Nukutuksesta herääminen

PerttiH

Elämäni ensimmäinen nukutus takana. Ei muuten mitenkään kamalaa, mutta herääminen tapahtui todella omituisesti.

Elikkä leikkaussalissa minun annettiin hengitellä maskista ja hetken päästä taju pois. Tämän jälkeen seuraava muisikuva on, kun yhtäkkiä havahduin siihen etten pysty hengittämään. Yritin kammeta itsäni ylös ja haukkoa henkeä, mutta en saanut ilmaa vedettyä sisään. Luulin jo ,että nyt tulee kuolema. Tunsin, että minua tartuttiin kiinni ja sitten sellainen fiilis, kun jotain olisi vedetty kurkusta pois ja yhtäkkiä pystyin taas hengittämään. Avasin silmät, kyyneleet valuivat silmistä ja näin neljä hoitajaa sängyn ympärillä. Yksi hoitaja silitti poskea ja sanoi: "Kaikki hyvin, leikkaus on ohi ja olet heräämössä." Sen jälkeen kuulin kun siirtyivät kuuntelemaan raporttia minusta.

Olin koko saairaalassa oloni ajan hieman pöhnässä, joten en tullut tuota kysyneeksi, mutta näin jälkeenpäin mietityttää.. Onko normaalia herätä tukehtumisen tunteeseen? Onko mahdollista että olisivat ottaneet hengitysputken (vai mikä se on) pois vasta heräämössä? Vai olisiko kurkku ollut täynnä limaa, jota imivät pois tms.?
Jotenkin jäi tuosta kammotus, jos joutuu joskus vielä nukutukseen. Tuo tukehtumisen tunne oli kamalaa..

17

14940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Yleensä herääminen tapahtuu jo leikkaussalissa. Olit ehkä loppuvaiheessa niin kevyessä nukutuksessa että heräsit jo siihen kun hengityskone sammutettiin eikä hengitysputkea ehditty vielä poistaa. Leikkaussalista viedään aika tokkurassa heräämöön, joten siitä jää harvoin muistikuvia ja ensimmäiset kunnolliset muistikuvat tulee vasta heräämössä kun herätellään aktiivisesti. Olen ollut vajaan kymmenen vuoden aikana usein nukutettuna ja noin se on mennyt. Tukehtumisen tunnetta ei ole ollut koskaan, mutta minun ominaisuuteni on voimakas paleleminen herätessä.

      • ei toivottavaa

        Kylmät väreet nousi, kun lueskelin kokemustasi. En tiedä mistä olisi voinut johtua, mutta edellisen vastaajan ajatus voi varmasti olla mahdollinen, miksi näin on käynyt. Karmea tilanne jokatapauksessa. Voisiko anestesia kertomuksesta olla hyötyä jos pyytäisit itsellesi nähtäväksi? Saisit tietoa mahdollisesti tapahtumistasi, ja tulisi levollisempi mieli.
        Itseni on nukutettu lapsena, mutta jalkaleikkauksia on tehty aikuisena spinaalipuudutuksella. Edellisellä kerralla meinasin vaatia kunnon nukutusta, koska sitä edlellinen spinaalipuudutus sattui karmeasti. Suistuin kuitenkin puudutettavaksi ja ei sattunut yhtään, tosin taisivat kyllä kevyesti nukutellakin, sen verran pehmeä olo oli kyllä.


    • Anehoitsu

      Sinut taidettiin nukuttaa ns. larynx-maskin avulla ja se poistetaan usein vasta heräämössä, kun ihminen tulee valveille. Jotkut antavat potilaiden poistaa itsekin putken suustaan. Kyllähän se vähän omituiselta voi tuntua, mutta sen läpi pystyy hengittämään, kun se on juuri sitä varten suunniteltu, samaten tietysti varsinaisen intubaatioputkenkin läpi. Heräämisvaiheessa ovat kuitenkin pään palikat vielä sen verran sekaisin, että ei tiedä mistä on kyse, joten voi hetkeksi tulla paniikkitunnelma, mutta ei hätää, sen vuoksi siinä on ihmiset ja pelit ja vehkeet, että henki säilyy, kuten sinullekin kävi.

    • emetofobia

      Eikö tuosta hengitysputkesta, sen laittamisesta ja poisottamisesta tule oksennusrefleksiä? Vai laitetaanko se sitten vasta kun potilas on nukahtanut, ja otetaan pois ennenkuin herää?

      • ...

        Nuo toimenpiteet tehdään nukkuessa.


    • Sweet dream

      Ei onneksi ikäviä kokemuksia. Nukahdin ensimmäiseen hengenvetoon maskista, muistan vaan hajun, ei ehtinyt laskeskella mitään.

      Heräsin jo leikkaussalissa. Räväytin silmät auki ja olin heti aika skarppina. Tiesin missä olen, vaikka en edes nähnyt kunnolla kun ei ollut silmälaseja. Myöhemmin kotona tunsin, että kurkku oli vähän kipeä ja raavitun oloinen.

    • keesari

      ittellä on eka nukutus edessä maanantaina(9,7) ja pirullinen jännitys varmaan tulee kun menee leikkaus saliin ja se herätyskin saattaa mietityttää pikkasen jos edes herää enää

    • heinis

      Minulla oli samankaltainen tunne vajaa viikko sitten, kaavinnan jälkeen. Olin vuotanut yhteensä 3,5 litraa verta! Vajaa litran vuosin vielä leikkaussalissa. Heräsin siihen, kun anestesia-hoitajat vetivät putken pois ja pyysivät mua samalla heräämään. Olin vielä salissa!! "Herääppä, lähetään viemään sua heräämöön" Jälkeenpäin ihmettelin moista...(On nimittäin nukutettu monet kerrat..) Olinko niin huonossa kunnossa, että niiden täytyi tarkistaa tilanne, ennen kun siirtävät salista pois??? :( Hirvitti jälkeenpäin! Elämänlankani oli kyllä katketa vuodon määrään ja alas tippuneeseen verenpaineeseen! Olen kiitollinen, että olen vielä tässä!

    • heinis

      Edelliseen tarkennus...vuosin ensi 2,5 litraa ja salissa vielä litran...eli yhteensä 3,5 litraa. En siis 4,5 litraa!

      • Olipas paha

        Huhhuh, ei ihme että tarkistivat tilanteesi koska olit menettänyt reilusti yli puolet verimäärästäsi. Tuossahan oli jo todella hengenvaarallinen tila. Sait varmaankin useita pusseja punasoluja tuon jälkeen, minullekin annettiin neljä pussillista kun hemoglobiini oli laskenut 85:een muussa leikkauksessa.

        Hengitysputki todellakin otetaan pois leikkaussalissa ja samalla herätään vaikka sitä ei yleensä muista jälkikäteen. Ehkäpä tilasi oli niin kriittinen että herättäminen oli intensiivisempi jotta pystyttiin varmistamaan että olet yleensä hengissä.


      • heinis
        Olipas paha kirjoitti:

        Huhhuh, ei ihme että tarkistivat tilanteesi koska olit menettänyt reilusti yli puolet verimäärästäsi. Tuossahan oli jo todella hengenvaarallinen tila. Sait varmaankin useita pusseja punasoluja tuon jälkeen, minullekin annettiin neljä pussillista kun hemoglobiini oli laskenut 85:een muussa leikkauksessa.

        Hengitysputki todellakin otetaan pois leikkaussalissa ja samalla herätään vaikka sitä ei yleensä muista jälkikäteen. Ehkäpä tilasi oli niin kriittinen että herättäminen oli intensiivisempi jotta pystyttiin varmistamaan että olet yleensä hengissä.

        Sain vain kaksi pussillista verta samaisena iltana. Aamulla Hb mitattiin, jos olisi ollut alle 80 olisivat tiputtaneet vielä kaksi lisää, mutta kun oli: 87 ei tiputettu enempiä. Eli nuilla arvoilla lähdin kotia pyörittämään vauhdikasta lapsiperhe-arkea. Onneksi vielä mies kesälomilla..:P

        Lisäveri tieten vähissä kesän aikana?? :/ Varmaan lisäveren tiputtaminen johtuu myös perus-hb:stä aikapaljon?? Minä en ole mikään rautamimmi normi-tilassakaan..korkeimmillaan ollu:118.

        Nyt olo (viiko tapauksen jälkeen) suoraansanoen mainio! Siivottu, leivottu yms...täysinto päällä! :D Rautalisiä tieten ahmin kourakaupalla...;)


      • jup juu
        Olipas paha kirjoitti:

        Huhhuh, ei ihme että tarkistivat tilanteesi koska olit menettänyt reilusti yli puolet verimäärästäsi. Tuossahan oli jo todella hengenvaarallinen tila. Sait varmaankin useita pusseja punasoluja tuon jälkeen, minullekin annettiin neljä pussillista kun hemoglobiini oli laskenut 85:een muussa leikkauksessa.

        Hengitysputki todellakin otetaan pois leikkaussalissa ja samalla herätään vaikka sitä ei yleensä muista jälkikäteen. Ehkäpä tilasi oli niin kriittinen että herättäminen oli intensiivisempi jotta pystyttiin varmistamaan että olet yleensä hengissä.

        Tuo verimäärän menetys ei ole hengenvaarallinen tila kun ollaan likellä hoitoa. Massiivisia verenvuotoja on ja niistäkin voi selvitä. Olen ollut leikkauksessa jossa vuodin 25 litraa! Vereni oli korvattu uudestaan ja uudestaan. Toki se teki omat riskinsä kuin mitä pieni alle 5 litran vuoto olisi ollut, mutta hengissä selvittiin. Kuulemma pahin tilanne oli kun oikea veri loppui keskussairaalasta.


    • Minut on nukutettu kolme kertaa lapsena akillesjänne leikkauksen takia. Nukutuksesta heräsin heräämössä ja muistan sen että oli kylmä ja kurkkukipeä. Nyt aikuisena ei ole tarvinnut leikkaukseen mennä. Viimeksi minua on leikattu kun oli 9-vuotias. Ja Nukutuslääkäri täti oli mun äidin serkku. Ja ennen leikkausta mulle annettiin rauhoittava esilääke ja laitettiin emla puudutetta kämmenselkien päälle ettei se kanyylin laitto sattuisi. Varmasti oli inhottava tunne kun letku otettu pois kurkusta. Äiti sai tulla mukaan leikkaussaliin nukutukseen asti.

    • Maiju 89

      Täältä sain tietoa ja avun pelkooni www.anestesialaakarit.fi

    • ItsekinHoitsu

      Minun leikkaukseni meni näin: menin kävellen leikkuriin, asetuin pöydälle, hoitajat asettivat ekg-lätkät, verenpainemittarin ja iv-kanyylin. Sain anestesia-aineet i.v. ja hengittelin happea maskista. Nukahdin parissa sekunnissa. Nukkuessani vasemman käden radiuksen murtuma levytettiin pitkällä acu loc -levyllä.
      Seuraava muistikuva on, kun alan heräillä heräämössä. Aivan järjettömät tuskat leikatussa kädessä, mielettömän kylmä ja happea hieman hankala saada (maski naamalla). Muistan kun en jaksanut edes sanoa mitään, kyyneleet vain valuivat kivun vuoksi, tärisin kylmyyttäni ja taisinpa siinä voihkia pahaa oloani. Onneksi valppaat heräämöhoitsut laittoivat kipulääkettä useaan kertaan ja sain jonkinlaisen lämmityspuhaltimen peiton alle. :) Happikin alkoi kulkea, kun jaksoin ottaa maskin kasvoilta. Siitä sitten olo parani vähitellen... :)

    • Anonyymi

      Minulla on joka nukutuksesta (4 kpl) paha hengenahdistuskokemus. En voi edes kirjoittaa niistä kuin lyhyesti - haukoin ilmaa pitkään, keuhkot ikään kuin eivät lähteneet toimimaan En mene nukutettavaksi uudelleen kuin aseella uhaten tai muuten henkeä varmasti uhkaavassa tilanteessa.

    • Anonyymi

      Olen kokenut monta nukutusta ja heräämistä. Kokemus vaihtelee riippuen nukutuksesta ja leikkauksesta.

      Tavallisesti hengityskoneesta irrotetaan jo leikkaussalissa. Jos herääminen on silloin jo pitkällä, irrottaminen tuntuu epämiellyttävältä. On minut myös viety pitkän leikkauksen jälkeen hengityskoneen kanssa teho-osastolle, missä pidettiin nukutuksessa vielä tuntikausia leikkauksen jälkeen. Herättely ja hengityskoneesta vierottaminen alkoi vasta tunteja leikkauksen jälkeen. Itse irrottamista en muista yhtään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe