Kertoisitteko tarkkaan miten Collien karvaa hoidetaan ja mikä olisi helpoin tapa pestä koira, mulla on nyt 4kk ikäinen uros pentu aijemmin ei koiraa ole ollut, kasvattajalta sain ruoka ohjeet , en pesu ohjeita.
Olen 16v ja saa aivan yksin hoitaa koiran, koska asun mummon luona.
eka koira
6
132
Vastaukset
- fgbv
Pyydä ne ohjeet, kunnollinen kasvattaja antaa ne.
Collie pestään 2 x vuodessa, älä mene pilaamaan sen turkkia liialla pesulla. - collienomistavaaaa.
kannattaa ostaa laadukkaat shampoo ja hoitoaine eläintarvike kaupasta ainakin :) ja ennen pesua harjaa koira kunnolla ennen pesua ja sen jälkeen.
mutta älä pese pennun turkkia muutakun vain jos se on todella likainen!
meillä 1v collie jota ei oo kokonaan pesty ikinä vielä, ainoostaan mahasta ja tassuista huuhdeltu lika muutaman kerran pois, colliemme siis on pysynyt tarpeeksi puhtaana tähän asti ettei ole tarvinnut käyttää mitään shampoita, kun poika muutaman viikon päästä täyttää 1v. niin aijotaan pestä koko koira :D
Kannattaa pyytää kasvattajalta jonkulaista ohjeistusta pesemiseen!
ite oon kans lähes samanikänen ku sä, oon 15 :D - 7+12
Kyllä meillä pestään Collie aina ennen näyttelyä eli todellakin useammin kuin 2 keraa vuodessa . Nartut pesen myös juoksujen jälkeen ja koiran AINA jos se haisee epämiellyttävälle ja ei ole yhdeltäkään turkki mennyt pilalle . Pesemiseenkin koira täytyy jo pentuna totuttaa eli kyllä koira täytyy pestä pentuna jo ihan sentakia että se tottuu siihen .
- collieperheg
Terve koira ei haise.
- collieneidit...
Osta sellainen harja kuin Roger Para, aito, ei kopioita. Aito on huomattavasti parempi. Lemmikkieläinkaupoistakin saa vaikka se on ihmisten harja. Noin kympillä ehkä pitäs lähteä, vaikka näkyy noista pyydettävän enemmänkin.
Totuta harjaukseen. Korvantakuset , kainalot , hännäntyvi/häntä ja housukarvat eli ne pitkät karvat takajalan takana on enimmän harjauksen tarpeessa. Ne voi vetäistä viikottain, mutta muuten collien voi harjata kerran kuussa tai tarvittaessa. Aikuisen harjauksessa kostutan sumupullolla harjattavaa kohtaa, niin ei ole sähköinen. Perusteellisen harjauksen harjaan aloittamalla koiran takaosasta nostamalla vasemmalla kädellä karvoja pystyyn, sumutus ja harjaan pieninä annoksina juurta myöten auki takamuksen suuntaan. Ja taas seuraavat karvat pystyyn ja näin edeten päätä kohti. Eli jos pelkästään normaalisti harjaa päältä päin niin harja ei yletä pohjavillaan asti. Ei tietysti nyt pentuna muuten kuin vähäsen harjoitusmielessä ja ihan tavallisesti, kostuttaa voi.
(Alla olevassa linkissä oli hyvä kuva.)
http://findogs.planeetta.com/kauppa/product_details.php?p=192
Jotkut käyttää sumupullolla suihkutusta kieltämiseen, mutta collielle ei kannata niin tehdä, koska sumupulloa tarvitsee turkinhoidossa. Collie ei muutenkaan tarvitse sellaisia otteita, se oppii kyllä asiat makupaloilla, toistolla ja positiivisella opettamisella.
Jos käy niin, että on päässyt tulemaan tosi pahat takut on niitten aukaisuun minusta parhain ja hellävaraisin sellainen koukku jossa on pieni partakoneenterä. En löytänyt muuta kuin kuvahakuun googlessa laittamalla jonkun virtuaalikennelin kuvan, mutta tuo sininen koukku on se laite. :)
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=musti ja mirri&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1760&bih=839&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=p7D1T7mKO-Gm4gTVhuzkBg#um=1&hl=fi&tbm=isch&sa=1&q=takun avaaja&oq=takun avaaja&gs_l=img.3...2365.5279.4.5379.12.3.0.7.7.0.2377.2543.2j9-1.3.0...0.0.3gvx5weJy1E&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=5795c307073a994&biw=1760&bih=839
Tietysti parasta on jos aiemmin olet harjannut huolella, ettet tuota tarvitse. Tuolla kuitenkin saa kaikista kivuttomammin takut halkaistua, tietysti karvaakin katkeaa ja irtoaa.
Karvanvaihtoaikaan aikuisena minulla on ollut pyöriväpiikkinen hara.
Rapsutukset pennullesi ja terkkuja kahdelta collietytöltä. Pidä hyvää huolta pojusta. :) - 8+1
Kyllä se tervekkin koira haisee jos se pääsee kierimään kaikessa ihanassa ja silloin se pestään ! Tai ainakin minä pesen :D Kyllä se jo kuukaudessa alkaa aika eksoottiselle tuoksua jos turkissa on likaa joka alkaa siellä muhimaan .Tietenkin jos koira pääsee ulos vain remmissä ei se pääse itseään pahemmin likaamaankaan .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup563973Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1262864Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua432603Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.652197Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu4371797- 621267
Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.711235- 561153
- 2591069
- 45988