Lähihoitaja kotihoidossa?

hannele82

Opiskelen ensimmäistä vuotta lähihoitajaksi, ja olisin nyt tiedustellut, millaista on työ kotihoidossa. Alunperin minua kiinnosti eniten juuri kyseinen työ, mutta olen vähän alkanut miettimään..Eikö nyt ole siis jonkinlainen muutos tehty, jossa kotisairaanhoito ja kotipalvelu on eriytetty? Eli tarkoittaako tämä sitä, että lähihoitaja on lähinnä kodinhoitaja? Pikkaisen on ottanut silmään mol:n sivuilla, että kotihoitoon pääsyvaatimuksena on lähihoitajan tai kodinhoitajan tutkinto. Minulla ei ole mitään kinnostusta käydä koulua siksi, että "pääsen" työhön, johon kelpaa paljon vaatimattomampikin tutkinto..Olen käynyt lukion ja opiskellut amk:ssa, joten en ajatellut ryhtyä miksikään siivoojaksi kuitenkaan. Mitä lähihoitajan työ siis on kotihoidossa ja vaihteleeko se eri puolilla suomea? Saa nyt nähdä, kun tulee kotihoidon harjoittelut, että mitä se työ on..Pikkaisen sellanen tunne, että tämä työ nyt ei ehkä kaikenkaikkiaan ole ihan se oma juttu, mutta onneksi on monta suuntautumisvaihtoehtoa..

9

1911

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fgjhkl

En suosittele kellekkään työtä kotihoidossa, aivan hirveää paskaa! Siellä palaa loppuun. Itse otin viikko sitten lopputilin, en vain jaksanut enään.

• Hoituliini

Se on kieltämättä hirveetä kun ei voi viettää päiväänsä facebookissa ja tupakkia poltellen. Palaahan siinä loppuun kuka tahansa.

• 98989898

Olen samaa mieltä. Itselle oli valmistuttuani toivepaikkana kotihoito, mutta hetken työssä oltuani: Ei koskaan enää. Itse olin työssä pääkaupunkiseudulla.
        Aivan käsittämätöntä touhua: ei ole rajaa, mihin ihmisen pitää pystyä. ORJATYÖTÄ, sanan varsinaisessa merkityksessä.
        Arvelen kotihoidon surkeuden syyksi "hoitotieteilijä- päättäjiä", jotka eivät päivääkään ole ko. työtä tehneet. Auttaisiko yhtään, jos heidät pannaan kentälle tekemään hoitotyötä.

• äöäöä
        Hoituliini kirjoitti:

Se on kieltämättä hirveetä kun ei voi viettää päiväänsä facebookissa ja tupakkia poltellen. Palaahan siinä loppuun kuka tahansa.

Nimimerkki "Hoituliini" ei ole hoitotyötä nähnytkään...

• hannele82
        98989898 kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Itselle oli valmistuttuani toivepaikkana kotihoito, mutta hetken työssä oltuani: Ei koskaan enää. Itse olin työssä pääkaupunkiseudulla.
        Aivan käsittämätöntä touhua: ei ole rajaa, mihin ihmisen pitää pystyä. ORJATYÖTÄ, sanan varsinaisessa merkityksessä.
        Arvelen kotihoidon surkeuden syyksi "hoitotieteilijä- päättäjiä", jotka eivät päivääkään ole ko. työtä tehneet. Auttaisiko yhtään, jos heidät pannaan kentälle tekemään hoitotyötä.

Voisitteko selventää, mikä työstä teki niin kamalaa? Hirveä kiire, vai oliko työ muuten ei-koulutusta vastaavaa?

• 98989898
        hannele82 kirjoitti:

Voisitteko selventää, mikä työstä teki niin kamalaa? Hirveä kiire, vai oliko työ muuten ei-koulutusta vastaavaa?

No kerronpa hieman, nimimerkki hannele82.
        Perusjuttu on se, että laitoksissa ovat seinät rajana, asiakasmäärä on rajattu. Kotihoidossa ei ole mitään rajaa, kaikki pitäisi hoitaa. Jos seitsemän tunnin päivään (viikonloppuna) kuuluu 28 asiakaskäyntiä matkat ruokatauko kirjaamiset, niin voi vain laskea paljonko aikaa jää/ asiakas.
        Sairaalasta voidaan kotiuttaa klo 15.00, jolloin pitäisi hoitaa asiakkaan ruoka, lääke yms. tehtävät jo suunniteltujen iltakäyntien lisäksi (iltakäyntejä n. parikymmentä).
        Suurin ongelma on kuitenkin työkentän laajuus. Mitään rajaa sille ei ole, siivouksesta lääkärin konsultaatioihin...Eli pitäisi olla urakkatahdilla joka-alan asiantuntija.
        Tässä vahän esimerkkiä, tarkemmin en halua kuvata, ettei minua tunnisteta. Sanon vaan, että lyhyellä kotihoito-osuudellani törmäsin suoranaisiin riskitapauksiin. Onneksi ei käynyt kuinkaan.
        Jaksamista kotihoitoon. Nostakaa kytkintä, jos vaan voitte.

• Hoituliini
        äöäöä kirjoitti:

Nimimerkki "Hoituliini" ei ole hoitotyötä nähnytkään...

Nimimerkki "hoituliini" on ollut alalla jo toistakymmentä vuotta. Jotkut vaan tekevät työnsä ja toiset kitisevät kaikesta mahdollisesta. Tottakai on alueesta ja ennenkaikkea työnjohdosta paljon kiinni millaiseksi työ muodostuu, mutta paljon narinaa mahtuu maailmaan. Vähemmän positiivista asennetta.

• hoitaja1982

Itse olen länsi suomen alueella kotihoidossa. Olen uusin työpaikalla ja olen itse tykännyt työstäni. Työyhteisö on kahta työntekijää lukuunottamatta todella kiva. Apua ja neuvoa saa aina, toki selän takana puhumista on, mutta niin varmaan jokaisessa työpaikassa.
      Kotihoidossa arkena aamuvuorossa n. 4-7 käyntiä, iltapäivällä 2-4 käyntiä. Ilta vuorossa noin 20 käyntiä. Työ vaihtelee suihkuista, pesuista, lääkkeen antamisesta, pistämisestä, verenpaineen, sokereiden mittaamisesta, hoitotoimenpiteistä, aamupalan/välipalan tekemisestä, ruuan lämmityksestä, pieneen siivoukseen ja kauppatavaroiden tilaukseen ym.. Olen tykännyt työstä todella paljon, ja mielestäni päivät ovat todella kohtuullisesti kuormittavia, ainoastaan pyhät niinkuin nyt juhannus oli todella kiireinen ja raskas. Muuten ei valitettavaa.

• Kotihoito <3

Muutos on tehty päinvastoin; kotipalvelu ja ksh on yhdistetty, ja tästä tulee nimitys kotihoito.
      Itse olen ollut nyt kuusi vuotta kotihoidossa töissä, enkä lähde pois millään. Työ on paljon kevyempää kuin osastoilla. Siivoukset on ulkoistettu, samoin ateriapalvelukuljetukset. Työ on etupäässä hoitotyötä, muutamia asiakkaita on, joita täytyy vähän auttaa aamulla jalkeille, pukea jne. mutta suurimmaksi osaksi työ on lääkehoitoa, injektioita, rr ja vs mittauksia, haavahoitoja, pieniä toimenpiteitä, lääkärikonsultaatioita, yhteistyötä kelan , fysioterapian ja tk:n kanssa. Täytellään hakemuksia (hoitotuet ym), huolehditaan vuosikontrollilabrat (osa lähihoitajista ottaa verikokeet, osa asiakkaista käy labrassa)... kaikkia ei edes osaa luetella.
      Riippunee siis varmaan yksiköstä, johon hakeutuu. Kaupungeissa on varmasti katastrofaalista... Pienillä paikkakunnilla kotihoidossa työskentelevän sairaanhoitajan ja lähihoitajan työnkuvien ero on todella pieni, eikä työtaakka ole liian suuri. Joskus on kiireempää, joskus hiljaisempaa. Ja totta on; joka työyhteisössä on se valittaja, joka ei jaksa, ei ehdi ja oi ja voi, eikä yleensä ole tyytyväinen mihinkään. Minä en työtäni kyllä pois vaihtaisi.
      Kotihoidossa olevat asiakkaat ovat "järjissään" eli heidän kanssaan voi kommunikoida normaalisti, kysellä heidän mielipidettään heitä koskevissa toiminnoissa jne. Tämä on erittäin suuri plussa! Työ on paljon asiakaslähtöisempää kuin osastolla. Näin minun mielestä.
      Meillä töissä on kodinhoitajia muutama, mutta he eivät tee esim lääkkeenjakoja, anna injektioita ym.
      Kotihoidon plussa on ehdottomasti se, että työssä pitää käyttää omia aivoja. Kentällä ollaan aina yksin, ja usein törmää erilaisiin akuutteihin tilanteisiin; rintakivut ja avh:t on yleisempiä. Joskus haaveilin ensihoidosta työpaikkana, mutta se kuittaantuu sopivasti tässä kotihoidossa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      6
      4205
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      115
      2536
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      68
      1068
    4. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      198
      984
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      39
      942
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      901
    7. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      884
    8. 36
      846
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      825
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      802
    Aihe