Excel VB, muuttujat ja ketjutus

Basicer

Moi, Tällainen haaste:

Jos Excel- taulukossa on tietoa esimerkiksi sarakkeissa A - G ja niistä halutaan ketjuttaa osa solujen tiedoista. Käyttäjältä kysytään mitkä sarakkeet ketjutetaan ( esim. haluaa välillä B, A ja F tai välillä G, C, D ja A, huom. että järjestyskin on tärkeä! )
Olen tehnyt tämän siten, että käyttäjältä kysytään ketjutettavien sarakkeiden määrä ja sitten kysytään sen mukaisesti niin monta kertaa ketjutettavien sarakkeiden sarakekirjaimet. Olen onnistunut saamaan ketjutuksen näiden tietojen mukaan vain ja ainoastaan yhteen soluun seuraavana vapaana olevaan sarakkeeseen. Normaaliin concatenate kaavaan en ole saanut sijoitettua annettuja muuttujia kovinkaan järkevästi. En myöskään ole saanut makroa vaihtamaan ketjutuksen jälkeen seuraavalle riville ja tekemään ketjutuksen uudelleen kysymättä taas sarakemäärää ja sarakekirjaimia; ne pysyvät samoina ohjelman suorituksen ajan eli vain rivimäärä vaihtuu eka sarakkeen rivimäärän mukaan.

Ongelma siis, että rivimäärä vaihtelee ( tämän saa tehtyä ), ketjutettavien sarakkeiden määrä vaihtelee ja vielä valittavat sarakkeet ja niiden järjestys vaihtelee.

Olisiko jollain antaa neuvoa, miten ketjutus kaavaan voi laittaa muuttujan tai kuinka tämä muuten olisi järkevintä tehdä? Kiitos jo etukäteen.

4

358

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Basicer

Kiitos suuri!

Sain muokattua tarpeeseen sopivan ja hyvin pelaa. Ainoaksi ihmeeksi jäi vielä sellainen, että jos ketjutettavassa sarakkeessa onkin esim. pvm, niin kuinka saan torpattua sen ettei se muuta sitä luvuksi?

Lähdesoluissa on siis pvm ja kun ketjutus suoritetaan, muuttuu se ketjussa lukumuotoon. Tämä on siinä mielessä jännä, että toinen taulukko ( csv), minkä tuon myös uuteen taulukkoon on samanmuotoinen ja siinä se ei tee sitä.

Olen yrittänyt muotoilua, mutta se ei pelitä tai sitten en osaa laittaa sitä oikeaan kohtaan.

T: Eero

• Kundepuu
        Basicer kirjoitti:

Kiitos suuri!

Sain muokattua tarpeeseen sopivan ja hyvin pelaa. Ainoaksi ihmeeksi jäi vielä sellainen, että jos ketjutettavassa sarakkeessa onkin esim. pvm, niin kuinka saan torpattua sen ettei se muuta sitä luvuksi?

Lähdesoluissa on siis pvm ja kun ketjutus suoritetaan, muuttuu se ketjussa lukumuotoon. Tämä on siinä mielessä jännä, että toinen taulukko ( csv), minkä tuon myös uuteen taulukkoon on samanmuotoinen ja siinä se ei tee sitä.

Olen yrittänyt muotoilua, mutta se ei pelitä tai sitten en osaa laittaa sitä oikeaan kohtaan.

T: Eero

http://www.kundepuu.com/viewtopic.php?f=155&t=515&p=711#p711

Keep EXCELing
        @Kundepuu

• 15

Sarake H jätetään tyhjäksi.
      Soluun I1 tulee haluttu rimpsu, esim. BAFGDA
      Soluun 12 kaava = I1&"HHHHHHHHHH"
      Sarakkeeseen K kaava, jota voi jatkaa tarvittavan pitkälle MID-funktion toisen parametrin arvoa lisäten. Myös solun I2 kaavan H-kirjaimien määrää voi tarvita lisätä.
      =INDIRECT(MID($I$1;1;1)&N(ROW()))&INDIRECT(MID($I$1;2;1)&N(ROW()))& . . .

Ymmärsinköhän oikein?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Elina Valtosella täydellinen mahalasku Ylen Ykkösaamussa. Ei hallitse alkuunkaan tonttiaan.

Ulkoministerimme Elina Valtosen haastattelu Ylen Ykkösaamussa 25.1.2025 oli jotain niin kiusallista katsottavaa, ettei
      Maailman menoa
      365
      1763
    2. Huomaatko että

Olen kiinnostunut seksielämästäsi. Mitä uskot sen taustalla olevan?
      Ikävä
      145
      1256
    3. Kelpaisinko vielä?

Huolisitko minut vielä vaikka olen ollut sen toisen kanssa?
      Ikävä
      78
      903
    4. Kerro yksi positiivinen kokemus kaivatusta

Voi tunnistaa. Jos ei ole positiivista, voi kertoa negatiivisen. Ne ehkä jää mieleen paremmin.
      Ikävä
      35
      846
    5. Olen niin pettynyt itseeni

Että sait väärän kuvan minusta ja luulit etten ole kiinnostunut ja menit eteenpäin. Miten nyt käy jos vielä haluamme toi
      Ikävä
      39
      815
    6. Nainen, haluatko olla haluttava

Miettinyt tässä salaisuutta sun vetovoimallesi. Kaunis? Kyllä. Kiinnostava luonne? Kyllä. Hyvä kroppa? On. Harrastukset,
      Ikävä
      44
      801
    7. Ei ole yhtään

Helppoa olla sinuun rakastunut
      Ikävä
      101
      795
    8. Luottoluokitus-raportti Tekijä ja Duunari Oy

"Arvotus ja luottoraja: Yrityksen pisteet: 0.00 / 100 Taloustutka-tähdet: Suositeltu luottoraja: 0 €" "Luotonantoa suos
      Imatra
      67
      686
    9. Oot hauska

Oot hauska ja kiva nainen.
      Ikävä
      50
      678
    10. Miksi itkit silloin

Perääni et sydämesi särkyy jos lähden. Sitten päätit särkeä minun sydämeni olemalla toisen kanssa. Tuottamalla sitä tusk
      Ikävä
      4
      664
    Aihe