Työttömäksi joutumisesta

-----------

Haluaisin kuulla ihan ihmisten näkemyksiä ja kokemuksia, sillä mistään viralliselta taholta en ole saanut mitään selvitystä asioista. Tuntuu, että eivät edes halua helpottaa elämääni tältä osin.

Jäin siis työttömäksi ensimmäistä kertaa elämässäni nyt pari kuukautta sitten. Työpaikkani ei ensin maksanut palkkoja pariin kuukauteen ja sitten lopahti ihan yllättäin, joten aika tiukkaa on ollut. No, ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi, järjestin kovalla vaivalla kaikki vaadittavat todistukset ja sainkin jo työkkäristä lausunnon, ettei päivärahan maksamiselle ole työvoimapoliittista estettä. Kuinka kauan kelalla kestää käsitellä tämä hakemus ja maksaa minulle työttömyyskorvausta?

Toinen kysymys. Olen työn ohessa opiskellut jo muutaman vuoden. Toki opinnot ovat edenneet aika verkkaiseen tahtiin, mutta ovat edenneen kuitenkin. Nyt esitin ajatuksen työvoimatoimistolle (vai mikä se nykyään on), että jos siirtyisin opiskelemaan päätoimisesti työttömyysturvalla opintoni loppuun, kun sellainen kerran voisi ehkä olla mahdollista. Työvoimatoimisto katsoi, ettei minulla ole oikeutta opiskella työttömyysturvalla, koska minulla on jo koulutus (joskin alallani ei kovin hyvät työnäkymät ole, olen jo jokusen vuoden etsinyt toista työpaikkaa, kun entinen ei kovin hyvin menestynyt, vaikka nyt vasta menikin konkkaan). Samaan aikaan työvoimatoimisto päätti, että jos jatkan opiskelujani, niin silloin en ole oikeutettu koko työttömyysturvaan, koska opintoni on päätoimisia (vaikka siis olen niitä sivutoimisesti työn ohessa tähänkin asti tehnyt enkä niiden vuoksi aikoisi kieltäytyä mahdollisesta työstä, jos sellainen vastaan tulisi). Voiko siis työvoimatoimisto kieltää minua harrastamasta opiskelua? Eikö tosiaan auta muu kuin ilmoittautua poissaolevaksi yliopistosta ja odottaa, että pääsen johonkin töihin, että voin jatkaa taas opiskelua ja valmistua joskus parempaa ammattiin? Mainittakoon vielä, että opintotukikuukauteni on paitsi jo käytetty, minun ja lapseni toimeentuloon ei riitä pelkkä opintotuki, joten se vaihtoehto ei ole mahdollinen opiskelujani tukemaan tällä hetkellä.

2

139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mätä systeemi

"Työpaikkani ei ensin maksanut palkkoja pariin kuukauteen ja sitten lopahti ihan yllättäin, joten aika tiukkaa on ollut."

Jos sinulla on vieläkin palkkoja saamatta eikä työnantaja pysty maksamaan niitä, niin hae palkkaturvasta.

Tämä systeemi on täysin mätä ja epäreilu ja typerä monessa suhteessa.

• nurmelin

Kyllä työvoimatoimisto voi päättä että jos opiskelusi on ns. päätoimista niin välttämättä et ole oikeutettu työttömyysturvaan. Hanki koulusi kansilasta todistus opiskelusi laadusta ja määrästä. Sen perusteella TE-keskus päättää oletko pää- vai sivutoiminen opiskelija.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      122
      5115
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      30
      3658
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2460
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1578
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1560
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1504
    7. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      23
      1391
    8. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1292
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1198
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1117
    Aihe