Imetys

....................

Vauva on kohta 3 kk ja maito ei ole koskaan noussutkaan kunnolla.
Pystyykö sille tässä vaiheessa enää mitään tekemäänkään vai pitäisikö vaan luovuttaa? Yritystä olisi mutta selvästi se on jäänyt puolitiehen.

7

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerro lisää

      Siis mitä tarkoitat, ettei ole noussut kunnolla? Kerro vähän tarkemmin, tuohon on vielä vaikea sanoa mitään. Osittaisimetätkö siis? Paljonko menee korviketta imetyksen lisäksi? Kuinka usein imetät?

    • ....................

      Siis synnäriltä lähtiessä sanoivat että maito nousisi mutta mielestäni kummempaa nousua ei käynyt. Osittain imetän ja korviketta menee noin 8dl päivässä.(3-4 purkkia)
      Yöt pärjää ihan imetyksellä, yöstä riippuen kertoja 1-4. Nukkuu hyvin, 10-12h yössä.
      Päivällä imetyksiä ehkä kolmisen kertaa. Pumpulle ei heru enää kuin paritkymmentä milliä. (alussa tuli jopa desi jos tissi "täynnä")
      Joinain päivinä turhaantunut tissille kun maitoa ei tule tarpeeksi nopeasti, aamuyöllä kuitenkin jaksaa imeä.

      • edell.

        Ok. Ei se maidonnousu kaikilla tunnu tai näy turvonneina rintoina. Mistä päättelit, ettei se noussut? Oliko vauvan painonnousu huonoa tai eikö häneltä tullut pissavaippoja riittävästi? Nämä ovat ne kaksi juttua, joista voi jotain päätellä maidon riittävyydestä, ei oikein mistään muista tekijöistä.


    • ....................

      Jo synnärillä annettiin lisämaitoa sokerien ja hemoglobiinin takia. Pullottelu ei haitannut imemistä mutta ohjeet kotiin oli että ensin tissiä ja sitten lisämaitoa. Tuo lisämaidon määrä on noussut vauvan kasvaessa, tissimaidon ei vaikka olisi ollut tunti kausia rinnalla. Siitä päättelin ettei nousua tullutkaan.
      Nyt tehnyt selvän lakon tissillä kun sieltä ei tule mitään, raivoaa vain. Pumpulle ei heru kuin millejä, käsin lypsäen saa tiristettyä jokusen tipan. Kuitenkin tuntuu sellaiset kovahkot patit.(rintarauhaset?)
      Luulisin että tämä peli on menetetty, jälkiviisaana olisi pitänyt vain viettää ensimmäiset kaksi kuukautta sidottuna kotiin ja tissi vauvan suuhun.
      Huoh...parempi onni ensi kerralla..(jos sellaista tulee=))

      • Kerro lisää

        Hei, maidon lisääntymistä ei oikein voi mistään päätellä. :) Paitsi että jos vauva kerran pärjää yön pelkällä rintamaidolla, niin on se todellakin lisääntynyt siitä, mitä se on synnytyslaitoksella ollut. Pumpulle herumisesta tai käsinlypsystä ei myöskään voi tehdä mitään päätelmiä, koska vauvan imu on paljon tehokkaampi ja vaikket itse saisi rinnasta puristettua, kuin pisaran, saattaa vauva saada siitä hyvinkin irti. Nuo rintaraivarit kuulostavat ihan normaaleilta, eivätkä välttämättä liity maidon riittämättömyyteen. Vauvasi on muuten sopivasti siinä iässä, että hänellä saattaa olla tiheän imun kausi, silloin myöskin noita raivareita on monilla. Luepa imetystukilistan sivuilta rinnalla lakkoilusta ja rintaraivareista, sieltä löydät vinkkejä, joita voit kokeilla.

        Ja juu, tuosta jälkiviisaudesta, ihan oikeassa olet, imetys on ekat kuukaudet todella sitovaa puuhaa ja vaatii usein onnistuakseen sitä kotona kököttämistä. :) Mutta hyvä, ettet ota asiasta sen kummempaa stressiä, ei se maailmaa kaada, jos lapsi korviketta saa. Voithan tosiaan kokeilla eri keinoja sitten, jos vielä joskus toisen lapsen saat. Mutta älä ihan vielä anna periksi tämänkään kanssa, vaan käy ainakin tsekkaamassa nuo sivut, mitä suosittelin. :)


      • fisutt

        Maidon tarve kasvaa vauvalla kaiken aikaa siihen asti, että vauva alkaa syödä soseita. Itse olen täysimettänyt vauvaa yli 5kk eikä sitä mistään huomaa, että maidon määrä kasvaa. Ensimmäisen kuukauden ajan rinnat pakkautui maidosta, koska imetys oli silloin vielä alussa, mutta sen jälkeen rintojen koko ei hirveästi vaihtele päivän aikana, tai ainakaan niin että sitä selkeästi huomaisi, vaikka neuvolan mukaan tällä hetkellä vauva syö maitoa n.1500ml/vrk eli yhdestä rinnasta tulee jopa 2dl maitoa jokaisella syötöllä! Rintaraivareita on ollut melko vähän, mutta jonkin verran kuitenkin. Silloin vauva on selkeästi nälkäinen, mutta itkee vain tissillä, mutta kun sitkeästi vain pitää huutavaa vauvaa rinnalla niin vauva alkaa loppujen lopuksi syödä ja syönnin jälkeen on tyytyväinen.

        Sairaalassa annetulla lisämaidolla ei ole imetyksen onnistumiseen merkitystä, kaikilla äideillä kun sitä maitoa alkaa erittyä omassa tahdissa eikä se sairaalassa vielä välttämättä riitä. Eikä pumppu kerro maidon määrästä mitään.

        Minkälaisissa tilanteissa annat korviketta? Oletko kokeillut vähentää korvikkeen määrää ja imettää tehostetusti aina kun vauva vaatii ruokaa? Imetätkö aina molemmat rinnat jokaisella imetyksellä? Vaihdatko rintaa useamman kerran?


    • goretexi

      ja muistatko juoda tarpeeksi? kotikalja saa aikaan maidonnousua. itse vain huomasin, että imetys onnistui vasta kunnolla kolmannen lapsen kohdalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1939
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1867
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1855
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe