Mistä hyvä laskin?

Ööö...

Elikkä oon menossa ensi vuonna lukioon. Koska valitsin pitkän matematiikan, mietin tässä, mistä saisin hyvän (ja mahdollisesti halvan) laskimen opiskeluun?

Itse koulu suositteli:

Funktiolaskin: Texas Instruments TI 30X Pro Multiview

http://www.laskentavaline.fi/kauppa//product_details.php?p=15

Graafinen laskin: Texas Instruments TI-nspire CX CAS

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/50693/dckrr

Kannattaako hankkia funktio vai graafinen laskin tai mitä eroa niillä edes on? Ei tarvitse olla luksus kamaa, kunhan kestää pitkään ja sillä saa vaikeatkin laskut ratkaistua ja on sallittuna esim. kokeissa/yo-kokeissa.

Kaipaan nyt neuvoa tämän suhteen, kun en oikein usko ns. "ripoff" -hintaisen laskimen hankkiminen on järkevää, kun vähemmälläkin pärjää...?

17

3303

    Vastaukset

    • Nyt on todella huono aika kysyä, koska symboliset laskimet sallittiin tästä keväästä alkaen, ja ne saattavat jo sinunkin kokeisiisi vaikuttaa siinä määrin, että sellaisen ostaminen olisi jopa järkevää. Kattavaa ja ns. oikeaa vastausta et siis tule saamaan, koska kukaan ei kokeiden laatijoita lukuun ottamatta tiedä, kuinka suureen asemaan laskimen merkitys tulee nousemaan.

      Henkilökohtainen (!), omaan lukioaikaani perustuva (ei uutta symboliset laskimet -lisäystä) mielipiteeni on se, että lukion laskinkilpavarustelu on *aivan naurettavaa*. Luin itse pitkän matikan käyttäen funktiolaskinta, ja päättötodistuksen arvosanaksi tuli kymppi (yo-kokeeseen tosin varmuuden vuoksi ostin käytettynä graafisen laskimen hintaan 15 euroa), eli ei graafinen laskin se mikään menestymisen vaatimus ole. Vähemmälläkin pärjää, tai ainakin ennen pärjäsi.

      Yliopistotasolla laskimia ei matemaattis-luonnontieteellisissäkään aineissa tarvitse kuin harvoin tenteissä, kaikki "oikea" numeerinen laskeminen tehdään tietokoneella.

      Kuten sanoin, laskinten merkitys saattaa kuitenkin nyt kasvaa, mikä voi tehdä tuosta graafisen tai symbolisen laskimen ostamisesta oleellisempaa kuin mitä se on ollut.

      Käytännössä laskintyyppien erot ovat seuraavat:

      Funktiolaskin. Tuo linkittämäsi TI. Sillä saat *vastauksen* oikeastaan kaikkeen ja enemmänkin kuin mitä tarvitset. Saat suoritettua lukion kurssin monimutkaisimpiakin mekaanisia laskuja ja saat numeerisen vastauksen monenlaisiin yhtälöihin, ja se osaa näemmä kaikkea ekstraakin, kuten luonnonvakioita. Lisäksi laskin näyttäisi käyttävän tuota "natural display"-tyyliä, joten lukeminenkin onnistuu. Tuo on funktiolaskimeksi erinomainen vaihtoehto. Lisäksi funktiolaskinta puoltaa sen käytön nopeus.

      Graafinen laskin. Nämä olivat vielä viime syksyyn asti "parhaita" sallittuja laskimia. Niiden merkittävin etu on nimenomaan graafisuus -- voit visualisoida funktioita ja tarkistaa kuvaajien nollakohtia helpommin. Jos osaat matematiikkaa hyvin, tämä onnistuu kuitenkin tyypillisille funktioille päässä, ilman laskintakin. Myös esimerkiksi nollakohtien ratkaisu (numeerinen vastaus, käytetään lähinnä tarkistamiseen) onnistuu funktiolaskimellakin. Monet ostavat graafisen laskimen koska luulevat sen tarjoavan ominaisuuksia joita ei funktiolaskimesta löydy, vaikka todellisuudessa eivät vain osaa käyttää laskintaan -- eivätkä yleensä opi käyttämään graafistakaan laskinta. Lisäksi graafinen laskin tukee omien ohjelmien kirjoitusta ja muuta "edistyneempää", kuten matriisi- ja monimutkaisempaa tilastolaskentaa, joista ei kuitenkaan lukiokäytössä juuri ole hyötyä.

      Symbolinen laskin. Nämä sallittiin tänä keväänä, ja ovat siis laskimista edistyneimpiä. Symbolisuus tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, että tavallinen laskin (graafinen tai funktio-) osaa laskea yhteen 1 1=2, mutta symbolinen laskin osaa laskea myös sen, että a a=2a. Ne osaavat myös vastausten lisäksi antaa välivaiheet (niiden esittäminen on äärimmäisen oleellinen osa matematiikkaa viimeistään lukiotasolla) mikä tarkoittaa sitä, että laskin tekee käytännössä kaikki kotitehtäväsi puolestasi. Kokeissa, viimeistään ylioppilaskokeessa eteen tulee kuitenkin se, ettei välttämättä tiedä mitä laskimeen pitäisi kirjoittaa ratkaistavaksi, kun tehtävä ei olekaan mekaaninen lasku. Yleensä nämä mekaaniset laskut ovat myös olleet niin helppoja, että jos niitä ei osaa ilman laskinta laskea, ei kyllä matematiikkaakaan osaa. Tämä siis ennen laskinuudistusta, tulevaisuudesta ei tosiaan tiedä. Voi olla, että tehtävien "mekaanisista" osuuksista tehdään niin hankalia ja raskaita, että laskimen käytöstä tarkistuksessa tulee käytännössä välttämätöntä. Toivottavasti näin ei käy.

      Jos haluat pelata aivan varman päälle, kannattaa siis ostaa tuollainen symbolinen (CAS, computer algebra system)-laskin, vaikka se maksaakin. Linkittämäsi TI-nspire on kuitenkin lähinnä hieno lelu värinäyttöineen ja verkkoyhteyksineen, eli sitä en ainakaan itse hankkisi. Jos et ulkomailta ostamista pelkää, kannattaa katsoa esimerkiksi Amazonin valikoimaa, se kun on paljon kotimaista laajempi ja edullisempi.

      Myös käytetyn laskimen ostamista kannattaa harkita, jos symboliseen tai tavalliseen graafiseen laskimeen päädyt. Laskimet eivät nimittäin kovin paljoa ole kehittyneet, joten muutaman vuoden vanhakin vehje toimii kovin hyvin. Myös niitä kannattaa katsoa ulkomailta, esimerkiksi eBaysta.

      Loppujen lopuksi uskoisin kyllä, että sillä funktiolaskimellakin pärjää mainiosti, etenkin jos olet aiemmin menestynyt matematiikassa hyvin.

      Vastaus on nyt kovin käsiä heilutteleva ja varmasti kovin sekava, valitan.

      • Kiitos vastauksesta!


    • Ei kannata vielä laskinta hankkia! Meillä ainakin tehtiin koululla yhteistilaus, jolloin sai vähän huokeampaan hintaan ja samanlaisen kuin muilla (->helpompi oppia käyttämään). Ja tietysti sen kätevimmän. :P

      • Tuo on tietysti vaihtoehto, mutta ainakin minua vähän epäilyttävät nuo yhteistilaukset -- kovasti luulen, että koulu saa hyvät sponssirahat siitä, jos laittaa oppilaansa tilaamaan esimerkiksi tuollaiset uudet värinäytölliset T-nspiret, jotka maksavat törkeän paljon ja joiden "huippuominaisuuksilla", tyyliin kuvien analysoinnilla ja "tarkalla" värinäytöllä ei tee *yhtään mitään*.

        Jos tämä on ok, niin mikäs siinä, mutta minusta se tuntuu hieman oudolta toiminnalta.


      • 1+8 kirjoitti:

        Tuo on tietysti vaihtoehto, mutta ainakin minua vähän epäilyttävät nuo yhteistilaukset -- kovasti luulen, että koulu saa hyvät sponssirahat siitä, jos laittaa oppilaansa tilaamaan esimerkiksi tuollaiset uudet värinäytölliset T-nspiret, jotka maksavat törkeän paljon ja joiden "huippuominaisuuksilla", tyyliin kuvien analysoinnilla ja "tarkalla" värinäytöllä ei tee *yhtään mitään*.

        Jos tämä on ok, niin mikäs siinä, mutta minusta se tuntuu hieman oudolta toiminnalta.

        Kannattaa ostaa heti se paras ja mitä opettajat suosittelevat. Alkuun voi tuntua, ettei sillä tee yhtään mitään ja yksinkertaisempi kapistuskin olisi riittänyt. Mutta sitten kun mennään pidemmälle, niin huomaat eron! Tyhmintähän on ensin kituutella ja sitten vasta abivuonna ostaa se "hemmetin kallis palikka", kun iskee paniikki, että annat liikaa tasoitusta muille huonommalla laskimella.

        Ja älä nyt missään nimessä ainakaan funktiolaskinta osta. Se ei todellisuudessa riitä, jos tähtäät pitkässä matikassa parempiin numeroihin etkä ole luonnostaan mikään Einstein, joka tietää suorilta, miltä näyttää funktio: y= -5e^(-8/9) 3


      • 98475847 kirjoitti:

        Kannattaa ostaa heti se paras ja mitä opettajat suosittelevat. Alkuun voi tuntua, ettei sillä tee yhtään mitään ja yksinkertaisempi kapistuskin olisi riittänyt. Mutta sitten kun mennään pidemmälle, niin huomaat eron! Tyhmintähän on ensin kituutella ja sitten vasta abivuonna ostaa se "hemmetin kallis palikka", kun iskee paniikki, että annat liikaa tasoitusta muille huonommalla laskimella.

        Ja älä nyt missään nimessä ainakaan funktiolaskinta osta. Se ei todellisuudessa riitä, jos tähtäät pitkässä matikassa parempiin numeroihin etkä ole luonnostaan mikään Einstein, joka tietää suorilta, miltä näyttää funktio: y= -5e^(-8/9) 3

        Älä viitsi, väitätkö tosissasi että jostain värinäytöstä oikeasti on hyötyä? Kuten jo aiemmin sanoin, en usko (no, en tietenkään voi tätä varmaksi sanoa, mutta asiaa voi vaikka kysellä muilta) että valtaosa osaa käyttää laskimiaan. Omista luokkatovereistani harva osasi edes integroida tai ratkaista yhtälöryhmiä laskimellaan: Ei siitä symbolisuudesta silloin paljon hyötyä ole

        Ja, kuten myös jo sanoin, itse saavutin funktiolaskimella ainakin omasta mielestäni näitä "parempia" numeroita. Vaikka laudatur jäikin kahden pisteen päähän, E ja päättötodistuksen kymppi ovat ainakin omasta mielestäni ihan hyvä suoritus. Jos ihan laudaturiin pyrkii, niin ei se kyllä siitä symbolisen laskimen puutteesta tule ikinä jäämään kiinni, vaatii sen verran paljon huolellisuutta & hyvää laskupäätä.

        Ja voisin myös sanoa viestiäsi lainaten "menneeni pidemmälle", opiskelen fysiikkaa yliopistolla. En ole koskaan kokenut tarvetta paremmalle laskimelle, oikeasti vaativampia laskuja kun ei parhaallakaan laskimella saa laskettua tai niiden käyttö on järjettömän vaivalloista tietokoneeseen verrattuna.


      • 1+8 kirjoitti:

        Älä viitsi, väitätkö tosissasi että jostain värinäytöstä oikeasti on hyötyä? Kuten jo aiemmin sanoin, en usko (no, en tietenkään voi tätä varmaksi sanoa, mutta asiaa voi vaikka kysellä muilta) että valtaosa osaa käyttää laskimiaan. Omista luokkatovereistani harva osasi edes integroida tai ratkaista yhtälöryhmiä laskimellaan: Ei siitä symbolisuudesta silloin paljon hyötyä ole

        Ja, kuten myös jo sanoin, itse saavutin funktiolaskimella ainakin omasta mielestäni näitä "parempia" numeroita. Vaikka laudatur jäikin kahden pisteen päähän, E ja päättötodistuksen kymppi ovat ainakin omasta mielestäni ihan hyvä suoritus. Jos ihan laudaturiin pyrkii, niin ei se kyllä siitä symbolisen laskimen puutteesta tule ikinä jäämään kiinni, vaatii sen verran paljon huolellisuutta & hyvää laskupäätä.

        Ja voisin myös sanoa viestiäsi lainaten "menneeni pidemmälle", opiskelen fysiikkaa yliopistolla. En ole koskaan kokenut tarvetta paremmalle laskimelle, oikeasti vaativampia laskuja kun ei parhaallakaan laskimella saa laskettua tai niiden käyttö on järjettömän vaivalloista tietokoneeseen verrattuna.

        Ehkä värinäyttö on pelleilyä, mutta graafiset ominaisuudet toisen asteen yhtälön ratkaisuohjelma ovat tarkistuksessa ihan ehdottomia etuuksia. En siis sanonut, että symbolilaskin on ihan must, kunhan edes sen graafisen hankkii.

        Ja on ihan oma moka, jos ei vempelettään osaa käyttää. Ohjekirja onneksi tulee aina mukana. Ja meillä olivat opettajatkin innokkaita opettamaan ja näyttämään noita laskinkikkoja.

        Matikka myös muuttuu luonteeltaan näiden muuttuneiden laskinsäännösten myötä. Siinä missä ennen tahkottiin sieventämistä olan takaa, nykyään keskitytään luultavasti kuulemma muihin juttuihin. (fiksua vai ei, en ota kantaa.) Sievennykset ja muut tehdään pääosin laskimella. Mutta jos et omista sellaista laskinta, niin sittenpä opettelet itsenäisesti, kuinka se tehdään.

        Kun muilla on "pikkutietokoneet" niin siinä on kova työ pysyä vanhanaikaisella "kirjoituskoneella" mukana. Kyllähän se onnistuu, mutta virheitä jää enemmän.


      • 1+8 kirjoitti:

        Tuo on tietysti vaihtoehto, mutta ainakin minua vähän epäilyttävät nuo yhteistilaukset -- kovasti luulen, että koulu saa hyvät sponssirahat siitä, jos laittaa oppilaansa tilaamaan esimerkiksi tuollaiset uudet värinäytölliset T-nspiret, jotka maksavat törkeän paljon ja joiden "huippuominaisuuksilla", tyyliin kuvien analysoinnilla ja "tarkalla" värinäytöllä ei tee *yhtään mitään*.

        Jos tämä on ok, niin mikäs siinä, mutta minusta se tuntuu hieman oudolta toiminnalta.

        "...koulu saa hyvät sponssirahat siitä, jos laittaa oppilaansa tilaamaan ..."

        Koulu EI SAA yhteistilauksista rahaa. Opiskelija saa laskimensa edullisemmin, koska samalla kerralla tilataan monta laskinta. Jos yhteistilaus on suuri, niin koulu voi saada yhden 'mallilaskimen' opetuskäyttöön. Opiskelijoiden etu tietysti on, että kaikilla olisi samanlainen laskin. Silloin uuden toiminnon opiskelu ja käyttöönotto sujuu nopeammin, kun ei tarvitse monen erilaisen laskimen näppäilyjärjestystä selvitellä.


      • ellaeilaelina kirjoitti:

        "...koulu saa hyvät sponssirahat siitä, jos laittaa oppilaansa tilaamaan ..."

        Koulu EI SAA yhteistilauksista rahaa. Opiskelija saa laskimensa edullisemmin, koska samalla kerralla tilataan monta laskinta. Jos yhteistilaus on suuri, niin koulu voi saada yhden 'mallilaskimen' opetuskäyttöön. Opiskelijoiden etu tietysti on, että kaikilla olisi samanlainen laskin. Silloin uuden toiminnon opiskelu ja käyttöönotto sujuu nopeammin, kun ei tarvitse monen erilaisen laskimen näppäilyjärjestystä selvitellä.

        Ei koulu rahaa saa, mutta ainakin Texas Instrumentsin laskinten ryhmätilauksissa maahantuoja antaa kaupan päälle ilmaislaskimia tai muita kylkiäisiä, jotka yleensä päätyvät koulun tai opettajien käyttöön. Siksi nuo koulujen järjestämät ryhmätilaukset eivät välttämättä ole edullisin tapa laskimen hankintaan vaan kannattaa aina tutkia, josko laskimen saisi muuta kautta edullisemmin. Kaikkein edullisimmin laskimen saa yleensä kun opiskelijat itse porukassa kilpailuttavat hankittavat laskimet eri laskinkaupoista, jolloin saadaan oikeasti edulliset ryhmätarjoukset. Tietty tuossa vaihtoehdossa joutuu vähän näkemään vaivaa kun selvittää asioita ja kerää porukalta rahat tilauksen maksamiseen.


      • 98475847 kirjoitti:

        Kannattaa ostaa heti se paras ja mitä opettajat suosittelevat. Alkuun voi tuntua, ettei sillä tee yhtään mitään ja yksinkertaisempi kapistuskin olisi riittänyt. Mutta sitten kun mennään pidemmälle, niin huomaat eron! Tyhmintähän on ensin kituutella ja sitten vasta abivuonna ostaa se "hemmetin kallis palikka", kun iskee paniikki, että annat liikaa tasoitusta muille huonommalla laskimella.

        Ja älä nyt missään nimessä ainakaan funktiolaskinta osta. Se ei todellisuudessa riitä, jos tähtäät pitkässä matikassa parempiin numeroihin etkä ole luonnostaan mikään Einstein, joka tietää suorilta, miltä näyttää funktio: y= -5e^(-8/9) 3

        Tyypillinen vastaus henkilöltä joka luulee rahan korvaavan älyn.
        Antamasi edimerkki, jonka Einstein muka osaa suoralta kädeltä laskea, ei itseasiassa edes ole funktio, koska siinä ei ole yhtään muuttujaa. Se on vain joku potenssilasku, jonka laskee 80-luvun gunktiolaskimella hyvin helposti.


    • Graafisista ominaisuuksista voi kyllä olla hyötyä tietyissä tilanteissa, sitä en kiistä. Toisen yhtälön ratkaisuohjelma ja paljon muita, edistyneempiäkin toimintoja löytyy jo kaikista järkevistä funktiolaskimista (3. asteen juuret, numeerinen yhtälönratkaisu, kompleksiluvut, tilastot...) -- tähän viittasin ensimmäisessäkin viestissäni:

      "Monet ostavat graafisen laskimen koska luulevat sen tarjoavan ominaisuuksia joita ei funktiolaskimesta löydy"

      Oikeastaan ainoa tuollainen ominaisuus on se kuvaajien piirto.

      "Ja on ihan oma moka, jos ei vempelettään osaa käyttää. "

      Tässä olen aivan samaa mieltä, mutta se on silti valitettavan yleistä. Sitten ostetaan uusi, yleensä entistä monimutkaisempi laskin viikkoa ennen yo-koetta, eikä sitäkään opita käyttämään.

      Mutta joo, jos se ei tullut selväksi, niin graafisen laskimen ostaminen ei välttämättä ole mikään huono idea, etenkään jos sen ostaa käytettynä tai ulkomailta (kts. 1. viestini, Laskintekniikka on kehittynyt niin vähän kahdessakymmenessä vuodessa, että yleensä (*yleensä!*) ainoa ero uutuuslaskimessa johonkin 2000-luvun alun laskimeen on marginaalisesti suurempi muisti (lähinnä ohjelmointikäyttöön) ja parempi näyttö. Ei minusta 100-150 euron arvoinen panostus.

      Pysyttelen edelleen siinä kannassani, että tuo TI-nspiren lippulaiva on lelu.

      • Ja viesti siis nimimerkiltä 1 8, kirjoitin epähuomiossa väärän nimen. Vastauksena tuohon 22:18 kirjoitettuun viestiin.


    • Tuolta löytyy nuo samat laskimet vähän halvemmalla:

      Ti-30X Pro Multiview 24€
      http://www.laskimet.net/naytatuote.php?tuoteid=142

      TI-nspire CX CAS 165€
      http://www.laskimet.net/naytatuote.php?tuoteid=90

    • Ite laskin pitkää matikkaa 11 kurssille asti sellaisella peruslaskimella jonka fx-115MX laskimella, mutta nyt kun on tottunut symboliseen laskimeen niin en voi kuin ihmetellä miten pääsin sillä ne kurssit läpi. Enää ei kai onnistuisi itseltä tuosta symbolisesta takaisin vaihtaminen kun pitäisi opetella taas ne kaikki kannanvaihto säännöt ja jokainen yhtälön ratkaisemismenetelmä.

    • TI-nspire CX CAS on paras
      kevään ylioppilas, pitkä matematiikka L

    • TI-nspire CX CAS on varmasti todella hyvä symbolinen laskin. Jaan kuitenkin kokemuksen tästä laskimesta. Olen 17 v. lukiolaisen pojan vanhempi. Ostimme yhteistilauksena tuon kyseisen laskimen. Hieno peli. Akku ja sen lataus vaan on todella syvältä tässä laitteessa. Lue lisää....

      Itse olen IT insinööri, enkä OSANNUT edes ladata laitetta tietokoneessa, koska se ei vaan lähtenyt lataamaan laitetta. Okei, siis on luettava käyttöohjeet!. Siis lukemaan oikeasti INSINÖÖRIJARGONIA - käyttöohje on tehty insinööreille! Ensin on asennettava ohjelmisto, joka vaatii laitteen mukana tulevan käyttölisenssinumeron, jotta se toimii. Samalla asentuvat laitteen vaatimat AJURIT tietokoneeseen. Bootin jälkeen PC suostui tunnistamaan laitteen ja sitten oli mahdollista aloittaa laitteen lataus. Lataus vaan kestää TODELLA kauan ja jos PC menee virransäästötilaan, niin lataus keskeytyy, eli EI voi jättää laitetta PC:lle latautumaan itsekseen, tai pitää disabloida virransäästö PC:stä.
      Tämä aiheutti paljon ongelmia aluksi, kun ei laitteeseen saatu kunnon latausta. Mutta ei tässä kaikki....

      Mutta sitten vasta ongelmat alkoivat. Kesän jälkeen, kun laitetta ei oltu käytetty, oli akku tyhjä. Eikä lataudu millään konstilla tietokoneessa. Yhteydenotto sen jälkeen suoraan toimittajaan (koska ostettu yhteistilauksena, ei ollut tietenkään lähijälleenmyyjää). Sieltä ilmoitettiin, että varmaankin laitteessa käytetty moderni huippuakku (siis sama kuin uusimmissa matkapuhelimissa?!?!) oli tyhjentynyt jotenkin liikaa, josta syystä tietokoneessa sitä ei voi enää ladata ja se pitää lähettää huoltoon heille. On tehtävä ns. syvälataus. Tässä yhteydessä selvisi myös, että "heidän toimittamien laitteiden mukana toimitetaan aina erillinen USB seinälaturi", ja he suosittelevat käyttämään sitä tietokoneen sijasta lataamiseen. Emme todellakaan muistaneet sellaista saaneemme tai edes nähneemme, mutta silti etsittiin sitä sitten yksi viikonloppu ja tehtiin samalla huushollissa suursiivous, mutta emme löytäneet ko. vempainta. No nyt sitten pitää lähettää akku maahantuojan huoltoon ja EIKUN hankkimaan USB laturi. Laitetta ei ole voinut käyttää kuin pieniä hetkiä nyt tämän syksyn aikana ja silloinkin se pitää olla kytkettynä tietokoneeseen. ETTÄ ON HYVÄ LAITE!
      Suosittele....EN! Osta funktiolaskin, niin mekin nyt tehtiin, ja kaikki laskut on todella nopeaa laskea, ja oppii samalla vähän matematiikkaa, kun pitää vähän itsekin ymmärtää mitä laskee.

      • No, kyseistä laskinta ei ole lähtökohtaisestikaan tarkoitettu ladattavaksi tietokoneella vaan pistokkeella verkkovirrasta, tietokoneelta ladataan vain asetuksia laskimeen. Varmaan insinöörinä ymmärrät, ettei tietokoneesta saatava virta riitä laskimen lataamiseen..?
        Pakkauksessa oli ainakin itselläni mukana laturi verkkovirtaa kytkettäväksi (eli muuntaja ja usb-johto) ja toinen SAMANLAINEN usb-johto tietokoneeseen liittämistä varten, millä oletettavasti yrititte laskinta ladata. Lisäksi mukana oli kahden laskimen yhteenliittämiseksi johto ja cd ja muuta sälää (ohjee yms.). Pakkauksen takapuolella lukee kaikki, mitä se sisältää ja noin kalliissa ostoksessa kannattaisi varmistaa, että pakkaus on ehjä ja sisältää kaiken tarvittava mitä sisältölistassa lukeekin.

        Mikäli tällöin olisitten huomanneet laturin puuttumisen, olisitte varmaan ihan helposti saaneet joko uuden laskinpaketin tai laturin. Mikäli pakkaus oli ehjä ja sisälsi kaiken, mutta olette vain epähuomiossa heittäneet "jonkun turhan laturin" pois ei se mielestäni ole mitenkään laskimen/valmistajan vika.

        Itselläni akku on kahtena kesänä jo tyhjentäny ja iloisesti on lähtenyt lataamaan taas molempina syksyinä. Eli tässä laskimen toimimattomuus johtuu lähinnä käyttäjästä.

        Sinulle "MIETI UUDESTAAN", huomauttaisin ensinnäkin että viesti on laitettu vuonna 2012, eli ap on varmaan jo ostanut laskimen.

        Lisäksi, koska haluan, ettei yksikään ihana TI jää käyttämättä kerron, että liittämällä teillä oleva koneen ja laskimen yhdistävä usb-johto, uudempiin esim. samsungin älypuhelimien latureiden muuntajiin, saatte taas toimivan usb-seinälaturin jolla laskin latautuu. Ja edes maahantuojaa ei tällöin tarvitse syyttää omasta virheestä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Johanna raskaana! Ei pyhää päivää sentään

      Johanna Tukiainen ilmoittanut raskaus-uutisen. Saa vauvan syksyllä. 41 vuotias. https://www.seiska.fi/Uutiset/Totta-se-on-Johanna-Tukiainen-vahvistaa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      266
      21096
    2. Ruotsin tehohoidon maksimi on ylittymässä

      huomisesta lähtien aletaan Ruotsissa tekemään valintoja keille annetaan tehohoitoa ja keille ei. 6,078 koronatapausta ja 333 kuollutta. Norjassa 5,29
      Maailman menoa
      157
      5932
    3. Mansikka- ja marjasato voidaan uhrata

      niillä ei ole mitään merkitystä elintarvikehuollon kannalta,ne voidaan uhrata.Elintarvikehuollon kannalta tärkeitä ovat vilja-ja perunasato ymv. mutta
      Maailman menoa
      223
      3753
    4. Suomalaiset työttömät

      maatiloille töihin, onko mahdoton ajatus? Kausityöntekijöitä ei koronan takia saada Suomeen joten voidaanko suomalaisia työttömiä velvoittaa vastaanot
      Maailman menoa
      352
      3750
    5. Kiuruvesi 11 koronatartuntaa!

      Onko kyseessä jokin hoitokoti tms? https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006463371.html
      Kiuruvesi
      71
      1689