Vesiliirto - vaaratilanteita

Lorena*

Ajoin eilen iltamyöhällä yli 250km ajoittaisessa rankkasateessa. Asfaltille oli kertynyt vesipatjoja vähän väliä. Melko monenlaisilla raiteilla ja ilmoilla autoilleena olen jopa joutunut vaaratilanteisiin. Eilen pari kertaa matkan aikana huomasin olevani vesipatjan päällä, onnistui tuttavien antamilla opastuksilla etten lähtenyt autoineni lentoon pusikkoon.
Mielenkiintoista olisi tietää onko jollakin muulla ollut vesipatja asfaltilla auron renkaiden alla, miten siitä selviää parhaiten.

Muutama vuosi sitten ajoin jäniksen yli, ikävä kokemus. Kylmän rauhallisesti yritin ottaa asian ja peruutin uudelleen jäniksen yli varmuudeksi, ei se kyllä liikahtanutkaan eka kerralla kun katsoin peruutuspeilistä. Kaivoin puukon ja käsineet hanskalokerosta, menin j'niksen luokse totesin sen kuolleeksi ja heitin jäniksen lähimetsikköön. Ei kyllä ollut kiva tunne, onneksi jänö ei hyppelehtinyt uniini seuraavana yönä.

17

372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä ja jänis...

      Olen joutunut vesiliirtoon ja tarkkaan en muista mitä tein. Mitä siinä pitää tehdä muuta kuin ohjata auto hiljentämättä kuivemmalle aluelle? Otaksun, että jarruttaminen olisi vienyt auton lepikkoon, tai minun tapauksessa pellolle.

      Mutta tuo jänis juttu onkin meillä erilainen. Minä olisin ottanut pupun kyytiin ja syönnyt sen paistina, samoin myös fasaanin.

      • Lorena*

        Ystävä ohjeisti, kun joutuu vesiliirtoon ei pidä painaa kaasua eikä jarrua, molemmilla tavoilla joutuu jorpakkoon - enpä tiedä onko ohje oikein vai ei - tiellä olen kuitenkin pysynyt.


    • bessie*

      En yleensä aja yli 80 km/h, jos sataa kovasti. Välttelen myös uria (kuivallakin kelillä), yleensä pientaren puolelle niitä väistäen, riippuen olosuhteista kuitenkin. Olen aina ajanut vähän "liiankin" hyvillä renkailla, nykyään olen tullut tässä asiassa vähän nuukemmaksi. Jos vettä tulee niin, ettei lasinpyyhkijöiden suorituskyky riitä, ajan ensimmäisessä turvallisessa paikassa sivuun odottamaan parempia aikoja.

      Joskushan siihen vesiliirtoon kuitenkin joutuu. Silloin jatkan tiukasti samaan suuntaan, kytkin pohjassa ja hidastan vain kaasujalkaa varovaisesti keventämällä.
      Jos edessä näkyy iso lätäkkö, niin silloin otan vauhtia vähemmäksi jarruttamallakin.

      • minä ja jänis...

        bessie*
        En tiedä, onko oikein ajaa kytkin pohjassa ja en muista miten itse menettelin, mutta hienosti selvisin siitä ainoasta kerrasta.

        Itse olen kuitenkin sellainen "hiturainen", että vesisateella ajan tiensivuun ja odottelen parempia aikoja, sillä mihinkäs eläkeläisellä on kiire?

        Talvikelillä minun onkin varottavaa, koska ajelen kesät/talvet kitkarenkailla ja liukkaat kelit ovat hankalia. Musta jää on vaarallisin.

        Kerran uskoin, että autooni on tullut joku tosi paha vika, kun ohjaus meni täysin ja olin vähällä suistua tieltä. Onneksi pysähtyi, tosin väärälle kaistalle tienpientareelle ja vastaantulijoita ei ollut. Autosta ulos tullessa huomasin, että tie olikin jäässä.

        Silloin olikin Espoossa pahoja kolareita ja sanoisin, että se musta jää on kavalinta, jota ei niin helposti havaitse, kuin rankan vesisateen.


      • L - L

        Samanlaista "ura-ajoa". Myös, ja varsinkin talvella.
        Ajourat syntyvät ajamalla.

        Etuveto varoittaa liirrosta. Takavetoisen se yllättää.

        Köyhempinäkään aikoina ja huonommillakaan autoilla ajaessani en ole tinkinyt alustan ja jarrujen kunnosta.
        En ole liioitellut renkaiden nopeus- enkä hintaluokassa mutta olen vaihtanut ennen määritettyä alarajaa.


      • omistatko ajoluvan?

        'kytkin pohjassa hidastan kaasujalkaa keventämällä' ?
        vaikuttaako kaasupolkimen asento autosi vauhtiin jos kytkin on pohjassa ?


      • bessie*
        omistatko ajoluvan? kirjoitti:

        'kytkin pohjassa hidastan kaasujalkaa keventämällä' ?
        vaikuttaako kaasupolkimen asento autosi vauhtiin jos kytkin on pohjassa ?

        Kyllä omistan ja kirjoitan usein vähän huolimattomasti.
        Tapanani on aina hidastaa ensin kaasujalkaa keventämällä, jos edessä näyttäisi olevan vähänkin aihetta. Esim. jarruvaloja jossain edessäni tai kun näen ettei uriin/lätäkköön ajamista voi turvallisesti välttää. Kytkimen vuoro on kun on jo tilanne päällä.

        Mielelläni otan kyllä neuvoja ja "miksi näin tehdään" opastusta vastaan viisaammiltani. Teen varmasti monia asioita oikein ihan vain perstuntumalta, tai vaistomaisesti, tietämättä miksi mitäkin tehdään. Ja epäilemättä teen aika paljon väärinkin.


    • pehmeä jänis

      Vesiliirtoon joutuessa ei voi tehdä mitään. On tuurin kauppaa missä renkaat seuraavan kerran alkavat pitää. Ainoa tapa välttää vesiliirtoon joutumista on hiljentää ajonopeutta.

      *Vesiliirto on ilmiö, jossa auton tai muun tiekulkuneuvon renkaat nousevat vauhdissa tien pinnalla olevan vesikerroksen päälle. Tällöin renkaan ja tien pinnan välinen kitka pienenee niin pieneksi että auton ohjattavuus häviää. Tämän seurauksena auto jatkaa etenemistä liikemassan suuntaan, eikä ole ohjattavissa. Kun kitka palaa, seurauksena saattaa olla voimakas ja ennalta-arvaamaton nykäisy, jonka johdosta ajoneuvo voi ajautua pois ajokaistalta. Vesiliirron syntymiseen vaikuttavat vesikalvon paksuus, ajonopeus ja renkaan kuviointi. Kaikki renkaat joutuvat jossakin nopeudessa vesiliirtoon, kun vettä on riittävästi ja ajonopeus ylittää tietyn rajan, ei renkaan pintakuvio enää ehdi syrjäyttää vettä pois renkaan alta.*

      Jäniksiä tuntuu tänä kesänä riittävän. Taisi olla hyvä lisääntymisvuosi.

      • Kannattaa huomioida myös märkäliukkaus vaikka siitä ei yleensä mitään puhuta / kirjoiteta. Märällä tienpinnalla renkaan ja tien välinen kitka on vain murto-osa siitä mitä kuivana.


      • L - L
        sitroen kirjoitti:

        Kannattaa huomioida myös märkäliukkaus vaikka siitä ei yleensä mitään puhuta / kirjoiteta. Märällä tienpinnalla renkaan ja tien välinen kitka on vain murto-osa siitä mitä kuivana.

        Lisää huomioitavaa!

        Jyrkkä mäki ja märällä mukulakivikadulla vaahteranlehtiä!


    • Pirre*

      Muutama kokemus vesiliirrosta on minullakin, ja on todella kamala tunne kun auto ei tottele ohjausta ollenkaan.

      Minä yleensä painan kytkimen pohjaan jos joudun tilanteeseen jossa auto lähtee heittelehtimään liukkauden tai muun sellaisen syyn johdosta..

    • ajajatar

      Hyvin onneksi olen tiellä pysynyt, enkä vesiliirtoon joutunut, toivon mukaan en joudukaan.
      Varsinkin kun autossani ei ole kytkintä.
      Kovassa sateessa ajan mielelläni tien sivuun, jos aikataulu sallii.
      Ja miksei sallisi, ennen kuin ajaa lähes sokeana, arvaamalla, kun näkyvyyttä on
      vain etuikkunaan.

      Noudatan Ensio Itkosen sanontaa: " Kun sataa, en aja sataa".

    • Tase pappa

      Vesiliirto on aina todellinen vaaratilanne, johon pitäisi ennalta osata varautua.
      Kovalla sateella, nykyisillä, Vanhan Neuvostoliiton teitä muistuttavilla uraisilla ja kuoppaissilla teillämme ajettaessa, on sellaisen kokemisen vaara aina olemassa.

      Jos sellaiseen joutuu, niin ratista tiukka ote ja kaasua hiljaa hellittäen, saa auton painumaan vesipatjan sisälle.

      Kun siitä on selvinnyt, niin viimeistään silloin on syytä mennä tarkistamaan renkaiden urasyvyys.
      Useimmiten siihen vesiliirtoon on syynä renkaiden kuluminen.
      Renkaan uriin ei mahdu enää sitä vesimäärää, mitä auton massa ei ole ehtinyt työntää edestään pois. Autosta tulee hetkessä "laiva".

    • Lorena*

      Kiitän jokaista erikseen näistä hyvistä ohjeista sadekesän ongelma tilanteesta nimeltä, vesiliirto.
      Peltipoliisit teiden varsilla ohjaavat ajonopeutta, kesäisin usein 100km/t, 80km/t, 70km/t, riippuen missä tie milloinkin kulkee, liikekeskusten läheisyys tuo nopeudet hyvin pieniksi. Vahinko vain vesisade tuo ongelman kaikille nopeusalueille.
      Renkaiden urasyvyydet ovat mallillaan, joskus kun huomaa jo kauempaa ison vesilätäkön olevan tiellä vähentää nopeutta automaattisesti.

      Vaaroja on toki muitakin. Tähän aikaan hirvet erottavat vasojaan pois kintereiltään vasojen omaan elämään. Hirviaidat tosin auttavat aika paljon, kuitenkin metsäisillä teillä joskus havaitsee jo kauempaa "valkoiset sukat" maantietä ylittäessä.
      Useanlaisia raatoja oli tiellä harakoiden ja variksien nokittavana.

      Iän mukana pimeässä ajo ei oikein houkuttele, vaikka teiden varsilla välkkyvät fosforoidut kepit tien reunassa. Vastaantulijoiden valojen välkyttely lyhyistä - pitkiksi aiheuttaa usein migreenin ja se ei ole hauska kokemus.
      Joku on todennut, maltti on valttia liikenteessä. Ollaan tarkkana kun porkkanat autoillessa. Peltipoliisit kuulema muistavat kirjeellä jos on ajanut ylinopeuksia.

      • Lorena*

        Tuolla ylempänä "minä ja jänis" jutusta lainaus:

        "Kerran uskoin, että autooni on tullut joku tosi paha vika, kun ohjaus meni täysin ja olin vähällä suistua tieltä. Onneksi pysähtyi, tosin väärälle kaistalle tienpientareelle ja vastaantulijoita ei ollut. Autosta ulos tullessa huomasin, että tie olikin jäässä".

        Olen kuullut kerrottavan kaasu hirtti ja auton menee menojaan, onko tämä tosi vai autoilua kitkarenkailla mustalla jäällä?

        Aamun MTV3 keskusteltiin tutkijan kanssa missä iässä kolaroidaan eniten. Huomasin kun tilasto näytti ikääntyviä ikäluokkia kolarit kääntyivät laskuun.
        Tukeeko tilasto sitä, kun vanhenee viisastuu niin ajelee maltilla turhat kaasutukset ja revittelyt jäävät pois.


      • minä ja jänis...
        Lorena* kirjoitti:

        Tuolla ylempänä "minä ja jänis" jutusta lainaus:

        "Kerran uskoin, että autooni on tullut joku tosi paha vika, kun ohjaus meni täysin ja olin vähällä suistua tieltä. Onneksi pysähtyi, tosin väärälle kaistalle tienpientareelle ja vastaantulijoita ei ollut. Autosta ulos tullessa huomasin, että tie olikin jäässä".

        Olen kuullut kerrottavan kaasu hirtti ja auton menee menojaan, onko tämä tosi vai autoilua kitkarenkailla mustalla jäällä?

        Aamun MTV3 keskusteltiin tutkijan kanssa missä iässä kolaroidaan eniten. Huomasin kun tilasto näytti ikääntyviä ikäluokkia kolarit kääntyivät laskuun.
        Tukeeko tilasto sitä, kun vanhenee viisastuu niin ajelee maltilla turhat kaasutukset ja revittelyt jäävät pois.

        Oliko tuo ihme, jos mustalla jäällä renkaat eivät pidä, olipa ne kitkat tai ei. En todellakaan ollut ainut sinä aamuna, jolle tuli yllätyksenä ajokeli.


      • 1943
        Lorena* kirjoitti:

        Tuolla ylempänä "minä ja jänis" jutusta lainaus:

        "Kerran uskoin, että autooni on tullut joku tosi paha vika, kun ohjaus meni täysin ja olin vähällä suistua tieltä. Onneksi pysähtyi, tosin väärälle kaistalle tienpientareelle ja vastaantulijoita ei ollut. Autosta ulos tullessa huomasin, että tie olikin jäässä".

        Olen kuullut kerrottavan kaasu hirtti ja auton menee menojaan, onko tämä tosi vai autoilua kitkarenkailla mustalla jäällä?

        Aamun MTV3 keskusteltiin tutkijan kanssa missä iässä kolaroidaan eniten. Huomasin kun tilasto näytti ikääntyviä ikäluokkia kolarit kääntyivät laskuun.
        Tukeeko tilasto sitä, kun vanhenee viisastuu niin ajelee maltilla turhat kaasutukset ja revittelyt jäävät pois.

        Niin eiköhän ole jotain opittu. En osaa neuvoja jakaa, hiljentää vain, jos on vesiliirron mahdollisuus. Paljon ajelevana olen havainnut, että monet tiet ovat huonossa kunnossa. Itse yritän ajaa urien ulkopuolella. Joskus on kohdalle satunut niin rankka sadekuuro, että on parasta ollut ajaa sivuun ja pysähtyä ynnä sytyttää sumuvalot varoitukseksi muille. Yleensä olen maltillinen, mutta jos ohitan, todella ohitan enkä jää tulpaksi muille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6979
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe