Hei! Onko teillä kokemuksia Napolinmastiffista.
Ymmärtääkseni sen iho saattaa aiheuttaa ongelmia.
Mitkä ovat kokemuksenne sen terveydestä ja luonteesta?
Kiitos tiedoistanne ;)
Muutkin tiedot ovat tervetulleita!
Napolinmastiffi
56
3950
Vastaukset
- oksettaa ;-P´
Minä en ikinä julkeaisi kulkea tämän näköisen koiran kanssa! http://www.tunturisusi.com/koiralinkit/napolinmastiffi.html Tulee kauhea olo jo kuvia katsoessa :-( Kuinka kukaan voi olla niin sairasmielinen, että tykkää tuollaisesta jalostuksesta!!!
Tällainen se oli aikoinaan: http://www.tunturisusi.com/koiralinkit/canecorso.htm Eli napolinmastiffi on todellisuudessa vain "sairan cane corso". Se siis polveutuu suoraan cane corsosta, joka on terveenä säilytetty muunnos näistä kahdesta "rotujakautumasta". - Jaahas......
No onneksi meistä kahdesta, olen se henkilö joka päättää koiransa.
Olkoot sinun mielestäsi ruma.
Minulle napolinmastiffi on kaunis :)- On sulla
kanssa makusi, voi hyvä ihme... Taidat olla itte joku zombi?
- oksettaa ;-P´
En tarkoita rumaa, vaan sairasta! Sinä olet varmaankin henkisesti kumpikin niistä, kun haluat eläinten kärsivän noin pahasti.
- pikkukoiruudet
Kaunis se on minustakin ja kiinnostava. :)
Jos voisi ottaa monta koiraa niin ehdottomasti napoletano olisi yksi. :)
- näinvaanon
Ihmisten kauneuskäsitysten ja erikoisuudentavoittelun takia on monen koiran elämä kärsimystä alusta loppuun. Tulehdukset muhivat noissa ihopoimuissa! Hävetköön jokainen sadisti joka haluaa itselleen sairaaksi ja vammaiseksi jalostetun koiran!
- Napolin omistaja
Ootko koskaan nähnyt Aitoa Napolia? Jos et, niin suosittelisin olemaan hiljaa. Itselläni sellainen on, kasvattajalta joka kasvattaa ns. Kuivempia napoleita. Eli ei niin roikkuvia ja ruttuisia. Koirani on nyt 3,5 vuotias ja sillä ei KOSKAAN ole ollut mitään terveysongelmia. Ei ihon, ei silmien eikä jalkojen kanssa. Luonteeltaan mitä upein otus. Mielipiteitähän on monia, mutta en lähtisi noin jyrkästi tuomitsemaan toisten mieltymyksiä, varsinkaan jossei rodusta ole oikeasti minkäänlaista nykypäivän faktaa. Jos haluat koirien kidutuksesta puhua, niin esimerkkejä löytyy paljon yleisimmistä, ylijalostetuista koiraroduista kuten sakemannit, kultaiset noutajat, bokserit yms. Terveysongelmia vaikka muille jakaa.
- hahaa, älä pelleile
Napolin omistaja kirjoitti:
Ootko koskaan nähnyt Aitoa Napolia? Jos et, niin suosittelisin olemaan hiljaa. Itselläni sellainen on, kasvattajalta joka kasvattaa ns. Kuivempia napoleita. Eli ei niin roikkuvia ja ruttuisia. Koirani on nyt 3,5 vuotias ja sillä ei KOSKAAN ole ollut mitään terveysongelmia. Ei ihon, ei silmien eikä jalkojen kanssa. Luonteeltaan mitä upein otus. Mielipiteitähän on monia, mutta en lähtisi noin jyrkästi tuomitsemaan toisten mieltymyksiä, varsinkaan jossei rodusta ole oikeasti minkäänlaista nykypäivän faktaa. Jos haluat koirien kidutuksesta puhua, niin esimerkkejä löytyy paljon yleisimmistä, ylijalostetuista koiraroduista kuten sakemannit, kultaiset noutajat, bokserit yms. Terveysongelmia vaikka muille jakaa.
Et sinä mikään napolinmastiffin omistaja ole, pelkkä rodun ihailija vain. Koitat väärennellä lempirotusi terveystilannetta.
- Napolin omistaja
hahaa, älä pelleile kirjoitti:
Et sinä mikään napolinmastiffin omistaja ole, pelkkä rodun ihailija vain. Koitat väärennellä lempirotusi terveystilannetta.
Taidat itse olla rodun ihailija, kun pitää Napoli sivustoja lukea, ja kommentoida, niinkuin asioista jotain olevinaan tietäisi. Rodun aiempi ja nykyinen tila on kaks eri asiaa. Säälittävää....
- ka53
mistä kennelistä on
- Justnäin1
Niimpä :'Ddd
- Anonyymi
Voisitko kertoa boxerien ongelmista enemman. Noista muista olen kylla kuullut. Vaikka on vanha ketju niin availlaampa uudestaan. Ja jos joku ei ole korjannut ylhaalla olevaa virhetta. Niin niin corso pohjautuu napolin mastiffista. Ja corso ja myos npoli on aika upeita.
- Rotikkarinsessa
Valitettava tosiasia kuitenkin on, että napolinmastiffi on sekin suhteellisen sairas rotu - eikä vähiten jalostustyön tuloksena. Yksi rotuyksilö, joka on perusterve, ei kerro rodun terveystilanteesta yhtään mitään.
Ja haluaisinpa nähdä nykypäivän "kuivan" napolin. Sellaista et nimittäin löydä. Se vain ei mahdollista ole. Toki voi kuivempia koiria löytyä, mutta kuivaa napolia ei taatusti.
Vielä 1970-luvulla saattoi löytää suht hyvännäköisiä napoleja, mutta hyvin nopeasti nekin katosivat katukuvasta, sillä näyttelyissä palkittiin ne kaikkein ryppyisimmät ja töppöjalkaisimmat, kun taas terveemmän rakenteen omaavammat jätettiin tylysti häntäpään sijoituksille. Jonka vuoksi taas sitten näitä terverakenteisempia koiria ei käytetty jalostukseen, koska ne eivät voineet menestyä näyttelyissä - jostain syystä (myös) napolit miellettiin (ja rotupiireissä tunnutaan mieltävän edelleen) "pullakoiriksi", joista ei ole muuhun kuin näyttelykehässä ravaamiseen ja sohvan koristamiseen, jolloin sen mainiot työominaisuudet katosivat lähes kokonaan ja tätä nykyä napolit hyvin usein ovatkin sitten sohvaperunoita, jotka eivät edes tarvitse mitään sen ihmeellisempää virikkeitä ollakseen tyytyväisiä. Mikä minusta on vallan sääli.
Itselläni on cc, ns. terveempi versio napolista (ainakin tuon kakkosviestin mukaan) ja kyllä sen eron huomaa, vaikka on niissä myös jonkin verran samaa - toki corsoillakin on terveysongelmia, ja sen olen tiedostanut koiraa ja rotua harkitessani. Itseäni napolinmastiffi miellyttää luonteensa puolesta erittäin paljon - kuten myös yleensäkin mastiffit ja muut molossit, niissä on kuitenkin niin paljon samaa kaikissa -, mutta nykyisen terveystilanteen vuoksi en ole ikikuuna päivänä edes harkinnut napolin ottamista, ellen sattuisi törmäämään täydelliseen pentuun täydellisistä (mm. kuivista) vanhemmista. Eli tuskin koskaan. Mutta jos joskus tällainen tapaus löytyy, niin siinä vaiheessa en epäröi ottaa laumanjatkeeksi myös napolinmastiffia.- seropitkunniaan
Paraskin puhuja rotikkansa kanssa joka on myös pilattu. Luonnekin aina mitä sattuu ja lonkat huonot. :(
- Rotikkarinsessa
seropitkunniaan kirjoitti:
Paraskin puhuja rotikkansa kanssa joka on myös pilattu. Luonnekin aina mitä sattuu ja lonkat huonot. :(
Paitsi että minulla ei edes rotikkaa ole. :P
Ja luonne ei rotikoillakaan ole aina mitä sattuu eivätkä lonkat huonot, jos yhdistelmään on kiinnitetty huomiota yhtään sen enempää kuin että "mun koira on söpö ja sille pitää saada pennut!!!1".
Toki mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma, mutta vastuullinen kasvattaja (ja omistaja) pyrkii aina minimoimaan riskit sairaan ja huonohermoisten koirien lisäämisen suhteen. Valitettavasti sitten on niitä idiootteja, jotka myyvät hyvänkin pennun ties minne, jossa omistaja pääsee pilaaman sen pitämällä ja kohtelemalla sitä huonosti. - dfhklhoihi
Rotikkarinsessa kirjoitti:
Paitsi että minulla ei edes rotikkaa ole. :P
Ja luonne ei rotikoillakaan ole aina mitä sattuu eivätkä lonkat huonot, jos yhdistelmään on kiinnitetty huomiota yhtään sen enempää kuin että "mun koira on söpö ja sille pitää saada pennut!!!1".
Toki mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma, mutta vastuullinen kasvattaja (ja omistaja) pyrkii aina minimoimaan riskit sairaan ja huonohermoisten koirien lisäämisen suhteen. Valitettavasti sitten on niitä idiootteja, jotka myyvät hyvänkin pennun ties minne, jossa omistaja pääsee pilaaman sen pitämällä ja kohtelemalla sitä huonosti.HArmi vaan kun rotikka on yksi pilatuimmista roduista. Moni hakee ulkonäköä ja sen tietää mihin se johtaa.. :(
Huonoa luonnetta ja vääriä omistajia. :(
- tahallista touhua
Tiedetään joo, että napolinmastiffi taitaa olla aika puhdas perinnöllisistä sairauksista, toisin kuin monet ylisuositut kultaisetnoutajat, saksanpaimenkoirat, bernhardinkoirat ym. Mutta napolinmastiffi kärsii todella vakavasti juuri tästä "tahallisesta" sairaaksi jalostamisesta, eli äärimmäisestä ulkomuotojalostuksesta. Aivan hirveää, kuinka koirarodusta kukaan pystyy tarkoituksella jalostamaan niin sairaan :-(
- Liika jalostus
Mua ihmetyttää nää ihmiset, jotka tykkää näistä ns sairaista roduista. Mun rakkaus siihen rotuun muuttuu sääliks siinä vaiheessa ku kattoo rodusta enemmän kuvia ja lukee että mitä kaikkea se voi sairastaa. Se on jokasen oma asia, jos semmosen koiran haluaa hankkia, mutta älkää viittikö ruveta silottelemaan sitä tottuutta sen rodun terveyden tilasta! Joskus luin ketjua englannin bulldogista S24:ssä ja siellä puhuttiin että ihan ku ois ihan normaalia että koira ei voi itse omaa takapuoltaan pestä ja että koiralle tulee kirsikkasilmiä ja muita sairauksia. Tämä ei ole normaalia. Tämä on liianjalostuksen tuote. On totta että mikään koira ei ole terve, eikä sekarotuisuuskaan takaa että koiraa ei tarvitse ikinä eläinlääkärille viedä kuin vain rokotuksille, mutta se on erittäin hälyyttävää jos rodulla on paljon sairauksia tullut jalostuksen myötä tai jos rotu on muuttunut ulkomuodoltaan epäterveellisempään suuntaan. Inhottaa että joitakin rotuja jalostetaan nykyään ihan päin persettä. Sakemannit juoksevat keppien perässä koirapuistossa perse maata viistäen (toki on sellaisiakin sakuja joiden selkä ei ole niin paha), molosseja on ruvettu kasvattamaan yhä jykevemmiksi ja sama koskee labradoreja ja rotikoita. Molossi koirilla ei ole kohta enää kuin vain pelkät tapit jalkoina kannattelemassa sitä isoa ja lihaksikasta ruhoa ja voi vain kuvitella mitä tämmmöinen rasitus tekee koiran nivelille pitkällä aikavälillä. Labradorit ja rotikat ovat ainakin vielä siedettävän näköisiä, vaikka ns näyttelylinjaisilla onkin yleensä paljon suurempi ja leveämpi pää ja ne ovat raskaampaa tekoa, mutta ainakin niillä on vielä edes jalat joilla juosta eikä takapuoli jarruta menoa, mutta voi vaan kuvitella mihin suuntaan jalostus on menossa. Ja mitä mastiffeista olen lukenut niin näyttelyissä ryppyjen lisäksi suositaan kuulemma niitä yksilöitä, jotka ovat todella isoja. Sirompi rakenteisemmat eivät kuulemma menesty. Ei ajatella yhtään sitä että mihin koira on alunperin tarkoitettu tai mihin sen kyvyt voisivat yltää vaan tärkeintä on sen ulkomuoto. En usko että kovin raskaaksi jalostettu koira on mitenkään innokas toimimaan tai valmis touhuamaan. Vihaan sellaisia ihmisiä, jotka laittavat koiran ulkomuodon terveyden edelle.
- ...
Terveydestä olikin jo paljon kokemuksia ja arveluja, joten kerron oman kokemukseni luonteesta.
Kaksi yksilö tiedän. Ensimmäinen sulatti sydämeni ja ajattelin, että olisipa siinä lutuinen koiratrotu jos olisimme vähemmän aktiivisia ihmisiä. Koira siis erittäin rauhallinen, laahusti vain omistajansa perässä, eikä korvaakaan heilauttanut tapahtui ympärillä mitä tapahtui. Perusvarma, ulkoili siis kaupunki ympäristössäkin vapaana (joskus se oli vielä laillista), oikea mussukka.
Toinen oli oikea piru. Läheisen koira, joten ikävikseni jouduin olemaan tekemisissä ja pelkäsin aivan hirveästi. Täysin arvaamaton, mutta omistajat pitivät hyvänä perhekoirana, jonka lähelle kyllä perheen ulkopuolisten piti tulla varoivaisesti, eikä toisten koirien lainkaan. Olen paljon koirien kanssa ollut tekemisissä ja puhuin, koska en osaa pitää suutani kiinni, siitä kuinka pelkään kyseistä koiraa. Kaikki ihmetteli "no pitäähän sen kanssa varovainen olla, mutta ei sitä nyt sentään pelätä tarvitse...". Joo, koira sitten kävi perheensä lapsen päälle ja lopetettiin, enkä ole maltanut pitää suutani kiinni siitä, että mitäs minä sanoin ja on ääni kellossa muuttunut "Niin, kyllä minäkin aina olen ollut sitä mieltä, että ei se ihan tervepäinen koira ollut...".
Siinä minun kaksi kokemustani ko. rodusta, toinen sen verran voimakkaampi tunne, että mielelläni näkisin maailman ilman kyseisiä koiria. En tiedä kumpi ääripää on rodun keskivertoisempi olemus... Agressiivisuus ei kuulu toki yhtenkään rotuun, mutta itselläni sattuu tämä kokemus olemaan juuri tästä rodusta, kun olen ainoan kerran nähnyt todella agressiivisen koiran.- 12
Mastiffit on yleensä kuulemma tosi lössyköitä. Enkä ihmettele. Koiralla on niin hirveesti massaa että tuskin sitä huvittaa mennä millekään himo pitkille lenkeille. Mietin vaan miten niitten koirien nivelet oikein kestää.
- Upeita koiria
12 kirjoitti:
Mastiffit on yleensä kuulemma tosi lössyköitä. Enkä ihmettele. Koiralla on niin hirveesti massaa että tuskin sitä huvittaa mennä millekään himo pitkille lenkeille. Mietin vaan miten niitten koirien nivelet oikein kestää.
Jokaisella on oma makunsa, ja omat kokemuksensa, kaikissa on jotain vikaa, ja mikään ei koskaan kaikille kelpaa. Musta tää on vaan ihan naurettavaa, että jos joku pitää napoleista ja haluaa niistä tietoa ja perustaa sitä varten oman keskustelun aiheen, niin siellä ei sitten muusta puhuta kun rodun huonoista puolista. Itse rakastan rotua, ja onnellisena omistajana olen ollut jo 3 vuotta. JOKAISESTA rodusta löytyy niitä aggressiivisia tapauksia, ja mielestäni aggressiivisuus on osittain väärän kasvatuksen tulosta. Terveysasiat on täällä päällimmäisenä, ja tiedostan että Napolit ei ole sieltä terveimmästä päästä, mutta ei niitä enää paljoa olekaan. Omani on ollut terve pennusta lähtien, lonkatkin kunnossa ja kuvattu. Lenkillä ei todellakaan ole mikään perässä hiihtäjä, mutta ei mikään himo lenkkeilijäkään. Suojeluviettiä löytyy, ja paljon, mutta sitä varten koira on omakotitaloon otettukkin. Vieraat tulee pihalle vasta sitten kun koiralle annetaan lupa päästää vieraat pihalle. Tutut saa kyllä tulla omin luvinkin. Ja kun sanon ettei laske vieraita pihalle, en tarkoita sitä että koira räksyttää tien poskessa kuola valuen, vaan sitä, että koira pitää vieraat poissa pihalta ihan sillalla olemuksella. Jos jotakuta kiinnostaa kuulla rodusta lisää, kerron mielelläni, mutta mihinkään lapselliseen haukkumiseen en täällä lähde.
- uteliainen
Upeita koiria kirjoitti:
Jokaisella on oma makunsa, ja omat kokemuksensa, kaikissa on jotain vikaa, ja mikään ei koskaan kaikille kelpaa. Musta tää on vaan ihan naurettavaa, että jos joku pitää napoleista ja haluaa niistä tietoa ja perustaa sitä varten oman keskustelun aiheen, niin siellä ei sitten muusta puhuta kun rodun huonoista puolista. Itse rakastan rotua, ja onnellisena omistajana olen ollut jo 3 vuotta. JOKAISESTA rodusta löytyy niitä aggressiivisia tapauksia, ja mielestäni aggressiivisuus on osittain väärän kasvatuksen tulosta. Terveysasiat on täällä päällimmäisenä, ja tiedostan että Napolit ei ole sieltä terveimmästä päästä, mutta ei niitä enää paljoa olekaan. Omani on ollut terve pennusta lähtien, lonkatkin kunnossa ja kuvattu. Lenkillä ei todellakaan ole mikään perässä hiihtäjä, mutta ei mikään himo lenkkeilijäkään. Suojeluviettiä löytyy, ja paljon, mutta sitä varten koira on omakotitaloon otettukkin. Vieraat tulee pihalle vasta sitten kun koiralle annetaan lupa päästää vieraat pihalle. Tutut saa kyllä tulla omin luvinkin. Ja kun sanon ettei laske vieraita pihalle, en tarkoita sitä että koira räksyttää tien poskessa kuola valuen, vaan sitä, että koira pitää vieraat poissa pihalta ihan sillalla olemuksella. Jos jotakuta kiinnostaa kuulla rodusta lisää, kerron mielelläni, mutta mihinkään lapselliseen haukkumiseen en täällä lähde.
Mitä tarkoittaa lonkatkin kunnossa? Mikä kirjain, entä kyynärpäät, onko tutkittu?
- älä kaikkea usko
uteliainen kirjoitti:
Mitä tarkoittaa lonkatkin kunnossa? Mikä kirjain, entä kyynärpäät, onko tutkittu?
Ei hänellä oikeasti ole napolinmastiffia. Uskotko oikeasti, että hänellä olisi näin sattumalta juuri tuollainen harvinainen rotu? Hän on aloittaja itse ja haluaa uskotella muille napolinmastiffin olevan terve.
- Lonkat kunnossa
uteliainen kirjoitti:
Lonkat b/b ja kyynärät 0/0. Kuvattu heti sillon 18 kk iässä, kun on mahdollista kuvata.
- seeli seli
Lonkat kunnossa kirjoitti:
Lonkat b/b ja kyynärät 0/0. Kuvattu heti sillon 18 kk iässä, kun on mahdollista kuvata.
Hyvä selitys, mutta napolinmastiffin omistaja sinä et ole. Ja olet joko aloittaja tai joku muu sairaaksi jalostamisen vähättelijä.
- rotu kiinnostaa
Upeita koiria kirjoitti:
Onko ollut pennusta asti teillä, siis kolme vuotta kokonaan? Uros vai narttu? Onkohan urokset helpompia? Koirallanne on siis b lonkat, niin onko paljon lonkkavikaa rodussa?
- haha´
rotu kiinnostaa kirjoitti:
Onko ollut pennusta asti teillä, siis kolme vuotta kokonaan? Uros vai narttu? Onkohan urokset helpompia? Koirallanne on siis b lonkat, niin onko paljon lonkkavikaa rodussa?
Vakuuttavaa vastata omaan kommenttiinsa.
- ...
rotu kiinnostaa kirjoitti:
Tuli meille 10kk ikäisenä kun omistajan lapsille tuli allergia. Musta uros. Itsellä ei ole kokemusta kun uroksista, mutta kasvattaja sanoi omien narttujensa olevan ( ainakin muiden narttujen) kanssa todella reviiritietoisia, ja tappeluilta ei ole vältytty. Yksin talossa oleva narttuhan voi olla täysin eri asia! Kaikilla mastiffeillahan on koon takia lonkkaviat yleisiä, ei Napoli ole ainakaan sieltä terveimmästä päästä. Meillä eläinlääkäri ja dysplasia lausunnon antaja oli ihmeissään siitä, että noin kookas koira omaa b/b Lonkat. Vastaan mielelläni jos on jotain muutakin kysyttävää...:) meillä on talossa muuten myös toinen koira, colliesekoitus ja meillä koirat on aina tullu hyvin toimeen, vaikkei pennusta asti ole yhdessä olleetkaan...
- Hävetkää!
seeli seli kirjoitti:
Hyvä selitys, mutta napolinmastiffin omistaja sinä et ole. Ja olet joko aloittaja tai joku muu sairaaksi jalostamisen vähättelijä.
Pidä nyt vitun pelle pääs kiinni! Vitun lapsellista ja kateellista porukkaa koko keskustelu täynnä. Aikuiset ihmiset!! Minkä ihmeen takia hänellä ei voisi olla harvinaista koiratotua?? Miksi ei?? Jos te olette kyllästynyt teijän puudeleihin, niin pitäkää vittu se asia omana tietonanne!! Vitun pellet!!!
Tv: Napolin ihka aito ja oikea omistaja! - Anonyymi
Sanoisin että kasvattaja on mokannut koiransa kanssa.Napoli on myös hyvin oikeudentajuinen,eikä hyökkää varoittamatta.Lössykkä juu....noh räjätävää voimaakin löytyy,ei kannata luottaa ns.huopatossuun! Omistajan pitää olla kartalla,....eihän mikään koira kunnon kasvatuksella pitäisi olla agressiivinen.jä niitä yksilöitä ei vastuullinen kennel edes anna kaikille jtka ei rotua tunne.ja niin eix tää ollu napoli keskustelu.....täällä höpötellään canecorsoista jne.....Itsellä oli Rantatuulen Apollon,perheen kesken kirppu,ja hyvällä hoidolla 9v,pitkä elämä.Love Napolitans💕
- () ROTuKoira
Napolinmastiffi on upea rotu. Joidenkin yksilöiden ihopoimuilut johtuvat siitä, että ne ei ole saaneet tarpeeksi ruokaa. Hyvää ruokaa ja sopivan vähän liikuntaa niin poimut oikenevat muutamassa kuukaudessa. Rodun luonnekin on aivan ihgu. Serkkuni mastiffi, jolla ei ole poimuja, puolustaa ihan kaikkea. Semmoinen se koiran pitää olla että se puolustaa eikä jätä puolustamatta. Tosi ihanaa sekin että kukaan ei tule lähelle.
- J0023232323
Ja sitten se koira käy johonkin kiinni, kun ei saa edes sen ruokakuppiin koskea. Sellainenhan sen ihqun koiran pitääkin olla eikös?
- ihan sairasta
"ja sopivan vähän liikuntaa niin poimut oikenevat muutamassa kuukaudessa."
-Sopivan "vähän"? Tuo lauseesi todistaa, että vallan liikuntakyvyttömäksi napolinmastiffi ollaan ainakin jalostettu. Sairas rotu totaalisesti. - Sairaita silti
Toki suomalaiset napolit ovat vähempiryppyisiä mitä tunturisuden sivuilla olevat mutta en silti sanoisi niitä terveiksi :(
- cane-fani
En minäkään. Minusta olisi mukavaa omistaa terve napolinmastiffi. Siksi olenkin väliin haaveillut cane corsosta.
- Rotikkarinsessa
cane-fani kirjoitti:
En minäkään. Minusta olisi mukavaa omistaa terve napolinmastiffi. Siksi olenkin väliin haaveillut cane corsosta.
Jos haluat "terveen napolinmastiffin", niin jätä cane corso suosiolla välistä. Niissä on toki paljon samaa kuin napoleissa, mutta toisaalta ovat yhtä kaukana toisistaan kuin yö ja päivä.
Napolit ovat kuitenkin suhteessa enempi mastiffimaisen rauhallisia ja "juntturoita" kuin corsot, joilta löytyy tietynlainen räjähtävä nopeus, terve koira pääsee kevyesti hyppäämään 120-senttisen esteen yli/päälle ilman minkäänlaista vauhtia ja hyvin usein koira myös toimii ennen kuin ajattelee, jos omistaja ei ole tilanteen tasalla - ennakointi ja tilanteiden hallinta ovat siis corson kanssa ollessa kaiken a ja o, sosiaalistamista pentuna unohtamatta.
Sosiaalistamisesta huolimatta hyvin usein käy kuitenkin niin, että vieraiden, samaa sukupuolta olevien kanssa ei tulla toimeen (pentuna voi olla, että kaikki on kivoja eikä mitään ongelmia, mutta yleensä viimeistään tuossa 1,5-vuotiaana se asia alkaa muuttua, usein jo aikaisemminkin - toki on yksilöitä, jotka aikuisenakin ovat kaikkien kanssa toimeentulevia, mutta harva corso sellainen on); omistajan täytyykin tuntea vastuunsa eikä väen vängällä yrittää saada niitä tulemaan toimeen, mutta toki esimerkiksi hihnassa täytyy sietää koiraa kuin koiraa, sukupuolta kuin sukupuolta. Ehdoton perusedellytys noinkin vahvalle ja "vaaralliselle" koiralle.
Siinä vaiheessa, jos ihan tosissaan on miettinyt napolinmastiffia, mutta sen terveysongelmat ovat este koiran hankkimiselle, suosittelisin tuon corsonkin sijaan katselemaan ihan perusmastiffia (todistetusti) hyväluontoisista, terveeksi tutkituista vanhemmista. - cane-fani
Jos haluat "terveen napolinmastiffin", niin jätä cane corso suosiolla välistä. Niissä on toki paljon samaa kuin napoleissa, mutta toisaalta ovat yhtä kaukana toisistaan kuin yö ja päivä.
Napolit ovat kuitenkin suhteessa enempi mastiffimaisen rauhallisia ja "juntturoita" kuin corsot, joilta löytyy tietynlainen räjähtävä nopeus, terve koira pääsee kevyesti hyppäämään 120-senttisen esteen yli/päälle ilman minkäänlaista vauhtia ja hyvin usein koira myös toimii ennen kuin ajattelee, jos omistaja ei ole tilanteen tasalla - ennakointi ja tilanteiden hallinta ovat siis corson kanssa ollessa kaiken a ja o, sosiaalistamista pentuna unohtamatta.
Sosiaalistamisesta huolimatta hyvin usein käy kuitenkin niin, että vieraiden, samaa sukupuolta olevien kanssa ei tulla toimeen (pentuna voi olla, että kaikki on kivoja eikä mitään ongelmia, mutta yleensä viimeistään tuossa 1,5-vuotiaana se asia alkaa muuttua, usein jo aikaisemminkin - toki on yksilöitä, jotka aikuisenakin ovat kaikkien kanssa toimeentulevia, mutta harva corso sellainen on); omistajan täytyykin tuntea vastuunsa eikä väen vängällä yrittää saada niitä tulemaan toimeen, mutta toki esimerkiksi hihnassa täytyy sietää koiraa kuin koiraa, sukupuolta kuin sukupuolta. Ehdoton perusedellytys noinkin vahvalle ja "vaaralliselle" koiralle.
Siinä vaiheessa, jos ihan tosissaan on miettinyt napolinmastiffia, mutta sen terveysongelmat ovat este koiran hankkimiselle, suosittelisin tuon corsonkin sijaan katselemaan ihan perusmastiffia (todistetusti) hyväluontoisista, terveeksi tutkituista vanhemmista."rauhallisia ja "juntturoita"" -No eikös sekin liity aika lailla sairaaksi jalostamiseen? Ne ovat menettäneet liikuntakykynsäkin, koska ovat niin sairaan massavia.
Minusta cane corsolla ja napolinmastiffilta on yhtä todennäköistä, että tulisi/ei tulisi toimeen toisten koirien kanssa. Olen tavannut koirapuistossa cane corson ja se ainakin tykkäsi leikkiä toisten koirian kanssa, myös samaa sukupuolta olevien, mutta huolellisesti koulutettu sen täytyi olla. Koiranäyttelyissä olen tapaillut molempia ainakin kymmeniä elämäni aikana, eivätkä ne ole rähisseet toisille koirille siellä. Mutta jos haluaa ns. koirapuistokoiran, niin ei kannata hommata kumpaakaan, sillä niin yleistä näiden rotujen kohdalla on välitön samaa sukupuolta olevien koirien dominointi koulutuksesta riippumatta. - Anonyymi
cane-fani kirjoitti:
"rauhallisia ja "juntturoita"" -No eikös sekin liity aika lailla sairaaksi jalostamiseen? Ne ovat menettäneet liikuntakykynsäkin, koska ovat niin sairaan massavia.
Minusta cane corsolla ja napolinmastiffilta on yhtä todennäköistä, että tulisi/ei tulisi toimeen toisten koirien kanssa. Olen tavannut koirapuistossa cane corson ja se ainakin tykkäsi leikkiä toisten koirian kanssa, myös samaa sukupuolta olevien, mutta huolellisesti koulutettu sen täytyi olla. Koiranäyttelyissä olen tapaillut molempia ainakin kymmeniä elämäni aikana, eivätkä ne ole rähisseet toisille koirille siellä. Mutta jos haluaa ns. koirapuistokoiran, niin ei kannata hommata kumpaakaan, sillä niin yleistä näiden rotujen kohdalla on välitön samaa sukupuolta olevien koirien dominointi koulutuksesta riippumatta.Höpönhöpön....napoli on kantarotu,josta on jalostettu muunnoksia esim.Bandoggi.Myös canecorsoa....mutta ne ovan muiden alalajejen risteytyksiä.Mun napolin pystyi viemään koirapuistoon ja kaverina oli kääpiömäyris...."veljekset",kokoero lähinnä huvitti ihmisiä......en kyl jaksa kaikkien mielipiteitä oikasta,tutustukaa rotuun.
- Rotikkarinsessa
Rauhallisuus ei aina tarkoita liikuntakyvyn menettämistä - se aktivointi vaan hoidetaan muualla kuin kotona sisällä.
Ja joo, toki on yksilöitä varmasti molemmissa, jotka tulevat toimeen kaikkien kanssa, mutta jos yleisesti rodusta puhutaan, niin eivät tule toimeen, mutta sietävät (esimerkiksi juuri näyttelyissä). Ja minusta taas corsot (tai edes napolit) eivät varsinaisesti dominoi samaa sukupuolta olevia, mutta jos ne haastetaan niin siihen haasteeseen vastaavat - itse hyvin harvoin aloittavat rähinää/tappelua, jos niitä on ollenkaan koulutettu ja omistajan auktoriteetti on kohdallaan ja kyseinen ihminen on tilanteen tasalla.
Mutta puistokoiria ne eivät yleensä ole vieraammassa seurassa, tuttujen kanssa sujuu useimmiten ongelmitta - onhan tuon minunkin vajaan vuosikkaan pojusen paras kaveri 3-vuotias uros, jonka kanssa ne remuavat rajustikin, mutta tilanne on koko ajan hallinnassa eikä sitä päästetä kuumumaan liikaa.- jui´ui
Sinullako cana corso? Älä naurata. Aina kun täällä puhellaan napolinmastiffista, cane corsosta tai vastaavasta rodusta, niin joku kirjoittaa, että "minunkin sellainen". Esität vain canen omistajaa, samoin kuin joku tuolla ylhäällä (ellet jopa sinä) esitti napolinmastiffin omistajaa. Juuri sellainen harvinainen rotu sinulla, mistä nyt keskustellaan :-D
- Rotikkarinsessa
jui´ui kirjoitti:
Sinullako cana corso? Älä naurata. Aina kun täällä puhellaan napolinmastiffista, cane corsosta tai vastaavasta rodusta, niin joku kirjoittaa, että "minunkin sellainen". Esität vain canen omistajaa, samoin kuin joku tuolla ylhäällä (ellet jopa sinä) esitti napolinmastiffin omistajaa. Juuri sellainen harvinainen rotu sinulla, mistä nyt keskustellaan :-D
Juu, ei cana corsoa valitettavasti löydy, mutta jos näyttelypannan jätän asettelematta kunnolla, niin tällä hetkellä menisi täydestä calccuna corsosta.
Ja onhan se mukava, jos voin piristää muiden iltaa ihan nauruun asti; se ei kuitenkaan sitä tosiasiaa muuta, että minulta(kin) ihka oikea corsotin löytyy. Vaikka toisaalta, samapa tuo minulle, uskooko joku jossain (tyhjänpäiväisellä) nettipalstalla minua vai ei - niin kauan kuin itse tiedän puhuvani totta, se riittää.
Toki, jos minut viest(e)istäni tunnistaa, niin saa kyllä ilman muuta tulla tarkistamaan asian, että onko se kasvattaja kuitenkin minua huijannut väittämällä, että hänen vanhimmalla koirallaan ei palleja enää ole ja että tuo onkin jotain ihan muuta kuin cane corso. - Rotikkarinsessa
jui´ui kirjoitti:
Niin joo, se unohtui vielä mainita, että jos nyt olisi sattumoisin tällä palstalla aikaisemminkin viestejäni lukenut, niin voisi kyllä huomata, että olen omasta corso-penikastani puhunut jo ennen tätä ketjuakin - eli en ole ihan tätä ketjua varten mielikuvitellut itselleni sellaista. ;)
- Mastino
Niin joo, se unohtui vielä mainita, että jos nyt olisi sattumoisin tällä palstalla aikaisemminkin viestejäni lukenut, niin voisi kyllä huomata, että olen omasta corso-penikastani puhunut jo ennen tätä ketjuakin - eli en ole ihan tätä ketjua varten mielikuvitellut itselleni sellaista. ;)
Jotkut varmaan tiesivätkin, ettei napolinmastiffia, cane corsoa, ja can´e presa-koiria eroteltu edes omiksi roduikseen vaan olivat kaikki 3 mastino (italiaksi mastiffi) nimen alla. Ja noitten koirien ulkonäöllä on hyvinkin paljon eroja. napolinmastiffi on nykyään se sairas karikatyyri, jota rääkätään näyttelyiden (hyi saatana) takia sairauksilla jne, ja corsosta on sitten tullut mitä on tullut. jos haluaa terveen napolinmastiffin, niin en ostaisi sitä varmasti suomesta. ei edes pysty hyppäämään, on se niin saamaton täälläpäin. katsoppa vaikka googlesta Epir-kennel serbiassa. jos etsit niitä "aitoja" mastinoja siis.. myös can´e presa ihmiset ovat perustaneet yhdistyksen, joka kerää niitä alkuperäistä rotumääritelmää vastaavaa mastinoa. sivun voin ettiä joskus myöhemmin, jos jotakuta kiinnostaa paskan vertaa. nyt ulos ja lenkille. =) kesänjämiä teillekin!
- Mastino Napoletano
Käy katsomassa petsiestä suomalaisia napoleita yksi niistä on mun se on ainakin ihan terve ja hyväkuntoinen kiltti ja jaksaa käydä hyvin pitkälläkin lenkillä käymme marjastamassa ja sienimetsällä tulee hyvin toimeen lasten kanssa ja mikä parasta ei räksytä turhaan eikä poistu luvatta pihasta
Suosittelen lämpimästi tätä rotua mutta osta se kunnon kasvattajalta joka näyttää sinulle myös emän ja isän. Meille ei muuten ole ikinä missään näyttelyssä naurettu kehuttu koiramme hyvää kuntoa vain- vaikea uskoa
Mikä niistä koirista on sinun? Laita linkki tai en usko, että omistat sattumalta juuri tämän harvinaisen napolinmastiffin. Epäilen ennemmin, että olet niitä sairaaksi jalostamisen kannattajia, jotka koittavat saada sairaimpien rotujen terveysvaivat ohi vastuullisempien ihmisten huomion.
- muori7
vaikea uskoa kirjoitti:
Mikä niistä koirista on sinun? Laita linkki tai en usko, että omistat sattumalta juuri tämän harvinaisen napolinmastiffin. Epäilen ennemmin, että olet niitä sairaaksi jalostamisen kannattajia, jotka koittavat saada sairaimpien rotujen terveysvaivat ohi vastuullisempien ihmisten huomion.
Voi varjelkoon, sattuipa ihan viikon parhaat naurut aiheuttava "keskustelu" kohdalle. Eikö ihmisillä todellakaan ole minkäänlaista itsekritiikkiä palstoille kirjoitellessaan. Ja jos ei jotain rotua oikeasti tunne, omaa vain tiettyjä asenteita ja stereotypioita niin kannattaisiko ihan oikeasti hetki miettiä mitä kirjoittelee....
Inhota saa ihan vapaasti ja haukkua. Ja miten täällä on monta kommenttia jollekin joka kertoo omistavansa ko. rotua, että et voi omistaa tällaista harvinaista koiraa jne....??! Jaa niinku miksei voi? Onko ne jotain taruolentoja oikeasti?
Ja rotujen sekoittaminen toisiinsa kertoo vain tietämättömyydestä vaikka yhteistä historiaa onkin.
Vuoden paras oli tää " poimut oikenee hyvällä ruualla ja vähällä liikunnalla"-juttu. Kiitos siitä. - Huhhuh
muori7 kirjoitti:
Voi varjelkoon, sattuipa ihan viikon parhaat naurut aiheuttava "keskustelu" kohdalle. Eikö ihmisillä todellakaan ole minkäänlaista itsekritiikkiä palstoille kirjoitellessaan. Ja jos ei jotain rotua oikeasti tunne, omaa vain tiettyjä asenteita ja stereotypioita niin kannattaisiko ihan oikeasti hetki miettiä mitä kirjoittelee....
Inhota saa ihan vapaasti ja haukkua. Ja miten täällä on monta kommenttia jollekin joka kertoo omistavansa ko. rotua, että et voi omistaa tällaista harvinaista koiraa jne....??! Jaa niinku miksei voi? Onko ne jotain taruolentoja oikeasti?
Ja rotujen sekoittaminen toisiinsa kertoo vain tietämättömyydestä vaikka yhteistä historiaa onkin.
Vuoden paras oli tää " poimut oikenee hyvällä ruualla ja vähällä liikunnalla"-juttu. Kiitos siitä.Heh, tuo ruoan merkitys poimujen oikeamiseen oli kyllä vuoden paras tarina! Yhdyn kyllä täysin tuohon edelliseen kirjoitukseen. En ymmärrä miksi pitää tulla näille keskustelupalstoille haukkumaan ko rotua, jos joku kokemuksia kysyy. Kellään muulla ei ole niin hyvää kokemusta rodusta kun ko koirien omistajilla. Netistä voi kattoa karmeita kuvia ja lukea kauhutarinoita ihan mielin määrin, ja aloittaa niistä sitten vaikka oma keskustelu jos tuntuu että niitä pitää saada haukkua. Sitä ei tarvitse tehdä täällä missä on asiasta oikeasti kiinnostuneita ihmisiä kysymässä apua.
- napolit pois .
Huhhuh kirjoitti:
Heh, tuo ruoan merkitys poimujen oikeamiseen oli kyllä vuoden paras tarina! Yhdyn kyllä täysin tuohon edelliseen kirjoitukseen. En ymmärrä miksi pitää tulla näille keskustelupalstoille haukkumaan ko rotua, jos joku kokemuksia kysyy. Kellään muulla ei ole niin hyvää kokemusta rodusta kun ko koirien omistajilla. Netistä voi kattoa karmeita kuvia ja lukea kauhutarinoita ihan mielin määrin, ja aloittaa niistä sitten vaikka oma keskustelu jos tuntuu että niitä pitää saada haukkua. Sitä ei tarvitse tehdä täällä missä on asiasta oikeasti kiinnostuneita ihmisiä kysymässä apua.
Napolinmastiffien ihailijat eivät ollenkaan ajattele rodun hyvinvointia. Napolinmastiffin jalostuksen täydellä lopettamisella ajatellaan vain koirien parasta, etteivät ne joudu kärsimään.
- Friidaaa
Wikipediassa kys. rodun arviotu elin ikä oli muistaakseni 6-8 v, pitääkö paikkaansa, että on noin lyhyt ikäinen :o
Vai onko tää sitä "wikipedia tietoo" (:- anonyymikommentoija
elinikä on nykyään lyhyt. jotkut työlinjaiset napolit elävät pidempään ja terveempiä muutenkin. eli jotain tuollaisia suurinpiirtein, hyvä kennel muuten: http://www.tornabenebandoggemastiffs.com/ourNeos.html ja toinen hyvä napolikennel, joka myös työkäyttöön koiriaan kasvattaa on http://mastinimayhem.com/?page_id=453
sitten on kanssa serbikennel Epir, jonka koirat on melko arvostettuja voimiltaan ja nopeudeltaan http://www.mastinoepir.com/
näyttelylinjoista en edes kirjoita en halua edes nähdä. tuossa muutama linkki kunnollisiin napoleihin: http://www.youtube.com/watch?v=FI6p78YcHLs
ja http://www.youtube.com/watch?v=5TZ44GLv2rQ sekä viel vaikka http://www.youtube.com/watch?v=z5d6gIuCdeQ
tuollaisina mä käsitän kunnolliset napolinmastiffit ja nuo eivät ole edes parasta työlinjaa, mitä farmeilla italiassa ja amerikassa löytyy. harmi vaan, että nykyään ihmisten käsityksenä on se näyttelynapoli. miten surullista. =( noin ne rodut tuhotaan ja sairastutetaan. - koirahullu85827
anonyymikommentoija kirjoitti:
elinikä on nykyään lyhyt. jotkut työlinjaiset napolit elävät pidempään ja terveempiä muutenkin. eli jotain tuollaisia suurinpiirtein, hyvä kennel muuten: http://www.tornabenebandoggemastiffs.com/ourNeos.html ja toinen hyvä napolikennel, joka myös työkäyttöön koiriaan kasvattaa on http://mastinimayhem.com/?page_id=453
sitten on kanssa serbikennel Epir, jonka koirat on melko arvostettuja voimiltaan ja nopeudeltaan http://www.mastinoepir.com/
näyttelylinjoista en edes kirjoita en halua edes nähdä. tuossa muutama linkki kunnollisiin napoleihin: http://www.youtube.com/watch?v=FI6p78YcHLs
ja http://www.youtube.com/watch?v=5TZ44GLv2rQ sekä viel vaikka http://www.youtube.com/watch?v=z5d6gIuCdeQ
tuollaisina mä käsitän kunnolliset napolinmastiffit ja nuo eivät ole edes parasta työlinjaa, mitä farmeilla italiassa ja amerikassa löytyy. harmi vaan, että nykyään ihmisten käsityksenä on se näyttelynapoli. miten surullista. =( noin ne rodut tuhotaan ja sairastutetaan.olisi upeaa omistaa 8 napolinmastiffia ja 5 bernhardilaista ja 7 kultaistanoutajaa ja 2 rottweileria. ja 2 2-4 saksanpaimenkoiraa ja 2 dobermannia.
- Anonyymi
Mulla eli 9vuotta ja rapiat.
- superpunaniska
Voi helvetti, mikä teihin suomaalisiin SOME-pöllöihin on mennyt? tätäkin keskustelua hetken seurattuani totesin, ettei näille sivuille edelleenkään kannata tulla TIETOA hakemaan. Kaikenlaisia idiootteja ja kakaroita 95 % kirjoittajista. Palataan asiaan taas vaikka 5 vuoden päästä.
- Anonyymi
Ihania
- Anonyymi
Omistin napolin 9vuotta....pelastin huonoista oloista.Ja kertyihän niitä eläinlääkärilaskuja:kirsikkasilmä leikattiin,useita korvatulehduksia,furukuloosi(vilja allergia),ja kesällä kostealla ihoon tuli jokunen hotspotti.Kirppu eli pitkän elämän,painoa 98kg,uros.Koira on majesteetillinen,ja tutustui vieraaseen ns.omasta tahdostaan.Luotettava vahti,ei jätä omistajaansa katsekontaktin etäisyydellä.Olen onnekas että sain niin hienon koiran.Ja surkean elämän alku...mutta koirasta tuli uskollinen perheenjäsen.Ja juu vieraille piti valistaa etteivät pahemmin yritä väkisin tutustua,mutta faneja~kavereita mahtui tämän koiran suureen sydämmeen.Ja agressiiviset repimisleikit kannattaa jättää omaan arvoonsa,ja sosiaallistaa parhaansa mukaan.aika laista sohvanvaaltaaja ja kuolaturpa...mutta omasta mielestä kunnioitusta herättävä.Ei ensimmäiseksi koiraksi.Loukkaantuu jos käskee huutamalla,rauhallisuus on valttia,ulkonäöstään huolimatta,myös ns.räjähtävä liikkeellelähtö.....voi siis hämätä.Hyvällä hoidolla rehti ja oikeudentajuinen omistajaa kohtaan.Rakastuin rotuun...mutta suomen kanta on todella kirjava scaala,Tämän isä oli ranskasta ja äiti italiasta.Tää koira on ollut jo Aleksanteri suuren sotajoukoissa,eli ei mikään uusi luotu rotu.Komea ja majesteetillinen olemus.
- Anonyymi
Omistaja on aina koiran näköinen..tosi ruma koira hyi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400003414938- 162266
- 1942119
- 1071496
- 811417
- 741002
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu57997IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka2959Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.119864Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu59776