Moottorin ylikuumeneminen

mitsunobottaja

Tarvitsisin vähän mielipiteitä ennenkuin otan korjaamoon yhteyttä. Ajan Mitsubishi GLXi -94 mallisella autolla. Viime viikolla ajoin töistä kotiin (n. 7 km) pienessä kiireessä, jolloin kotiparkkipaikalla huomasin että moottorin lämpö näytti punaista. Moottorista tuli vähän savua. Katsoin jäähdytinnesteet, jotka olivat loppu. Lisäsin jäähdytintankkiin vettä. Seuraavana aamuna ajoin töihin, jossa auto sammui ajoradalle ennenkuin kerkesin parkkiin. Auto ei käynnistynyt. Noin 10 minuutin päästä menin kokeilemaan uudestaan, koska paikka on melko ahdas ja sen ohi kulkee bussi. Sainkin auton käynnistymään heti ja siirsin sen parkkiin. Töitten jälkeen tarkastin öljyt ja huomasin että ne olivat melko vähissä. Ostin öljyä ja laitoin koneeseen - huomasin tosin että koneessa oli selvä vuoto jossain, sillä öljyä oli valunut koneesta. Ajoin autolla kotiin ja siitä asti se on seisonut parkissa.

Kysymys onkin, onko moottori nyt täysin rikki? Onko kannen tiiviste vääntynyt ylikuumenemisen johdosta - käsittääkseni tämä voi saada jäähdytinnesteen ja öljyn menemään sekaisin? Ymmärrän toki ettei tätä kaikkea voi tietää näkemättä autoa, mutta haluaisin ideoita. Jos tiiviste on rikki, maksaako sen korjaaminen miten paljon? Onko miten todennäköistä että moottori on päässyt jotenkin pahastikin vääntymään?

9

5908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvää tuuria

      Kevytmetallimoottorit on herkkiä vääntyilemään ja tietty vaurioriski on olemassa. Hyvällä tuurilla mitään vakavaa ei ole tapahtunut ja moottori toimii niin kuin mitään ei olisi tapahtunut.

      Kun varmistaa että täytökset on kunnossa ja ajaa seuraten samalla moottorin toimintaa.

      Pitkään matkaan en kuitenkaan lähtisi ennen kuin on varmistunut että mitään vauriota ei ole sattunut.

      Se öljyvuoto kannattaa korjata, tai ainakin varmentaa minkä asteinen se on.

    • kerro, kerro

      Tällaisia nesteiden ja öljyjen tarkistuksiahan ei missään nimessä kannata tehdä ennen kuin tapahtuu juuri tällä tavalla. Ja sitten kannattaa ehdottomasti kysellä jatkotoimenpiteet täältä suoli palstoilta. Saa varmaa tietoa.

      • 16

        Jotenkin tälläisissä viesteissä tulee mieleeni tällä palstalla monesti nähty mielipide määräaikaishuoltojen turhuudesta.
        Noh se siitä.
        Kannattaa nyt tosiaan tarkkailla öljyn ja jäähdytysnesteen tasoja ettei pääse uudestaan ylikuumenemaan.
        Oiskohan tuossa moottorissa kenties tapahtunut jonkin asteinen kiinnileikkaantuminen kun ei lähtenyt saman tien uudestaan käyntiin..


      • mitsunobottaja

        TIedoksesi että nesteet olin tarkistanut ja lisännyt n. 8 päivää ennen tätä tapahtumaa, samalla katsoin öljyt. Öljyn vuoto tuli siis vasta tämän ylikuumenemisen jälkeen. Teetkö ajoonlähtötarkastuksen aina kun lähdet ajamaan?


      • hälytyskello
        mitsunobottaja kirjoitti:

        TIedoksesi että nesteet olin tarkistanut ja lisännyt n. 8 päivää ennen tätä tapahtumaa, samalla katsoin öljyt. Öljyn vuoto tuli siis vasta tämän ylikuumenemisen jälkeen. Teetkö ajoonlähtötarkastuksen aina kun lähdet ajamaan?

        Koska jouduit lisäämään nesteitä järjestelmään, sinun olisi pitänyt etsiä syy, miksi nesteet häviää. Kahdeksassa päivässä on nesteet vuotaneet johonkin ja ylikuumentuminen päässyt tapahtumaan.


      • 7Us3P
        16 kirjoitti:

        Jotenkin tälläisissä viesteissä tulee mieleeni tällä palstalla monesti nähty mielipide määräaikaishuoltojen turhuudesta.
        Noh se siitä.
        Kannattaa nyt tosiaan tarkkailla öljyn ja jäähdytysnesteen tasoja ettei pääse uudestaan ylikuumenemaan.
        Oiskohan tuossa moottorissa kenties tapahtunut jonkin asteinen kiinnileikkaantuminen kun ei lähtenyt saman tien uudestaan käyntiin..

        Mitä tekemistä määräaikaishuollon tarpeellisuudella ja tarpeettomuudella tässä on? Kun vain luotetaan tehtyyn määräaikaishuoltoon, käy, kuten tässä. Letku ratkeaa, tiiviste pettää tms. ja jäähdytysneste katoaa, ei muuta kun antaa mennä vain, onhan määräaikaishuolto tehty.

        Kojelaudassa on merkkivalo tai lämpömittari, jota pitää ajon aikana koko ajan seurata. Siitä näkee, kuumeneeko moottori. Valon ja mittarin toiminta ei riipu määräaikaishuollosta.


    • onnea vaan.

      Kansipahvi mennyt varmasti, todennäköisesti kansi kiero.

    • Varsinaista sooloilua täälläkin.. Tutvot ovat tutvoja.. ^^ Mutta se siitä.

      Eli tapauksessa ylikuumentuminen on ollut jo sen verran pitkällä, että jotain vahinkoa on tapahtunut joita voivat olla:

      -Kannen tiivisteen palaminen.
      -Kannen kieroutuminen.
      -Osittainen kiinnileikkautuminen.

      Nesteen häviäminen järjestelmästä kielii vaurioituneesta kannen tiivisteestä siten, että sieltä on tiivisteestä palat pois avaten väylän paltiloihin ja sieltä poistuminen pakokaasun mukana. Myös harmahko paksu puuro kertoo kasnnen tiivisteen vaurioitumisesta, joski silloin öljy ja vesi sekoittuvat keskenään.

      Toivotaan nyt, että ei ole isoa remonttia edessä, muuta epäilen pahinta mahdollista, eli kiinnileikkautumista.

      Siitä aiheutuu mainitsemasi äkillinen moottorin sammuminen. Osat laajenevat kuumenemisen seurauksena vähentäen osien liikkumiseen tarvittavan tilan.

      ylikuumeneminen ohentaa myös öljyn niin, että sen voitelukyky häviää olemattomiin, jolloin kitka kasvaa liikkuvien osien välissä kohtalokkaaksi moottorille.

      Jäähtyneenä moottori toki käynnistyy, koska lämmön aiheuttama laajentuminen on palautunut normaaliksi, jolloin osat taas liikuvat normaalisti.

    • Anonyymi

      Vääntynyt kannentiiviste on onneksi vähäinen seuraus ylikuumenneesta moottorista ja sen korjaus takaisin suoraksi onnistunee kätevältä kaverilta ihan itse... pelkin sormin-ilman työkaluja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      2980
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1706
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1587
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1401
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      403
      1400
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      403
      1323
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1119
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1067
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      334
      908
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      258
      875
    Aihe