NUKUTUS kääk

nukkuva

Olen kiinnostunut nukutuksesta ja miten se tehdään, haluaisin saada täältä tietoa:

Miten nukutus ylipäätään tehdään/tapahtuu
Miltä nukuttaminen tarkalleen ottaen tuntuu
Minkälainen olo nukutukset jälkeen.

Oon menossa leikkaukseen ja mua jännittää hirmuisesti.. Haluisin vähän rohkaisua.
-16v.

20

2977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nukkuvaa

      olisi kiva jos saisin tukea

    • paula

      Ei sinun kannata jännittää leikkaukseen menoa. Hyvin sinä selviät.

    • paula40v

      ei sinun kannata sitä pelätä. varmasti selviät. leikkauksen jälkeen sinulla voi olla pahoinvointia, muttase on täysin normaalia. itselläni ei ole kokemusta, mutta kyllä joku varmasti kertoo täällä sinulle niistäkin tunteista.

    • Helpponakki

      Nukutus (yleisanestesia) on nykyisin melko riskitön ja helppo tapahtuma potilaalle. Saat esilääkityksenä lievän rauhoittavan lääkkeen (pillerinä) ja sen jälkeen et todennäköisesti murehdi asiaa mitenkään ja jännitys häviää.

      Joku asiaa paremmin tunteva voi selittää nukuttamisen tarkemman tekniikan. Itse et havaitse kuin ehkä jonkun lauseen anestesialääkäriltä kun hän aloittaa lääkkeen annon suoneen. Sen jälkeen seuraava mielikuvasi on heräämöstä leikkauksen jälkeen kun sinua herätellään ja jututetaan.

      Nukutuksesta herätessä voi olla erilaisia vaikutuksia. Pahoinvointi alkaa olla harvinaisempaa. Joskus lämmönsäätö on sekaisin ja voi palella, sitä varten heräämössä on varauduttu lämmitetyillä peitoilla tai jopa peiton sisään puhallettavalla lämpimällä ilmalla. Nukutuksen jälkeen on tokkurainen olo ja sen aikaa ollaan heräämössä. Kun olet täysin herännyt, sinut siirretään osastolle.

    • --^_^--

      Itse nukutus ei tunnu missään. Filmi vaan leikataan siitä kohtaa pois. Itsellä heräillessä ei ollut mitään pahoinvointia vaan oli itseasiassa aika autuas olo. Olin niin voimakkaissa lääkeissä, että kaikki tuntui vain hyvälle. Mitä nyt jossain vaiheessa iski vilu, mutta nopeasti saivat näillä peitoilla lämpimäksi. Ja sitten oli niin ihana jatkaa taas unia.. ^_^

    • jjh77

      Leikkaussalissa saat ensin vahvaa kipulääkettä kanyylista laskimoon, sen jälkeen lääkäri antaa uniaineen myöskin suoraan suoneen (se saattaa hiukan kirvellä, älä pelästy. Se on vaaratonta). Uni tulee noin 15-30 sekunnin kuluessa. Toimenpiteestä riipuen saat seuraavaksi lihasrelaksanttia suoneen. Sitä tarvitaan, että pystytään varmistamaan hengitystie intubaatioputken avulla. Jos leikkauksessa ei tarvitse intuboida, niin todnäk sinulle laitetaan kurkunpäämaski hengityksen varmistamiseksi, eikä relaksanttia tarvita. Uniainetta annetaan niin kauan kuin tarvetta on. Yleensä jatketaan anestesiakaasulla, joka pitää sinut unessa niin kauan kuin leikkaus kestää. Sitä annostellaan vasteen mukaan koko toimenpiteen ajan. Saat myös kipulääkettä säännöllisesti leikkauksen aikana.

      Nukuttaminen ei tunnu varsinaisesti miltään. Kädessä voi kirvellä uniaine ja sitten taju on kankaalla. Seuraava herätys on sitten leikkauksen jälkeen.

      Yleensä hetken on ihan sekaisin anestesia-aineiden vaikutuksesta, mutta se menee ohi suhteellisen nopeasti. Kipuja voi olla, mutta niihin saa kipulääkettä niin paljon kuin tarvitsee (heräämössä siis, osastolle on sitten omat kipulääkeohjeet). Toisilla on pahoinvointia leikkauksen jälkeen. Varsinkin jos kärsii matkapahoinvoinnista, saattaa olla paha olo ja oksentelua nukutuksen jälkeen. Kannattaa mainita asiasta anestesialääkärille, niin saat pahoinvointilääkkeet jo leikkauksen aikana. Jos kuitenkin oksettaa, niin siihen on saatavana lääkkeet myöskin heräämössä.

      Tsemppiä toimenpiteeseen, hyvin se menee :)

    • Minua on nukutettu kolme kertaa. Viimeksi kun oli 9-vuotias. Mulla oli pahoinvointia nukutuksen jälkeen ja olo oli tokkurainen. Minulle annettiin kanyylin kautta nukutusaine ja sen jälkeen sain hengittää maskista. En muista leikkauksesta juuri mitään. Muistan vain että leikkaussalissa oli kylmä. Kannattaa kertoa pelosta nukutuslääkärille. Tsemppiä leikkaukseen!. Mun nukutuslääkäri oli mun äidin serkku ja tosi ystävällinen.

    • Kiinnostunuut

      Miltä se tuntuu ennen kuin nukahat? Onko jotain hengitysongelmas tai jotain sellasta

      • Helppo_homma

        Ei tunnu yhtään miltään. Nukahdat vaan kuin omassa sängyssä kotona. Ainoa "tunne" on siinä kun nukutuslääke menee suoneen, se voi kirvellä hieman tai tuntua kylmältä, mutta sammut jo samantien.


    • fdsfsdfsdfddfds

      Ei nuo nukutuksetkaan ole mitään riskittömiä, niistä riskeistä vaan ei liiemmin huudella, ellei niitä hoksaa kysyä. Kysyttäessäkin niitä vähätellään... kuten kaikkea muutakin leikkauksiin liittyviä asioita. Jälkikäteen kaikki ongelmat onkin yllättäen "asiaankuuluvia" ja niihin pitää vaan sopeutua.

      • Turhaa_pelottelua

        Riskit on niin äärimmäisen harvinaisia (pahimmillaan kuolema) ettei niistä katsota tarpeelliseksi kertoa potilaalle.
        Sinähän voit kertoa mitä riskejä on jos tiedät niistä.


      • KokemustaLöytyy
        Turhaa_pelottelua kirjoitti:

        Riskit on niin äärimmäisen harvinaisia (pahimmillaan kuolema) ettei niistä katsota tarpeelliseksi kertoa potilaalle.
        Sinähän voit kertoa mitä riskejä on jos tiedät niistä.

        Harvinaisia tai ei, ne pitäisi kyllä tuoda esiin. Jos ja kun jotain sitten tapahtuukin, niin koko homma sysätään potilaan omille harteille: Itse olet tähän suostunut, joten itse olet vastuussa, nukutuksella on aina riskinsä! Näin se kuule menee aina.


      • Turhaa_pelottelua
        KokemustaLöytyy kirjoitti:

        Harvinaisia tai ei, ne pitäisi kyllä tuoda esiin. Jos ja kun jotain sitten tapahtuukin, niin koko homma sysätään potilaan omille harteille: Itse olet tähän suostunut, joten itse olet vastuussa, nukutuksella on aina riskinsä! Näin se kuule menee aina.

        Olettaisin että jokainen ymmärtää ainakin jossain määrin riskit. Kun olin lähdössä isoon leikkaukseen, jossa oli useampikin kuolemanriski ja kerroin lapsilleni missä mikin paperini on ja miten hoitaa asiat pahimmassa tapauksessa, he olivat kauhuissaan puheista.


      • HerranpelkoisiaOn
        Turhaa_pelottelua kirjoitti:

        Olettaisin että jokainen ymmärtää ainakin jossain määrin riskit. Kun olin lähdössä isoon leikkaukseen, jossa oli useampikin kuolemanriski ja kerroin lapsilleni missä mikin paperini on ja miten hoitaa asiat pahimmassa tapauksessa, he olivat kauhuissaan puheista.

        Useat kylläkin luottaa sokeasti siihen, että suomalainen terveydenhoito on huippuluokkaa ja jos mitään riskejä ei kerrota, niitä ei ole.. ja jotkut ei uskalla tai osaa edes kysyä. Jenkkilässähän pitää allekirjoittaa erillinen suostumus kaikkeen, siinä kerrotaan myös riskit. Tietyllä tavalla tuo olis hyvä myös Suomessa. Nythän se kertominen useimmiten jää, papereihin sen sijaan voidaan kuitata ympäripyöreästi "Potilaalle kerrottu toimenpiteestä, potilas suostuvainen." ja tuo sitten riittääkin siihen, että kaikki vastuu on potilaalla itsellään.


      • Suuria_odotuksia
        HerranpelkoisiaOn kirjoitti:

        Useat kylläkin luottaa sokeasti siihen, että suomalainen terveydenhoito on huippuluokkaa ja jos mitään riskejä ei kerrota, niitä ei ole.. ja jotkut ei uskalla tai osaa edes kysyä. Jenkkilässähän pitää allekirjoittaa erillinen suostumus kaikkeen, siinä kerrotaan myös riskit. Tietyllä tavalla tuo olis hyvä myös Suomessa. Nythän se kertominen useimmiten jää, papereihin sen sijaan voidaan kuitata ympäripyöreästi "Potilaalle kerrottu toimenpiteestä, potilas suostuvainen." ja tuo sitten riittääkin siihen, että kaikki vastuu on potilaalla itsellään.

        Niin "jenkkilässä" todellakin otetaan allekirjoitus potilaalta vaikka "puolikuolleena" tai jos potilas ei pysty allekirjoittamaan, se otetaan omaiselta.
        Suomessa en ole koskaan saanut julkisella puolella mitään paperia luettavakseni, saatika hyväksyttäväksi leikkaukseen mennessä. Omia tietojaankin sai aikanaan lukea vähän varkain kun kansio tuotiin ennen lääkärikiertoa vuoteelle. Enää sekään ei onnistu. Ainoat paperit leikkaukseen mennessä on koskenut mm. pysäköintiä sairaalan alueella, bussiaikatauluja ja mitä tavaraa otetaan mukaan. Kaikki leikkausta koskevat asiat on selitetty suullisesti, joskus jopa kuukausia aikaisemmin esikäynnillä poliklinikalla (unohtuu jo ennen leikkauspäivää). Yksityispuoli kyllä ottaa nimmarit sopimukseen jossa leikkauksesta on sovittu.
        Suomalaista terveydenhuoltoa pidetään maailman parhaana eikä muualla voi olla parempaa. Sitten kun joku meneekin pieleen, ollaan ihmeissään. Ei suomalaiset lääkärit ole sen kummempia kuin muun maailman lääkärit.


      • OnNähtyJaKoettu
        Suuria_odotuksia kirjoitti:

        Niin "jenkkilässä" todellakin otetaan allekirjoitus potilaalta vaikka "puolikuolleena" tai jos potilas ei pysty allekirjoittamaan, se otetaan omaiselta.
        Suomessa en ole koskaan saanut julkisella puolella mitään paperia luettavakseni, saatika hyväksyttäväksi leikkaukseen mennessä. Omia tietojaankin sai aikanaan lukea vähän varkain kun kansio tuotiin ennen lääkärikiertoa vuoteelle. Enää sekään ei onnistu. Ainoat paperit leikkaukseen mennessä on koskenut mm. pysäköintiä sairaalan alueella, bussiaikatauluja ja mitä tavaraa otetaan mukaan. Kaikki leikkausta koskevat asiat on selitetty suullisesti, joskus jopa kuukausia aikaisemmin esikäynnillä poliklinikalla (unohtuu jo ennen leikkauspäivää). Yksityispuoli kyllä ottaa nimmarit sopimukseen jossa leikkauksesta on sovittu.
        Suomalaista terveydenhuoltoa pidetään maailman parhaana eikä muualla voi olla parempaa. Sitten kun joku meneekin pieleen, ollaan ihmeissään. Ei suomalaiset lääkärit ole sen kummempia kuin muun maailman lääkärit.

        Oman kokemukseni mukaan se "täydellisyys" suomalaisessa systeemissä perustuu pitkälti siihen, että jokainen saa itse päättää mitä ja miten sinne sairauskertomusteksteihin rustaa. Mitä ympäripyöreämmin ja kaunistellummin tekstit on, sitä "täydellisemmin" kaikki on mennyt, olipa lopputulos mitä tahansa. Myös lopputuloksen arviointi on operoineen lekurin omissa käsissä, muut ei sitä saa mennä arvostelemaan, koska Lääkäriliiton kollegiaalisuusohje kieltää sen ehdottomasti. Tuota kollegiaalisuusohjetta rikkonut lääkäri voidaan erottaa Lääkäriliitosta..... Lain mukaanhan asiat ei tietenkään näin ole, mutta Lääkäriliitolla on nähtävästi tässä maassa lainsäätäjää korkeampi asema.


    • Tättähäärätär

      Mä olin viikko sitten leikkauksessa ja nukutettiin.
      Kaikki meni hyvin. Siitä muutaman sekunnin ajasta ennen kuin taju lähtee, en tykännyt. Siitä jäi seuraavaksi yöks sellanen kauhu "pudota" uneen. Mutta sen jälkeen kyllä oon nukahtanut normaalisti.
      Mulla oli etova olo koko loppuillan, mutta ei tarvinnut oksentaa.

      • Kaikesta_oppii

        Nyt tiedät että voit pahoin nukutuksen jälkeen. Muista sanoa siitä anestesialääkärille seuraavassa nukutuksessa, niin hän lisää pahoinvointilääkettä ennen heräämistä (sitä annetaan yleensä muutenkin).


    • Liinamaaria

      Olin kaksi kk sitten leikkauksessa ja minulla on ilmennyt intubaatioon liittyviä ongelmia. Pahimpana hengenahdistus.
      Pyysin leikkausasiakirjat. Anestesiayhteenvedossa on intibaation jälkeen merkintä Esihapetus 02 virtaus - ja sen jälkeen käsintehty V-merkintä. Ei litra -eikä minuuttimäärää, kuten hereiläolon jälkeen on tehty. Voisiko joku asiastunteva vastata, puuttuuko tästä merkintä?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe