Kuukautiset alko D: Apua?

Apua tarvitseva

Oon 11v. Mulla alko tänää kuukautiset. Äiti on ostanu valmiiks kaappiin jotaki kuukautissuojia, mutta en viiti ottaa niitä ku sit se hoksais et ne on alkanu. Miten voin kertoa niistä äitille, kun nolottaa? Oon menossa kaverille ylihuomenna yöksi. Kannattaisko mun perua se vai mennä? Jos meen nii pitäs pikasesti kertoo et viitin ottaa niit suojia. Oon kuitenki aikas onnekas ku ne alko lomalla eikä koulussa enkä huomannut niistä mitään sängyssänikään. Tähän asti oon käyttäny vaan paperia ja sitä laittanu pikkareihin. Ei kauheesti niiku siihe paperiin oo valunu, mut ku käyn vessas ja pyyhin tulee... Tarviin pikaisen vastauksen kaikkeen ja saa kertoo jotaki jota ei tullu mieleen kysyä jos tiiätte. Kaikki apu on tarpeen!

15

2230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitisi ei ylläty

      Sinun äitisi on fiksu, kun on ostanut sinullekin varoiksi kuukautissuojia. Äidit yleensä tietävät odottaa, että kohtapuoliin lähikuukausina tyttösellä alkavat kuukautiset.

      Kerro rohkeasti äidillesi, että kuukautiset alkoivat. Äidillesi voit esittää helposti lukemattomat kysymykset niistä. Hänellä on paljon kokemusta.

      Elämä on helpompaa ja mukavampaa oikeiden kuukautissuojien kanssa varsinkin sitten, kun vuoto on runsasta. Vessapareri imee veren itseensä ja päästää läpi alkkareihin.

    • Kiitos (:

      Kiitti! Hain jo kuukautissuojan ja laitoin sen niin hyvin kuin osasin :D Kerron heti kun äiti tulee kotiin :)

    • taas vaikeuksia D:

      En oo kertonu sittenkään en jotenki viiti, mut ehkä huomenna. Haluisin jotenki kuitenki kertoa ite mut jos en pysty siihen niin äiti kyllä huomaa sen pesuun menneistä pikkareista tai siitä että kuukautissuojat kuluvat :/ Omani ovat erikseen joten en voi käyttää äidin niin jos en kerro/äiti ei huomaa niin sit on pakko siirtyä paperiin D:

      • -

        Ja paperin käyttäminen ei ole mikään ratkaisu. Vuoto tulee muuttumaan sen verran isommaksi, ettei mikään paperi tule riittämään, vaan tarvitset oikean kuukautissuojan.

        ps. Kirjotita äidille vaikka lappu, jos et tohdi sanoa suoraan.


    • :)

      Kyllä sun äiti ymmärtää, sehän on ite kokenu ihan saman :')
      Ja usko pois, siteet on paljon mukavempia kuin paperi!

    • Zuzzuu

      Mulla ei oo alkanut, mutta kyllä pelottaa, jos ne koulussa alkaa D:.. Rohkeasti menet vain äidillesi kertomaan hänhän on nainen ja itse kokenut saman. EI OLE NOLOA!!!

      • Emilyy

        Pyydä äidiltäsi että hän antaisi sinulle siteen jos sattuu koulussa alkamaan


    • 14v

      Laita äidillesi vaikka teksiviesti, niin minä ainakin tein:). Tosiaan mulla alkoi menkat kun olin 11, ja ajatuskin äidille päin naamaa kertomisesta hirvitti. Sain kuitenkin jostain voimaa kerättyä, ja kirjoitin äidille tekstarin, johon hän vastasi ymmärtäväisesti, ja kysyi tiedänkö mistä löydän siteitä, ja hän myös onnitteli nuorta naista:). Olin niin helpottunut ja onnellinen että uskalsin kertoa, koska yleensä en puhu äitini kanssa mistään noin ns. 'henkilökohtaisesta'.
      Hän varmasti arvostaa sitä, että kerrot hänelle, ja onhan ne äiditkin joskus kokeneet saman!

    • mitä nyt?

      Musta tuntuu että mulla alko eilen. Huomasin mun pikkareissa !Ruskeaa! ,aluksi luulin että se on kakkaa, mutta se ei haissut yhtään, eilen illalla pikkareihin tuli vähän punaisia tippoja. En ole varma on minulla nyt kuukautiset, koska vuoto on ihan ruskeaa kuin kakka (Mutta tiedän että se ei ole kakkaa) ps. En uskalla myöskään sanoa äitilleni..

      • mitä nyt?

        Vastatkaa jooko tähän mun viestiin. Joku joka tietäis. Knu menkat alkaa, onko vuoto ruskeaa melkein kaikilla? :///


      • 15+13
        mitä nyt? kirjoitti:

        Vastatkaa jooko tähän mun viestiin. Joku joka tietäis. Knu menkat alkaa, onko vuoto ruskeaa melkein kaikilla? :///

        Joojoo on se menkat.. Kun veri kuivuu nii siitä tulee ruskeeta !


      • 7+5 batmaaaaan
        mitä nyt? kirjoitti:

        Vastatkaa jooko tähän mun viestiin. Joku joka tietäis. Knu menkat alkaa, onko vuoto ruskeaa melkein kaikilla? :///

        mitä nyt? : joillaki vuoto on kuivunutta verta eli ruskeeta , mut itelläni se oli ainali verta.


    • Tietäjätyttö

      Ottakaapa nyt kaikki ihan iisisti😁 Kun alkaa menkat niin heti pitää sanoa äidille, se ymmärtää jos sua vähän nolostuttaa se asia! Sä et tuu todellakaan pärjäämään millään vessapaperilla vaan sun täytyy sanoa äidille että ostaa sulle joko siteitä, tampooneja tai kuukupin (googlaa vaikka mikä on kuukuppi) (itse käytän siteitä ja tampooneja) ja kun ostat siteitä tai tampooneja, sun täytyy tietää kuinka runsaat sun kuukautiset on, koska jos sinulla on esimerkiksi tosi vähäiset niin ei ole mitään järkeä ostaa vahvimpia siteitä/tampooneja koska ne menee hukkaan ja tampoonit kuivattaa emätintä jos se seisoo siellä tunti kauseja ihan kuivana. Ei kannata mennä kavereille yötä ennen kun oot täysi tottunut kuukautisiin ja kehtaat vaihtaa niitä siellä kylässä, tosin on sekin riski että saattaa tulla petiin verta jos on kuukautiset kun olet yötä eikä siinäkään ole mitään hävettävää, koska et voi itse sille mitään ja kaverit ymmärtää kyllä. Kaikista tyhmintä on jos kaverit rupeaa kiusaamaan sinua kuukautisista, se se on tyhmää hommaa ja kenelläkään ei ole oikeutta siihen. Kannattaa (siis kun uskaltaa ja on valmis siihen) puhua kaverin kanssa tämmösistä asioista ettei se tule sitten yllätyksenä kaverin sänkyyn. Kannattaa myös miettiä haluaako ruveta jo pitämään pikkuhousun suojia päivittäin sen varalta että jos ne menkat alkaakin koulussa, kun ei ne pikkuhousun suojat pidä paljoa sitä verta mutta eihän ne olekkaan kovin runsaat heti alussa. MUISTAKAA OTTAA SE SIDE POIS LIIKUNTATUNNILLE!!!! Ja ei kannata ollenkaan säikähtää jos on pikkareissa ruskeaa, se on joko omaa kakkaa (jos haisee kakalta) tai se on vain ihan normaalit menkat(menkat on sama asia kuin kuukautiset) menkat on alussa ja lopussa ruskeaa se tarkoittaa että kuukautiset on aluillaan tai lopuillaan.(ei tosin kaikilla ihmisillä) ja jos menkat alkaa siellä koulussa ja ei ole siteitä niin älä laita mitään paperia sinne pikkareihin, tosi epähygieenistä. voit kysyä vaikka nais opettajalta että onko niillä mukana sidettä ja tiedän että se kuulostaa tosi nololta ja kamalalta mutta minkäs teet ja kyllä hän ymmärtää. Jos et kehtaa niin pyydä lupaa mennä kotiin, syynä esim kamala mahakipu tai päänsärky. Vasta viiiiiiiimeisin vaihtoehto on se paperi. Eikä kannata mennä myöskään uimaan tai urheilemaan kun on menkat, ELLEI KÄYTÄ TAMPOONIA! Tampoonia kun käytät niin voit urheilla ja uida ihan rauhassa mutta jos meinaat uida tampoonilla niin juuri ennen uimaan menoa tampooni sisään emättimeen, ja heti kun tulet pois niin tampooni ulos emättimestä ja roskikseen.(muista aina laittaa siteet ja tampoonit roskikseen!!!!) Ja muista katsoa side/tampooni paketista kuinka kauan se saa olla paikoillaan ja monen tunnin välein se täytyy vaihtaa. Oletko löytäny sun emättimen? se on se keskimmäinen, voit kokeilla työntää esim sormea sun emättimeen ja kokeilla miltä tuntuu tampoonin laitto. on ihan normaalia tutkia omia paikkojaan, eikä sitä tarvitse pelätä. (muista pestä kädet ennen ja jälkeen tutkinnan!!!!) en tiiä vastasinko kaikkiin kysymyksiin, mut aika paljo asiaa tuli. Mut tosiaan, mene kertomaan sille äidilles, hän ymmärtää ja voi auttaa sua enemmän kun kukaan muu tämmösissä asioissa! Toivottavasti musta oli jotaki apua.😳

      • 24578

        Eiköhän aloittaja ole 4 vuodessa saanut asiansa selvitettyä.


    • sofutsi77

      Kerro tekstarilla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1255
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1195
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe