Apua harjaamiseen!?

Colleinharjaaja

Niin, meidän collie poikamme puree, kun sitä harjaa, tai siis ei se nyt kunnolla pure mutta näykkii aika ikävän tuntuisesti. Miten sen saisi pois? kysyn nyt vaan erivaihtoehtoja?

14

2405

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • collikka

Mulla on uroksella nylon kuonokoppa kun leikkaan kynnet. Ei ole purrut mutta näykkäyksen yrityksestä ja pahasta irvistyksestä lähtien olen käyttänyt sitä. Paljon helpompaa ja nopeampaa meille molemmille.

• inssi_

mitä jos kieltäisit sitä - koulutuskysymys

• :)

Kuonokoppa päähän :) Jos harjaus stressaa koiraa tai se muuten vain kokee sen epämiellyttävänä ja sen takia "puree", niin kieltäminen ja muu samanlainen toiminta voi hyvinkin helposti saada koiran stressaamaan vielä enemmän. Eli siis kuonokoppa päähän ja hiljalleen totuttamaan sitä siihen, että harjaus on ihan mielettömän kivaa!

• asdfgth

Voi herranisä, koiran vapauden rajoittaminenhan varmaan lievittää sen stressiä.

• rraaaaaaaaaaauhaaaaa

Älä kuunytele tullaista soopaa. Millään rodulla, etenkään hienotunteisella colliella EI kuonokoppaa käytetä! Omistajan älyn vähyyttä ja täyttä piittaamattomuutta koirastaan, jos sellaiseen pitää alentua. Saa vaan koiraparan stressaamaan asiasta enemmän. Kysyitkö jo omalta kasvattajalta.

Hrajaa vain muutaman pikku hetki kerrallaan. Olethan ite rauhallinen koti. Harjaa kun koira hiemna väsynyt, älä kuitenkaan nukahtamassa olevaa, silloin voi ärsyyntyä. Onhan harja sellainen, ettei se raavi. Onko joskus harjattu, niin että sattuu? Palkkaa kunnolla. Opeta muutenkin koiraa rauhoittumaan. Älä harjaa helteessä, jos koiralla nälkä, pissahätä, tms.

Harjaa tooooooodella rauhassa. Vaikka 10 sek alkuun ja iiiiiiiiiiso palkka. Anna palkka rauhassa myös, älä ala riehuttaa.

• :D

"Älä kuunytele tullaista soopaa. Millään rodulla, etenkään hienotunteisella colliella EI kuonokoppaa käytetä! Omistajan älyn vähyyttä ja täyttä piittaamattomuutta koirastaan, jos sellaiseen pitää alentua."

Hahaha :D Yksikään tietämäni koira ei ole "loukkaantunut" jos sille on jostain syystä varmuuden vuoksi laitettu kuonokoppa. Eivät ne hienotunteiset collietkaan.

• no huh huh

Miksi pakottaa koira ala-arvoiseen kuonokoppaan?

Samaa mieltä kuin tuo ei-kuonokoppa-kirjoittaja. Jos hankit koiran, etkö sen vertaa kunnioita sitä ja viitsi panostaa sen kanssa yhdessäoloon yms., ettei tuollaista tarvita. On siinäkin neuvoja. Varmaan neuvot kaikessa siten mikä on ihmiselle helpointa, koirasta viis. Toivottavasti aloittaja ymmärtää, ettei kannata ihan kaikkia kuunnella.

Collien omistajat onneksi suurin osa ajattelevat koiran kantilta asioita, eivät itsensä. Kunnioittavat koiraansa.

• :)

Meni teiltä hieman ohi viimeinen lauseeni?

Collie on sellainen rotu, jota on pakko harjata. Todennäköisesti tätäkin yksilöä niin usein, että se on harjattava kunnolla sinä aikana, kun sitä vasta totutetaan ja opetetaan siihen, ettei sillä ole mitään syytä purra, eli ahdistua harjauksesta.

Ala-arvoinen kuonokoppa? No jaa, minulle on ihan sama mitä mieltä kukaan on, koska ihmisen hyvinvointi on kuitenkin tärkeämpi kuin koiran. Jos koira nyt "puree", niin en minä ole niin tyhmä että riskeeraisin omaa hyvinvointiani ja antaisin koiralle mahdollisuuden päästä ihan oikeasti puremaan.

Sitä koiraa voi kunnioittaa vaikka sille turvallisuuden vuoksi laittaisikin joksikin aikaa aina harjaamisen ajaksi kuonokopan. Vai haluatteko mieluummin shokeeraavia otsikoita siitä, kuinka koira puri omistajaansa niin, että tuli sairaarareissu ja aletaan miettimään tämän "hullun" koiran lopettamista?

Jos siis väännetään vähän rautalangasta:

Kyllä, tälle koiralle pitää rauhassa ja hiljalleen opettaa alusta harjaamisen idea. Eli että harjaaminen on kivaa vaikka omistajaa pitääkin totella, eli koira ei voi itse päättää milloin harjaaminen loppuu ja niin pois päin.

Koira on kuitenkin PAKKO harjata kunnolla sinä aikana kun sitä hiljalleen harjaamiseen totutetaan, joten ihanko oikeasti olette sitä mieltä, että sitä pitäisi alkaa puremisesta kieltämään (eli lisätä ahdistusta, koska koira ei varmana yhdistä kieltämistä puremiseen vaan yleisesti harjaustilanteeseen) tai jättää laittamatta sille kuonokoppa, jolloin koira pääsee edelleenkin puremaan jos niin haluaa?

Ymmärrättekö sitäkään, että kuonokopasta voi tehdä koiralle kivan asian. Eli ei sitä ole pakko sille tuosta noin vain koko harjaussession ajaksi laittaa, vaan totuttaa se siihen ensin vähän kerrallaan ja palkata kunnolla. Toisin sanoen koira ei millään tavoin yhdistä kuonokoppaa mihinkään negatiiviseen. Ei se asiasta loukkaannu, toisin kuin jotkut kaksijalkaiset :)

• colleinharjaaja

totta! no meillä on nyt aika paljon se jo mennyt ohi, tai jos harjaa sen meidän yhdessä huoneessa missä on sellainen laatta lattia, mistä se ei tykkää, niin siinä se on ihan rauhassa :)
        ja ollaan kans mietitty laittaa kuonokoppa mut sit just laitoin tänne sen takii et miten muuten vois saada sen pois sen "puremisen", se siis puree tosi lujaa muttei mitenkään silleen ööö mitenkä selittäis :D noh, ihan sama. mut se on vasta alle vuoden ikänen ja murrosikäinen ni vähän vaikuttaa seki siihen.

• 8+3

Siis jos oma koira puree ei koiran ja omistajan suhde ole kunnossa , jotain on pahasti pielessä . Yksikään omistani ei pure ja kodinvaihtaja yritti alkaa hankalaksi niin ihan muutamalla komenuksella sekin oppi olemaan koiriksi harjaamisen ajan .
      Collieta pidetään niin pehmeänä ja herkkänä koirana että niitä pilataan paljon jo pentuna kun niiden annetaan mennä niskanpäälle . Aika kamala mielikuva että Colliella joutuu käyttämään kuonokoppaa :(

Jos koirasi kunnioittaa ja luottaa sinuun se antaa sinun tehdä myös epämiellyttäviä asioita .

• hellures

Meillä vanhempi kollie irvisteli ennen harjatessa, eikä tullut siihen reagoitua sen enempää. Asiaan kun ei puuttunut ajoissa niin kerran sitten kerkesi käsille napata, siitä vahvat torumiset hetken tauko ja taas harjaamaan. Toisella kerralla suorilta niskasta kiinni ja alistaa koira.

Ei ole enää ollut ongelmaa harjaamisen kanssa ja koirakin ruvennut tykkäämään harjaushetkistä.

• Jatka harjoituksia

Nappaat nokkaa kun äriseen ja sanot että nyt suu kiinni. Otat tukevan asennon, ja rauhallisesti ja repimätä jatkat harjausta. Ensin vain vähän aikaa, ja vaikka useamman kerran päivässä. Ja toistat asiaa toistamasta päästyä, ennenkuin homaatkaan, käy kuten edellä mainittiin, koirasi pitää siitä.
      Olet ollut sangen huolimaton kun et ole pennusta koiraasi mokomaan opettanut.

• colleinharjaaja

kyllä nykyään sujuu erittäin mukavasti harjaus tuokiot kun parin kerran kun näykki ja irvisti niin alistin sen laittamalla sen kyljellee. ihan "hellävarasesti" etten tietenkään satuttanu sitä mutta ihan määrätietosin ottein ja sen jälkeen muutenki ollu kiltti poika, paitti jotai murkkuikään liittyviä juttuja :D

• luonnosta oppia

Hyvä, että marssijärjestys on saatu selväksi! Meilläkin koitti aluksi ärhennellä, tietysti voi välillä vähän nipistää jos on esim. korvan takaa takkuuntunut. Käytin kanssa tätä kylkiasentoa ja jos siitä vielä koitti ärhennellä niin nappasin kyllä kiinni niskasta kera terävän EI komennon

Nykyään ollaan niin kovin peloissaan, ettei koiraan yhtään saa sattua...katsokaapa miten emät kouluttaa pentujaan. Siinä otetaan uhittelevaa pentua niskasta kiinni ja toistetaan niin kauan että pentu varmasti uskoo. Satoja vuosia koirat ovat näin toimineet, eivätkä ne ole siitä pilalle menneet. Eikä siinä emon ja pennun suhde kärsi yhtään. Emo ei ole vihainen tilanteessa vaan se vaan opettaa pentua kuuntelemaan itseään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4609
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2341
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2217
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2069
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe