Miten kastamaton pelastuu

sekavaksi mennyt

Liberaaliteologit opettavat, että kaikki pelastuvat.
Miksi sitten myös opetetaan, että kaste pelastaa.
Eikös se ole ristiriitaista.
Tosin kumpikin väite taita olla metsässä.

39

105

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yrjö999999

Jeesus otti kastamattomia pieniä lapsia syliinsä ja siunasi heitä. Se osoittaa, että pienet lapset kelpaavat Jeesukselle ilman kastettakin.

• 1+1

" Miten kastamaton pelastuu "

Uskomalla Jeesuksen ristintyöhön. Ja ottamalla kasteen..

Apostolien teot 19

1. Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia

3. Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".

4. Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
        5. Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.

• Islamissa ei ole kastetta. Mikäli veikkaa kahdesta hevosesta toista, niin siihen kannattaisi sijoittaa.

• ...

Taisi mennä ruoka päähän, koska luin että miten kastemato pelastuu:)))

• kirkko on niin sekaisin että ei tiedä miten pelastuu, ehkä seuraavaksi pelastutaan niin, että kumotaan porukalla valkoviinipullo

• jytyjyyy

Luterilaiset papit ovat niin julmia, että he eivät halua päästää pieniä lapsia Jeesuksen syliin, ennenkuin he ovat kastaneet nuo lapset.

• Heburu

Usko Jeesukseen Jumalan poikaan pelastaa.

Minä uskon että Jumala syntyi ihmiseksi tähän maailmaan ja kaikki Jumalan viha ja tuomio vuodatettiin Jeesuksen päälle.

• kotiäiti85

Näin on Usko Jeesukseen ja Hänen ristin työhönsä pelastaa.

• Hei,
      Jeesus antoi kaste- ja lähetyskäskyn vasta kun oli nousemassa ylös taivaaseen, joten hän ei lapsia syliin ottaessaan vielä tuota käskyä ollut antanut.

Käsky menee näin: Matt. 28:18-20. Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
      Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.

Eli kastakaa siis kaikki kansat - niin aikuiset kuin lapset! Ei tässä kielletä lapsia kastamasta, päinvastoin KAIKKI!
      Ja opetus tulee vasta kasteen jälkeen ei siis toisinpäin kuten vapaissa suunnissa.

t. Maarit-pappi

• kysykysy??

Maarit:
        "Eli kastakaa siis kaikki kansat - niin aikuiset kuin lapset! Ei tässä kielletä lapsia kastamasta, päinvastoin KAIKKI!
        Ja opetus tulee vasta kasteen jälkeen ei siis toisinpäin kuten vapaissa suunnissa."

Käskikö Jeesus kastaa kansat vaiko opetuslapset? Tuleeko kansoista Jeesuksen opetuslapsia? Kuka on Jeesuksen opetuslapsi?

• prätkä987

Maarit:
        "Ja opetus tulee vasta kasteen jälkeen ei siis toisinpäin kuten vapaissa suunnissa."

Vapaissa suunnissa ihmiset kastetaan heti uskoontulon jälkeen ja opetus jatkuu koko loppuelämän. Kun Jeesus puhui opettamisesta, hän ei puhunut vain kasteopetuksesta vaan kaikkien hengellisten totuuksien opettamisesta.

Matt 28: 20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä (=Jeesus) olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

• aika vesittynyttä

Mites kun suurin osa teidän kastettavista perheistänne viis veisaa mistään muuts akuin nimen saamisesta kersalle. Eikö se ala jo olla jumalan nimen väärinkäyttöä.

• ??
        aika vesittynyttä kirjoitti:

Mites kun suurin osa teidän kastettavista perheistänne viis veisaa mistään muuts akuin nimen saamisesta kersalle. Eikö se ala jo olla jumalan nimen väärinkäyttöä.

" Eikö se ala jo olla jumalan nimen väärinkäyttöä."

Kyllä nimenomaan juuri sitä.

• 11+19
        aika vesittynyttä kirjoitti:

"aika vesittynyttä"

Ei nimeä kasteessa anneta.

• Jyrä999
    • kristinuskon alkuperäinen oppi oli että lapsi syntyy saastaisena ja pitää kastaa mahdollisimman pian että lapsi tulisi jumalalle kelvolliseksi. Eikö lapsen hätäkaste perustu juuri tuohon oppiin? Kastamaton lapsi on kadotuksen oma. Nykyään kasteestakin on jo muokattu monia versioita riippuen vähän miten uskotaan. Kristinusko kun taipuu niin moneksi.

• tarkisteleppa

Ei ole kristinuskoa tuo.
        Lutteruksen hörmötystä ehkä.

• deistre

Luterilaisen teologian mukaan lapsi on Saatanan oma ja sen täytyy sanoutua irti Saatanasta. Samalla myös äiti on riivattu, kun hän kantaa Saatanaa kohdussaan. Tämä selittää sen, miksi raskaana olevat naiset ovat niin kärttyisiä ja riidanhaluisia.

Entä sitten kun naiselle tehdään abortti. Mihinkä se Saatana silloin siirtyy? Siirtyykö se äitiin vaiko lääkäriin? Tämä selittää kaikki riivatut lääkärit, joihinka minä olen törmännyt.

• Luther kaljapäissään keksi koko vauvakasteen, nyt sitten Lutherin muistoksi pidetään jotain olut ja virsi -iltoja

• evlut

Jo ovat huonot tietosi ev.lut. kirkosta

• Hei,
      Pelastuksesta tiedämme vähän. Meillä on kuitenkin kaste ja lähetyskäsky joka velvoittaa meitä kastamaan. Kasteessa annetaan lupaus siihen, että kastettava otetaan JEesuksen opetuslapseksi. Uskomme että ihminen syntyy syntiseen maailmaan ja tarvitsee armoa ja anteeksiantamusta jo elämän alusta asti. Uskomme että Pyhä Henki lahjoittaa meille uskon jolla voimme tarttua kasteessa annettaviin lupauksiin.

Kirkko kastaa, kun siihen on annettu velvoitus.

Kaisa-pappi

• ...

Tuo kaikki perustuu keksittyyn tarinaan. Mitään todistettua siinä ei ole. Sinä uskot. No, usko sinä vaan, mutta ei se jumalasta totta tee. Kun kuolet, niin sinut tuhkataan tai haudataan ja se on sitten siinä. Mikä ihmeen vimma ihmisillä on haaveilla ikuisesta elämästä?

• professori44444

"Hei,
        Pelastuksesta tiedämme vähän. Meillä on kuitenkin kaste ja lähetyskäsky joka velvoittaa meitä kastamaan. Kasteessa annetaan lupaus siihen, että kastettava otetaan JEesuksen opetuslapseksi. Uskomme että ihminen syntyy syntiseen maailmaan ja tarvitsee armoa ja anteeksiantamusta jo elämän alusta asti. Uskomme että Pyhä Henki lahjoittaa meille uskon jolla voimme tarttua kasteessa annettaviin lupauksiin.

Kaisa-pappi"

Niinpä niin, siinä sitä tuli luterilaista teologiaa. Mutta tuota teologiaa ei vaan ole mitenkään sidottu Raamattuun. Ihmisten keksimiä korupuheita.

Mitä se tarkoittaa, kun sanotaan "Kasteessa annetaan lupaus siihen, että kastettava otetaan JEesuksen opetuslapseksi." Kuka tuollaisen lupauksen antaa ja onko Jeesuksen opetuslapseksi tuleminen jokin kirkollinen rituaali??? Ovatko suomalaiset luterilaiset Jeesuksen opetuslapsia???? Ovatko nämä palstan Jumalaa pilkkaavat ateistit, lapsikastetut, Jeesuksen opetuslapsia???

Mitäs tämä tarkoittaa "...voimme tarttua kasteessa annettaviin lupauksiin".
        Kuka antaa ja millaisia lupauksia ja kenenkä puolesta??!!! Miten nämä muka liittyvät Raamattuun???

Eikö olekin niin, että luterilaiset ovat antaneet kasteelle ylimääräisiä ja omituisia merkityksiä, joita Raamatussa ei ole. Kasteesta on tehty mystinen tapahtuma ja sen oikea merkitys on hämärretty.

1 Kor 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

• professori444444
        professori44444 kirjoitti:

"Hei,

Kaisa-pappi"

Niinpä niin, siinä sitä tuli luterilaista teologiaa. Mutta tuota teologiaa ei vaan ole mitenkään sidottu Raamattuun. Ihmisten keksimiä korupuheita.

Mitä se tarkoittaa, kun sanotaan "Kasteessa annetaan lupaus siihen, että kastettava otetaan JEesuksen opetuslapseksi." Kuka tuollaisen lupauksen antaa ja onko Jeesuksen opetuslapseksi tuleminen jokin kirkollinen rituaali??? Ovatko suomalaiset luterilaiset Jeesuksen opetuslapsia???? Ovatko nämä palstan Jumalaa pilkkaavat ateistit, lapsikastetut, Jeesuksen opetuslapsia???

Mitäs tämä tarkoittaa "...voimme tarttua kasteessa annettaviin lupauksiin".
        Kuka antaa ja millaisia lupauksia ja kenenkä puolesta??!!! Miten nämä muka liittyvät Raamattuun???

Eikö olekin niin, että luterilaiset ovat antaneet kasteelle ylimääräisiä ja omituisia merkityksiä, joita Raamatussa ei ole. Kasteesta on tehty mystinen tapahtuma ja sen oikea merkitys on hämärretty.

1 Kor 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

Luterilaisessa kasteessa siis toiset ihmiset antavat lupauksia vauvan puolesta mutta ei Raamatussa sanota, että niin pitäisi tehdä tai että se toimisi. Jokainen tekee itse omat valintansa ja päätöksensä uskonasioissa ja jumalasuhteessa.

1 Kor 7:16 Sillä mistä tiedät, vaimo, voitko pelastaa miehesi? Tai mistä tiedät, mies, voitko pelastaa vaimosi?

• kotiäiti85

Mark 16: 15,16; Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Tässä on nyt selvä ja selkeä järjestys. Ensin mentiin ja saarnattiin evankeliumia ihmisille. Joka teki parannuksen ja tuli uskoon hänet kastettiin ja hän pelastuu uskon kautta Jeesukseen. Ja se, joka ei usko se tuomitaan kadotukseen. Jeesuskin opetti, että ensin tulee olla usko ja vasta sitten kaste. Raamatun ilmoitus on aivan selvä tässä asiassa. Jeesus asetti lähetyskäskyyn evankeliumin julistuksen sekä kasteen. Apostolien teoista näemme, mitenkä Herran apostolit toteuttivat tämän Jeesuksen käskyn

APT 19:1-6;Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia. Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan". Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella". Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen" Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen. Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.

Nämä opetuslapset olivat jo kastettu Johanneksen kasteella ja kun Paavali kuuli sen käski hän kastaa heidät Herran Jeesuksen nimeen. Johannes kastaja kastoi siihen saakka kunnes hänet vangittiin ja tapettiin. Ristin kuoleman jälkeen Jeesus nousi ylös ja ilmestyi opetuslapsilleen ja antoi käskyn ensin saarnata evankeliumia ja ne, jotka tulivat uskoon tuli kastaa ja se on tämä Raamatun opettama yksi kaste. Raamatussa on aina oikea järjestys, ensin vanha liitto ja sen jälkeen uusi liitto, ensin usko ja sitten vasta kaste.

• professori4445555555

Kaisa pappi kirjoitti:
      "Meillä on kuitenkin kaste ja lähetyskäsky joka velvoittaa meitä kastamaan. Kasteessa annetaan lupaus siihen, että kastettava otetaan JEesuksen opetuslapseksi."

Lähetyskäsky kyllä on olemassa. Se velvoittaa saarnaamaan evankeliumia.

Ihmisiä ei kuitenkaan oteta opetuslapsiksi vaan he itse päättävät seurata opetusta ja niin heistä tulee opetuslapsia. Jokainen joka seuraa Jeesuksen opetuksia, on Jeesuksen opetuslapsi. Raamatussa puhutaan juutalaisten rabbien opetuslapsista, Johanneksen opetuslapsista ja Jeesuksen opetuslapsista. Se oli siis yleinen nimitys. Opettajalla oli opetuslapsia.

Missään Raamatussa ei sanota, että opetuslapsia olisi otettu kasteen tai minkään muun rituaalin avulla. Opetuslapseksi ryhdytään oman valinnan perusteella.

Ihmisistä tulee Jumalan lapsia uudestisyntymisen kautta, kun he kuulevat sydämessään evankeliumin ja ottavat Jeesuksen elämänsä Herraksi. Sen jälkeen uudestisyntyneistä tulee Jeesuksen opetuslapsia, he seuraavat Jeesusta opissa ja elämässä. Vaikea on kuvitella, että ateistit olisivat Jeesuksen opetuslapsia. Tai vauvat.

Jes 50:4 Herra, Herra on minulle antanut opetuslasten kielen, niin että minä taidan sanalla virvoittaa väsynyttä; hän herättää aamu aamulta, herättää minun korvani kuulemaan opetuslasten tavalla.

Matt 9:14 Silloin Johanneksen opetuslapset tulivat hänen tykönsä ja sanoivat: "Me ja fariseukset paastoamme paljon; miksi sinun opetuslapsesi eivät paastoa?"

Matt 22:15 Silloin fariseukset menivät ja neuvottelivat, kuinka saisivat hänet sanoissa solmituksi.
      16 Ja he lähettivät hänen luoksensa opetuslapsensa herodilaisten kanssa sanomaan: "Opettaja, me tiedämme, että sinä olet totinen ja opetat Jumalan tietä totuudessa, kenestäkään välittämättä, sillä sinä et katso henkilöön.

Matt 10:24 Ei ole opetuslapsi opettajaansa parempi, eikä palvelija parempi isäntäänsä

• Hei,
      Usko on lahja joka otetaan vastaan. Jumala on ihmistä ja ymmärrystä suurempi, kaste on JUmalan teko meissä, ihmeellinen lahja. Jumala on suuri, ihminen pieni.eikä voi päättää milloin tulee uskoon. Meidän yhteinen uskonnollinen kielemme on näiltä osin erilainen. Silloin tekisimme JUmalasta automaatin jota käskeä oman mielen mukaan.

Ei kaste poista elämästä ongelmia, mutta kaste lupaa että vaikeuksien aikana ei tarvitse olla yksin, saa luottaa JUmalan armoon ja lupauksiin, että kaste kantaa, vaikka ei jaksaisikaan uskoa tai toivoa.

Kaisa-pappi

• ei istu ei

Mutta eihän suurin osa kastetuista mitenkään usko. Iso osa on täysiä ateiteja tai Jumalan pilkkaajia. Ei ole kaste tehonnut mitenkään. Ja entäs sitten ne kastamatomat. Silmät kirkkainako väität, että Jumalaan uskova, mutta kastamaton ihminen sitten ei pelastu eikä kuulu seurakuntaan.

• professori44556677

Luterilainen teologiahan lähtee siitä, että vastasyntyneet vauvat ovat perkeleellisiä pirulaisia ja tappelijoita. Raamatussa ei missään sanota tuolla lailla mutta tuolla tavalla papit pääsevät esiintymään sankareina, kun he tunkeutuvat lapsen perheeseen ja kastavat väkipakolla tuon pirulaisen.

Perusteena lapsen perkelellisyydelle on käytetty seuraavaa jaetta.
      Psalms 51:5 Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.

Tuossa jakeessa on kuitenkin se ongelma, että Daavid oli avioliiton ulkopuolella syntynyt lapsi ja hän puhuu siitä. Normaalissa avioliitossa syntyminen ei ole synnissä syntymistä. Vanhan Testamentin jakeita ei myöskään pidä käyttää Uuden Liiton opillisia asioita ratkaistaessa. Lisäksi yhden jakeen varaan ei koskaan pidä rakentaa mitään tärkeitä opillisia teorioita.
      2 Kor 13:1 Kahden tai kolmen todistajan sanalla on jokainen asia vahvistettava.

Kaikki juutalaiset lapset ja pakanalapset ovat siis perkeleellisiä luterilaisen teologian mukaan. Eivätkä luterilaiset teologit hyväksy sitäkään, että Jeesus ottaisi tuollaisia lapsia syliinsä, ennenkuin heidät on kastettu. Raamattu kyllä todistaa, että Jeesus otti kastamattomia lapsia syliinsä, mutta sitä luterilaiset pitävät vääränä toimenpiteenä.

• professori777876888

Matt 28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
      19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
      20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Edellä olevia jakeita ei esiinny kaikkein vanhimmissa Matteuksen evankeliumin versioissa. Lisäksi nuo jakeet sisältävät kieliopillisia virheitä. joka sekin todistaa, että nuo jakeet eivät ole Pyhän Hengen tuotosta. Pyhä Henki hallitsee kieliopin erinomaisesti. Siinä nimitetään kansoja Jeesuksen opetuslapsiksi, joka on virhe, lisäksi siinä käytetään persoonapronomia "heitä" kun viitataan kansoihin.

Kaiken kukkuraksi mitään oppia ei saa rakentaa vain yhden kohdan varaan, pitäisi löytyä muutakin tukea vaan kun ei löydy.

2 Kor 13:1 Kahden tai kolmen todistajan sanalla on jokainen asia vahvistettava.

• professori9988765499

Jos taas oletetaan, että tuo persoonapronomini viittaa opetuslapsiin, silloin Jeesus käskisi kastaa opetuslapsia eikä kansoja. Silloin pitäisi esittää kysymys, onko vastasyntynyt vauva Jeesuksen opetuslapsi ja siihen on helppo vastata:"EI ole!".

• professori8897999

Raamatussa ei missään puhuta uudelleenkastamisesta mutta luterilaisessa kategoriassa uudelleenkastamisesta on tehty kaikkein suurin synti, siinä kun ei kunnioiteta luterilaisen teologian mukaista kastetta. Luterilaiset itse kuitenkin harrastavat uudelleenkastamista, ensin he kastavat ns. hätäkasteella ja sen jälkeen lapsikasteella. Molemmat ovat harhaoppisia ja tarpeettomia toimenpiteitä.

• Nyt ei professori ole ihan ajantasalla, luterilainen kirkko ei uudelleen lasta ketään. Hätäkaste on pätevä kaste, mutta usein perheet joiden vauva on hätäkastettu, haluavat kutsua kummit ja suvun paikalle ja siinä yhteydessä voidaan toimittaa kasteen vahvistaminen. Toimitus on kastetoimituksen kaltainen, mutta kastamisen kohdalla luetaan kaste ja lähetyskäsky sekä uskontunnustus. Kaste itsessään on jo toimitettu sairaalassa. Toimitus on yleensä hyvin kaunis ja koettava, niin kuin kasteet yleensä.

Kaisa-pappi

• juutas.
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Nyt ei professori ole ihan ajantasalla, luterilainen kirkko ei uudelleen lasta ketään. Hätäkaste on pätevä kaste, mutta usein perheet joiden vauva on hätäkastettu, haluavat kutsua kummit ja suvun paikalle ja siinä yhteydessä voidaan toimittaa kasteen vahvistaminen. Toimitus on kastetoimituksen kaltainen, mutta kastamisen kohdalla luetaan kaste ja lähetyskäsky sekä uskontunnustus. Kaste itsessään on jo toimitettu sairaalassa. Toimitus on yleensä hyvin kaunis ja koettava, niin kuin kasteet yleensä.

Kaisa-pappi

Parahin Kaisa-pappi,

Mahtaako jotain vaaraa aiheutua siitä, jos pään kastelun toistaisikin, taikka suorittaisi vaikkapa viikottain?

Jos kaste on hyvä asia, luulisi useamman kasteen olevan aina vain parempi. Vai meneekö aiempi kaste pilalle ja menettää merkityksensä, jos sen tekee uudestaan?

• professori9987878789

Jeesus siis sanoi, että lasten kaltaisten on taivasten valtakunta, mutta tämä ei kelpaa luterilaisille, luterilaisten mielestä pikkuvauvat ovat perkeleellisiä pirulaisia. Huomatkaa tämäkin.

Matt 19:14 Niin Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta".

• 20+15

Vanhassa kastekaavassa "lasten perkeleellisyys" kävi hyvin ilmi lapsen sanoutuessa irti saatanasta kummiensa suulla. Jari Jolkkonen TA:ssakin julkaistussa tekstissään:

http://www.srk-opisto.fi/upi/kaste/jolkkonen.htm
      ”-- … Myös Lutherin saksantama ja muokkaama kasteen kaava alkaa eksorkismilla: "Lähde ulos, sinä saastainen henki, ja anna tilaa Pyhälle Hengelle" Tämän jälkeen pappi tekee ristinmerkin kastettavan otsaan (ei siis kasvoihin, kuten KK 1984 ja komitean 2000 ehdotuksessa) ja rintaan ja lausuu: "Ota pyhä ristinmerkki otsaasi (Stirn) ja rintaasi." Myöhemmin kasterukouksen jälkeen sama toistetaan seuraavin sanoin: "Minä manaan sinua, sinä saastainen henki, Isän ( ) ja Pojan ( ) ja Pyhän Hengen ( ) nimeen, että poistut tästä Jeesuksen Kristuksen palvelijasta (NN.) ja väistyt hänen luotaan." Vielä myöhemmin välittömästi ennen kastetta pappi antaa lapsen kummiensa suulla sanoutua irti ensin Perkeleestä, sitten hänen teoistaan (Werken) ja lopuksi hänen petoksistaan (Wesen).
      Eksorkismien täyttämästä sisällöstä käy ilmi, että vapautumista pahan vallasta ei pidetty kasteessa sivuteemana. Tämän vahvistaa myös kasteen kaavan esipuhe, jossa reformaattori lausuu:
      "Kasterukousten sanoista kuulet, kuinka monin valituksin ja kuinka vakavin mielin kristillinen kirkko kantaa lapsen esiin: vakain ja varmoin sanoin se tunnustaa Jumalalle, että lapsi on joutunut Perkeleen valtaan, synnin ja vihan lapseksi, palavasti se rukoilee apua ja kasteen armoa, että hänestä tulisi Jumalan lapsi. Niinpä sinun olisi syytä ottaa huomioon, ettei ole leikin asia käydä Perkeleen kimppuun. Kasteessa ei vain karkoteta Perkelettä lapsen luota, vaan toisaalta tuo mahtava vihollinen ärsytetään ahdistamaan kastettua koko elämän ajan. Sen vuoksi on todella tarpeen, että koko sydämestä ja lujassa uskossa autamme lapsiparkaa ja pyydämme niin hartaasti kuin osaamme, että Jumala ei vain rukouksemme sanojen mukaisesti vapauttaisi lasta Perkeleen vallasta, vaan että hän myös vahvistaisi lasta, niin että tämä jaksaisi ritarin tavoin taistella Perkelettä vastaan. --"

• kiitosnumero1

Voihan se olla että jotkut kokee kasteen pelastavana.

• sekavaksi mennyt
      26.6.2012 15:30

>>>Liberaaliteologit opettavat, että kaikki pelastuvat.>myös opetetaan, että kaste pelastaa. Eikös se ole ristiriitaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      413
      9122
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      189
      3720
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      20
      2193
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      86
      1377
    5. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1135
    6. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1122
    7. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      112
      1115
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1105
    9. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1100
    10. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55