Moottoripyöräilijät ajelee pitkät päällä!!!

Tapsastako

Miksi osa motoristeista ajelee pitkät valot päällä jatkuvasti? Olen kuu8llut juttua että he haluavat näkyä liikenteessä, eikö se näkyvyys pitäisi tulla varusteista? Laittakaa vaikka sellainen viiri siihen mopediin heilumaan, samanlainen kun lasten pyörissä käytetään :-). Minä vähän luulen että ei harmaalla autollakaan saa ajaa pitkät päällä kaiken aikaa vaikka se huonosti erottuukin asvaltista, olenko ihan väärässä? Kyllä minä räppään jokaiselle motoristille pitkiä takaisin jos ajelevat pitkillä. Samat säännöt teilläkin on kuin autoilijoilla...

56

2856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en minä vaan

      Enpä ole huomannut, vaan ehkäpä kyseessä on joku alueellinen juttu.

      Mutta jos lähivalopolttimo kärähtää ja jäljelle pitkät. Tai jos valo on väärin säädetty ja näyttää turhan ylös, etenkin matkustajan kanssa?

      Tai jos koukkaat eteen sadekelillä voi motoristi todeta että häntä ei ole huomattu lähivaloilla.

      • dhghfg

        Ilmeisesti kaikilla on lähivalo kärähtänyt ,väärin säädetty tai matkustaja kyydissä tai sitten alueellinen juttu koko maassa.


    • vähennetään riskejä

      Kyse ei ole näkyvyydestä, vaan siitä, että silmien välittämä havainto ei mene autoilijan aivoihin jakeluun ja välitä raajoille käskyä painaa jarrua. Tähän ei löydy apua viireistä, eikä muustakaan rekvisiitasta. Monasti näkee, että autoilija katsoo kohti, mutta tulee silti pyörän eteen sivutieltä, pitkillä ajo vähentää näitä hengenvaarallisia tilanteita. Pitkät myös luovat vaikutelman, että pyörä on lähempänä ja havahduttavat toimimaan nopeammin, eli ihmishenkiä säästetään. Autoon vertaamien on turhaa, ovat täysin eri laitteita kaikin puolin, toki voit autonpitkiä räppäillä kirkkaalla säällä, ei ne ketään häikäise, kuten ei mp:n paljon heikommat valotkaan, ei niitä ole pakko tuijottaa. Räppäilysi on kuitenkin jonkilainen vihanpurkaus, johon joku kuumenpi kaveri voi tietysti vastata räppäämällä sinua seuraavalla taukopaikalla nenään.

      • Joopasjookos

        Taisi osua arkaan paikkaan....
        Kyllä olet arvon motoristi totaali väärässä, teitä koskee tasan samat säännöt kuin autoilijoita. Kyllä tuosta huomaa myös sen että millä tasolla ajatuas liitää kun aletaan heti räppäämään nenään.


      • TimoEv
        Joopasjookos kirjoitti:

        Taisi osua arkaan paikkaan....
        Kyllä olet arvon motoristi totaali väärässä, teitä koskee tasan samat säännöt kuin autoilijoita. Kyllä tuosta huomaa myös sen että millä tasolla ajatuas liitää kun aletaan heti räppäämään nenään.

        Moottoripyöriä koskee ihan samat säännöt kuin autoilijoitakin. Molemmissa porukoissa on aina heitä, jotka kuvittelevat, että eipäs koske minua...

        Näkyvyydessä on sellainen ongelma, että osa autoilijoista ei todellakaan havaitse motoristia, vaan esim. ajaa suoraan eteen sivutieltä.
        Tähän ongelmaan on useita eri vaihtoehtoa:
        - Kielletään autoilu
        - Kielletään moottoripyörät
        - Autonkuljettajille palkollinen asennekasvatuskurssi
        - Pakollinen näkötesti autoilijoille vuosittain
        - Moottoripyörille pakollinen "superkirkas" huomiovalo
        - Poliisin suorittamaa ajotapavalvontaa lisätään moninkertaiseksi. Huomiota kiinnitettävä erityisesti vilkun käyttöön, ryhmittymiseen, kaista-ajoon, nopeuksiin. Asennevammaisilta otettava kortti pois - myös motoristilta.

        Yksi parhaista vaihtoehdoista voisi olla se, että ihan jokainen tienkäyttäjä todella miettii miten ajaa ja seuraa riittävän huolellisesti ympäröivää liikennettä ja tilanteita.

        On vielä muistettava, että sellainen pieni kolhu, jossa autosta rikkoutuu villkkulinssi, voi viedä motoristin viikoiksi sairaalaan.

        Kaikki mahtuu hyvin mukaan liikenteeseen, kunhan jokainen miettii ajamistaan - edes vähän.


      • ????!!!

        Tulisko se motoristi ehkä liian lujaa,pitääkö aina autoilijan olla se joka painaa jarrua.Ei tämä ole vihanpurkaus,mutta kun mopojätkistä alkaen aletaan kokeilla nopeuksia omakotialueella.Asun Espoossa maaseutumaisemassa,ja tänäänkin näin usean motoriristin ajavan tonttiliittymäni ohitse hurjaa vauhtia.Miksi pitää vaarantaa asukkaitten elämä vain siksi,että on kiva ajella mutkateitä ja nauttia "vapaudentunteesta".Yleensä motoristipalstalla saa kuulla olevansa homo tai muu epänormaali tyyppi,jos arvostelee motoristeja,mutta en voi vaan sietää että porttini ohi ajaa kaveri satasta vaikka on viidenkympin rajoitus.Lisäksi täällä on paljon lapsiperheitä ja kotieläimiä.Miksi muuten motoristit suuttuvat kaikenlaisesta arvostelusta,aina on tulossa turpaan.Vastenmielistä.


      • ihan vapaasti
        Joopasjookos kirjoitti:

        Taisi osua arkaan paikkaan....
        Kyllä olet arvon motoristi totaali väärässä, teitä koskee tasan samat säännöt kuin autoilijoita. Kyllä tuosta huomaa myös sen että millä tasolla ajatuas liitää kun aletaan heti räppäämään nenään.

        joo tulee vaan pirkanmaalla vastaan motoristia ja laita pitkät päälle niin kieppaan perääsi jä vedän sua parkkipaikalla lättyyyn ja sen jälkeen muijas saa semmosta kyytiä skeidasi takapenkillä että ontuu vielä ens kesänä.


      • eläköön väkivalta
        ihan vapaasti kirjoitti:

        joo tulee vaan pirkanmaalla vastaan motoristia ja laita pitkät päälle niin kieppaan perääsi jä vedän sua parkkipaikalla lättyyyn ja sen jälkeen muijas saa semmosta kyytiä skeidasi takapenkillä että ontuu vielä ens kesänä.

        Turpaan ja turpaan,aina vaan turpaan.Mukavaa ja leppoista porukkaa nämä motoristit.


      • jo vain
        eläköön väkivalta kirjoitti:

        Turpaan ja turpaan,aina vaan turpaan.Mukavaa ja leppoista porukkaa nämä motoristit.

        kyllä vinkuheinille heti vaan turpaan...mulkero


      • Käyttäkää päätänne
        ????!!! kirjoitti:

        Tulisko se motoristi ehkä liian lujaa,pitääkö aina autoilijan olla se joka painaa jarrua.Ei tämä ole vihanpurkaus,mutta kun mopojätkistä alkaen aletaan kokeilla nopeuksia omakotialueella.Asun Espoossa maaseutumaisemassa,ja tänäänkin näin usean motoriristin ajavan tonttiliittymäni ohitse hurjaa vauhtia.Miksi pitää vaarantaa asukkaitten elämä vain siksi,että on kiva ajella mutkateitä ja nauttia "vapaudentunteesta".Yleensä motoristipalstalla saa kuulla olevansa homo tai muu epänormaali tyyppi,jos arvostelee motoristeja,mutta en voi vaan sietää että porttini ohi ajaa kaveri satasta vaikka on viidenkympin rajoitus.Lisäksi täällä on paljon lapsiperheitä ja kotieläimiä.Miksi muuten motoristit suuttuvat kaikenlaisesta arvostelusta,aina on tulossa turpaan.Vastenmielistä.

        Olen itsekin motoristi, enkä ymmärrä sitä, että kun vedetään kypärä päähän, niin jo alkaa ihme uho. Lähipiirissä on tyyppejä jotka luulevat minustakin samaa. Toi lättyyn vetämisen into yllätti, kun luin tätä ketjua. Ja kysehän oli vain pitkien valojen käytöstä, eikö? Ihme tapoja molemmat, pakko myöntää. Siis se turpaan vedolla uhkailu ja pitkien valojen käyttö päivällä.

        Prätkäjätkät ja -gimmat saa monesti syyttää tosiaan itseään, kun auto ajaa eteen, se on ikävä fakta. Ei siinä pitkät valot auta. Koko ajan täytyy olla varuillaan, koska mitä vaan voi hypätä väylälle. Ja tämä sama koskee myös autoilijoita!! Se vaan monesti unohtuu kun on peltiä ympärillä. Vauhtia pois ja se vähäinen järki käyttöön, se on ainoa lääke.

        Kaahailua näkee nyt kesäaikaan tosi paljon myös nelipyöräisten toimesta. Ja taidot on kuitenkin ihan peestä. Se yksi jepari oli oikeassa kun sanoi, ettei ylinopeus paljon taitoa vaadi. Pakko olla samaa mieltä! Jos vaatisi, niin noin moni EI ajaisi yli rajoitusten.


      • Pään käyttö sallittu
        Käyttäkää päätänne kirjoitti:

        Olen itsekin motoristi, enkä ymmärrä sitä, että kun vedetään kypärä päähän, niin jo alkaa ihme uho. Lähipiirissä on tyyppejä jotka luulevat minustakin samaa. Toi lättyyn vetämisen into yllätti, kun luin tätä ketjua. Ja kysehän oli vain pitkien valojen käytöstä, eikö? Ihme tapoja molemmat, pakko myöntää. Siis se turpaan vedolla uhkailu ja pitkien valojen käyttö päivällä.

        Prätkäjätkät ja -gimmat saa monesti syyttää tosiaan itseään, kun auto ajaa eteen, se on ikävä fakta. Ei siinä pitkät valot auta. Koko ajan täytyy olla varuillaan, koska mitä vaan voi hypätä väylälle. Ja tämä sama koskee myös autoilijoita!! Se vaan monesti unohtuu kun on peltiä ympärillä. Vauhtia pois ja se vähäinen järki käyttöön, se on ainoa lääke.

        Kaahailua näkee nyt kesäaikaan tosi paljon myös nelipyöräisten toimesta. Ja taidot on kuitenkin ihan peestä. Se yksi jepari oli oikeassa kun sanoi, ettei ylinopeus paljon taitoa vaadi. Pakko olla samaa mieltä! Jos vaatisi, niin noin moni EI ajaisi yli rajoitusten.

        "Käyttäkää päätänne",olet ensimmäinen motoristi tällä palstalla joka vastaa asiallisesti.Hatun nosto,toivottavasti olit ihan tosissasi,etkä saa turpaasi kavereiltasi.Tänäänkin taas kotiportin kohdalla oli motoristin pakko ohittaa kaksi autoa viidenkympin alueella,ajoivat ihan normaalisti.Vaikka ei mitään tapahtuisikaan,niin se turha kiihdytyksen ääni,joka kielii piittaamattomuudesta liikenteessä omakotialueella on epämiellyttävää..Mutta ei tähänkään ole vastaajia,ainoastaan miinusten antajia.Ottaisitte oppia nimimerkistä.


      • Anonyymi
        eläköön väkivalta kirjoitti:

        Turpaan ja turpaan,aina vaan turpaan.Mukavaa ja leppoista porukkaa nämä motoristit.

        Voisi se motoristi ajaa lain mukaan ja vilkauttaa pitkillä, kun on erityistarpeita tulla huomatuksi. Niinhän ne autoilijatkin!


      • Anonyymi
        ihan vapaasti kirjoitti:

        joo tulee vaan pirkanmaalla vastaan motoristia ja laita pitkät päälle niin kieppaan perääsi jä vedän sua parkkipaikalla lättyyyn ja sen jälkeen muijas saa semmosta kyytiä skeidasi takapenkillä että ontuu vielä ens kesänä.

        Sinä et vedä yhtään ketään turpaan vaan sinut kolataan tarvittaessa autolla ojanpohjalle kitisemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et vedä yhtään ketään turpaan vaan sinut kolataan tarvittaessa autolla ojanpohjalle kitisemään.

        Juuri näin. Väkivaltaista motorista vastaan saa ja pitää puolustautua. Autoni painaa noin 2000 kg. Mitä väkivaltaisen motoristin moottoripyörä painaa? Kumpikohan pysyy tiellä kun aletaan kokeilemaan kylki kylkeä vasten?


    • TheIrön

      No jos nyt tuolle linjalle lähdetään:
      Autoilijoita koskevat säännöt suuntamerkin käytöstä, ei kukaan vittu osaa tuolla kehäteiden ruuhkissa arvata mihin päin te apinat sinkoilette, kun ei voi päästää facebookin mobiiliversiota kädestä siksi aikaa että laittaisi vilkun päälle kaistaa vaihtaessa. Kertaakaan en ole muuten nähnyt moottoripyöräilijän ajelevan liikenteessä kännykkää räpläten.
      Autoilijoita koskee sääntö väistämisvelvollisuudesta myös moottoripyörää kohtaan etuajo-oikeutetulle tielle tultaessa.
      Autoilijoita koskee sääntö turvavälin jättämisestä edelläajavaan ajoneuvoon, myös moottoripyörään.
      Autoilijoita koskevat säädökset päihtyneenä ajamisesta

      hä?

    • mika2

      Jotkut motoristit ajavat pitkät päällä koska he luulevat näkyvänsä siten paremmin, mikä ei oikeastaan pidä paikkaansa, vaan ne lähinnä vain ärsyttää autoilijoita tai muita "ei motoristeja". Paljon tehokkaampi tapa tulla huomatuksi on ajaa riittävän hiljaa, jotta muut tiellä liikkujat ehtivät huomata ja reagoida motoristiin.

      Tämän palstan voisi siirtää tuonne autopalstan alle otsikolla "motoristien vihaajat" on tästä semmoinen vittuuntuneiden autoilijoiden marinapalsta tullut, että tämä taitaa olla tämän motoristin viimeinen vierailu täällä.

      • TheIrön

        Paree ajaa niinkuin ois näkymätön, eikä edes yrittää näkyä.
        Etkä sä mihkään täältä katoa. Enkä mäkään. Lisää lunta tupaan vaan!


    • >TurbotOn<

      Minä väitän että osalla mootoripyöristä on valot jo uutena säädetty näyttämään tarpeettoman ylös jostain syystä. Itselläni ollut kymmenkunta pyörää ja kaikissa valot on säädetty jopa reilusti ylemmäs kuin valojen suuntauslaitteen ohjeistus on. Ja kukapa niitä valoja moottoripyörissään useinkaan tulisi ajatelleeksi saati tarkastaneeksi. No minä olen kyllä tarkastanut ja säätänyt.

      • TheIrön

        No eihän niiden valoja saa millään näyttämään oikein, kun niissä on takajouset joiden varassa pyörä keikkuu holtittomasti.


      • >TurbotOn<
        TheIrön kirjoitti:

        No eihän niiden valoja saa millään näyttämään oikein, kun niissä on takajouset joiden varassa pyörä keikkuu holtittomasti.

        Enpä tiedä holtittomasta keikkumisesta mitään koska omissa pyörissäni ei kahdenkymmenen vuoden aikana ole kyseistä ilmiötä esiintynyt mutta kaikkiin pyöriin olen tehnyt valojen suuntauksen tarkastuksen ja kaikissa on valot uutena olleet jonkin verran liian ylös suunnatut. Valot on kotikonsteinkin helppo saada näyttämään kutakuinkin oikein kun laittaa vaikka muijan istumaan satulaan ja itse menee kyykkyasentoon pyörän eteen siis suurinpiirtein niin että silmät ovat samalla tasolla kuin autossa istuttaessa. Harjaantuneen silmä osaa löytää liian ylös suunnatuy valot esim. risteyksissä edessä seisovan auton peräpelleistä eli miten kirkkaasti valot peilaavat takaisin mutta selvempää ja paras keino on säätää valot kuten autoissakin erillisellä valojen suuntauslaitteella. Helppo,nopea ja halpa keino.


      • TheIrön
        >TurbotOn< kirjoitti:

        Enpä tiedä holtittomasta keikkumisesta mitään koska omissa pyörissäni ei kahdenkymmenen vuoden aikana ole kyseistä ilmiötä esiintynyt mutta kaikkiin pyöriin olen tehnyt valojen suuntauksen tarkastuksen ja kaikissa on valot uutena olleet jonkin verran liian ylös suunnatut. Valot on kotikonsteinkin helppo saada näyttämään kutakuinkin oikein kun laittaa vaikka muijan istumaan satulaan ja itse menee kyykkyasentoon pyörän eteen siis suurinpiirtein niin että silmät ovat samalla tasolla kuin autossa istuttaessa. Harjaantuneen silmä osaa löytää liian ylös suunnatuy valot esim. risteyksissä edessä seisovan auton peräpelleistä eli miten kirkkaasti valot peilaavat takaisin mutta selvempää ja paras keino on säätää valot kuten autoissakin erillisellä valojen suuntauslaitteella. Helppo,nopea ja halpa keino.

        Älä ota sitä vakavasti :) Eikö nuo saa muuten tasamaalla seinää vasten suunnattua oman painonsa mukaan, jos haluaa hifistellä? 2-3% pudotus pitäsi olla häikimättä ketään ja on vähän kuormavaraakin.
        Mä oon aina suunnannu pimeällä tienpätkällä silmämääräisesti.


    • ?

      "Prätkäjätkät ja -gimmat saa monesti syyttää tosiaan itseään, kun auto ajaa eteen, se on ikävä fakta."

      Auto tulee kolmion takaa eteen, niin motoristin vika? Vai mitä tarkoitit tuolla?

      • 815

        Tottakai kolmion takaa tulevan pitää väistää,mutta tulisko prätkä 50 alueella 150 mittarissa.Koskaan ei tästä puhuta.


      • TheIrön
        815 kirjoitti:

        Tottakai kolmion takaa tulevan pitää väistää,mutta tulisko prätkä 50 alueella 150 mittarissa.Koskaan ei tästä puhuta.

        No puhutaan nyt. Tuleeko se?


      • Päätöntäkö?

        Olisiko liika tilannenopeus esimerkiksi? Kolmioiden takaa tullaan myös autojen eteen. Ei se prätkä sitä miksikään muuta. Päinvastoin, pyörän havaitseminen on vielä vaikeampaa koska oma tohina on just menossa. Risteyksen on oltava aina katsos vapaa, oli sitten kolmio tai ei! Tohon vaan täytyy varautua paremmin silloin kun on pyörällä liikenteessä. Pitkät päälle niin ei tarvitse varautua vai?

        Itsekin pelkään noita sivutieltä tulevia juuri eniten. Autolla olen kokenut viimeksi läheltä piti tilanteen kun sivutieltä tultiin eteen kolmion takaa. Abs ja esp pelastivat silloin tosi isolta mälliltä. Niitä varusteita ei prätkässäni ole. Aika uusi/kallis saa olla ennen kuin on edes abs:t.


      • Osumia tulee
        TheIrön kirjoitti:

        No puhutaan nyt. Tuleeko se?

        Joo tulee. Ja sitten kun tulee se samanlainen pähkäpää kuski autolla yhtäaikaa samaan ristykseen niin sotku on valmis! Ja nykytyylillä toi osuu varmemmin kuin lotossa edes kolme ja vara, seitsemästä puhumattakaan.


      • Päätön
        Osumia tulee kirjoitti:

        Joo tulee. Ja sitten kun tulee se samanlainen pähkäpää kuski autolla yhtäaikaa samaan ristykseen niin sotku on valmis! Ja nykytyylillä toi osuu varmemmin kuin lotossa edes kolme ja vara, seitsemästä puhumattakaan.

        Eli prätkä tulee 150 lasissa risteykseen ja auto 40.Sotku on valmis.Kumpi on pähkäpää.


      • TheIrön
        Osumia tulee kirjoitti:

        Joo tulee. Ja sitten kun tulee se samanlainen pähkäpää kuski autolla yhtäaikaa samaan ristykseen niin sotku on valmis! Ja nykytyylillä toi osuu varmemmin kuin lotossa edes kolme ja vara, seitsemästä puhumattakaan.

        Monilla autoilijoilla on moottoripyörän nopeuden todentamislaitteisto viallinen. Änkeävät eteen riippumatta siitä ylittääkö moottoripyörän nopeus sen eteenänkeämisen sallivan rajan. Vai mitä vittua?
        2 kaveria on hengissä ihan sen sopivan tilannenopeuden takia kun on ängetty kuitenkin eteen. Kolmas oli pysähtynyt kehä III:lla jonon perään, ja silti joku lainkuuliainen autoilija päätti kouluttaa häntä ajamalla perään. Siinäkin oli väärä tilannenopeus, kaverinhan olisi pitänyt lane splitata eikä pysähdellä minne sattuu.


      • Tottakai
        Päätön kirjoitti:

        Eli prätkä tulee 150 lasissa risteykseen ja auto 40.Sotku on valmis.Kumpi on pähkäpää.

        Molemmat tietysti, koska eivät piittaa säännöistä. Se 40 km/h voi olla liikaa sekin. Risteys täytyy varmistaa vapaaksi katsos. Ai niin, poliisia ei näy niin siloinhan ei tarvitse eiks niin? Pitkät päälle niin kyllä se siitä hoituu.


      • Perästä kuuluu
        TheIrön kirjoitti:

        Monilla autoilijoilla on moottoripyörän nopeuden todentamislaitteisto viallinen. Änkeävät eteen riippumatta siitä ylittääkö moottoripyörän nopeus sen eteenänkeämisen sallivan rajan. Vai mitä vittua?
        2 kaveria on hengissä ihan sen sopivan tilannenopeuden takia kun on ängetty kuitenkin eteen. Kolmas oli pysähtynyt kehä III:lla jonon perään, ja silti joku lainkuuliainen autoilija päätti kouluttaa häntä ajamalla perään. Siinäkin oli väärä tilannenopeus, kaverinhan olisi pitänyt lane splitata eikä pysähdellä minne sattuu.

        Tossa peräänajossa ei paljoa pitkien valojen käyttökään olisi auttanut eihän? Jos jotakin ei moottoriyörällä ajaesssa halua tapahtuvan, niin se lienee juuri peräänajo. Sen takia täytyy koko ajan olla katsomassa myös mitä takana tapahtuu. Varsinkin jossakin ruuhkaisella kehällä, jossa jono seisoo. Pelkkä vasempaan kääntyminen on jo vastaan tulevan liikenteen vuoksi aika pelottava operaatio. Eikä siinäkään ne pitkä auta! Joku v**tun puomi tarttis olla takana varmaankin.

        Tuskin tossa peräänajo esimerkissäsi mistään lainkuuliaisuudesta on kyse. Huomiokyvyn puutteesta varmaankin lähinnä. Itse lakihan ei kiellä esim. navigaattorin räpläämistä kesken ajon. Vaikka järki sanoo ettei niin kandee tehdä ainakaan kehäteillä ruuhka-aikaan.


      • TheIrön
        Osumia tulee kirjoitti:

        Joo tulee. Ja sitten kun tulee se samanlainen pähkäpää kuski autolla yhtäaikaa samaan ristykseen niin sotku on valmis! Ja nykytyylillä toi osuu varmemmin kuin lotossa edes kolme ja vara, seitsemästä puhumattakaan.

        Mitäs sitten kun kahdeksankympin alueella ajaa prätkällä kahdeksaakymppiä, ja joku idiootti änkeää eteen, niin sotku on valmis. Puhutaanko näistä? Tähänkin on sutoilijoilla joku selitys.


      • TheIrön
        Perästä kuuluu kirjoitti:

        Tossa peräänajossa ei paljoa pitkien valojen käyttökään olisi auttanut eihän? Jos jotakin ei moottoriyörällä ajaesssa halua tapahtuvan, niin se lienee juuri peräänajo. Sen takia täytyy koko ajan olla katsomassa myös mitä takana tapahtuu. Varsinkin jossakin ruuhkaisella kehällä, jossa jono seisoo. Pelkkä vasempaan kääntyminen on jo vastaan tulevan liikenteen vuoksi aika pelottava operaatio. Eikä siinäkään ne pitkä auta! Joku v**tun puomi tarttis olla takana varmaankin.

        Tuskin tossa peräänajo esimerkissäsi mistään lainkuuliaisuudesta on kyse. Huomiokyvyn puutteesta varmaankin lähinnä. Itse lakihan ei kiellä esim. navigaattorin räpläämistä kesken ajon. Vaikka järki sanoo ettei niin kandee tehdä ainakaan kehäteillä ruuhka-aikaan.

        Niin. Ihan sama ajeleeko pitkät päällä vai ilman valoja, kolmion takaa vai etuajo-oikeutettua tietä. Hopeaa tulee kakspyöräisellä kun aletaan koittamaan.


    • Ajan lyhyillä

      On mielestäni tyhmää ajaa pitkillä ja siirtää "vastuu" autoille.

      Itse ajan, kuin olisin näkymätön.

      Pidän siis itse huolen että ei tule osumia!

      Ei muuten ole vaikeaa, jos vähänkin vitsii järkeä käyttää.

      Kyllä ne pitkät häikäisee päivälläkin!

      • Viksua

        Ei mitään lisättävää. Juuri näin!


    • motormanni

      ajan aina pitkillä että kaltaistasi kaljupäätä vituttaa

      • No:1

        Ei siis muulla olekaan merkitystä ,kuin sillä, että jotakuta vi**taa? Tässä keskusteluketjussa taitaa ottaa pattiin aika monella. Ja ihan turhaan.


      • Myöntäkää virheenne
        No:1 kirjoitti:

        Ei siis muulla olekaan merkitystä ,kuin sillä, että jotakuta vi**taa? Tässä keskusteluketjussa taitaa ottaa pattiin aika monella. Ja ihan turhaan.

        Motoristejä vituttaa,kun joku moittii heidän ajotapaansa.Heillä kun on kaikki oikeus harrastaa millaisia sääntöjä tahansa.


      • Myönnetään
        Myöntäkää virheenne kirjoitti:

        Motoristejä vituttaa,kun joku moittii heidän ajotapaansa.Heillä kun on kaikki oikeus harrastaa millaisia sääntöjä tahansa.

        Olet oikeassa siinä, että motoristeilla saattaa olla omia arveluttavia sääntöjään. Näistä säännöistä ei kukaan muu tielläliikkuja tiedä mitään. Juuri tästä syystä motoristit saattavat itse olla aiheuttamassa tilanteen kehittymistä huonoon suuntaan. Suurin osa motoristeista kuitenkin pyrkii noudattamaan sääntöjä, jotta pysysisivät hengissä.

        Mutta on niitä mätämunia autoilijoissakin. Autolla on vain vaikeampaa tehdä esim. laiton ja pirun vaarallinen oikealta ohitus. Jos olisi tilaa niin näitäkin varmaan tapahtuisi enemmän.


      • Puzuki 1800 RZ ? (S)
        Myönnetään kirjoitti:

        Olet oikeassa siinä, että motoristeilla saattaa olla omia arveluttavia sääntöjään. Näistä säännöistä ei kukaan muu tielläliikkuja tiedä mitään. Juuri tästä syystä motoristit saattavat itse olla aiheuttamassa tilanteen kehittymistä huonoon suuntaan. Suurin osa motoristeista kuitenkin pyrkii noudattamaan sääntöjä, jotta pysysisivät hengissä.

        Mutta on niitä mätämunia autoilijoissakin. Autolla on vain vaikeampaa tehdä esim. laiton ja pirun vaarallinen oikealta ohitus. Jos olisi tilaa niin näitäkin varmaan tapahtuisi enemmän.

        Kyllä se on niin että pitkävalot hämää autoilijaa ,etäisyys hämärtyy.Olen ammattiautoilija 35 vuotta ja mottoristi.Ne pitkiene valojen käyttäjät ei oikeen tiedä mitä ne vahinkoo oikeille mottoresteille?


      • oiuyfghjklö
        Puzuki 1800 RZ ? (S) kirjoitti:

        Kyllä se on niin että pitkävalot hämää autoilijaa ,etäisyys hämärtyy.Olen ammattiautoilija 35 vuotta ja mottoristi.Ne pitkiene valojen käyttäjät ei oikeen tiedä mitä ne vahinkoo oikeille mottoresteille?

        Kirkkaamat valot näyttävät olevan lähempänä ja siten jää montaa eteen änkeäjää odottamaan vuoroaan, voi säästää motoristin hengen. Sinäkin paskakuski tulisit monasti eteen muuten ja sehän on vahinko kun et romuasi ehdi kiilaamaan. Olet juuri niitä pätijöitä, joiden naama tulisi hakata tuusannuuskaksi huoltoaseman vessassa, että opit kunniottamaan pienemmillä kulkuneuvoilla liikkuvia.


      • Anonyymi
        Myöntäkää virheenne kirjoitti:

        Motoristejä vituttaa,kun joku moittii heidän ajotapaansa.Heillä kun on kaikki oikeus harrastaa millaisia sääntöjä tahansa.

        Ja annas olla jos menet kritisoimaan yleisillä teillä tapahtuvaa keulimista ja kuminpolttoa niin sieltä tulee N kpl Katuroska SFC:tä ulisemaan harrastuksen hienouden puolesta ja kuinka kaikki muut ovat väärässä, vaikka ovat oikeassa.


    • matsonation

      Tieliikennelaista yksiselitteisesti:
      Kaukovalojen käyttö on kielletty niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa, että tämän kuljettaja voi häikäistyä.

      Eikö se ole siinä?
      Nykypyörien valot ovat niin tehokkaita, että tämä kohta täyttyy varmuudella, mikäli vastaa tulee ajoneuvo. Millä oikeudella moottoripyöräilijät voivat rikkoa tätä sääntöä? Jos rekkamiehet tekisivät samoin, olisi haloo melkoinen. Mutta he ovat liikenteen ammattilaisia, eivätkä he syyllisty vastaavaan.

      Miettikää nyt motoristit, voisitteko jotenkin muuten turvata oman turvallisuutenne, kuin häikäisemällä ja häiritsemällä kanssaliikkujia.

      Miettikää suojautuvaa liikennekäyttäytymistä.
      Mitä se on?
      No sitä, että otatte huomioon tilanteet, joita voi tulla eteen liikkuessanne moottoripyörällä. Valitkaa oikeat ohituspaikat, huomioikaa toisten epälooginen liikennekäyttäytyminen, oikea risteysajo, ajolinjat ja muut seikat, jotka voivat tulla eteen 2-pyöräisellä liikuttaessa. Pelissä on kuitenkin oma turvallisuus ja jopa henki. Kaukovaloilla ajaminen ei näihin auta, päinvastoin aiheuttaa ärtymystä kanssaliikkujissa.

      Pidetään motoristien mainetta yllä ja ajetaan sääntöjen mukaan, häikäisemättä muita kanssaliikkujia.

    • olodlos

      Ei ne pitkät valot päivällä ketään ärsytä, jos on hermot kunnossa. Mun puolesta voitte ajaa autoillakin pitkät päällä päivällä.

      • Anonyymi

        Vaikuttaa tieliikennekäyttöön kelpaamattomalta laitteelta, jos pitää ajaa pitkät päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaa tieliikennekäyttöön kelpaamattomalta laitteelta, jos pitää ajaa pitkät päällä.

        ”Ei ne pitkät valot päivällä ketään ärsytä, jos on hermot kunnossa. Mun puolesta voitte ajaa autoillakin pitkät päällä päivällä.”

        Se että joku asia on sulle ookoo ei tarkoita sitä että se joillekin muille olisi. Minähän voin sitten varmaan ajaa sinun takalokasuojassa kiinni jos sun hermot on kunnossa. Mun puolesta voitte muutkin tehdä tällä tavalla.


    • zögöföördis.

      Mua neuvottiin ihan ajo-opettajan toimesta että aina on joku autokuski joka yrittää tappaa sinut. Siinä ei paljon valot auta vaan kannattaa aina varoa joka autoa vaikka olisitkin etuajo-oikeutettu.

      • Suorat sanat

        Onpas harvinaisen suoraan sanottu juuri se mistä tässä kaikessa on kyse oikeasti!


      • musta möykky huono
        Suorat sanat kirjoitti:

        Onpas harvinaisen suoraan sanottu juuri se mistä tässä kaikessa on kyse oikeasti!

        Oikein,on aina varottava autoilijaa,aina.Ei millään pahalla mutta
        autoilija ei aina kertakaikkiaan rekisteröi tulevaa moottoripyörää,
        vaikka moottoripyörä tulee etuajo-oikeutetulla tiellä.
        Ja tuo moottoripyrän pitkillä ajo ei päivällä pitäisi olla
        niin kauhea asia.Ei ne nyt niin häikäise.On hengestä kysymys.
        Moottoripyöräilijän on tehtävä itsensä näkyväksi.
        Varustus on hyvä pitää ns."poliisin keltasena" joko liivi,
        kypärä tai reppu sellasena.


      • Anonyymi

        Kyllä, juurikin näin, tarkkuutta ja havainnointia, pään pitää pyöriä kuin pöllöllä.


    • jjv

      Pitkät päälle ja 150 lasiin, vittuun kaikki joita ei miellytä tosimiesten meno.

      • Anonyymi

        Kyllä se sinun hautaanmeno miellyttää kovastikin.


    • Jutustelija1

      Itse olen tiukan valokurin kannattaja, pitkät päällä vain kun ketään ei ole edessä.

      • Vermeet6vEteenpäin

        Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.es/

        Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:

        http://mattiviikate.blogspot.es/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html

        http://mattiviikate.blogspot.es/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html


    • Anonyymi

      Laitan autoon aina pitkät päälle kun motoristi tulee vastaan. Jos alkaa ulina niin auto voittaa törmäyksessä moottoripyörän.

      • Anonyymi

        Minulla oli eno jolla oli tuo sama asenne, eikä hänkään osannut ajaa autoa. Et ole yksin avuttomuutesi kanssa.


    • Anonyymi

      Tämä nyt on taas näitä kaikkea pelkäävien ja epäilevien uusiomotoristien hömpötyksiä kuten jonkun perkeleen tvh:n lapiomiehen huomioliivin käyttäminen. Tällaisten yksilöiden ei tulisi edes harkitakaan moottoripyöräilyä harrastuksekseen.
      Pitkien valojen käyttö vastaantulijan kohdatessa on laissa kielletty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      260
      2832
    2. 197
      2822
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      67
      2395
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      207
      1886
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1348
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1307
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      23
      1275
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      49
      1245
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      159
      1162
    Aihe