Poliisi otti kiinni väärän miehen lapsenahdistelijaksi epäiltynä

poliisirikolliset

Helsingin poliisi on etsinyt lapsenahdistelijaksi epäiltyä miestä muun muassa julkaisemalla internetissä valvontakameran kuvaa.

Etsinnän seurauksena poliisi kuitenkin otti kiinni väärän miehen, kertoo keskiviikon Helsingin Sanomat. Miestä pidettiin kiinni kuusi tuntia Pasilan poliisitalolla.

Kiinniotto tapahtui viime viikon torstaina. 50-vuotias mies otettiin kiinni Helsingin kaupungintalon aulasta, koska hän muistutti ulkonäöltään miestä, jonka epäillään syyllistyneen linja-autossa lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön.

– Pelotti, että minut tuomitaan syyttömänä, mies sanoo Helsingin Sanomille.

Mies haluaa kertoa tapauksesta julkisesti, koska hänen mukaansa kyse on ihmisoikeuksista.

Lopulta poliisi huomasi virheen sen jälkeen, kun kokenut rikostutkija saapui paikalle selvittämään tilannetta. Poliisi totesi, että kiinniotetun miehen hiusraja on erilainen kuin lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä epäillyn miehen,

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194750179359/artikkeli/hs poliisi otti kiinni vaaran miehen lapsenahdistelijaksi epailtyna.html

19

506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huppu päähän
    • Väärin menetelty

      Paaterokin sanoi :
      Paatero: Kuvan perusteella tehty kiinniotto oli virhe
      27.6.2012 9:29 | 1 | HELSINGIN SANOMAT
      Poliisiylijohtaja Mikko Paateron mukaan valvontakamerakuvan perusteella tehty kiinniotto oli poliisilta virhe.

      "Jos väärä henkilö on otettu kiinni, ei kaikki ole mennyt niin kuin pitää", hän sanoo.

      Poliisipartio otti viime viikolla kiinni miehen, jonka se epäili esiintyneen poliisin julkaisemassa valvontakamerakuvassa. Poliisi oli julkaissut kuvan lasten hyväksikäytöstä epäillystä miehestä.

      Kiinni otettu mies oli kuitenkin eri henkilö ja syytön.

      Paateron mukaan kiinniottoja ei saisi tehdä pelkän kuvan perusteella, vaan poliisilla pitäisi olla muutakin tietoa siitä, että kyseessä todella on etsitty henkilö.

    • Poliiisivaltiooo

      "Pelottava tapaus, tuosta päätellen voi joutua missä tahansa paikassa pidätetyksi syyttömänä ulkopuolisen ilmoituksen perusteella."

      Näinhän se ikäväkyllä on, hyvä kun suuri yleisökin vihoin tajuaa.

      Oikeusasiamiehelle on tehty lukuisia kanteluja vastaavista pidätyksistä ja laittomista kotietsinnöistä.

      Tosin niissäkin on vain todettu että "joo poliisilla on oikeus PELKÄN ULKONÄÖN perusteella pidättää ihmisiä.

      Kuvaava esimerkki: poliisit oli nähny kukkakaupasta tulevan miehen, jolla oli reppu ja se ajo Jopolla. Pelkästään nämä tuntomerkit riittivät siihen että poliisi pysäytti miehen, pidätti hänet ja teki kotietsinnän, jossa ei löytänyt mitään laitonta.

      Onko Suomi oikeusvaltio vai POLIISIVALTIO jossa poliisilla on laillinen oikeuspidättää kuka tahansa, koska tahansa, ilman pelkoa rangaistuksesta?

    • dfbtnh

      Huoh... Ikävä tapaus sinällään, kuten kaikki joissa syytön joutuu kärsimään. Mutta totuus nyt kuitenkin on, että rikollisten kiinniottaminen on aina kompromissi yksilönvapauksien ja yleisen järjestyksenvalvomisen välillä. 100% varmuutta syyllisyydestä saadaan tuskin koskaan, mutta silti poliisin on pystyttävä toimimaan, muuten rikolliset tanssivat pöydällä. Syyttömiä on varmasti myös tuomittu ja tullaan jatkossakin tuomitsemaan, tälläkertaa virhe onneksi havaittiin aikaisessa vaiheessa. Ja kuten Paatero totesinkin, pelkän yhdennäköisyyden takia kiinniottaminen, varsinkin tällaisessa tapauksessa jossa henkilöä ei oteta verekseltään kiinni on arveluttavaa.

      • ärrä vee

        joku kommentoi jossain keskustelussa et parempi et saadaan mahdollisimman paljon syyllisiä kiinni siitä huolimatta että syyttömät saattaa kärsiä.

        Olen täsmälleen päinvastaista mieltä. On parempi että kymmenen rikollista jätetään tuomitsematta kuin se että yksikin syytön joutuu vankilaan. Tätä mieltä olen ollut aina. Tämän kokemukseni jälkeen olen siitä entistäkin vakuuttuneempi.

        Ei ollu kiva kokemus.


    • ärrä vee

      Kiitos tuen ilmauksestasi. Samoin muille kommentoijille.

      Ton jutun julkaisun jälkeen tuntuu hyvältä. Paatero vois vielä sanoa kämmänneille alaisilleen niin kun Kekkosella oli tapana: "Saatanan tunarit!"

      Kyllä, minä olen se syytön mies, josta jutussa kerrotaan. Olipahan kokemus!

      • dgjagjgjfg

        Ero kuvan ja pärstäni välillä olisi ollut heti sokeankin Reetan havaittavissa, jos ois ollu tahtoa. Pyysin useaan otteeseen, että verratkaa nyt ihmeessä sitä kuvaa oikein lähietäisyydeltä naamaani, mutta ei kun ei. Miksi? Koska olivat niin saamarin varmoja että olen syyllinen, kuvan mies!

        Jos tolla asenteella ollaan liikkeellä niin on melko selvää, että kaikki mitä poliisinaisen kysymyksiin vastasin trulkittiin valehteluksi, tai niin että se tuki jo varhaisessa päätettyä oletusta syyllisyydestäni. Kolossaalinen moka.

        Onneksi tän asenteellisen sokean Reetan oli pakko kutsua paikalle joku kokeneempi (mies)poliisi, tutkija, kun oman (aivo)kapasiteetin rajat tuli vastaan. Ja tällä kokeneella oli vielä näkö tallella ja silmät päässä.

        Kun hän tuli selliin vertaamaan kuvaa pärstääni se oli sekunneissa ohi. Ei oo sama tyyppi! Ja kaikki tää ois voitu saada aikaan viimeistään välittömästi sen jälkeen kun saavuimme Pasilaan! Miten kukaan poliisi voi olla noin ammattitaidoton?!

        Luulin ekaks et ne oli löytäny taustojani penkomalla jotain joka sai uskomaan et voi olla syytön. Mut nyt on selvää et tää paikalle pyydetty kokenut poliisi oli tutkinut, vertaillut kuvia ja huomannut mokan. Poliiisi oli ottanu kuvia musta ku tultiin pasilaan.


      • Kysyn vaan
        dgjagjgjfg kirjoitti:

        Ero kuvan ja pärstäni välillä olisi ollut heti sokeankin Reetan havaittavissa, jos ois ollu tahtoa. Pyysin useaan otteeseen, että verratkaa nyt ihmeessä sitä kuvaa oikein lähietäisyydeltä naamaani, mutta ei kun ei. Miksi? Koska olivat niin saamarin varmoja että olen syyllinen, kuvan mies!

        Jos tolla asenteella ollaan liikkeellä niin on melko selvää, että kaikki mitä poliisinaisen kysymyksiin vastasin trulkittiin valehteluksi, tai niin että se tuki jo varhaisessa päätettyä oletusta syyllisyydestäni. Kolossaalinen moka.

        Onneksi tän asenteellisen sokean Reetan oli pakko kutsua paikalle joku kokeneempi (mies)poliisi, tutkija, kun oman (aivo)kapasiteetin rajat tuli vastaan. Ja tällä kokeneella oli vielä näkö tallella ja silmät päässä.

        Kun hän tuli selliin vertaamaan kuvaa pärstääni se oli sekunneissa ohi. Ei oo sama tyyppi! Ja kaikki tää ois voitu saada aikaan viimeistään välittömästi sen jälkeen kun saavuimme Pasilaan! Miten kukaan poliisi voi olla noin ammattitaidoton?!

        Luulin ekaks et ne oli löytäny taustojani penkomalla jotain joka sai uskomaan et voi olla syytön. Mut nyt on selvää et tää paikalle pyydetty kokenut poliisi oli tutkinut, vertaillut kuvia ja huomannut mokan. Poliiisi oli ottanu kuvia musta ku tultiin pasilaan.

        Naispoliisi oli varma syyllisyydestäsi, kuulusteliko hän sinua? Entä oliko siellä miespoliisi, mikä hänen asenteensa oli? Oliko kohtelu asiallista vai asiatonta?


      • Syytön rattijuoppo

        Mielipiteeni vain,olisko koulutuksessa vielä parantamisen varaa,suunsoittajia kyllä löytyy mutta se ei paljon naurata kun on syyttömänä pidätetty ja vakavasta teosta epäiltynä.

        Paatero on paineessa alaistensa kanssa,nyt kunnon seminaari pystyyn maksaa mitä maksaa mutta jossain mättää.

        Suomen poliisilla on tänä päivänä kuitenkin niin huipputekniikkaa käytettävissä että määrärahojen niukkuudesta ei voi "aina kitistä" jos tulee resurssien puutetta,en nyt tarkoita tätä tapausta.

        Kyllä ne rahavirratkin määrätään sieltä tunnetulta mäeltä ja niin kauan kun virka-autot ja taksisetelit on perseen alla niin ei huolen häivää mitä kadulla tapahtuu kun se ei itseään koske.


      • ärrävee
        Kysyn vaan kirjoitti:

        Naispoliisi oli varma syyllisyydestäsi, kuulusteliko hän sinua? Entä oliko siellä miespoliisi, mikä hänen asenteensa oli? Oliko kohtelu asiallista vai asiatonta?

        Vain naispoliisi kyseli, kuulusteli. Kohtelu oli alustapitäen asenteellista. Koko ajan oli se perusteltu, näin väitän,fiilis että olivat kovin varmoja asiastaan, syyllisyydestäni.

        Kovin kauan kesti enne kuin kertoivat mistä epäillään ehkä jopa 10 min. Sen sijaan kysyivät enkö (muka, tosiaankaan) tiedä yhtään miksi tulivat mua hakemaan. Odottivat tietysti puhuvani sivu suuni paljastamalla että tiedän mistä kyse ja että minähän sen tein.

        Kaupungintalon aulassa oli paljon ihmisiä, just olin neuvonu yhtä aasialaisturistia miten hänkin pääsee kirjautumaan nettiin, johon siis itse olin kirjautunut. Poliisi tuli ja sano et kirjaudu ulos ni lähdetään. Sitte vielä seisotettiin seinää vasten vaksin kopin edessä kaikkien töllisteltävänä, ei mittään heinotunteisuutta ja identiteettisuojaa, kaikki paikallaolijat varmaan ajatteli että siinä on rikollinen, kukapa nyt poliisia epäilisi virheestä. Yks pollari katto vaksin kopin säleverhojen lomitse minua ja vertas ilmeisesti netissä olevaan kuvaan epäillystä.

        Ehkä säleverhot, puoliksi kiinni, estivät näkyvyyttä, ja etäisyyskin minuun oli monta metriä. Siksikö tunnistus meni pieleen. "On se aika/vähän saman näkönen, viedään Pasilaan!"

        Kun saavuimme Pasilaan pyysin heti, paikalla oli lukuisia poliiseja, että verratkaa nyt hyvät ihmiset sitä kuvaa mun pästääni tarkemmin, niin tän erehdyksen on pakko selvitä, ei kaks ihmistä voi olla täsmälleen samannäköisiä, (ei ees identtiset kaksoset.) Mutta kun ei niin ei.

        Ja kolmen tunnin kuluttua kun naistutkija ekaa kertaa tuli minua selliin tapaamaan, se oli ekä kerta kun hänet tapasin niin vetosin häneen samoin. Verratkaa nyt ihmeessä sitä kuvaa mun pärstääni tarkemmin ihan lähietäisyydeltäja yksityiskohtaisesti, ( jos se kuva on edes jonkin tasoinen.) Hupaisaa, ja paradoksaalista sinänsä että mitä huonompi kuva sitä vahvempi todiste minua vastaan!!!!! Päinvastoinhan sen pitäis olla. jos kuva on tosi huono se muistuttaa melkein ketä vaan, ja eihän sellasella kuvalla pitäis olla mitään todistusarvoa!!!!!!!

        Edellä kuvattua ei voi tulkita mitenkään muuten kuin niin että ennakkoasenne oli niin vahvasti minua vastaan, että syyttömyysoleettamasta ei oltu paskan vertaa kiinnostuneita. mitä sitä selvää asiaa tarkemmin tutkimaan, syylinen mikä syyllinen.

        Tais päästä sinä vuonna kaikki poliisikouluun jotka vain hakivat, ku toi tutkija haki. Sokea Reetta. Onneks paikalle hälytettii joku kokenu pollari jolla oli aivot ja silmät päässä. Poliisi käytti kuvan julkaistessaaa "parasta harkintansa". Toivottavasti eivät käytä sitä enää tulevaisuudessa, jos jälki on tällaista!!!!

        Mä luulen et yks ratkaseva tekijä oli se ku ne, naistutkija?, oli penkonu mun taustojani ja huomasi et olen taloudellisesti hyvin toimeen tuleva. Se ei sopinut hänen ennakkoluuloisessa päässään minusta luomaansa (irvi)kuvaan, sosiaalipummi?

        Se antoi ehkä hänelle luvan ajatella että kaikki ei nyt ihan täsmää ja kellot vihdoin soi ja kaksi orpoa aivosolua löysivät hetkeksi toisensa. "Voisko se sittenkin olla syytön?" ja sitten kutsuttiin aivot ja silmät paikalle, kokeneen poliisin muodossa.

        Kun 6h tunnin kohdalla tuo kokenut poliisi tuli pritatun kuvan kanssa selliin vertaamaan sitä naamaani ni se oli 2 sekuntia ja: "Ei oo sama tyyppi, hiusraja on erilainen." ( Ja laihempikin olen kuin kuvan epäilty.


    • Oikeusmurhan uhrit

      "On parempi että kymmenen rikollista jätetään tuomitsematta kuin se että yksikin syytön joutuu vankilaan."

      Tämä on eräs oikeusvaltion perusperiaatteista, jota valitettavasti Suomessa ei noudateta.

      Tällä tuntuu nimenomaan siltä että "parempi et saadaan mahdollisimman paljon syyllisiä kiinni siitä huolimatta että syyttömät saattaa kärsiä."

      Pahinta on että varsinkin seksirikoksissa, tuomio tulee yleensä pelkän asianomistajan siis "uhrin" väitteen perusteella, mitään todellisia todisteita tuomioon ei tarvita. Eli olisit aivan hyvin voinut joutua tuomituksikin, jos tyttö olisi väittänyt sinun olevan kyseinen mies.

      Toinen oikeusvaltion perusperiaattista on että "epäilty on syytön kunnes toisin todistetaan", mutta Suomen poliisi ja oikeuslaitos ovat sitä mieltä että kunhan joku on otettu kiinni epältynä, hän on syyllinen niin kauan kun ITSE pystyy todistamaan itsensä syyttömäksi!

      Tänään yöllä tulee Dr. Phil, jossa hän paneutuu silminnäkijätodistusten luotettavuuteen ja tapaukseen, jossa mies oli 14 vuotta vankilassa saatuaan tuomion raiskauksesta, jota ei tehnyt. Dr. Phil kuulee molempia uhreja ja yrittää saada heidät puhumaan toistensa kanssa.

      Sinulla kävi erittäin hyvä säkä, kun pääsit vapaaksi. Onnitteluni!

      • ärrävee

        Puhut kuin minun suullani. Tuolta se nimenomaan tuntui. Epäilty on syyllinen, kunnes toisin todistetaan mieluummin niin että epäilty itse todistaa syyttömyytensä.

        Ja kaikki mitä sanon tulkitaan minua vastaan. Jos taas en suostu puhumaan niin sitten vasta epäilläänkin.

        En muistanut hyvin mitä olin ko päivänä puuhaillut, lisäsi epäilyjä minua kohtaa, eikö vain? Kun naistutkija sanoi rikosnimikkeen josta mua epäiltiin sanoin et en oo koskenu yhteenkää lapseen ainakaan viikkoihin. Siitäkö se riemastui: "Ei tarvikaan, sen voi tehdä, siihen voi syyllistyä koskemattakin!" Silloin tajusin et oli kyse itsensäpaljastelijasta, onanointia en osannut tässä vaiheessa ajatella, mutta sitäkin epäilty oli ilmeisesti tehnyt, (tai häntä siitä epäiltiin tytön kertomuksen perusteella?). Termistä "lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö" tulee ainakin minulle mieleen fyysinen teko, en osannut ajatella itsensäpaljastelua.

        Poliisin ennakkoasenne on hyvin ratkaiseva. Kaikki mitä sanot voidaann tulkita ja usein tulkitaan sinua vastaan vaikka olisit syytön ja puhuisit totta ku kirkonrotta. Ja vaikka puhuisit totta voit puhua itsesi pussiin, jotain joka vaikuttaa ristiriitaiselta vähän niin ku Raamattu, jossa samaan kysymykseen löytyy sekä kyllä että ei vastaus. Ja jos oot hiljaa, sitte vasta epäilläänkin. Eli suo siellä vetelä täällä, niin tai näin aina väärin päin.

        Ilmeisesti teon vakavuudella on merkitystä sen suhteen että mitä vakavampi rikos sitä helpompi poliisin on käyttää oikeuksiaan täysimääräisesti. Mut oteettiin kiinni epäiltynä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, max. enemmän kuin vuosi vankeutta. Mutta nyt oli kyse itsensäpaljastelusta onanoinnista lapsen nähden. Saakohan siitä koskaan yli vuotta vankeutta? Tuskin ainakaan kukaan jolla ei aikasempaa rikosrekisteriä? Minulla ei ole.

        Eli poliisi kikkailee edukseen. Kun haettiin nimenomaan "lapsen seksuaalista hyväksikäyttäjää", niin se oli peruste näin tökeröön menettelyyn, koska maksimi ko rikoksesta on yli vuosi vankeutta. Se sivuutettiin etä kyse oli lievästä tekomuodosta, jos noin voi sanoa (lievä?)

        No voihan Suomessa hakata jonku sairaalaan viikoiksi ja tuomitaan "lievästä" pahoinpitelystä!


      • ärrävee

        Kiitos onnitteluista, lämmittää!


    • Feuersturm

      Poliisin toiminta on lainvastaista. "Osastonsihteerikkö: olet syyllinen... En muuten ole, asiaa ei ole edes käsitelty."

    • ärrävee

      Liikaa ammattitaidottomia, ennakkoasenteellisia, kyynisiä, urautuneita poliiseja Suomessa.

      Ja hallitus anto 20 milliä lisää rahaa poliisitoimelle. No olihan niitä peräti 4 kappaletta muakin pidättämässä, kuten pari pv sitte pitsavarasta Alepasta hakemassa. Mutta olisko määrän sijasta syytä keskittyä laatuun?

      Ei rikos selvii tuhannellakaan poliisilla jos niil on korvien välissä pelkää ilmaa!!

      "Saatana tunarit"

      Ja Paatero joutuu puolusteleen alaistensa töppäilyjä. Miks ei töppärit itse tule julkisuuteen vastaamaan teoistaan ja kritiikkiin?

      Pitäisköhän mun ruveta levittämään näiden tollojen nimiä. Ei kai sitä mikään estä? Jos keran poliisi voi julkasta kuvia ja aiheuttaa näin syyttömän henkisen raiskauksen.

      Voinko kulkea ihmisten ilmoilla turvallisin mieli vai onko syytä pelätä et joku yhtä sokee ku pollarit erehtyy hlöstä samalla tavaalla ja tapaa minut, Saatanan pedofiilin. Tollasii kommentteja oli keskust.palstoilla. "Jos saan kii ennen poliisii ni..."

      Voisko poliisi osoittaa pari pollarii mun turvamiehiks. No ei niist ois mitää apuu ku ei ne tollot mitään osaa, paitsi tehdä virheitä

    • Sininen valo

      Anneli Auerin ja Jens Kukan tapauksessa on myös asenteellinen poliisi taustalla...vaikka mitä sanoisi, asenne ei muutu. Miksiköhän? Mikä on motiivi, että laitetaan syyttömiä vankilaan.

      Kuinka paljon Suomessa tapahtuu tällaista? Toivottavasti ylemmät oikeusasteet katsovat nyt tarinan rehdisti alusta tähän pisteeseen. Pitäisi voida luottaa, että Suomessa ollaan rehtejä ja syyttömiä ei laitettaisi vankilaan. Sairasta suoraan sanottuna koko homma.

      • Satu Olento

        "Pitäisi voida luottaa, että Suomessa ollaan rehtejä ja syyttömiä ei laitettaisi vankilaan."

        Siihen uskovat enää naiivit, tietämättömät ja poliisinpalvojat.
        Todellisuudessa rehellinen poliisi on satuolento.


        "Sairasta suoraan sanottuna koko homma."
        Näinhän asia on ja se johtuu siitä, että suomalaiset ovat auktoriteettiuskoisia ja muutenkin hyväuskoisia hölmöjä, jotka uskovat totena meille syötetyn propagandan.

        Tässä muutama epätosi propagandaväite:
        - suomessa ei ole korruptiota
        - on lottovoitto syntyä suomeen
        - suomi on euroopan Japani
        - suomi on oikeusvaltio


    • UteliasXYZ

      Ei kai tuon Pasilan poliisitakin naispoliisin nimi ollut Ovaska? Oireet tuntuvat liian tutuilta. Vaikka osaa noita moni muutkin poliisi.

      • UteliasXYZ

        Jos ns vittuilla haluat niin siitä vaan vapaasti jos se helpottaa. Ongelmana on käsien motoriikka. Valitettavasti ei ole enää ihan täysipainoinen. Siksi lyöntivirheitä..


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2062
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1604
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe