olisiko ketään vasta Suomeen takaisin muuttanutta ??? APUA!

paluumuuttaja

Paniikkia iskee kun olen yrittänyt etsiä tietoa paluumuuttoa koskien!!!!!! Alkusyksystä muutan Suomeen.
Mitä papereita minun pitäisi ottaa mukaani ja käännättää......

Kelan Y77 lomakkeen täytettyäni kuinka kauan menee ennenkuin tulee päätös? Haluavatko jotain liitteitä?

Työvoimatoimistoon on ilmoiduttava varmaankin heti, mutta koska voin saada työttömyysturvaa...vasta kun kelalta tullut virallinen päätös sairasvakuutuksen piiriin kuulumisesta?

Olen lukenut kuinka päätös Kelasta voi kestää 2 tai jopa 3KK!!!!! Miten siihen asti selviää. Olenko oikeassa ettei sosiaalitoimistostakaan saa apua ennenkuin Kelan piiriin palannut.

Voisiko joku jo paluumuuttanut ystävällisesti antaa neuvoja, olen ihan paniikissa.... :( KIITOS!

11

616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomi on hullu maa

      Paniikkisi lienee aivan oikeutettu.

      Minut laitettiin 4kk karenssille työttömyysavustuksen suhteen, koska olen ollut itsenäinen ammatinharjoittaja, enkä halua ottaa liikenimeä pois rekisteristä aivan vielä (kilpailijoiden takia, joiden en halua nappaavan vuosia mainostamaani nimeä ja pilaavan ennen hyvän maineen). Sossu nauroi minut ulos; koska on hiukan säästöjä, ei tipu avustuksia. Tulee ensin käyttää kaikki säästönsä pois, nääs, ja olla puilla paljailla, ja mieluiten vielä juoppo tai hullu, ennenkuin saisi avustusta. Kela ei uusi korttiani, koska väestörekisteri kieltäytyy hyväksymästä nimeäni, jota olen käyttänyt puolet elämästäni, ja tyttönimeen en edes harkitse palaavani.

      Elän siis ilman tuloja, eläkkeellä olevan ystävän tuella. Yritystä ei Suomeen uskalla perustaa. Mitä teen, en tiedä. Työnsaanti ei ole automaattista minun iässäni.

      Ai niin, sitten vielä ne muuttotavaran rahtaukset. Älä ainakaan jätä sitä VE:n huoleksi!!

      Jos voit, jätä palaamishankkeet sikseen. Jos olet jo katkaissut sillat takanasi, voi sinua. Varoita sukulaisiasi ja ystäviäsi, että sinusta voi tulla rasite heille, ja varustaudu käyttämään viimeinen pennisi, ennenkuin ehkä saat avustusta, joka ei riitä elämiseen. Suomi on virkamiesten diktatuuri. Sääntöjä ja lakeja salaillaan, kunnes olet niistä tietämättömänä tehnyt virheitä, vastannut kysymyksiin liian avoimesti tms - sitten vasta saat kuulla lakipykälän olemassaolosta, jonka takia valitettavasti nyt... jne.

      • paluumuuttaja

        Siis apua! Olen ollut ihan normaalitöissä mutta leikkausten takia irtisanottiin ja minulla ei ole täällä tarpeeksi kertynyttä työaikaa jotta olisin oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Olen soitellut jo kaikkialle ja kukaan ei osaa varmasti sanoa mitä papereita tarvin...ym. Puhelut siirtyy paikasta toiseen.

        Nyt tuli kyllä tämä takaisin muutto uuteen harkintaan!!

        Kiitos paljon sinulle tiedoista ja toivotan sinulle asioiden selkeytymistä ja kaikkea hyvää!! Voimia!!!


      • Suomi hullu mutta...
        paluumuuttaja kirjoitti:

        Siis apua! Olen ollut ihan normaalitöissä mutta leikkausten takia irtisanottiin ja minulla ei ole täällä tarpeeksi kertynyttä työaikaa jotta olisin oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Olen soitellut jo kaikkialle ja kukaan ei osaa varmasti sanoa mitä papereita tarvin...ym. Puhelut siirtyy paikasta toiseen.

        Nyt tuli kyllä tämä takaisin muutto uuteen harkintaan!!

        Kiitos paljon sinulle tiedoista ja toivotan sinulle asioiden selkeytymistä ja kaikkea hyvää!! Voimia!!!

        En tiedä, voiko Suomen työkkäri tarkistaa ulkomaisten työtodistusten aitouden. Minullakin oli ystäviä, jotka olisivat kyllä pyynnöstäni kirjoittaneet minulle työtodistuksen ja antaneet vaikka hyvät suositukset puhelimitse, jos olisi soitettu. Mutta kun olen niin rehellinen, ei sellainen tullut mieleenikään. Ilman ansiotyötä työnantajan leivissä saa kai sen puolen vuoden omavastuuajan. Logiikka? Olisiko se, että oletetaan, että se, joka ei ole tarvinnut työtä aikaisemminkaan, ei tarvitse nytkään ja sitä paitsi hän on luultavasti ollut rikkaissa naimisissa ja eronnut ja siksi hänellä on rahaa jemmassa. Tai sitten se on vain ilkeyttä. Se, jolla ei mitään ole, on hyvä kyykytyksen uhri; hänellä ei ole varaa haastaa työkkäriä ja Kelaa oikeuteen.

        Minä olen lopulta kotiutunut Suomeen, työkkärin toimista huolimatta. En todella kadu muuttoani, kunhan jupisen tyhjää. Jos ei olisi ollut sosiaalista verkostoa, en kyllä olisi selvinnyt ensimmäisistä kuukausista.

        Kesä on ollut kaunis. Jos olet luontoihminen ja Suomi on sinulla verissä, pakkohan sinun on muuttaa kotiin ollaksesi onnellinen. Jospa yhdessä saisimme Suomen kauhean poliittisen tilanteen korjaantumaan. Muualla asuvilla on enemmän perspektiiviä ja uskallusta. Ehkä meistä on apua täällä.


    • ex-ateenalainen

      Sinä muuttamassa Suomeen, minä taas poies, en kestä tätä systeemiä.

      Jos mahdollisesti voit, en tiedä mistä päin maailmaa tulet, niin ota koeaika ja katsele kuinka asiat sujuu. Ja tee sen jälkeen vasta lopullinen päätöksesi.
      Itse en näin tehnyt, asia jota olen karvaasti katunut jo monta kertaa.

      tama lomake josta mainitsit, luulen koskee KELAA. Itse muutettuani jouduin hakemaan sen maan josta lähdin, vastaavalta Kelan toimistosta kaavakkeen, jonka esitin KELALLE Suomessa, voidakseni kirjautua "systeemiin". Voisit pyytää heitä käsittelemään asiaa kiireellisesti, se joskus auttaa.

      Anteeksi jos kysyn, et mainitse ikääsi, luulen että nuori vielä.
      TE toimisto, eli Työ ja Elinkeinotoimisto, kysyy onko näyttää papereita joissa olet ollut työssä luulen viimeiset 6 kk ajan. En ole varma. Saadaksesi työttömyyskorvausta ilmottaudu heti TE toimistoon työnhakijaksi. Vaan älä odota että he siellä sinua auttaisivat, päinvastoin, töykeitä ovat, eikä töitä tarjota, itse pitää internetistä kaikki etsiä, todistuksia tarvitaan joka työhön, jopa siivoojan tai keittiöapulaisen pitää esittaa joku todistus että ovat "opiskelleet" alaa. Aivan naurettavaa.

      Ota mukaasi kun tule KAIKKI mahdolliset paperit, niitä voi sitten käännättää sen mukaan mitä kyselevät, työtodistukset, terveyttä koskevat paperit, työnantajien kirjeet, suositukset, mitä sinulla onkin. Jätä pankkitilillesi ulkomailla rahaa, jota voit sitten täältä käsin nostella, älä turhaan ota mukaasi ylimääräistä rahaa, sillä se tietää että olet sossun kirjoissa RIKAS. Mitä vähempi sen parempi.

      Toivon että auttoi.

      • paluumuuttaja

        Kiitos vastauksesta! Kreikasta muutan Suomeen takaisin. Ja paniikkia pukkaa edelleenkin. Miten ihmeessä minä sinne kotiudun? Siis haenko OAEDista jonku lomakkeen.....tietääköhän edes mitä tekevät vai meneeko taas tappeluksi :)
        En ole oikeutettu työttömyysturvaan täällä mutta jos sieltä sais jonku paperin et oon työtön mutta ei makseta korvauksia.......


    • ex-ateenalainen

      Vai Kreikasta sinakin ....
      Vastaan nyt rehellisesti : kotiutuminen vaikeaa. Tapasin yhden pariskunnan, suomal nainen ja kreikkal mies, ja he tulivat VAIN lastensa kanssa tanne (2 kpl), eivat muuten olisi lahteneet sielta pois.

      Taalla Suomessa vaaditaan papereita, joita ei valttamatta Kreikasta saa, nain on kaynyt omalla kohdallani.
      Jos olet ollut tyo elamasssa Kreikassa, niin ota kaikki tyosopimukset, pankin tiliotteet tms, myos jos OAED in asiakas olet ollut, ota alkuperainen kortti ja myos kopioita mukaan. KELA todennakoisesti pyytaa teita itsea niita kaantamaan suomeksi.

      Voidaksesi kirjautua "systeemiin" tarvitse TE (=Suomen OAED) varten jonkun paperin jolla todistaa etta olet ollut tyossa viim luulen noin 6 kk ajan. Eli tyonantajalta paperi ja kaikki yhteystiedot.

      Myos IKA sta tarvitset paperin, joku lomake (Y ...?) jossa ilmoitat IKAlle etta muutat pois Kreikasta jattaen heidan sosiaaliturvan ja terveyshuoltopiirin, ja tama lomake sitten toimitetaan KELA lle. IKA ottaa sinulta sinun bibliario igias.

      Itse olen invaliidi elakkeella, joten ei sen monimutkaisempaa ollut, kun marssin KELA an paperin kanssa, ja piankin sain (n 1 kk) KELA kortin. Ulkomaalainen mieheni jopa sai KELA kortin minua nopeammin ! Pyyda heilta kuvaton kortti, nopeampaa.

      Jos enemman kysymyksia, mielellani vastaan jos vain voin.
      yasou !

    • Kotoutumistuki

      Suomalaisella paluumuutajalla on oikeus kotoutustukeen
      ensimmäisen 3 vuoden aikana jos muuta tuloa ei ole.Sitä
      muistaakseni haetaa kelalta?

      • fdgdgsdfgg

        Minulle ei kukaan ole puhunut mistään kotoutumistuesta, vaikka olin poissa 19 vuotta. Pitääpä katsoa, onko tehty virhe ja voinko saada tukea takautuvasti.

        Olin kuullut kotoutumistuesta, mutta luulin sen koskevan vain niitä Suomeen muuttajia, jotka tulevat vieraasta kulttuurista. Suomalaisilla paluumuuttajilla ei ole niin paljon arvoa, näköjään.

        Otan kuitenkin selvää asiasta. Kiitos, että mainitsit.


      • fdgdgsdfgg
        fdgdgsdfgg kirjoitti:

        Minulle ei kukaan ole puhunut mistään kotoutumistuesta, vaikka olin poissa 19 vuotta. Pitääpä katsoa, onko tehty virhe ja voinko saada tukea takautuvasti.

        Olin kuullut kotoutumistuesta, mutta luulin sen koskevan vain niitä Suomeen muuttajia, jotka tulevat vieraasta kulttuurista. Suomalaisilla paluumuuttajilla ei ole niin paljon arvoa, näköjään.

        Otan kuitenkin selvää asiasta. Kiitos, että mainitsit.

        "Kotoutumissuunnitelman kesto määräytyy yksilöllisesti. Kotoutumissuunnitelman enimmäisaika on kolme vuotta, mutta sitä voidaan pidentää enintään kaksi vuotta, jos maahanmuuttaja tarvitsee kotoutuakseen erityistoimenpiteitä. Kaikille maahanmuuttajille ei laadita kotoutumissuunnitelmaa.

        Jos sinulla on voimassa oleva kotoutumissuunnitelma, työmarkkinatuki maksetaan kotoutumistukena. Kotoutumistuki määräytyy samoin perustein ja on saman suuruinen kuin tavallinen työmarkkinatuki. Myös kotoutumistuki on tarveharkintainen."


    • ex-ateenalainen

      Kotoutumis suunnitelman laatii TE. Ei Kela, Kela vain maksaa sen sitten paatoksen tultua.

      • fdgdgsdfgg

        Pointti taisi olla, että kotoutumistukea ei makseta kaikille, vain niille, joiden arvellaan tarvitsevan sitä. Jos puhuu suomea hyvin ja jos on koulutus ja työkokemus ja on terve, tuskin mitään kotoutumisapua tarvitsee, vaikka haluaisikin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      572
      15096
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      43
      11934
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      361
      8932
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      9
      3791
    5. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      36
      3557
    6. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      359
      2647
    7. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      2147
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1753
    9. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      129
      1749
    10. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      193
      1622
    Aihe