Hajuttomat nuuskijat

VIKAA......

Kaksivuotta sitten limakalvot alkoi kuivua .Nyt ei enää haista oikeen mitään .Olen 47v mies . Missä syy moiseen .En oo käynyt lääkärissä .

7

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maijaxy

      Kannattaisi käydä nenä- ja korvalääkärillä. Sieltä varmaan löytyy apu.
      Multa meni hajuaisti nenän polyyppien takia - sinänsä harmittomia limakalvokasvaimia - ne poistettiin ihan päiväkirurgisesti joten ei ollut mikään hankala operaatio.

      • luonnontuoksu

        Olisi kauheaa, jos en enään haistaisi sulopierujani. Nautin tuoksuistani. Ne ovat niin luonnollisia


      • hajuherne
        luonnontuoksu kirjoitti:

        Olisi kauheaa, jos en enään haistaisi sulopierujani. Nautin tuoksuistani. Ne ovat niin luonnollisia

        Kuule, voin lohduttaa sua: pierut ja kakanhajut muutuvat suloruusuntuoksuksi! Kun aiemmin yökötti mennä muiden jälkeen vessaan, nyt löyhkät on tuoksuja ja kalliit hienot hajuvedet löyhkäävät sanoinkuvaamattoman kamalalle!

        Hajuaisti voi vaurioitua niin, että jää vain ihan muutama haju, jotka voi havaita ja tunnistaa. Suojeluhajut jää yleensä, mutta pääosin hajuton maailma. Voi haista oudot asiat: saunan tai lieden lämpö, tuorekurkku, siis löyhkätä hirveälle!
        Hajuaisti voi tuhoutua tulehduksen seurauksena, mutta usein hiljalleen palautuu joitakin hajuja (kahvi, appelsiin, mansikka, ...) ja lievenee ne rankat hajut.
        Moni luulee, että jos haisti häviää, katoaa makuaistikin, vaan se ei pidä paikkaansa. Ne ovat 2 eri aistia!


    • Kyllästynyt olemaan

      Ompa ihme, minä olen 26v poika, ja maksaisin mitä vain jos olisi leikkaus olemassa, jolla saisi makuaistin pysyvästi pois...

      Liian herkkä makuaisti tehnyt koko elämästä täyttä helvettiä, ja ole muka parannuskeinoa...

      Kaipa tuo hermostojen muokkaus vieläkin on liian vaikeaa lääktieteelle, ts. jonkun hermon "hajottaminen"

    • Tuoksut muistoja

      Minulla on ollut hajuaisti pois kymmenen vuotta, mutta kukaan lääkäri ei ole lähettänyt näin "mitättömän" vaivan takia eteenpäin. Polyyppeja ei kyllä ole, eikä yksikään näistä lääkäreistä ole osannut sanoa mitään selitystä asialle.
      Itselläni on teoriaa liian herkästä hajuaistista ennen. Sen kautta usein sain migreenikohtauksia haju-, partavesistä. Myöhemmin asuin asunnossa, jossa haisi home ja sinä aikana hajuaisti alkoi huonontua, kunnes lopulta parin vuoden jälkeen huomasin, etten pääsääntöisesti haista yhtään mitään. Muutamia vuosia meni, että silloin tällöin joku tuoksu/haju kävi, mutta kun aloin haistella sitä en enää tuntenutkaan mitään hajua. Toinen teoria liittyy juuri migreeniin, liekö siis neurologinen juttu?
      Eniten olen kaivannut kadonnutta aistiani lastenlasteni synnyttyä, sillä mikä voisi olla ihanampi tuoksu kuin vauvan tuoksu?!!
      Niin, kyllä myös mummu tarvitsisi hajuaistiaan hoitaessaan näitä vaippaikäisiä... :)

      • homeesta

        Veikkaan sun kohdalla, että jos sun asunnossa on hometta niin sun nenä ja limakalvot on menny siitä homeesta sen verran tukkoon ja limaa kerääntyy sinne, ettet haista yhtään mitään. Home on kyll periaatteessa tosi paha juttu, ei ainoastaan se haju vaan siinä menee kyllä terveys todellakin. Home kannattaa aina selvittää ja korjata se. Lisäksi on saatavilla ilmanpuhdistimia ja tietyt kukkakasvitkin auttavat.

        Itselläni oli pyykinpesukone homeessa ja sitä kautta myös kaikki vaatteet homeen hajussa, nenä meni aivan tukkoon, enkä haistanut mitään. En myöskään maistanut yhtään mitään. Tosin samoihin aikoihin olin kärsinyt flunssasta (sinkin puute?), naapurista tuli voikamasta tupakan savua (tupakasta nenä tukkoon?) ja myös vahingossa täräyttänyt pääni seinään (takaraivo). Pesukone uusittiin, vähitellen homeen haju lieveni ja vähitellen haju- ja makuaisti palautu takaisin.


    • Hajuhermo poks

      "Moni luulee, että jos haisti häviää, katoaa makuaistikin, vaan se ei pidä paikkaansa. Ne ovat 2 eri aistia! "
      Joo,ovat eri aisteja mutta vahvasti sidoksissa toisiinsa!
      Itselläni meni makuhermo poikki päähän kohdistuneesta iskusta kuusi vuotta sitten ja ei aisti enää palaa. Esimerkiksi valkosipulin mausta pidin mutta nyt en maista sitä ollenkaan. Makea ja suolainen maistuu hajuaistin menettäneelläkin ja ei paljon muuta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe