vauva tahtoo pullotella

toimetontissi

......ja äitillä on vieroitusoireet tissittelyn loppumisesta! Eli homman nimi on se että vauva nyt 8viikkoa, ja aluksi sai vain mun maitoa. No, hyvinhän sitä tuli, vaikka muille jakaa. Vauva alkoi saada rintaraivareita 3viikkoisena, jonka vuoksi annoin korviketta päivässä 50-100ml. Mulla ei pumpun kanssa kertakaikkiaan heru maito vaikka tissit olis täydet ja tunnin tihrustaisin pumpulla. Raivareita on alkanut olla enemmän ja enhän minä tota palleroa halua huudattaa nälkäisenä, vaan pullosta menee korviketta päivässä nyt 200-400ml. Tykkään imettämisestä enemmän kuin vauva. Ongelma on kuitenkin ehkä enemmän se, että tahtoisin antaa rintamaitoa korvikkeen sijaan sen hyötyjen takia, se ihmetyksen ihanuus on tietty plussaa. Voisin siis kyllä lopettaa tissin antamisen jos vain saisin pumpulla irtoamaan maitoa jonka antaisin sitten pullosta. Joka kerta kun vauva on tissillä, pumppaan samaan aikaan toisesta, jolloin maitoa saan tulemaan yleensä 40-60ml. Myös sen maidon annan aina pullosta vauvalle.
Meinasin jo, että jos ei multa sitä rintamaitoa heru, niin ostan sitä sitten joltain luovuttajalta! No sehän on tuhottoman kallista, eikä mulla ikinä olisi siihen varaa.
Öisin imetys pelaa ihan ok, aamut myös mutta iltaa kohden vaikeutuu.
Täysimetykseen meidän on varmasti mahdoton enää päästä, emmekä siihen edes pyri, vaan siihen, että rintamaito säilyisi edes osana vauvan ravintoa, pullotteluna tai tissittelynä!
Välillä tosin tuntuu, että olisin parempi äiti jos luovuttaisin, onhan tätä tissitaistelua kestänyt jo viis viikkoa, ja paljon ollaan kokeiltu sen parantamiseksi...

Keinoja, neuvoja, lohdutuksia, kiitti :)

3

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä voi tehdä

      Hei! Hienoa, että olet jaksanut noita rintaraivareita tähänkin asti. Niille on monia syitä ja vaikka nyt onkin myöhäistä, sanon silti, että niiden ilmaantuessa ei kannata pulloa antaa. Vauvat tajuavat nopeasti, että pullosta maito tulee helpommin, eikä se raivarointia ainakaan helpota. Vauva ei tapa itseään nälkään, vaikka raivarit ovatkin väsyttäviä ja äidillä on varmasti neuvoton olo. Noilla korvikemäärillä täysimetykseen pääseminen taitaa olla tosiaan mahdotonta, mutta voisit silti kokeilla raivarointiin muutamia juttuja. Oletko kokeillut imetystä kävellessä? Entä aivan pimeässä huoneessa, jossa ei ole muita ärsykkeitä? Saisitko illalla hyssyteltyä vauvaa puoliuniseksi, ennen kuin tarjoat lisää rintaa? Vauvat imevät yleensä automaattisesti hyvin puoliunisina ja sen takia teilläkin yöimetykset varmasti sujuvat. Iltaisin rintaraivarointi on hyvin tavallista, samoin se, että vauva tahtoo olla tissillä jatkuvasti. Kerrotko vähän lisää millaisia nuo raivarit ovat ja miten olet yrittänyt helpottaa niitä, mietitään, olisiko vielä jotain, mitä voisi tehdä.

    • fisutt

      Ihan varmasti voit päästä vielä täysimetykselle, jos vain jaksat sinnikkäästi imettää ja annat korviketta aina vain niin vähän kuin mahdollista ja pikkuhiljaa koko ajan vähennät korvikkeen määrää. Jo muutaman päivän tiheällä imetyksellä voi maitomäärät kasvaa reilustikin. Itselläni on 5kk ikäinen täysimetyksellä ja tällä hetkellä vauvan syömä maitomäärä on n. 1500ml/vrk, siitä määrästä esim. tuo 200ml on aika vähän. Ensinnäkin kehottaisin keräämään nuo maidot, jotka pumppaamalla saat irti etkä anna niitä imetyksen jälkeen vaan lämmität niitä sitten illalla kun imetys ei onnistu. Vaikka vauva ei kerralla söisikään niin paljoa niin se on vain maidonnousun kannalta parempi, kun silloin imetyskertoja tulee enemmän ja maidon määrä lisääntyy. Jos vauva ei itke nälkäänsä, ei lisämaitoa imetyksen jälkeen tarvita.

      • mitä voi tehdä

        Oho, hyvä fisutt, kun korjasit, mulle on sattunut joku ajatuskatko tuon korvikemäärän kanssa!!! Siis ajattelin jotenkin, että se oli paljon suurempi, tosiaankin tuosta 200 millilitrasta on varmasti vielä mahdollisuudet täysimetykseen! Käsittääkseni nimittäin alle 100 ml määrät voi suoraan jättää pois, jos korviketta vain sen verran menee ja eihän tuossa ole kuin puolet enemmän, joten hitaalla vähentämisellä varmasti aivan mahdollista päästä täysimetykseen.

        Ja ap:lle tosiaan fisutt antoi myös tuon hyvän vinkin, että ne ylimääräiset maidot tarjoaisit ennemmin illalla. Vauva rinnalla niin paljon, kuin hän ikinä siinä viihtyy, niin kyllä se maitomäärä lisääntyy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      149
      10852
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      209
      2890
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1696
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1546
    Aihe