Eli mulla on kohta 7kk ikäinen penikka, jolla on finnejä tullut pikku hiljaa enemmän ja enemmän alaleukaan ja vähän ylähuulen reunoille. Olen nyt pari päivää putsaillut niitä antiseptisellä liuoksella, mutta nämä tuntuvat sitten vain kuivuvan, ja kaikki karvat ym tarttuu leukaan kiinni.
Kysymykset:
-miten usein (aamuin illoin/kerran päivään/useammin päivässä..) käytän tuota antiseptista liuosta?
-miten kostutan leukaa, ettei kaikki lika ym tartu siihen kiinni?
-miten kauan pitää kokeilla kotikonstein, ennen kuin pitää siirtyä ell. lääkärin puoleen hakemaan antibiotit??
Olen koettanut ell. lääkärille soitella, mutta sieltä menee aina vain vastaajaan ettei ehdi vastaamaan, joten ajattelin täältä kysyä jos tulisi nopeammin vastaus (ja toivon mukaan oikeita eikä tuulesta temmattuja)
Koirien finnit
13
13370
Vastaukset
- idfjöjö
Kuulostaa siltä, että koirallasi on furunkuloosi. Ei se oikein parane ilman eläinlääkärissä käyntiä, eli soittele vaan sinne pitkin päivää sinnikkäästi, että saat ajan varattua, tai mene vaikka paikan päälle varaamaan aika.
http://www.rr-oona.com/SkinDiseases/pyoderma/pyoderma7FI.html - nhutnmhguy
LOPETA! Koirahan nuolee sen siitä ja saa pian myrkytyksen! Äly hoi. Soita kasvattajalle tai ell, ei ne mitään finnejä ole ja koiraa ei noin hoideta, puhelu ei maksa!
- finnileuka
Juu soitin ja tarkastutin, ja ovat finnejä (rodulle tyypillisiä varsinkin pentuaikaan) - ei löytynyt muualta kuin vain leuasta ja ylähuulesta. Ja olen kuulema hoitanut oikein (tuo antiseptinen sopii myös suun puhdistukseen) mutta kehotti käyttämään betadinea, koska se hoitaa paremmin. Sanoi että käytän tuota 3 kertaa päivisin ja 5pv:n päästä jos ei yhtään ala rauhoittumaan, sitten pitää käyttää uudestaa ja määräävät antibiootit.
ja nhutnmhguy, kuten sanoin, koetin soitella, mutta aina meni vastaajaan. Loppu päivästä sain kuitenkin sitten yhteyden. Ja kasvattaja itsekkin sanoi minulle pentua hakiessa, että finnit on yleisiä, ja ne lähtee itsestään ja niitä voi hoitaa antiseptisellä aineella. Joten hoidin niin kuin oli neuvottu, ja ell. lääkäri itsekin totesi että olen oikein hoitanut. - Hätä keinot keksii?
No huh! Enpä oo ennen moista hoitoa kuullu. Ooppa ny tarkkana. Koirasi on sulle toivon mukaan tärkeä ja rakas.
- Anonyymi
Mitä itse käytät antiseptina?
- ...
http://www.rr-oona.com/SkinDiseases/pyoderma/pyoderma7FI.html
Jos pahenee, käy lääkäriss'. Leikkaa karvat lyhyiksi tai pois leuasta.- finnileuka
KUONON JA LEUAN FOLLIKULIITI/FURUNKOLOOSI eli AKNE
- molossi ei rek
Finniltä noit tosiaan ihan kuulostaa.
Yleensä noille ei kannata tehdä mitään ja ajan myötä häviää.Jotkut on saaneet pitkäänjatkuneet häviämään muuttamalla koira pois teolliselta ruualta.
Itse välttäisin antibiootteja kyllä viimiseen asti.
Kotikonsteina itse käytän tuontapaisiin juttuihin(pipit ym.) ihan auringonhattu-uutetta ja/tai tervapihkasalvaa.Nyt on myös tullut hyvältä vaikuttava sarja eläimille,nimeltä Vetramil,joka pääasiassa luontaispohjainen(kokemusta ei itsellä tosin ole).
Betadinea en käytä lainkaan,koska on jodipohjaista.Itse pyrin välttämään noita "myrkkyjä" siis mahdollisemman pitkään.
Jos on pitkäkarvainen,niin aina ihojutuissa,jos mahdollista,niin kannattaisi ajaa karvat pois,että iho pääsee kunnolla hengittämään.Se on monesti tärkeintä.- __________________
Vetramil on hyvä ja tehokas. Oman koiran ihotulehduksiin olen sitä laittanut (ja jopa omiinkin) ja tehoaa tosi nopeasti - voin siis suositella. Ongelma vaan on se, että ainakin oman koiran mielestä se maistuu niin hyvälle, että heti olisi nuolemassa sen pois, ja eipä ihmekään kun hunajastahan se on tehty.
Aloittajan tosin kannattaa olla tarkkana niiden näppylöitten kanssa, kun jos on furunkuloosia, saattaa se mennä tosi syvälle ihoon, ja aiheuttaa pahan tulehduksen ja siihen tarvii antibiootit.
- Hemuli
Kyllä meilläkin tuli noita finnejä. En vienyt lääkäriin vaan puristelin ja desinfioin pahimmat. Paranivat melkein heti. Pennuilla semmoinen voi useinmiten johtua rasvaisesta ruuasta :)
- Anonyymi
Tuore piimä, luontaisella hapatteella on paras ulkoinen antibiootti.
- Anonyymi
Pentukoirille tulee finneja tai hormooninäppyjä, menee muutamassa kuukaudessa ohi, eikä ole mitenkään vakavaa.
- Anonyymi
Paras lääke niiden poksauttamiseen on haulikko!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1832244
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1721990Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I441933- 1281630
Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia641509Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1891470Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen771221Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P321094- 711063
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni751053