Chihun sterilointi..

Chihux2

Olen suunnitellut chihunarttujeni sterilointia, ikää toisella 4 toisella 3. Ei ole ollut pentuja kummallakaan. Onko teillä leikkauset onnistuneet hyvin/mitä haittapuolia ollut. Kauanko toipumiseen mennyt? Olisin halunnut tiedustella minkä hintaista on suunnilleen chihun sterilointi on (paino n.2,5kg)? Ja mikä se ikä on kun viimeistään täytyy sterilaatio tehdä?

Vielä ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää mitä mieltä olette väittämästä että nartulle tulee kaikenlaisia ongelmia vanhempana jos ei ole teettänyt pentuja. (Monen koiranomistajan suusta kuullut) Itse en tähän usko, enkä ole teettämässä pentuja vaikka nartut ovatkin rekisterissä.

Kiitos vastauksista:)

3

131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsemppiä koitokseen

Meillä sterilisaatio tehtiin 2,5 vuotiaalle kääpiöpinserille joka painoi silloin ennen operaatiota 4,3 kg, eli on erittäin pieni / siro. Paraneminen meni todella hyvin, koiraa piti ihan rauhoittaa ettei ois hyppinyt kun on niin eloisa luonne. Meillä tuo sterilisaatio maksoi 350 euroa. Varmaan chihun samanverran...

En ole teettänyt pentuja sillä en ole kasvattaja. Ja mielestäni ei pitäisi muidenkaan jotka eivät kasvattajia ole. Koiralle ei tule mitään ongelmia ihan niinkuin ei tule ihmiselle, kissalle tms. (luulen että monet nartun omistajat vain väittävät tuommoista että saisivat teetettyä sen turvin pennut).

Koiralle on parempi kun sen sterilisoi, ei tule märkäkohtua yms yms, juoksut häviää mikä meidän tapauksessa oli hyvä kun koira oli aina juoksun aikaan vähän kilari :D Meillä on samaa rotua oleva uros ja pentuja ei haluttu eikä kuunnella sitä vonkumista juoksujen aikaan. Urosta ei olla leikattu.

Tsemppiä koitokseen, itse olin kotona koiran kanssa ja pidin lämpimässä ja oli talvi. Toipumiseen meni noin kaksi vuorokautta ja oli normaali, tosin mitään lenkityksiä yms ei saanut tehdä 1kk ja raskasta lenkkiä ei 2kk. Tosin ei nuo chihut taida hirveesti tykätä lenkkeilläkkään ;) Hyvin se leikkaus sujuu, usko pois. Meillä laitettiin liimalla kiinni että ei tarvinnut edes poistattaa tikkejä (sisäpuolella tietysti sulavat tikit) Ja oikeestaan mitään arpeakaan ei jäänyt on niin siisti viilto ollut.

• Chihux2

Kiitoksia vastauksesta. Tiedän suunnilleen mihin summaan varaudun. Tytöillä tällä hetkellä juoksut taas menossa ja ovat todella rasittavia käytökseltään...
      Ajattelin ajanjohdaksi talvea juuri tuon takia ettei noita saa muutenkaan silloin ulos vaikka olis mitkä vetimet päällä (tämän takia miettinyt jopa ottaa kolmanneksi koiraksi lenkkiseuran joka kävisi ulkona talvellakin..)

Niin tuolla tavalla itekki olen ajatellut pennuttamisesta. Ihan liikaa on muutenkin jo "vahinkopentuja" ja muita vastaavia reppanoita maa täynnä. Mietin kans että minun tuntemillani vanhemmilla nartuilla on kyllä ollut rasvakasvaimia tms. vanhana mutta kaipa ne olisivat tulleet vaikka pennut olisi teetettykin. Ja onhan tuo kamalaa kun toiset raukat riehuu hormoonien vallassa (Sekä emännälle että heille itelleen:)

• jennyrau1

Kannattaa soittaa eläinlääkärille ja keskustella operaation ajankohdasta!
      Muistaakseni oli aika tarkkaa että milloin leikataan, piti olla tietty aika kulunut juoksuista, mutta hyvissä ajoin ennen seuraavia juoksuja.

Olen tyytyväinen kun omat narttuni on steriloitu, ei juoksuja, ei valeraskauksia, ei pelkoja kohtutulehduksista ja märkäkohdusta. Ainoa negatiivinen puoli on että tuppaavat helposti lihomaan leikkauksen jälkeen.

Vertaile eri lääkäriasemien hintoja, niissä on aika isoja eroja! Espoossa halvin oli yllättäin Alfapet, joka muuten on aika tyyris :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      6081
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      3929
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3305
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      474
      2764
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      272
      1783
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1443
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1406
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1356
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      161
      1300
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1278
    Aihe