Jumala oli jo olemassa. Jumala oli jo antanut ohjeensa maailmalle. Jumala oli itse määritellyt synnin. Mihin Jeesusta tarvittiin, lain sovittamiseksi ? Jumalahan oli tuon lain antanut ilman tappamista, joten miksi olisi pitänyt tappaa sen purkamiseksi. Miksi tuo ajankohta olisi niin tärkeä ollut, että juuri tuolloin piti Jeesuksen sovittaa/olla uhrina lain vuoksi. Häntä ennen oli paljon profeettoja, jotka jutteli Jumalan kanssa. Jumala olisi voinut vain kertoa heille, että nyt asia on loppu.
Miksi piti luoda Jeesus, jota häneen voisi uskoa. Jumalahan oli kuitenkin jo olemassa, joten miksi tuota uskomista piti laajentaa Jeesukseenkin...Jumalaa piti rakastaa, joten miksi laajentaa sitä rakastamista Jeesukseenkin.
Kaikki miksi Jeesusta palvotaan oli jo ennen Jeesusta. Uhraus olisi voitu lopettaa ja lopettiinkin, kun temppeli hävitettiin. Jumala olisi voinut vain tuhota sen temppelin 30 vuotta aiemmin. VT:ssä puhutaan Jumalasta armollisena, joten mihin Jeesusta tarvitiin tuohon armollisuuteen?
Rakkauden kaksoiskäsky esiintyy jo VT:n puolella, joten sekään ei ollut mitään uutta. Siinä käsketään rakastamaan Jumalaa. Nyt käsketään rakastamaan Jeesusta.
Tuolla on monta kysymystä. Tiivistettynä se kysymys on. Miksi ja mihin Jeesusta tarvittiin?
Jeesus
24
74
Vastaukset
Jeesusta tarvittiin siksi, koska ihminen oli syönyt tiedon puusta ja joutunut ulos paratiisista lain alle.
Enempää en ehdi vastata, mutta toivottavasti vaikka joku kirkon ihminen vastaa ja kertoo sinulle Raamatun "punaisen langan". - dikduk
, juutalaisuushan oli jo ratkaissut kaikki omien tarinoidensa ongelmat silti kaikki pantiinkin yhtäkkiä uusiksi ja moni asia joka VT:ssä kielletään, opettiin nyt totena mm Jahve ei enää ollutkaan "yksi" eikä ainoa Jumala vaikka itse niin oli vakuuttanut, vaan hänellä on poika joka varsinaisesti hoitaa hommat joita varten pojan piti inkarnoitua juutalaiseksi ja tulla tapetuksi.
Se onkin mielenkiintoista, että Jeesuksen puhutaan sovittaneen lain, joka ei edes koskenut pakanoita...Miksi se sovittaminen olisi ollut tärkeää. Miksi pitää uskoa Jeesukseen, kun koko homman kapelimestarina toimi kuitenkin Jumala..Jeesus kuitenkin pyysi armoa Jumalalta, eikä sitä saanut. Silloin Jumalan täytyy olla ylempänä kuin Jeesus.
- Shrink
Mave, hyviä kysymyksiä, joihin vastaa pitkälti Johanneksen evankeliumin alku;
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joh.html
Ajattelen niin, että Jumalalle näyttää tulevan ongelma ihmisestä, koska Hän hukuttaa luotunsa Moosesta ja lähipiiriä lukuunottamatta.
Tämän jälkeen toteaa myös, ettei hukuta enää ihmistä vedellä ja luo pelastusmahdollisuuden ihmiselle poikansa kautta ;
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joh.3.html
Jumala toisinsanoen antoi ihmiselle syntiinlankeemuksen ja kaiken muun ohella mahdollisuuden tulla yhteyteensä takasin, "kaikille, jotka tahtovat tehdä Taivaallisen Isäni tahdon, tulla Jumalan lapsiksi"...., näin Jeesus aiheesta....
Kuitenkin niin, Jeesus on Tie, Totuus ja Elämä, elävän Jumalan luo......Tarkoitit varmaan Nooa.
Nooan liitto annettiin ihmiskunnalle, kun Jumala lupasi olla hukuttamatta enää.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nooan_liitto
Tuo liitto koski koko ihmiskuntaa, myöskin juutalaisia. Juutalaisilla oli lisäksi Mooseksen laki, joka koski vain heitä. Tuon liiton sääntöjä kun tarkastelee, niin ne on aika helppoja. Siihen verrattuna ainakin mitä nykyisin vaaditaan. Uskoa epämääräisiin tarinoihin, jotka on keskenään ristiriitaisia. Puhumattakaan uskovaisista, jotka on Jumalan tahdon irvikuvia. Sen hämmennyksen vuoksi pitäisi ihmistä sitten kidutettavan..Ei oikein hyvä idea, ainakaan kaikkitietävältä Jumalalta.
Syntiinlankeemus oli Raamatun mukaan, mutta ei perisyntiä.
Tuosta viimeisestä linkistäsi pisti silmään tämä..
11. Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
12. Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
Ei tuossa opeteta uskomaan Jeesuksen olevan Jumalan poika, kuten kristityt opettaa, vaan uskomaan opetuksiin..Samoja opetuksia Jumala oli antanut aiemmin, joten mihin tarvittiin Jeesusta? Uskonpuhdistajaksi ehkä, mutta se olisi vain koskenut juutalaista oppia. Muiden kansojen suhteen sillä ei olisi ollut mitään merkitystä. Juutalaistenkin kannalta sillä ei ollut mitään merkitystä, koska se ei muuttanut heidän oppejaan...Ellei oteta sitä huomioon, että 30 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen tuhottiin temppeliin ja uhraus loppui..Jeesus ei siihen vaikuttanut, kun siinä oli kuitenkin se 30 vuotta väliä...Mikäli Jumala olisi halunnut sen uhrauksen loppuvan aiemmin, niin hän olisi vain tuhonnut sen temppelin ja siihen olisi päättänyt uhraukset. Siinä ei siis tarvittu kertakaikkista uhria.- Shrink
mave kirjoitti:
Tarkoitit varmaan Nooa.
Nooan liitto annettiin ihmiskunnalle, kun Jumala lupasi olla hukuttamatta enää.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nooan_liitto
Tuo liitto koski koko ihmiskuntaa, myöskin juutalaisia. Juutalaisilla oli lisäksi Mooseksen laki, joka koski vain heitä. Tuon liiton sääntöjä kun tarkastelee, niin ne on aika helppoja. Siihen verrattuna ainakin mitä nykyisin vaaditaan. Uskoa epämääräisiin tarinoihin, jotka on keskenään ristiriitaisia. Puhumattakaan uskovaisista, jotka on Jumalan tahdon irvikuvia. Sen hämmennyksen vuoksi pitäisi ihmistä sitten kidutettavan..Ei oikein hyvä idea, ainakaan kaikkitietävältä Jumalalta.
Syntiinlankeemus oli Raamatun mukaan, mutta ei perisyntiä.
Tuosta viimeisestä linkistäsi pisti silmään tämä..
11. Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
12. Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
Ei tuossa opeteta uskomaan Jeesuksen olevan Jumalan poika, kuten kristityt opettaa, vaan uskomaan opetuksiin..Samoja opetuksia Jumala oli antanut aiemmin, joten mihin tarvittiin Jeesusta? Uskonpuhdistajaksi ehkä, mutta se olisi vain koskenut juutalaista oppia. Muiden kansojen suhteen sillä ei olisi ollut mitään merkitystä. Juutalaistenkin kannalta sillä ei ollut mitään merkitystä, koska se ei muuttanut heidän oppejaan...Ellei oteta sitä huomioon, että 30 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen tuhottiin temppeliin ja uhraus loppui..Jeesus ei siihen vaikuttanut, kun siinä oli kuitenkin se 30 vuotta väliä...Mikäli Jumala olisi halunnut sen uhrauksen loppuvan aiemmin, niin hän olisi vain tuhonnut sen temppelin ja siihen olisi päättänyt uhraukset. Siinä ei siis tarvittu kertakaikkista uhria.Joo, Nooa tietenkin tarkoitin.....
Mave, olen aijemmin sanonutkin sulle, että yksi sinulta puuttuu; Jeesuksen sisäinen tuntemus, muuten ei kirjoitukset aukea.................
Siunausta ja hyvää Juhannusta............ - dikduk
:"Ajattelen niin, että Jumalalle näyttää tulevan ongelma ihmisestä, koska Hän hukuttaa luotunsa ..."
Fiksu tapa hoitaa ihmisistä yllättäen koitunut ongelma? Shrink kirjoitti:
Joo, Nooa tietenkin tarkoitin.....
Mave, olen aijemmin sanonutkin sulle, että yksi sinulta puuttuu; Jeesuksen sisäinen tuntemus, muuten ei kirjoitukset aukea.................
Siunausta ja hyvää Juhannusta............Siksipä minä näitä asioita kyselen uskovaislta, että selittäisi tuon asian minulle. Minä kyllä hyväksyn sen, että uskovaiset tietää vastaukset, mutta lähetyskäskyn mukaisesti heidän pitäisi vastata minun esittämiin kysymyksiin.
- Ei natsaa
"Ajattelen niin, että Jumalalle näyttää tulevan ongelma ihmisestä"
EIhän kaikkivaltialle ja kaikkitietävälle voi mitään ongelmaa "tulla". Ei natsaa kirjoitti:
"Ajattelen niin, että Jumalalle näyttää tulevan ongelma ihmisestä"
EIhän kaikkivaltialle ja kaikkitietävälle voi mitään ongelmaa "tulla".Ilmeisesti voi tulla, kun tuo ei ole ainoa kerta kun verkkarit repeää...Kultainen vasikka sai herneet nekkuun. Ihme kyllä, juutalaiset oli nähnyt kaikenlaisia ihmeitä, mutta kun Mooses käänsi päänsä, niin heti tehtiin vasikka.
Jumala meinasi hävittää juutalaiset myöhemmin, kun eivät uskoneet Jumalan sanaa...Mooses käänsi sitten Jumalan pään..Aika väkevä sälli tuo Mooses.- Shrink
mave kirjoitti:
Siksipä minä näitä asioita kyselen uskovaislta, että selittäisi tuon asian minulle. Minä kyllä hyväksyn sen, että uskovaiset tietää vastaukset, mutta lähetyskäskyn mukaisesti heidän pitäisi vastata minun esittämiin kysymyksiin.
Mave;" Siksipä minä näitä asioita kyselen uskovaislta, että selittäisi tuon asian minulle. Minä kyllä hyväksyn sen, että uskovaiset tietää vastaukset, mutta lähetyskäskyn mukaisesti heidän pitäisi vastata minun esittämiin kysymyksiin.
"..
Monessa kohtaa Raamatussa, esitetään Jeesus Jumalan pojaksi, sekä Hänen uhrautuminen ihmisten edestä.
Jeesus on ainoa , Tie, Totuus ja Elämä, Jumalan luo, näitä paikkoja voin sulle etsiä, vaikka löydät/ tiedät ne itsekin ? Shrink kirjoitti:
Mave;" Siksipä minä näitä asioita kyselen uskovaislta, että selittäisi tuon asian minulle. Minä kyllä hyväksyn sen, että uskovaiset tietää vastaukset, mutta lähetyskäskyn mukaisesti heidän pitäisi vastata minun esittämiin kysymyksiin.
"..
Monessa kohtaa Raamatussa, esitetään Jeesus Jumalan pojaksi, sekä Hänen uhrautuminen ihmisten edestä.
Jeesus on ainoa , Tie, Totuus ja Elämä, Jumalan luo, näitä paikkoja voin sulle etsiä, vaikka löydät/ tiedät ne itsekin ?Minä toisaalta voin etsiä kohtia, joissa Jeesus sanoo/pitää Jumalaa kaikkein korkeimpana...Eikä ilmeisesti tarvitse etsiä sinullekkaan näitä kohtia.
- Nasse.
Jeesusta tarvittiin koska tarvittiin messiasta.
Jeesukselle oli yhtä suuri tarve kuin mille tahansa Raamatun tapahtumalle. Tarve syntyi koska kilpailevissa uskonnoissa oli messiaita, sijaiskuolemia, ihmetekoja.
Kuka hullu olisi vaihtanut toiseen uskontoon ellei se olisi kyennyt vähintään samoihin tekoihin tai mielellään vielä parempiin?
Siinä syy.Jeesus julistettiin 325 Jumalaksi, koska kukaan ei olisi ottanut ihmistä vakavasti...tai edes pfofeetttaa, kun muilla oli jumalanpoikia tarjolla..Ja hienoja riittejä, jotka tosin kristityt sulautti myöhemmin omaan uskontoonsa.
Vapaaehtoistahan tuo liittyminen kristinuskoon ei ollut, kun siitä tuli valtiouskonto. Kristityt tappoivat niitä jotka eivät suostuneet vaihtamaan uskontoa,..Se siitä sovitustyöstä, Jeesuksen uhreudesta tai rakkaudesta...Sen uskonnon perusteet meni jo ennen kuin niitä oli keksittykään.
Sovitus merkitsee Kristuksen sovitustyötä Jumalan ja ihmisen välillä. Ihmiset eivät kyenneet palaamaan itse yhteyteen Jumalan kanssa, koska he olivat langenneet syntiin. Oikeudenmukaisen olemuksensa vuoksi Jumala ei voi jättää tuomitsematta pahoja tekoja, mutta armossaan hän tahtoo kuitenkin pelastaa ihmiset. Ihmiskunnan synnin turmeleman tilan sovittamiseksi tarvittiin sijaisuhri.
Jumala antoi uhriksi poikansa Jeesuksen Kristuksen, joka alensi itsensä, eli synnittömän elämän ja antoi oman henkensä ja verensä ihmiskunnan edestä suostuen ihmisten sijasta Jumalan vihan alaiseksi (Fil.2:6-8; Kol.1:19-20, 2.Tim.1:9). Ottamalla syyttömänä kantaakseen ihmiskunnan rangaistuksen hän täytti Jumalan lain vaatimukset ja lunasti ihmiset vapaiksi synnin alaisuudesta. Jumala hyväksyi Poikansa elämän ja kuoleman sovituksena ihmiskunnan edestä ja herätti hänen kuolleista.
Pelastus ja pääsy Jumalan luokse ovat mahdollisia Kristuksen sovitustyön perusteella, koska sovituksessa Kristus antaa itsensä meille, ja me tulemme osallisiksi hänen viattomuudestaan, pyhyydestään ja rakkaudestaan (Room.5:2). Kristuksen sovitustyön tähden Jumala antaa kaikki synnit anteeksi jokaiselle, joka sitä häneltä pyytää (1.Joh.1:9).
t. Maarit-pappiJuutalaisen käsityksen mukaan ei tarvittu mitään sovitusta. Joko elit kuin opetettiin tai sitten tapettiin sopimattomana yhteiskuntaan.
Pakanoita juutalaisten laki ei edes koskenut, joten heillä oli hyvät mahdollisuudet selvitä elämästä rikkomatta Nooan liittoa.
Aatami ja Eeva lankesi "syntiin", mutta Nooa pyyhki kaikki synnit pois..Ihmiskunta aloitti sen jälkeen puhtaalta pöydältä.
"hmiskunnan synnin turmeleman tilan sovittamiseksi tarvittiin sijaisuhri. "
MIksi sijaisuhria tarvittiin? Jumala itse päätti synnistä ja sen määritelmistä, joten tuon perusteella Jumalan yläpuolella on korkeampi voima, jolle piti uhrata. Muutenhan Jumala olisi voinut vain antaa synnit anteeksi, kuten teki juutalaisille jo Mooseksen aikana..Muistanet tapaukset? Ei silloin tarvittu Jumalan pojan uhrauksia, vaan maallisempaa tuomiota.
"Jumala antoi uhriksi poikansa Jeesuksen Kristuksen, joka alensi itsensä, eli synnittömän elämän ja antoi oman henkensä ja verensä ihmiskunnan edestä suostuen ihmisten sijasta Jumalan vihan alaiseksi"
Miksi Jumala olisi ollut vihainen? A) Mikäli Jumala teurastutti Jeesuksen sen tähden, että hän oli vihainen, niin miksi juutalaisten temppeli tuhottiin ja juutalaisia tapettiin massoittain?Kristittyjen hirmutekoja Jumalan nimissä kun on tehty, niin ei oikein vaikuta rauhoittuneelta JUmalalta.
b) Viittaan edelliseen vastaukseen, että Mooseksen aikana riitti Jumalalle yhteisöllinen tai yksilöllinen rankaisu. Miksi nyt olisi pitänyt roudata poika maanpäälle, koska Jumala on kaikkivaltias. Hän sanoo" synnit on anteeksiannettu", niin silloin ne on..Ei tartte teurastaa.
"Ottamalla syyttömänä kantaakseen ihmiskunnan rangaistuksen hän täytti Jumalan lain vaatimukset ja lunasti ihmiset vapaiksi synnin alaisuudesta. Jumala hyväksyi Poikansa elämän ja kuoleman sovituksena ihmiskunnan edestä ja herätti hänen kuolleista. "
Aika huonosti sovitti, kun edelleen on sitä "syntiä". Eihän sitä silloin sovitettu. Jumalan laki ei koskenut kuin juutalaisia, joten miksi pakanat olisi voittanut siinä jotain? Huvittavaa tuossa on se, että juutalaiset ei ottanut tuota sovitusta vastaan. Ei oikein vaikuta kaikkitietävältä Jumalta, jos suunnitelma kusi kintuille.
"Pelastus ja pääsy Jumalan luokse ovat mahdollisia Kristuksen sovitustyön perusteella, koska sovituksessa Kristus antaa itsensä meille, ja me tulemme osallisiksi hänen viattomuudestaan, pyhyydestään ja rakkaudestaan (Room.5:2). Kristuksen sovitustyön tähden Jumala antaa kaikki synnit anteeksi jokaiselle, joka sitä häneltä pyytää (1.Joh.1:9). "
Sitähän mä tässä juuri kyselen, että miltä Jeesus pelasti ja mitä Jeesuksessa oli niin erityistä, etteikö Jumala itse olisi voinut hoitaa noita tehtäviä?- Hyvää juhannusta!
mave kirjoitti:
Juutalaisen käsityksen mukaan ei tarvittu mitään sovitusta. Joko elit kuin opetettiin tai sitten tapettiin sopimattomana yhteiskuntaan.
Pakanoita juutalaisten laki ei edes koskenut, joten heillä oli hyvät mahdollisuudet selvitä elämästä rikkomatta Nooan liittoa.
Aatami ja Eeva lankesi "syntiin", mutta Nooa pyyhki kaikki synnit pois..Ihmiskunta aloitti sen jälkeen puhtaalta pöydältä.
"hmiskunnan synnin turmeleman tilan sovittamiseksi tarvittiin sijaisuhri. "
MIksi sijaisuhria tarvittiin? Jumala itse päätti synnistä ja sen määritelmistä, joten tuon perusteella Jumalan yläpuolella on korkeampi voima, jolle piti uhrata. Muutenhan Jumala olisi voinut vain antaa synnit anteeksi, kuten teki juutalaisille jo Mooseksen aikana..Muistanet tapaukset? Ei silloin tarvittu Jumalan pojan uhrauksia, vaan maallisempaa tuomiota.
"Jumala antoi uhriksi poikansa Jeesuksen Kristuksen, joka alensi itsensä, eli synnittömän elämän ja antoi oman henkensä ja verensä ihmiskunnan edestä suostuen ihmisten sijasta Jumalan vihan alaiseksi"
Miksi Jumala olisi ollut vihainen? A) Mikäli Jumala teurastutti Jeesuksen sen tähden, että hän oli vihainen, niin miksi juutalaisten temppeli tuhottiin ja juutalaisia tapettiin massoittain?Kristittyjen hirmutekoja Jumalan nimissä kun on tehty, niin ei oikein vaikuta rauhoittuneelta JUmalalta.
b) Viittaan edelliseen vastaukseen, että Mooseksen aikana riitti Jumalalle yhteisöllinen tai yksilöllinen rankaisu. Miksi nyt olisi pitänyt roudata poika maanpäälle, koska Jumala on kaikkivaltias. Hän sanoo" synnit on anteeksiannettu", niin silloin ne on..Ei tartte teurastaa.
"Ottamalla syyttömänä kantaakseen ihmiskunnan rangaistuksen hän täytti Jumalan lain vaatimukset ja lunasti ihmiset vapaiksi synnin alaisuudesta. Jumala hyväksyi Poikansa elämän ja kuoleman sovituksena ihmiskunnan edestä ja herätti hänen kuolleista. "
Aika huonosti sovitti, kun edelleen on sitä "syntiä". Eihän sitä silloin sovitettu. Jumalan laki ei koskenut kuin juutalaisia, joten miksi pakanat olisi voittanut siinä jotain? Huvittavaa tuossa on se, että juutalaiset ei ottanut tuota sovitusta vastaan. Ei oikein vaikuta kaikkitietävältä Jumalta, jos suunnitelma kusi kintuille.
"Pelastus ja pääsy Jumalan luokse ovat mahdollisia Kristuksen sovitustyön perusteella, koska sovituksessa Kristus antaa itsensä meille, ja me tulemme osallisiksi hänen viattomuudestaan, pyhyydestään ja rakkaudestaan (Room.5:2). Kristuksen sovitustyön tähden Jumala antaa kaikki synnit anteeksi jokaiselle, joka sitä häneltä pyytää (1.Joh.1:9). "
Sitähän mä tässä juuri kyselen, että miltä Jeesus pelasti ja mitä Jeesuksessa oli niin erityistä, etteikö Jumala itse olisi voinut hoitaa noita tehtäviä?Maarit vastasi jo. Lue siitä. Unohdat Messiaan odotuksen juutalaisuudessa.
Hyvää juhannusta! kirjoitti:
Maarit vastasi jo. Lue siitä. Unohdat Messiaan odotuksen juutalaisuudessa.
Jeesus ei täyttänyt Messiaan ennustuksia. Messiaan piti tuoda rauha ja nostaa juutalaiset valtaan. Kävi toisinpäin. Temppeli tuhottiin ja juutalaisia tapettiin massoittain. Jeesus ei ollut ennustettu Messias.
- Nasse.
mave kirjoitti:
Jeesus ei täyttänyt Messiaan ennustuksia. Messiaan piti tuoda rauha ja nostaa juutalaiset valtaan. Kävi toisinpäin. Temppeli tuhottiin ja juutalaisia tapettiin massoittain. Jeesus ei ollut ennustettu Messias.
Nämä kristityt eivät tunne taikauskonsa taustoja.
- porsas viitonen
Nasse. kirjoitti:
Nämä kristityt eivät tunne taikauskonsa taustoja.
Etkä sinä emakko (läski) tunne sitäkään vähää................
Näytä kuvasi ? porsas viitonen kirjoitti:
Etkä sinä emakko (läski) tunne sitäkään vähää................
Näytä kuvasi ?Kun repeää verkkarit, niin tietää osuneensa arkaan paikkaan :D
- ......
mave kirjoitti:
Jos kerran juutalaisuus tuntuu hyvältä, ole sitä sitten jos kerran kristinusko ei aukea.
- dikduk
Messias ei tuo mitään uutta juutalaisuuteen tai ihmisten jumalasuhteeseen, nehän olivat juutalaisuudessa selkeät jo paljon ennen Jeesusta, asia jonka mave tuo esiin varsin hyvin.
Juutalaisuudessa messiaassa on kyse ihmisestä joka toimi maan päällä maallisissa asoissa,ei mistään muusta. Juutalaisuus ei Jeesusta tarvinnut eikä myös ottanut omakseen .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 614247
- 1053465
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj373080Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262568- 452227
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51999- 201959
- 1861817
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3941516Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91328