja kirkkoja metsastus-seuroja ym joissa voi tavata suomalaisia ja kysella oloista taalla..
      tuosta minakin lahdin kauan aikaa sitten en tuntenut ketaan taalla,vaan rohkeasti vaan sekaan..
      ei ensinna kannata tyo-asioita alkaa jarjestelemaan..vaan ota selvaa pidatko maasta ja olosuhteista ollenkaan....
      ja ennenkaikkea west is the best.. kanadassa..taalla on kaikki meri-vuoret -lumi-jos haluaa..ja vaikka mita.. tervetuloa..

    • vasta muuttanut

      Minä muutin Kanadaan kesäkuussa, joten omat kokemukset ovat ihan tuoreita. Oleellisinta on se, että kaikki asiat ovat rullanneet eteenpäin hyvin. Järjestelmään sisään pääseminen on ollut helpompaa kuin ajattelinkaan. Jos sinulla on kokemusta muista englanninkielisistä maista, niin se auttaa asioiden omaksumisessa ja hyväksymisessä. Täällä monet asiat ovat mielestäni sekoitusta Yhdysvaltojen ja Iso-Britannian järjestelmistä ja tavoista. Kun niiden kanssa on ollut aiemmin tekemisissä, niin tajuaa logiikan ja tuntuu helpolta. Jos muutat maahan suoraan Suomesta ihan vihreänä ulkomailla asumisen suhteen, niin on varmasti paljon vaikeampaa.

      • vasta muuttanut

        Päivitys tilanteeseen: kesäkuussa tulee vuosi täyteen. Olen todella tyytyväinen valintaani ja haluan jäädä tänne pysyvästi. Nyt odotamme perheenlisäystä ja etsimme uutta isompaa vuokra-asuntoa. Kunhan saan rakennettua riittävän luottohistorian ja kuulen jatkuuko määräaikainen työsopimukseni vakituisena kuten toivon niin siirrymme asunnonostajien joukkoon.


    • 15 plus 11

      Olen asunut Kanadassa kolmisenkymmentä vuotta enkä ole katunut. Hankalinta on alkuun työpaikan hankkiminen ja työluvan saaminen. Täällä on myös pilvin pimein maahanmuuttajia, monet heistä korkeasti koulutettuja ja sinä olet vain yksi muiden joukossa joten kilpailu on kovaa. Lääkärit ja insinöörit ajavat taksia tai paiskivat duunia bensa-asemalla kun heidän tutkintoaan ei täällä kelpuuteta ja eivät muuta työtä löydä. Itselleni helpotti se että suoritin korkeakouluopinnot täällä.

      Suomalaiset yhteisöjä on suurimmissa kaupungeissa kyllä, mutta ne eivät varsinaisesti auta nykyisiä maahanmuuttajia esim töitten suhteen kuten ennen vanhaan varmaan tekivät. Nykyiset harvat suomalaisiirtolaiset ovat kielitaitoisia ja koulutettuja ja pärjäävät muutenkin. Seuraa suomalaisyhteisöistä saattaa löytyä, mutta suuri osa porukasta on varttuneempaa ja heillä on oma vakiintunut ystäväpiiri.

      Jos et ole vielä koskaan edes käynyt Kanadassa, ehdotan että teet ensin vaikka kuukauden matkan tänne turistina ja katsot miltä tuntuu. Sitten suunnittele lisää.

    • kanadankarkuri

      Itse olen nyt suorittamassa Rotary international youth exchange ohjelmaa pohjois Kanadassa. Muistan kun lentokoneen kuulutuksia kuunnellessa katselin alas ikkunasta, se oli rakkautta ensisilmayksella! Olen itse myos haaveillut tanne muutosta ja halusin tulla ottamaan asioista selvaa.

      Kuulemma opiskelu viisumin saaminen on helpompaa kuin tyohon, lisaksi tyoluvan saaminen voi vieda usemmasta kuukaudesta melkein vuoteen. Nain kertoi parskaverini jonka perhe muutti tanne 4 vuotta sitten. Mutta taalla toimii kylla jarjestoja kotka auttavat sinua eteenpain

      En nyt muista mista kaikista kouluista sosionomit valmistuvat? Mutta juu, kaikkia papereita ei taalla kelpuuteta, esim. Ammattikoulun papereilla on sama arvo kuin peruskoulun jalkeen koulusta poisjaaneilla. Mutta ei muuta kun onnea vain, kaikki sujuu kylla varmasti!! Muista vain olla tarkkana viisumipapereiden hoidossa :).

    • ½ vuotta turistina

      Lähdin Kanadaan turistiksi ½ vuodeksi. ½ vuotta saa olla ilman mitään viisumia, jos on vaan siihen varaa. Työskentelen (en virallisesti) henkilökohtaisena avustajana vanhalle muistisairaalle naiselle. Tullissa sanoin, että tulen lomalle perhetutun luokse oppimaan Kanadan kulttuurista sekä oppimaan englantia. Englantia olenkin oppinnut hiukan (Lähtötaso pesuskoulusta armo 5 läpi). Olen hyvin tyytyväinen siihen, että lähdin matkalle tähän maahan, ja voi olla, että tulen asumaan tässä maassa muutaman vuoden sisällä, sillä seurustelen nykyään Kanadalaisen kanssa.

    • Koirallinenkyselijä

      Voisin yrittää herättää keskustelua henkiin.. Miten helppo päästä kanadaan kouluun? Mulla ei aikaisempaa ammattia suoritettuna, vaikka monta yritetty.. Eläinpuolet lähinnä kiinnostaisi (miten siellä näihin ammatteihin hakua yms?)

      Ja sitten vielä, lähtikö ketään koiran kanssa? Vaikeuttaako paljon asioita?

      • tuskin vaikeuttaa

        Millaista koulua tarkoitat? Esimerkiksi yliopistoon pääsee suhteellisen helposti, sillä yliopistoja ja ohjelmia on eri tasoisia ja varsinkin nykyisessä taloudellisessa tilanteessa koulut eivät ole turhan nirsoja tulokkaista.

        Huomaa siis, että Pohjois-Amerikkalaisessa systeemissä kouluttautuminen maksaa ja ulkomaisilta opiskelijoilta nyhdetään tyypillisesti paljon enemmän kuin paikalliselta. Koulut elävät opiskelijoiden lukukausimaksuilla.

        Itselläni ei ole koiraa, mutta en usko sen muodostuvan kynnyskysymykseksi. Kanada on kuitenkin aikalailla joustava ja järkevä monessa asiassa verrattuna esimerkiksi Yhdysvaltoihin. Olen asunut molemmissa ja nykyään Kanadassa.


      • Yuukkis

        Itse harkinnut samaa, minulla on tosin kissoja kaksi kappaletta. eläimet tarvitsee maahanmuuttoviranomaisten mukaan passin ja englanninkielisen todistuksen rabiesrokotteesta.

        Yliopistoon tai collegeen et muuten pääse ilman suomalaista toisen asteen tutkintoa joten sorry sinun puolestasi. Itse olen kirjoittanut ylioppilaaksi (kehnolla menestyksellä) ja suorittanut jo yhden ammattitutkinnon ja nyt suoritan toista ammattitutkintoa. Kaikki nämä siis Suomessa ihan tavallisessa amiksessa/aikuislukiossa. Nyt tosin käyn luokkakavereiden kans yleisainetunneilla, koska haluan paremmat arvosanat yleisaineista (lukiotodistuksessani ovat niin huonot)

        Käypä ensin edes aikuislukio ennenkuin alat haaveilla ulkomaiseen yliopistoon pääsystä. Koita suorittaa edes jokin toisen asteen tutkinto.


    • Iso Ratkaisu

      Onko mitään mahdollisuutta muuttaa vankalla ravintola-alan yrittäjä kokemuksella(32vuotta ja 7 ravintolaa/kahvilaa)....että jos Kanadaan perustaisi ravintolan

      • Yuukkis

        Kyllä on mahdollista, mutta sinulla pitäisi olla tilillä pääomaa. Puhutaan kymmenistä tuhansista euroista.

        http://www.cic.gc.ca/english/work/special-business.asp Tuossa olisi sinun tapauksesi työluvan hakemisessa.

        Ravintola-alalla menestyy Kanadassa hyvin. Ihmiset käyvät paljon ulkona syömässä. Siellä se on paljon yleisempää kuin täällä Suomessa.

        Kannattaa panostaa persoonalliseen ja tyylikkääseen ulkonäköön. Valitse joku teema ravintolallesi. Kanadassa saa onneksi vapaammin muokata ravintolansa ulkoasua/näköä/värejä/muotoa/asettelua kuin täällä Suomessa.

        Onnea ravintolan perustamiseen! Kerrothan täälläkin, missä ja minkälainen niin tulen joskus visiitille. :)


      • rty111
        Yuukkis kirjoitti:

        Kyllä on mahdollista, mutta sinulla pitäisi olla tilillä pääomaa. Puhutaan kymmenistä tuhansista euroista.

        http://www.cic.gc.ca/english/work/special-business.asp Tuossa olisi sinun tapauksesi työluvan hakemisessa.

        Ravintola-alalla menestyy Kanadassa hyvin. Ihmiset käyvät paljon ulkona syömässä. Siellä se on paljon yleisempää kuin täällä Suomessa.

        Kannattaa panostaa persoonalliseen ja tyylikkääseen ulkonäköön. Valitse joku teema ravintolallesi. Kanadassa saa onneksi vapaammin muokata ravintolansa ulkoasua/näköä/värejä/muotoa/asettelua kuin täällä Suomessa.

        Onnea ravintolan perustamiseen! Kerrothan täälläkin, missä ja minkälainen niin tulen joskus visiitille. :)

        Kannattaa muistaa, että vaikka täällä Kanadassa syödään paljon ulkona niin ravintoloita on pilvin pimein ja ruokakulttuuri on erilainen kuin Euroopassa. Kilpailu on kovaa ja valitettavasti olen nähnyt monen eurooppalaistyyppistä ruokaa tarjoavan ravintolan häviävän kartalta. Ruoka on loppujen lopuksi hyvin amerikkalaishenkistä, joskin tasoltaan parempaa kuin USA:n puolella.


      • Yuukkis
        rty111 kirjoitti:

        Kannattaa muistaa, että vaikka täällä Kanadassa syödään paljon ulkona niin ravintoloita on pilvin pimein ja ruokakulttuuri on erilainen kuin Euroopassa. Kilpailu on kovaa ja valitettavasti olen nähnyt monen eurooppalaistyyppistä ruokaa tarjoavan ravintolan häviävän kartalta. Ruoka on loppujen lopuksi hyvin amerikkalaishenkistä, joskin tasoltaan parempaa kuin USA:n puolella.

        Kilpailu on kovaa, tämä on valitettavan totta. Pohjois-amerikassa (niin jenkeissä kuin kanadassa) se yrityksen perustaminen on vain niin helppoa. Minulla oli joskus täällä Suomessa työkaverina (SOL: lla oltiin siivoojina) työkaveri joka oli asunut suurimman osan elämästään jenkeissä. Oli kuitenkin suomalainen, mutta puhetyyli oli vahvasti jenkkiaksenttinen. Hänellä oli siivousfirma jenkeissä, mutta se kaatui koska kilpailijoita oli pilvin pimein. Se huono puoli on siinä, kun yrityksen saa perustaa niin helposti.

        Siksi kehotinkin tätä nimimerkkiä "Iso Ratkaisu" panostamaan persoonalliseen ravintolaan ja valitsemaan teeman. Mielestäni se laatu on ainoat asiat millä voi kilpailla ravintola-alalla. Hintoja polkemalla saa lähinnä skeidaa aikaan ja tietääkseni monet aasialaiset ravintolat harrastaa orjatöitä.


    • IT-nörtti

      Olen itse ollut kiinnostunut ja haaveillut Kanadaan muuttamisesta ja olen lukenut tosi paljon Kanadan muutto asioita. Nyt on erilaisia ohjelmia tarjolla kuten Express Entry, mutta sen kautta näyttäisi olevan niin vaikea saada minkään näkösiä töitä Kanadasta.

      Olen suunnitellut matkustavani joka tänä Elokuussa tai ensi vuonna turistiksi 2-4 viikkoa jotta voisin tutustua maahan tarkemmin.

      Kysymykseni kuuluu että mikä olisi helpoin tapa IT-alan osaajalle, jolla on kandin tutkinto, hyvät englannin kielen taidot (puhe, kirjoitus ja lukeminen) sekä noin 2-3 vuoden kokemus alalta muuttaa Kanadaan? Onko kenelläkään tietoa että miten kovaa kilpailua on IT-alalla siellä ja onko tarvetta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe