uusi kysymys äitiseurakunnasta

aune

Ajattelevatko el:t, että "seurakuntaäiti" tai "äitiseurakunta" on Jällivaarassa? Jos näin on, mikä on oman paikkakunnan seurakunnan status?

Ajatellaan vaikka, että olisi henkilö, jonka sieluntilasta oltaisiin huolestuneita. Miten tätä henkilöä hoidettaisiin evankeliumilla? Menisikö joku kysymään, mitä kuuluu, kun paikkasi seuroissa on ollut usein tyhjänä? Vai tulisiko joku pohjoisesta neuvomaan? Vai onko neuvominen enää nykyaikana lainkaan tarpeellista,"Suomihan on vapaa maa"?

112

8063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuin

      Eivät ajattele, jokaisella on ihan omat aivot.

      Sielun tila? Sieluhan on meidän psyykkiset ominaisuutemme eli lihaa kaikki tyynni.

      Monesti tämä "sielu" on kyllä sekoitettu hengen kanssa, jossa oikeasti asuu joko maailman henki, tai Jumalan Henki.

      Ja vihollisen päätarkoitus on tietenkin lykätä sinne maailman henki, vaikkapa sitten oikein hyvän ja ommistuneen uskovaisen nimellä se henki kulkisi. Vihollinen on sangen ovela ja löytää kyllä heikon kohdan jokaisesta.

      Kukahan on se viisas joka määrittelee kunkin sielun tilan, että voi ylpeänä omasta mittarista katsottuaan mennä naapuriin hyvine neuvoineen.

      Sitäpaitsi usko ei siis ole sielussa, vaan hengessä, jota myös sydämeksi kutsutaan. Sielulliset toiminnot kuten tunteet esimerkiksi voivat olla jyrkässä ristiriidassa sen kanssa mikä on Jumalan sana. Tämä johtuu turmeluksestamme.

      Eli ellei ihminen usko pahana, (jollainen hän on kuolemaansa asti) ei hähestä tule muuta kun suuri sielullinen teeskentelijä. Sanotaan tutummin, hänestä tulee harras ja ihmisille "kuuliainen" uskonnollinen siveä ihminen.

      Hyvä sekin on, jos se lopulta johtaa ajallansa tyhjentymään kaikesta omasta hyvästä ja nöyrryttää ihmisen tyhjäksi ottamaan Kristuksen ansion lahjana vastaan.

      • aune

        yksinkertaisesti vaikka ystäväsi lakkaa käymästä seuroissa eikä hänestä kuulu muutenkaan mitään, miten sinä menettelet? Onko näin, että et voi mennä kyselemään, koska silloin ystäväsi ajattelee, että olet "hyvä ja onnistunut" seurakuntalainen?

        Entä kuuluuko seurakuntaäidiltä enää ollenkaan neuvon ja nuhteen sanoja?


      • Nuin
        aune kirjoitti:

        yksinkertaisesti vaikka ystäväsi lakkaa käymästä seuroissa eikä hänestä kuulu muutenkaan mitään, miten sinä menettelet? Onko näin, että et voi mennä kyselemään, koska silloin ystäväsi ajattelee, että olet "hyvä ja onnistunut" seurakuntalainen?

        Entä kuuluuko seurakuntaäidiltä enää ollenkaan neuvon ja nuhteen sanoja?

        Mikä on sinun kyselysi perimmäinen motiivi, siis juurisyy?

        Näen henkilökohtaiseti eri sanakkäänteistä, että tässä on jälleen yksi SRK:n jäsen joka kehittlee mielessään vertailua siitä, kuinka hänen äitinsä on parempi äiti kun jonkun toisen äiti.
        ________________________________________________________

        No tätä kuvaamaani taustaa vastaan tämä on hyvin naurettavaa kyselyä. Kristus itse on näet perustanut seurakuntansa, ja se on ollut perustettuna yli 2000 vuotta. On vain yksi pyhien yhteinen seurakunta, ei ole olemassa kahta äitiä joita voisi verrata.

        Toki on tänäänkin lupaukseen luottava Saara, eli uskonvanhurskaus. Ja on tekoihinsa luottava Haagar, eli lainvanhurskaus, he elävät tänäänkin. Mutta se jakaantuu eri tavalla. Molempia on siis myös saman nimisessä yhteisössäkin.

        Ja jokainen joka on uskon kautta ja kastettuna Jeesuksessa Kristuksessa, on jäsen Kristuksen ruumiissa Kristuksen seurakunnassa ja sisällä Jumalan valtakunnassa.

        On olemassa Yksi Jumala, joka on Kolmiyhteinen Isä Poika ja Pyhä Henki.

        On olemassa vain yksi hengellinen seurakunta, joka on Kristuksen ruumis, se on sekä maan päällä että taivaassa.

        Ja on olemassa maan päällä eri maissa eri nimisiä kristittyjen yhteisöjä. Näiden jäsenyydellä ei ole mitään pelastavaa merkitystä. Toisin sanoen jos ei Kristukseen usko se kadotetaan, ja jos Kristukseen uskoo pelastuu, yhteisön jäsenyydellä ei ole tässä mitään merkitystä, vain sillä on merkitys, että Kristuksen oppi, evankeliumi puhtaana julistetaan ja uskotaan, ja sakramentitit oikein raamatun sanan mukaisesti jaetaan.

        Siinä on Kristuksen kirkko silloin läsnä ja Jumala seurakunta ja valtakunta maan päällä, sisäisesti eli sisäistettynä jokaisessa joka uskoo Herraan Jeesukseen.


      • aune
        Nuin kirjoitti:

        Mikä on sinun kyselysi perimmäinen motiivi, siis juurisyy?

        Näen henkilökohtaiseti eri sanakkäänteistä, että tässä on jälleen yksi SRK:n jäsen joka kehittlee mielessään vertailua siitä, kuinka hänen äitinsä on parempi äiti kun jonkun toisen äiti.
        ________________________________________________________

        No tätä kuvaamaani taustaa vastaan tämä on hyvin naurettavaa kyselyä. Kristus itse on näet perustanut seurakuntansa, ja se on ollut perustettuna yli 2000 vuotta. On vain yksi pyhien yhteinen seurakunta, ei ole olemassa kahta äitiä joita voisi verrata.

        Toki on tänäänkin lupaukseen luottava Saara, eli uskonvanhurskaus. Ja on tekoihinsa luottava Haagar, eli lainvanhurskaus, he elävät tänäänkin. Mutta se jakaantuu eri tavalla. Molempia on siis myös saman nimisessä yhteisössäkin.

        Ja jokainen joka on uskon kautta ja kastettuna Jeesuksessa Kristuksessa, on jäsen Kristuksen ruumiissa Kristuksen seurakunnassa ja sisällä Jumalan valtakunnassa.

        On olemassa Yksi Jumala, joka on Kolmiyhteinen Isä Poika ja Pyhä Henki.

        On olemassa vain yksi hengellinen seurakunta, joka on Kristuksen ruumis, se on sekä maan päällä että taivaassa.

        Ja on olemassa maan päällä eri maissa eri nimisiä kristittyjen yhteisöjä. Näiden jäsenyydellä ei ole mitään pelastavaa merkitystä. Toisin sanoen jos ei Kristukseen usko se kadotetaan, ja jos Kristukseen uskoo pelastuu, yhteisön jäsenyydellä ei ole tässä mitään merkitystä, vain sillä on merkitys, että Kristuksen oppi, evankeliumi puhtaana julistetaan ja uskotaan, ja sakramentitit oikein raamatun sanan mukaisesti jaetaan.

        Siinä on Kristuksen kirkko silloin läsnä ja Jumala seurakunta ja valtakunta maan päällä, sisäisesti eli sisäistettynä jokaisessa joka uskoo Herraan Jeesukseen.

        Sain aiheen kysymykseeni tuosta alemmasta äiti-keskustelusta. Tarkoitukseni ei ollut vertailla. Halusin vain tietää, miten te m i e l l ä t t e käsitteen seurakuntaäidistä, kun käytätte aivan samaa termiä siitä kuin mekin. (Ja käytämme myös tuota ilmaisua :Jumala isänä taivaassa ja seurakunta äitinä maan päällä:)


      • Nuin
        aune kirjoitti:

        Sain aiheen kysymykseeni tuosta alemmasta äiti-keskustelusta. Tarkoitukseni ei ollut vertailla. Halusin vain tietää, miten te m i e l l ä t t e käsitteen seurakuntaäidistä, kun käytätte aivan samaa termiä siitä kuin mekin. (Ja käytämme myös tuota ilmaisua :Jumala isänä taivaassa ja seurakunta äitinä maan päällä:)

        Onhan siellä takana yhteiset perinteet.


      • tutkija
        aune kirjoitti:

        Sain aiheen kysymykseeni tuosta alemmasta äiti-keskustelusta. Tarkoitukseni ei ollut vertailla. Halusin vain tietää, miten te m i e l l ä t t e käsitteen seurakuntaäidistä, kun käytätte aivan samaa termiä siitä kuin mekin. (Ja käytämme myös tuota ilmaisua :Jumala isänä taivaassa ja seurakunta äitinä maan päällä:)

        Nuinilta on lähes turhaa kysellä äitiseurakunnasta, koska hänen seurakunta oppinsa on aivan erilainen kuin Esikoisilla yleensä. Hänellä on maailmanlaajuinen kaikkien mahdollisten oppien sekoitus joissa vain huudetaan Herran nimeen niin johan pelastutaan.
        Esikoislestadiolaisuudessa uskotaan että he kuuluvat siihen esikoisten seurakuntaan jonka Jeesus itse on perustanut lukittujenovien takana jossa Hän itse on Herrana. Siis Esikoisten seurakunnan helmaan olemme saaneet tulla uudesti syntymän kautta, siis tähän seurakuntaan synnytään ei liitytä. Tässä seurakunnassa saarnataan oikea autuaaksitekevä Jumalan sana puhtaana.
        Äitiseurakunta on ensiksi syntynyt seurakunta lapinmaalla tällä etsikonajalla jonka katsotaan alkaneen Lestadiuksen saarnojen vaikutuksesta. Seurakunta on jatkunut leviämistään niin laajalle kuin se nyt tänä päivänä on aina tyynenmeren rannoille saakka ja pohjois-euroopan alueelle, sekä lähialueet mukaan lukien.


      • Nuin
        tutkija kirjoitti:

        Nuinilta on lähes turhaa kysellä äitiseurakunnasta, koska hänen seurakunta oppinsa on aivan erilainen kuin Esikoisilla yleensä. Hänellä on maailmanlaajuinen kaikkien mahdollisten oppien sekoitus joissa vain huudetaan Herran nimeen niin johan pelastutaan.
        Esikoislestadiolaisuudessa uskotaan että he kuuluvat siihen esikoisten seurakuntaan jonka Jeesus itse on perustanut lukittujenovien takana jossa Hän itse on Herrana. Siis Esikoisten seurakunnan helmaan olemme saaneet tulla uudesti syntymän kautta, siis tähän seurakuntaan synnytään ei liitytä. Tässä seurakunnassa saarnataan oikea autuaaksitekevä Jumalan sana puhtaana.
        Äitiseurakunta on ensiksi syntynyt seurakunta lapinmaalla tällä etsikonajalla jonka katsotaan alkaneen Lestadiuksen saarnojen vaikutuksesta. Seurakunta on jatkunut leviämistään niin laajalle kuin se nyt tänä päivänä on aina tyynenmeren rannoille saakka ja pohjois-euroopan alueelle, sekä lähialueet mukaan lukien.

        Puhu sinä vain omasta puolestasi. Jos osaatkaan?

        Minulle ovat täysin tuttuja, sekä esikoislestadiolainen seurakuntaoppi, että Lutherin (oikea) seurakuntaoppi, johon arviolta noin 50-60% nykyisistä es.lest. uskovat.

        Toivottavasti jatkossa kaikki, sillä emmehän me tarvitse mitään itsevalittuja reilun 100 vuotta vanhoja seurakuntaoppeja, vaan raamatullisen 2000 vuotta sitten Kristuksen perustaman seurakunnan seurakuntaopin me tarvitsemme, joka on myös oppi-isämme, (jos näin voidaan sanoa), seurakuntaoppi.

        Tällainen "erikois- seurakuntaoppi" on tuottanut tähän mennessä jo paljon (ainakin 18 toisensa tuomitsevaa rakastamatonsa kristittyjen joukkoa.
        Eikö sekään riitä todesteeksi ettei kaikki ole niin kuin Jumalan sanan mukaan pitäisi olla.

        Meillä ovat varmat ja pettämättömät Mestarin sanat tästä. Ja uskon VARMASTI ettei Kristusta pätevämpää opettajaa ole eikä ikinä tule:


        Joh. 17:15   En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät pahasta.
        Joh. 17:16   He eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.

        Joh. 17:17   Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.

        Joh. 17:18   Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan;

        [Ei siis pakoon peittojen alle ja irti kirkosta ja pois jumalattomien joukosta, vaan juuri sinne meidät on lähetetty. PISTE!]

        Joh. 17:19   ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.

        [Kristus YKSIN voi ihmisen pyhittää ei ihminen itseänsä voi omilla teoillaan pyhittää. PISTE]

        Joh. 17:20   Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,

        *********************************************************

        Joh. 17:21   että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
        *********************************************************

        Joh. 17:22   Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -

        [Kristuksen kirkkauden tähden jonka Jumala Kristukselle antoi ja hän meille, me voimme olla yhtä. Kristuksessa voimme ainoastaan ollakin kirkastettuja, emme kukaan omissa teoissamme, tai yhdistyksemme ja niiden isäin säännösten noudattamisen kautta. PISTE]

        Joh. 17:23   minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.

        [Autuus ja armo ovat taivaan lahja ansiottomalle syntiselle. Kenelläkään ei ole YHTÄKÄÄN tekoa jolla hän kiilaisi, vaikkapa huumeveikon murhaajan tai mafioson ohitse, silloin kun hän on Kristuksen armahtama. PISTE]

        Joh. 17:24   Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista.

        [Me olemme Jumalalta Kristukselle annetut. Emme me kukaan mitään itse kauttamme ole. PISTE]

        Joh. 17:25   Vanhurskas Isä, maailma ei ole sinua tuntenut, mutta minä tunnen sinut, ja nämä ovat tulleet tuntemaan, että sinä olet minut lähettänyt.
        Joh. 17:26   Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."

        [Jeesuksen nimessä ja veressä on pelastys. Ei esimerkiksi missään yhdistyksissä. PISTE]

        Pitäisi vain nöyrtyä lukemaan Raamattu nimistä kirjaa. Ja pitäisi nöyrtyä myöskin tunnustamaan itsensä kokosyntiseksi, ja anomaan armoa Jumalalta Jeesuksen Kristuksen ristinkuoleman tähden, sillä siivosyntisyys on vain ihmisten edessä kiiltävää silmänlumetta. Vihollisen valhetta. Kun ihminen toteaa olevansa kokosyntinen se tekee ihmisen pieneksi ja armoa tarvitsevaksi. VAIN JEESUS PELASTAA!!!


      • Sielun ystävä

        Sielu!Se on henki meissä.
        Olen viimeaikoina pohtinut sielua ja sen sijaintia ihmisessä.Näin myös Raamatun valossa.
        Sielu on ihmisessä "ruumiin vankina" siihen asti kunnes "aika koittaa".
        Ihmispsyyke ja sielu ovat 2 eriasiaa ,eivätkä ole toisiinsa liittyneet missään vaiheessa.Psyyke saattaa olla kiusa sielulle ja usein onkin.
        Sielu on se minkä olemme saanut Jumalalta.Psyyke on se mikä reagoi tämän maailman tapahtumiin ja siten sillä on mahdollisuus tuhota sielua.
        Omatunto ja sydänsurut ovat sielun maistajia eli tavallaan makutuomareita.Ne ovat ne tekijät joilla sielu pysyy terveenä.
        Jumala loi meidät ja on meille rakastava isä.
        Miksi me tahdomme taistella häntä vastaan?
        Siksi että paholainen pyrkii käsiksi sieluumme..ja sen esteenä ovat omatunto ja "sydän".
        Sydän ei varmasti itsessään esineenä ole mitenkään ihmeellinen tässä asetelmassa mutta se kokonaisuus on osa sydäntä.
        Millainen sielu on onnellinen?
        Se on se pienen lapsen sielu..jolla ei huolen häivää ole ja jonne paistaa aurinkoinen päivä.
        Monet pyrkivät tuhoamaan tätä lapsenkin sielua nykyaikana.Miksi? Miksi ihmeessä sellaista tuhoa pitää ihmisen harrastaa?
        Tai miksi ihminen ei tajua tuhoavansa jotakin arvokasta..lapsessa?
        Takana tietenkin on itse paholainen joka on onnellinen kaikista tuhotuista sieluista ja sydämmistä.
        On siis ihan sama onko lestadiolainen vai lutherilainen.
        Kyse on kuten näissä kirjoituksissa on tullutkin esiin:Raamatusta.
        Siinä ilmoitetaan Jumalan tahto.
        Kaikki muut ovat vain ja ainoastaan välikäsiä.


      • Saana
        Nuin kirjoitti:

        Puhu sinä vain omasta puolestasi. Jos osaatkaan?

        Minulle ovat täysin tuttuja, sekä esikoislestadiolainen seurakuntaoppi, että Lutherin (oikea) seurakuntaoppi, johon arviolta noin 50-60% nykyisistä es.lest. uskovat.

        Toivottavasti jatkossa kaikki, sillä emmehän me tarvitse mitään itsevalittuja reilun 100 vuotta vanhoja seurakuntaoppeja, vaan raamatullisen 2000 vuotta sitten Kristuksen perustaman seurakunnan seurakuntaopin me tarvitsemme, joka on myös oppi-isämme, (jos näin voidaan sanoa), seurakuntaoppi.

        Tällainen "erikois- seurakuntaoppi" on tuottanut tähän mennessä jo paljon (ainakin 18 toisensa tuomitsevaa rakastamatonsa kristittyjen joukkoa.
        Eikö sekään riitä todesteeksi ettei kaikki ole niin kuin Jumalan sanan mukaan pitäisi olla.

        Meillä ovat varmat ja pettämättömät Mestarin sanat tästä. Ja uskon VARMASTI ettei Kristusta pätevämpää opettajaa ole eikä ikinä tule:


        Joh. 17:15   En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät pahasta.
        Joh. 17:16   He eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.

        Joh. 17:17   Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.

        Joh. 17:18   Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan;

        [Ei siis pakoon peittojen alle ja irti kirkosta ja pois jumalattomien joukosta, vaan juuri sinne meidät on lähetetty. PISTE!]

        Joh. 17:19   ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.

        [Kristus YKSIN voi ihmisen pyhittää ei ihminen itseänsä voi omilla teoillaan pyhittää. PISTE]

        Joh. 17:20   Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,

        *********************************************************

        Joh. 17:21   että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
        *********************************************************

        Joh. 17:22   Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -

        [Kristuksen kirkkauden tähden jonka Jumala Kristukselle antoi ja hän meille, me voimme olla yhtä. Kristuksessa voimme ainoastaan ollakin kirkastettuja, emme kukaan omissa teoissamme, tai yhdistyksemme ja niiden isäin säännösten noudattamisen kautta. PISTE]

        Joh. 17:23   minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.

        [Autuus ja armo ovat taivaan lahja ansiottomalle syntiselle. Kenelläkään ei ole YHTÄKÄÄN tekoa jolla hän kiilaisi, vaikkapa huumeveikon murhaajan tai mafioson ohitse, silloin kun hän on Kristuksen armahtama. PISTE]

        Joh. 17:24   Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista.

        [Me olemme Jumalalta Kristukselle annetut. Emme me kukaan mitään itse kauttamme ole. PISTE]

        Joh. 17:25   Vanhurskas Isä, maailma ei ole sinua tuntenut, mutta minä tunnen sinut, ja nämä ovat tulleet tuntemaan, että sinä olet minut lähettänyt.
        Joh. 17:26   Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."

        [Jeesuksen nimessä ja veressä on pelastys. Ei esimerkiksi missään yhdistyksissä. PISTE]

        Pitäisi vain nöyrtyä lukemaan Raamattu nimistä kirjaa. Ja pitäisi nöyrtyä myöskin tunnustamaan itsensä kokosyntiseksi, ja anomaan armoa Jumalalta Jeesuksen Kristuksen ristinkuoleman tähden, sillä siivosyntisyys on vain ihmisten edessä kiiltävää silmänlumetta. Vihollisen valhetta. Kun ihminen toteaa olevansa kokosyntinen se tekee ihmisen pieneksi ja armoa tarvitsevaksi. VAIN JEESUS PELASTAA!!!

        Kirjoituksesi muistuttaa vahvasti leeviläisten mielipiteitä, silloin kun he olivat voimansa tunnossaan. Voiman lähteenä heilläkin oli valhe ja katkeruus. Mutta kun näillä alkeisvoimilla ei ole uudestisynnyttävää voimaa vielä annettu, on havaittu että heidänkin joukkonsa ovat alkaneet huveta luonnollisen poistuman myötä. Samoin tulee käymään kaikille niille joukkioille jotka alkavat sotimaan raamatun totuutta vastaan ja jotka ovat alkaneet rakentamaan autuutta heinistä ja oljista.


      • Realisti
        Nuin kirjoitti:

        Mikä on sinun kyselysi perimmäinen motiivi, siis juurisyy?

        Näen henkilökohtaiseti eri sanakkäänteistä, että tässä on jälleen yksi SRK:n jäsen joka kehittlee mielessään vertailua siitä, kuinka hänen äitinsä on parempi äiti kun jonkun toisen äiti.
        ________________________________________________________

        No tätä kuvaamaani taustaa vastaan tämä on hyvin naurettavaa kyselyä. Kristus itse on näet perustanut seurakuntansa, ja se on ollut perustettuna yli 2000 vuotta. On vain yksi pyhien yhteinen seurakunta, ei ole olemassa kahta äitiä joita voisi verrata.

        Toki on tänäänkin lupaukseen luottava Saara, eli uskonvanhurskaus. Ja on tekoihinsa luottava Haagar, eli lainvanhurskaus, he elävät tänäänkin. Mutta se jakaantuu eri tavalla. Molempia on siis myös saman nimisessä yhteisössäkin.

        Ja jokainen joka on uskon kautta ja kastettuna Jeesuksessa Kristuksessa, on jäsen Kristuksen ruumiissa Kristuksen seurakunnassa ja sisällä Jumalan valtakunnassa.

        On olemassa Yksi Jumala, joka on Kolmiyhteinen Isä Poika ja Pyhä Henki.

        On olemassa vain yksi hengellinen seurakunta, joka on Kristuksen ruumis, se on sekä maan päällä että taivaassa.

        Ja on olemassa maan päällä eri maissa eri nimisiä kristittyjen yhteisöjä. Näiden jäsenyydellä ei ole mitään pelastavaa merkitystä. Toisin sanoen jos ei Kristukseen usko se kadotetaan, ja jos Kristukseen uskoo pelastuu, yhteisön jäsenyydellä ei ole tässä mitään merkitystä, vain sillä on merkitys, että Kristuksen oppi, evankeliumi puhtaana julistetaan ja uskotaan, ja sakramentitit oikein raamatun sanan mukaisesti jaetaan.

        Siinä on Kristuksen kirkko silloin läsnä ja Jumala seurakunta ja valtakunta maan päällä, sisäisesti eli sisäistettynä jokaisessa joka uskoo Herraan Jeesukseen.

        ...Nuin.


      • Realisti
        tutkija kirjoitti:

        Nuinilta on lähes turhaa kysellä äitiseurakunnasta, koska hänen seurakunta oppinsa on aivan erilainen kuin Esikoisilla yleensä. Hänellä on maailmanlaajuinen kaikkien mahdollisten oppien sekoitus joissa vain huudetaan Herran nimeen niin johan pelastutaan.
        Esikoislestadiolaisuudessa uskotaan että he kuuluvat siihen esikoisten seurakuntaan jonka Jeesus itse on perustanut lukittujenovien takana jossa Hän itse on Herrana. Siis Esikoisten seurakunnan helmaan olemme saaneet tulla uudesti syntymän kautta, siis tähän seurakuntaan synnytään ei liitytä. Tässä seurakunnassa saarnataan oikea autuaaksitekevä Jumalan sana puhtaana.
        Äitiseurakunta on ensiksi syntynyt seurakunta lapinmaalla tällä etsikonajalla jonka katsotaan alkaneen Lestadiuksen saarnojen vaikutuksesta. Seurakunta on jatkunut leviämistään niin laajalle kuin se nyt tänä päivänä on aina tyynenmeren rannoille saakka ja pohjois-euroopan alueelle, sekä lähialueet mukaan lukien.

        Selvitä itsellesi, mitä eroa on maantiedolla, seurakunta-, ja vanhurskauttamisopilla. Toivon, että sen selvitettyäsi yllätyt.


      • Nuin
        Saana kirjoitti:

        Kirjoituksesi muistuttaa vahvasti leeviläisten mielipiteitä, silloin kun he olivat voimansa tunnossaan. Voiman lähteenä heilläkin oli valhe ja katkeruus. Mutta kun näillä alkeisvoimilla ei ole uudestisynnyttävää voimaa vielä annettu, on havaittu että heidänkin joukkonsa ovat alkaneet huveta luonnollisen poistuman myötä. Samoin tulee käymään kaikille niille joukkioille jotka alkavat sotimaan raamatun totuutta vastaan ja jotka ovat alkaneet rakentamaan autuutta heinistä ja oljista.

        Leeviläistä oman vanhurskauden henkeä vastaan nimeomaan tällä sivulla on koko ajan kova taistelu.

        Eikä sitä taistelua voi käydä kukaan muu kun synnin ja kouleman Voittaja ja Vapahtaja Jeesus Kristus Jumalan Poika.

        Oma vanhurskaus on nimittäin itse saatana, ja juuri siinä muodossa kaikkein vaarallisin.

        Kehotan jokaista Jeesusksen nimessä olemaan leikkimättä näillä asioilla. Niin myös sinua Saana.

        On olemassa vain yksi nimi jossa ihminen pelastuu ja se on Jeesus Kristus. Ei ole eikä tule muuta nimeä jossa ihminen voi pelastua.

        On vaarallista antaa pikkusormi tykästymällä "hyvään ihmiseen", siinä on aina saatana silloin takana.

        Mutta jokainen joka uskossa pakenee Kristuksen haavojen turviin hädissään, hän tulee varjelluksi tulemasta sydämessään "hyväksi" ja onnistuneeksi ihmiseksi. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet:

        Room. 3:23   Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
        Room. 3:24   ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,

        Room. 3:25   jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
        Room. 3:26   jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on USKO Jeesukseen.

        Room. 3:27   Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan USKON lain kautta.

        Room. 3:28   Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.


      • tutkija
        Realisti kirjoitti:

        Selvitä itsellesi, mitä eroa on maantiedolla, seurakunta-, ja vanhurskauttamisopilla. Toivon, että sen selvitettyäsi yllätyt.

        Siis surkearealisti.


      • Emeritus
        tutkija kirjoitti:

        Nuinilta on lähes turhaa kysellä äitiseurakunnasta, koska hänen seurakunta oppinsa on aivan erilainen kuin Esikoisilla yleensä. Hänellä on maailmanlaajuinen kaikkien mahdollisten oppien sekoitus joissa vain huudetaan Herran nimeen niin johan pelastutaan.
        Esikoislestadiolaisuudessa uskotaan että he kuuluvat siihen esikoisten seurakuntaan jonka Jeesus itse on perustanut lukittujenovien takana jossa Hän itse on Herrana. Siis Esikoisten seurakunnan helmaan olemme saaneet tulla uudesti syntymän kautta, siis tähän seurakuntaan synnytään ei liitytä. Tässä seurakunnassa saarnataan oikea autuaaksitekevä Jumalan sana puhtaana.
        Äitiseurakunta on ensiksi syntynyt seurakunta lapinmaalla tällä etsikonajalla jonka katsotaan alkaneen Lestadiuksen saarnojen vaikutuksesta. Seurakunta on jatkunut leviämistään niin laajalle kuin se nyt tänä päivänä on aina tyynenmeren rannoille saakka ja pohjois-euroopan alueelle, sekä lähialueet mukaan lukien.

        Tutkija?
        Onko tutkittu?

        Kun LLL:n seurakuntakäsitys oli vallan toinen.
        Ei hän rakentanut mitään omaa seurakuntaa.
        Hänen seurakuntansa oli kirkko ja sitä kautta koko kristikunta, jossa Jumalan lapsia ovat kaikki sanaan uskovat.
        Lue nyt vaikka LLL:n kirjeet Wieselgrenille.
        Viimeinen taitaa olla hänen kuolinvuoteeltaan kirjoitettu.

        Jos esikoisuus on seurakunta, mistä ovat tulleet sakramentit, joissa on syntien anteeksisaaminen?
        Perkeleen valtakunnastako?
        Vähän pitäisi tutkia, jos sitä nimimerkkiä käyttää.


      • Oppinut
        Emeritus kirjoitti:

        Tutkija?
        Onko tutkittu?

        Kun LLL:n seurakuntakäsitys oli vallan toinen.
        Ei hän rakentanut mitään omaa seurakuntaa.
        Hänen seurakuntansa oli kirkko ja sitä kautta koko kristikunta, jossa Jumalan lapsia ovat kaikki sanaan uskovat.
        Lue nyt vaikka LLL:n kirjeet Wieselgrenille.
        Viimeinen taitaa olla hänen kuolinvuoteeltaan kirjoitettu.

        Jos esikoisuus on seurakunta, mistä ovat tulleet sakramentit, joissa on syntien anteeksisaaminen?
        Perkeleen valtakunnastako?
        Vähän pitäisi tutkia, jos sitä nimimerkkiä käyttää.

        Taitaapi olla puurot ja vellit sekaisin. Lueppa uudestaan Evankeliumin kirjoitukset, niin eiköhän tuokin asia selviä.


      • Anonyymi
        Sielun ystävä kirjoitti:

        Sielu!Se on henki meissä.
        Olen viimeaikoina pohtinut sielua ja sen sijaintia ihmisessä.Näin myös Raamatun valossa.
        Sielu on ihmisessä "ruumiin vankina" siihen asti kunnes "aika koittaa".
        Ihmispsyyke ja sielu ovat 2 eriasiaa ,eivätkä ole toisiinsa liittyneet missään vaiheessa.Psyyke saattaa olla kiusa sielulle ja usein onkin.
        Sielu on se minkä olemme saanut Jumalalta.Psyyke on se mikä reagoi tämän maailman tapahtumiin ja siten sillä on mahdollisuus tuhota sielua.
        Omatunto ja sydänsurut ovat sielun maistajia eli tavallaan makutuomareita.Ne ovat ne tekijät joilla sielu pysyy terveenä.
        Jumala loi meidät ja on meille rakastava isä.
        Miksi me tahdomme taistella häntä vastaan?
        Siksi että paholainen pyrkii käsiksi sieluumme..ja sen esteenä ovat omatunto ja "sydän".
        Sydän ei varmasti itsessään esineenä ole mitenkään ihmeellinen tässä asetelmassa mutta se kokonaisuus on osa sydäntä.
        Millainen sielu on onnellinen?
        Se on se pienen lapsen sielu..jolla ei huolen häivää ole ja jonne paistaa aurinkoinen päivä.
        Monet pyrkivät tuhoamaan tätä lapsenkin sielua nykyaikana.Miksi? Miksi ihmeessä sellaista tuhoa pitää ihmisen harrastaa?
        Tai miksi ihminen ei tajua tuhoavansa jotakin arvokasta..lapsessa?
        Takana tietenkin on itse paholainen joka on onnellinen kaikista tuhotuista sieluista ja sydämmistä.
        On siis ihan sama onko lestadiolainen vai lutherilainen.
        Kyse on kuten näissä kirjoituksissa on tullutkin esiin:Raamatusta.
        Siinä ilmoitetaan Jumalan tahto.
        Kaikki muut ovat vain ja ainoastaan välikäsiä.

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Sielun ystävä !
        Kirjoitit että Sielu on henki meissä mutta kallis oppi-isämme Luther sanoo että Sielu on veressä . Kun ihminen tuntee esimerkiksi vihaa niin hän tuntee sen ensin sapessa sieltä se menee sydänmeen sieltä omaatuntoon ja lopuksi järkeen mieluimmin ymmärrykseen
        Kaikilla luonnollisilla tunteilla on oma elimensä ihmis ruumiissa maailman kunnia tunnetaan pernassa ahneus vatsassa viha sapessa ylpeys maksassa jne . Eräs kuuluisa filosofi väitti että ihmisellä on järkisielu nimittäin Petrell mutta se on aistiharha jota Petrell väitti . Jos professori Sielun ystävä kehoittaa meitä lukemaan Raamattua niin hänen täytyy myös uskoa että Rovasti Laestadius ja Luther olivat totisia kristityitä ja he saarnasivat Pyhän Hengen valossa. Jos met oomma sielun ystäviä eikä riettaan ystäviä niin meidän täytyy uskoa samalla tavalla kuin Lestadius Luther Paavali Pietari Johannes ja kaikki totiset kristityt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Sielun ystävä !
        Kirjoitit että Sielu on henki meissä mutta kallis oppi-isämme Luther sanoo että Sielu on veressä . Kun ihminen tuntee esimerkiksi vihaa niin hän tuntee sen ensin sapessa sieltä se menee sydänmeen sieltä omaatuntoon ja lopuksi järkeen mieluimmin ymmärrykseen
        Kaikilla luonnollisilla tunteilla on oma elimensä ihmis ruumiissa maailman kunnia tunnetaan pernassa ahneus vatsassa viha sapessa ylpeys maksassa jne . Eräs kuuluisa filosofi väitti että ihmisellä on järkisielu nimittäin Petrell mutta se on aistiharha jota Petrell väitti . Jos professori Sielun ystävä kehoittaa meitä lukemaan Raamattua niin hänen täytyy myös uskoa että Rovasti Laestadius ja Luther olivat totisia kristityitä ja he saarnasivat Pyhän Hengen valossa. Jos met oomma sielun ystäviä eikä riettaan ystäviä niin meidän täytyy uskoa samalla tavalla kuin Lestadius Luther Paavali Pietari Johannes ja kaikki totiset kristityt

        No Luther ei takuulla tuollaisia kirjoita, eikä ole sanonut.

        Kummallinen valehtelija olet, kun ei mistään omatunto liiku. Pistät mitä vain omaa sontaasi ja kenen suuhun vain, - täysin surutta.

        Sielu, henki ja ruumis on ihmisen kolminaisuus.

        Sielu on henkiset ominaisuudet, kuten tunteet ja sen sellaiset. Henki on Jumalalta saatu, joka aikanaan palaa tuomiolle. Ruumiin me kaikki tiedämme, fysiikka joka on kaikkien nähtävissä.

        Henki on se osa meissä, jolla on kyky käsittää käsittämättömiä asioita, vastaa ilmestysmajan kaikkein pyhintä, kuten Luther sanoo.
        Henkeämme hallitsee joko Jumala, tai perkele.


      • Anonyymi
        Oppinut kirjoitti:

        Taitaapi olla puurot ja vellit sekaisin. Lueppa uudestaan Evankeliumin kirjoitukset, niin eiköhän tuokin asia selviä.

        Ja sinä kuuntele mitä ne seuroissa Sinulle opettavat! Eli sinun pitää uskoa "elävään seurakuntaan" eli maalliseen YHDISTYKSEEN! Nimeä en mainitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Sielun ystävä !
        Kirjoitit että Sielu on henki meissä mutta kallis oppi-isämme Luther sanoo että Sielu on veressä . Kun ihminen tuntee esimerkiksi vihaa niin hän tuntee sen ensin sapessa sieltä se menee sydänmeen sieltä omaatuntoon ja lopuksi järkeen mieluimmin ymmärrykseen
        Kaikilla luonnollisilla tunteilla on oma elimensä ihmis ruumiissa maailman kunnia tunnetaan pernassa ahneus vatsassa viha sapessa ylpeys maksassa jne . Eräs kuuluisa filosofi väitti että ihmisellä on järkisielu nimittäin Petrell mutta se on aistiharha jota Petrell väitti . Jos professori Sielun ystävä kehoittaa meitä lukemaan Raamattua niin hänen täytyy myös uskoa että Rovasti Laestadius ja Luther olivat totisia kristityitä ja he saarnasivat Pyhän Hengen valossa. Jos met oomma sielun ystäviä eikä riettaan ystäviä niin meidän täytyy uskoa samalla tavalla kuin Lestadius Luther Paavali Pietari Johannes ja kaikki totiset kristityt

        Tämän suuresti ja korkeasti kunnioitettu -pilkkaajan kirjoitusta en pysty lukemaan, niin vastenmielinen on tuo typerä alku! Häpiäisi tuo pilkkaaja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No Luther ei takuulla tuollaisia kirjoita, eikä ole sanonut.

        Kummallinen valehtelija olet, kun ei mistään omatunto liiku. Pistät mitä vain omaa sontaasi ja kenen suuhun vain, - täysin surutta.

        Sielu, henki ja ruumis on ihmisen kolminaisuus.

        Sielu on henkiset ominaisuudet, kuten tunteet ja sen sellaiset. Henki on Jumalalta saatu, joka aikanaan palaa tuomiolle. Ruumiin me kaikki tiedämme, fysiikka joka on kaikkien nähtävissä.

        Henki on se osa meissä, jolla on kyky käsittää käsittämättömiä asioita, vastaa ilmestysmajan kaikkein pyhintä, kuten Luther sanoo.
        Henkeämme hallitsee joko Jumala, tai perkele.

        Jos sinä todella luulet tietäväsi sen, mitä Luther sanoi tai kirjoitti, olet hölmö. Mistä sinä sen voisit tietää? Oletko edes keskustellut hänen kanssaan tai lukenut kaikki tekstit joita hän kirjoitti, NO ET ja silti kirjoitat tietäväsi?????


      • Anonyymi

        Oli melko mielenkiintoinen ajatelma vuodelta 2004, noinkin voi asiat käsittää saamansa opin pohjalta. Hyvä, että paljasti mihin uskoon oli tullut!


    • Martti Luher

      21. IHMINEN

      Punnitkaamme sanaa toisensa jälkeen. Ensimmäinen on »sieluni». Raamatun mukaan ihminen jaetaan kolmeen osaan; Paavalihan sanoo (1. Tess. 5:23): »Jumala, joka on rauhan Jumala, pyhittäköön teidät kokonaan, niin että teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana säilyisi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemiseen.»

      Lisäksi kaikki nämä osat, samoin kuin ihminen kokonaisuudessaan, jakautuvat vielä toisellakin tavoin kahteen osaan. Nämä ovat liha ja henki. Tämä ei ole luonnon, vaan ominaisuuksien mukainen jako; se on: luonnossa on kolme osaa, henki, sielu ja ruumis, ja jokainen näistä voi olla hyvä tai paha, siis joko »lihaa» tai »henkeä». Tästä ei nyt ole kysymys.

      Ensimmäinen, henki, on ihmisen korkein, syvällisin ja jaloin osa, joka antaa hänelle kyvyn tajuta käsittämättömiä, näkymättömiä ja ikuisia asioita.

      Lyhyesti sanottuna se on talo, jossa usko ja Jumalan sana asuu. Siitä Daavid sanoo (Ps. 51:12): »Herra, luo sisimpääni oikea henki», se on: suora ja vilpitön usko.

      Epäuskoisista taas sanotaan päinvastoin (Ps. 70:37): »Heidän sydämensä ei ollut vakava Jumalaa kohtaan ja heidän henkensä ei pysynyt uskossa Jumalaan.»

      Toinen osa, sielu, on luonnoltaan samaa henkeä, mutta sen vaikutusala on toinen. Se näet tekee ruumiin eläväksi ja vaikuttaa sen välityksellä.

      Raamatussa käytetään sanaa »henki» usein ilmaisemaan »elämää», sillä henki voi elää ilman ruumista, mutta ruumis ei ilman henkeä.

      Sielu elää ja vaikuttaa keskeytymättä, unessakin. Sen erikoislaatuun ei kuulu käsittämättömien, vaan järjellä tajuttavissa ja punnittavissa olevien seikkojen ymmärtäminen.

      Järki on talossa palava valo, mutta jos sitä ei hallitse korkeamman valon, uskon, valistama henki, se on aina erehtyväinen, sillä se on liian vähäarvoinen käsittelemään jumalallisia asioita.

      Näillä kahdella osalla Raamattu sanoo olevan monenlaisia ominaisuuksia, esim. »sapientia» (viisaus) ja »scientia» (tieto), joista viisaus on henkeen kuuluva, tieto taas järkeen kuuluva; edelleen mainitaan niihin kuuluvina viha, rakkaus, himo, kauhu jne.

      Kolmas osa on ruumis jäsenineen, jonka teot ovat vain sielun tietämisen ja hengen uskon soveltamista ja käyttöä.

      Raamatussa on seuraava näitä koskeva vertaus: Mooses teki teltan, joka jakautui kolmeen eri osaan. WA 7, 550-551.

      • Sielun ystävä

        Mietin tätä kirjoitustasi.
        Juuri näitä asioita olen pohtinyt viimeaikoina.
        Hiukan olen lukenut Raamattuakin jotta en eksyisi järjen valon tiellä.

        Minulle ei kelpaa mikään ihmisen keksintö vaan ainoastaan totuus.
        Etsin siis totuutta elämässäni.
        Siksi joudun jäämään miettimään kirjoituksesi sisältöä kriittisesti koska se on ihmisestä tullut.
        Onko ihmiseen vaikuttanut Jumala kirjoituksen muodossa.. se jääköön tutkimukseni tuloksen loppusaldoon.
        Kirjoituksesi on kuitenkin mielenkiintoinen ja kiitos siitä.


    • Nuin

      Silloin on vastaus sama kun jo tuhansia vuisia on ollut. Usko Herraan Jeesukseenm niin sinä pelastut. Jos ei tätä uskovaa olisi lapsena kastettu, niin sitten neuvo ja opetus kasteelle.

      Ja tietenkin tärkeä opetus Kristinopissa, josta yllätys yllätys, moni jo vuosikymmeniä lestadiolaisuuden sisällä elänyt, ei juurikaan tiedä vieläkään mitään. Tämä on minua suuresti hämmästyttänyt???

    • el kirahwi

      Se nyt on varmaan vähän tapauskohtaista. Ruotsin Lappiin asiat viedään sellaisissa tilanteissa yleensä vain siinä tapauksessa, että kyseessä on saarnaaja. Ja periaatteessa asiaa kai olisi pitänyt yrittää ensin hoitaa "kotipuolessa", mutta tästä kyllä vähän luistetaan, ja jotkut pyrkivät "vetämään välistä" valittamalla Ruotsiin. Kuulemma...

      Mitä tulee terminologiaan, niin 'äitiseurakunta' tarkoittaa esikoislestadiolaisessa kielenkäytössä nimenomaan Ruotsin Lapin esikoislestadiolaisuutta. Sen sijaan 'seurakuntaäiti' useimmiten tarkoittaa el-kielenkäytössä koko kokonaisuutta mukaanlukien jokaisen oma el-paikallisseurakunta. (Monet ymmärtävät 'seurakuntaäiti'-käsitteen myös laajemmin kuin pelkästään esikoislestadiolaisuuden käsittävänä.)En ole koskaan kuullut kenenkään rajaavan 'seurakuntaäiti'-käsitettä vain Ruotsin Lappia tarkoittavaksi.

      Sen sijaan on olemassa eräs toinen sana, jossa minun mielestäni nämä merkitykset usein menevät sekaisin, nimittäin 'esikoisten seurakunta'. Joidenkin kielenkäytössä se tuntuu joskus tarkoittavan juuri Ruotsin Lapin esikoislestadiolaisuutta. Toiset taas käyttävät ilmaisua 'esikoisten seurakunta' tarkoittamaan koko esikoislestadiolaisuutta maailmanlaajuisesti. Ja toiset taas ymmärtävät käsitteen 'esikoisten seurakunta' siten, että se ei rajoitu pelkästään esikoislestadiolaisuuteen.

      Oma kantani on, että käsitettä 'äitiseurakunta' en käytä lainkaan, sekä että sanoilla 'seurakuntaäiti' ja 'esikoisten seurakunta' ymmärrän koko Kristuksen kirkkoa, joka ulottuu myös esikoislestadiolaisuuden ulkopuolelle.

      • Sielun ystävä

        Minua häiritsee ajatusjuoksussa sellainen asia että kun neuvoa kysytään muualta kuten tässä kirjoituksessasi Ruotsin lapista niin on suuri vaara siinä että laiskuus tekee sokeaksi.

        "Kysytään muilta ja siirretään vastuu heille saadun vastauksen mukaisesti..päätöksestä"

        En ymmärrä miten ihminen voi olla laiskuuttaan kyselemässä neuvoja muualta kun ihmisen velvollisuus on pohtia itse asioita itselleen ja lähiympäristölleen.

        Tietysti uskon että nk. tiedustelu on pohdintoja lisäävä tekijä eikä niinkään sokeaa uskoa ihmistä kohtaan.
        Kukaan ihminen ei ole ihmisenä valtuutettu kurvaamaan Jumalan eteen neuvoinensa.
        Jumala kyllä varmasti vaikuttaa meidän ihmisten aivoituksiin ja siten on mahdollista että Jumala puhuu toisen ihmisen kautta.
        Maistelematta nieleminen on kuitenkin Jumalan tahdon vastaista ja sellaista ei pidä olla.

        Voi ihmispoloa mihin itsensä laittaa..neuvottomuudessaan.

        Onneksi en ole tuomari ihmiselle.
        Se on todellinen onni!


      • pELerin
        Sielun ystävä kirjoitti:

        Minua häiritsee ajatusjuoksussa sellainen asia että kun neuvoa kysytään muualta kuten tässä kirjoituksessasi Ruotsin lapista niin on suuri vaara siinä että laiskuus tekee sokeaksi.

        "Kysytään muilta ja siirretään vastuu heille saadun vastauksen mukaisesti..päätöksestä"

        En ymmärrä miten ihminen voi olla laiskuuttaan kyselemässä neuvoja muualta kun ihmisen velvollisuus on pohtia itse asioita itselleen ja lähiympäristölleen.

        Tietysti uskon että nk. tiedustelu on pohdintoja lisäävä tekijä eikä niinkään sokeaa uskoa ihmistä kohtaan.
        Kukaan ihminen ei ole ihmisenä valtuutettu kurvaamaan Jumalan eteen neuvoinensa.
        Jumala kyllä varmasti vaikuttaa meidän ihmisten aivoituksiin ja siten on mahdollista että Jumala puhuu toisen ihmisen kautta.
        Maistelematta nieleminen on kuitenkin Jumalan tahdon vastaista ja sellaista ei pidä olla.

        Voi ihmispoloa mihin itsensä laittaa..neuvottomuudessaan.

        Onneksi en ole tuomari ihmiselle.
        Se on todellinen onni!

        "Mutta Lohduttaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimeeni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teille kaikki, mitä minä teille sanonut olen."


      • Sielun ystävä
        pELerin kirjoitti:

        "Mutta Lohduttaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimeeni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teille kaikki, mitä minä teille sanonut olen."

        Jumalalla on työkaluja kyllä joita hän käyttää esim. juuri murheellisen ,lyödyn ja runnellun ihmisen iloksi.
        Usein on kuitenkin niin että murheellinen,hakattu ja murskattu ihminen onkin lähempänä Jumalaa kuin kukaan muu,koska tällöin ihmisen ylpeys ja pöyhkeys ovat poissa häiritsemästä.
        Yhteys Jumalaan silloin toimii.Tähän pisteeseen ei pääse juoksemalla liikenne merkkiä päin.
        Ei myöskään heittäytymällä "jyrän alle".

        Jumalan tie ja tahto, kunkin ihmisen kohdalla ovat käsittämättömät näin ihmisjärjellä maistellessa.
        Tässä luotan Jumalaan täysin.Olen hänen käsissään.
        En itse voi muuttaa Jumalan ohjausta.
        Toki voisin taistella häntä vastaan mutta haluni sanoo toista.
        Miksi taistelisin luojaani vastaan?
        En näe siihen mitään syytä.

        Yritän taistella paholaista vastaan koska hänellä ei ole ansiota minun elämässäni pölyhiukkasenkaan vertaa.
        Kiitos kirjoituksestasi(näinkin pian).
        On ilo huomata että Jumala tekee töitään yhtä mittaa meissä ihmisissä.
        Hän pistää meitä pohtimaan asioita ja etsimään totuudenlähteen tippoja maistiaisiksi.


    • Eliza

      Detaljit ensin. Kysymys: Mitä kuuluu KUN paikkasi on ollut tyhjänä jne, on tökerö. Se sisältää syytöksen ja itse-arvostuksen. Minun paikkani sentään on ollut täynnä !
      Uskoa voi, vaikka ei kävisi seuroissa. Näin on monen wanhuksen kohdalla. Tähän joukkoon kuuluu myös lukuisa mielisairaitten joukko.
      Sitten on hajalla-asuvaiset, joille olisi kohtuuton urakka saapua seuroihin.

      En pidä sanasta äitiseurakunta tai seurakuntaäiti. Perustelen tätä sillä, että niitä termejä eivät käyttäneet ei LLL eikä Raattamaa. Ja mitä isot edellä, sitä pienet perässä.

      Mitä tämä Suomen vapaus kuuluu neuvomiseen ? Apostoli sanoo: Neuvokaat teitänne keskenänne. Ja myös: Neuvokaat tavattomia.

      • Tahvo

        Minulla oli joskus ystävä, joka asui pohjois-Ruotsissa. Meille tullessaan hän kertoi terveisiä Emäseurakunnasta...:-)


      • Nuin

        Näin se juuri on.


      • niin

        muistakaat sidotuita.....


      • käppäilijä

        "En pidä sanasta äitiseurakunta tai seurakuntaäiti. Perustelen tätä sillä, että niitä termejä eivät käyttäneet ei LLL eikä Raattamaa. Ja mitä isot edellä, sitä pienet perässä."

        Eikös Jumalan lapset olekaan tasapäistä joukkoa?

        Saul oli muita päätänsä pitempi, mutta oliko uskomisessa, muuta kuin omassa päässään.


      • Atso
        käppäilijä kirjoitti:

        "En pidä sanasta äitiseurakunta tai seurakuntaäiti. Perustelen tätä sillä, että niitä termejä eivät käyttäneet ei LLL eikä Raattamaa. Ja mitä isot edellä, sitä pienet perässä."

        Eikös Jumalan lapset olekaan tasapäistä joukkoa?

        Saul oli muita päätänsä pitempi, mutta oliko uskomisessa, muuta kuin omassa päässään.

        Vanhimmat ja yleensäkin seurakunnan palvelijat ovat niin kuin nimikin sanoo palvelijoita. Vain katkeroituneet näkevät kaiken nurinpäin. Nämä palvelijat eivät tosiaankaan ole itseään korottamassa muiden yläpuolelle.
        Täällä palstoilla näkee päivästä toiseen kyllä tälläisiä rupuja jotka kirjoituksin käyvät toisten kurkusta kiinni ja riistävät kanssa palvelijoista uskon. He esiintyvätkin ylen viisaina jokaisen asian kaikki tietävinä uskon sankareina.
        Äitiseurakunta on oikein osuva nimi ensiksisyntyneestä seurakunnasta, koska tämä seurakunta hoitaa koko kristillisyyttä, niin kuin äitikin hoitaa lapsiaan.
        Vain laitapuolen kulkijoille tämä seurakunta on noussut vaikeaksi käsittää.
        Paavali sanookin sellaisista joka sanoo: minä ymmärrän, etteivät he vielä ymmärrä....
        Kyllä oikeat Jumalan lapset ovat toistensa palvelijoita.
        Saul oli kyllä muita päätään pitempi, mutta hän lankesi omaan miekkaansa, näin käy kaikille jotka haluavat olla muita pitempiä ymmärryksessä.


      • Eliza
        käppäilijä kirjoitti:

        "En pidä sanasta äitiseurakunta tai seurakuntaäiti. Perustelen tätä sillä, että niitä termejä eivät käyttäneet ei LLL eikä Raattamaa. Ja mitä isot edellä, sitä pienet perässä."

        Eikös Jumalan lapset olekaan tasapäistä joukkoa?

        Saul oli muita päätänsä pitempi, mutta oliko uskomisessa, muuta kuin omassa päässään.

        LLL oli ns "Viiden leiviskän mies". Eli enimmäismäärä leivisköitä. Tällaisia viiden leiviskän palvelijoita ovat arvioni mukaan olleet kaikki uskonpuhdistajat, alkuperäiset paavit ja kirkkoisistä huomattava määrä.

        Se, että LLL ja Raattamaa alennetaan rivimiestasolle, on suurta hengellistä ylpeyttä. Ei siis ole kyse että heitä alennetaan vaan että MINUT ja muutkin korotetaan heidän tasolleen. Ei onnistu, Jumala jakaa leiviskät niinkuin jakaa.

        Jeesuksen verkkoon menee 153 isokokoista kalaa.


      • Aino U

        Väsyneille Matkamiehille:
        Jolla on Jumalan seurakunta äitinä maan päällä, hänellä on Jumala Isänä taivaassa. Mutta jolla ei ole Jumalan valtakunta äitinä maan päällä, niin hänellä ei ole Jumala Isänä taivaassa.

        Mutta eipä hän sillä tietenkään nimitä Jellivaaran seurakuntaa erityisesti.


      • el kirahwi
        Aino U kirjoitti:

        Väsyneille Matkamiehille:
        Jolla on Jumalan seurakunta äitinä maan päällä, hänellä on Jumala Isänä taivaassa. Mutta jolla ei ole Jumalan valtakunta äitinä maan päällä, niin hänellä ei ole Jumala Isänä taivaassa.

        Mutta eipä hän sillä tietenkään nimitä Jellivaaran seurakuntaa erityisesti.

        Onhan se Ainokin vielä täällä, hauska tappa vanha tuttu! Vaikka ei oikeasti kai tuttuja ollakaan...

        Luther taitaa siinä muuten lainata kirkkoisiä. Tietääkseni kirkkoisä Cyprianus oli ensimmäinen, joka käytti sitä sanontaa.


      • Anonyymi
        käppäilijä kirjoitti:

        "En pidä sanasta äitiseurakunta tai seurakuntaäiti. Perustelen tätä sillä, että niitä termejä eivät käyttäneet ei LLL eikä Raattamaa. Ja mitä isot edellä, sitä pienet perässä."

        Eikös Jumalan lapset olekaan tasapäistä joukkoa?

        Saul oli muita päätänsä pitempi, mutta oliko uskomisessa, muuta kuin omassa päässään.

        Nimimerkki käppäilijä !
        Mutta Luther nimeomaan saarnaa että ellei ole seurakunta äitinä maanpäällä ei ole Jumala isänä taivaassa


    • pELerin

      Aina silloin tällöin nousee kysymys seurakunnasta ja sen hallinnosta. Nimitys äitiseurakunta ei ole perin vanha, mutta ajatus siitä on ollut olemassa alkuheräyksestä saakka. Esim. Johan Raattamaa sanoo:

      "Mutta niin kuin Jeesus on syntynyt Betlehemin tallissa, samoiten on elävä kristillisyys syntynyt aikakaudessamme halvassa Ruotsin Lapissa, joka on esikoisseurakunta, joiden nimet taivaissa kirjoitetut ovat."

      Saarnaaja Frans Larsson Vettainen sanoo, kuinka eriseuraiset varoittavat:

      "Gellivaaran esikoiset! ym. ja joka taivaaseen tahtoo, pitää sieltä synninpäästön saaman. Se on valhetta ja suurta väärinymmärrystä loukkaantuneilla sydämillä. --- Että synninpäästö olisi ainoastaan Lapissa, olisi suurta pimeyttä ja paavia. - - - Mutta niin kuin J. Raattamaa sanoo ja on raamatullista: Tämä valta ei ole annettu jollekin joukkokunnalle vaan Pyhän Hengen saaneelle seurakunnalle, jossa hallitaan Kristuksen opin ja asetusten jälkeen. Ja Joonas Purnu, (josta Raattamaa sanoo että hän on kallis vanhus, joka meidän kristillisyytemme alusta asti on pysynyt uskollisena työntekijänä Hettan viinimäessä) kirjoittaa: ei (anteeksiantamusta ole sidottu) johonkin erityiseen paikkaan eikä erityisiin ihmisiin, mutta missä ikinä ne ihmiset löytyvät, joittenka sydämillä elävä henki on, liitettynä hengen yhteyteen rauhan siteen kautta, ovat saarnanneet ja päästäneet ja vaivatuita vapauteen saattaneet ja saarnanneet Herran otollista vuotta ja näin koonneet laumaa Herralle Jeesukselle yhteen lammashuoneeseen."

      Ruotsin Lapin seurakunta ja sen vanhimmat ovat olleet ja ovat esikoislestadiolaisuuden hengellisen hallituksen keskeinen asia. Ilman tätä järjestystä ei olisi esikoislestadiolaisuutta vaan joukko tokkia kokoontuneina omien saarnaajiensa selän takana.

      Siksi asiaa on pidetty tärkeänä vielä viime vuosikymmeninäkin.

      Tunnettu saarnaaja Eero Halme sanoo saarnaaja Kalle Nurmisen hautajaisissa pitämässään puheessa:

      "Kalle Nurminen tahtoi rakkaudella ja totuudella pitää Herran laumaa koossa, niin ettei vähäisinkään kulkija jäisi pois tästä joukosta. Hänellä oli sydämellinen luottamus ja rakkaus äitiseurakuntaan, josta hän myös paljon puhui. Kirkon historia osoittaa kautta aikojen ja myöskin tämän etsikkoajan aikana, että jos rakkaus ja luottamus ensin syntyneeseen seurakuntaan horjuu tai loppuu, silloin loppuu myöskin elävä kristillisyys."

      Eräässä saarnassaan hän mainitsee:

      "Me elämme sellaista siunattua aikaa tänä aikana, johonka koettelemuksetkin ovat meitä opettaneet, että kysymään vielä tämän äitiseurakunnan vanhimmilta, kun kysymyksiä vastaan tulee. Ei meidän ole pakko tehdä äkkinäisiä päätöksiä, jos tulee vaikeitakin kysymyksiä vastaan, mutta me saamme yhdistää vielä täälläkin Suomen maalla tämän kristillisyyden Lapinmaan kristillisyyteen vielä kaikissa neuvoissa ja opetuksissa. Mutta jos sitten nousee sellaisia henkiä meidän keskuudessamme - - - että jos sitä yhteistä ymmärrystä vastaan alkaa joku tai jotkut nousemaan - olkoon minä taikka kuka hyvänsä - silloin ollaan niitten kysymysten edessä, joita on ollut heprealaisten keskuudessa, ja silloin tulee kysymys siitä, että pitää huolta, ettei kukaan itseänsä yhteisestä seurakunnasta erottaisi ja että kaikki pysyisivät yhteisessä rakkaudessa.
      - - -
      Me tiedämme, että tässä kristillisyydessä on näitä koettelemuksia käyty lävitse myös koko aika kun tämä kristillisyys on elävänä ollut. Ja siitä on yhtenä merkkinä monenlaiset lestadiolaiset joukot, jotka tänäkin päivänä ovat olemassa, jotka ovat erottaneet itsensä esikoisten seurakunnasta ja joille esikoisten seurakunta ja koko nimitys on niin kuin myrkky. Sillä tämä kristillisyys on ensiksi eläväksi syntynyt Ruotsin Lapinmaalla. Ja me uskomme yksinkertaisesti niin, että ainoastaan se osa lestadiolaisesta kristillisyydestä, joka vielä tänäkin päivänä on kiinni esikoisten seurakunnassa, se on ainoastaan myös se oikea esikoisten seurakunta. Ja ne jotka ovat itsensä erottaneet, ovat juuri niin kuin aina kautta kirkkohistorian ajan ne, jotka ovat itsensä elävästä kristillisyydestä erottaneet eri joukoiksi. Se on käytännössä aivan sama, niin kuin jos olisi nämä vähän-Aasian seurakunnat Ponto, Galatia, Kappadokia, Aasia, Bitynia ja muut, jos ne olisivat erottaneet itsensä tästä kristillisyydestä, jonka vanhimmat olivat kuitenkin Jerusalemissa. Vaikka sittemmin kristillisyyden painopiste siirtyi enemmän Vähään Aasiaan, mutta jos ne olisivat silloin katkaisseet suhteensa Jerusalemissa oleviin vanhimpiin, ne olisivat silloin varmaan myöskin katkaisseet suhteensa apostoli Paavaliin, Pietariin ja muihin oikeamielisiin työntekijöihin. Aivan sama on kysymyksessä tänä aikana, kun on monta lestadiolaista liikettä, jotka eivät tahdo olla missään tekemisissä tällä etsikkoajalla ensin syntyneen seurakunnan kanssa."

      Näin meitä on opetettu ja uskomme, että se on ollut oikea opetus, sanokoon sielunvihollinen apureineen mitä tahansa.

      • Nuin

        Et ilmeisesti tunne Raamattu nimistä kirjaa, sillä kristinusko on ollut jo sitä ennen tuhansia vuosia ja uusi liittokin joka on Kristuksen veressä, on jo yli 2000 vuotta vanha.

        Tätähän se juuri on kun silmät ovat kovin likinäköiset. Olen minä kuullu jonkun saarnankin jossa oli vähän samatapaista asiaa, että kristnusko olisi tuolta pohjoisen suunnasta tullut. Ei ole kyllä se on Israelin suunnalta tullut ja tosiaankin jo hyvin kauan sitten.
        Ja Kristus elää seurakuntansa keskellä tänäänkin.

        Otetaanpa saatesanoiksi vielä kappale >Luteruksen Marttia teoksesta Autuuden lähteillä.
        Martti veljemme Herrassa kertoo siinä jotakin seurakunnastakin.

        Martti: "Sana vaikuttaa ja vetää kansat niin että he virtaavat Kristuksen luo ja oppivat.

        Kuningas ei lähde aseilla varustettuna Jerusalemista, ei pakota väkivaltaisesti. "Herra lähettää sinun väkevyytesi valtikan Siionista," Ps. 110 (Ps. 110:2). Kristuksen valtakunnan valtikka on siitä paikasta lähetetty ulos apostolien kautta ilman väkivaltaa, täydessä rauhassa, jonka suloisuus valtaa kansat.

        Katso tässä uuden sanan ja uuden lain lupausta; se on aivan toinen kuin se joka annettiin pilvestä Siinailla. Tässä tarkotetaan toista paikkaa kuin Siinain vuorta. - "Laki" s. o. saarna.

        Se ennustus on luja, että Jerusalemista tulee saarnan levitä kaikkiin kansoihin; se on tapahtunut apostolien kautta. Tämä olkoon uskomme voima juutalaisia vastaan.

        "Heidän äänensä on kulkenut kaikkiin maihin" (Room. 10:18). Yksin sanasta tunnetaan siis seurakunta, sanan kunniassa kuvaillaan Kristuksen valtakuntaa.

        Sana vetää kansat puoleensa, tekee heidät iloisiksi ja halukkaiksi.

        Näin korotetaan seurakunta ja viettää se riemukulkua ahdingonkin keskellä tyranneita ja vääräoppisia vastaan, niin että heidän täytyy tunnustaa se todeksi.


      • pELerin
        Nuin kirjoitti:

        Et ilmeisesti tunne Raamattu nimistä kirjaa, sillä kristinusko on ollut jo sitä ennen tuhansia vuosia ja uusi liittokin joka on Kristuksen veressä, on jo yli 2000 vuotta vanha.

        Tätähän se juuri on kun silmät ovat kovin likinäköiset. Olen minä kuullu jonkun saarnankin jossa oli vähän samatapaista asiaa, että kristnusko olisi tuolta pohjoisen suunnasta tullut. Ei ole kyllä se on Israelin suunnalta tullut ja tosiaankin jo hyvin kauan sitten.
        Ja Kristus elää seurakuntansa keskellä tänäänkin.

        Otetaanpa saatesanoiksi vielä kappale >Luteruksen Marttia teoksesta Autuuden lähteillä.
        Martti veljemme Herrassa kertoo siinä jotakin seurakunnastakin.

        Martti: "Sana vaikuttaa ja vetää kansat niin että he virtaavat Kristuksen luo ja oppivat.

        Kuningas ei lähde aseilla varustettuna Jerusalemista, ei pakota väkivaltaisesti. "Herra lähettää sinun väkevyytesi valtikan Siionista," Ps. 110 (Ps. 110:2). Kristuksen valtakunnan valtikka on siitä paikasta lähetetty ulos apostolien kautta ilman väkivaltaa, täydessä rauhassa, jonka suloisuus valtaa kansat.

        Katso tässä uuden sanan ja uuden lain lupausta; se on aivan toinen kuin se joka annettiin pilvestä Siinailla. Tässä tarkotetaan toista paikkaa kuin Siinain vuorta. - "Laki" s. o. saarna.

        Se ennustus on luja, että Jerusalemista tulee saarnan levitä kaikkiin kansoihin; se on tapahtunut apostolien kautta. Tämä olkoon uskomme voima juutalaisia vastaan.

        "Heidän äänensä on kulkenut kaikkiin maihin" (Room. 10:18). Yksin sanasta tunnetaan siis seurakunta, sanan kunniassa kuvaillaan Kristuksen valtakuntaa.

        Sana vetää kansat puoleensa, tekee heidät iloisiksi ja halukkaiksi.

        Näin korotetaan seurakunta ja viettää se riemukulkua ahdingonkin keskellä tyranneita ja vääräoppisia vastaan, niin että heidän täytyy tunnustaa se todeksi.

        Kirjoitin Raattamaata lainaten: "Mutta niin kuin Jeesus on syntynyt Betlehemin tallissa, samoiten on elävä kristillisyys syntynyt AIKAKAUDESSAMME halvassa Ruotsin Lapissa"

        Ei tässä nyt ihan hölmöjä olla vaikkain yksinkertaisia. Voisit itse mennä jonnekin lukukurssille, ettei tarvitse vääristellä.


      • el kirahwi
        pELerin kirjoitti:

        Kirjoitin Raattamaata lainaten: "Mutta niin kuin Jeesus on syntynyt Betlehemin tallissa, samoiten on elävä kristillisyys syntynyt AIKAKAUDESSAMME halvassa Ruotsin Lapissa"

        Ei tässä nyt ihan hölmöjä olla vaikkain yksinkertaisia. Voisit itse mennä jonnekin lukukurssille, ettei tarvitse vääristellä.

        Tuota logiikka minä en ole oikein koskaan hiffannut... Eli eikö se elävä kristillisyys periaattessa synny aikakaudessamme ihan samalla tavalla joka kerta kun, joku saa elävän uskon? Eihän se kristillisyys "tyhjästä syntynyt" sinne Lappiinkaan, vaan se tuli muualta. Sinänsähän se olisi aika kauheaa, jos se olisikin vain vajaa parisataa vuotta vanhaa "tyhjästä syntynyttä"...


      • Sielun ystävä

        "oikeamielisiin työntekijöihin".
        Kukaan ei voi sanoa sitä että missä tällainen on.Mistä Jumala antaa sen putkahtaa milloinkin esiin.
        Näin siis ei voi nojata omassa hengessään mihinkään mutta arvokkaita neuvoja kannattaa kuunnella aina.
        Jos niitä on saatavilla Lapissa niin ihan hyvä niin.
        Kun tunnemme vihollisemme niin tiedämme myös sen että se ovelana yrittää iskeä juuri sieltä mistä vähiten sitä voisi odottaa.
        Minä itse kuljen toduuden perässä ja tiedän nyt sen että se totuus on sellainen arvo mitä ei voi omistaa kukaan ihminen.
        Jos jollakin on totuus niin olkoon onnellinen.
        Sitä ei voi ostaa,ei myydä tai hallita.
        Se on kuten Jumalanikin..tavallaan siis itseisarvo.
        Me olemme vastuussa itsestämme ja kenenkään puheiden taakse ei voi piiloutua(ihmisen).
        Siksi jokaisella meillä pitää olla mittari mittaamaan sitä että emme päästä sisällemme "mitä tahansa sontaa" vaan ainoastaan oikeaa puhdasta Jumalan rakkautta,armoa ja henkeä.
        Olemme sen velkaa luojallemme.Velkaa siis sen että käytämme hänen meille antamaa ominaisuuttamme.
        Kaikkia asioita pitää pystyä kritisoimaan ja se onkin totuuden tiellä pysymisen ensimmäisiä edellytyksiä.." maistella hedelmää".
        Itse ajattelen näin asioista.Luotan siihen että Jumala ohjaa elämääni loppuun asti tässä tuntemassamme tämänhetkisessä maailmassamme.

        Se että ihmisen pitää myös maistaa "sontaa" kuuluu asiaan varmasti.Pitää osata irvistellä pahojen "makujen" takia.
        Pitää pystyä erottamaan hyvä ja paha.
        Rakkaudella voin ajatella teitä kaikkia .. mutta laiskuutta inhoan silloin kun halutaan nojata muiden ajattelun tulokseen..päästääksemme itsemme mukamas helpommalla" siirtämällä vastuun muiden ihmisten puheiden varaan".
        Vain Jumala on herramme!
        Kolmiyhteinen Jumalamme!


      • pELerin
        el kirahwi kirjoitti:

        Tuota logiikka minä en ole oikein koskaan hiffannut... Eli eikö se elävä kristillisyys periaattessa synny aikakaudessamme ihan samalla tavalla joka kerta kun, joku saa elävän uskon? Eihän se kristillisyys "tyhjästä syntynyt" sinne Lappiinkaan, vaan se tuli muualta. Sinänsähän se olisi aika kauheaa, jos se olisikin vain vajaa parisataa vuotta vanhaa "tyhjästä syntynyttä"...

        Ei tietenkään ole mitään aukkoa, vaikka sitähän ne eriseuraisetkin (esim. V. Havas) nauroivat, että eikö ennen Purnua ollut kristittyjä tms. Mutta ei ole aina ollut samanlaiset heräykset ja samalla voimalla.
        Kyllä muuten Lutherkin puhuu etsikkoajoista.

        Nyt lähden kauppaan ostamaan mustaamakkaraa...


      • el kirahwi
        pELerin kirjoitti:

        Ei tietenkään ole mitään aukkoa, vaikka sitähän ne eriseuraisetkin (esim. V. Havas) nauroivat, että eikö ennen Purnua ollut kristittyjä tms. Mutta ei ole aina ollut samanlaiset heräykset ja samalla voimalla.
        Kyllä muuten Lutherkin puhuu etsikkoajoista.

        Nyt lähden kauppaan ostamaan mustaamakkaraa...

        Yhhyhhyhh, että mustaa makkaraa... mutta eihän sitä kannata ostaa, koska se on pahaa... ;)

        Miten sitten voi "syntyä", jos se on kuitenkin ollut jo olemassa ennen sitä "syntymistään"? Ymmärrän sen niin, että yksittäinen kristitty kyllä voi syntyä, mutta koko kristillisyys ei mitenkään enää sen jälkeen kun se on kerran syntynyt helluntaina.


      • S-Ystävä
        el kirahwi kirjoitti:

        Tuota logiikka minä en ole oikein koskaan hiffannut... Eli eikö se elävä kristillisyys periaattessa synny aikakaudessamme ihan samalla tavalla joka kerta kun, joku saa elävän uskon? Eihän se kristillisyys "tyhjästä syntynyt" sinne Lappiinkaan, vaan se tuli muualta. Sinänsähän se olisi aika kauheaa, jos se olisikin vain vajaa parisataa vuotta vanhaa "tyhjästä syntynyttä"...

        Kiva huomata ihmisten olevan "liikenteessä".
        Usein näitä pohtii yksin yksinäisyydessään.

        Varmasti tuo syy Lappiin nojaamiseen tulee juuri siitä että siellä on maisteltavissa tuo "heräys".

        Se on kuin uunituore leivos.Niin makoisa ja mehevä.

        Ymmärrän sinua mutta myös Lappiin katsovia ihmisiä.
        Se meidän on varmasti kuitenkin muistettava että jokainen meistä on vastuussa itsestään.
        Katsoi sitten lappiin tai timbuktuun.
        Emme voi piiloutua koskaan toisten ihmisten taakse.
        Asiat on kohdattava henkilökohtaisesti.
        Tässä asiassa ihminen on hyvin laiska.Hän ei useinkaan pohdi mielellään itsenäisesti asioita vaan luottaisi laiskuudessaan muiden puheisiin ja tekoihin.
        Kai tämä laiskuus on yksi sielumme vihollisen aseista.
        Vihollinen kun on onnellinen jokaisesta sumuun upotetusta sielusta joka eksyksissään harhailee tuskaisena löytämättä totuutta.
        Tietysti miettii asiaa niinkin että muihin nojaava ihminen onkin siis helposti hyvin eksyksissä ja haluaisi luottaa siihen että häntä johdatetaan oikeille poluille muiden ihmisten johdattelemana.Jumala toimii kauttamme.Sille emme voi mitään.Varmasti toimii siis lapinkin kautta.
        "Hedelmien maistelu" on kuitenkin erittäin tärkeä asia.


      • Mervi T
        el kirahwi kirjoitti:

        Yhhyhhyhh, että mustaa makkaraa... mutta eihän sitä kannata ostaa, koska se on pahaa... ;)

        Miten sitten voi "syntyä", jos se on kuitenkin ollut jo olemassa ennen sitä "syntymistään"? Ymmärrän sen niin, että yksittäinen kristitty kyllä voi syntyä, mutta koko kristillisyys ei mitenkään enää sen jälkeen kun se on kerran syntynyt helluntaina.

        Jos vielä sanot Mustasta makkarasta jotain, joudut Matin kanssa torniin !


      • S-ystävä
        Mervi T kirjoitti:

        Jos vielä sanot Mustasta makkarasta jotain, joudut Matin kanssa torniin !

        Ei kannata sitä suuhunsa laittaa!
        Koiratkin sitä ulkona väistelevät :)


      • Eliza
        Sielun ystävä kirjoitti:

        "oikeamielisiin työntekijöihin".
        Kukaan ei voi sanoa sitä että missä tällainen on.Mistä Jumala antaa sen putkahtaa milloinkin esiin.
        Näin siis ei voi nojata omassa hengessään mihinkään mutta arvokkaita neuvoja kannattaa kuunnella aina.
        Jos niitä on saatavilla Lapissa niin ihan hyvä niin.
        Kun tunnemme vihollisemme niin tiedämme myös sen että se ovelana yrittää iskeä juuri sieltä mistä vähiten sitä voisi odottaa.
        Minä itse kuljen toduuden perässä ja tiedän nyt sen että se totuus on sellainen arvo mitä ei voi omistaa kukaan ihminen.
        Jos jollakin on totuus niin olkoon onnellinen.
        Sitä ei voi ostaa,ei myydä tai hallita.
        Se on kuten Jumalanikin..tavallaan siis itseisarvo.
        Me olemme vastuussa itsestämme ja kenenkään puheiden taakse ei voi piiloutua(ihmisen).
        Siksi jokaisella meillä pitää olla mittari mittaamaan sitä että emme päästä sisällemme "mitä tahansa sontaa" vaan ainoastaan oikeaa puhdasta Jumalan rakkautta,armoa ja henkeä.
        Olemme sen velkaa luojallemme.Velkaa siis sen että käytämme hänen meille antamaa ominaisuuttamme.
        Kaikkia asioita pitää pystyä kritisoimaan ja se onkin totuuden tiellä pysymisen ensimmäisiä edellytyksiä.." maistella hedelmää".
        Itse ajattelen näin asioista.Luotan siihen että Jumala ohjaa elämääni loppuun asti tässä tuntemassamme tämänhetkisessä maailmassamme.

        Se että ihmisen pitää myös maistaa "sontaa" kuuluu asiaan varmasti.Pitää osata irvistellä pahojen "makujen" takia.
        Pitää pystyä erottamaan hyvä ja paha.
        Rakkaudella voin ajatella teitä kaikkia .. mutta laiskuutta inhoan silloin kun halutaan nojata muiden ajattelun tulokseen..päästääksemme itsemme mukamas helpommalla" siirtämällä vastuun muiden ihmisten puheiden varaan".
        Vain Jumala on herramme!
        Kolmiyhteinen Jumalamme!

        Ajatus on silloin hyvä, kun se on omintakeinen ja kuvaa käynnissä olevaa ajatteluprosessia niin siis totuuden etsintää, miel.
        Betonoitu museototuus on kyllä totuus, siltikin.

        Kirkkohistoriasta näkyy, että kulloinkin vedetään esiin rooma-keskushallinto-myönteisiä/kielteisiä väittämiä, sen mukaan miltä Rooma katsojan silmissä näyttää. Kun näihin tutustuu, niin ajattelu saa uutta laajuutta. Ei enää ole kyllä tai ei Jällivaaralle, vaan asiain sisältö ratkaisee. Säälin Jällivaara- ja lapinvanhin-vastaisia huuhailijoita, really.


      • Matti N
        S-ystävä kirjoitti:

        Ei kannata sitä suuhunsa laittaa!
        Koiratkin sitä ulkona väistelevät :)

        Joudut meidän Mervin käsittelyyn, jos puhut noin sopimattomuuksia !


      • pELerin
        el kirahwi kirjoitti:

        Yhhyhhyhh, että mustaa makkaraa... mutta eihän sitä kannata ostaa, koska se on pahaa... ;)

        Miten sitten voi "syntyä", jos se on kuitenkin ollut jo olemassa ennen sitä "syntymistään"? Ymmärrän sen niin, että yksittäinen kristitty kyllä voi syntyä, mutta koko kristillisyys ei mitenkään enää sen jälkeen kun se on kerran syntynyt helluntaina.

        Olo on musta kuin tattaraisella...
        Kyllä Tampereelta tulee paljon hyvääkin...


      • pELerin
        el kirahwi kirjoitti:

        Yhhyhhyhh, että mustaa makkaraa... mutta eihän sitä kannata ostaa, koska se on pahaa... ;)

        Miten sitten voi "syntyä", jos se on kuitenkin ollut jo olemassa ennen sitä "syntymistään"? Ymmärrän sen niin, että yksittäinen kristitty kyllä voi syntyä, mutta koko kristillisyys ei mitenkään enää sen jälkeen kun se on kerran syntynyt helluntaina.

        Minä kun olen niin huono selittämään, niin kehotan niitä, joilla on mahdollisuus, lukemaan G Jönssonin saarnan, jonka hän on pitänyt Örebrossa v. 1967 filippiläiskirjeen 3:n luvusta. Saarna löytyy Fadersröstenissä ja Isän äänessä (1970-79, s. 536 -): Veljeni, iloitkaa Herrassa.


      • S-Ystävä
        Matti N kirjoitti:

        Joudut meidän Mervin käsittelyyn, jos puhut noin sopimattomuuksia !

        Kuulostaa sen verran vaaralliselta että parempi olla kertomatta havaintoja..koirien käytöksestä :)

        Hyvä se on että jotkut pitävät ,koska toiset eivät pidä.Näin on tasapainoa olemassa.


      • el kirahwi
        S-Ystävä kirjoitti:

        Kuulostaa sen verran vaaralliselta että parempi olla kertomatta havaintoja..koirien käytöksestä :)

        Hyvä se on että jotkut pitävät ,koska toiset eivät pidä.Näin on tasapainoa olemassa.

        Tapahtuipa kerran, että kaksi ekonomia kävelivät Kaivopuistossa lounastunnillaan...

        Toinen näki maassa "mustaa makkaraa" ja päätti kokeilla kollegansa ahneutta, ja ehdotti pientä diiliä: "Hei, jos syöt tuon niin saat miljoonan!" Toinen mietti hetken ja päätti sen olevan aika paljon rahaa, joten pisteli "mustan makkaran" suihinsa ja jäi tyytyväisenä miettimään pian tilille vilahtavaa miljoonaa.

        Jokin jäi kai kuitenkin hieman vaivaamaan, koska hetken kuluttua "mustaa makkaraa" hetki aikaisemmin syönyt ekonomi taas läjän "mustaa makkaraa" maassa nähdessään päätti testata sitä toista ekonomia samalla kysymyksellä. Ja toisenkin ekonomin mielestä se oli myös aika paljon rahaa, ja saipa suunsa täyteen hänkin herkullista "mustaa makkaraa" ja jäi odottelemaan miljoonaansa.

        Ekonomien aivot jatkoivat raksuttamistaan, ja niinpä toinen kysyikin hetken kuluttua toiselta: "Mutta hei oliko tässä nyt oikeastaan mitään järkeä? Minä söin - sain miljoonan... Sinä söit - sait miljoonan... Kuka voitti?"

        Toisella oli kuitenkin lohdutus valmiina takataskussaan: "Mutta oli meillä kuule *&#%§:n hyvä liikevaihto!"

        Disclaimer: Tarkoituksena ei ole loukata millään tavalla sen paremmin Merviä ja Mattia tai heitä lähellä olevia yhteisöjä, sen paremmin kuin ekonomeja tai Kaivopuistossa kävelijöitä (viimeksimainitut sitä paitsi sattuisivat jossain määrin myös omaan nilkkaan...).


      • Savupojat
        el kirahwi kirjoitti:

        Tapahtuipa kerran, että kaksi ekonomia kävelivät Kaivopuistossa lounastunnillaan...

        Toinen näki maassa "mustaa makkaraa" ja päätti kokeilla kollegansa ahneutta, ja ehdotti pientä diiliä: "Hei, jos syöt tuon niin saat miljoonan!" Toinen mietti hetken ja päätti sen olevan aika paljon rahaa, joten pisteli "mustan makkaran" suihinsa ja jäi tyytyväisenä miettimään pian tilille vilahtavaa miljoonaa.

        Jokin jäi kai kuitenkin hieman vaivaamaan, koska hetken kuluttua "mustaa makkaraa" hetki aikaisemmin syönyt ekonomi taas läjän "mustaa makkaraa" maassa nähdessään päätti testata sitä toista ekonomia samalla kysymyksellä. Ja toisenkin ekonomin mielestä se oli myös aika paljon rahaa, ja saipa suunsa täyteen hänkin herkullista "mustaa makkaraa" ja jäi odottelemaan miljoonaansa.

        Ekonomien aivot jatkoivat raksuttamistaan, ja niinpä toinen kysyikin hetken kuluttua toiselta: "Mutta hei oliko tässä nyt oikeastaan mitään järkeä? Minä söin - sain miljoonan... Sinä söit - sait miljoonan... Kuka voitti?"

        Toisella oli kuitenkin lohdutus valmiina takataskussaan: "Mutta oli meillä kuule *&#%§:n hyvä liikevaihto!"

        Disclaimer: Tarkoituksena ei ole loukata millään tavalla sen paremmin Merviä ja Mattia tai heitä lähellä olevia yhteisöjä, sen paremmin kuin ekonomeja tai Kaivopuistossa kävelijöitä (viimeksimainitut sitä paitsi sattuisivat jossain määrin myös omaan nilkkaan...).

        Savupoikien mustanmakkaravalmistamo pyytää saada kertoa, että mustan makkaran alkuperäinen nimi on ollut sianverimakkara.


      • Nuin
        pELerin kirjoitti:

        Kirjoitin Raattamaata lainaten: "Mutta niin kuin Jeesus on syntynyt Betlehemin tallissa, samoiten on elävä kristillisyys syntynyt AIKAKAUDESSAMME halvassa Ruotsin Lapissa"

        Ei tässä nyt ihan hölmöjä olla vaikkain yksinkertaisia. Voisit itse mennä jonnekin lukukurssille, ettei tarvitse vääristellä.

        noin vuonna 1842 Ruotsi lapissa, tiedän se hyvin. Tänään esimerkiksi länsilestadiolaisia on Ruotsissa niin sanotusti "paukuttelemassa henskeleitään" enään noin 1000. Muista ryhmistä en tiedä.

        Kyllä siinä tarvitaan nimenomaan nöyryyttä, ottaa ansiottomana Jumalan armo vastaan lahaksi Jeesuksen Kristuksen kautta.

        Onkohan nyt käynyt niin, että oman ansion rääpäleet oman ansion rääpäleet ovat tulleet vähän liian näkyvään asemaan tässä herätysliikkeessä. Katson aiheelliseksi kysyä.

        Mikä lestadiolaisiin on nyt sitten mennyt, kun eri mittaiset ja eri levyiset lest.henskelit niin kovin ovat alkaneet paukahdella, vähän joka puolella. Ja ylpeydestä kaarella pullottavia rintoja paistaa siellä ja täällä, niin että silmiä tuppaa häikäisemään.

        Eivätkö lestadiolaiset enää tarvitsekaan itse parannusta, kuten kävi laudikean seurakunnan.
        "En minä enää mitään tarvitse, olen rikastunut", sanoi hän. Etkäs näe ettäs ontuva alaston ja sokea olet, hän sai vastauksen.

        On todella peilin aika tämän nimen alla kulkevissa liikkeissä. On aika tutkia sitä, missä tulisi tehdä parannusta omista virheistä ja todellisista synneistä, ja missä on rakkaus ja syntisistä huolehtiminen.

        Enää ei riitä selitykseksi se, että saatana on ja asuu kirkoissa, muissa uskovissa, jumalattomissa, jumalisissa ja ties missä.
        On tutkittava mitä tuhoa saatana on tehnyt lestadiolaisten parissa ja rukoiltava armoa Jeesukselta Kristukselta. Tarkoittaa että pitää tehdä parannus, eli pitää kääntyä Jumalan puoleen omilta himojen tieltä.

        Projisoimalla synti kaikkiin muihin ja rakentamalla korkeat muurit ympärille, ei lestadiolaisten asia muuta tee, kun happanee lisää. Pitää puhkaista suuri paise ja tehdä parannus sälkissä ja tuhkassa.



        Elävä kristillisyys on sen sijaan aina ollut, maailman alusta asti. Mistä Lestadiuskaan olisi kuullut evankeliumin, ellei juuri elävältä kristityltä. Milla Glementsdottir oli uuslukijaisia, joka on sen aikainen pietisyinen herätysliike. Kyllä näitä herätysliikkeitä on ajan saatossa tullut ja mennyt. Tulenee aika jolloin voimme lukea lestadiolaisuudestakin menneessä muodossa, kuten nyt jostakin uuslukijaisuudesta.

        Lestadiolaisuus ei ole Kristusta tänne maailmaan tuonut, eikä Kristusta täältä mukanaan minnekään vie.

        Kristillidsyys on ollut ja on aina, maailman loppuun asti. Nytki tällä hetkellä on useita satoja miljoonia kristityitä, josta lestadiolaisia on vai joku tuhannesosa promillea. Eikä meille lestadiolaisillekaan ole annettu karsimakirvestä, pankaa se nyt mieleenne veljet ja sisaret.

        Turha sitä on kovasti sellaisen kirpun paukutella täällä pohjolassa henskeleitään.

        Jumalalta Kristuksen kautta se on armo lahjaksi syntisen saatava olipa tuo kristitty sitten lestadiolainen, tai jonkun muun yhdistyksen nimen alla.

        Pakko se on nöyrtyä Jumalan väkevän käden alle siis myöskin lestadiolaisen.

        Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.

        Ilm. 3:18   Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
        Ilm. 3:19   Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.


      • pELerin
        el kirahwi kirjoitti:

        Tapahtuipa kerran, että kaksi ekonomia kävelivät Kaivopuistossa lounastunnillaan...

        Toinen näki maassa "mustaa makkaraa" ja päätti kokeilla kollegansa ahneutta, ja ehdotti pientä diiliä: "Hei, jos syöt tuon niin saat miljoonan!" Toinen mietti hetken ja päätti sen olevan aika paljon rahaa, joten pisteli "mustan makkaran" suihinsa ja jäi tyytyväisenä miettimään pian tilille vilahtavaa miljoonaa.

        Jokin jäi kai kuitenkin hieman vaivaamaan, koska hetken kuluttua "mustaa makkaraa" hetki aikaisemmin syönyt ekonomi taas läjän "mustaa makkaraa" maassa nähdessään päätti testata sitä toista ekonomia samalla kysymyksellä. Ja toisenkin ekonomin mielestä se oli myös aika paljon rahaa, ja saipa suunsa täyteen hänkin herkullista "mustaa makkaraa" ja jäi odottelemaan miljoonaansa.

        Ekonomien aivot jatkoivat raksuttamistaan, ja niinpä toinen kysyikin hetken kuluttua toiselta: "Mutta hei oliko tässä nyt oikeastaan mitään järkeä? Minä söin - sain miljoonan... Sinä söit - sait miljoonan... Kuka voitti?"

        Toisella oli kuitenkin lohdutus valmiina takataskussaan: "Mutta oli meillä kuule *&#%§:n hyvä liikevaihto!"

        Disclaimer: Tarkoituksena ei ole loukata millään tavalla sen paremmin Merviä ja Mattia tai heitä lähellä olevia yhteisöjä, sen paremmin kuin ekonomeja tai Kaivopuistossa kävelijöitä (viimeksimainitut sitä paitsi sattuisivat jossain määrin myös omaan nilkkaan...).

        Jään odottelemaan sitä miljoonaa tililleni... Eräpäiväksi voisi laittaa vaikkapa elokuun 1. pvän.


      • pELerin
        Nuin kirjoitti:

        noin vuonna 1842 Ruotsi lapissa, tiedän se hyvin. Tänään esimerkiksi länsilestadiolaisia on Ruotsissa niin sanotusti "paukuttelemassa henskeleitään" enään noin 1000. Muista ryhmistä en tiedä.

        Kyllä siinä tarvitaan nimenomaan nöyryyttä, ottaa ansiottomana Jumalan armo vastaan lahaksi Jeesuksen Kristuksen kautta.

        Onkohan nyt käynyt niin, että oman ansion rääpäleet oman ansion rääpäleet ovat tulleet vähän liian näkyvään asemaan tässä herätysliikkeessä. Katson aiheelliseksi kysyä.

        Mikä lestadiolaisiin on nyt sitten mennyt, kun eri mittaiset ja eri levyiset lest.henskelit niin kovin ovat alkaneet paukahdella, vähän joka puolella. Ja ylpeydestä kaarella pullottavia rintoja paistaa siellä ja täällä, niin että silmiä tuppaa häikäisemään.

        Eivätkö lestadiolaiset enää tarvitsekaan itse parannusta, kuten kävi laudikean seurakunnan.
        "En minä enää mitään tarvitse, olen rikastunut", sanoi hän. Etkäs näe ettäs ontuva alaston ja sokea olet, hän sai vastauksen.

        On todella peilin aika tämän nimen alla kulkevissa liikkeissä. On aika tutkia sitä, missä tulisi tehdä parannusta omista virheistä ja todellisista synneistä, ja missä on rakkaus ja syntisistä huolehtiminen.

        Enää ei riitä selitykseksi se, että saatana on ja asuu kirkoissa, muissa uskovissa, jumalattomissa, jumalisissa ja ties missä.
        On tutkittava mitä tuhoa saatana on tehnyt lestadiolaisten parissa ja rukoiltava armoa Jeesukselta Kristukselta. Tarkoittaa että pitää tehdä parannus, eli pitää kääntyä Jumalan puoleen omilta himojen tieltä.

        Projisoimalla synti kaikkiin muihin ja rakentamalla korkeat muurit ympärille, ei lestadiolaisten asia muuta tee, kun happanee lisää. Pitää puhkaista suuri paise ja tehdä parannus sälkissä ja tuhkassa.



        Elävä kristillisyys on sen sijaan aina ollut, maailman alusta asti. Mistä Lestadiuskaan olisi kuullut evankeliumin, ellei juuri elävältä kristityltä. Milla Glementsdottir oli uuslukijaisia, joka on sen aikainen pietisyinen herätysliike. Kyllä näitä herätysliikkeitä on ajan saatossa tullut ja mennyt. Tulenee aika jolloin voimme lukea lestadiolaisuudestakin menneessä muodossa, kuten nyt jostakin uuslukijaisuudesta.

        Lestadiolaisuus ei ole Kristusta tänne maailmaan tuonut, eikä Kristusta täältä mukanaan minnekään vie.

        Kristillidsyys on ollut ja on aina, maailman loppuun asti. Nytki tällä hetkellä on useita satoja miljoonia kristityitä, josta lestadiolaisia on vai joku tuhannesosa promillea. Eikä meille lestadiolaisillekaan ole annettu karsimakirvestä, pankaa se nyt mieleenne veljet ja sisaret.

        Turha sitä on kovasti sellaisen kirpun paukutella täällä pohjolassa henskeleitään.

        Jumalalta Kristuksen kautta se on armo lahjaksi syntisen saatava olipa tuo kristitty sitten lestadiolainen, tai jonkun muun yhdistyksen nimen alla.

        Pakko se on nöyrtyä Jumalan väkevän käden alle siis myöskin lestadiolaisen.

        Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.

        Ilm. 3:18   Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
        Ilm. 3:19   Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.

        Sinä olet valitettavasti jäänyt piehtaroimaan siihen "blummilaiseen teologiaasi", jonka yhtenä pääopinkappaleena on Ruotsin kristillisyyden halventaminen. Mene itse joskus katsomaan, kuinka siellä uskotaan. Käy toteamassa kuinka rukoushuoneita rakennetaan (Uppsala, Luulaja) ja korjataan. Minusta se ei lainkaan osoita, että elävä kristillisyys olisi siellä loppumassa. Se on vain sinun ja kaltaistesi toiveajattelua, mutta ei Jumala anna teille kunniaansa tässäkään asiassa.

        Nuin: "Lestadiolaisuus ei ole Kristusta tänne maailmaan tuonut."
        - Nämä ovat sinun hourauksiasi. Kuka sellaista on muka väittänyt?

        Nuin: "Nytki tällä hetkellä on useita satoja miljoonia kristityitä, josta lestadiolaisia on vai joku tuhannesosa promillea."
        - Minä puhun elävistä kristityistä. En esim. niistä kirkon papeista, joista Raattamaa sanoo: Papisto parantakoon ensin oppinsa ja katsokoon sitten, mitä vikaa olisi kritittyjen opetuksissa…

        Sinulle lopputoivotukseksi Gunnar Jönssonin saarnaa (joka tosin sopii erinomaisesti myös minulle varoitukseksi):

        "Välistä on käynyt niin, että kristitty on alkanut ainoastaan valvomaan yhdeltä puolelta ja on käynyt niin, että hän on alkanut tulla silmäpuoleksi aivan niin kuin Laestadius sanoo yhdessä palmusunnuntain saarnassaan, että jos sinä tunnet mitä kuusi perkelettä vaikuttaa niin seitsemäs perkele tulee ja kaataa sinut. - - - Laestadius sanoo samassa saarnassaan, että ihminen saa rautanaulan sydämeensä jotakin kristittyä tai jotakin saarnaajaa kohtaan ja tämä rautanaula on niin salainen, että ihminen tuskin itse voi sitä ymmärtää ja sen tähden on valvominen tarpeellinen ja että koettelemme itseämme, millä paikalla omattuntomme ovat seisomassa."

        Eikö ollut hyvin sanottu?


      • Weltsu
        pELerin kirjoitti:

        Kirjoitin Raattamaata lainaten: "Mutta niin kuin Jeesus on syntynyt Betlehemin tallissa, samoiten on elävä kristillisyys syntynyt AIKAKAUDESSAMME halvassa Ruotsin Lapissa"

        Ei tässä nyt ihan hölmöjä olla vaikkain yksinkertaisia. Voisit itse mennä jonnekin lukukurssille, ettei tarvitse vääristellä.

        Missäs vaiheessa se elävä Kristillisyys on kuollut jos se kerran on syntynyt toisen kerran siellä lapissa? Oletko sama tyyppi joka yrittää jauhaa mulle noita samoja juttuja mun kotisivujen vieraskirjassa www.weltsu.net ?


      • Eliza
        Weltsu kirjoitti:

        Missäs vaiheessa se elävä Kristillisyys on kuollut jos se kerran on syntynyt toisen kerran siellä lapissa? Oletko sama tyyppi joka yrittää jauhaa mulle noita samoja juttuja mun kotisivujen vieraskirjassa www.weltsu.net ?

        Tämä oli oivaltava kysymys ! Pelerinin vastausta odotellen !


      • Eliza
        pELerin kirjoitti:

        Sinä olet valitettavasti jäänyt piehtaroimaan siihen "blummilaiseen teologiaasi", jonka yhtenä pääopinkappaleena on Ruotsin kristillisyyden halventaminen. Mene itse joskus katsomaan, kuinka siellä uskotaan. Käy toteamassa kuinka rukoushuoneita rakennetaan (Uppsala, Luulaja) ja korjataan. Minusta se ei lainkaan osoita, että elävä kristillisyys olisi siellä loppumassa. Se on vain sinun ja kaltaistesi toiveajattelua, mutta ei Jumala anna teille kunniaansa tässäkään asiassa.

        Nuin: "Lestadiolaisuus ei ole Kristusta tänne maailmaan tuonut."
        - Nämä ovat sinun hourauksiasi. Kuka sellaista on muka väittänyt?

        Nuin: "Nytki tällä hetkellä on useita satoja miljoonia kristityitä, josta lestadiolaisia on vai joku tuhannesosa promillea."
        - Minä puhun elävistä kristityistä. En esim. niistä kirkon papeista, joista Raattamaa sanoo: Papisto parantakoon ensin oppinsa ja katsokoon sitten, mitä vikaa olisi kritittyjen opetuksissa…

        Sinulle lopputoivotukseksi Gunnar Jönssonin saarnaa (joka tosin sopii erinomaisesti myös minulle varoitukseksi):

        "Välistä on käynyt niin, että kristitty on alkanut ainoastaan valvomaan yhdeltä puolelta ja on käynyt niin, että hän on alkanut tulla silmäpuoleksi aivan niin kuin Laestadius sanoo yhdessä palmusunnuntain saarnassaan, että jos sinä tunnet mitä kuusi perkelettä vaikuttaa niin seitsemäs perkele tulee ja kaataa sinut. - - - Laestadius sanoo samassa saarnassaan, että ihminen saa rautanaulan sydämeensä jotakin kristittyä tai jotakin saarnaajaa kohtaan ja tämä rautanaula on niin salainen, että ihminen tuskin itse voi sitä ymmärtää ja sen tähden on valvominen tarpeellinen ja että koettelemme itseämme, millä paikalla omattuntomme ovat seisomassa."

        Eikö ollut hyvin sanottu?

        Niin, meidän uskomme ei seiso eikä kaadu sen mukaan, mitä Ruotsissa on tai ei ole. Kun etsikkoaika on ollut taannoin jossain maailmankolkassa päättymäisillään, silloin uskovien määrä on hitaasti tai nopeasti romahtanut ja sitten loppunut. Kuitenkaan viimeinen uskova ei ole ollut sen huonompi uskova kuin toiseksi tai kolmanneksi viimeinen. Määrä ja laatu ei liity toisiinsa.

        Sen tähdentäminen, mitä arvelee olevan Ruotsissa tai Norjassa on kyllä epäolennaista. Samala kun tähdennetään naapuriseurakunnan minimoitumista, nousee tärkeäksi juuri tämä, että sitä täytyy korostaa. Riippumatta siitä, onko se totta vai ei.

        Samoin B.:n arviointi on vallan epäolennaista ja yksityishenkilöön käyvää. Hänen kirjansa painii tieteen sarjassa, osana pitkää pohdintatutkimusteologisten kirjojen jatkumoa.

        Vaikka itse kanan luottamusta etsikkoaikamme Beetlehemiin, niin minulle on kalliita ja rakkaita ne, jotka ei piittaa rajantakaisista.

        Pahinta on se, että ensin ollaan viittaavinaan kintaalla länteen, mutta sitten jaksetaan kumminkin pureskella aihetta. Sehän on kohta kuin ateisti joka uskoo siihen ettei usko. Siis luottamaton luottaa siihen ettei luota. Tämä on tosi rapakivinen perustus.

        Esim Weltsu lähestyy asiaa rehellisesti, oivaltavasti ja puolueettoman avoimesti, kun taas leevin pappeus lähestyy asiaa niin että se oli Gunnar....


      • Totuudentoitottaja
        pELerin kirjoitti:

        Sinä olet valitettavasti jäänyt piehtaroimaan siihen "blummilaiseen teologiaasi", jonka yhtenä pääopinkappaleena on Ruotsin kristillisyyden halventaminen. Mene itse joskus katsomaan, kuinka siellä uskotaan. Käy toteamassa kuinka rukoushuoneita rakennetaan (Uppsala, Luulaja) ja korjataan. Minusta se ei lainkaan osoita, että elävä kristillisyys olisi siellä loppumassa. Se on vain sinun ja kaltaistesi toiveajattelua, mutta ei Jumala anna teille kunniaansa tässäkään asiassa.

        Nuin: "Lestadiolaisuus ei ole Kristusta tänne maailmaan tuonut."
        - Nämä ovat sinun hourauksiasi. Kuka sellaista on muka väittänyt?

        Nuin: "Nytki tällä hetkellä on useita satoja miljoonia kristityitä, josta lestadiolaisia on vai joku tuhannesosa promillea."
        - Minä puhun elävistä kristityistä. En esim. niistä kirkon papeista, joista Raattamaa sanoo: Papisto parantakoon ensin oppinsa ja katsokoon sitten, mitä vikaa olisi kritittyjen opetuksissa…

        Sinulle lopputoivotukseksi Gunnar Jönssonin saarnaa (joka tosin sopii erinomaisesti myös minulle varoitukseksi):

        "Välistä on käynyt niin, että kristitty on alkanut ainoastaan valvomaan yhdeltä puolelta ja on käynyt niin, että hän on alkanut tulla silmäpuoleksi aivan niin kuin Laestadius sanoo yhdessä palmusunnuntain saarnassaan, että jos sinä tunnet mitä kuusi perkelettä vaikuttaa niin seitsemäs perkele tulee ja kaataa sinut. - - - Laestadius sanoo samassa saarnassaan, että ihminen saa rautanaulan sydämeensä jotakin kristittyä tai jotakin saarnaajaa kohtaan ja tämä rautanaula on niin salainen, että ihminen tuskin itse voi sitä ymmärtää ja sen tähden on valvominen tarpeellinen ja että koettelemme itseämme, millä paikalla omattuntomme ovat seisomassa."

        Eikö ollut hyvin sanottu?

        Pitää muistuttaa, etteivät ihmiset mene harhaan: Jönsson hyväksyi Laestadiuksen saarnojen karsimisen. Se on petos. Mitähän sanottaisiin jos nykyään esim Kalevalasta vaihdettaisiin joitakin sanoja toisiin kuten Laestadiuksen saarnoista. (Esim pirunpaska vaihdettiin lohikäärmeen myrkyksi).
        rehellinen ja totuudellinen kristitty olisi antanut niitten sanojen olla paikallaan ja jos ne olisivat tuntuneet vastenmielisiltä tai vääriltä, niin rehellinen kristitty olisi päättänyt ettei lestadiolaisuus sovi hänelle.


      • S-Ystävä
        Totuudentoitottaja kirjoitti:

        Pitää muistuttaa, etteivät ihmiset mene harhaan: Jönsson hyväksyi Laestadiuksen saarnojen karsimisen. Se on petos. Mitähän sanottaisiin jos nykyään esim Kalevalasta vaihdettaisiin joitakin sanoja toisiin kuten Laestadiuksen saarnoista. (Esim pirunpaska vaihdettiin lohikäärmeen myrkyksi).
        rehellinen ja totuudellinen kristitty olisi antanut niitten sanojen olla paikallaan ja jos ne olisivat tuntuneet vastenmielisiltä tai vääriltä, niin rehellinen kristitty olisi päättänyt ettei lestadiolaisuus sovi hänelle.

        Raamatusta on vaihdettu sanoja.Mitä tapahtui?
        Minussa se herätti kauhistusta.
        mm edesmennyt adolf enrooth käännöskomitean töitä tarkastellessaan(käännös 1992) totesi että perkele on luonnekuvaus ja se pitää säilyttää ramatussa.
        ..se poistettiin kuitenkin.
        Totta se adolf puhui mutta ihmiset eivät halua kohdata totuutta.Sievistelyä ja valheessa piehtarointia ihannoidaan.
        Muutenhan se voisi pian koskettaa itseä jos totuuksia alettaisiin tutkimaan.


      • pilviveikko
        Totuudentoitottaja kirjoitti:

        Pitää muistuttaa, etteivät ihmiset mene harhaan: Jönsson hyväksyi Laestadiuksen saarnojen karsimisen. Se on petos. Mitähän sanottaisiin jos nykyään esim Kalevalasta vaihdettaisiin joitakin sanoja toisiin kuten Laestadiuksen saarnoista. (Esim pirunpaska vaihdettiin lohikäärmeen myrkyksi).
        rehellinen ja totuudellinen kristitty olisi antanut niitten sanojen olla paikallaan ja jos ne olisivat tuntuneet vastenmielisiltä tai vääriltä, niin rehellinen kristitty olisi päättänyt ettei lestadiolaisuus sovi hänelle.

        Pitää muistuttaa että on ihan sama vaikka se pirunpaska olisi vaihdettu kaurapuuroksi. Loppupelissä lestadiuksen saarnat on pidetty tietyssä tilanteessa tietylle yleisölle eli ne sisältävät normaalin osan astianmakua eli ihmislöpinää. Vai onko sittenkin niin että lestadius on kuollut puolestasi ristillä? Ymmärtäisin jos kysymys olisi raamatun sanojen muuttamisesta mutta että lestadiuksen. Mielestäni koko 20-luvulla alkanut Perinne että lestadiuksen saarna on luettava joka seuratilaisuuden alussa on sieltä minne aurinko ei paista. Onneksi jotkin saarnaajat ovat jo luettaneet lutherin saarnoja Lasse-sedän satujen sijasta.


      • Totuudentorvi
        pilviveikko kirjoitti:

        Pitää muistuttaa että on ihan sama vaikka se pirunpaska olisi vaihdettu kaurapuuroksi. Loppupelissä lestadiuksen saarnat on pidetty tietyssä tilanteessa tietylle yleisölle eli ne sisältävät normaalin osan astianmakua eli ihmislöpinää. Vai onko sittenkin niin että lestadius on kuollut puolestasi ristillä? Ymmärtäisin jos kysymys olisi raamatun sanojen muuttamisesta mutta että lestadiuksen. Mielestäni koko 20-luvulla alkanut Perinne että lestadiuksen saarna on luettava joka seuratilaisuuden alussa on sieltä minne aurinko ei paista. Onneksi jotkin saarnaajat ovat jo luettaneet lutherin saarnoja Lasse-sedän satujen sijasta.

        Kyllä sinunkin täytyy ainakin mielessäsi myöntää ettei se kyllä ihan samaa vaikutusta anna, jos sanoo kaurapuuro tai pirunpaska. Kyllä jälkimmäinen maistuu paljon pahemmalta.
        Onhan Lutherinkin saarnakirjoista vaihdettu sanoja. Sellaisia sanoja, jotka ovat tuntuneet vastenmielisiltä.
        En ole luterilais- enkä lestadiolaisuskovainen, mutta tutkinut asioita. (Uskon uuteen maternaaliseen aikakauteen)
        Ja olen sitä mieltä että tekijänoikeus on Laestadiuksellakin!! Olisivat pitäneet Laestadiuksen saarnat sellaisina kuin ovat, ja kirjoittaneet oman saarnakirjan jos erilaista halusivat, eikä laittaneet Laestadiuksen nimeä ollenkaan kirjaan! Vain maininnan, että joitakin kohtia lainattu Laestadiukselta tms.
        Petos mikä petos!
        Olen samaa mieltä että Raamattu on tärkein kristinuskovaisille. Mutta on sitäkin muutettu. Ei ainoastaan kieltä, vaan sanoja, niin että merkitys on joko vesittynyt tai muuttunut.


      • S-Ystävä
        Totuudentorvi kirjoitti:

        Kyllä sinunkin täytyy ainakin mielessäsi myöntää ettei se kyllä ihan samaa vaikutusta anna, jos sanoo kaurapuuro tai pirunpaska. Kyllä jälkimmäinen maistuu paljon pahemmalta.
        Onhan Lutherinkin saarnakirjoista vaihdettu sanoja. Sellaisia sanoja, jotka ovat tuntuneet vastenmielisiltä.
        En ole luterilais- enkä lestadiolaisuskovainen, mutta tutkinut asioita. (Uskon uuteen maternaaliseen aikakauteen)
        Ja olen sitä mieltä että tekijänoikeus on Laestadiuksellakin!! Olisivat pitäneet Laestadiuksen saarnat sellaisina kuin ovat, ja kirjoittaneet oman saarnakirjan jos erilaista halusivat, eikä laittaneet Laestadiuksen nimeä ollenkaan kirjaan! Vain maininnan, että joitakin kohtia lainattu Laestadiukselta tms.
        Petos mikä petos!
        Olen samaa mieltä että Raamattu on tärkein kristinuskovaisille. Mutta on sitäkin muutettu. Ei ainoastaan kieltä, vaan sanoja, niin että merkitys on joko vesittynyt tai muuttunut.

        ..että Raamattu ei ole Raamattu koska sitä on muutettu?
        Pitäisikö siis esim.1992 muunnos muuttaa myös nimeään?
        Nykyinen Raamattu nimeä kantava 1992 kirja on petosta.

        Heh.. tekijänoikeuksista tuli mieleeni että tehdäänköhän muutokset juuri siksi että joku voi sanoa tehneensä osan kirjaa..ja jopa vaatia tekijän oikeuksia.

        No oikeasti asia on vakava ja ehdottomasti väärin että muunnokset kantavat samaa nimeä.
        Oikeampi nimi olisi "Raamattumuunnos" tai "muunnos raamatusta sievälle ihmiselle" ..?

        "Mansikanpoimijan tuulihattukäännös jossa käytetty osia Raamatusta" ?

        Kyllä löytyisi todellisempia nimiäkin ..ja jopa hauskoja näille vitsimielellä tehdyille käännöksillekin.


      • pELerin
        Weltsu kirjoitti:

        Missäs vaiheessa se elävä Kristillisyys on kuollut jos se kerran on syntynyt toisen kerran siellä lapissa? Oletko sama tyyppi joka yrittää jauhaa mulle noita samoja juttuja mun kotisivujen vieraskirjassa www.weltsu.net ?

        Luulin jo vastanneeni tuolla yllä samaan kysymykseen. Mutta haetaan hieman rautalankaa ja otetaan vielä kerran.

        1. Minä siteerasin Juhani Raattamaata, joten en ehkä voi tyhjentävästi vastata hänen puolestaan.

        2. Puhutaan etsikkoajoista, jolloin Jumala erityisellä tavalla kutsuu ihmisiä armonsa osallisuuteen. (Esim. Luther sanoo, kuinka etsikkoaika on niin kuin sadekuuro, joka liikkuu paikasta toiseen. Ja kun se on ollut yhdessä paikassa, ei se enää sinne palaa.) Tällaiset suuret heräykset tapahtuivat Ruotsin Lapissa kun Laestadius alkoi saarnata "elävällä äänellä". Samaa työtä tekivät hänen työtoverinsa, jolloin heräys levisi Norjaan ja Suomeen ja vielä valtameren yli Amerikkaan. Jos nämä tapaukset eivät ole tiedossanne, pyydän ystävällisesti tutustumaan alan kirjallisuuteen.
        Ainakin minä olen kuullut selitettävän, että elävä kristillisyys on aina joskus ollut enempi kätkettynä, ja sitten taas leimahtanut voimalla palamaan. Sitä minun mielestäni Raattamaa tarkoittaa, kun puhuu kristillisyyden syntymisestä Ruotsin Lapissa. Siltikin jokaisen yksilön on täytynyt kokea henkilökohtaisesti uskoontulo. (Lukekaa myös Raattamaan kirjeet ja kirjoitukset!)

        3. En ole surffaillut Weltsun kotisivulla, en myöskään kirjoittanut vieraskirjaasi yhtään mitään. Enkä aio enempää jauhaa näitä juttuja, koska se tuntuu häiritsevän. Sinun vieraskirjassasi siis jauhaa joku toinen.

        4. Minulle ei ole kukaan pystynyt Raamatusta näyttämään, millä perusteella kristillisyys pitäisi hajoittaa kahteen tai useampaan joukkoon. Siksi minun on niin vaikea ymmärtää niitä pyrkimyksiä, joita joillakin tahoilla nykyään on ja jotka pyrkimykset tulevat selvästi esille täälläkin joissakin puheenvuoroissa.

        5. Nuin-veljen huuto Ruotsin länsilestadiolaisten loppumisesta on täysin identtinen sen huudon kanssa, joka kuultiin noin 100 vuotta sitten, kun eriseuraiset sanoivat: Kohta ei ole Purnulla kuin pivontäysi lappalaisia... Mutta kuten sanottu, Jumala ei kysy meiltä miten hänen tulisi asiat ratkaista.

        6. Minä en ole mikään tiukkis, jos joku niin kuvittelee. Olen tavallinen takarivin kristitty (en ole onnistunut edes pikkusaarnaajaksi pääsemään ;-), jolla ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin syntisenä uskoa. Omat helmasynnit tekevät uskomisen joskus tosityölääksi. Sen takia minusta on erityisen vaikeaa kestää riitoja kristillisyydessä, kun ei aina jaksa taistella edes omaa turmelusta vastaan. Kyllä minä TIEDÄN mistä apu löytyisi: Mennä iltakävelylle Golgatalle ja aamulenkille ylösnousemisen kedolle, mutta kun on niin paljon muita valvomisia.

        7. Elisalle vielä. Minusta julkista teosta saa julkisesti repostella. Oli tieteellinen tai ei. Mutta valehdella ei saa.

        8. Toivotan hyvää kesän jatkoa kaikille. Vaikenen nyt joksikin aikaa.(Haluaisin oikeastaan lopettaa nämä vänkäämiset, mutta en tiedä pystynkö.) Pyydän kaikkia loukkauksia anteeksi.


      • pELerin
        Totuudentoitottaja kirjoitti:

        Pitää muistuttaa, etteivät ihmiset mene harhaan: Jönsson hyväksyi Laestadiuksen saarnojen karsimisen. Se on petos. Mitähän sanottaisiin jos nykyään esim Kalevalasta vaihdettaisiin joitakin sanoja toisiin kuten Laestadiuksen saarnoista. (Esim pirunpaska vaihdettiin lohikäärmeen myrkyksi).
        rehellinen ja totuudellinen kristitty olisi antanut niitten sanojen olla paikallaan ja jos ne olisivat tuntuneet vastenmielisiltä tai vääriltä, niin rehellinen kristitty olisi päättänyt ettei lestadiolaisuus sovi hänelle.

        Jönsson ei kirjoittanut yhtään postillaa. Sen sijaan saarnasi paljon ja kalliisti.
        Voi kuinka ikävöinkään niitä aikoja...

        Boreman KÄÄNSI Laestadiuksen saarnoja. Katsopa esipuheesta, miten hän selvittää käännöstyötään.
        Muistaakseni hän myös selittää dyvelsträck sanaa jotenkin siellä sanastossa. Voi olla ettei Evangeliepostilla ole täydellinen, mutta totuus on se että postillaa käytettiin vain tekosyynä rettelöintiin.

        Kerropa kaikki kohdat (tai edes yksi), jossa ko. postillassa olisi väärä opetus.


      • S-Ystävä
        pELerin kirjoitti:

        Luulin jo vastanneeni tuolla yllä samaan kysymykseen. Mutta haetaan hieman rautalankaa ja otetaan vielä kerran.

        1. Minä siteerasin Juhani Raattamaata, joten en ehkä voi tyhjentävästi vastata hänen puolestaan.

        2. Puhutaan etsikkoajoista, jolloin Jumala erityisellä tavalla kutsuu ihmisiä armonsa osallisuuteen. (Esim. Luther sanoo, kuinka etsikkoaika on niin kuin sadekuuro, joka liikkuu paikasta toiseen. Ja kun se on ollut yhdessä paikassa, ei se enää sinne palaa.) Tällaiset suuret heräykset tapahtuivat Ruotsin Lapissa kun Laestadius alkoi saarnata "elävällä äänellä". Samaa työtä tekivät hänen työtoverinsa, jolloin heräys levisi Norjaan ja Suomeen ja vielä valtameren yli Amerikkaan. Jos nämä tapaukset eivät ole tiedossanne, pyydän ystävällisesti tutustumaan alan kirjallisuuteen.
        Ainakin minä olen kuullut selitettävän, että elävä kristillisyys on aina joskus ollut enempi kätkettynä, ja sitten taas leimahtanut voimalla palamaan. Sitä minun mielestäni Raattamaa tarkoittaa, kun puhuu kristillisyyden syntymisestä Ruotsin Lapissa. Siltikin jokaisen yksilön on täytynyt kokea henkilökohtaisesti uskoontulo. (Lukekaa myös Raattamaan kirjeet ja kirjoitukset!)

        3. En ole surffaillut Weltsun kotisivulla, en myöskään kirjoittanut vieraskirjaasi yhtään mitään. Enkä aio enempää jauhaa näitä juttuja, koska se tuntuu häiritsevän. Sinun vieraskirjassasi siis jauhaa joku toinen.

        4. Minulle ei ole kukaan pystynyt Raamatusta näyttämään, millä perusteella kristillisyys pitäisi hajoittaa kahteen tai useampaan joukkoon. Siksi minun on niin vaikea ymmärtää niitä pyrkimyksiä, joita joillakin tahoilla nykyään on ja jotka pyrkimykset tulevat selvästi esille täälläkin joissakin puheenvuoroissa.

        5. Nuin-veljen huuto Ruotsin länsilestadiolaisten loppumisesta on täysin identtinen sen huudon kanssa, joka kuultiin noin 100 vuotta sitten, kun eriseuraiset sanoivat: Kohta ei ole Purnulla kuin pivontäysi lappalaisia... Mutta kuten sanottu, Jumala ei kysy meiltä miten hänen tulisi asiat ratkaista.

        6. Minä en ole mikään tiukkis, jos joku niin kuvittelee. Olen tavallinen takarivin kristitty (en ole onnistunut edes pikkusaarnaajaksi pääsemään ;-), jolla ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin syntisenä uskoa. Omat helmasynnit tekevät uskomisen joskus tosityölääksi. Sen takia minusta on erityisen vaikeaa kestää riitoja kristillisyydessä, kun ei aina jaksa taistella edes omaa turmelusta vastaan. Kyllä minä TIEDÄN mistä apu löytyisi: Mennä iltakävelylle Golgatalle ja aamulenkille ylösnousemisen kedolle, mutta kun on niin paljon muita valvomisia.

        7. Elisalle vielä. Minusta julkista teosta saa julkisesti repostella. Oli tieteellinen tai ei. Mutta valehdella ei saa.

        8. Toivotan hyvää kesän jatkoa kaikille. Vaikenen nyt joksikin aikaa.(Haluaisin oikeastaan lopettaa nämä vänkäämiset, mutta en tiedä pystynkö.) Pyydän kaikkia loukkauksia anteeksi.

        Anteeksi pyytämisellä on valtava vaikutus.
        Se tarkoittaa että haluaa sovintoa ja rauhaa.
        Se on yksi suurimmista rakkauden osoituksista käsittääkseni.
        En tiedä mitä pahaa olet edes tehnyt kun anteeksi pyydät.Eleenä se on kuitenkin suurenmoinen.

        Minä ajattelen keskusteluista/näistä kirjoituksista että ne ovat ihmiselle hyväksi.
        Näin ihmispolo joutuu miettimään asioita monelta kantilta.
        Tavallaan siis "maistelemaan" asioita.

        Koska nämä kirjoitukset eivät häviä minnekään täältä niin tämä tapa on jopa järkevämpää kuin suora keskustelu koska jokaista sanaa ja lausetta voi miettiä ennen kuin sen julkaisee.

        Toisaalta voi siis joutua itsensä vangiksi jos yrittää olla muuta kuin on oikeasti..tarkoitan sitä että jos ylittää itsensä ,luulee olevansa jotakin(mitä ei ole) tai antaa valtaa muille äänille kuin oman sydämmensä äänelle.

        Tämä siis tekee ihmiselle todella hyvää pohtia asioita.
        Järjetön kinaaminen on tietenkin eriasia.

        Yleensä jonkin asian pakeneminen tarkoittaa käytännössä pelkäämistä ko. asiaa kohtaan.
        Sitä ei tarvitse tehdä sillä yksin Jumala on Jumala."minulla on vain yksi Jumala.."

        Kirjoituksissa saa pitkänkin miettimis ja pohtimisajan itselleen kun vain ottaa sen itselleen.Se on siis sallittua ja jopa suotavaa.

        Kaikki me toivomme että ihmisen olisi hyvä olla ja että hän löytäisi rauhaa,ymmärrystä ja oikeaa mieltä tämän maailman poluilla kulkiessaan.

        Jos vaikenet niin sille on syynsä ja me kunnioitamme sitä.
        Toivon itse että yksikään kirjoitus täällä ei loukkaisi ketään mutta laittaisi ihmisen miettimään asioita itsellensä,elämällensä käytettäviksi.

        Miksi on seurakunta? Juuri tästä em. syystä.
        Ihmiset voivat löytää yhdessä käsitellessään asioita paremmin kuin yksin kulkiessaan.

        Seurakuntaa ovat täällä kaikki kirjoittajat.
        Tämä uusi tapa kommunikoida uskonkin asioista on minun silmissäni ihan hyvä.Jopa parempi kuin ennen tunnetut koska tässä pieninkin saa kuulumaan äänensä suurten joukossa.
        Pitänee muistaa että "pienin on suurin ja suurin on pienin".

        Kaikki tyynni siis.. otetaan rauhallisesti..ihaillaan Jumalan luomaa luontoa kun kesä on ja toisaalta nauttikaamme toisistamme sanojen ja puheiden sisällöistä niiltä osin kun se mahdollista kulloinkin on.
        ELÄMÄ ON SUURENMOISTA !


      • Eliza
        pELerin kirjoitti:

        Jönsson ei kirjoittanut yhtään postillaa. Sen sijaan saarnasi paljon ja kalliisti.
        Voi kuinka ikävöinkään niitä aikoja...

        Boreman KÄÄNSI Laestadiuksen saarnoja. Katsopa esipuheesta, miten hän selvittää käännöstyötään.
        Muistaakseni hän myös selittää dyvelsträck sanaa jotenkin siellä sanastossa. Voi olla ettei Evangeliepostilla ole täydellinen, mutta totuus on se että postillaa käytettiin vain tekosyynä rettelöintiin.

        Kerropa kaikki kohdat (tai edes yksi), jossa ko. postillassa olisi väärä opetus.

        Boremanin toimittama Postilla on lyhennelmiä täynnä jotka sisältää joitain muutoksia.
        Kukaan ei ole joutunut helvettiin sen takia että on sitä lukenut. Boremann toimi virheellisesti.

        Se, että GJ ei piitannut siitä onko Postilla autenttinen, johtuu:
        A)GJ:n syntisyydestä,
        B)GJ ei pitänyt autenttista Postillaa autuuden ehtona
        C) GJ ei pannut Postillalle suurta painoarvoa joten se saattoi olla vähän sinnepäin -tyyliä
        D) muu syy.

        En tiedä ja ei niin kiinnostakaan. Sen vaan huomaa, että kristityn virhe, pienempi tai isompi, voidaan ottaa lyömäaseeksi jolla oikeutetaan helvetillinen viha, valhe ja parjaus, joka viha ei laannu edes haudan päällä, sitä eivät sammuta vuoskymmenet tai vuossadatkaan, kuten on tälläkin palstalla nähty eriseuraisten vihaamasta Joonas-vanhimmasta.

        Kun seuroissa ollaan, on ihan helppo lukea ja kuunnella Postilla. Mutta onko yhtä helppoa pitää kanssapuhetta, tuoda omaa esiin, omia ajatuksia ja onko niitä helppo vastaanottaa, se on luovaa puuhaa. Toisille on helpompi kangistua kaavoihin ja museoida kaikki.


      • Nuin
        pELerin kirjoitti:

        Luulin jo vastanneeni tuolla yllä samaan kysymykseen. Mutta haetaan hieman rautalankaa ja otetaan vielä kerran.

        1. Minä siteerasin Juhani Raattamaata, joten en ehkä voi tyhjentävästi vastata hänen puolestaan.

        2. Puhutaan etsikkoajoista, jolloin Jumala erityisellä tavalla kutsuu ihmisiä armonsa osallisuuteen. (Esim. Luther sanoo, kuinka etsikkoaika on niin kuin sadekuuro, joka liikkuu paikasta toiseen. Ja kun se on ollut yhdessä paikassa, ei se enää sinne palaa.) Tällaiset suuret heräykset tapahtuivat Ruotsin Lapissa kun Laestadius alkoi saarnata "elävällä äänellä". Samaa työtä tekivät hänen työtoverinsa, jolloin heräys levisi Norjaan ja Suomeen ja vielä valtameren yli Amerikkaan. Jos nämä tapaukset eivät ole tiedossanne, pyydän ystävällisesti tutustumaan alan kirjallisuuteen.
        Ainakin minä olen kuullut selitettävän, että elävä kristillisyys on aina joskus ollut enempi kätkettynä, ja sitten taas leimahtanut voimalla palamaan. Sitä minun mielestäni Raattamaa tarkoittaa, kun puhuu kristillisyyden syntymisestä Ruotsin Lapissa. Siltikin jokaisen yksilön on täytynyt kokea henkilökohtaisesti uskoontulo. (Lukekaa myös Raattamaan kirjeet ja kirjoitukset!)

        3. En ole surffaillut Weltsun kotisivulla, en myöskään kirjoittanut vieraskirjaasi yhtään mitään. Enkä aio enempää jauhaa näitä juttuja, koska se tuntuu häiritsevän. Sinun vieraskirjassasi siis jauhaa joku toinen.

        4. Minulle ei ole kukaan pystynyt Raamatusta näyttämään, millä perusteella kristillisyys pitäisi hajoittaa kahteen tai useampaan joukkoon. Siksi minun on niin vaikea ymmärtää niitä pyrkimyksiä, joita joillakin tahoilla nykyään on ja jotka pyrkimykset tulevat selvästi esille täälläkin joissakin puheenvuoroissa.

        5. Nuin-veljen huuto Ruotsin länsilestadiolaisten loppumisesta on täysin identtinen sen huudon kanssa, joka kuultiin noin 100 vuotta sitten, kun eriseuraiset sanoivat: Kohta ei ole Purnulla kuin pivontäysi lappalaisia... Mutta kuten sanottu, Jumala ei kysy meiltä miten hänen tulisi asiat ratkaista.

        6. Minä en ole mikään tiukkis, jos joku niin kuvittelee. Olen tavallinen takarivin kristitty (en ole onnistunut edes pikkusaarnaajaksi pääsemään ;-), jolla ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin syntisenä uskoa. Omat helmasynnit tekevät uskomisen joskus tosityölääksi. Sen takia minusta on erityisen vaikeaa kestää riitoja kristillisyydessä, kun ei aina jaksa taistella edes omaa turmelusta vastaan. Kyllä minä TIEDÄN mistä apu löytyisi: Mennä iltakävelylle Golgatalle ja aamulenkille ylösnousemisen kedolle, mutta kun on niin paljon muita valvomisia.

        7. Elisalle vielä. Minusta julkista teosta saa julkisesti repostella. Oli tieteellinen tai ei. Mutta valehdella ei saa.

        8. Toivotan hyvää kesän jatkoa kaikille. Vaikenen nyt joksikin aikaa.(Haluaisin oikeastaan lopettaa nämä vänkäämiset, mutta en tiedä pystynkö.) Pyydän kaikkia loukkauksia anteeksi.

        Ne lienevät itse keksittyä mielikuvitusta.
        Mitään tähän viittaavaa ei hakusanalla etsikkoajan kaikista eri variaatioista ei löydy Lutherin teoksista.

        Koko Lutherin opetus, esimerkiksi seurakunnasta, ei vähäisessäkään määrin tue tällaista ekslusiivista käsitystä.

        Lutherille seurakunta on ehdottomasti maailman laajuinen, eikä mihinkään yhdistysrajoihin pitäytyvä.


      • Totuudentoitottaja
        Eliza kirjoitti:

        Boremanin toimittama Postilla on lyhennelmiä täynnä jotka sisältää joitain muutoksia.
        Kukaan ei ole joutunut helvettiin sen takia että on sitä lukenut. Boremann toimi virheellisesti.

        Se, että GJ ei piitannut siitä onko Postilla autenttinen, johtuu:
        A)GJ:n syntisyydestä,
        B)GJ ei pitänyt autenttista Postillaa autuuden ehtona
        C) GJ ei pannut Postillalle suurta painoarvoa joten se saattoi olla vähän sinnepäin -tyyliä
        D) muu syy.

        En tiedä ja ei niin kiinnostakaan. Sen vaan huomaa, että kristityn virhe, pienempi tai isompi, voidaan ottaa lyömäaseeksi jolla oikeutetaan helvetillinen viha, valhe ja parjaus, joka viha ei laannu edes haudan päällä, sitä eivät sammuta vuoskymmenet tai vuossadatkaan, kuten on tälläkin palstalla nähty eriseuraisten vihaamasta Joonas-vanhimmasta.

        Kun seuroissa ollaan, on ihan helppo lukea ja kuunnella Postilla. Mutta onko yhtä helppoa pitää kanssapuhetta, tuoda omaa esiin, omia ajatuksia ja onko niitä helppo vastaanottaa, se on luovaa puuhaa. Toisille on helpompi kangistua kaavoihin ja museoida kaikki.

        Ei Jönsson ainoastaan.... vaan kaikki jotka hyväksyvät petoksen... vaikkapa vain maallisen lain kannalta: tekijänoikeuspetos.
        Ei teidän nykyisessä suomenkielisessäkään postillassa ole Laestadiuksen saarnoja, vaan jonkun muuttamia saarnoja. Ei ainoastaan kieltä muutettu, vaan poistettu pistäviä, vastenmielisiä sanoja.
        Olisi ollut oikein Laestadiusta kohtaan olla laittamatta Laestadiuksen saarnaamiksi ne nykyiset muunnetut saarnat. Selityksiä tietysti löytyy. Seli seli seli seli.


      • pELerin
        Nuin kirjoitti:

        Ne lienevät itse keksittyä mielikuvitusta.
        Mitään tähän viittaavaa ei hakusanalla etsikkoajan kaikista eri variaatioista ei löydy Lutherin teoksista.

        Koko Lutherin opetus, esimerkiksi seurakunnasta, ei vähäisessäkään määrin tue tällaista ekslusiivista käsitystä.

        Lutherille seurakunta on ehdottomasti maailman laajuinen, eikä mihinkään yhdistysrajoihin pitäytyvä.

        Ennen "selviytymisleirille lähtöä sitaatti Lutherilta:

        "Jos kiittämättöminä annamme tämän kultaisen ajan mennä ohi, saatamme joutua entistä suurempaan pimeyteen ja piinaan. Rakkaat saksalaiset, ostakaa silloin, kun markkinat ovat ovenne edessä; kootkaa sato, kun aurinko paistaa ja sää on hyvä; tarttukaa Jumalan armoon ja sanaan silloin, kun se on läsnä. Teidän tulee näet tietää tämä: Jumalan sana ja armo on liikkuva sadekuuro, joka ei palaa sinne, missä se on kerran käynyt. Se on ollut juutalaisten luona, mutta mennyt on mennyttä, nyt heillä ei ole mitään. Paavali toi sen Kreikkaan. Mennyt on mennyttä sielläkin, nyt heillä on turkkilainen. Myös Rooma ja Italia omisti sen - mennyt on mennyttä, nyt heillä on paavi. Ettekä te saksalaiset saa luulla, että tämä Jumalan sana tulee juuri teillä olemaan ikuisesti. Kiittämättömyys ja ylimielisyys eivät tule totisesti sitä jättämään rauhaan. Sen tähden tarttukoon siitä kiinni ja pitäköön siitä kiinni jokainen, joka voi. Laiskoilla käsillä tulee olemaan huono vuosi..."

        Gottfried Fitzer: Mitä Luther todella sanoi, lainaus kirjelmästä "Kaikille Saksan kaupunkien neuvosherroille jne"... vuodelta 1524.

        Kiitos taas kerran luottamuksesta, Nuin.

        PS. Kyllä tiedän, ettei kaikki Lutherin nimellä julkaistu ole Lutheria. Ehkä sinulla on tästä kohdasta parempaa tietoa...


      • Nuin
        pELerin kirjoitti:

        Ennen "selviytymisleirille lähtöä sitaatti Lutherilta:

        "Jos kiittämättöminä annamme tämän kultaisen ajan mennä ohi, saatamme joutua entistä suurempaan pimeyteen ja piinaan. Rakkaat saksalaiset, ostakaa silloin, kun markkinat ovat ovenne edessä; kootkaa sato, kun aurinko paistaa ja sää on hyvä; tarttukaa Jumalan armoon ja sanaan silloin, kun se on läsnä. Teidän tulee näet tietää tämä: Jumalan sana ja armo on liikkuva sadekuuro, joka ei palaa sinne, missä se on kerran käynyt. Se on ollut juutalaisten luona, mutta mennyt on mennyttä, nyt heillä ei ole mitään. Paavali toi sen Kreikkaan. Mennyt on mennyttä sielläkin, nyt heillä on turkkilainen. Myös Rooma ja Italia omisti sen - mennyt on mennyttä, nyt heillä on paavi. Ettekä te saksalaiset saa luulla, että tämä Jumalan sana tulee juuri teillä olemaan ikuisesti. Kiittämättömyys ja ylimielisyys eivät tule totisesti sitä jättämään rauhaan. Sen tähden tarttukoon siitä kiinni ja pitäköön siitä kiinni jokainen, joka voi. Laiskoilla käsillä tulee olemaan huono vuosi..."

        Gottfried Fitzer: Mitä Luther todella sanoi, lainaus kirjelmästä "Kaikille Saksan kaupunkien neuvosherroille jne"... vuodelta 1524.

        Kiitos taas kerran luottamuksesta, Nuin.

        PS. Kyllä tiedän, ettei kaikki Lutherin nimellä julkaistu ole Lutheria. Ehkä sinulla on tästä kohdasta parempaa tietoa...

        Ei siis Luther. --Mennyt on mennyttä [:-(--
        Nämä ovat kiihkohenkien puheita tällaiset.

        Kristinusko ei ole mitään mennyttä nytkään, vaikka Lutherin ajoista on jo yli 500 vuotta.

        Jeesus elää ja voi hyvin tänäänkin. Hän on seurakuntansa keskellä yli koko maan piirin ja valmis armahtamaan jokaisen joka hänen luoksensa tulee.


      • sys
        Nuin kirjoitti:

        Ne lienevät itse keksittyä mielikuvitusta.
        Mitään tähän viittaavaa ei hakusanalla etsikkoajan kaikista eri variaatioista ei löydy Lutherin teoksista.

        Koko Lutherin opetus, esimerkiksi seurakunnasta, ei vähäisessäkään määrin tue tällaista ekslusiivista käsitystä.

        Lutherille seurakunta on ehdottomasti maailman laajuinen, eikä mihinkään yhdistysrajoihin pitäytyvä.

        Etsikkoaika on jokaisella ihmisellä.
        Yhdessä ja erikseen.Se on tapahtuma joita tapahtui mm. Lutherin ja Lestadiuksen aikana.
        Sitä tapahtuu nytkin.
        Mitä sillä sitten ymmärretään?

        Itse ajattelen että ihminen etsii jatkuvasti yhteyttä Luojaansa.
        Herätykset ovat sellasia myös koska kuten em.konkarit puhdistivat uskoa niin myös sitä pyritään näissä keskusteluissa.
        Etsikkoaika ei siis ole taikasana vaan analyyttinen ilmaisu tapahtumille.

        Ihmiselle ei riitä että hänellä on yhteys luojaansa vaan kuten tunnemme ihmisen niin olemme malttamattomia.
        Haluaisimme kiihkeitä kontakteja mahdollisimman paljon siihen josta pidämme.Se on kyllä ihan luonnollista ja ymmärrettävää minusta.


      • @vot
        pELerin kirjoitti:

        Ennen "selviytymisleirille lähtöä sitaatti Lutherilta:

        "Jos kiittämättöminä annamme tämän kultaisen ajan mennä ohi, saatamme joutua entistä suurempaan pimeyteen ja piinaan. Rakkaat saksalaiset, ostakaa silloin, kun markkinat ovat ovenne edessä; kootkaa sato, kun aurinko paistaa ja sää on hyvä; tarttukaa Jumalan armoon ja sanaan silloin, kun se on läsnä. Teidän tulee näet tietää tämä: Jumalan sana ja armo on liikkuva sadekuuro, joka ei palaa sinne, missä se on kerran käynyt. Se on ollut juutalaisten luona, mutta mennyt on mennyttä, nyt heillä ei ole mitään. Paavali toi sen Kreikkaan. Mennyt on mennyttä sielläkin, nyt heillä on turkkilainen. Myös Rooma ja Italia omisti sen - mennyt on mennyttä, nyt heillä on paavi. Ettekä te saksalaiset saa luulla, että tämä Jumalan sana tulee juuri teillä olemaan ikuisesti. Kiittämättömyys ja ylimielisyys eivät tule totisesti sitä jättämään rauhaan. Sen tähden tarttukoon siitä kiinni ja pitäköön siitä kiinni jokainen, joka voi. Laiskoilla käsillä tulee olemaan huono vuosi..."

        Gottfried Fitzer: Mitä Luther todella sanoi, lainaus kirjelmästä "Kaikille Saksan kaupunkien neuvosherroille jne"... vuodelta 1524.

        Kiitos taas kerran luottamuksesta, Nuin.

        PS. Kyllä tiedän, ettei kaikki Lutherin nimellä julkaistu ole Lutheria. Ehkä sinulla on tästä kohdasta parempaa tietoa...

        Lutheria, Lutheria minä kirjoitan, mutta pistän pikkuisen paremmaksi.


      • maflo

        Lesdatiolaisuus on lahko.
        Raamatussa lahko leimataan vakavaksi synniksi.
        Lahko tarkoittaa joukkoa joka pitää itseään yksin oikeutettuna pelastukseen.
        Jumalan seurakuntaan kuuluu kaikki uudestisyntyneet ja heitä on joka puolella maailmaa ohi ns. Lesdatiolaisuuden.
        Lahko on suurta harhaa, joka paljastuu kerran taivaassa. Ehkä Lesdatiolaisilla on siellä oma karsina ettei totuus heille paljastuisi sielläkään.
        Johtajat ovat vastuussa tästä väärästä opetuksesta.


      • Kalle

        Jeesus lupasi olla meidän kanssamme Pyhässä Hengessään joka päivä maailman loppuun asti ja sanoi opetuslapsilleen kun Pyhä Henki tulee teihin te saatte voiman ja tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maailman ääriin saakka.
        Onko Jumala ottanut siunauksensa pois lapsiltaan niin tarkkaan ettei muita uskovia ollut ennen Lestadiusta maan päällä kun Lapin Maria? Ei raamattu todista tällaista pikemminkin lupaamallaan siunauksella on luvannut olla meidän kanssamme niin että voidaan viedä evankeliumi maailman ääriin saakka kaikilla kielillä ja kaikille kansoille, eli kyllä tässä asiassa ollaan pahasti muita jäljessä , onhan raamattua käännetty jo lähes puolet kaikista maailman kielistä eli satoja eri kielisiä käännöksiä on jo tällä hetkellä! Motto: Yhdessä eteenpäin!


      • Anonyymi
        pELerin kirjoitti:

        Jönsson ei kirjoittanut yhtään postillaa. Sen sijaan saarnasi paljon ja kalliisti.
        Voi kuinka ikävöinkään niitä aikoja...

        Boreman KÄÄNSI Laestadiuksen saarnoja. Katsopa esipuheesta, miten hän selvittää käännöstyötään.
        Muistaakseni hän myös selittää dyvelsträck sanaa jotenkin siellä sanastossa. Voi olla ettei Evangeliepostilla ole täydellinen, mutta totuus on se että postillaa käytettiin vain tekosyynä rettelöintiin.

        Kerropa kaikki kohdat (tai edes yksi), jossa ko. postillassa olisi väärä opetus.

        Tämä on totuus että postillojen valehteleminen väärennöksiksi oli hirmuinen tekosyy siihen ettei muuten pidetty Jönssonista . Rakkaat Leeviläiset ! Laestadiuksen oppi ei muuttunut sinapin siemenen vertaa kun sieltä otettiin pois törky sanoja . Voi voi mitä eriseuraa perustitte


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on totuus että postillojen valehteleminen väärennöksiksi oli hirmuinen tekosyy siihen ettei muuten pidetty Jönssonista . Rakkaat Leeviläiset ! Laestadiuksen oppi ei muuttunut sinapin siemenen vertaa kun sieltä otettiin pois törky sanoja . Voi voi mitä eriseuraa perustitte

        Onko Laestadiuksen oppi ainoa OIKEA Kristuksen oppi?

        Jos ajattelet niin olevan, kirjoita vähän perusteluja ajatuksillesi.


      • Anonyymi
        el kirahwi kirjoitti:

        Tuota logiikka minä en ole oikein koskaan hiffannut... Eli eikö se elävä kristillisyys periaattessa synny aikakaudessamme ihan samalla tavalla joka kerta kun, joku saa elävän uskon? Eihän se kristillisyys "tyhjästä syntynyt" sinne Lappiinkaan, vaan se tuli muualta. Sinänsähän se olisi aika kauheaa, jos se olisikin vain vajaa parisataa vuotta vanhaa "tyhjästä syntynyttä"...

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki elKirahwi herrassa !
        Et näköjään ole ymmärtänyt oikein että kristillisyys oli 300 vuotta sinapin siemenen kaltainen Lutherista Laestadiukseen . Kun sanomma : Kristillisyys on syntynyt niin se tarkoittaa että elävä kristillisyys on syntynyt SEURAKUNNALLISEEN muotoon kun Rovasti on saanut elävän uskon .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko Laestadiuksen oppi ainoa OIKEA Kristuksen oppi?

        Jos ajattelet niin olevan, kirjoita vähän perusteluja ajatuksillesi.

        Veli Anonyymi herrassa !
        Laestadiuksen oppi on Kristuksen oppi ja hän saarnasi Pyhän Hengen voimassa . Laestadius oli saanut elävän uskon kun Lapin Maria saarnasi korkean evankeliumin syntien anteeksi saamisen evankeliumin .
        Kun kirjoitit : Että onko Laestadiuksen oppi ainoa oikea Kristuksen oppi niin sanassa AINOA piilee Omavanhurskaus toinen jalka oven välissä . Nimittäin rietas saarnaa että kaikki kristilliset seurakunnat ovat oikeaa oppia . Paavali ja Pietari eivät olleet Lestadiolaisia vaan heillä oli sama usko kuin Laestadiuksellakin . Kristityt eivät usko lestadiolaisuuteen vaan yksin Jeesuksen sovitus työhön ja hänen voitolliseen ylösnousemukseen . Lutherilla ja Laestadiuksella oli sama elävä usko hengessä ja totuudessa . Nimittäin vain elävä kristillisyys on ainoaa oikeaa kristillisyyttä . Kysymys on sydänmen sisäisessä hengellisessä elämässä jonka vaikuttaa Kristuksen sovintoarmo . Laestadiuksella oli sama elävä usko kuin opetuslapsillakin syntisellä naisella pienellä lapsella Ryövärillä ristillä ja kaikilla totisilla kristityillä . Älä usko nyt mitä Barabbas saarnaa vaan usko mitä ristiinnaulittu saarnaa . Totisesti sanon minä sinulle tänäpäivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa amen


      • Anonyymi
        el kirahwi kirjoitti:

        Yhhyhhyhh, että mustaa makkaraa... mutta eihän sitä kannata ostaa, koska se on pahaa... ;)

        Miten sitten voi "syntyä", jos se on kuitenkin ollut jo olemassa ennen sitä "syntymistään"? Ymmärrän sen niin, että yksittäinen kristitty kyllä voi syntyä, mutta koko kristillisyys ei mitenkään enää sen jälkeen kun se on kerran syntynyt helluntaina.

        Juuri näin rakas veli El Kirahwi . Kirjoitit aivan oikein että kristillisyys on syntynyt helluntaina ja meillä häätyy olla samanlainen kristillisyys kuin Lutherilla alkuseurakunnan kristityillä ryövärillä ristillä pienellä lapsella syntisellä vaimolla Fariseuksen huoneessa ja kaikilla kristityillä .


      • Anonyymi
        Weltsu kirjoitti:

        Missäs vaiheessa se elävä Kristillisyys on kuollut jos se kerran on syntynyt toisen kerran siellä lapissa? Oletko sama tyyppi joka yrittää jauhaa mulle noita samoja juttuja mun kotisivujen vieraskirjassa www.weltsu.net ?

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Weltsu !
        Kun oppi isämme Luther sai elävän uskon katolilaisen munkin saarnaamana ei niin että tämä munkki antoi Lutherille elävän uskon vaan yksin Jumala niin tämä munkki ei ole voinut hyväksyä Paavin omanvanhurskauden oppia . Se kuka tälle munkille saarnasi synninpäästön sitä emme tiedä . Mistähän kallis sisar herrassa näki kun Lestadius saarnasi että hän on heränneellä sielun tilalla Pyhä Henki ilmoitti sen Marialle samoin kuin tämän munkin saarnaamana Lutherille ilmoitti Pyhä Henki että tällä munkilla oli elävä usko . Kun on Lutherin ja Laestadiuksen välillä oli 300 vuotta niin kristillisyys kulki pienenä sinapin siemenenä ja Jumala herätti rovasti Laestadiuksen jolloin kristillisyys tuli seurakunnalliseen muotoon . Kuinkahan ne tulivat autuaaksi jotka elivät ennen Jeesusta ? Sentähden koska he uskoivat tulevaan vapahtajaan . Heillä on siis ollut samanlainen kristillisyys kuin Lutherilla tai Laestadiuksella Abrahamilla Iisakilla tai Jakobilla Augustinuksella ja kaikilla kristityillä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko Laestadiuksen oppi ainoa OIKEA Kristuksen oppi?

        Jos ajattelet niin olevan, kirjoita vähän perusteluja ajatuksillesi.

        Hyvä veli Anonyymi !
        Laestadiuksen oppi on raamatullinen ja hän saarnasi pyhän hengen voimassa . Hänellä oli elävä usko ja kaikki jotka ovat heränneet tämän kristillisyyden kautta ovat nyt iankaikkisuuden ihanalla rannalla . Laestadiuksella oli sama elävä usko kuin Lutherilla Paavalilla Pietarilla Johanneksella pienellä lapsella ja kaikilla kristityillä


      • Anonyymi
        pELerin kirjoitti:

        Kirjoitin Raattamaata lainaten: "Mutta niin kuin Jeesus on syntynyt Betlehemin tallissa, samoiten on elävä kristillisyys syntynyt AIKAKAUDESSAMME halvassa Ruotsin Lapissa"

        Ei tässä nyt ihan hölmöjä olla vaikkain yksinkertaisia. Voisit itse mennä jonnekin lukukurssille, ettei tarvitse vääristellä.

        Yksinkertaisuuskaan ei takaa sitä, että olisi oikeassa uskossa, vaikka esikoislestadiolaisuudessa taitaa olla sellainen käsitys?


      • Anonyymi
        Nuin kirjoitti:

        noin vuonna 1842 Ruotsi lapissa, tiedän se hyvin. Tänään esimerkiksi länsilestadiolaisia on Ruotsissa niin sanotusti "paukuttelemassa henskeleitään" enään noin 1000. Muista ryhmistä en tiedä.

        Kyllä siinä tarvitaan nimenomaan nöyryyttä, ottaa ansiottomana Jumalan armo vastaan lahaksi Jeesuksen Kristuksen kautta.

        Onkohan nyt käynyt niin, että oman ansion rääpäleet oman ansion rääpäleet ovat tulleet vähän liian näkyvään asemaan tässä herätysliikkeessä. Katson aiheelliseksi kysyä.

        Mikä lestadiolaisiin on nyt sitten mennyt, kun eri mittaiset ja eri levyiset lest.henskelit niin kovin ovat alkaneet paukahdella, vähän joka puolella. Ja ylpeydestä kaarella pullottavia rintoja paistaa siellä ja täällä, niin että silmiä tuppaa häikäisemään.

        Eivätkö lestadiolaiset enää tarvitsekaan itse parannusta, kuten kävi laudikean seurakunnan.
        "En minä enää mitään tarvitse, olen rikastunut", sanoi hän. Etkäs näe ettäs ontuva alaston ja sokea olet, hän sai vastauksen.

        On todella peilin aika tämän nimen alla kulkevissa liikkeissä. On aika tutkia sitä, missä tulisi tehdä parannusta omista virheistä ja todellisista synneistä, ja missä on rakkaus ja syntisistä huolehtiminen.

        Enää ei riitä selitykseksi se, että saatana on ja asuu kirkoissa, muissa uskovissa, jumalattomissa, jumalisissa ja ties missä.
        On tutkittava mitä tuhoa saatana on tehnyt lestadiolaisten parissa ja rukoiltava armoa Jeesukselta Kristukselta. Tarkoittaa että pitää tehdä parannus, eli pitää kääntyä Jumalan puoleen omilta himojen tieltä.

        Projisoimalla synti kaikkiin muihin ja rakentamalla korkeat muurit ympärille, ei lestadiolaisten asia muuta tee, kun happanee lisää. Pitää puhkaista suuri paise ja tehdä parannus sälkissä ja tuhkassa.



        Elävä kristillisyys on sen sijaan aina ollut, maailman alusta asti. Mistä Lestadiuskaan olisi kuullut evankeliumin, ellei juuri elävältä kristityltä. Milla Glementsdottir oli uuslukijaisia, joka on sen aikainen pietisyinen herätysliike. Kyllä näitä herätysliikkeitä on ajan saatossa tullut ja mennyt. Tulenee aika jolloin voimme lukea lestadiolaisuudestakin menneessä muodossa, kuten nyt jostakin uuslukijaisuudesta.

        Lestadiolaisuus ei ole Kristusta tänne maailmaan tuonut, eikä Kristusta täältä mukanaan minnekään vie.

        Kristillidsyys on ollut ja on aina, maailman loppuun asti. Nytki tällä hetkellä on useita satoja miljoonia kristityitä, josta lestadiolaisia on vai joku tuhannesosa promillea. Eikä meille lestadiolaisillekaan ole annettu karsimakirvestä, pankaa se nyt mieleenne veljet ja sisaret.

        Turha sitä on kovasti sellaisen kirpun paukutella täällä pohjolassa henskeleitään.

        Jumalalta Kristuksen kautta se on armo lahjaksi syntisen saatava olipa tuo kristitty sitten lestadiolainen, tai jonkun muun yhdistyksen nimen alla.

        Pakko se on nöyrtyä Jumalan väkevän käden alle siis myöskin lestadiolaisen.

        Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.

        Ilm. 3:18   Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
        Ilm. 3:19   Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Nuin !
        Niin siis siellä " muissa seurakunnissa " pitää olla samanlainen kristillisyys kuin on ollut Laestadiuksella ja Lutherilla . Niissä muissa seurakunnissa pitää saarnata samanlainen armonjärjestys kuin Paavali Pietari Johannes Matteus Markus ja Lapin Maria ovat saarnanneet . Ihmisen Omavanhurskaus ei kelpaa Jumalan edessä vaan se on Kristuksen vanhurskaus uskolla omistettuna . Jumalan puolelta sula armo ja ihmisen puolelta PALJAS USKO .


      • Anonyymi
        Weltsu kirjoitti:

        Missäs vaiheessa se elävä Kristillisyys on kuollut jos se kerran on syntynyt toisen kerran siellä lapissa? Oletko sama tyyppi joka yrittää jauhaa mulle noita samoja juttuja mun kotisivujen vieraskirjassa www.weltsu.net ?

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Weltsu !
        Elävä kristillisyys on kautta aikojen mennyt sinapin siemenenä Lutherin ja Laestadiuksen välillä oli 300 vuotta ja siellä on ollut totisia kristityitä jotka ovat kantaneet elävää uskoa sydänmellään . Seurakunnalliseen muotoon elävä kristillisyys syntyi Ruotsin Lapin maalla josta esimerkiksi vanhoilliset irrottautuivat kun Omavanhurskaus saarnasi kauheaa saarnaa ettei parannus saarnat enää meille käy kuin olisi ollut tarpeellista tehdä parannusta . Oikea kristillisyys on hengessä ja totuudessa


      • Anonyymi
        Weltsu kirjoitti:

        Missäs vaiheessa se elävä Kristillisyys on kuollut jos se kerran on syntynyt toisen kerran siellä lapissa? Oletko sama tyyppi joka yrittää jauhaa mulle noita samoja juttuja mun kotisivujen vieraskirjassa www.weltsu.net ?

        Ystäväni Weltsu herrassa !
        Elävä kristillisyys ei ole syntynyt toista kolmatta tai neljättä kertaa vaan kristillisyys on yrttitarhassa ja Golgatan mäellä . Kristillisyys syntyi SEURAKUNNALLISEEN muotoon Ruotsin Lapin maalla . Koska kristityt ovat pitäneet Lutheria ja Laestadiusta kristittyinä joista on jäänyt jälkeen jääneille todistus että he autuaallisen kuoleman kautta perivät taivaan niin sinulla ja minulla pitää olla samanlainen kristillisyys kuin Lutherilla ja Laestadiuksella . Alkuseurakunnan kristityt ovat pitäneet sellaista parhaana kristittynä jotka ovat antaneet henkensä kristillisyyden tähden. Mutta ne jotka sanovat olevansa Jumalan asialla ja marttyyrejä jotka räjäyttävät itsensä panos vyöllä niin minä luulen että he taitavat olla riettaan marttyyrejä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Weltsu !
        Kun oppi isämme Luther sai elävän uskon katolilaisen munkin saarnaamana ei niin että tämä munkki antoi Lutherille elävän uskon vaan yksin Jumala niin tämä munkki ei ole voinut hyväksyä Paavin omanvanhurskauden oppia . Se kuka tälle munkille saarnasi synninpäästön sitä emme tiedä . Mistähän kallis sisar herrassa näki kun Lestadius saarnasi että hän on heränneellä sielun tilalla Pyhä Henki ilmoitti sen Marialle samoin kuin tämän munkin saarnaamana Lutherille ilmoitti Pyhä Henki että tällä munkilla oli elävä usko . Kun on Lutherin ja Laestadiuksen välillä oli 300 vuotta niin kristillisyys kulki pienenä sinapin siemenenä ja Jumala herätti rovasti Laestadiuksen jolloin kristillisyys tuli seurakunnalliseen muotoon . Kuinkahan ne tulivat autuaaksi jotka elivät ennen Jeesusta ? Sentähden koska he uskoivat tulevaan vapahtajaan . Heillä on siis ollut samanlainen kristillisyys kuin Lutherilla tai Laestadiuksella Abrahamilla Iisakilla tai Jakobilla Augustinuksella ja kaikilla kristityillä

        Tämä suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu..... ärsyttävä itseensä hyvin tyytyväinen ihminen on kirjoitellut tänne paljon.

        Onko hän esikoislestadiolainen tai sitä väärää oppia puolustava ihminen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Weltsu !
        Elävä kristillisyys on kautta aikojen mennyt sinapin siemenenä Lutherin ja Laestadiuksen välillä oli 300 vuotta ja siellä on ollut totisia kristityitä jotka ovat kantaneet elävää uskoa sydänmellään . Seurakunnalliseen muotoon elävä kristillisyys syntyi Ruotsin Lapin maalla josta esimerkiksi vanhoilliset irrottautuivat kun Omavanhurskaus saarnasi kauheaa saarnaa ettei parannus saarnat enää meille käy kuin olisi ollut tarpeellista tehdä parannusta . Oikea kristillisyys on hengessä ja totuudessa

        Sinulle Suuresti itseäsi arvostava ihminen kerron nyt, tuo tarinasi on esikoislestadiolaisten sepittämä tarina siitä, että esikoislestadiolaisuus on alkuperäinen usko Kristukseen, ei kai oikeastaan mitään muuta. Oman eriseuransakin alkuperäisestä lestadiolaisuudesta esikoislestadiolainen ymmärtää niin kuin sitä on heille "syötetty"!

        Ymmärtääköhän hän jos lukee joskus?

        Ei usko, se on kai varma asia, hän uskoo vain esikoislestadiolaiseen tarinaan, jonka suurin synti on se, että he väittävät, ETTÄ vain HE voivat synnit antaa katuvalle ihmiselle anteeksi.

        Jos tuo opetus ja väite ei ole suurta ja täydellistä valehtelua, mikä sitten sellaista on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle Suuresti itseäsi arvostava ihminen kerron nyt, tuo tarinasi on esikoislestadiolaisten sepittämä tarina siitä, että esikoislestadiolaisuus on alkuperäinen usko Kristukseen, ei kai oikeastaan mitään muuta. Oman eriseuransakin alkuperäisestä lestadiolaisuudesta esikoislestadiolainen ymmärtää niin kuin sitä on heille "syötetty"!

        Ymmärtääköhän hän jos lukee joskus?

        Ei usko, se on kai varma asia, hän uskoo vain esikoislestadiolaiseen tarinaan, jonka suurin synti on se, että he väittävät, ETTÄ vain HE voivat synnit antaa katuvalle ihmiselle anteeksi.

        Jos tuo opetus ja väite ei ole suurta ja täydellistä valehtelua, mikä sitten sellaista on?

        Teeppä nyt uuden vuoden lupaus, että annat Kaikkitietävälle Jumalalle kunnian, Hän tietää kyllä!


      • Anonyymi
        Weltsu kirjoitti:

        Missäs vaiheessa se elävä Kristillisyys on kuollut jos se kerran on syntynyt toisen kerran siellä lapissa? Oletko sama tyyppi joka yrittää jauhaa mulle noita samoja juttuja mun kotisivujen vieraskirjassa www.weltsu.net ?

        Kallis Weltsu setä herrassa !
        Nimittäin vain elävä kristillisyys on ainoaa oikeaa kristillisyyttä kaikki muu uskonto on väärää . Toisiksi elävä kristillisyys on syntynyt helluntaina mutta tällä viimeisellä etsikon ajalla elävä kristillisyys on syntynyt SEURAKUNNALLISEEN muotoon Ruotsin Lapin maalla kun rovasti Laestadius on alkanut saarnaamaan parannusta ja syntien anteeksi antamusta . Kun lapin Maria kuunteli Laestadiuksen alttari saarnaa niin mitä Maria ymmärsi että Rovasti on heränneellä sieluntilalla ? Kun Maria sitten puhutteli Laestadiusta ja selvitti hänelle oikeaa armonjärjestystä ja saarnasi rovastille sen korkean evankeliumin usko kaikki synnit anteeksi herran Jeesuksen pyhässä nimessä ja ulosvuotaneessa sovintoveressä ole hyvässä turvassa ja Laestadius USKOI nämä Marian sanat . Mistä Laestadius tiesi että Maria on totinen kristitty ?? Sen ilmoitti hänelle Pyhä Henki . Nimittäin vanhoilliset ovat ymmärtäneet tämän omanvanhurskauden riettaan saarnasta että vain heidän seurakuntaansa kuuluva voi saarnata synninpäästön mutta Luther opettaa että vaikka aasi saarnaisi . Heränneelle pitää olla Jeesuksen opetuslapsi joka sen korkean evankeliumin saarnaa mutta kristitty saa uskoa vaikka Australian aboriginaali tai Amazonin intiaani sen saarnaisi . Sen vuoksi uskomma tänäkin armon hetkenä kaikki synnit anteeksi herran Jeesuksen pyhässä nimessä ja ulosvuotaneessa sovintoveressä ole hyvässä turvassa amen


    • Oskari

      Ne n.s. lapin vanhimmat sais pieneks aikaa unohtaa vallan...käyvät vaan Suomessa sekoittamassa asioita..ja täällä nää Suomen perskärpäset..saivat aikaan Lestadiolaisliikkeen suurimman katastrofin aikaiseksi...erottamalla Eero Halmeen porukasta...tiukkapipoista sakkia on nykyään Jellivaarassa

      • Rauha

        Oikein tehty, juuri hän sotki asiat, Haahuilijat keksivät yhdessä kokouksessa palauttaa hänet taas omalle paikalleen, mutta kas sitten puuttui korkeampi voima ylhäältä löi kyseisen veljen alas taudilla. Tämä kaikki oli edeltä tiedetty kuinka tulee tässä asiassa käymään ja prikulleen kaikki kävi toteen, ed.veli tehtiin puhumattomaksi. Kuulin omilla korvilla tuon ennustuksen ja juuri näin kävi.


    • Anonyymi

      Jos joku tulee aidosti uskoon sen ainoan oikean saanan vaikutuksesta niin eikö sillä uskoontulleella ole silloin sama Henki kuin sillä ainoan oikean opin saarnaajalla, vai riiteleekö ne Henget keskenään ja saarnaajan henki sanoo sille uskoontulleen Hengelle että ole sinä hiljaa MINÄ saarnaan oikean opin !

      niinkö se menee?

      ja entäs kun se uskoontullut ainoasta oikeasta saarnasta matkustaa ties mihin, eikö hän vie mukanaan sen ainoan oikean opin Hengen ja eikös se ainoa oikea opin Henki vaikuta oikeaa uskoontuloa siellä jossain kaukana mihin se ainoasta oikeasta opista uskoontullut sai sen ainoan oikean Hengen, vaikka ei sanaakaan puhuttaisi leeveistä eikä jelleistä, eikä niin !?

      vai pitääkö sen aidon Hengen olla kuuliainen eslestalaisuudelle, vai pitäisikö olla toisinpäin, miten on?

      • Anonyymi

        no se vain on ihan just noin !


      • Anonyymi

        Anonyymi !
        Lestadius saarnaa eräässä saarnassaan että rietaskin antaa uskoa !


    • Anonyymi

      onkos sieltä jellistä oltu miten nykyisin sitä ainoaa oikeaa oppia tarjoilemassa suomen lestoille?

      onko näkyvissä isompaa herätyksen liekkiä ja vaikkapa sairaitten paranemista kuten nyt ainoaan oppiin luulisi kuuluvan ihan jokapäiväisenä asiana.

      miten on?

      • Anonyymi

        Anonyymi !
        Se että joku aikaa parantamaan sairaita tai ottamaan otsasta kiinni ja kaatamaan ihmisiä on pakanallista oppia . Siitä taivaan Jumala meitä varjelkoon . Kun kristitty on oikeassa itsensä tuntemisessa niin hän tuntee niin paljon saastaa ja syntiä tykönään . Kristitty ei voi parantaa kauheaa ja hirveää sydäntään tahdonvoimallaan hän ei voi tahdonvoimallaan vaikuttaa itselleen katumusta parannusta Jumalan pelkoa uskoa eikä rakkautta vaan kaikki ovat Pyhän Hengen työtä . Se on siis Jumalan puolelta sula armo ja ihmisen puolelta PALJAS USKO


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymi !
        Se että joku aikaa parantamaan sairaita tai ottamaan otsasta kiinni ja kaatamaan ihmisiä on pakanallista oppia . Siitä taivaan Jumala meitä varjelkoon . Kun kristitty on oikeassa itsensä tuntemisessa niin hän tuntee niin paljon saastaa ja syntiä tykönään . Kristitty ei voi parantaa kauheaa ja hirveää sydäntään tahdonvoimallaan hän ei voi tahdonvoimallaan vaikuttaa itselleen katumusta parannusta Jumalan pelkoa uskoa eikä rakkautta vaan kaikki ovat Pyhän Hengen työtä . Se on siis Jumalan puolelta sula armo ja ihmisen puolelta PALJAS USKO

        Eikös apostolit parantaneet sairaita ja jeesus käskee siihen jopa kuolleita kehottaa herättämään !

        Onko teidän raamatuissa noita asioita ollenkaan, ihmettelen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös apostolit parantaneet sairaita ja jeesus käskee siihen jopa kuolleita kehottaa herättämään !

        Onko teidän raamatuissa noita asioita ollenkaan, ihmettelen.

        Sairaitten parantaminen on armolahja. Ja todellakaan sitä ei ollut kaikkilla edes apostolisen seurakunnan aikana, ja se ei ole pelastumisen ehto. Mutta kyllä on joillakin esikoislestaadiolaisilla jonkin näköistä lahjaa parantaa mutta rukouksen kanssa, ei omasta voimasta.


    • 26. Mutta se Jerusalem, joka ylhäältä on, on vapaa, joka on kaikkein meidän äitimme. Galatalaiskirjeestä. Jerusalen, joka on ylhäätä on vapaa, vapaa! Vapaa Vaatimuksista ja kuormista. Jerusalem on Kuninkaan kaupunki ja Israelin Pyhän asunsija, mutta se ei ole maallinen kaupunki eikä mikään paikkakunta.

      • Kaikki, jotka ovat tunnustaneet Apostolisen uskontunnustuksen ovat sanoneet: Uskon yhden , pyhän ja yhteisen seurakunnan,. Pyhien yhteyden.

        Mitä tämä sana merkitsee uskovaksi itseään tituleeraavalle, joka nimittelee toisia uskovia perkeleiksi. Tai onko seurakunta pyhä ja yhteinen, jos kaikki eivät sinne mahdu? Jumalan edessä jumalanpalveluksessa ei kannattaisi valehdella, Hän kyllä huomaa sen.


      • Anonyymi
        lauri.lahtinen kirjoitti:

        Kaikki, jotka ovat tunnustaneet Apostolisen uskontunnustuksen ovat sanoneet: Uskon yhden , pyhän ja yhteisen seurakunnan,. Pyhien yhteyden.

        Mitä tämä sana merkitsee uskovaksi itseään tituleeraavalle, joka nimittelee toisia uskovia perkeleiksi. Tai onko seurakunta pyhä ja yhteinen, jos kaikki eivät sinne mahdu? Jumalan edessä jumalanpalveluksessa ei kannattaisi valehdella, Hän kyllä huomaa sen.

        Juhannuksen aikaiseen kirjoitukseesi, jonka nyt vasta näin uudenvuoden aattona luin, totean, että kiitos noista sanoista!

        Nuo sanathan eivät kuitenkaan esikoislestadiolaisuuteen uskovalle ole muuta kuin suuren naurun aihe?

        Toivoisin jonkun esikoislestadiolaisuuteen uskovan kirjoittavan jotakin, ihan vaikka mitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juhannuksen aikaiseen kirjoitukseesi, jonka nyt vasta näin uudenvuoden aattona luin, totean, että kiitos noista sanoista!

        Nuo sanathan eivät kuitenkaan esikoislestadiolaisuuteen uskovalle ole muuta kuin suuren naurun aihe?

        Toivoisin jonkun esikoislestadiolaisuuteen uskovan kirjoittavan jotakin, ihan vaikka mitä!

        Miksi se olisi naurun aihe?


    • Anonyymi

      Kristus tuntee omansa.

      Joh. 12:47 Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.
      Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

      Heikkojen ihmisten uhoamiset pitää jättää omaan arvoonsa. Meillä ihmisillä ei ole edellytyksiä tuomita ketään, emme näe kenenkään sydämeen.

      Eri asia on sitten ihmiset, jotka omalla suullaan tunnustavat, etteivät he usko niin, kun Raamattu sanoo. Voimme vain rukoilla, että Jumala herättäisi näkemään epäuskonsa ja johdattaisi elämän tielle, uskomaan Kristukseen. (Jumalan Sanaan).

    • Äitiseurakunta-ajatuksessa ei ole mitään väärää, jos ajatus ei johdata hylkäämään toisenlaista uskovaa. Jos joku luulee tietävänsä tarkasti, ketä Jumalan valtakuntaan kuuluu, ei vielä tiedä mitä pitäisi tietää.

      • Anonyymi

        Raamatun mukaan Jumalan lapset synnyttää Kristuksen sana, - ei siis seurakunta.

        Kuten edesmennyt rakas opettajamme Olavi Simolin sanoi, puheet äitiseurakunnasta alkoivat vasta 1960 luvun puolivälin maissa. Sitä ennen esikoislestadiolaisilla on lapinmaan seurakunta.

        Tämä idea äitiseurakunnasta on siis ns. leeviläis- kapinan seuraus. Ei alkuperäiseen esikoislestadiolaisuuteen kuuluva käsite.

        Esikoislestadiolaisuudessa on paljon jäänteitä myös ensimmäisestä hajaannuksesta, kuten tämä ekslusiivinen seurakuntaoppi. Sama vaiva on lähes kaikissa lestadiolais- ryhmissä. Ihan perussyy siihen, miksi liikkkeet on sulkeutuneet omaan "aina oikeassa olevaan, erehtymättömään maailmaansa.
        Roomalaiskatolisen kirkon oppien mukaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun mukaan Jumalan lapset synnyttää Kristuksen sana, - ei siis seurakunta.

        Kuten edesmennyt rakas opettajamme Olavi Simolin sanoi, puheet äitiseurakunnasta alkoivat vasta 1960 luvun puolivälin maissa. Sitä ennen esikoislestadiolaisilla on lapinmaan seurakunta.

        Tämä idea äitiseurakunnasta on siis ns. leeviläis- kapinan seuraus. Ei alkuperäiseen esikoislestadiolaisuuteen kuuluva käsite.

        Esikoislestadiolaisuudessa on paljon jäänteitä myös ensimmäisestä hajaannuksesta, kuten tämä ekslusiivinen seurakuntaoppi. Sama vaiva on lähes kaikissa lestadiolais- ryhmissä. Ihan perussyy siihen, miksi liikkkeet on sulkeutuneet omaan "aina oikeassa olevaan, erehtymättömään maailmaansa.
        Roomalaiskatolisen kirkon oppien mukaisesti.

        Varmasti on esikoislestadiolaisuuteen kasvaneen henkilön uskoa noita sanojasi, vaikka niissä kyllä on paljon uskottavaa.

        Eihän Laestadius ekslusiivistä seurakuntaoppia opettanut, vai olenko ymmärtänyt väärin?

        En ole Laestadiuksen saarnoja lukiessani tai kuunnellessani koskaan tullut siihen ymmärrykseen, että joku maallinen yhdistys, tai niiden sisaryhdistykset parissa kolmessa valtiossa omistavat "taivaan valtakunnan avaimet".

        Ja kuitenkin Suomessa Esikoislestadiolaiset ry rukoushuoneilla ei oikein muuta voi nyt kuulla. Vai uskomalla tuohon yhdistykseen voit päästä taivaaseen.

        Olenko ymmärtänyt jotakin väärin?


    • Anonyymi

      Koko ajatus ja puheet jostakin Ruotsin lapissa olevasta "äitiseurakunnasta" ovat jotakin aivan käsittämätöntä asioiden sotkemista.

      Kun he siellä Länsilestadiolaisella rukoushuoneella ehkä kuvittelevat, että he ovat "äiti" täällä maan päällä, voiko se olla totta? Kuka on tarinan keksinyt? Ja miksi siihen uskotaan Suomessa?
      Kaikki niin sanotut "lähetysmiehet" olisivat oivallisia vastaamaan, mutta ei ne tänne tai muuallekaan vaivaudu vastaamaan?

      Omassa erinomaisuudessaan vain ovat sitä mieltä, että VAIN ME OLEMME OIKEASSA, VAIN ME VOIMME SYNNIT ANTEEKSI ANTAA JA TODISTAA?

      Koskaan eivät ole käyneet esimerkiksi Jehovan todistajien kokouksissa, vaikka siellä on ihan sama henki ja meininki?

      • Anonyymi

        🤭🤭🤭


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3036
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3034
    Aihe