- Halpalentoyhtiö tuottaa sen verran katetta että liiketoiminta on kannattavaa. Finnair toimii suomalaisten veronmaksajien tukemana ja Suomen valtio antaa Finnairille polttoaineetkin ilman polttoaineveroja.
- Halpalentoyhtiö lentää vain niitä reittejä, jotka ovat kannattavia. Finnair on poliitikkojen ohjauksessa ja kepulainen aluepolitiikka sanele reitit enemmän kuin kannattavuus.
- Halpalentoyhtiö myy liput yhteen suuntaan, jolloin edestakainen lippu tietylle välille maksaa saman verran riippumatta lähtöpaikasta. Finnair myy liput edestakaisina ja hinnoittelee niin, että Suomesta lähtevä lippu on aina kalliimpi kuin samalle reitille ostettava lippu, jonka lähtöpaikka on ulkomailla.
- Halpalentoyhtiö ei luokittele asiakkaitaan parempiin ja huonomiin ihmisiin matkustusluokan mukaan vaan jokainen voi ostaa niitä palveluja mitä kulloinkin lennollaan tarvitsee. Finnair jakaa asiakkaansa vanhanaikaisesti paremmin palvelutaviin bisnesihmisiin ja karjalaumana kohdeltavaan turistiluokkaan.
- Halpalentoyhtiö maksaa henkilöstölleen käyvän eurooppalaisen palkkatason mukaisen palkan. Eurooppalaisen lentäjän keskiansio on vuodessa n. 55 000 euroa. Finnair maksaa huippupalkkoja ja antaa huippupaljon vapaita. Finnairin lentäjä tienaa vuodessa keskimäärin 140 000 euroa.
- Halpalentoyhtiö tuottaa voittoa ja jakaa omistajilleen osinkoa. Johto sitoutuu tuottamaan tulosta, jos haluaa olla yhtiön palvleuksessa. Finnairilla tuottotavaoite ei ole tärkeä, koska valtio voi aina maksaa tappiot. Omistajataholle on tärkeää sitouttaa omat poliittisesti nimittämänsä johtajat pysymään yhtiössä, jotta alue- ja muut poliittiset päämäärät toteutuvat.
- Jatka listaa ...
Mitä eroa Finnairilla ja halpalentoyhtiöllä?
78
3326
Vastaukset
- plipplop!
Sori vaan, mutta valtio ei tue Finnairia verorahoilla pätkääkään, koska EU kieltää sen. Lentopetroli on verotonta aika monessa muussakin maassa, eikä siitä kukaan maksa veroja, kun kerran verotonta on. Suomessa lentoliput ja palkat on kalliimpia yleisen hintatason takia.
- Totuus on ihmeelline
Kyllä tukee. Finnair on tehnyt raskaita tappioita ja valtio on tukenut. Pitkään niin ei voi tehdä, tai EU puuttuu tukemiseen. Jos EU kieltää ten, käy Finnairille kuten Maléville. Lue Heidi Hautalan blogi: http://www.heidihautala.fi/2012/02/finnairin-tulevaisuus-vaakalaudalla/
- jaa totuutta
Totuus on ihmeelline kirjoitti:
Kyllä tukee. Finnair on tehnyt raskaita tappioita ja valtio on tukenut. Pitkään niin ei voi tehdä, tai EU puuttuu tukemiseen. Jos EU kieltää ten, käy Finnairille kuten Maléville. Lue Heidi Hautalan blogi: http://www.heidihautala.fi/2012/02/finnairin-tulevaisuus-vaakalaudalla/
Tukilinkki?
- kyllä muuten tukee
Valtio omistajana osallistuu aina osakeanteihin täysimääräisenä kun tarvitaan lisää rahaa kun kassa on tyhjä mm. kone investointeihin. Suoraa tukemista ilman ehtoja.
- no nyt tuli
kyllä muuten tukee kirjoitti:
Valtio omistajana osallistuu aina osakeanteihin täysimääräisenä kun tarvitaan lisää rahaa kun kassa on tyhjä mm. kone investointeihin. Suoraa tukemista ilman ehtoja.
Tämä taitaa olla totta, vihdoin joltakin jotain faktan tyyppistä eikä vain inttämistä. Kiitos siitä.
- höpöhöpö.
- Halpalentoyhtiö kierrättää henkilöstökuluja halpojen maiden kuten Viron kautta, maksaa yleistä palkkatasoa vähemmän, pyrkii vuokrasuhteisiin joista henkilöstöä helppo saneerata eli ei työturvaa, eläkkeiden kertymisestä ei tiedä kukaan, maksetaako esim. Virosta joskus eläkkeitä ulkomaisille työntekijöille?
- Halpalentoyhtiöt käyttävät vuokralentäjiä, joilla ei ole tavanomaisia etuuksia, kuten sairasloma, isyysloma jne. Sairastuttuaan lentäjä voi jäädä pois töistä, mutta uusia työvuoroja ei välttämättä enää löydy jos "terveempiä" tarjolla.
- Halpalentoyhtiöt ovat minimoineet kuluja ja se näkyy palvelutasossa, tilattuja annoksia ei saada koneeseen eikä henkilökunta osaa kieliä (suomi, englanti) siten että osaisi selvittää asiaa, henkilökunta ei ymmärrä asiakkaan kysymyksiä tarjoiluun liittyen kuten tuleeko ruoan mukaan juomaa vai pitääkö se ostaa erikseen
- Premiumlentoyhtiö ei haluaisi maksaa ns. ylisuuria palkkoja mm. lentäjille, mutta suomalainen ay-liike torppaa bisneksen heti kun asiasta yritetään keskustella, mm. lentoyhtiön toimitusjohtaja on eronnut turhauduttuaan työntekijäpuolen lyhytnäköisyyteen
- halpalentoyhtiöt lentävät lyhyitä reittejä ja vastaavilla reiteillä myös premiumyhtiöiden lentäjien palkat pienempiä, korkeimpiin palkkoihin pääsee vasta pidemmillä reiteillä
- bisnes- ja turistiluokka on asiakkaan valitsema palvelu lennolle, halpalentoyhtiöiltä se valinnan mahdollisuus puuttuu ja koettuna halpalentoyhtiön turistiluokan palvelu ei vastaa premiumyhtiön turistiluokan palvelua
- premiumyhtiötkin lakkauttavat kannattamattomia reittejä- Käy kokeilemassa
Mitä lentoyhtiöitä olet kokeilllut kun vertaat että halpalentoyhtiön palvelu ei vastaa premiumyhtiön palvelua?
Esimerkiksi Saksan reiteillä Air Berlin päihittää Finnairin 6-0. Iso ero AB:n hyväksi on, että koneeseen voi tilata ruokaa etukäteen samalla kun ostaa lipun, ruoka on saksalaisittain hyvää, sitä on paljon ja se on edullista. Etukäteen tilattu annos on aina ollut valmiina, mutta myös koneesta saa joitakin annoksia, jos ei ole tilannut etukäteen. Ja jos ei halua oikeaa ruokaa, niin ilmaiseksi jaetaan toki joku sämpylä tai kolmioleipä ja kahvia, kuten Finnairillakin.
Esimerkiksi Aasiassa Air Asia lentää Aasian isojen kaupunkien välejä 30 - 50 euron hintaan. Mitä väärää siinä on, jos Aasiassa lentohenkilökunta tekee töitä aasialaisella palkalla? Palvelu on erinomaista ja ruoka aasialaisittain aina hyvää. Kaikille yhtä hyvää, matkustusluokasta riippumatta, sillä jakoa parempiin tai huonompiin asiakkaisiin ei ole. - jotain kokemusta
Käy kokeilemassa kirjoitti:
Mitä lentoyhtiöitä olet kokeilllut kun vertaat että halpalentoyhtiön palvelu ei vastaa premiumyhtiön palvelua?
Esimerkiksi Saksan reiteillä Air Berlin päihittää Finnairin 6-0. Iso ero AB:n hyväksi on, että koneeseen voi tilata ruokaa etukäteen samalla kun ostaa lipun, ruoka on saksalaisittain hyvää, sitä on paljon ja se on edullista. Etukäteen tilattu annos on aina ollut valmiina, mutta myös koneesta saa joitakin annoksia, jos ei ole tilannut etukäteen. Ja jos ei halua oikeaa ruokaa, niin ilmaiseksi jaetaan toki joku sämpylä tai kolmioleipä ja kahvia, kuten Finnairillakin.
Esimerkiksi Aasiassa Air Asia lentää Aasian isojen kaupunkien välejä 30 - 50 euron hintaan. Mitä väärää siinä on, jos Aasiassa lentohenkilökunta tekee töitä aasialaisella palkalla? Palvelu on erinomaista ja ruoka aasialaisittain aina hyvää. Kaikille yhtä hyvää, matkustusluokasta riippumatta, sillä jakoa parempiin tai huonompiin asiakkaisiin ei ole.AB oli ok, sämpylää en saanut mutta sain ostaa currywurstia.
Aasialainen saa tehdä töitä Aasiassa aasialaisella palkalla ja kuluttaa aasialaisin hinnoin. Euroopassa on sikamaista yrittää pakottaa työntekijöitä aasialaiselle palkalle eurooppalaisin kuluttajahinnoin.
Olen lentänyt Aasiassa paikallisilla halpiksilla ja halpiksiahan ne ovat. Vievät paikasta toiseen. Mukavuus on niin ja näin.
Norwegianin palvelutaso oli harrastelijamaista (tilattuja ruokia puuttui, henkilökunta ei osannut selventää tilanne suomeksi tai englanniksi, tönimistä jne).
Jos ei jaeta parempiin ja huonompiin edes matkustajan maksamalla rahalla niin kaikki saavat samaa melko keskinkertaista tai huonoakin palvelua. Matkustajan on mahdotonta saada matkastaan muu kuin siirtyminen paikasta toiseen. Kuin karjalla.
Junissa on useampia matkustusluokkia. Maailmalla busseissakin. Laivoillakin eri hyttiluokkia, eivät kaikki halua vain turbojettiä Tallinnaan... - Mietihän vielä
jotain kokemusta kirjoitti:
AB oli ok, sämpylää en saanut mutta sain ostaa currywurstia.
Aasialainen saa tehdä töitä Aasiassa aasialaisella palkalla ja kuluttaa aasialaisin hinnoin. Euroopassa on sikamaista yrittää pakottaa työntekijöitä aasialaiselle palkalle eurooppalaisin kuluttajahinnoin.
Olen lentänyt Aasiassa paikallisilla halpiksilla ja halpiksiahan ne ovat. Vievät paikasta toiseen. Mukavuus on niin ja näin.
Norwegianin palvelutaso oli harrastelijamaista (tilattuja ruokia puuttui, henkilökunta ei osannut selventää tilanne suomeksi tai englanniksi, tönimistä jne).
Jos ei jaeta parempiin ja huonompiin edes matkustajan maksamalla rahalla niin kaikki saavat samaa melko keskinkertaista tai huonoakin palvelua. Matkustajan on mahdotonta saada matkastaan muu kuin siirtyminen paikasta toiseen. Kuin karjalla.
Junissa on useampia matkustusluokkia. Maailmalla busseissakin. Laivoillakin eri hyttiluokkia, eivät kaikki halua vain turbojettiä Tallinnaan...Suurin osa ihmisistä kuitenkin matkustaa turistiluokassa ja valitsee matkustustavan hinnan mukaan. bisnekseen upgreidataan useimmiten pisteillä, joten jos et ole kanta-asiakas ja matkusta tosi paljon, et käytännössä koskaan pääse vapaa-ajallasi bisnekseen.
Palveluja voi tarjota ilman että jakaa ihmiset "luokkiin". Yksinkertaisesti parempaa palvelua voi saada sillä tavalla että ostaa sen palvelun mitä haluaa. Joku voi ostaa isomman jalkatilan ja joku voi tilata aterian. Joku toinen ei tarvitse kumpaakaan, mutta on silti samanarvoisessa asemassa ja häntä kohdellaan yhtä hyvänä asiakkaana eikä alemman luokan matkustajana. Asioitahan ei tarvitse tehdä samalla tavalla kuin aina ennekin. Matkustusluokat ovat luokkayhteiskunnan jäänteitä ja meille pohjoismaalaisille siksi vieraita.
Onhan muualla vielä oppikoulutkin erikseen, vaikka meillä on kaikille yhteinen peruskoulu. Silti koululaitoksemme on erittäin korkeatasoinen. Itse ainakin uskon, että tasa-arvoisuus on tulevaisuudessa entistä tärkeämpi arvo. - jargonia
Mietihän vielä kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä kuitenkin matkustaa turistiluokassa ja valitsee matkustustavan hinnan mukaan. bisnekseen upgreidataan useimmiten pisteillä, joten jos et ole kanta-asiakas ja matkusta tosi paljon, et käytännössä koskaan pääse vapaa-ajallasi bisnekseen.
Palveluja voi tarjota ilman että jakaa ihmiset "luokkiin". Yksinkertaisesti parempaa palvelua voi saada sillä tavalla että ostaa sen palvelun mitä haluaa. Joku voi ostaa isomman jalkatilan ja joku voi tilata aterian. Joku toinen ei tarvitse kumpaakaan, mutta on silti samanarvoisessa asemassa ja häntä kohdellaan yhtä hyvänä asiakkaana eikä alemman luokan matkustajana. Asioitahan ei tarvitse tehdä samalla tavalla kuin aina ennekin. Matkustusluokat ovat luokkayhteiskunnan jäänteitä ja meille pohjoismaalaisille siksi vieraita.
Onhan muualla vielä oppikoulutkin erikseen, vaikka meillä on kaikille yhteinen peruskoulu. Silti koululaitoksemme on erittäin korkeatasoinen. Itse ainakin uskon, että tasa-arvoisuus on tulevaisuudessa entistä tärkeämpi arvo.Missä on se selvitys, jossa sanotaan että suurin osa matkustajista valitsee hinnan mukaan? Ja mikä on hinta, suoraan vähiten euroja vai onko tärkeämpää kokonaisuuteen sopiva hinta?
Esim. minä en missään nimessä metsästä aiha halvinta, onhan noita reittejä joilla joku erikoinen yhtiö olisi selvästi halvin mutta en halua arveluttavan lentohistorian takia lentää. Tai aikataulutus erikoinen. Valitseeko "suurin osa" vain ja ainoastaan hinnan perusteella?
Jos ostat bisnespenkin, paremmat ruoat, paremman palvelutason jne niin päädyt samaan kuin ostamalla bisneslipun. Miksi silloin ostaja ei olisi "hyvä asiakas" eikä alemman luokan matkustaja? Kuulostaa täydelliseltä huijaukselta ja silmänlumeelta. Onko väärin pitää ammattikouluja ja yliopistoja? Tasapäistetään kaikki. Eikä sanota juoppo, sanotaan sosiaalirajoitteinen. Ei sanota bisnes, sanotaan "räätälöity palvelukonsepti"? - Palvelumuotoilua
jargonia kirjoitti:
Missä on se selvitys, jossa sanotaan että suurin osa matkustajista valitsee hinnan mukaan? Ja mikä on hinta, suoraan vähiten euroja vai onko tärkeämpää kokonaisuuteen sopiva hinta?
Esim. minä en missään nimessä metsästä aiha halvinta, onhan noita reittejä joilla joku erikoinen yhtiö olisi selvästi halvin mutta en halua arveluttavan lentohistorian takia lentää. Tai aikataulutus erikoinen. Valitseeko "suurin osa" vain ja ainoastaan hinnan perusteella?
Jos ostat bisnespenkin, paremmat ruoat, paremman palvelutason jne niin päädyt samaan kuin ostamalla bisneslipun. Miksi silloin ostaja ei olisi "hyvä asiakas" eikä alemman luokan matkustaja? Kuulostaa täydelliseltä huijaukselta ja silmänlumeelta. Onko väärin pitää ammattikouluja ja yliopistoja? Tasapäistetään kaikki. Eikä sanota juoppo, sanotaan sosiaalirajoitteinen. Ei sanota bisnes, sanotaan "räätälöity palvelukonsepti"?Hah hah hah, pölvästi. Tehkää vaan Finnairilla niin kuin aina ennenkin ja jakakaa ihmisiä luokkiin. Kannattaisi ehkä kuitenkin olla herkempi kuuntelemaan asiakkaita - niin kauan kuin niitä vielä on.
Moni on jo valinnut sellaisen yhtiön, jossa voi lippua tilatessa valita paremman ruuan ja isomman jalkatilan, tyyliin rasti ruutuun ja 10 euroa ... Kaikilla yhtiöillä kun vaihtoehdot ei ole mitään tuhansien eurojen bisnes-lippua v.s. epämukavaa matkustamista ja huonoa palvelua.
Eikä asiakas pitäisi siitä muuttua alemman luokan matkustajaksi, vaikka ei jollain kerralla tarvitsisikaan sitä parempaa ateriaa. Hyvä palvelu pitäisi sentään kuulua kaikille! - "palvelua"..?
Palvelumuotoilua kirjoitti:
Hah hah hah, pölvästi. Tehkää vaan Finnairilla niin kuin aina ennenkin ja jakakaa ihmisiä luokkiin. Kannattaisi ehkä kuitenkin olla herkempi kuuntelemaan asiakkaita - niin kauan kuin niitä vielä on.
Moni on jo valinnut sellaisen yhtiön, jossa voi lippua tilatessa valita paremman ruuan ja isomman jalkatilan, tyyliin rasti ruutuun ja 10 euroa ... Kaikilla yhtiöillä kun vaihtoehdot ei ole mitään tuhansien eurojen bisnes-lippua v.s. epämukavaa matkustamista ja huonoa palvelua.
Eikä asiakas pitäisi siitä muuttua alemman luokan matkustajaksi, vaikka ei jollain kerralla tarvitsisikaan sitä parempaa ateriaa. Hyvä palvelu pitäisi sentään kuulua kaikille!En tiedä yhtään mistä puhut. Olen matkustanut useasti bisneksessä ja pitänyt siitä. Olen matkustanut vähemmän turistissa, mutta eipä ole siitäkään erityistä valittamista. isommalla jalkatilalla ei tee yhtään mitään ellei ole sarjatason koripalloilija. Makuupenkillä yölennoilla sen sijaan tekee. Ja sitä ei halpiksilta saa. Ainiin, eipä taida saada pitkiä lentojakaan. Eikös halpikset lennä vain Euroopassa?
Halpisuskovainen koettaa saada itsensä uskomaan. Olisihan se kauheaa todeta, että kaiken sen kitsailun jälkeen olisikin ollut väärässä.
Kamala luokka-allergia, minä voin ihan rinta rottingilla matkustaa ekalla tai vikalla rivillä. Palvelu on ollut lähes poikkeuksetta hyvää, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Palvelukonsepti on tietty eri luokissa erilainen ja siinä ei ole mitään pahaa. Saahan eri duunista eri liksankin. Kiukuttaa kai sekin joitakin. Helppo arvata kumpaa päätä. - Kukahan on väärässä?
"palvelua"..? kirjoitti:
En tiedä yhtään mistä puhut. Olen matkustanut useasti bisneksessä ja pitänyt siitä. Olen matkustanut vähemmän turistissa, mutta eipä ole siitäkään erityistä valittamista. isommalla jalkatilalla ei tee yhtään mitään ellei ole sarjatason koripalloilija. Makuupenkillä yölennoilla sen sijaan tekee. Ja sitä ei halpiksilta saa. Ainiin, eipä taida saada pitkiä lentojakaan. Eikös halpikset lennä vain Euroopassa?
Halpisuskovainen koettaa saada itsensä uskomaan. Olisihan se kauheaa todeta, että kaiken sen kitsailun jälkeen olisikin ollut väärässä.
Kamala luokka-allergia, minä voin ihan rinta rottingilla matkustaa ekalla tai vikalla rivillä. Palvelu on ollut lähes poikkeuksetta hyvää, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Palvelukonsepti on tietty eri luokissa erilainen ja siinä ei ole mitään pahaa. Saahan eri duunista eri liksankin. Kiukuttaa kai sekin joitakin. Helppo arvata kumpaa päätä.On sulla stereotypiat. Käy tarkistamassa esim. mihin kaikkialle maapallolla esimerkiksi Air Berlin lentää: http://www.airberlin.com/fi-FI/site/start.php
Ja siis miten niin halpalentoyhtiöiltä ei muka saa makuupenkkejä? Mannertnvälisillä lennoilla niitä kyllä on. Ajattele: halpalentoyhtiöilläkin voi olla business ...! http://www.airberlin.com/site/business_class.php?LANG=fi - rajanvetoa lähinnä
Kukahan on väärässä? kirjoitti:
On sulla stereotypiat. Käy tarkistamassa esim. mihin kaikkialle maapallolla esimerkiksi Air Berlin lentää: http://www.airberlin.com/fi-FI/site/start.php
Ja siis miten niin halpalentoyhtiöiltä ei muka saa makuupenkkejä? Mannertnvälisillä lennoilla niitä kyllä on. Ajattele: halpalentoyhtiöilläkin voi olla business ...! http://www.airberlin.com/site/business_class.php?LANG=fiHalpiksen määritelmä on tietysti liukuva ja jotenkin en ajatellut airberliniä halpikseksi ehkä juuri bisnesmahdollisuuden takia jne. Harkitsin alkuvuonna airberlinin bisnestä pitkälle matkalle, mutta aika kehnot olivat penkit silloin. Uudistuksia kai luvassa.
Ei tällainen nyt premiumin bisnes ole... Ei tuollaisessa 150 asteen kallistuskulmassa oikein nuku. Ei vaikka lippu olisi halvempi. Ei kiitos. Hintakin oli itse asiassa melkein premium-yhtiöiden bisneksen tasoa.
"LeNojaudu taaksepäin ja rentoudu mukavilla nahkaistuimilla » , joiden etäisyys toisistaan on 137 cm ja jotka tarjoavat mukavan 150° kallistuskulman sekä miellyttävän 49 cm:n istuinleveyden." - raja ylitetty
rajanvetoa lähinnä kirjoitti:
Halpiksen määritelmä on tietysti liukuva ja jotenkin en ajatellut airberliniä halpikseksi ehkä juuri bisnesmahdollisuuden takia jne. Harkitsin alkuvuonna airberlinin bisnestä pitkälle matkalle, mutta aika kehnot olivat penkit silloin. Uudistuksia kai luvassa.
Ei tällainen nyt premiumin bisnes ole... Ei tuollaisessa 150 asteen kallistuskulmassa oikein nuku. Ei vaikka lippu olisi halvempi. Ei kiitos. Hintakin oli itse asiassa melkein premium-yhtiöiden bisneksen tasoa.
"LeNojaudu taaksepäin ja rentoudu mukavilla nahkaistuimilla » , joiden etäisyys toisistaan on 137 cm ja jotka tarjoavat mukavan 150° kallistuskulman sekä miellyttävän 49 cm:n istuinleveyden."Air Berlin on käytännössä siirtynyt halpalentoyhtiöstä perinteisen verkostoyhtiön puolelle, jos sellaista jaottelua haluaa tehdä. Vaikka jotain halpalentoyhtiöiden piirteitä on jäljellä ja liput ovat ainakin ajoittain halpoja, viimeistään OneWorldiin liittyminen teki siitä tavallisen verkostoyhtiön, varsinkin kun verkostoyhtiöt ovat alkaneet matkia halpiksia vastaavasti monissa asioissa. Taloudellisesti tosin meno ei ole ollut niillä kovinkaan kannattavaa, yhtiö on tehnyt aika törkeitä tappiolukuja jo useamman vuoden.
- AB bisnes
rajanvetoa lähinnä kirjoitti:
Halpiksen määritelmä on tietysti liukuva ja jotenkin en ajatellut airberliniä halpikseksi ehkä juuri bisnesmahdollisuuden takia jne. Harkitsin alkuvuonna airberlinin bisnestä pitkälle matkalle, mutta aika kehnot olivat penkit silloin. Uudistuksia kai luvassa.
Ei tällainen nyt premiumin bisnes ole... Ei tuollaisessa 150 asteen kallistuskulmassa oikein nuku. Ei vaikka lippu olisi halvempi. Ei kiitos. Hintakin oli itse asiassa melkein premium-yhtiöiden bisneksen tasoa.
"LeNojaudu taaksepäin ja rentoudu mukavilla nahkaistuimilla » , joiden etäisyys toisistaan on 137 cm ja jotka tarjoavat mukavan 150° kallistuskulman sekä miellyttävän 49 cm:n istuinleveyden."AB bisnes näyttää ennemminkin muiden yhtiöiden premium economylta.
- Käy ensin kokeileen
AB bisnes kirjoitti:
AB bisnes näyttää ennemminkin muiden yhtiöiden premium economylta.
AB on voittanut useita kertoja halpalentoyhtiöiden laatupalkinnon. Eli se on laadukas halpalentoyhtiö. Moni valitsee mieluummin hyvätasoisen halpalentoyhtiön ja lentää halvalla ja laadukkaasti. Suurimmalla osalla kuitenkaan ei ole varaa lennellä lomalle bisneksessä, näkeehän sen siitäkin että bisneksessä on vähemmän paikkoja ja nekin yleensä puoliksi tyhjillään. Usein voi myös "haistaa" että puolet bisnesmatkustajista on turistilipun ostaneita kanta-asiakkaita, jotka on upgreidattu turistipuolelta, koska turistipuoli on ollut täynnä. Massojen lennättely perustuu kuitenkin turistiluokkaan ja hinta/laatu-suhde ratkaisee valinnat.
Finnair on mielestäni ihan tavallinen premium-yhtiö, ei mitenkään laadukkaimasta päästä mutta ei ihan huonoinkaan (esim. KLM on minusta samaa tasoa ...). Nukkumapenkkiongelma poistuu nyt ainakin Bangkokin reitiltä kun paluuaikataulu siirrettiin päivälennoksi.
Itse valitsen mieluumin yölennon enkä tarvitse mitään nukkumapenkkejä - niitäkin on toki tullut kokeiltua. Kun työpäivän jälkeen menee Aasiaan päin myöhäisellä yökoneella, niin kyllä uni tulee heti illallistarjoilun jälkeen helposti penkistä riipumatta. Paluumatkalla taas on jo yleensä tottunut 5-6 tunnin aikaeroon, ja illalla uni tulee helposti. Yleensä sitä herää Nepalin paikkeilla turbulenssiin, joka tuntuu yhtä lailla, oli mikä penkki tahansa. Silloinhan onkin kello lähtöpaikassa jo 9-10 aamulla, vaikka kohteessa onkin vasta 4-5. Kun kone tulee aamulla Suomeen, siitä voi mennä suoraan töihin. - Ei halpis
Käy kokeilemassa kirjoitti:
Mitä lentoyhtiöitä olet kokeilllut kun vertaat että halpalentoyhtiön palvelu ei vastaa premiumyhtiön palvelua?
Esimerkiksi Saksan reiteillä Air Berlin päihittää Finnairin 6-0. Iso ero AB:n hyväksi on, että koneeseen voi tilata ruokaa etukäteen samalla kun ostaa lipun, ruoka on saksalaisittain hyvää, sitä on paljon ja se on edullista. Etukäteen tilattu annos on aina ollut valmiina, mutta myös koneesta saa joitakin annoksia, jos ei ole tilannut etukäteen. Ja jos ei halua oikeaa ruokaa, niin ilmaiseksi jaetaan toki joku sämpylä tai kolmioleipä ja kahvia, kuten Finnairillakin.
Esimerkiksi Aasiassa Air Asia lentää Aasian isojen kaupunkien välejä 30 - 50 euron hintaan. Mitä väärää siinä on, jos Aasiassa lentohenkilökunta tekee töitä aasialaisella palkalla? Palvelu on erinomaista ja ruoka aasialaisittain aina hyvää. Kaikille yhtä hyvää, matkustusluokasta riippumatta, sillä jakoa parempiin tai huonompiin asiakkaisiin ei ole.ABssä ei ole mitään erityistä hyvää, jos ei pahaakaan.
Sen saman kahvin tai teen ja jonkin snacksin saa lyhyemmillä euroopan lennoilla. Lentoemot ei suostu aina puhumaan englantia ja osa isojenkin koneiden penkinväleistä on 0-toleranssilla tehtyjä.
Asiakkaalle tullaan huomauttelemaan asioista, mitkä on oman henkilökunnan tekemättä jättämisiä.
Netti Check-in ei aina onnistu (ei edes ABn sivuilta), jos lennon tunnukset omassa lipussa muuta kuin AB => mentävä aiemmin kentälle.
Ja se oleellisin eli keskusteluhan alkoi hinnoista, minusta AB on samaa hintaluokkaa tai vain hitusen edukkaampi kuin perinteiset firmat, ainakaan halpikseksi sitä ei voi laskea, ei muutama halpalippu tee lennoista halpoja, jos loput myydään täydellä hinnalla. - Vain hinnassa on ero
Ei halpis kirjoitti:
ABssä ei ole mitään erityistä hyvää, jos ei pahaakaan.
Sen saman kahvin tai teen ja jonkin snacksin saa lyhyemmillä euroopan lennoilla. Lentoemot ei suostu aina puhumaan englantia ja osa isojenkin koneiden penkinväleistä on 0-toleranssilla tehtyjä.
Asiakkaalle tullaan huomauttelemaan asioista, mitkä on oman henkilökunnan tekemättä jättämisiä.
Netti Check-in ei aina onnistu (ei edes ABn sivuilta), jos lennon tunnukset omassa lipussa muuta kuin AB => mentävä aiemmin kentälle.
Ja se oleellisin eli keskusteluhan alkoi hinnoista, minusta AB on samaa hintaluokkaa tai vain hitusen edukkaampi kuin perinteiset firmat, ainakaan halpikseksi sitä ei voi laskea, ei muutama halpalippu tee lennoista halpoja, jos loput myydään täydellä hinnalla."Ja se oleellisin eli keskusteluhan alkoi hinnoista, minusta AB on samaa hintaluokkaa tai vain hitusen edukkaampi kuin perinteiset firmat, ainakaan halpikseksi sitä ei voi laskea, ei muutama halpalippu tee lennoista halpoja, jos loput myydään täydellä hinnalla."
Siis eihän ole mitenkään mielipidekysymys, mikä lentoyhtiö on halpalentoyhtiö ja mikä on kansallinen lentoyhtiö. Air Berlin on halplentoyhtiö, vaikka ei ehkä kaikkein halvin halpalentoyhtiö olekaan.
Kuitenkin esimerkiksi Helsinki-Berliini -välillä hintaero Finnairiin on niin iso että on aivan ihme miten joku lentää sen välin Finnairilla. Ilmeisesti joillekin työnantaja maksaa, tai sittne työpaikka on linjannut että työmatkoilla ei käytetä halpalentoyhtiöitä. En oikein jaksa uskoa, että kukaan ihminen olisi niin Finnair-uskollinen, että itse suostuisi maksamaan 100-200 e Finnair-lisää.
- Halpalentoy. rules
Verorahat puolestaan "sijoitetaan" Kreikan ja Espanjan velkapapereihin. Kreikasta ei ole saatu takaisin yhtään euroa. Kun velanmaksun aika koittaa Kreikkalaiset haluavat yllättäen järjestelllä velkojaan uudelleen. Suomessa lakkautetaan terveyskeskuksia ja lopetetaan eläkkeiden maksaminen, jotta saadaan tuettua Kreikan ja Espanjan pankkeja. Yksilötasolla voi vetää johtopäätöksen jonka mukaan veronmaksu kannattaa, tai sitten ei.
Kun valtion ja kunnan johtoon ei voi luottaa tavan kansalaisen kannattaa ajatella talousasioissa ensisijaisesti vain omaa henkilökohtaista etuaan. On tyhmää olla optimoimatta verojansa. Halpalentoyhtiö tuo enemmän hyvää kuin illuusio lisäarvosta esim Finnarilla.
Vehvi muuten joutuu toverituomioistuimeen.
http://www.verkkouutiset.fi/index.php/politiikka/984-politiikka/104550-finnairin-hallitus-tekee-paatoksen-toimitusjohtajan-erottamisesta-ja-nimittamisesta- nobucksrules?
Itsekkyys ei ole hyve. Kyllä kuluttajakin voi ajatellaa omaa pihapiiriä laajemmalle. Jos on resursseja. En näe mitä hyvää on työntekijäpuolen melko räikeässä sortamisessa esim. sairaslomien suhteen tai eläkekertymien epämääräistämisellä.
Ja mitä linkkiisi tulee, niin siitä voi poimia poliitikon pyörittelyä kun Hautala loiventaa äänien kalasteluyritystään lopultakin jääviyttämällä itsensä ja muistaen miten pörssiyhtiöitä johdetaan: "Korostan sitä, että se (toukokuinen lausunto) on minun mielipiteeni, ja osakeyhtiölain mukaan on ihan normaalia, että Finnairin hallitus tekee sitten päätöksen toimitusjohtajan erottamisesta ja nimittämisestä." - Halpalentoy. rules
nobucksrules? kirjoitti:
Itsekkyys ei ole hyve. Kyllä kuluttajakin voi ajatellaa omaa pihapiiriä laajemmalle. Jos on resursseja. En näe mitä hyvää on työntekijäpuolen melko räikeässä sortamisessa esim. sairaslomien suhteen tai eläkekertymien epämääräistämisellä.
Ja mitä linkkiisi tulee, niin siitä voi poimia poliitikon pyörittelyä kun Hautala loiventaa äänien kalasteluyritystään lopultakin jääviyttämällä itsensä ja muistaen miten pörssiyhtiöitä johdetaan: "Korostan sitä, että se (toukokuinen lausunto) on minun mielipiteeni, ja osakeyhtiölain mukaan on ihan normaalia, että Finnairin hallitus tekee sitten päätöksen toimitusjohtajan erottamisesta ja nimittämisestä."Pelastakaa te vastuulliset F-matkustat Suomea ja maailmaa rahoillanne. Luottakaa iloisin mielin ettei veroäyrejänne tuhlata. Jos kuitenkin alkaa epäilyttää, niin esim ministeri Hautalan ploki antaa kivasti osviittaa siitä minkälaisella säästölinjalla hallituksen ministerit ovat. Kaukomatkoja on muutamia ja arvannenko oikein että pukineksessa reittilennoilla. Balin vierailujen anti suomalaiselle veronmaksajalle on...niin Heidi varmaan kertoo miten veronmaksajat hyötyvät kongressimatkoista. Heidi on vain yksi kanisteri monista.
Minäpoika investoin itseeni ja lennän omilla rahoillani halpalentohintaan, joko halpalentoyhtiöllä (ei kuitenkaan Ryanairilla) tai jollain muulla. - juna menee jo
Halpalentoy. rules kirjoitti:
Pelastakaa te vastuulliset F-matkustat Suomea ja maailmaa rahoillanne. Luottakaa iloisin mielin ettei veroäyrejänne tuhlata. Jos kuitenkin alkaa epäilyttää, niin esim ministeri Hautalan ploki antaa kivasti osviittaa siitä minkälaisella säästölinjalla hallituksen ministerit ovat. Kaukomatkoja on muutamia ja arvannenko oikein että pukineksessa reittilennoilla. Balin vierailujen anti suomalaiselle veronmaksajalle on...niin Heidi varmaan kertoo miten veronmaksajat hyötyvät kongressimatkoista. Heidi on vain yksi kanisteri monista.
Minäpoika investoin itseeni ja lennän omilla rahoillani halpalentohintaan, joko halpalentoyhtiöllä (ei kuitenkaan Ryanairilla) tai jollain muulla.Bon voyage vaan halpiksilla, minne ajattelit seuraavaksi? Bardufossiin? Gdanskiin? Ålesundiin? Jonnekin muualle mualimalle?
- Halpalentoy. rules
juna menee jo kirjoitti:
Bon voyage vaan halpiksilla, minne ajattelit seuraavaksi? Bardufossiin? Gdanskiin? Ålesundiin? Jonnekin muualle mualimalle?
Malagaan tilasin lennot ja majoituksen.
- sullemullemulle
Halvemmaksi olis valtiolle tullut Airfinlandin pelastus kuin rahojen makuuttaminen korottomana Finnairissa. Olis ny hyväntähden myyny osuutensa pari vuotta sitten... silloin kun osakkeista vielä jotain maksettiinkin.
- 4+10
Miksi valtio olisi pelastanut kolmella ikälopulla Boeing 757:lla lentävää lomalentoyhtiötä?
- RyanAir is King
Eroa halpalentoyhtiöllä ja Finnairilla on esmes seuravasti (otetaan vaikka RyanAir):
- RyanAir lentää uusilla, turvallisilla koneilla
- RyanAirin lennot eivät myöhästele
- RyanAirin lennot maksavat vain murto-osan Finnairin hinnoista
- RyanAirin johtoa ei ole korruptiotutkinnassa
- RyanAir on jatkuvasti voitollinen yritys
- RyanAir lisää tuntuvasti uusia kohteita
- Finnair lentää vanhalla kalustolla - teknisiä vikoja on jatkuvasti
- Finnairin lennot myöhästelevät erittäin pahasti
- Finnairin lennot maksavat moninkertaisesti enemmän
- Finnnairin hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja ovat korruptiotutkinnassa
- Finnair on jo monennetta vuotta tappiollinen
- Finnair leikkaa tuntuvasti lentoyhteyksiään- Keisarin vaatteet
Ryanairilla on hinnat kohdallaan, ja se vie perille niinkuin on luvannut. Mutta ainakin omalla kohdallani ongelma on, että Ryanair ei lennä sinne minä haluan silloin kun minä haluan. Huvittaa nämä uhoamiset miten Ryanair muka tappaa Finnairin, kun Finnair lentää Helsingistä yhden aamun aikana enemmän lentoja kuin Ryanair Suomen kentiltä viikon aikana.
- "King is dead."
- RyanAir lentää Tampereelta jne. Ei kiinnosta.
- RyanAir vähentää kohteita ("Ryanair on viime kuukausien aikana nostanut hintojaan ja leikannut kapasiteettia sopeutuakseen kasvaviin kuluihin.", http://www.iltalehti.fi/talous/2012052115600875_ta.shtml)
- Finnairin kalusto on keskimääräistä uudempaa, tässä vertailua verkostoyhtiöitä: Finnair 8.3, Qantas 10.8, Lufthansa 13, British Airways 12.9 (http://www.airfleets.net/home/)
- Finnairin lennot eivät myöhästele muita enempää, http://keskustelu.suomi24.fi/node/10669188/#comment-55894758
- Finnairin lennot ovat esim. Norwegiania halvempia, http://keskustelu.suomi24.fi/node/10713342/#comment-55773919
- tappiollisuus kääntyy KUNHAN suunnitellut säästöt toteutetaan tämän vuoden lopulla, muistetaan että AF-KLM teki viime kaudella 800 MEUR tappiota
Mitä väliä jollain korruptiotutkinnalla?! Joku Hesarin toimittaja on halunnut sulkaa hattuun ja "kavaltanut" asuntokaupat, katsotaan onko edes mitään syytettävää ja sitten voidaan repiä se sulka ja työntää päätoimittajan jonnekin totaalisena uutisankkana.
Laittakaa hyvät ihmiset jotain linkkejä viesteihinne, nämä katkeroituneet loanheitot ovat säälittäviä halpisuskovaisten jorinoita. Faktoista voisi edes keskustella.
"Suomen Lentäjäliitto: Ryanairilla lentäminen ei ole turvallista"
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/suomen-lentajaliitto-ryanairilla-lentaminen-ei-ole-turvallista/2012/02/1490018
"Raju purkaus Ryanairin lentäjiltä: Suuronnettomuus on hyvin lähellä"
http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/raju-purkaus-ryanairin-lentajilta-suuronnettomuus-on-hyvin-lahella/2012/02/1489800
"Ryanair: Joka toinen lentäjä on turha"
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2010/09/04/ryanair-joka-toinen-lentaja-on-turha/201012275/12 - Sitä ja tätä
"RyanAir lisää tuntuvasti uusia kohteita"..., joo kun lopettaa ne reitit aina puolen vuoden välein...
"RyanAirin lennot maksavat vain murto-osan Finnairin hinnoista", riippuu miten laskee, RyanAirilla kun ei pääse pääsääntöisesti suoraan sinne mihin pitäisi ja lennot aivan vääriin aikoihin, kuluja tulee jatkolennoista, ylimääräisistä yöpymisistä ja lentokentillä ruokailuista jne. sekä loma-aikaa menee rutkasti hukkaan.
- Voikohan yleistää?
En osaa sanoa Ryanairista kun en sillä ole koskaan lentänyt. Mutta ...
Air Berliniä käytän jatkuvasti, aikataulut on tosi hyvät ja palvelu myös. Kaikki pelaa kuin pitääkin, saksalaisella täsmällisyydellä. AB:llä olen mennnyt vaikka mihin ja on vain positiivista sanottavaa.
Blue1 on ihan hyvä. En näe mitään eroa n.s. premium-yhtiöihin lyhyillä lennoilla ainakaan. En ole lentänyt Blue1:llä kuin Euroopan sisällä.
Siis kyllä mä ainakin lennän molemmilla tilanteen mukaan. Jos on saatavilla halvempi vaihtoehto niin sitten usein otan sen halvemman, mutta ei nyt sentään aina. Aasiassa ja Afrikassa varsinkin on sellaisia lentoyhtiöitä, joiden koneet ei saa laskeutua hyville kentille, koska ovat niin huonoja. Niillä ei kannata mennä jos pääsee muulla. - Missä oikeasti eroa?
Mikä edes on halpalentoyhtiö?
Onko AirBerlin halpalentoyhtiö? - Ilmeisesti on, koska on jo useita kertoja voittanut Euroopan halpalentoyhtiöiden laatupalkinnon. Palvelu kuitenkin on erittäin hyvä ja turvallisuus samaa tasoa kuin kansallisilla lentoyhtiöillä, jopa parempi (http://planecrashinfo.com/noaccident.htm ).
Onko Air Asia halpalentoyhtiö? - Ilmeisesti myös on, koskapa on useita kertoja peräkkäin valittu maailman parhaaksi halpalentoyhtiöksi. (http://www.airasia.com/ot/en/corporate/corporateprofile.page? ). Ja myös Air Asia löytyy tuolta listalta, jossa on lentoyhtiöitä ilman onnettomuuksia viimeiseen 10 vuoteen.
Tämä keskustelu on halpalentoyhtiöistä on minusta vähän outo. Onhan Suomessa ja pohjoismaissa yleensäkin jo entuudestaan hyvin tuttua tuollainen konsepti, että tehdään laadukkaita tuotteita, joihin kaikilla on varaa. Tämähän on suomalaisen muotoilun kantava perusajatus, Kaj Franckista lähtien, ja nyt tuota samaa konseptia jatkavat IKEA ja monet ruotsalaiset tekstiili- ja vaatejätit. Peruskoulukin kuuluu tähän samaan ideologiaan.
Miksi meidän kansalliset lentoyhtiöt haluavat väkisin pysytellä menneessä maailmassa ja suunnata tuotteensa vain yhä väkälukuisemmaksi käyvälle eliitille? - asianair
Finnairia on pyöritetty vuosikausia yli varojen. Tehty miljardiluokan konetilauksia, vaikka entisetkin on maksamatta. Rakennettu hienompaa toimitaloa vanhan viereen. Henkilöstö nostanut mukavaa palkkaa ja sanellut työehtoja. Johtoportaassa jaeltu bonuksia. Kilpailijoihin suhtauduttu ylimielisesti, koneet lentäneet puolityhjinä.
Vaihtomatkustajille myyty lippuja polkuhintaan, Suomalaisille kiskurihintaan. Seurauksena firman nykyinen tila ja kaventunut ero halpalentoyhtiöihin. Turistiluokan puolella erottavana tekijänä lähinnä hinta ;)- voehan rähmä
Koneiden täyttöaste on kaikkea muuta kuin puolityhjä.
Muiltakin lentoyhtiöiltä saa jatkolentoja esim. Finnairin lipulla todella edullisesti. Varmaan paikalliset narisevat niissäkin maissa, joissa lennän jatkolipulla käytännössä ilmaiseksi. Jo pelkkä meno puoliväliin maksaa lähes saman.
On sitä eroa aika lailla halpiksen ja Finnairin välillä siellä turistissa. Bisnestähän ei halpiksiltä löydy.
- B737
Esim. Norwegian palkkaa Helsinkiin virolaiset työntekijät, jotka asuvat Tallinnassa. Palkka on 1000e/kk. Valitettavasti tällä summalla ei Suomessa elä. Yhtiö ei myöskään maksa työeläke- ja sair.vakuutusmaksuja. Joten tottakai säästöä tulee. Halpalentoyhtiöissä henkilökunta siivoaa koneet eikä heille myöskään kuulu ruokailu työpaikalla. Kuinkahan moni niistä, jotka julistavat näiden yhtiöiden puolesta, olisi valmis hyväksymään saman omalla alallaan. Kuvaan mukaan astuisi kilpailija, jonka työntekijät olisivat ulkomailta ja ilman mitään etuja tekisivät samat työt puolet pienemmällä palkalla.
Valitettavasti kaikki ei ole niin yksinkertaista että toinen yhtiö ihan tuosta noin vain lentää halvemmalla kuin toinen. Jostain ne säästöt kuitenkin aina on otettava ja monissa yhtiöissä ne otetaan henkilökunnalta.- Norweian forever
Halpalentoyhtiö työllistää, Finnair lakkauttaa työsuhteita. Parempi että ihmiset tekevät edes jotain rahan vastineeksi, kuin että olisivat jouten ja siitä maksettaisiin 3000 e/kk kuten Finnairin poispotkituille.
- itsekäs p***a!
Norweian forever kirjoitti:
Halpalentoyhtiö työllistää, Finnair lakkauttaa työsuhteita. Parempi että ihmiset tekevät edes jotain rahan vastineeksi, kuin että olisivat jouten ja siitä maksettaisiin 3000 e/kk kuten Finnairin poispotkituille.
No kumma ettei kotimainen ay-liike sitten ole riemuissaan suostunut palkan REILUIHIN alennuksiin ja lakisääteisten etuuksien menetyksiin (lakisääteiset lomat, eläkekertymät jne)! Luulisi oman alan tajuavan omaa parastaan eli eikö olisi kiva työllistyä kotimaisissakin firmoissa?! Koska matkustamohenkilökuntaa edustava ay-liike torppasi säästäehdotuksia, niin pidettiin sitten vuosi-kaksi sitten palkat ennallaan mutta vähennettiin lennoilla olevan henkilökunnan määrää eli duuni lisääntyi ja/tai palvelu heikkeni.
Tekisivät ne halpistyöläiset sitten edes ne duuninsa eli tietäisivät mitä lennolla pitäisi sopimusten mukaan myydä ja tarjoilla, osaisivat jotain kansainvälistä kieltä edes auttavasti ja SIIVOISIVAT sitten ne koneet jos se kerran kuuluu tehtäviin. - Kerrohan lisää ...
No ei kai niitä koneita matkustajatkaan siivoa, joten kaipa se henkilökunnan kuuluu siivota? Ja kenellepä meistä kuuluisi ruokailu työpaikalla.
Mutta mistä ihmeestä keksit, että Norwegian ei maksa työeläke- ja sairasvakuutusmaksuja? Siis tarkoitatko, että toimitaan Viron lakien mukaan eikä niitä kuulu Virossa maksaa, vai mistä on kyse? - Runway
Kerrohan lisää ... kirjoitti:
No ei kai niitä koneita matkustajatkaan siivoa, joten kaipa se henkilökunnan kuuluu siivota? Ja kenellepä meistä kuuluisi ruokailu työpaikalla.
Mutta mistä ihmeestä keksit, että Norwegian ei maksa työeläke- ja sairasvakuutusmaksuja? Siis tarkoitatko, että toimitaan Viron lakien mukaan eikä niitä kuulu Virossa maksaa, vai mistä on kyse?Slsy on ollut yhteydessä Norwegianiin tästä asiasta mutta vielä ei ole mitään tapahtunut. Rekrytoinnin Helsingin baseen hoitaa virolainen Runway.
- näistä liikkeelle
Kerrohan lisää ... kirjoitti:
No ei kai niitä koneita matkustajatkaan siivoa, joten kaipa se henkilökunnan kuuluu siivota? Ja kenellepä meistä kuuluisi ruokailu työpaikalla.
Mutta mistä ihmeestä keksit, että Norwegian ei maksa työeläke- ja sairasvakuutusmaksuja? Siis tarkoitatko, että toimitaan Viron lakien mukaan eikä niitä kuulu Virossa maksaa, vai mistä on kyse?Aloitetaan tästä, http://www.slsy.info/ajankohtaista-kaikille/lentoyhtio-norwegian
"Norjalainen halpalentoyhtiö Norwegian mainostaa halpoja lentoja nyt myös Suomessa. Valitettavasti halpuuden takana on suomalaisen työelämän pelisääntöjen noudattamatta jättäminen."
"SLSY kehottaa kaikkia ammattiliittoja välttämään yhtiön lentoja, kunnes se suostuu noudattamaan alan yleissitovaa työehtosopimusta."
Jatketaan vaikka tällä, http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2012/04/10/lentajat-harmaa-talous-valtaamassa-tyomarkkinat/201227011/12
"Liitto muistuttaa, että kun lentotyö tehdään Suomesta ja se päättyy Suomeen, tulee työhön EU-asetuksen mukaan soveltaa suomalaista työlainsäädäntöä. Tätä määräystä kuitenkin kierretään, eikä veroja, sosiaalimaksuja ja eläkkeitä makseta Suomeen. Samalla työntekijät eli lentäjät jäävät ilman turvaa."
"Esimerkiksi lentoyhtiö Norwegian lentää Helsingistä kolmella koneella, muttei maksa Suomeen sosiaali- tai eläkemaksuja. Norwegian vuokraa lentäjät ja matkustamohenkilökunnan virolaisilta Arpi Aviationilta ja Runwaylta." - Mat-Kustaja
näistä liikkeelle kirjoitti:
Aloitetaan tästä, http://www.slsy.info/ajankohtaista-kaikille/lentoyhtio-norwegian
"Norjalainen halpalentoyhtiö Norwegian mainostaa halpoja lentoja nyt myös Suomessa. Valitettavasti halpuuden takana on suomalaisen työelämän pelisääntöjen noudattamatta jättäminen."
"SLSY kehottaa kaikkia ammattiliittoja välttämään yhtiön lentoja, kunnes se suostuu noudattamaan alan yleissitovaa työehtosopimusta."
Jatketaan vaikka tällä, http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2012/04/10/lentajat-harmaa-talous-valtaamassa-tyomarkkinat/201227011/12
"Liitto muistuttaa, että kun lentotyö tehdään Suomesta ja se päättyy Suomeen, tulee työhön EU-asetuksen mukaan soveltaa suomalaista työlainsäädäntöä. Tätä määräystä kuitenkin kierretään, eikä veroja, sosiaalimaksuja ja eläkkeitä makseta Suomeen. Samalla työntekijät eli lentäjät jäävät ilman turvaa."
"Esimerkiksi lentoyhtiö Norwegian lentää Helsingistä kolmella koneella, muttei maksa Suomeen sosiaali- tai eläkemaksuja. Norwegian vuokraa lentäjät ja matkustamohenkilökunnan virolaisilta Arpi Aviationilta ja Runwaylta."Miten SLSY kommentoi vaatimuksiaan saada viettää yönsä 5 tähden hotelleissa jopa 100 km päässä kentältä? Halutaanko 5 tähden hotellimajoituksella SLSY:n itse valitsemissa hotelleissa edistää lentoturvallisuutta vai säästää?
- Mitä tilaa
Norweian forever kirjoitti:
Halpalentoyhtiö työllistää, Finnair lakkauttaa työsuhteita. Parempi että ihmiset tekevät edes jotain rahan vastineeksi, kuin että olisivat jouten ja siitä maksettaisiin 3000 e/kk kuten Finnairin poispotkituille.
Kasvava firma työllistää lisää, jos toimintaa karsitaan ja palveluja supistetaan, jotta voidaan pärjätä kilpailussa, niin seuraus on vääjäämättä väen vähentäminen.
Ja jos matkustajat haluavat halvempaa huonomalla palvelulla, niin sitä sitten saa. - Hyi niitä norjalaisi
näistä liikkeelle kirjoitti:
Aloitetaan tästä, http://www.slsy.info/ajankohtaista-kaikille/lentoyhtio-norwegian
"Norjalainen halpalentoyhtiö Norwegian mainostaa halpoja lentoja nyt myös Suomessa. Valitettavasti halpuuden takana on suomalaisen työelämän pelisääntöjen noudattamatta jättäminen."
"SLSY kehottaa kaikkia ammattiliittoja välttämään yhtiön lentoja, kunnes se suostuu noudattamaan alan yleissitovaa työehtosopimusta."
Jatketaan vaikka tällä, http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2012/04/10/lentajat-harmaa-talous-valtaamassa-tyomarkkinat/201227011/12
"Liitto muistuttaa, että kun lentotyö tehdään Suomesta ja se päättyy Suomeen, tulee työhön EU-asetuksen mukaan soveltaa suomalaista työlainsäädäntöä. Tätä määräystä kuitenkin kierretään, eikä veroja, sosiaalimaksuja ja eläkkeitä makseta Suomeen. Samalla työntekijät eli lentäjät jäävät ilman turvaa."
"Esimerkiksi lentoyhtiö Norwegian lentää Helsingistä kolmella koneella, muttei maksa Suomeen sosiaali- tai eläkemaksuja. Norwegian vuokraa lentäjät ja matkustamohenkilökunnan virolaisilta Arpi Aviationilta ja Runwaylta."No huh! Tuota ei olisi uskonut, että norjalaiset ... hyi sentään!
Mutta onhan niitä muitakin n.s. halpalentoyhtiöitä kuin Norwegian. Varmasti esimerkiksi Saksan Air Berlin käyttää saksalaista henkilökuntaa ja Air Asia kuuluu maksavan henkilökunnalleen varsin kilpailukykyistä palkkaa Aasiassa. - So not ?
Mitä väärää siinä on, jos Tallinnassa asuville työntekijöille maksetaan virolaista palkkaa? Miksi Tallinnassa asuvalle virolaiselle pitäisi maksaa suomalaista palkkaa? - Eihän se asu Suomessa eikä sen tarvitse saada sellaista palkkaa, jolla eläisi Suomessa.
Ihan yhtä hyvinhän kaikki Osloon lentävät suomalaiset lentäjät ja lentoemännät voisi alkaa vaatia norjalaista palkkaa. - Ja miten kävi
Hyi niitä norjalaisi kirjoitti:
No huh! Tuota ei olisi uskonut, että norjalaiset ... hyi sentään!
Mutta onhan niitä muitakin n.s. halpalentoyhtiöitä kuin Norwegian. Varmasti esimerkiksi Saksan Air Berlin käyttää saksalaista henkilökuntaa ja Air Asia kuuluu maksavan henkilökunnalleen varsin kilpailukykyistä palkkaa Aasiassa.Airberlin ongelmissa ja myy omistamiaan koneita saadakseen rahaa. Aasiassa hyväkin tulotaso on aivan eri luokkaa kuin Pohjoismaissa, senhän tietää jokainen kaljareissulle lähtevä vyölaukkulainenkin.
- huonosti tässä käy
Ja miten kävi kirjoitti:
Airberlin ongelmissa ja myy omistamiaan koneita saadakseen rahaa. Aasiassa hyväkin tulotaso on aivan eri luokkaa kuin Pohjoismaissa, senhän tietää jokainen kaljareissulle lähtevä vyölaukkulainenkin.
On se hyvä, että Air Berlin myy koneita saadakseen rahaa. Pääasia että eivät nosta lippujen hintoja. Finnairhan voi vaikka ostaa ne niiden vanhat koneet ja nostaa taas lipun hintoja.
Ja jos Airaasia maksaa Aasiassa työskentelevälle aasialaiselle henkilökunnalle aasialaista palkkaa niin ei siinä pitäisi olla mitään väärää. Sinne markkinoille ei ehkä vaan kannata mennä kilpailemaan suomalaisella palkkatasolla.
Miten se muuten lasketaan tuo koneen aloitus- ja päätepiste? Monestihan koneet lentävät jotain väliä ikään kuin nonstoppina. Jos kone lentää väliä Helsinki - Bangkok - Helsinki - Bangkok, niin kuka sen sanoo kumpi pää on reitin alkupää ja kumpi on loppupää? Finnairin kannattaisi varmaan tulkita se reitti niin että se alkaa Bangkokista, ja ottaa sieltä päästä henkilökunta töihin. Se olisi meille matkustajille parempi tapa. - ekkonnommi?
huonosti tässä käy kirjoitti:
On se hyvä, että Air Berlin myy koneita saadakseen rahaa. Pääasia että eivät nosta lippujen hintoja. Finnairhan voi vaikka ostaa ne niiden vanhat koneet ja nostaa taas lipun hintoja.
Ja jos Airaasia maksaa Aasiassa työskentelevälle aasialaiselle henkilökunnalle aasialaista palkkaa niin ei siinä pitäisi olla mitään väärää. Sinne markkinoille ei ehkä vaan kannata mennä kilpailemaan suomalaisella palkkatasolla.
Miten se muuten lasketaan tuo koneen aloitus- ja päätepiste? Monestihan koneet lentävät jotain väliä ikään kuin nonstoppina. Jos kone lentää väliä Helsinki - Bangkok - Helsinki - Bangkok, niin kuka sen sanoo kumpi pää on reitin alkupää ja kumpi on loppupää? Finnairin kannattaisi varmaan tulkita se reitti niin että se alkaa Bangkokista, ja ottaa sieltä päästä henkilökunta töihin. Se olisi meille matkustajille parempi tapa.Mutta et sä voi tänne tulla muka kehumaan halpisyhtiöitä, että "maksetaan Aasiassa ihan asiallistakin palkkaa" kun se absoluuttinen rahamäärä on ihan eri sfääreissä.
Ja mitä lipun hintoihin tule niin Suomen Kuvalehti kirjoittaa:
"Finnairin pelastukseksi ovat koituneet markkinoiden yllättävän myönteinen kehitys etenkin Euroopassa sekä yhtiön omat toimet. Yhtiön kuukausittaiset liikennetilastot alkoivat jo keväällä näyttää erittäin voimakasta kysynnän kasvua, joka ylitti selvästi tarjonnan kasvun."
"Aivan erityisen myönteisesti koneiden täyttyminen vaikuttaa tulokseen, jos istuimia ei jouduta täyttämään liian halvoilla hinnoilla. Näin Finnair ei ole joutunut tekemään.
Koneiden täyttöaste nousi alkuvuonna lähes viidellä prosenttiyksiköllä, ja alan tätä nykyä ehkä tarkimmin seurattu tunnusluku eli yksikkötuotto tarjotulta henkilökilometriltä, lentoyhtiöslangilla RASK, pomppasi kokonaista 9,2 prosenttia.
Viime mainittu lukema lienee vähintäänkin Euroopan ennätystasoa ja tuntuu vahvasti yhtiön kannattavuudessa."
"Reittilentojen täyttöasteen nostamista ei kuitenkaan ole jouduttu tekemään murhaavilla alehinnoilla. Viime viikolla julkaistujen tietojen mukaan Finnairin tarjoaman reittiliikenteen keskituotto nousi kesäkuussa yli kymmenen prosenttia. Viimeistään tämä tunnusluku saa varmasti kilpailevien yhtiöiden johtajat haromaan kateudesta hiuksiaan." - Mutta mikä on se ero
ekkonnommi? kirjoitti:
Mutta et sä voi tänne tulla muka kehumaan halpisyhtiöitä, että "maksetaan Aasiassa ihan asiallistakin palkkaa" kun se absoluuttinen rahamäärä on ihan eri sfääreissä.
Ja mitä lipun hintoihin tule niin Suomen Kuvalehti kirjoittaa:
"Finnairin pelastukseksi ovat koituneet markkinoiden yllättävän myönteinen kehitys etenkin Euroopassa sekä yhtiön omat toimet. Yhtiön kuukausittaiset liikennetilastot alkoivat jo keväällä näyttää erittäin voimakasta kysynnän kasvua, joka ylitti selvästi tarjonnan kasvun."
"Aivan erityisen myönteisesti koneiden täyttyminen vaikuttaa tulokseen, jos istuimia ei jouduta täyttämään liian halvoilla hinnoilla. Näin Finnair ei ole joutunut tekemään.
Koneiden täyttöaste nousi alkuvuonna lähes viidellä prosenttiyksiköllä, ja alan tätä nykyä ehkä tarkimmin seurattu tunnusluku eli yksikkötuotto tarjotulta henkilökilometriltä, lentoyhtiöslangilla RASK, pomppasi kokonaista 9,2 prosenttia.
Viime mainittu lukema lienee vähintäänkin Euroopan ennätystasoa ja tuntuu vahvasti yhtiön kannattavuudessa."
"Reittilentojen täyttöasteen nostamista ei kuitenkaan ole jouduttu tekemään murhaavilla alehinnoilla. Viime viikolla julkaistujen tietojen mukaan Finnairin tarjoaman reittiliikenteen keskituotto nousi kesäkuussa yli kymmenen prosenttia. Viimeistään tämä tunnusluku saa varmasti kilpailevien yhtiöiden johtajat haromaan kateudesta hiuksiaan."Niin - mutta kysymys olikin, että mitä eroa on Finnairilla ja halpalentoyhtiöllä? Siis muuta kuin hinta. Selväksihän tuli, että alehintoja ei ole käytetty (mikä on kyllä ihan puppua, sillä esim.Finnairin Hki-Oulu väliä on saanut koko kesän 29 eurolla, mutta jos Suomen Kuvalehti kirjoittaa että alea ei ole, niin unohda tämä.) Mikä siis on ero?
- omia kokemuksia
Mutta mikä on se ero kirjoitti:
Niin - mutta kysymys olikin, että mitä eroa on Finnairilla ja halpalentoyhtiöllä? Siis muuta kuin hinta. Selväksihän tuli, että alehintoja ei ole käytetty (mikä on kyllä ihan puppua, sillä esim.Finnairin Hki-Oulu väliä on saanut koko kesän 29 eurolla, mutta jos Suomen Kuvalehti kirjoittaa että alea ei ole, niin unohda tämä.) Mikä siis on ero?
Tarjoushintoja on, mutta eiköhän tuo uutinen tarkoita että paikkojen keskihinta on pysynyt eli koneita ei ole silmänlumeeksi myyty täyteen pelkillä alelipuilla.
Kysytkö oikeasti mikä on halpalentoyhtiöiden ja verkostolentoyhtiöiden ero? Reittiverkosto? Kunnon kanta-asiakasohjelma? Eri matkustusluokat? Hintaan sisältyvä matkatavara ja ruoka (älkää taas siitä Manchesterin kokeilusta aloittako)? Kielitaitoinen henkilökunta?
Olen kerran lentänyt halpiksella ja kymmeniä eri verkostoyhtiöillä, viime vuosina pääasiallisesti Finnairilla. Halpiskokemus oli niin surkea, että toiste en edes kokeile. Mikä ero on Lidl'llä ja Stokkalla? Samaa ruokaa, samat kassajonot... Mikä ero verkkokaupoilla ja Stokkalla? Laite kättelyssä toimimaton, verkkokauppa lähettää huoltoon makaamaan viikoiksi, Stokka pahoittelee ja antaa uuden laitteen heti mukaan. (En omista Stokkan osakkeita, en käytä jatkuvasti, käytän tässä esimerkkinä. Tilanne-esimerkki on aito.) Mutta ei tietenkään mitään eroa, "sama tuote", toinen halpa, toinen ei niin halpa. Asioin mieluummin selkärankaisessa firmassa. - TLL
So not ? kirjoitti:
Mitä väärää siinä on, jos Tallinnassa asuville työntekijöille maksetaan virolaista palkkaa? Miksi Tallinnassa asuvalle virolaiselle pitäisi maksaa suomalaista palkkaa? - Eihän se asu Suomessa eikä sen tarvitse saada sellaista palkkaa, jolla eläisi Suomessa.
Ihan yhtä hyvinhän kaikki Osloon lentävät suomalaiset lentäjät ja lentoemännät voisi alkaa vaatia norjalaista palkkaa.Kyse onkin siitä, että Norwegian pitää Helsinkiä asemapaikkanaan. Heidän ns. base on Helsinki eikä Tallinna. Jos base olisi Tallinna, tietenkin työntekijöille maksettaisiin Viron palkka. Koska nyt kuitenkin base on Helsinki, on asioiden mentävä Suomen lakien mukaan.
- unohda mielikuvat
omia kokemuksia kirjoitti:
Tarjoushintoja on, mutta eiköhän tuo uutinen tarkoita että paikkojen keskihinta on pysynyt eli koneita ei ole silmänlumeeksi myyty täyteen pelkillä alelipuilla.
Kysytkö oikeasti mikä on halpalentoyhtiöiden ja verkostolentoyhtiöiden ero? Reittiverkosto? Kunnon kanta-asiakasohjelma? Eri matkustusluokat? Hintaan sisältyvä matkatavara ja ruoka (älkää taas siitä Manchesterin kokeilusta aloittako)? Kielitaitoinen henkilökunta?
Olen kerran lentänyt halpiksella ja kymmeniä eri verkostoyhtiöillä, viime vuosina pääasiallisesti Finnairilla. Halpiskokemus oli niin surkea, että toiste en edes kokeile. Mikä ero on Lidl'llä ja Stokkalla? Samaa ruokaa, samat kassajonot... Mikä ero verkkokaupoilla ja Stokkalla? Laite kättelyssä toimimaton, verkkokauppa lähettää huoltoon makaamaan viikoiksi, Stokka pahoittelee ja antaa uuden laitteen heti mukaan. (En omista Stokkan osakkeita, en käytä jatkuvasti, käytän tässä esimerkkinä. Tilanne-esimerkki on aito.) Mutta ei tietenkään mitään eroa, "sama tuote", toinen halpa, toinen ei niin halpa. Asioin mieluummin selkärankaisessa firmassa.Niinku esimerkiksi mikä ero on Finnairilla ja Air Berlinillä? Kunnon kansa-asiakasohjelma tai tarjoilu ei ole eroja.
Mielestäni Lidlillä ja Stokkalla on selkeä ero mm. henkilökunnan määrässä ja myös siinä, että toinen on tavaratalo ja toinen on lähinnä hiukan laajavalikoimaisempi päivittäistavarakauppa. Lentoyhtiö on kuitenkin aina lentoyhtiö yhtä lailla, ja niistä saa useinkin molemmista aivan samat palvelut.
Millä halpiksella muuten lensit? Yhdellä siis vain kuitenkin, ja yhden kerran, joten älähän nyt tee liian hätäistä yleistystä. Olen itse lentänyt useilla halpalentoyhtiöillä ja useilla kansallisilla lentoyhtiöillä, molemmilla useita kertoja eri maissa. Joskus eron havaitsee helpommin ja joskus eroa ei voi havaita mistään. Mikä siis on se asai, millä jokin yhtiö luokitellaan halpalentoyhtiöksi ja jokin toinen ei? Onko oikeasti olemassa jokin viralinen määäritelmä vai onke raja vain veteen piirretty viiva?
- dfbvbmn
Se ei aja toimintaansa alas talveksi!
- - a
.. vaan vähentää omia reittejään pysyvästi.
- Laki On Laki
Edellä mainutuista syistä en itse käytä Norwegian lentoyhtiötä.
En laske kaikkea rahassa,vaan ajattelen myös muita ja tulevaisuutta.
Jos tuollainen huijaus saa jatkua ja se hyväksytään kuluttajien puolelta,niin kuinka käy pian muillekin aloille suomessa.
Tulevaisuus ei näytä kovin hyvältä mikäli edellä mainitun kaltainen huijaus saa vapaasti jatkua.
Kenenkään budjetti ei kaadu jos maksaa lipusta muutaman kympin enemmän.
Todettakoon että yksikään lentoyhtiö maailmassa ei ole joutunut taloudellisiin vaikeuksiin tai ajautunut konkurssiin lentävän henkilökunnan palkkojen takia. - DY005
Tällä viikolla tanskalaisella Stand by-sivulla oli juttu Norwegianin veroasioista. Tänään Ruotsin tv nelosen uutisissa kerrottiin, että niin Ruotsissa kuin Norjassakin ko. yhtiötä epäillään verohuijauksista. Suomen viranomaisia asia ei taida kiinnostaa.
- ei yllätä
Mitkä verot? Ai ne, joita ei makseta kun henkilöstö kierrätätetään Viron kautta ja sitten väitetään ettei tarvitsisi toimia Suomen lakien mukaan?
- Munkki Munk
Tunnen aitoa vahingoniloa kun pilotit ovat vuosikymmenten ajan kiristämällä vaatineet itselleen ministerin tasoisia palkkoja. Nyt tuo kiristämisen tie on loppuun kuljettu ja palkat kelluvat. Pilotteja on enemmän kuin työpaikkoja. Nyt lennetään jos päästään lentämään. Kohtuus palaa pilottien palkkoihin. Tuskin palkat ihan huonoja ovat edes Norwegiaanilla.
Ennen pitkää lääkärit ovat samassa tilanteessa. - Tasapalkka
Munkki Munk kirjoitti:
Tunnen aitoa vahingoniloa kun pilotit ovat vuosikymmenten ajan kiristämällä vaatineet itselleen ministerin tasoisia palkkoja. Nyt tuo kiristämisen tie on loppuun kuljettu ja palkat kelluvat. Pilotteja on enemmän kuin työpaikkoja. Nyt lennetään jos päästään lentämään. Kohtuus palaa pilottien palkkoihin. Tuskin palkat ihan huonoja ovat edes Norwegiaanilla.
Ennen pitkää lääkärit ovat samassa tilanteessa.Ja ojankaivajat saavat asiallisen korvauksen osaamisestaan.
- NO GOOD
Munkki Munk kirjoitti:
Tunnen aitoa vahingoniloa kun pilotit ovat vuosikymmenten ajan kiristämällä vaatineet itselleen ministerin tasoisia palkkoja. Nyt tuo kiristämisen tie on loppuun kuljettu ja palkat kelluvat. Pilotteja on enemmän kuin työpaikkoja. Nyt lennetään jos päästään lentämään. Kohtuus palaa pilottien palkkoihin. Tuskin palkat ihan huonoja ovat edes Norwegiaanilla.
Ennen pitkää lääkärit ovat samassa tilanteessa.Norwegian vuokralentäjä 2500,- € / kk
Norwegian vuokralentoemäntä 1400,- € / kk
Huonot ovat tienestit ja lisistä tai päivärahoista ei tietoakaan. - Mikä on väärin?
NO GOOD kirjoitti:
Norwegian vuokralentäjä 2500,- € / kk
Norwegian vuokralentoemäntä 1400,- € / kk
Huonot ovat tienestit ja lisistä tai päivärahoista ei tietoakaan.Mutta jos on kotoisin maasta, jossa keskiansio kuukaudessa on n. 500 e. Silloin 1400 e on iso palkka, jolla tulee hyvin toimeen kotimaassa. Ei sillä Suomessa tarvitsekaan elää, jos ei elä Suomessa.
- nonono
Mikä on väärin? kirjoitti:
Mutta jos on kotoisin maasta, jossa keskiansio kuukaudessa on n. 500 e. Silloin 1400 e on iso palkka, jolla tulee hyvin toimeen kotimaassa. Ei sillä Suomessa tarvitsekaan elää, jos ei elä Suomessa.
Norwegianin lentäjillä ja matkustamohenkilökunnalla vaan on tukikohdat Suomessa, Ruotsissa tai Norjassa, eli niissä maissa pitää sillä palkalla elää, tai tehdä pitkää työmatkaa.
- Melkein lentäjä
NO GOOD kirjoitti:
Norwegian vuokralentäjä 2500,- € / kk
Norwegian vuokralentoemäntä 1400,- € / kk
Huonot ovat tienestit ja lisistä tai päivärahoista ei tietoakaan.Lentäjä tarvii lentotunteja. Norwegiaanilta niitä saa. Norrelta pääsee pois jos löytää parempipalkkaisen työn. Suomessakin on paljon on lentäjiä, joille ei riitä lentotyötä. Kun vuosia kuluu ilman että saa kerättyä lentotunteja, voi taputella oman lentäjän uransa. Norwegiaanilla taitaa tienata kapteenina paljon enemmän kuin 2500 e/kk. Norwegian toimii markkinatalouden ehdoilla. Tarjoaa työtä työehdoilla X ja palkkatasolla Y. Ketä tarjous ei miellytä, voi hakea lentotöitä muualta.
- homma kohdallaan
nonono kirjoitti:
Norwegianin lentäjillä ja matkustamohenkilökunnalla vaan on tukikohdat Suomessa, Ruotsissa tai Norjassa, eli niissä maissa pitää sillä palkalla elää, tai tehdä pitkää työmatkaa.
Suomesta pääsee Viroon vikkelästi. Niinkuin tuhannet raksoillapyörivätkin.
Hekin tuovat ruokatarpeet sieltä aina viikoksi ja halvat tarvikkeet.
Palkka on hyvä Viron tasolla. Töihintulijoita on runsaasti. - atr sulle
Melkein lentäjä kirjoitti:
Lentäjä tarvii lentotunteja. Norwegiaanilta niitä saa. Norrelta pääsee pois jos löytää parempipalkkaisen työn. Suomessakin on paljon on lentäjiä, joille ei riitä lentotyötä. Kun vuosia kuluu ilman että saa kerättyä lentotunteja, voi taputella oman lentäjän uransa. Norwegiaanilla taitaa tienata kapteenina paljon enemmän kuin 2500 e/kk. Norwegian toimii markkinatalouden ehdoilla. Tarjoaa työtä työehdoilla X ja palkkatasolla Y. Ketä tarjous ei miellytä, voi hakea lentotöitä muualta.
Melkein lentäjän kyytiin en koskaan menisi...mutta eipä sillä väliä sillä en aiokaan lentää millään air baltic ,ryanair etc pyllystä olevalla yhtiöllä minne "melkein lentäjä" jonain päivänä pääsee märissä unissaan.
Uransa hän lopettaa ilmailun huipulla fly be nordicilla.
Tuolla asenteella ja ajattelutavalla on turha haaveilla mistään kunnon lentoyhtiöstä.
- Järki mukaan touhuun
Virossa minimipalkka on 286 € / kk.
Virossa keskianiso 600 € / kk.
Norwegianin henkilökunnan asemapaikka on suomessa ja kaikki eivät ole virolaisia,mukana on monia muitakin kansallisuuksia.
Palkka pitää maksaa lain mukaan sen mukaan missä maassa on asemapaikka.
Ei suomessa voida esimerkiksi opettajille alkaa maksamaan 500-800 € / kk , mikä on opettajan keskiansio virossa,mikäli opettaja opettaa koulussa suomessa ja asuu täällä. Voihan opettaja tietysti viikonloppuisin ruokaostoksilla virossa.
Lisätään lääkärit samalle listalle,ja aloitetaan maksamaan palkkaa sen mukaan mistä ovat kotoisin vaikkakin tekisivät työnsä suomessa,tehdään näin kaikille työssä oleville.
Itse aion muuttaa nyt johinkin lämpimään ja halvan hintatason maahan asumaan ja töihin,siellä vaadin itselleni saman palkan kuin olisin suomessa saanut.
Tätähän nimenomaan nämä Suomi24.fi asiantuntijat varmaan tarkoittavat. - murske jaska
Mun palkka on n.15000 euroo kuussa eli paljon parempi kuin monella teistä. Ajan myös uudella mersulla ja asun hyvällä asuinalueella. Tämän palstan paskaväki asuu kerrostaloissa. Hyi saatana!
- Peili käteen
Raha ei selvästikään merkitse kaikkea. Kielioppivirheiden perusteella olet melko kouluttautumaton ja sisällön perusteella tökerö moukka. Ryve rahoissasi, jos sitä muka oikeasti on. Seuraavaksi suosittelen itsesi sivistämistä. Et kai halua pysyä tuollaisena hautaan asti?
- Ooh, oikein mersulla
Lennät varmaan aina Finnairilla? Olen nähnyt kun murske jaskan tapaisia on mennyt Finnairin koneeseen. Raha on niille menestyksen mitta, ja sen voi osoittaa ajelemalla mersulla ja asumalla ok-talossa. Hienoa jaska, olet onnistunut elämässäsi. Äitisi on sinusta nyt ylpeä.
- murske jaska
Millähän muulla menestystä mitataan kuin rahalla?
- pelle.
Kysymys kuuluu, että menestystä missä. Esim. murske jaska itse mittaa menestyksensä kuukausipalkassa ja kertaluonteisissa hyödykkeillä kuten uudella mersulla.
Onko murske jaska menestynyt ihmisenä? Hänen mielestään "palstan paskaväki" asuu kerrostaloissa ja pitää sitä halveksuttavana. Jaska voisi esittää väitteensä vaikka eri metropoleissa ja saada hämmentyitä katseita. Kerrostalossa asuvat paskasakkia?! Murske jaskan mittari on saksalainen auto ja omakotitalo. Juuri sellainen ihminen, johon haluaisin heti tutustua, syvyyttä ja elämästä nauttimista...
Murske jaska, hyi saatana.
- murske jaska
Unohtu sanoa että on mul on myös kesämökki merenrannalla ja M5 bemari niin ja muijan ostin Thaimaasta.
- kliseet kasassa
M5 Bemari? Sä olet fiktionaalinen hahmo tai max. 25-vuotias. Ja tota loppua ei tarvinne edes kommentoida. Olet selvästi huipulla. Merkityksellinen ihmissuhde onkin se palkitsevin.
- murske jaska
kliseet kasassa kirjoitti:
M5 Bemari? Sä olet fiktionaalinen hahmo tai max. 25-vuotias. Ja tota loppua ei tarvinne edes kommentoida. Olet selvästi huipulla. Merkityksellinen ihmissuhde onkin se palkitsevin.
Iskä on vielä isomman firman pomo ja sil on aston marttiini, se sama jolla zeims bondi ajaa.
- jaska rules
murske jaska kirjoitti:
Iskä on vielä isomman firman pomo ja sil on aston marttiini, se sama jolla zeims bondi ajaa.
Hienoa jaska, olet menestynyt. Lennätkö aina Finnairilla?
- murske jaska
jaska rules kirjoitti:
Hienoa jaska, olet menestynyt. Lennätkö aina Finnairilla?
No en helvetissä! Mul on oma Learjetti.
- 1 + 1 = 2
Unohdit sanoa myös sen, että oikeasti elät sosiaaliavun varassa ja ajattelit vähän leikkiä täällä rikasta poikaa.
- yksi kolmesta
murske jaska kirjoitti:
No en helvetissä! Mul on oma Learjetti.
Niitä on Suomessa 3 kpl. Mikään ei ole rekisteröity murske jaskan nimelle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241568Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711540Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.861293Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841204Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1101115En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942- 77939