asuminen turkissa!

turkissaasua

Hei mielenkiinnosta kyselen turkissa asuneilta, että millaista asuminen siellä on, onko vaarallista suomalaisen mennä sinne asumaan? Eräs turkkilainen kertoi, että se ei ole paikka suomalaisele naislle.
Toiseksi, turkissa käyneenä ihmettelen että vaan vähän näkyy naisia töissä, menet minne tahansa siellä. Mitä ne naiset siellä ylipäätään tekee? Ovatko muka turkissakin koti rouvina vain?
Kävi askaruttaan, ni kyselen.. myös kertomuksii turkis asumisesta ois mielenkiintosia!

28

5881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kolay yok

      Oletko menossa töihin sinne? Osaatko turkkia? Minkä ikäinen olet? Naapurinrouvia tärkeäpää on mitä itse tulet tekemään ja kuinka elätät itsesi, miten tulet toimeen vieraskielisessä maassa. Onko oleskelulupa-asiat hanskassa? On niin monta asiaa.

      • Ei oo heleppooo

        Kolay degil..... Mites se nyt mänkään....


    • 17+8

      Osa kay toissa ja osa on kotırouvina. Nakyyhan noita kauppojen kassoilla, jatskibaareissa, vaatekaupoissa, opettajina, respoissa, siivoojina, kiinteistovalityksessa, uutisankkureina, toimittajina... jne, mit nyt naiset muuallakın tekevat. Mita itse olen vuosien saatossa merkille laittanut niin tyoskentelevien naisten maara lisaantyy koko ajan.

      Lyhyella lomalla et nae Turkista sita raadollisempaa puolta. Ei ole sosiaaliturvaa eli taalla eı nosteta ilmaista rahaa ja maahan et saa oleskelulupaa mikili sinulla eı ole osoittaa elamiseen tarvittavaa rahaa. Tyota voıt saada mutta tyoluvallısen tyon saamınen onkın sıtten haasteellısempaa. Jos jaat kıınnı luvatta tyoskentelysta nıın seuraa maasta karkotus. Turıstına elaa herroıksı, kun on Suomen tulot mutta Turkıssa tıenattu palkka vaın murto-osan Suomen vastaavısta.

      En ıhan hetı ıtseksenı olısı lahdossa Turkkıın muuttamaan. Varsınkın, kuten Kolay yok kırjoıttı, osaatko kıelta, onko tyota... kıelıtaıdottomana sınua vedatetaan sata varmalla ja asıoıden hoıtamınen on lahes mahdotonta. Osalla toımeentulo taalla on todella tıukkaa. Kaıkkı kannattaa selvıtella etukateen ja helppoa eı tule olemaan: kolay yok tosıaankın...

      Ja suomalaıseen menoon tottuneelle tekee monestı tıukkaa sopeutua turkkılaıseen mallıın, mıssa juurı mıkaan eı hoıdu nopeastı eıka ajallaan ja yksınkertaısten asıoıdenkın jarjestamınen vıe valılla ıhan tolkuttomastı aıkaa.

      • Toipe

        Kuka haluaa asua turkissa, haloo!


      • Jäädyn
        Toipe kirjoitti:

        Kuka haluaa asua turkissa, haloo!

        Kuka haluaa asua Suomessa, haloo!


      • Batamanni

        Jep suomi oli perseestä ainakin vuonna 2017 ja huonommaks vaan menee


      • Anonyymi
        Batamanni kirjoitti:

        Jep suomi oli perseestä ainakin vuonna 2017 ja huonommaks vaan menee

        Suomi on ihan toimiva yhteisö. Puhdasta ja työtä löytyy. Tullaan toimeen vähällä, eikä valiteta ku ollaan terveitä.


    • Istanbulitar

      Moi! Mun tarina on tällainen...
      Olen asunut Turkissa nyt 3v, suomalaisena naisena ja yksin. Tällä hetkellä Istanbulissa, aiemmin Antalyassa ja Diyarbakirissa.

      Mä pakkasin 2 matkalaukullista tavaraa ja vaan muutin tänne. Sitä tapaa en kyllä suosittele jollei täällä ole olemassa kavereita jotka on valmiita auttamaan. Onnetar oli puolellani ja asiat sujuivat hyvin.
      Ulkomaalaisena ja kielitaidottomana asioiden hoito on todella vaikeaa. Esim. Istanbulin ulkomaalaispoliisissa taitaa työskennellä vain 1 ihminen joka puhuu englantia, ainakaan muita en ole tavannut. Selvitä siellä sitten oleskelulupa-asioita...
      Asunnon vuokraus on lähes mahdotonta jollet saa jotain turkkilaista laittamaan nimeään vuokrasopimukseen. Kaasu, vesi ja sähkösopimukset voi hyvällä tuurilla saada vuokranantaja tekemään.

      Minä en ole kokenut täällä asumista vaaralliseksi, päinvastoin tunnen oloni turvallisemmaksi kuin Suomessa. En tiedä onko mulla ollut vain hyvää tuuria mutta tuntuu että täällä mm. naapurit välittää toisistaan enemmän kuin Suomessa. Ehkä se että olen ulkomaalainen vaikuttaa myös asiaan ja ihmiset ovat kiinnostuneempia.

      Mullekkin on moni sanonut et ei Turkki ole mulle hyvä paikka ja sä et tule pärjäämään täällä mutta se riippuu ihan omasta sieto- ja sopeutumiskyvystä.
      Helppoa vaiko ei, riippuu myös siitä paljonko pankkitilillä on rahaa. Tänne muuttavia suosittelen säästämään isomman summan etukäteen. Helpottaa alkuun pääsyä.
      Eläminen täällä on halvempaa kuin Suomessa mutta myös palkat on ihan toista luokkaa ja myös työajat. Minä työskentelen ravintolassa, 12h/pvä, 6pvää/vko ja palkka on n. 500€/kk. Toki kun ottaa huomioon että syön töissä eikä vapaa-aikaa juurikaan ole niin ei sitä rahaa kulukkaan.
      Työlupaa on lähes mahdoton saada ja aina on riski jäädä kiinni luvatta työskentelystä. Alueella jossa työskentelen systeemi toimii niin että kun jossain tehdään ratsioita, niin tieto siitä levitetään muihin ravintoloihin ja silloin tulee äkkilähtö ulos.

      Turkissa ei ole päiväkoteja joten täällä äidit pääsääntöisesti hoitavat lapsiaan kotona. Turkkilainen mies haluaa elättää perheensä eikä yleensä halua vaimon työskentelevän jollei ole pakko. Poikkeuksia toki on. Talossa jossa minä asun niin yksikään turkkilainen nainen ei käy työssä kodin ulkopuolella, tekevät kyllä kotona jotain nippelien pussituksia...

      Tässä jotain tarinaa, kysele lisää jos kiinnostaa :)

      • -vieras-

        Ai ei ole päiväkoteja? Kyllä on "valtiollisia" sekä yksityisiä päiväkoteja. Meidän kaupungissa mm. virastoissa, pankeissa, kaupoissa on naisia ihan varmasti sama prosentti töissä, kun Suomessakin. Jos lapset eivät ole Turkin tulotasoon verraten melko kailliissa päiväkodissa, lapsia hoitavat usein isovanhemmat. Tuo on totta, että varsinkin ennen miehet halusivat pystyä elättämään koko perheen. Suunta on kyllä muuttunut paljon, varsinkin viimeisen 10 vuoden aikana.


      • Istanbulissa asunut
        -vieras- kirjoitti:

        Ai ei ole päiväkoteja? Kyllä on "valtiollisia" sekä yksityisiä päiväkoteja. Meidän kaupungissa mm. virastoissa, pankeissa, kaupoissa on naisia ihan varmasti sama prosentti töissä, kun Suomessakin. Jos lapset eivät ole Turkin tulotasoon verraten melko kailliissa päiväkodissa, lapsia hoitavat usein isovanhemmat. Tuo on totta, että varsinkin ennen miehet halusivat pystyä elättämään koko perheen. Suunta on kyllä muuttunut paljon, varsinkin viimeisen 10 vuoden aikana.

        Ja ai ei ole sosiaaliturvaa, no kyllä on! Ei tosin samassa mittakaavassa kuin Suomessa, mutta esim. äitiyspäivärahaa ja eläkettä saa Turkissa.

        Mä kyllä vahvasti ihmettelen, mikäli suomalainen nainen on yksin muuttanut Diyarbakiriin ilman poikaystävää. Siellä kun ei juurikaan saumoja työhön tai muihinkaan asioihin, jos ei puhu kurdia tai turkkia. Asuminen yksin kurdialueella on lähes mahdotonta länsimaiselle naiselle.

        Siinä olen samaa mieltä, että Turkissa yksin asuminen ei todellakaan ole vaarallista, mutta hankalaa se on asioiden hoidon vuoksi, vaikka kieltä osaisikin.


      • Ankarassa asuva
        Istanbulissa asunut kirjoitti:

        Ja ai ei ole sosiaaliturvaa, no kyllä on! Ei tosin samassa mittakaavassa kuin Suomessa, mutta esim. äitiyspäivärahaa ja eläkettä saa Turkissa.

        Mä kyllä vahvasti ihmettelen, mikäli suomalainen nainen on yksin muuttanut Diyarbakiriin ilman poikaystävää. Siellä kun ei juurikaan saumoja työhön tai muihinkaan asioihin, jos ei puhu kurdia tai turkkia. Asuminen yksin kurdialueella on lähes mahdotonta länsimaiselle naiselle.

        Siinä olen samaa mieltä, että Turkissa yksin asuminen ei todellakaan ole vaarallista, mutta hankalaa se on asioiden hoidon vuoksi, vaikka kieltä osaisikin.

        Turkkilaiseen sosiaaliturvaan ihan käytännössä tutustuneena (asunut ja ollut töissä täällä v. -99 lähtien) sanoisin, että surkeaa on, jos valtion terveydenhoidon, koulun ja eläkkeen varassa joutuu elämään. Eli käytännössä saa varautua maksamaan yksityslääkärit, lastentarhat ja koulut eivätkä ne ole halpoja.

        Olen samaa mieltä siitä, että hankalaa on, koska arjen sähellystä tuntuu piisaavan. Kuten tiedät, aikaa ja hermoja kuluu tolkuttomasti tavallisten asioiden hoitamisessa vaikka puhuisi kieltä kuinka hyvin tahansa. Kun koskaan ei kunnon ohjeita saa mistään netissä tai puhelimella, voi varautua useaan reissuun hoitaessaan tavallisia asioita.

        Toisaalta olen huomannut, että kärsivällisyys on kehittynyt, samapa se on missä elämänsä lusii.

        En oikeastaan keksi mitään muuta syytä asua Turkissa kun sen, että tämä on kotini ja kaikki minulle tärkeä on täällä. Näitä ei voi mitata sosiaaliturvan toimivuudella.


      • Ankarassa asuva

        Miksi haluat tehdä töitä noin kovilla ehdoilla ja huonolla palkalla? Onko Istanbulissa asuminen todellakin tuon arvoista vai onko Suomi niin huono maa, että mielummin Turkissa raatamista kuin työttömänä Suomessa?

        Sori, ei ole tarkoitus provosoida, mutta en ymmärrä miten kukaan ja missään olosuhteissa tekisi työtä noin paljon noin huonolla palkalla. Tuolla palkalla joudut kyllä elämään niin perustasolla Istanbulin kaltkaisessa kalliissa kaupungissa, että eikä kannattaisi palata Suomeen? Tuo palkka on todella huono verrattuna vaikkapa turkkilaisten siivoojien tai lastenvahtien palkkaan...ainakin täällä Ankarassa.

        Entäs opaan työ esim. Deturilla yms? Osaat varmaan turkkia hyvin, joten sinulle saattaisi olla hyvinkin matkaoppaan töitä.


      • Istanbulitar
        Ankarassa asuva kirjoitti:

        Miksi haluat tehdä töitä noin kovilla ehdoilla ja huonolla palkalla? Onko Istanbulissa asuminen todellakin tuon arvoista vai onko Suomi niin huono maa, että mielummin Turkissa raatamista kuin työttömänä Suomessa?

        Sori, ei ole tarkoitus provosoida, mutta en ymmärrä miten kukaan ja missään olosuhteissa tekisi työtä noin paljon noin huonolla palkalla. Tuolla palkalla joudut kyllä elämään niin perustasolla Istanbulin kaltkaisessa kalliissa kaupungissa, että eikä kannattaisi palata Suomeen? Tuo palkka on todella huono verrattuna vaikkapa turkkilaisten siivoojien tai lastenvahtien palkkaan...ainakin täällä Ankarassa.

        Entäs opaan työ esim. Deturilla yms? Osaat varmaan turkkia hyvin, joten sinulle saattaisi olla hyvinkin matkaoppaan töitä.

        "Onko Suomi niin huono maa, että mielummin Turkissa raatamista kuin työttömänä Suomessa? "
        Ei Suomi ole huono maa mutta mä asun Turkissa ja siksi HALUAN myös työskennellä täällä. Rahallinen palkka on huono mutta mulla on myös muita etuja.
        Rahan takia mun ei olisi pakko tehdä töitä mutta ei täällä jaksa työttömänäkään lorvia. Oppaan työ ei mua kiinnosta.

        Ajattelen asian muutenkin niin että tää kaikki on kokemisen arvoista ja varmasti arvostan 8h työpäivää ja kunnon palkkaa kun Suomeen joskus palaan.


      • Anonyymi

        Missä kolkassa sinä olet asunut ja vaikuttanut? Onhan siellä nyt herranjestas päiväjoteja . Ihan omin silmin niitä nähnyt monen monta! En nyt ihan Alanyan turistikaduilla,mutta ihan muualla Turkissa.


    • turkissa asua

      kiitos paljon vastauksista! Tiedän ettei turkkiin muuteta noin vain. Minulla siis mies siellä odottamassa... Aion tässä opiskella turkkia jonkun aikaa ja säästää rahaa ja katsoa mihin elämä kuljettaa. Olen silti aina haaveillut asumisesta ulkomailla.
      Työn saanti varmasti vaikeaa. Miten sinä sait työ paikan ravintolasta? Paikan päältäkö kaiken sait hoidettua?
      Olen turkissa vieraillu muutamia kertoja, ja kyllä ne ihmiset on siellä niin lämpöisiä ja välittäviä:) naapuri toi aamulla hänen tekemää leipääkin :)! ei ole näin suomessa .
      Itse haaveilen istanbulissa asumisesta. Ehkä ei nyt, mutta joskus- ja sitä olenkin jo kauan miettinyt. Varmasti se kielitaito on todella tärkeä kaiken kannalta! Saako kysyä, mikä sai sinut yksin lähtemään turkkiin:)? Se on kyllä ollu tosi rohkeaa!

      • Kolay yok.

        Se kielitaito ei ole todella tärkeää pelkästään vaan ihan elinehto. Ajattele, kun et ymmärrä telkasta, lehdistä, ostoksista yhtään mitään. Jos asut pääkaupunkiseudulla, täällä on mahdollisuuksia opiskella turkkia. Itsekin teen niin, koska rakastan kieliä. Monilla muillakin paikkakunnilla on mahdollisuuksia opiskeluun nykyään. Itsekseen opiskelu on turkin suhteen hankalaa. Jos mahdollista, hommaa kaapelitelevision tai satelliitin kautta maksullisia Turkin kanavia, jotta kuulet puhetta. Sieltä tulee myös tosi hyviä sarjoja ja leffoja. Itselläni on Welhon kautta 3 kanavaa (riittävästi!), kustantaa noin 9 e / kk.

        Olen ollut Turkissa niin monta kertaa, etten haaveile asumisesta siellä. Tosin kielipuoli on melko hyvin jo hanskassa,joten ehkä sitten eläkkeellä talvet siellä. Istanbul on aivan ihana, mutta noin 15 miljoonan ihmisen suurkaupungissa asuminen - ou nou.

        Kannustaisin sinua tässä vaiheessa ennen kaikkea kielen opiskeluun. Siihen voisin todeta, että kolay gelsin (työn/opiskelun iloa).


    • alhama

      ÄLÄ haaveile olemattomasta! Jos sinne aiot, katso että sinulla on todiste varallisuudestasi meinaa 500€ per kuukausi!!!!

    • Istanbulitar

      Hups, luki- ja kirjoitushäiriö. Tarkoitus oli kirjoittaa että täällä ei ole EDULLISIA päiväkoteja. Toki niitä on olemassa mutta ovat kalliita enkä tunne yhtään perhettä jonka lapset olisivat päiväkodissa. Sosiaaliturvaa periaatteessa on mutta käytännössä olematonta ja varsinkin ne jotka sitä eniten tarvitsisivat eivät sitä osaa hakea.

      Sopii sitä Diyarbakiriin muuttamista ihmetellä, niin teen joskus itsekkin kun sitä aikaa muistelen. En puhunut edes turkkia kun siellä asuin, työtä olisi ollut tarjolla jopa enemmän kuin Istanbulissa mutta halusin tutustua kaupunkiin ja ihmisiin.

      Millä perusteella väität nim. Istanbulissa asunut, että "Asuminen yksin kurdialueella on lähes mahdotonta länsimaiselle naiselle." Oletko kokeillut sitä? Vai kuulutko niihin joiden mielestä kurdit ovat kaiken pahan alku?
      Mulle se oli ihanaa aikaa, olin siellä tyytyväisempi elämääni kuin muualla, johtuen pitkälti kaikista ihanista ihmisistä joita siellä tapasin.

      Työpaikan sain niin että menin ravintolaan ja kerroin siellä pomolle että haluan työtä ja se onnistui. Tätä ennen olin käynyt muutamassa paikassa kyselemässä mutta turhaan. Täällä on tapana laittaa ilmoitus ikkunaan jos on työtä tarjolla. Sitten vaan kyselemään. Työluvan saanti onkin eri juttu, se on lähes mahdotonta.

      Kaipa se jonkunlaista hulluutta oli että tänne muutin. Mulla oli elämässä ajankohta joka mahdollisti sen ja ajattelin että kokeilen nyt tätä ja katson minne elämä kuljettaa. Päivääkään en ole katunut ja välillä on itsekkin vaikea uskoa että todella asun täällä. Toisinaan on ollut vaikeaa mutta kaikki hyvät hetket voittavat vaikeudet.

      Jos tänne haluat muuttaa niin opiskele kieltä, se helpottaa elämää täällä mutta englannillakin pärjää pitkälle varsinkin jos sulla on mies täällä joka auttaa käytännön asioissa.
      Säästä rahaa elämiseen jos et heti saakkaan työtä. Istanbulissa oleskelulupaan tarvitaan 300 USD/kk turkkilaisessa pankissa tai todistus rahanvaihdosta.
      Täältä pääsee kyllä pois jos elämä ei ota onnistuakseen...

      • Istanbulissa asunut

        "Millä perusteella väität nim. Istanbulissa asunut, että "Asuminen yksin kurdialueella on lähes mahdotonta länsimaiselle naiselle." Oletko kokeillut sitä? Vai kuulutko niihin joiden mielestä kurdit ovat kaiken pahan alku?"

        - vaikka sillä perusteella että olen naimisissa kurdin kanssa ja olemme viettäneet paljonkin aikaa kurdialueilla Turkissa, mm. Mardinissa ja Urfassa. Asumiseksi en vielä kuukautta pari kertaa vuodessa oleskelulla laske.


      • Ankarassa asuva

        Juuri noin, voihan sitä antaa elämän kuljettaa ja siinä oppii paljon itsestään. Eri asia on, kun esim. tulee lapsia ja ne pitäisi saada kasvatettua täysjärkisiksi. Siinä vaiheessa on hyvä sitoutua ja päättää.

        "Täältä pääsee kyllä pois jos elämä ei ota onnistuakseen..." Aivan totta. Miksi siis pelätä?


      • Istanbulitar
        Ankarassa asuva kirjoitti:

        Juuri noin, voihan sitä antaa elämän kuljettaa ja siinä oppii paljon itsestään. Eri asia on, kun esim. tulee lapsia ja ne pitäisi saada kasvatettua täysjärkisiksi. Siinä vaiheessa on hyvä sitoutua ja päättää.

        "Täältä pääsee kyllä pois jos elämä ei ota onnistuakseen..." Aivan totta. Miksi siis pelätä?

        Kyllä, itsestään voi oppia uskomattomia asioita kun asuu vieraassa kulttuurissa.

        Mun lapset on jo aikuisia joten tuota ongelmaa ei onneksi ole :)


    • mies suomesta

      Onko miespuolisen mitään järkeä muuttaa Turkkiin esim. työntekoon, vai kannattaako muutto vain naispuolisille jotka ovat löytäneet tumman uroonsa ko. maasta?

      • Ankarassa asuva

        Eiköhän se riipu siitä, että mihin työhön ja millä palkalla. Vastaus on sama kuin kysymykseen "kannattaako muuttaa Helsingistä Turkuun töihin". Jos Turun työpaikka on hyvä tai Helsingissä ei ole töitä, niin kannattaa, muussa tapauksessa ei. Turku tai Turkki, aika sama asia kuitenkin. Vaikea murre kummassakin. Tosin sää on täällä parempi, nyt 34 C.

        Eli jos sulla ei ole töitä eikä perhettä Suomessa ja hyväliksainen työ Turkissa odottamassa, niin kannattaa. Säkin voit sitten löytää Turkista sen tumman uroon tai kaunottaren (riippuen suuntautumisestasi) ihan samalla tavalla kuin Turusta.

        Itse olen miespuolisena ollut täällä töissä iät ja ajat ja on kannattanut. Minusta vuodeksi pariksi kannattaa lähetä ulkomaille töihin ihan jo kokemuksenkiun takia.


    • Yabancı

      Kuten mainittukin kielitaito on AjaO, eli pääsääntö on että Turkissa puhutaan englantia vain turistipaikoissa ja sielläkin kielitaito tahtoo riittää vain työnsä tekemiseen ja naisten vokottelemiseen :)

      Samoin tuntuu että monet turkkilaiset on patriootteja ja niin kauan kuin ulkomaalainen on vain turisti tai jos hänestä saa itselle etua(rahallista tai muuta) niin kauan ollaan ystävällisiä, mutta jos tälläistä symbioosia ei ole niin turkkilaisen mielestä ulkolainen on vain vaiva ja vahingoittaa turkkilaisia(vie työpaikan tms.). Ja samaan perustuu myös työlupien saaminen, eli jos löytyy työ jota turkkilainen ei voi tehdä niin siihen saa lluvan, muuten ei. Turkissa on todellisesti korkea työttömyys, ja harvoin työpaikka on mitenkään varma - ei työsopimuksia tms ja jos onkin niin ne ei päde.
      Itse kun muutin Turkkiin otin ensimmäiseksi itselleni hyvän asianajajan, englantia puhuvan, ja hänelle on myös ollut käyttöä niin vuokrasopparin kuin yritystoiminnan kanssa. Perusperiaate suurimmalla osalla turkkilaisista on että huijataan ulkomaalaista aina kun se on mahdollista (ja myös muita turkkilaisia) ja ajatellaan vain tätä päivää (nopeaa rahaa jne).
      Ja nykyinen hallinto, joka on kallellaan muslimi uskoon (vaikka Atatürk kielsi politiikan ja uskonnon yhteydet) niin varsinkin naisen elämä, muualla kuin suurissa kaupungeissa, tulee varmasti vaikeammaksi ja vaikeammaksi...

      • 1+11

        mitäs töitä sä siel turkis oikee teet jos saa udella?


      • Istanbulitar

        "niin kauan kuin ulkomaalainen on vain turisti tai jos hänestä saa itselle etua(rahallista tai muuta) niin kauan ollaan ystävällisiä"

        Pitää osittain paikkansa, olen myös tämmöisiin tyyppeihin törmännyt. Melko nopeasti he kuitenkin jättävät rauhaan kun huomaavat yrittävänsä turhaan päästä osalliseksi mun rahoista. Onneksi kaikki eivät ole samanlaisia...


    • Anonyymi

      Jos tekee etätöitä Turkista käsin Suomeen niin mitenkähän menee työlupahommat ja oleskelulupa.. Ihan sellasta vuoden kahden asumista mietin.

    • Anonyymi

      Faija on asunut Turkissa (Mahmutlar) nyt vajaat kymmenen vuotta. Kohtuullisen paljon turisteja sielläkin kesäkaudella. Faija puhuu pääosin vain suomea, mutta on oppinut pärjäämään hyvin paikallisten kanssa. Moderni, suht uusi asunto ja halpa asuminen . Ainoa miinus ollut vähän turhan kuumat kesät suomalaiselle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe