Paljonko maksaa koivukuitu tienvarteen ajettuna.
Taulukoita on,mutta kantohinta ja hankintahinta ei kerro minulle mitään,kun en ole alan ammattilainen.
Onko yleensäkkään taloudellisesti järkevää ostaa kuitupuuta polttopuuksi?
Koivukuitu
19
9821
Vastaukset
- puuta vailla
No joo,nyt asia on minullekkin selvä.
Kantohinta on se,kun puu on pystyssä,ja hankintahinta on se,kun puu on tienvarressa.
Ainoa vaan,että koivukuidun hinta tuplaantuu,siinä vaiheessa,kun se ajetaan tienvarteen.
Miten siis saada koivukuitua halvalla?
Mennään paikan päälle,mistä tiedät kuitua saavasi,ja maksat ajokone kuskille vaikkapa satasen,niin saat 30 pinokuutiota kuitua tienvarteen ajettuna.
Nostaa kantohintaa noin 3€/pinokuutio,eli saat koivukuitua 30 pinomottia hintaan 18€/kuutio.
Näin aion itse tehdä,kun MHY:ltä kuitua kyselin viikko ennen juhannusta.
Tämä on varmaan sitä harmaata taloutta,mutta ei kiinnosta minua.
Oletan,että konekuskille kelpaa ylimääräinen satanen palkan päälle työstä,jonka se tekisi muutenkin. - ylitarkastaja
Kun menet paikan päälle missä koivukuitua metsässä katkottuna,menetkö omaan vai naapurin metsään .
Aika oleellinen asia ja jokuhan ne koivut on hakannut.
Ennen, jos puutavara autoilija vei pienenkin kuorman "vika osoitteeseen ", oli kiinni jäätyään entinen autoilija.
Varmaan motoyrittäjillä sama asia, jos firman ostamia puita hakataan kolmannelle osapuolelle.- Ei se ole kallista
Ei ole kallista jos nuppikuorman tuotat pihaasi. Ajattele mitä sinun ei tarvitse itse tehdä. Kaataa puita,ajaa tienvarteen ja vieläpä tuoda pihaan. 30e/hankintana tienvarressa ja autokuskille palkka niin vielä kannattaa lämmittää koivulla.
- 1000 motin kokemus
Eikös se ole noin 28-32e kuutio koivukuitua, siis KIINTO yksikkönä ja eikösse mhy myy 28e PINO kuutio ainakin täällä päin että on siinä aika iso ero ! ja näihin siis rahti päälle joko auto tai traktori. Kannattaa kysyä maajussilta suoraan tai saha firmoilta koska ne ostavat yleensä "koko metsän" ja koivuahan ne kai niin kauheasti tarvitse. Ja ilman muuta kannattaa tehdä itse omat klapit jos niitä tarvii paljon. Kiinnosta saa siis noin 1,5 pinomottia ja noin 2.2 heittomottia ja puu "kutistuu" kuivuessaan noin 5-8% että yhdistelmä kuormasta häviää ainakin teoriassa noin 10 heittomottia.
- näinooon
Maa jussin ei tarvitse maksaa veroa puusta kun ottaa maa tilan metsästä. 125 mottia voi myydä ilman veroa.
- halkokauppias
Pitää korjata edellisen kirjoittajan tietoja.Puusta pitää maksaa aina PÄÄOMA veroa 30%, heti eka kalikasta alkaen.125 motin verovapaus tarkoittaa TYÖN osuutta verovapaaksi,
- puttesetä
Puusta ei makseta onneksi pääomaveroa lainkaan, mutta puun myynnistä saadusta tulosta maksetaan tuloveroa juurikin tuo 30%. Pääomaa ei onneksi metsätaloudessa veroteta noin suurella prosentilla.
- tampio
puttesetä kirjoitti:
Puusta ei makseta onneksi pääomaveroa lainkaan, mutta puun myynnistä saadusta tulosta maksetaan tuloveroa juurikin tuo 30%. Pääomaa ei onneksi metsätaloudessa veroteta noin suurella prosentilla.
siitä maksetaan juurikin pääoma veroa !!!!!
- lisäksi......
Ja arvonlisäveron osuus on 23%.........
- puuta vailla
"Kun menet paikan päälle missä koivukuitua metsässä katkottuna,menetkö omaan vai naapurin metsään .
Aika oleellinen asia ja jokuhan ne koivut on hakannut."
Kieltämättä huono viesti aloittajalta.
Tarkoitus ei ole todellakaan varastaa kenenkään metsiä.
Asian ydin on se,että maksan moto ajokuskille hieman lisää,siitä,että ne pui ostamani puut samasta metsästä,mitä ne muutenkin ovat hakkamassa/ajamassa tienvarteen.
Tästä kasasta pyydän kasaamaan oman osuuteni eri kasaan.
Uskon,että alan ammattilainen tietää,että paljonko ajokoneen kyytiin puuta kerralla mahtuu,joten haluamani/maksamani määrä on kokolailla oikea.
Eli lyhyesti: Ostan MHY:ltä kuitua pystyyn haluamani määrän ja maksan ne.
Moton ajokoneen tullessa pyydän ajamaan maksamani määrän eri kasaan maksamalla konekuskille siitä.
Se,että onko se laitonta,en tiedä,mutta olen puut maksanut pystyyn,niin mitäpä se kellekkään kuulluu,että miten minä ne puut tienvarteen hommaan.
Itse en tätä varastamiseksi osaa mieltää mitenkään.
Vielä jos joku osaisi sanoa,että paljonko sitä kuitua pitää pinossa olla,että saan liiteriin pinottua 20 mottia saunan pesään mahtuvaa pilkottua puuta.,kun nämä termit on vähän vieraita minulle. - Kuusikko
Ihan uteliaisuuttani kysyn että missä päin puille on tarvetta? ainakin täällä pirkanmaalla useat tuntemani maajussit myyvät kuitua jos joku tarvitsee/osaa kysyä. Eräskin isäntä myi 28e koivukuitua kiinto kotiin tuotuna. Noin 15 KIINTO-MOTTIA pitää puuta olla että saat noin 20 PINO-MOTTIA. Kerroin on siis noin 1,5 kun kiinto-motti muutetaan pino-motiksi.
- puuta vailla
Keski-Suomessa asustan,joten kyydistä tulee liian kallis,kun ei ole omaa tukkirekkaa pihassa.
Hinta on lähinnä naurettava,jos koivukuitua saa tuolla hinnalla pihaan tuotuna. - Kuusikko
No onhan se toki halpa hinta sitä ei tarvitse kiistää ja yleensä varsinkin pienissä kaupoissa kannattaa maksaa hieman ylimääräistä ja vaikka hyvä pullo kouraan niin saa puita sitten seuraavanakin vuonna.Ei klapeille paljon hintaa tule kun itse tekee harrastuksena.
- puuta vailla
MHY kertoi,että kuitu maksaa 29-31€/kiinto alv tienvarressa,elikkäs puut maksaa minulle noin 550€/20 pinomottia.
Ostin kuivia halkoja 20 mottia ensi talveksi,mutta nekin on kymmenen kilometrin päässä,joiden kuljetus tutunkauppana kuorma-autolla maksaa satasen.
Jos tuota kuitua löytyy vaikkapa 20km:n päästä,niin rekkakyyti maksaa ainakin 200€,joten täytynee ottaa luuri käteen ja kysellä suoraan metsänomistajilta.
Saha pysyy kourassa ja mönkijä on kärryineen,ja aikaakin pakkolomasta johtuen löytyy,joten ostan pystyyn,ja kaadan ja ajan itse.- Turvallista matkaa
En piästä kettään sahoneen omiin mehtiini.
- muijas lammen
reunavitikko voi kaataa ilman sahoo sehän hakatessa vain männöö lakkoon
- Klapi Klaus
Paimio mhy myy 2 vuotista homekasaa 28e 4e alv. Sienet kasvaa rankojen päistä. Laadusta ja hinnasta kommentoitiin: Ei ole pakko ostaa...
- Siinähän saa
ruokatarpeet samaan hintaan. Jätte kiva.
- yrittäjä
Kyllä huomaa , että tällä n palstalla on varsinaisia tikijöitä ja persaukisia, en itse ole metsän omistsja mutta jos joko tuo tulla hinnalla pihaa puut aika paljon on harmaata taloutta kyseessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073215GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531092Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24851