Gnosis

Mystic

Tämä persoona on törmännyt käsitteeseen "gnosis".

("törmätä" verbi kuvaa parhaiten näitä tilanteita kun löydän ajatuksistani jonkin asian mihin pitää saada lisää tietoa....)

Jos pystytte lähestymään aihetta ilman jonkin uskonnon tms. painolastia ja pystytte tuomaan esiin oman käsityksen/kokemuksen aiheesta, niin (itsekkäästi...valitan ;)...) olisin enemmän kuin "paljon" innokkaana odottamassa keskustelua aiheesta.

21

1582

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gnostikko

Gnosis-käsite (viittaa "sisäiseen tietoon") liittyy olennaisesti gnostilaisuuteen ja varhaiskristillisiin suuntauksiin. Kattava kokonaisuus tietoa aiheesta löytyy osoitteesta www.gnosis.org.

• Mystic

Kiitos linkistä...*uppoaa teksteihin* ;)

• Fanaatikko

Gnostikon antama linkki on hyvä. Olen itse viettänyt pitkiä tovia kuunnellen Hoellerin realmedia-luentoja (osiossa web lectures). Jos kestät kuunnella bulgarialaista aksenttia, luvassa on aika hauskoja ja mielenkiintoisia kuunteluhetkiä. :-)

Vaikka gnostilaisuus ei mitenkään kiistä sanontaa "tieto on tuskaa", se kuitenkin vakuuttaa, että "tieto tekee vapaaksi", ja että myös tietämättömyydessä eläminen on kärsimystä.

Gnostilaiskristillinen uskoo pelastukseen tiedon, ei uskon kautta. Kadotuksessa oleminen taas on vain tietämättömyydessä olemista, ei muuta. Syy paratiisista karkoittamiseen ei ollut moraalinen virhe, vaan älyllinen.

Kauaksi näin jäävät ateismi ja agnostismi, gnostikolle joka määrätietoisesti hankkii tietoa, jota tavallisesti ei pidetä mahdollisena.

Gnosis on luonteeltaan tietoa, jonka jos tiedät, pelkkä sen tietäminen on muuttanut sinut peruuttamattomasti toiseksi. Sitä ei voi unohtaa, vaan tieto itse tulee osaksi ihmistä. Tavallinen tieto yksinään ei muuta mitään ja voidaan unohtaa. Gnosis on syvällisempää kokemusperäistä ymmärrystä todellisuudesta, joka ei taivu sanoiksi muuten kuin ontuvina vertauskuvina.

Itse olen kokenut niin, että gnosis tulee "kuin salama kirkkaalta taivaalta", tai että se on kuin "injektioneulan kosketus". Se on kuin pyhä rokote, joka kerta kerran jälkeen vahvistaa immuniteettiäni tietämättömyyttä vastaan.

• Mystic

Nopeasti kävin jo kurkkaamaassa; illalla ei sateet tule häiritsemään olotilaani :) Mielenkiintoista luettavaa/kuunteltavaa.

>
        >Gnosis on syvällisempää
        >kokemusperäistä ymmärrystä
        >todellisuudesta, joka ei taivu
        >sanoiksi muuten kuin ontuvina
        >vertauskuvina.
        >

Tämä on juuri pointti mikä pisti hakemaan lisää tietoa ko. aiheesta. Viime aikoina (n. vuosi taaksepäin) olen huomioinnut, että kirjoitettu/puhuttu kieli on riittämätön selventämään aivoistani löytämiäni "ajatuksia". Ja sitten joku-ihme-gnosis ;)) on tämän jo kauan aikaa sitten todennut.....hmmm....

• Gnostikko
        Mystic kirjoitti:

Nopeasti kävin jo kurkkaamaassa; illalla ei sateet tule häiritsemään olotilaani :) Mielenkiintoista luettavaa/kuunteltavaa.

>
        >Gnosis on syvällisempää
        >kokemusperäistä ymmärrystä
        >todellisuudesta, joka ei taivu
        >sanoiksi muuten kuin ontuvina
        >vertauskuvina.
        >

Tämä on juuri pointti mikä pisti hakemaan lisää tietoa ko. aiheesta. Viime aikoina (n. vuosi taaksepäin) olen huomioinnut, että kirjoitettu/puhuttu kieli on riittämätön selventämään aivoistani löytämiäni "ajatuksia". Ja sitten joku-ihme-gnosis ;)) on tämän jo kauan aikaa sitten todennut.....hmmm....

Joku arvostelija kirjoittikin joskus, että jos aikoo lukea yhden kattavan johdannon/historiikin gnostilaisuudesta, sen kannattaisi olla juuri Stephan A. Hollerin "Gnosticism: New Light on the Ancient Tradition of Inner Knowing". Myös muut gnosis.org-sivuston kirjalistalla mainitut teokset olen itse hyviksi havainnut. Kirjoja saa suomalaisten verkkokirjakauppojen(kin) kautta, mm. suomalainen.com:ista ja bookplus.fi:n kautta löytyy hyvin.

Vahinko, ettei Hoellerin Ecclesia Gnostica toimi Suomessa, sillä on pappi ja toimintaa mm. Norjassa. Suomessakin olisi ehkä tilausta jonkinlaiselle gnostilaiselle "seurakunnalle" tai ainakin yhdistykselle.

• Hermetistisissi
        Gnostikko kirjoitti:

Joku arvostelija kirjoittikin joskus, että jos aikoo lukea yhden kattavan johdannon/historiikin gnostilaisuudesta, sen kannattaisi olla juuri Stephan A. Hollerin "Gnosticism: New Light on the Ancient Tradition of Inner Knowing". Myös muut gnosis.org-sivuston kirjalistalla mainitut teokset olen itse hyviksi havainnut. Kirjoja saa suomalaisten verkkokirjakauppojen(kin) kautta, mm. suomalainen.com:ista ja bookplus.fi:n kautta löytyy hyvin.

Vahinko, ettei Hoellerin Ecclesia Gnostica toimi Suomessa, sillä on pappi ja toimintaa mm. Norjassa. Suomessakin olisi ehkä tilausta jonkinlaiselle gnostilaiselle "seurakunnalle" tai ainakin yhdistykselle.

"Vahinko, ettei Hoellerin Ecclesia Gnostica toimi Suomessa, sillä on pappi ja toimintaa mm. Norjassa. Suomessakin olisi ehkä tilausta jonkinlaiselle gnostilaiselle "seurakunnalle" tai ainakin yhdistykselle."

Et ole sattumalta kultaakin kalliimpaa 'järjestöihminen'-tyyppiä? Seurakunnasta en tiedä, mutta jollekin yhdistys-opintopiiri tyyppiselle toiminnalle gnostilaisuudesta ja hermetismistä kiinnostuneille saattaisi löytyä paljonkin kiinnostusta. Kunhan keksisi konstin estää valtavirta- ynnä pölhöuskiksia tunkemasta joukkoon. :^D

Oletko muuten sama henkilö joka kyseli gnostilaisesta toiminnasta uskontopalstalla?

Suomennosvalikoima Nag Hammadin teksteistä (Nag Hammadin kätketty viisaus, toim. Ismo Dunderberg ja Antti Marjanen, WSOY 2001) on hankkimisen arvoinen (ainakin akateemisesti pitäisi löytyä), vaikka onkin teologivinkkelistä tehty. Mielenkiintoista ja asiantuntevaa keskustelua gnostilaisuudesta on käyty osoitteessa http://www.occultforums.com , ikävä vaan, että paljon matskua on kadonnut ilkivallan vuoksi. Nyt sivut näyttävät olevan taas auki ja homma yritetään taas saada pyörimään.

• Mystic
        Gnostikko kirjoitti:

...oli niin mukavaa.

Minä kun aina vähän karsastan näitä srk/yhdistys -juttuja. Niissä kun pakkaa itse asia unohtumaan, kun rituaalit ja tekstien "oikea" tulkinta nousee ylitse.

Toisaalta kolikolla on aina kääntöpuoli ;) Jos ei olisi, niin vähemmän löytäisin tietoa netistä.

• Gnostikko
        Hermetistisissi kirjoitti:

"Vahinko, ettei Hoellerin Ecclesia Gnostica toimi Suomessa, sillä on pappi ja toimintaa mm. Norjassa. Suomessakin olisi ehkä tilausta jonkinlaiselle gnostilaiselle "seurakunnalle" tai ainakin yhdistykselle."

Et ole sattumalta kultaakin kalliimpaa 'järjestöihminen'-tyyppiä? Seurakunnasta en tiedä, mutta jollekin yhdistys-opintopiiri tyyppiselle toiminnalle gnostilaisuudesta ja hermetismistä kiinnostuneille saattaisi löytyä paljonkin kiinnostusta. Kunhan keksisi konstin estää valtavirta- ynnä pölhöuskiksia tunkemasta joukkoon. :^D

Oletko muuten sama henkilö joka kyseli gnostilaisesta toiminnasta uskontopalstalla?

Suomennosvalikoima Nag Hammadin teksteistä (Nag Hammadin kätketty viisaus, toim. Ismo Dunderberg ja Antti Marjanen, WSOY 2001) on hankkimisen arvoinen (ainakin akateemisesti pitäisi löytyä), vaikka onkin teologivinkkelistä tehty. Mielenkiintoista ja asiantuntevaa keskustelua gnostilaisuudesta on käyty osoitteessa http://www.occultforums.com , ikävä vaan, että paljon matskua on kadonnut ilkivallan vuoksi. Nyt sivut näyttävät olevan taas auki ja homma yritetään taas saada pyörimään.

En tiedä olenko nyt niin 'järjestöihminen'-tyyppiä...

Mutta kun esim. Gnostic Society'n esimerkkiä seuraa, voi sanoa, ettei mikään gnosis.org-kirjoitus olisi internetissäkään nyt ilman jonkinasteista yhteydenpitoa. Enkä itsekään ole kiinnostunut mistään tiukasta ryhmästä. Aluksi ehkä olisi hyvä saada moderoitu ja asiallinen keskustelulista gnostilaisuudesta. Ehkä Yahoo?

Hoellerin gnostilainen katekismus on sellainen "ei-dogmaattinen opaskirja", joka olisi hyvä kääntää suomeksi. Samoin muuta perusmateriaalia. Käänsin joskus Hoellerin tekstejä suomeksi, mutta en ole niitä - ainakaan vielä - internettiin laittanut.

Ja kyllä gnostilaiseen messuun (en nyt tarkoita mitään OTO/Aleister Crowley-osastoa) osallistuminen olisi mielenkiintoinen kokemus.

En ole kysellyt uskontopalstalla gnostilaisesta toiminnasta, joten eri ihminen on kyseessä. Meitä siis on muutama "asioista kiinnostunut" Suomen maassa.

Nag Hammadin kätketty viisaus on hyvä valikoima -suomalaisilta tutkijoilta on tulossa muutenkin mielenkiintoisia väikkäreitä yms. tutkimuksia gnostilaisuuden eri osa-alueista, mm. ofiiteista. Myös Maria Magdalena-aiheen tutkimus on suomalaisten käsissä...

Pitää tsekata tuo occultforums.

• Hermetistisissi
        Gnostikko kirjoitti:

En tiedä olenko nyt niin 'järjestöihminen'-tyyppiä...

Mutta kun esim. Gnostic Society'n esimerkkiä seuraa, voi sanoa, ettei mikään gnosis.org-kirjoitus olisi internetissäkään nyt ilman jonkinasteista yhteydenpitoa. Enkä itsekään ole kiinnostunut mistään tiukasta ryhmästä. Aluksi ehkä olisi hyvä saada moderoitu ja asiallinen keskustelulista gnostilaisuudesta. Ehkä Yahoo?

Hoellerin gnostilainen katekismus on sellainen "ei-dogmaattinen opaskirja", joka olisi hyvä kääntää suomeksi. Samoin muuta perusmateriaalia. Käänsin joskus Hoellerin tekstejä suomeksi, mutta en ole niitä - ainakaan vielä - internettiin laittanut.

Ja kyllä gnostilaiseen messuun (en nyt tarkoita mitään OTO/Aleister Crowley-osastoa) osallistuminen olisi mielenkiintoinen kokemus.

En ole kysellyt uskontopalstalla gnostilaisesta toiminnasta, joten eri ihminen on kyseessä. Meitä siis on muutama "asioista kiinnostunut" Suomen maassa.

Nag Hammadin kätketty viisaus on hyvä valikoima -suomalaisilta tutkijoilta on tulossa muutenkin mielenkiintoisia väikkäreitä yms. tutkimuksia gnostilaisuuden eri osa-alueista, mm. ofiiteista. Myös Maria Magdalena-aiheen tutkimus on suomalaisten käsissä...

Pitää tsekata tuo occultforums.

Hienoa, että kiinnostuneita pyörii täällä useammallakin palstalla.

Asiallisen keskustelulistan perustaminen on hyvä ajatus liikkeellelähdöksi, juttu etenee sitä kautta jos on edetäkseen. Voisihan sitä myös käydä Suomi24 ylläpidolta käydä mankumassa omaa topikkia gnostilaisuudelle myös tänne.

Ja vielä yksi linkki: http://www.qnet.fi/kmielty/index.html-ssi
        Mieltyn kotisivuilla on mielenkiintoisia artikkeleita Tuomaan evankeliumista ja gnostilaisista teksteistä.

Suomennoksiasi olisi mielenkiintoista lukea, nettijulkaiseminen taitaa vain edellyttää luvan saamista oikeudenomistajalta.

Pistä tarkempaa infoa suomalaistutkimuksesta, jos löytyy! :)

• wertti
        Mystic kirjoitti:

...oli niin mukavaa.

Minä kun aina vähän karsastan näitä srk/yhdistys -juttuja. Niissä kun pakkaa itse asia unohtumaan, kun rituaalit ja tekstien "oikea" tulkinta nousee ylitse.

Toisaalta kolikolla on aina kääntöpuoli ;) Jos ei olisi, niin vähemmän löytäisin tietoa netistä.

No hop,

voisihan se olla yksi elämän kohokohta pistää nimi aikanaan omaan erinomaisuuteensa tukehtuvan uskonnon perustamiskirjaan. :)

Mutta juu jotain suomalaista foorumia ainakin ois kiva saada!

• Mystic
        Hermetistisissi kirjoitti:

Hienoa, että kiinnostuneita pyörii täällä useammallakin palstalla.

Asiallisen keskustelulistan perustaminen on hyvä ajatus liikkeellelähdöksi, juttu etenee sitä kautta jos on edetäkseen. Voisihan sitä myös käydä Suomi24 ylläpidolta käydä mankumassa omaa topikkia gnostilaisuudelle myös tänne.

Ja vielä yksi linkki: http://www.qnet.fi/kmielty/index.html-ssi
        Mieltyn kotisivuilla on mielenkiintoisia artikkeleita Tuomaan evankeliumista ja gnostilaisista teksteistä.

Suomennoksiasi olisi mielenkiintoista lukea, nettijulkaiseminen taitaa vain edellyttää luvan saamista oikeudenomistajalta.

Pistä tarkempaa infoa suomalaistutkimuksesta, jos löytyy! :)

Gnosiksesta ja -ismistä kiinnostuneet: tässä löytämiäni linkkejä.

http://www.helsinki.fi/teol/hyel/gnosti/
        (Gnostilaisia tekstejä tutkiva suomalaisprojekti)

http://www.qnet.fi/mpeltonen/gnost.htm

http://www.tsv.fi/ttapaht/013/uro.htm

----

Suomennokset on aina tervetullutta "kamaa", sitä kun asiaan perehtyminen syvällisesti on tuskaisen hidasta noin englanninkielen kautta.

• Mystic
        wertti kirjoitti:

No hop,

voisihan se olla yksi elämän kohokohta pistää nimi aikanaan omaan erinomaisuuteensa tukehtuvan uskonnon perustamiskirjaan. :)

Mutta juu jotain suomalaista foorumia ainakin ois kiva saada!

Hip hop...juu ;)....tai sitten ei.

Mutta foorumi olisi paikallaan...ja vielä kun se pystyttäisiin pitämään kapeakatseisuudesta irti.

• Gnostikko
        Mystic kirjoitti:

Hip hop...juu ;)....tai sitten ei.

Mutta foorumi olisi paikallaan...ja vielä kun se pystyttäisiin pitämään kapeakatseisuudesta irti.

Sekin on vähän kaksipiippuinen juttu. Sellainen "anything goes"-asenne ei vie mihinkään. Mutta vaihtoehto ei tarvitse olla tiukkapipousko-pohjainen suuntauskaan.

• Mystic
        Gnostikko kirjoitti:

Sekin on vähän kaksipiippuinen juttu. Sellainen "anything goes"-asenne ei vie mihinkään. Mutta vaihtoehto ei tarvitse olla tiukkapipousko-pohjainen suuntauskaan.

Eipä niin; kyllä "rajat" on oltava muuten ei mene eteen- eikä taaksepäin.

• wertti
      • Gnostikko

Anteeksi pessimistisyyteni, mutta tuo rajatieto (omituinen sana, muuten!) pitää sisällään niin runsaasti huuhaata ja näitä "voi kun ois kiva kun ois enkeleitä/ufoja"-ihmisiä, ettei minua ainakaan hirveästi innosta. Gnostilaisuudelle olisi ehkä parempi oma (ja positiivisella tavalla) elitistisempi foorumi. ;-)

Suomi24:n foorumit ovat suurimmaksi osaksi pullollaan hirveää p:tä. Ehkäpä Yahoo'n systeemiin rakennettu suljetumpi lista olisi pikkuisen parempi. Ei aivan kuka tahansa tulisi höpöttämään ja moderoinnilla pidättäydyttäisiin asiassa. Näillä totaalisen julkisilla palstoilla keskustelu yleensä heittää nopeasti laidasta laitaan ja oma lukuns aovat Jeesuksen Nimessä liikkeellä olevat uskovaiset, jotka eivät kerta kaikkiaan ymmärrä, ettei kirjaimellinen Raamatun tulkinta yms. kiinnosta kaikkia...

Gnostilaisuudesta voi minulle lähettää asiallista sähköpostia osoitteeseen gnostikko1 (at) yahoo.com. Suomennos, yms. asioista voi myös keskustella. Olen muuten jo vuosia takaperin kysynyt Hoellerin seuralta luvan tekemiini käännöksiin, joten sen ei pitäisi olla ongelma, jos ne johonkin gnostilaisuus-sivustoon joskus pistäisi. Mutta eipä muutama kirjoitus vielä tuota kovin kummoista sisältöä.

• uskontojen ytimestä

Tälläinen linkki avaa hyvin mistä gnosiksessa on kyse:
      Gnostinen seura: Mitä on gnosis?

• Sisäänkirjautunut

Gnosis = kreikkaa ja tarkoittaa "tietoa". Ei kuitenkaan pelkkää älyllistä, järkeilyyn ja päättelyyn perustuvaa tai opittua kirjatietoa ja teoriaa, vaan todellista, suoraa, omakohtaista, kokemusperäistä tietoa todellisuudesta (niin että vain oma vallitseva havaintokyky on rajana). Myös virallisen tieteellisessä kielenkäytössä sitä käytetään yleisesti ilmaisemaan aistinvaraista, "käsinkosketeltavaa" tietoa, mutta useammin käsite "gnosis" nousee esille sellaisissa yhteyksissä, joissa noita aistimiskykyjä nimenomaan pyritään kehittämään viittä aistia ja kolmea ulottuvuutta avarammalle.

"Gnostikko" olisi näin ollen tavanomaisen "agnostikon" vastakohtana kaiketi sellainen tapaus, joka katsoo, että on mahdollista saada tietoa ja päästä omakohtaisesti kosketuksiin sellaisten ulottuvuuksien kanssa, jotka värähtelevät nopeammin (tai hitaammin) kuin ihmisen yleisesti tuntema havaintomaailma.

Ja oliko muuta? (:

• Sisäänkirjautunut

Kas, minulle ei aluksi näkynyt muita vastauksia aiheeseen, eli asia olikin näköjään jo selitetty aika hyvin.

Mainittakoon vielä, että Jyväskylässä toimiva "Gnostinen seura" jakaa kyllä kokemukseni perusteella kaikkein laaja-alaisinta ja perustavanlaatuisinta opetusta aiheesta, mihin olen törmännyt oikeastaan millään saralla, ei tietenkään ainoastaan teorian tasolla, vaan nimenomaan käytäntöä ja kunkin omakohtaista kokemusta painottaen. Älyllis-tiedollisen kulttuurin laajuus ja tehokkaiden käytännön harjoitusten määrä tuon järjestön piirissä on vaikuttava.

Opetus perustuu portugalilaisen mestarin Samael Aun Weorin valmistamaan järjestelmään ja opetuksiin. Voi kysyä sitten, onko se aitoa gnosista, jos tukeudutaan jonkun toisen opetuksiin? Itse katson, että perusteellinen opetusjärjestelmä, jonka on (väitteen mukaan, ja ihan perustellustikin) luonut 100% tietoinen yksilö, on hyvä ohjeistava tuki ja vertailukohta, koska ihmisluonne on tunnetusti taipuvainen välttelemään ja kiertelemään totuutta kaikilla mahdollisilla tavoilla, aina ja viimeiseen saakka.

• cybo-ceronimo-cabriel-61

Gnosis Tietoa, se on l u o v u u t t a, ajatuksen lentoa, oivallusta, pelottomuutta, elämän tuoman ymmärryksen [kokemus tieto] emansinoivaa viisautta [asioiden yhdistämisen taitoa/oivallus] jne.

Nazaretilainen käytti myös termiä gnosis, joka oli gnostikkojen suosima tieto-sana.
      Nazaretilainen, tuo rikkaan kivi-yrittäjän J.Arametialaisen oppinut poika moitti fariseuksia ja saddukeuksia juuri siitä, että he olivat kadottanet mysteerien avaimen Lk. 11:5: "Voi teitä te lainoppineet, kun te olette kadottaneet tiedon [gnosis]
      avaimen, itse ette ole menneet sisälle ja muita olette sisälle menemästä estäneet.".

Kyse on peite- ja sala-kieli-avaimista joiden avulla avautuisi ”toinen Toora” eli vanhan testamentin kätketyt sisällöt ja merkitykset[gnosis maailmankaikkeuden rakenteista esoteriaa], joita kirjanoppineet eivät enää tunteneet tai joiden olemassaolon he halusivat kieltää.
      Salatut merkitykset on koodattu milloin numeroihin, milloin sanoihin, jotka on valittu kätketyn koodin mukaan, toisinaan sanaleikkeihin, milloin vertauskuviin.

Kristikunnan keskeinen pelastus-symbolin ristin kautta esimerkki, josta gnosismaista tietoa on [yhdessä allegoriassa] ristin geometriset ominaisuudet astronomiaan sovellettuna, tai [toisessa allegoriassa]--> ristin luku-arvon yhtäläisyys merkitykseen risti, joka antaa gnosis-symboliikallaan salaisuuden ihmisessä asuvasta tietoisuudesta ja sen tiestä kolmasti jälleensyntyvänä tajullisuutena, joka itse-uhrausten, luopumisten, sekä eri kehitys-asteiden kautta eheytyy ja yhtyy alkuperäiseen Korkeimpaan Itseensä.

Tuo 'unio mystica', eli tietoisuuden eheytyminen takaisin alkuperäiseen itseensä jälleensyntymien ketjun kautta tarkoittaa täydellistymistä/kreikaksi teleios ja tätä mystikoiden mystikko ja maagikkojen maagikko korosti: ”Jos tahdot olla täydellinen, mene ja myy kaikki[uhraus/luopuminen],
      mitä sinulla on. Olkaa siis täydelliset[teleios], niin kuin
      teidän taivaallinen[aineeton/ajaton] isännekin täydellinen on.”.

• JakePii

Kaaosmagian oppi-isä Peter J. Carroll tarkoittaa gnosiksella sitä tilaa joka syntyy kun sisäinen dialogi katkaistaan. Tämä tila on kabbalistien Ain (tyhjyys) tai hindujen samadhi. Carroll listaa magian kolmeksi elementiksi mielikuvituksen, tahdon ja gnostiseksi transsiksi kutsutun tilan jossa syntyy yhteys tämän näennäisen todellisuuden (arkitodellisuuden) takana olevaan todelliseen olevaan. Gnosis voi hänen mukaansa olla myös maagisen objektin (loitsun kohteen) käsittämistä ainoana olemassaolevana asiana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3650
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      71
      1928
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1588
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1214
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      65
      1035
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      978
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      853
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      778
    Aihe