Vuolukivi pinnan puhdistus

Tiedosta kiitollinen

Ostimme vanhan talon, jossa on Nunnauunin vuolukivestä tehty puuhella.
Tietääkö kukaan, millähän aineella pinnan saisi puhtaaksi, kun siihen on tullut kaikenlaisia lika läiskiä.
(Rasvaa ym. pask..)
Kertoilkaa, jos tiedätte.

17

29680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vivaldo

      Moi.

      Olen itse käyttänyt takan ym.puhdistukseen sellaista kuin TAIKASIENI, sitä saa lienee rautakaupoista ja jopa jotkut hyvinvarustetut LVI-alan liikkeet myyvät sitä myös.Suosittelen kokeilemaan.

    • tate

      vimiä lähimmästä ruokakaupasta ja sillä varovasti hankaa niin varmasti lähtee, eikä tarvi hommata kalliita aineita, vim pesuaine tehoaa tahraan kun tahraan...

      • on vain

        sen korvike CIF.


      • tate
        on vain kirjoitti:

        sen korvike CIF.

        löytyy ainakin pirkanmaan alueen kaupoista, mutta aivan sama millä nimikkeellä kulkee..


    • Illi

      Se on helppoa. Jos on naarmuja niin hienolla 500-1000 vesihiomapaperilla ja jos on lika, noki, rasva läikkijä niin esim. puhdistetulla bensiinillä, tai muulla aineella, joka ei tahraa eikä haise, mutta poistaa rasvaa. Lasi luukut on helpoin puhdistaa tuhkalla ja märällä rätillä (kasta rätti tuhkaan ja pyyhi).

      • jokunen

        Asetonilla lähtee vaikka millainen tahra, samoin ksyleenillä.
        Toinen konsti on rautakaupasta ja varaosaliikkeistä saatava suihkutettava rasvanpoistospray, jolla jarruasentajat poistavat rasvan jarrukengistä, eikä se haise niin pahalle.

        Ei kai sitä takkaa ole vain lakattu, kuten tulikivitakkojen edustajat joskus neuvoivat. Silloin ei taida auttaa kuin hionta.


    • hmm.

      Itse olen puhdistanut rasvatahroja vuolukivestä yksinkertaisesti fairylla ja lämpimällä vedellä. Kunnolla fairya tarhaan ja hankaa hetki, sitten jätä joksikin aikaa seisomaan ja pyyhi pois.

      Pahempiin tahroihin minulla on kaapissa varalla Tulikiveltä saatu hiomapaperi, jolla voi kevyesti hioa kiveä - se ei ole tavallista hiekkapaperia, vaan jotain muuta. En ole kuitenkaan vielä sitä tarvinnut, koska puulieteni on vasta pari vuotta vanha, ja toistaiseksi kaikki on irronnut fairylla :).

      Valurautaosat olen imuroinut ja silloin tällöin kevyesti öljynnyt, lasiluukut puhdistan tuhkalla ja kostealla liinalla hankaamalla.

    • TIEDOSTA KIITOLLINEN

      KIITOS KAIKILLE, JOTKA VASTASIVAT MINULLE. NYT ON MONENLAISTA OHJETTA, KYLLÄ NÄISTÄ JOLLAIN AINEELLA PITÄISI SAADA HELLA PUHTAAKSI.

      • Taika

        Erittäin hyvä noen poistaja ja oikeastaan paras on Mäntysuopa! Sillä lähtee ainakin Nokia tahrat viimeisen päälle.


    • Hulina79
      • Anonyymi

        Miten hienolla paperilla hiottu pinta?


    • king71c

      "ihmesieni" lähti minuutissa tahrat, noet yms. eikä tarvinnut hangata, käyttää liuottimia yms myrkkyjä....

    • wyjfhdbvdc

      itse levitin ryynimakkaran rasvaa runsaasti ympäristöön ja hankasin karhealla kmenellä ja jäljet tasoittuivat eli sit ei enää huomaa vrsinkn pimeessä

      • Anonyymi

        Voi ryynimakkara, ei taida tyypillä olla kaikki jauhot pussissa. Miten voikin ärsyttää nämä täysin ohi aiheen olevat muka-hauskat-jutut.


    • Anonyymi

      Lähtisiköhän rasva talouspaperilla ja silitysraudalla kuten kankaista. Luulisi nuo liuotinaineetkin kivessä toimivan.

    • Anonyymi

      Tinneriä mullekin kuin haisteluun

      Asintuntija

    • Anonyymi

      Rasvaiset kädenjäljet lähti yllättäen geelimäisellä uuninpuhdistajalla. Annoin olla n 30 min jonka jälkeen märällä rätillä pyyhkäisy. Tuli täysin puhdasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1880
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      89
      1279
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      999
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      905
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      104
      857
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      46
      705
    Aihe