Kaksivuotta sitten limakalvot alkoi kuivua .Nyt ei enää haista oikeen mitään .Olen 47v mies . Missä syy moiseen .En oo käynyt lääkärissä .
Hajuttomat nuuskijat
7
282
Vastaukset
- Maijaxy
Kannattaisi käydä nenä- ja korvalääkärillä. Sieltä varmaan löytyy apu.
Multa meni hajuaisti nenän polyyppien takia - sinänsä harmittomia limakalvokasvaimia - ne poistettiin ihan päiväkirurgisesti joten ei ollut mikään hankala operaatio.- luonnontuoksu
Olisi kauheaa, jos en enään haistaisi sulopierujani. Nautin tuoksuistani. Ne ovat niin luonnollisia
- hajuherne
luonnontuoksu kirjoitti:
Olisi kauheaa, jos en enään haistaisi sulopierujani. Nautin tuoksuistani. Ne ovat niin luonnollisia
Kuule, voin lohduttaa sua: pierut ja kakanhajut muutuvat suloruusuntuoksuksi! Kun aiemmin yökötti mennä muiden jälkeen vessaan, nyt löyhkät on tuoksuja ja kalliit hienot hajuvedet löyhkäävät sanoinkuvaamattoman kamalalle!
Hajuaisti voi vaurioitua niin, että jää vain ihan muutama haju, jotka voi havaita ja tunnistaa. Suojeluhajut jää yleensä, mutta pääosin hajuton maailma. Voi haista oudot asiat: saunan tai lieden lämpö, tuorekurkku, siis löyhkätä hirveälle!
Hajuaisti voi tuhoutua tulehduksen seurauksena, mutta usein hiljalleen palautuu joitakin hajuja (kahvi, appelsiin, mansikka, ...) ja lievenee ne rankat hajut.
Moni luulee, että jos haisti häviää, katoaa makuaistikin, vaan se ei pidä paikkaansa. Ne ovat 2 eri aistia!
- Kyllästynyt olemaan
Ompa ihme, minä olen 26v poika, ja maksaisin mitä vain jos olisi leikkaus olemassa, jolla saisi makuaistin pysyvästi pois...
Liian herkkä makuaisti tehnyt koko elämästä täyttä helvettiä, ja ole muka parannuskeinoa...
Kaipa tuo hermostojen muokkaus vieläkin on liian vaikeaa lääktieteelle, ts. jonkun hermon "hajottaminen" - Tuoksut muistoja
Minulla on ollut hajuaisti pois kymmenen vuotta, mutta kukaan lääkäri ei ole lähettänyt näin "mitättömän" vaivan takia eteenpäin. Polyyppeja ei kyllä ole, eikä yksikään näistä lääkäreistä ole osannut sanoa mitään selitystä asialle.
Itselläni on teoriaa liian herkästä hajuaistista ennen. Sen kautta usein sain migreenikohtauksia haju-, partavesistä. Myöhemmin asuin asunnossa, jossa haisi home ja sinä aikana hajuaisti alkoi huonontua, kunnes lopulta parin vuoden jälkeen huomasin, etten pääsääntöisesti haista yhtään mitään. Muutamia vuosia meni, että silloin tällöin joku tuoksu/haju kävi, mutta kun aloin haistella sitä en enää tuntenutkaan mitään hajua. Toinen teoria liittyy juuri migreeniin, liekö siis neurologinen juttu?
Eniten olen kaivannut kadonnutta aistiani lastenlasteni synnyttyä, sillä mikä voisi olla ihanampi tuoksu kuin vauvan tuoksu?!!
Niin, kyllä myös mummu tarvitsisi hajuaistiaan hoitaessaan näitä vaippaikäisiä... :)- homeesta
Veikkaan sun kohdalla, että jos sun asunnossa on hometta niin sun nenä ja limakalvot on menny siitä homeesta sen verran tukkoon ja limaa kerääntyy sinne, ettet haista yhtään mitään. Home on kyll periaatteessa tosi paha juttu, ei ainoastaan se haju vaan siinä menee kyllä terveys todellakin. Home kannattaa aina selvittää ja korjata se. Lisäksi on saatavilla ilmanpuhdistimia ja tietyt kukkakasvitkin auttavat.
Itselläni oli pyykinpesukone homeessa ja sitä kautta myös kaikki vaatteet homeen hajussa, nenä meni aivan tukkoon, enkä haistanut mitään. En myöskään maistanut yhtään mitään. Tosin samoihin aikoihin olin kärsinyt flunssasta (sinkin puute?), naapurista tuli voikamasta tupakan savua (tupakasta nenä tukkoon?) ja myös vahingossa täräyttänyt pääni seinään (takaraivo). Pesukone uusittiin, vähitellen homeen haju lieveni ja vähitellen haju- ja makuaisti palautu takaisin.
- Hajuhermo poks
"Moni luulee, että jos haisti häviää, katoaa makuaistikin, vaan se ei pidä paikkaansa. Ne ovat 2 eri aistia! "
Joo,ovat eri aisteja mutta vahvasti sidoksissa toisiinsa!
Itselläni meni makuhermo poikki päähän kohdistuneesta iskusta kuusi vuotta sitten ja ei aisti enää palaa. Esimerkiksi valkosipulin mausta pidin mutta nyt en maista sitä ollenkaan. Makea ja suolainen maistuu hajuaistin menettäneelläkin ja ei paljon muuta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä652147Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721732Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2441402Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371347- 831202
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3601143Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3301108