ILP:n vaikutus talon arvoon?

ILP-mies

Ilmalämpöpumpun avulla me ok-asukit voimme pitää kesällä talon lämpötilan optimaalisen viileänä ja ilman raikkaana, vaikka ulkona olisikin 30 astetta lämmintä. Ilmalämpöpumppu sekä viilentää että poistaa liian kosteuden, joka aiheuttaa kesähelteillä tukalan olon.

Talvella sitten ILP alentaa sähkölaskua ja onhan siinä kauko-ohjaus sekä ohjelmoitava ajastin ja kaikkea sellaista. Sisäilma pysyy puhtaana plasmasuodattimen avulla ja siivoustarve näin vähenee.

Mitä arvioisitte, paljonkohan tällainen valmiiksi asennettu pumppu nostaa talon arvoa? Kysymys ei ikävä kyllä koske kerrostaloasujia, sillä kerrostalossa tarvitaan hallituksen lupa pumpun asentamiseen ja näitä lupia on tunnetusti myönnetty erittäin kitsaasti, ulkoyksikkö kun aiheuttaa talon resonointia koska se on pakko kiinnittää seinään.

32

2849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luki.

      Itselläni kaksi ollut daikin ururu sarara siis niitä kalliinpia ilman asennusta kolmatta tonnia.

      toinen sanyo,daikin kosteuttaa kovalla pakkasella huoneilman jos sitä tarvitsee,toimintoja on paljon,myös homeenpoisto toiminto tuolloin talosta pitää poistua neljaksi tunniksi.

      Voin vakuuttaa ettei nosta hintaa mitenkään,jopa tietävälle ostajalle luo varovaisuuden,näillä koneilla pilaa talon ulkonäön ja talon kuntoisuuden jos ei ole erittäin hyvin asennettu.

      Monet talot tulevat olemaan home taloja jo näiden vuoksi.


      Siis missään tapausessa ei nosta,täysremontti voi nostaa talon arvoa ,pinta remontti ei juurikaan.

      Ilmalämpöpumppu voi pahentaa talon arvoa jos ei ole kunnolla asennettu.

    • Luki.

      Tänään näin hämeeenlinannan aulangolla erään kohteen oli kolme pumppua ok-talossa .kaikki sijaitsi katolla,siis katolla.

      • Anonyymi

        Ei katolla ollut ilmalämpöpumppuja vaan niiden ulkoyksiköt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei katolla ollut ilmalämpöpumppuja vaan niiden ulkoyksiköt.

        No se "pumppu" eli kompressori on justiinsa siinä ulkoyksikössä.


    • mikä parasta

      vähentää useimpia ok-taloja vaivaavaa homeenhajua.

      • ok-kuvernööri

        Katkeraa, niin katkeraa.


    • Luki.

      Itse en suosittele missään tapauksessa jäähdytystä,vaikka siihen nämä koneet on tehtykkin.

      Laitteita on myös huoletttava suodattimia on melko paljon ja kahden viikon välein on syytä pestä ja imuroida.

      Ei sovi missään tapausessa vedosta kärsiville tai reumaatikoille.Normaali ilmalämpöpumppu kuivattaa ilmaa liikaa ja halpaa ei kannata ostaa,näissäkin tulee päivittää koneet aikaajoin,no vedot on tehty,ei muuta kuin uusi kompura joka menee vuosien saatossa ja sisä yksikkö,sähkötyöt ja putket onkin ja reät valmiina.

      Suosittelen erillistä telinettä itsellä on ollut seinässä molemmat kiini laitettava kunnon kumit että kestää vaimennuksen.


      Talvella ongelmana on jää ulkokompuran alla ja sulattaa sen kivijalkaan tässä oltava tarkka ongelmia tulee kun vesi valuukin kivijalkaan,myös kompurasta lähtevä vesi putki oltava riittävän pitkä ettei p,issi lähelle kivijalkaan.

      kompurasta lähtevät putket talon sisään väliin putki viistoon ettei valu kosteista putkista vesi talon eristeisiin.


      En suosittele vaikka se muotia onkin ilman sitä kyllä pärjää. ensimmäisen hommasin 2006.

      Purueristeiset rintamiestalot on vaarassa herkemmin myös hirsitalot.

    • Kylmä on

      Ulkona 30 astetta, milloin, Suomessako, älä viitsi naurattaa. Olen aika varma että tänä vuonna ei ole yhtään päivää etelä-Suomessa että mittari näyttäisi 30 astetta, ei Suomessa tarvitse ilmastointia. Täällä pitää kesälläkin pitää patterit päällä että tarkenee!

      Toivon todella että olen väärässä ja olisi viikkokaupalla 30 asteen helteitä mutta turhaa on toiveeni, eiköhän sitä joudu tyytymään 25 asteeseen. Se on muka hellettä, onko hassumpaa kuultu.

    • ilpomies minäkin

      Jos laite uudehko, sen arvonousu on noin 70 prosenttia laitteen asennuksen arvosta. Vanha laite taas laskee hintaa muutaman tonnin.

      • ILP-mies

        Mutta eikö se asennus ole kuitenkin se mikä ratkaisee? Vanha laite on helppo vaihtaa uuteen tarvittaessa kun asennus on kunnossa ja letkut vedetty ja ulkoyksikölle tehty alusta.

        Kerrostalossahan arvonnousu on ilmeinen, sillä jos joku sellaisen on saanut hyväksytettyä niin kukkia pöytään, iso urakka on takanapäin ja asukkaan ei tarvitse enää kärvistellä piinaavassa kuumuudessa joka on niin tyypillistä kasarmiasumiselle.

        Mutta kuten sanottu, kerrostalossa lupa ei yleensä irtoa koska muut naapurit vastustavat.


      • Näin on
        ILP-mies kirjoitti:

        Mutta eikö se asennus ole kuitenkin se mikä ratkaisee? Vanha laite on helppo vaihtaa uuteen tarvittaessa kun asennus on kunnossa ja letkut vedetty ja ulkoyksikölle tehty alusta.

        Kerrostalossahan arvonnousu on ilmeinen, sillä jos joku sellaisen on saanut hyväksytettyä niin kukkia pöytään, iso urakka on takanapäin ja asukkaan ei tarvitse enää kärvistellä piinaavassa kuumuudessa joka on niin tyypillistä kasarmiasumiselle.

        Mutta kuten sanottu, kerrostalossa lupa ei yleensä irtoa koska muut naapurit vastustavat.

        Uusiin kerrostaloihin kannattaa jo rakennusvaiheessa asentaa ilmalämpöpumppu, silloin sen saa kätevimmin, ei tarvitse jälkikäteen alkaa porailemaan.


      • ILP-mies
        Näin on kirjoitti:

        Uusiin kerrostaloihin kannattaa jo rakennusvaiheessa asentaa ilmalämpöpumppu, silloin sen saa kätevimmin, ei tarvitse jälkikäteen alkaa porailemaan.

        Mutta eihän ne niitä asenna, nehän maksaisi tukkuhintaan ainakin 500 euroa/kämppä. Ei kasarmilainen ole sellaista ansainnut, kassulla pitää olla kuuma ja äänieristyksen mahdollisimman huono!


      • Kylmä on
        ILP-mies kirjoitti:

        Mutta eihän ne niitä asenna, nehän maksaisi tukkuhintaan ainakin 500 euroa/kämppä. Ei kasarmilainen ole sellaista ansainnut, kassulla pitää olla kuuma ja äänieristyksen mahdollisimman huono!

        Milloin Suomessa on kuuma, kerro?! Täällähän aivan hulluja väitetään, nytkin pitää pitää parvekkeen ovea kiinni ettei tule kylmä sisään.


      • ILP-mies
        Kylmä on kirjoitti:

        Milloin Suomessa on kuuma, kerro?! Täällähän aivan hulluja väitetään, nytkin pitää pitää parvekkeen ovea kiinni ettei tule kylmä sisään.

        Niin, Suomi on pitkä maa eikä Äkäslompolossa tai Nuorgamissa varmaankaan ole kuuma. Mutta täällä Helsingissä oltiin tänään lähellä hellerajaa ja esim. viime kesä oli sietämättömän kuuma niille joilla ei ollut ilmastoitua asuntoa.


      • Laupias.
        Kylmä on kirjoitti:

        Milloin Suomessa on kuuma, kerro?! Täällähän aivan hulluja väitetään, nytkin pitää pitää parvekkeen ovea kiinni ettei tule kylmä sisään.

        Tuhnun "miesmuisti" on 2 kuukautta.

        Itse muistan kun kassulla asuin miten pirun kuuma voi päätykämppä olla kun koko päivän porottaa aurinko. Ilppiin en saanut lupaa vaikka olin hall.pj ja jouduin hommaamaan siirrettävän ilmastointilaitteen. Eipä sillä, matsui pelasi hyvin(sirtämisen vaiva) ja seuraava kassulainen maksoi vielä v. 2009 aika hyvän hinnan käytetystä kun ne oli jokapaikasta loppu ja silloin en tarvinnut konetta enää, vaan asennutin ilpin okt:oon.

        Niin notta minun miesmuistin mukaan 3 edellistä kesää on ollut koviakin helteitä, saas nähdä miten nyt heinä-elokuu tuo tullessaan. Minä ja ilppi ollaan valmiina!


      • Kylmä on
        ILP-mies kirjoitti:

        Niin, Suomi on pitkä maa eikä Äkäslompolossa tai Nuorgamissa varmaankaan ole kuuma. Mutta täällä Helsingissä oltiin tänään lähellä hellerajaa ja esim. viime kesä oli sietämättömän kuuma niille joilla ei ollut ilmastoitua asuntoa.

        Helsingissä tänään, juuri nyt 15 astetta ja sinä höpötät kuumuudesta. Älä nyt viitsi, sairasta huumoria, olisikin 30 astetta mutta ei ole eikä tule. Huom. 25 astetta ei ole mikään helleraja muualla kuin kylmässä Suomessa!


      • Kylmä on
        Laupias. kirjoitti:

        Tuhnun "miesmuisti" on 2 kuukautta.

        Itse muistan kun kassulla asuin miten pirun kuuma voi päätykämppä olla kun koko päivän porottaa aurinko. Ilppiin en saanut lupaa vaikka olin hall.pj ja jouduin hommaamaan siirrettävän ilmastointilaitteen. Eipä sillä, matsui pelasi hyvin(sirtämisen vaiva) ja seuraava kassulainen maksoi vielä v. 2009 aika hyvän hinnan käytetystä kun ne oli jokapaikasta loppu ja silloin en tarvinnut konetta enää, vaan asennutin ilpin okt:oon.

        Niin notta minun miesmuistin mukaan 3 edellistä kesää on ollut koviakin helteitä, saas nähdä miten nyt heinä-elokuu tuo tullessaan. Minä ja ilppi ollaan valmiina!

        Minä olen nykyisessa kerrostaloasunnossani asunut viisi vuotta eikä kertaakaan ole ollut kuuma, viime kesä oli hyvä, ei tarvinnut pattereita pitää päällä. Ei Suomessa ole ikinä kuumaa! Kun mennään yli 35 asteen eikä ilma kierrä voi sanoa että on kuuma.


      • Anonyymi

        Ei asennuksen arvosta vaan koneen asennuksineen.


      • Anonyymi
        ILP-mies kirjoitti:

        Mutta eikö se asennus ole kuitenkin se mikä ratkaisee? Vanha laite on helppo vaihtaa uuteen tarvittaessa kun asennus on kunnossa ja letkut vedetty ja ulkoyksikölle tehty alusta.

        Kerrostalossahan arvonnousu on ilmeinen, sillä jos joku sellaisen on saanut hyväksytettyä niin kukkia pöytään, iso urakka on takanapäin ja asukkaan ei tarvitse enää kärvistellä piinaavassa kuumuudessa joka on niin tyypillistä kasarmiasumiselle.

        Mutta kuten sanottu, kerrostalossa lupa ei yleensä irtoa koska muut naapurit vastustavat.

        Mitkä "letkut" ?


    • Luki.

      No sitähän minä sanoin että melko kätevä vaihtaa uusi mutta ei nosta asunnon hintaa rammaakaan.

      Itse sain suhteella ensimmäisen sanyon 350e lähtöhinta oli 1300e.

      Tuttavani jolla on luvat siis sähkötöihinkin asensi sen edullisesti.

      Muistakaa ne vedet ohjata oikein muuten laskee vaan hinnat.

      Rumiahan ne on ei mahda mitään,siinä muulikin hieroo silmiään kun Luki se ei kehu omia verneitään,muuli kun kehuu muidenkin puolesta ,kerron vaan totuuden.

    • Ok-Jumala

      Monta taloa on sillä pilattu.
      Jos talossa tarvitsee ilmastointilaitetta kertoo se surkesta rakentamisesta.

      Itse en edes mieti talon, jossa on ilp, ostamista.

      • Anonyymi

        Jos ilma vaihtuu talossa niin se tuo kaikenlaisia pöpöjö. Umpio on paras, jos haluaa hengittää niin voi mennä ulos.


    • Luki.

      Niin samaa mieltä olen itsekkin,yleensä ne on asennuttu miten sattuu vaikka asuja luuleekin sen olevan hyvin asennettu.

      Ja se on talon surma enemmin tai myöhemmin käyttäjät eivät tiedä tai välitä tietää asu siinä sitten 20-30 vuotta jos talo onkin hapannut ja vaara on suuri.

    • fsdfsd.

      Itselläni pelkkä koneellinen ilmanvaihto, laitoin pahveista kesäkennon, ja sisällä öisin 23 astetta, päivisin 24-25 jos lämpötila nousee. Uskoisin että vaikka helle tulee tällä viikolla, niin sisälämpötilat pysyttelevät tuossa 26 asteen tuntumassa maksimissaan, ja yö viilentää sitten taas.

      Viime kesällä pahviviritykseni epäonnistui, kun tukin väärät puolet kennosta, ei ei pidä vastakkaisia puolia tukkia puoliksi, vaan ottaa ohjekirja käteen ja katsoa miten ilmavirrat kulkevat kennon läpi. Kennoon voi myös laittaa jääpaloja =)

      • Ok-loordi

        Mitä ihmettä, eikö ilmanvaihtokoneessasi ole ns. kesäpeltiä, joka ohittaa lämmön talteenottokennon? Jos tuota ei ole niin saahan sen toki ohitettua noin itsekin, mutta kannattaa katsoa tosiaan ne ilmavirrat oikein.

        Kyllähän se viilentää kun laittaa täysille kylmää yöllistä ulkoilmaa koneen ottamaan. Mutta sitten ollaan ongelmissa kun on ns. trooppiset yöt eli yli 20 astetta yölläkin, ja näitä oli Suomessa kahtena viime kesänä. Silloin on ilmalämpöpumppu tai muu ilmastointi poikaa. Kyllä 26 astetta alkaa olla sisälämpötilalle raja, liika on liikaa (myös talvella). 22 astetta on aika optimi.

        Tosin joskus aikanaan opiskelijana kommuunissa asuessani vuosia sitten pidin talvellakin lämpötilan 26 asteen tuntumassa ja kuljin kämpässä boxereissa ja teepaidassa vaikka ukona oli 30 astetta pakkasta. Kun tiesi että lämpö maksetaan porukalla niin ei ollut niin väliä.


    • Luki.

      Kyllä jos talvella ole kuin kesä ok-talossa niin asuu teltassa.

      26c- 27c on parhaillaan on kuin kesällä.

    • rivarijätkä

      Olettekos muuten kiinnittäneet huomiota uutisotsikoihin ilmalämpöpumppujen viilennyskäytöstä aiheutuvaan sähkönkulutukseen? Vähän siellä sun täällä kirjoitellaan, että talvella säästetty energialasku haaskataan kesällä jäähdytykseen. Mielestäni aika tyhjänpäiväisiä uutisia. Ilmalämpöpumpun suurin hyöty on mielestäni asumisviihtyvyydessä. Viimeiset kaksi kesää ovat olleet niin tukalia, että nukkumisesta öisin ei olisi tullut yhtään mitään ilman ilmalämpöpumpun tuomaa viilennystä.

      Milloin olette nähneet varoittelevia uutsia autojen ilmastoinnin vaikutuksesta polttoainekulutukseen? Kuinka moni jättää painamatta sitä A/C nappia kojelaudassa puolen litran kulutuslisäyksen takia, jos ulkona paistaa aurinko pilvettömältä taivaalta ja asfaltti paahtaa kuumana alla?

      • ILPO.

        Joo, juuri näin. Mutta tuo ei edes ole totta. Jäähdytyskäytössä pystytään hädin tuskin tekemään viidenneksen lasku siihen verrattuna mitä talvella säästyy ja silloin jäähdytys saa olla päällä koko kesän.

        Siten on nämä "asiantuntijat", kuten eräs proffa joka heiluu kaikilla forumeilla ja vaikkapa Luki, jotka pelottelevat talon homehtumisella.

        Mitään järkiperusteita pelottelulle ei kuitenkaan ole, ja kun vähän näkee vaivaa, löytää helposti tietoa jota INSINÖÖRIT jakavat tietämättömille koskien mm. kastepistettä, ilman suhteellista kosteutta ja osapainetta. On päivänselvää, ettei oikein asennettu laite homehduta yhtään mitään, vaan päinvastoin antaa käyttäjälle edullisen sähkölaskun talvella ja upean viileät kesät.

        Mites muuten kasarmilla, kohta alkavat helteet ja tuskallinen kuumuus ja kosteus leviää taloon, joko pelottaa etukäteen kuinka selvitä hengissä?


      • KT-superkurko
        ILPO. kirjoitti:

        Joo, juuri näin. Mutta tuo ei edes ole totta. Jäähdytyskäytössä pystytään hädin tuskin tekemään viidenneksen lasku siihen verrattuna mitä talvella säästyy ja silloin jäähdytys saa olla päällä koko kesän.

        Siten on nämä "asiantuntijat", kuten eräs proffa joka heiluu kaikilla forumeilla ja vaikkapa Luki, jotka pelottelevat talon homehtumisella.

        Mitään järkiperusteita pelottelulle ei kuitenkaan ole, ja kun vähän näkee vaivaa, löytää helposti tietoa jota INSINÖÖRIT jakavat tietämättömille koskien mm. kastepistettä, ilman suhteellista kosteutta ja osapainetta. On päivänselvää, ettei oikein asennettu laite homehduta yhtään mitään, vaan päinvastoin antaa käyttäjälle edullisen sähkölaskun talvella ja upean viileät kesät.

        Mites muuten kasarmilla, kohta alkavat helteet ja tuskallinen kuumuus ja kosteus leviää taloon, joko pelottaa etukäteen kuinka selvitä hengissä?

        Kyllä täällä töölössä on ainakin tosi kuuma. Vanha talo 30-luvulta, ilmanvaihto ei toimi tässä arvoasunnossa. Ei paljon naurata.


      • mutta mutta
        KT-superkurko kirjoitti:

        Kyllä täällä töölössä on ainakin tosi kuuma. Vanha talo 30-luvulta, ilmanvaihto ei toimi tässä arvoasunnossa. Ei paljon naurata.

        Onneksi siinä on Michelin-ravintola, jossa käyt päivittäin lounaalla, eikö niin?


    • ny vai??

      Mielummin nautin nyt viileästä sisäilmasta, kun aika jättää minusta, niin tuolla alakerrassa on aikas kuumat oltavat.

    • Anonyymi

      Ilp saastuttaa sisäilman kylmäaineilla. En ikinä ostaisi pumppua omaan taloon. Kaveri osti ja talo 2vk jälkeen täysin homeessa ja kylmäaineista toinen keuhko tuhoutui ja poistettiin leikkaamalla, meilahdessa 2 kerroksessa,käytävän vasemmanpuolesessa viimeisessä salissa. Siinä kahvilan takana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10722
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3043
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2859
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 83
      1496
    Aihe