Miksi elämä on yhtä kärsimystä?

kiittäen

On paha olla. Vaikea lapsuus, kamala nuoruus, vaikeudet jatkuvat nuorena aikuisenakin. En käytä aineita, en edes alkoholia, lääkkeitä...en siis sotke itse asioitani pahempaan jamaan. Yritän elää kunnollista elämää, muita häiritsemättä. Vaikeaa se on, ellei jopa mahdotonta. Koko ajan on paha olla.

Olen parikymppinen, mutta lähestulkoon menettänyt kykyni puhua kunnolla, muistini on vanhuksen tasolla (aivot kuvattu, ei ongelmia siellä), kirjoitan väärässä muodossa...oivaltamiskyky on aika mitätön ja tämän vuoksi en ole nyt töissäkään. Masennus tulee diagnoosiksi vuosi toisensa jälkeen, mutta viime aikoina olen miettinyt että voiko olla kyse masennuksesta...ettei vaan olisi tuskaa elämisestä?

Saan säännöllisesti ns. meltdown-kohtauksia, joiden aikana tuska puristaa rintaani ja itken huutaen kamalaa oloani. Kysyn ääneen että miksi minä olen täällä, mikä on tarkoitukseni. Sairas kehoni ei pysty niihin tehtäviin, mitä sille suunnittelin, mieleni ei taivu muihin vaihtoehtoihin. Mitä teen täällä, miksi elän? Mikä on oikeutukseni tälle kaikelle? Kaikki ovat kadonneet, perheeni ja sukuni...pari jäljellä olevaa hylkäsi minut jo lapsena. Miksi tämä maailma hylkii minua? Olen ollut kiusattu läpi elämäni, päiväkodista ammattikouluun. Peiliin katsoessa näytän suht normaalilta, en tietääkseni puhu omituisia tai käyttäydy oudosti. Jokin minussa ärsyttää muita ja laittaa ns. tavalliset ihmiset hermostumaan seurassani. Miksi? Syytä en ole saanut selville, vaikka annoin tehdä jopa kasan psykologisia testejä aikoinaan.

Koen nykymaailman muutenkin ahdistavaksi. En osaa haaveilla samasta kuin muut, en koe yhteiskuntaa tai velvollisuuksia kuten iso osa ihmisistä. Monet monimutkaisena pidetyt asiat ovat itselleni harvinaisen yksinkertaisia, toisaalta kompastelen helppoihin juttuihin arkielämässäni jatkuvasti. Minulta puuttuu jonkinlainen kollektiivinen syyllisyys, jota ainakin suomalaiset näyttävät kantavan elämästään jatkuvasti...inhoan kiirettä, hektistä elämää, sitä ettei ole aikaa tai mahdollisuutta olla yksin rauhassa vaikkapa luontoa ihaillen. Osa ihmisistä pitää minua kylmänä, osa liian herkkänä. Monesti saan kuulla nettiyhteisöissäkin olevani poikkeava ja käytöstäni paheksutaan.

Niin että...miksi olen täällä ja kärsin? Juuri kun luulen pääseväni jaloilleni, uusi kriisi paiskaa minut maahan. Ja 99% tapahtuneista jutuista on sellaisia, mihin en olisi voinut yksilönä vaikuttaa tippaakaan. Mistä tämä kertoo? Kenen puoleen voisin kääntyä ja saada apua, tiedättekö pk-seudulta hyviä henkiparantajia tai auttajia?

13

1603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .k.

      Samanlaista se on kaikilla...ja henkiparantajat ovat huijareita.

      • kiittäen

        Ei, se ei ole samanlaista kaikilla. Kaikki eivät vietä lapsuuttaan alkoholistien seassa, hyväksikäytön uhreina, lopulta oman sukunsa hylkääminä. Vanhempien ei kuulu kuolla kun lapsi on vasta kouluikäinen, normaali lapsi ei joudu kiusatuksi joka ikinen vuosi uusissakin kouluissa. Koko luokka ei käänny häntä vastaanvielä ammattikoulussakin niin, että hän ei saa ryhmätehtävää suoritettua vaan reputtaa kurssinsa. Jne.

        Moni meistä kärsii, mutta minä kärsin todella paljon. Tätä en toivoisi kenellekään.


    • H.T.

      Ymmärrän hyvin mistä puhut, koska kokemukseni ovat aika samanlaisia. Jos koet, että kaipaat juttukaveria niin laita postia osoitteeseen [email protected]. Eikä tarvitse pelätä, että pitäisi sinua poikkeavana, koska meitä "poikkeavia" on paljon.

    • änimöl

      Onko kummiskin niitä asioita mistä pidät ja mielellään teet? Sul voi olla jonkin tyypin autismi/add/adhd/depressio... Totuus on, että iloisia ja tasapainoisia ihmisiä on vaikea löytää. Maailma on kummiskin niin monipuolinen, että harva ymmärtää kokonaisuutta. Voin sen sanoa, että kuuntele sydäntäsi ja näe, että monet haluavat elää rajalla ja tehdä asioita jotka säväyttävät, niin se tottakai peilaa sinuun. Ole armollinen herkille ja armoton niille jotka pilaavat tietoiset asiat. Rakkaus voittaa lopulta. Olet kaunis, sillä jaat tämän ajan vaikeudet meidän muiden kanssa. Et vain ole löytänyt paikkaasi, se kuuluu tuon iän kriisiin. Ei jäädä katsomaan vierestä kun vallankumoukselliset ihmiset tekevät hyvää työtä. Tärkeintä on katsoa tätä maailmaa ironialla, sillä ihmiset väärinkäyttävät omaisuuttaan eikä kukaan saa otetta mistään henkisestä ja että tietyt ongelmat katoavat kuin aurinko horisonttiin. Huono olo tulee yleensä siitä, että moni kulkee vierelläsi, mutta et löydä heitä. Kaduilla vilisee putkinäköisiä ja ahdistuneita... Liian vähä osa maailmasta on todellisesti herännyt. Et saa otetta asioista, sillä on niin paljon turhaa ympärillä. He jotka ovat kokeneet kovia, voivat myös kertoa niistä asioista. Tietysti voimme kuvitella paremman maailman, siihen mennäksemme on saatava ihmisten huomio. Heidät ymmärtämään, että joka hetki on tärkeä. Jossain vaiheessa on ilo herätä tähän maailmaan kun hyvä on koettu. Älä luovuta.

    • Saanko kysyä?

      Onko sinulla aspergerin syndrooma? Onko asiaa koskaan edes tutkittu?
      Kuulostaa nimittäin aika paljon siltä, että sinulla voisi olla, sillä tunnut omaavan useita aspergerille tyypillisiä piirteitä.

    • tsemppiä sulle

      Kiusaaminen on ja on ollu iso ongelma meijän mukamas "sivistyneessä" yhteiskunnassa jo pitkään.

      Mua kiusattiin kans todella paljon ja tosi törkeesti nolattiin yleisön keskellä,kiltti ihminen on näköjään joku ongelma noille mukamas koviksille. Ihmiset ei taida tajuta mitä kiusaaminen aiheuttaa herkälle ihmiselle.
      Mua oltais luutavasti kiusattu paljon pahemmin ellen olis löytäny niitä "koviksia" mun ympärille puolustamaan mua näiltä sairailta ja itsekkäiltä ihmisiltä.

      Toivon todella sulle alottaja kaikkee hyvää ja toivottavasti löydät sen rauhan minkä sä ansaitset,ei ihmisen pidä kärsiä noin paljon,tiedän oikeesti miltä tuntuu ku on paha olla... mä en itekkään oikeen sovellu tähän yhteiskuntaan,täällä eläminen on aika hankalaa välillä mut lopulta hyvä voittaa se on varma :D

    • WingsToFly

      Uskomatonta, minä luulin että olen yksin tälläinen "viallinen"... Minuakin on kiusattu ja kun olin asiakaspalvelutyössä, ihmiset riehuivat minulle paljon useammin kuin työkavereilleni, vaikka yritin olla mahdollisimman mukava ja palveluhenkinen ja nöyrä... Olen myös ihmetellyt mikä itsessä on vikana kun tuntemattomillakin tuntuu olevan joku tarve tulla kettuilemaan minulle... Kärsin myös todella paljon olla töissä, koska en ymmärrä muiden ihmisten pyrkimyksiä tienata mahdollisimman paljon, tehdä uraa. Tunnen yhden naisen, joka KEHUSKELEE sillä, ettei ole kertaakaan ollut äitiyslomalla. Ja nyky-yhteiskunnassa on ihan ok että työt menee perheen edelle. Miksei meillä voisi olla 4 tunnin työpäiviä, saataisiin onnellisimpia ihmisiä ja työpaikkoja riittäisi. Varmaan työn laatukin paranisi.

    • Hepulis

      Täällä näyttää useampikin kirjoittaja ihmetelleen sitä, miksi joutuvat kerran toisensa jälkeen kiusaajien silmätikuiksi.

      Kyseessä on hengellinen ilmiö, joka tunnetaan etenkin kristinuskon piirissä. Ihmisissä, jotka joutuvat kiusaajien kohteeksi on erityisen paljon hyvää, ja he ovat tietoisesti tai tietämättään hengellisempiä kuin muut. Jopa heidän silmistään ja koko olemuksestaan saattaa paistaa "Jumalan valo". New age -piireissä tällaisia ihmisiä kutsutaankin joskus "valotyöntekijöiksi".

      Kiusatuksi tuleminen johtuu lyhyesti sanottuna riivauksista. Sellainen ihminen, jossa vaikuttaa riivaaja (= demoni), ei siedä mitään, mikä muistuttaa Jumalasta (Raamattua, ristejä, pappeja ym.). Niinpä hyvä, kiltti lähimmäinen on hänelle kuin punainen vaate, koska hän muistuttaa pahan valtaan joutunutta ihmistä kiusallisella tavalla hänen omista synneistään.

      Paras keino kiusaamisen lopettamiseen on se, kun käyttäytyy itse oikeamielisesti ja käskee kiusaajaa lopettamaan Jeesuksen Kristuksen nimessä. Sitä nimeä riivaajat kunnioittavat ja kiusaaminen loppuu kuin seinään. Lisäksi kiusaamista voi estää jo ennakolta vaikkapa ristiriipuksen avulla.

      Tässä vähän lisätietoa riivauksista:
      http://www.hs.fi/tulosta/1135267067592

      • Eipä taida onnistua

        "Paras keino kiusaamisen lopettamiseen on se, kun käyttäytyy itse oikeamielisesti ja käskee kiusaajaa lopettamaan Jeesuksen Kristuksen nimessä. Sitä nimeä riivaajat kunnioittavat ja kiusaaminen loppuu kuin seinään. Lisäksi kiusaamista voi estää jo ennakolta vaikkapa ristiriipuksen avulla. "

        Oletko kokeillu tallastä tapaa itse? Mul on vähä sellanen tunne että ei taida onnistua,ei ihmisen tarvitse olla demonin vallassa kiusatakseen toista,kiusaajillakin on ne herkät kohtansa enkä usko että se on pappi,risti tai jeesus,rukoilla voi ja toivoa parasta.

        Ja mitä mä tunsin noita kiusaajia niin mä olisin vaa saanu pahemmin turpaan,parempi on vaa jättää jeesustelut sikseen ja yrittää puhua vaan kylmästi järkeä tai hakea apua vaikka sitten poliisilta. Kiusaaminen saattaa johtaa pahimmillaan äärettömän vaikeeseen masennukseen josta toipuminen on erittäin hankalaa,ja mitä mä oon tavannu noita kiusaajia myöhemmässä vaiheessa elämää niin loppujen lopuks suurin osa niistä tajuaa lopulta virheensä. Mä oon antanu mun kaikille kiusaajille anteeks,vihanpito vaa tekee ihmisestä itestä lopuks vihasen ja katkeran ihmisraunion.


    • rakkauden valinta

      Ei vika oo sussa vaan yhteiskunnassa ja tiedät varmaan itsekin sen jollain tasolla. Mulla ei oo täällä enää mitään odotuksia oikeastaan, kunhan vaan elelen päivä kerrallaan ja katson miten tämä juttu kehittyy. Muutokset vaikuttaa olevan aika hitaita mutta se on ihan ihmisten oma kollektiivinen valinta ja kaikki kuitenkin on tässä samassa sopassa mukana halusi tai ei. Parasta vaan keskittyä itse niihin positiivisiin juttuihin vaikka kuinka pahalta tuntuis. Pahaa ei voiteta pahalla vaan hyvällä, mut ei se sitäkään tarkoita et ihan kaikkee pitää sietää ja hyväksyä. Ihmiset on vasta heräämässä ja ne jotka kynnelle kykenee voi olla auttamassa siinä prosessissa. Mun mielestä on turhaa miettiä noita miksi -kysymyksiä mut saahan niitä tietenkin miettiä jos haluaa. Ite keskittyisin tosiaan nyt jo ihan muihin asioihin.

    • masentunutameeba

      Hyvin kirjotettu tollasta se on ollu mullaki koko elämän tosin kyllä on ollut rakastavat vanhemmat oon tosin alkoholisti koska on pakko päästä edes hetkeksi karkuun karua todellisuutta terveys ongelmia hengitys elinsairauksia vatsvaivoja suoliston erinnäisiä sairauksia köyhyyttä pettymyksiä pettymyksien perään.Pari kertaa yrittäny ottaa överit debis pillereillä ku kaikki on vaan niin kyllästyttävää hampaitten harjaus perseen pyyhintä.Eikä tosin ole kukaan ikinä hirveesti ainkaan kiusannu muuta kuin opettajat ja poliisit valtio kela sossu työkkäri kun ei uskota että on niin masentunut ja työkyvytön jopa lähes arkisiin askareisiin,koska se on ainoo mitä minulle ei saa tehdä niin oon hakannu jokasen paaskaks koska olen äkkipikainen ja arvaamaton.Harrastuksiakaan on tosin vaikea keksiä tuntuu ettei mikään kiinnosta no puntin nosto itsellä ajattelee kaikkee paskaa pahoja ihmisiä vihollisia toisinaan tuntee koko maailman viholliseksi ja ihmiset niin saaa helvetisti voimaa lopulta huhkimisen jälkeen rauhottuu sitten voi palkita itsensä pelaamalla loppuilta vaikka jotain miellyttävää videopeliä jolloin pakenen taas todellisuutta aivan kuten alkoholiinkin.Kaikki on ollut työn tuskan takana koulut armeijat sun muut pienoiset työllistämiset jotka ovat yrityksisksi jääneet paniikki kohtausten ahdistusten ja alkoholismin lisääntymisen myötä.Haluis vaan olla omissa oloissaan mutta sitäkään en saa vasta nyt olla kun menin työkkäriin kerran kännipäissään riehumaan ja jopa uhkailemaan että en välitä vaikka kutsuisitte poliisit on siellä tutkinta vankeudessa aikasemminkin oltu no putkassa ainakin.Skitofreniaa,kaksisuuntaista mielialaa,masennusta,persoonallisuushäiriöitä kaikkea mielenvikaisuutta pelkoa siitä että joskus menettää hermonsa niin pahasti että päästää jonkun päiviltään ja siitä ei ole enää paluuta.

    • Viceman

      Nykymeno lisää eriarvoisuutta. Luonnossa liikkuminen vastaa usein meditaatiossa koettua tilaa. Moni nykysairaus on seurausta maadoituksen puutteesta. Maadoittuminen kaikkien aikojen terveyslöytö. Tuollainen kirja käsittelee aihetta esimerkkitapausten kautta. Itse lainasin ko.teoksen kirjastosta.

      • Kuka tutki ?

        --Moni nykysairaus on seurausta maadoituksen puutteesta. Maadoittuminen kaikkien aikojen terveyslöytö--

        Missä nämä terveysvaikutukset on tutkittu ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2936
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2500
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      92
      2256
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1896
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      46
      1825
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1323
    Aihe