Muutto 16vuotiaana

ap

Mitä mieltä olette 16 vuotiaan muutosta, onko kokemuksia?

Minun olisi tarkoitus muuttaa 16vuotiaana pois vanhempien luonta. Se, miten saan vuokran maksettua on pienoinen ongelma, mutta uskon että se järjestyy. Kesätöistäkin saa rahaa jonkin verran ja jos vanhempani yhtään minusta välittävät, niin varmaan auttavatkin raha-asioissa. Säästöjä minulta löytyy.

Mitä muuta tulee ottaa huomioon, kun muuttaa nuorena? Saako jotain tukia?

7

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zhdkdkfönx

      Saa tukia tottakai. Kela maksaa mm. asumistukea ja sossusta saat vuokran verran rahaa ja nämä tuet vain silloin, jos vanhempiesi tuet ovat hyvin pienet/pienet.

      Ajattelisin kuitenkin, että puhuisit asiasta vahempiesi kanssa, koska he tietävät ja auttavat varmaankin kun on kysymyksiä?

      Itse en kyllä olisi sinun iässäsi pystynyt yksin asumaan pl. Opiskelija asunnot.
      oletko tyttö vai poika?

    • ap

      Olen tyttö.
      Kerroin vanhemmilleni asiasta, mutta he eivät uskoneet ja ottivat asian vitsillä. Että joo. Tuskin saisin mitään tukia, kun vanhemmilla on ihan normi palkka.

    • jajaja

      Itse muutin 15-vuotiaana asumaan yksin toiselle paikkakunnalle, toki on ihan ihmisestä kiinni miten pärjää mutta minä pärjäsin hyvin :) Yksiön vuokrasin yksityiseltä, vuokra oli 375/kk, tukia sain 200e/kk. Vanhemmat maksoivat loput vuokrasta, lisäksi sain itselleni lapsilisän ja elatusavun isältäni ennenkuin täytin 17, jonka jälkeen rupesin saamaan opintotukea jolloin tuet nousivat n. 400e/kk. 17-vuotiaana menin myös osa-aikaisiin töihin koulun ohella, ja sen jälkeen olen voinut elättää itseni täysin ilman vanhempien avustusta. Nyt 18-vuotiaana olen valmistunut ammattiin, olen vakituisessa duunissa ja juuri muuttamassa saunalliseen kaksioon, kolmanteen omaan asuntooni :)
      Nuorena muuttaessa tulee ottaa huomioon ainakin se, että on vanhempien kanssa hyvissä väleissä. Monet vuokranantajat vaativan vanhempien allekirjoituksia vuokrasoppareihin, vaikka ne periaatteessa itse vuokraatkin. Sama tilanne voi olla esim. sähköyhtiössä sähkösopimuksen tekemisessä, ja kotivakuutuksen ottamisessa.

    • ap

      Minua ei vanhemmat vuokran maksamisessa tule auttamaan enkä lapsilisää itselleni saa (sehän menee äidille) eli menen töihin koulun jälkeen, jos semmoista löytyy. Ajattelin, että jos ei löydy niin käyn vaikka itseäni myymään tai asun sitten kadulla, jotta pääsen pois kotioloista xD

    • kokemusta on

      Hei!
      Itse muutin vuosi sitten opiskelemaan isommalle paikkakunnalle. Olin tuolloin 16-vuotias.
      Voin sanoa, että kun muuttaa omilleen niin suurin ongelmasi tulee olemaan rahan käyttö. Minulla meni ekat kuukaudet siihen, että rahat oli jo loppu ennen puolta kuuta, vaikka niiden olis pitäny kestää sen koko kuukauden. Kuluja tulee varsinki alussa tosi paljon, kun sun pitää ostaa itselles kaikki kodinkoneet (mikro, kahvin/vedenkeitin yms.) siivousvälineet, kuivaruoat ja muu asumiseen tarvittava. Laskettiin vanhempien kanssa ennen muuttoa, että jos ne maksaa vuokran ja antaa mulle kuukausittain 150 euroa, niin mun pitäis sillä elää, mikä kuulosti silloin isolta summalta. No, vaikka sitä kuinka yritti niin ei se 150 euroa riittäny mitenkään mun elämiseen. Ruokaan meni suurin osa rahoista ja koska poltan, niin vei sekin jonkin verran varoja. Olin säästänyt tonnin 9. luokalla, mutta nekin hupenivat nopeaa erilaisiin asuinkustannuksiin. Onneksi mun vanhemmat autto mua aina tiukan paikan tullen.
      Ennen muuttamista ostelin vaatteita aina, kun mulla oli rahaa ja se oli varmaa, että shppailukierroksen jälkeen jokainen euro oli tuhlattu. Nyt kun miettii viimevuotta, varsinkin lukuvuoden alkua niin ostin vissiin yhden paidan puoleen vuoteen.
      Opin vähän paremmin käyttään mun rahoja ja hankin itselleni jopa töitä. Nyt, kun saan opintotukea ja käyn töissä, voin elää jo hieman enemmän omilla rahoillani, enkä vanhempieni. Nykyään he maksavat minulle vain vuokrani.

      Mutta sun kannattaa miettiä, että onko järkevää muuttaa pois kotoa vain sen takia että haluat pois sieltä, koska en usko että sun tilanteessa saat mitenkään rahojas riittämään vaikka tilillä ois se parikin tonnia säästöjä. Koska vaikka kuinka yritin säästellä rahojani, en olisi pärjännyt ilman vanhempieni avustusta. Toinen asia on sitten, että jos saat vanhempasi ylipuhuttua ja he lupaavat maksaa esim. vuokrasi.

    • ap

      Itse olen valmiiksi nuuka (ostan ehkä kerran vuodessa jotain uutta päälle pantavaa tms :D) niin en usko sen olevan ongelma. Ajattelin, että käyn töissä koulun ohella (jos niitä nyt saa).

      Jos jäisin tänne päin vielä opiskelemaan, niin siitä ei suoraan sanoen tulisi yhtään mitään. Ihan omaa mielenterveyttä ja opiskeluja ajatellen siis.

      Jos vanhempani yhtään minusta välittävät, niin luulisi heidän edes auttavan tavaroiden ostossa. Meiltä ainankin saisin sängyn (onpa hienoa.) En juo kahvia tai teetä, niin tarvitsisin vain mikron kodinkoneista.

      • Mie vaan

        Soita sosiaalitoimeen ja kysy. Kyllä vanhempasi ovat elatusvelvollisia kunnes täytät 18, eli heidän on pakko jotain sulle maksaa/antaa. Mikä on muuttosi syy?

        Olen itse lähtenyt samanikäisenä ja ei se helppoa ole. Nyt 12 vuotta jälkeenpäin edelleen pidän päätöstä oikeana mutta kyllä se rankkaa oli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1109
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe