Omituinen työsopimus

KirjamellinenSoppari

Aloitin pari viikkoa sitten anoppini kautta hänen ystävän ravintolassa kokkina. Alussa oli "niin vaikeaa" tehdä työsopimus mutta lopulta sain sen tehtyä, eilen. Tutustuttuani työkavereihiini, sain tietää että yrityksellä on ollut palkanmaksuongelmia ja että kenelläkään ei ole työsopimusta vieläkään, että "suullinen sopimus on". Minäkin ensin menin lankaan kun työnantaja kertoi että sopimuksen mukaan saa palkkaa. Halusin TES:in mukaan palkkaa ja peruspalkka 11€/h, niin kuin puhelimessa sovittiin. Esimiestä ei näy melkein koskaan ja ei vastaa kun soitetaan. Palkasta ei kuullemma saa lisiä, eli ei esim iltalisää tai tuplasunnuntaita koska sopimuksessa ei lue niin. Sopimukseni tehtiin ohimennen sopimatta irtisanomisaikaa ja muuta, ja työnantaja sanoi että "ei tiennyt" jotain kohtia mitä sopimuksessa luki, joten jätettiin avoimeksi. Kyseessä ei ole uusi yritys jossa tällaiset ongelmat ovat tavallisia. Aion nyt katsoa että minkä suuruinen se ensimmäinen palkkani on. Jos ei ole iltalisiää lähden. Olen tehnyt VAIN iltoja. Silloin he saavat samaan mittaan takaisin. Koska sopimuksessani ei mainita TES:istä mitään, ei ole oikeutettu lisiin heidän mielestä. Mitä v'ttua?!
Työnantajan vastuu on mielestäni kertoa ja selittää ja neuvoa uutta työntekijää mitä pitäisi tietää esim TES:istä. Ja että sopimuksessa ei sanota mitään lisistä, mutta ollaan sovittu että TES:in mukaan mennään, niin miksi on työnantajia jotka ovat noin ääliöitä että eivät kerro että "kannattaa sitten kirjoittaa koska kirjallista sopimusta sitten noudatetaan"?!?
Lähtö tuli jos palkka ei täsmää!!
Onko kellään samantyyppistä kokemusta? Miten sitten toimittiin?

2

396

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keikkkari

Liity jollet vielä ole ammattiliittoon heiltä saat apua ja neuvoja, sekä tarv. juristin apua. Iltalisät ja su lisät kuuluu ehdottomsti maksaa sen 11 €/ tunti päälle

• ärsyttävä työnantaja

Tes:in mukaan mennään aina! Aivan sama onko sovittu erikseen siitä vai ei. Palkka on siis vähintään se, mitä Tes sanoo. Lisät tulee automaattisesti jos kerran iltaa teet, samoin sunnuntaina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1319
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      65
      1105
    3. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      202
      1098
    4. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      163
      1033
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1019
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      973
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      886
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      119
      801
    9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      121
      744
    10. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      735
    Aihe