softail vai dyna

Arnold

Oon miettimässä harrikan ostoo ja päädyin bigtwiniin, vaikka maksaakin käytettynäkin aimoisen mällin rahaa. Harkinnassa on softail fxst tai dynan jokin malli. Mitähän käytännön eroja pyörissä on? Ulkonäkö vähän poikkee, dynassa jouset näkyvillä. Onko ohjauskulmassa eroo tai eturenkaan koossa yms.? Softaili on vähäsen kalliimpi käytettynäkin. Onko vuosimallistossa tullut teknisiä harppauksia 90-luvulla. Esim. hihnaa tai 5.vaihdetta jonakin vuonna. Mitä kannattaa ottaa huomioon näitä pyöriä ostettaessa?

11

8126

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maukka.

Ajamista varten suosittelen jotain Jaappanilaista. Mutta jos tykkäät rassata pyörääsi, tykkäät öljyn hajusta ja dikkaat mustista kynsien alusista niin HD on silloin omiaan.

• mä vaan

Jos haluat pyörän loppu iäksesi, hanki harrikka, siihen saa kaikkia varaosia useassa eri hinta ja laatu luokassa vaikka ikää olisi yli 50vuotta.
        Jos taas epäilet, että pyöräily into on ohimenevä elvistely ilmiö, osta japsi. On halvempi ja voi kompostoida ku ekan kerran hajoaa, elin n.8v ikäisenä.

• Maukka.
        mä vaan kirjoitti:

Jos haluat pyörän loppu iäksesi, hanki harrikka, siihen saa kaikkia varaosia useassa eri hinta ja laatu luokassa vaikka ikää olisi yli 50vuotta.
        Jos taas epäilet, että pyöräily into on ohimenevä elvistely ilmiö, osta japsi. On halvempi ja voi kompostoida ku ekan kerran hajoaa, elin n.8v ikäisenä.

Kyllä se Jaappanilainen säilyy öljyttynä ihan yhtä hyvin kuin HD, vaikka koko loppuikä. Jaappanilaisella voi välillä ajelläkin.

• Arnold

No, vastaukset meni kyllä ihan ohi siitä mitä kysyin. Japanilaisilla pyörillä olen ajellut jo vuosikausia ja harrikkaan aattelin siirtyä. Uudemmat harrikat kestävät kyllä ajoakin. Eli tietääkö joku dynan ja softailin eroista?

• JAMPE

Softis on AINA kalliimpi...paremman näköinen ja helpompi rakentaa ...mutta mutta ..kyllähän se dynakin...EI KYLLÄ SOFTIS IS THE BEST

• Eki vaan

Sä vaan uskot että HD kestäis nykyään ajoa. Uskot varmaan jumalaakin (mikä lie). HOH HOH HOH PÖÖÖ

• Eki
        JAMPE kirjoitti:

Softis on AINA kalliimpi...paremman näköinen ja helpompi rakentaa ...mutta mutta ..kyllähän se dynakin...EI KYLLÄ SOFTIS IS THE BEST

Kaikilla on oma pyörä ja omat mielipiteet ja sit on vielä joitakin "fiksujakin" joukossa heittämässä ns.herjaa.Itse olen elinkaareni aikana ajanut mopojen lisäksi Jawalla,Pannonialla,Yamahan enduroilla ja muillakin,Hondalla,Triumpilla..Riivssillä,Simsonilla jne jne ja sit uudelleen heräämisen jälkeen cuostmeilla Kawa EN500,Suzuki Intru 1400 ja nyt sit Dyna Wide Glidella.Intru on kiva,Kawakin on kova.Wide Gliden hankinmuuta kk sitten ja verrattuna edellisiin se tuntuu enemmän perinteiseltä moottoripyörältä...tärinöineen..moottorin jarruttamattomuus jne jne...tuntuu että mallilla ei oo niin paljon väliä,merkillä enemmänkin.Joku tykkää tärinöistä joku tasasesta menosta..on kokeiltava itse löytääkseen sen mikä tuntuu omalta.

• joku muu

Kai se suurin hintaero tulee just siitä takapäästä. Jos (haluat jossain vaiheessa kuitenkin) rakentaa niin softikseen saa levityksen taakse helpommin eli mahtuu vaikka 280 nakki taakse (kun ostaa uuden leveän takaswingin). Jos taas olet ihan varma ettet perää levitä niin dynassa on se hyvä puoli että siihen löytyy alkuperäistä parempia iskareita. Softtailissa on monojousi ja niitä on vaikeampi (kalliimpi) vaihtaa mieleisekseen.

• Mekatsu

Osta se, kummassa on enemmän irrotettavia osia, niin sen purkaminen ja kasaaminen kestää kauemmin.

• Kicks

itse en ostais ku softin. Fiksumman näkönen. 90 oli jo 5 vaihdetta ja hihnaveto, loppu on ollu hienosäätöä vuosikymmenen puolessavälissä, lähinnä kai sähköpuolella.

• FXD

Itselläni on nyt neljäs kesä menossa Dynalla. Tässä joitakin kokemuksia (ja huhupuheita?)

Jos haluat rakentaa pyörääsi niin olen huomannut, että Softiin saa paljon enemmän tilpehööriä - voit vaihtaa kaikki osat kustomosiin jos haluat. On niitä tarjolla Dynaankin mutta ei kuitenkaan niin paljon. Soft on kuitenkin SE legendaarinen HD, kustomoijien suosiossa.

Joku HD veteraani aikoinaan kommentoi, että Softin runko ei toimi yhtä hyvin maantiellä kovemmissa nopeuksissa kuin Dynan. Tämän tiedon todenperäisyyttä en tiedä, koska en ole päässyt Softia kokeilemaan. Mutta oma Dynani kulkee kuin juna vielä 140kmh matkanopeuksissa, kunhan löytyy habaa pitää tangosta kiinni.

Softin runko en tehty jäykkäperäisen näköiseksi, eli jousi on rungon sisällä piilossa. Dynassa jouset on ulkopuolella, joka vaikeuttaa esim. sopivien laukkujen löytämistä. Jos et halua käyttää rautoja, sissybar-laukku on ainoa toimiva ratkaisu. Softiin löydät helposti isot sivulaukut, ja on mistä valita.

Mosat ja mm. laatikot on molemmissa samat, ja hihnaveto tietty. Itselläni on 2001 vm Dyna, jossa on vielä mosa ilman tasapainoakseleita (kiinnitetty runkoon kumipuslien välityksellä) kun saman vuoden Softissa oli jo 88B, jossa on nuo tasapainoakselit. En ole seurannut tilannetta, josko uusissa Dynissa on jo sama mosa. Käytännössä tämä vaikuttaa moottorin tärinöihin varsinkin tyhjäkäynnillä. Omassa Dynassa on vielä kunnon tärinät, niin kuin HD:ssa pitääkin.

Olen ajanut omallani about 20tkm ilman minkäänlaisia ongelmia. Mitään korjauksia en ole joutunut tekemään tienpäällä, olen huolehtinut ainoastaan kausi/määräaikaishuolloista ja pyörä on toiminut kuin unelma. Eli kaikki puheet HD:n rassaamisesta ja pulttien ja osien irtoamisesta voi jättää omaan arvoonsa.

Ainakin Dynaa voin suositella lämpimästi. Itselläni olisi Dyna Wideglide, jos ei rahat olisi loppuneet kesken. Mutta näitähän voi rakennella muutella pikkuhiljaa jos niin haluaa. Kunhan on joku HD:n ensin hankittuna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      80
      3529
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1792
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1075
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      923
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe