Ystävällinen dominointi?

NuorenKoiranOmistaja

Hei lueskelin tässä omaksi ilokseni belggareista ja holskuista (en ole kuitenkaan kumpaakaan ottamassa). Oma sekarotuinen koirani on todella paljon holskun luonteinen, vaikka hollanninpaimenkoiraa tuossa pojassa ei olekaan. Luin erään kasvattajan sivuilta että jotkut hollanninpaimenkoirat voivat olla ns ystävällisen dominoivia vieraita kohtaan. Eli tunkevat syliin, tulevat nuolemaan, hyppivät vasten jne. Ja oma koirani on samanlainen. Se on ollut meidän suurin ja oikeastaan ainut ongelma koiran kanssa, eikä sitä tunnu voivan kitkeä pois, mutta on tuo tosin vielä nuori tapaus (11kk). Aluksi on todella hurjan näköistä meininkiä kun meille tullaan ja minun pitää vain pitää koiraa paikoillaan ja odottaa että se rauhottuu ja pitää mahdollisia merkkejä silmällä ettei se hyppää kenenkään päälle. Kun vieras on ollut meillä jonkin aikaa koira rauhoittuu ja lopettaa, mutta olisihan se kiva ettei vieraiden tarvitsisi pelätä isoa yli 60cm koiraa joka yrittää tunkea syliin sellaisella tohinalla ja voimalla. Halusin kirjoittaa tämän kysymykseni tänne kun ajattelin että tavoitan sitten paremmin holskujen omistajia, joilla voi olla tämä sama ongelma koiran kanssa vieraiden suhteen. Onko mahdollista opettaa koiraa pois tästä tavasta? Vai jääkö se päälle koiran koko loppu elämäksi?

8

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hih...

      Ihan täysin tapakasvatuksella pois kitkettävissä! :)

      • NuorenKoiranOmistaja

        Kiitos vastauksesta :D Olen jo jonkin aikaa pelännyt että onko tämä yksi sellainen juttu mitä ei saa kitkettyä pois esim. metsästysvietti. Olen huomannut että mitä enemmän koira näkee näitä suosikki ihmisiään sitä vähemmän se rupeaa sitten mesomaan. Eli jotain parannusta on havaittavissa. Kovasti tässä ollaankin jo töitä tehty tämän asian kanssa ja uskaltaisin väittää että jotain parannusta on jo tapahtunut tosin ei kovin suurta, mutta koira ei enää hypi minua vasten kuin hullu kun palaan töistä ja se rauhoittuu yllättävän nopeasti kun menemme isälleni tai isäni tulee käymään (poika on aivan hulluna isääni). Ja onhan tuo nuori vielä että ei tuon ikäinen luupää ole vielä mitään valmista kauraa. Jatketaan vain harjoituksia :)


      • hih..
        NuorenKoiranOmistaja kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta :D Olen jo jonkin aikaa pelännyt että onko tämä yksi sellainen juttu mitä ei saa kitkettyä pois esim. metsästysvietti. Olen huomannut että mitä enemmän koira näkee näitä suosikki ihmisiään sitä vähemmän se rupeaa sitten mesomaan. Eli jotain parannusta on havaittavissa. Kovasti tässä ollaankin jo töitä tehty tämän asian kanssa ja uskaltaisin väittää että jotain parannusta on jo tapahtunut tosin ei kovin suurta, mutta koira ei enää hypi minua vasten kuin hullu kun palaan töistä ja se rauhoittuu yllättävän nopeasti kun menemme isälleni tai isäni tulee käymään (poika on aivan hulluna isääni). Ja onhan tuo nuori vielä että ei tuon ikäinen luupää ole vielä mitään valmista kauraa. Jatketaan vain harjoituksia :)

        Kannattaa yleensä tehä paljon erilaisia rauhoittumis- ja odottamisharjoituksia ja vähitellen pidentää sitä aikaa.

        Hyviä tilanteita tulemisen ja menemiset, ruuan saanti, yleensä kaikissa tilanteissa jotka koiran saa täpinäään rauhoittuminen ja palkka hyvästä käytöksestä.


      • ei rotukysymys......
        hih.. kirjoitti:

        Kannattaa yleensä tehä paljon erilaisia rauhoittumis- ja odottamisharjoituksia ja vähitellen pidentää sitä aikaa.

        Hyviä tilanteita tulemisen ja menemiset, ruuan saanti, yleensä kaikissa tilanteissa jotka koiran saa täpinäään rauhoittuminen ja palkka hyvästä käytöksestä.

        Eiköhän toi ole aika yleistä kaikilla pennuilla&nuorilla koirilla,jopa joilakin vanhenmilla...


      • hih...
        ei rotukysymys...... kirjoitti:

        Eiköhän toi ole aika yleistä kaikilla pennuilla&nuorilla koirilla,jopa joilakin vanhenmilla...

        On, mutta minusta paimenet ovat likituppautuvampia kuin itsenäisemmät rodut (kokemusta metsästyspystykorvista).


      • ei rotukysymys
        hih... kirjoitti:

        On, mutta minusta paimenet ovat likituppautuvampia kuin itsenäisemmät rodut (kokemusta metsästyspystykorvista).

        kasvatuskysymys... väitän edelleen..


      • hih...
        ei rotukysymys kirjoitti:

        kasvatuskysymys... väitän edelleen..

        Kuten ensimmäisessä kommentissani sanoin myös. :)


    • ihaniakoiria

      Meillä ongelma ratkesi sillä, että opetin koiran istumaan kunnes vieraat ovat saaneet takit ja kengät pois. sitten antavat koiralle rapsutuksia ja herkkuluun.

      Huomiota EI anneta muualla, kuin tullessa ja lähdössä. Näin koira rauhoittui, kun tietää tasan että huomiot tulee ainoastaan ovella, eikä yritäkään enää ystävällistä dominanssia.

      Alkuun voi olla hankala olla huomioimatta, mutta erittäin nopeasti tajusi asian, eikä kannata lopettaa vaikka hetken muuttuisi käytös pahemmaksi.

      Meillä meni ihan överiksi kun koira ihmetteli että missä n rapsutukset joita oristi koko ajan saa kun vieraan luokse menee, joten yritti aivan kaiken, tunki syliin, haukkui, komensi, murisi ja repi jopa sukkia vieraan jaloista, toi lelujaan,teki temppuja..

      Kun ymmärsi, ettei huomioita enää tule, makoili rauhassa ja vieraiden kyläilyt ovat nyt hyvin rauhallisia.

      Tällä hetkellä koira saa myös minulta huomiota ainoastaan, kun itse pyydän rapsutettavaksi. Toiminut meillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe