Lahjamunasolulasten vanhempia kuulolla?

Hei!

Meillä on pieni poika, joka on syntynyt lahjamunasolusta. Etsin muita lahjasoluista/-siittiöistä syntyneiden lasten vanhempia. Miten aiotte asiasta lapselle kertoa ja missä iässä jne.? Olisi mukava tutustua muutenkin ja pohtia näitä asioita yhdessä. Itse asumme pääkaupunkiseudulla.

7

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysynpavaannn

      Itsellä ei ole lapsia. Mutta aion ehkä joskus hommata lahjamunasolulla lapsen, (jos siis löydän semmoisen miehen jonka kaa lapsen haluan). Mihinkään kirkon kirjoihi ei oo siis kirjoitettu että haluisin ees lapsia (ainaka vielä, oon alle 30). Mutta kerrotko miten se prosessi meni, oliko se henkisesti rankkaa? Aiotteko kertoa pojalle, että pojan äiti ei ole sen oikea äiti vaikka se on sen kohdussa ollutkin. (olettaen että lahjamunasolu)

      • kpnp

        höh, sinähän sen äiti olet mitä suurimmassa määrin.


    • juustonaksutin

      Sitten kun lapsi on niin vanha että tietää että haikara ei tuo lasta, vaan siihen tarvitaan mieheltä siittiö ja naiselta munasolu. Eli varmaan samoihin aikoihion kun noista asioista alaastella ekaa kertaa kerrotaan. 8-10v?

    • kjh

      Yleensä nuo lastensaamisasiat on hyvä ennen koulun alkua selvittää.

    • Mää73

      Meillä on lahjasiittiöillä alkunsa saaneita lapsia. Itse olen luovuttanut munasolujani muille.

      Oikeita vanhempia ovat ne, joiden kanssa lapset elävät. Larjoittaja on tietysti geneettinen vanhempi, mutta ei missään nimessä mitenkään oikea vanhempi.

      Meillä lasten kanssa on juteltu hiukan eri ikävaiheissa. Vanhimmaisen kanssa varmaan jo kolme-vuotiaana, jolloin oli kauhean kiinnostunut vauva-asioista. Nuorempien kanssa hiukan myöhemmin 5-6v, mutta eiköhän uusia keskusteluja heidän kanssaan pidä jossain vaiheessa käydä.

      Ovat kiinnostuneita lisääntymisen kaikista mahdollisuuksista. Ja kyselleet, että miksi joku luovuttaa sukusolujaan. Ja kerrottu, että koska kaikilla niitä ei ole tai ei ole toimivia sellaisia, niin ne joilla on haluavat auttaa niitä toisia. Monella ehkä on itsellään lapsia ja he tietävät, miten mahtavaa se on ja siksi tahtovat antaa jollekin lahjan, jolla hekin pääseävt nauttimaan vanhemmuuden riemiusta. Eivät pidä lahjoittajia isänään tai ole sne ihmeemmin olleet hänestä kiinnostuneita. Heille tärkeitä ovat ne vanhemmat, joiden kanssa elävät elämäänsä. Kertomisen kautta isästä ei ole tullut yhtään vähempi isä tai oikea kertomisen ja keskustelujen jälkeen.

    • nera

      Hei,

      itse odotan lahjamunasoluhoitojen avulla alkunsa saanutta tyttöä, nyt rv 37. Me ainakin käytiin ennen hoitojen aloittamista keskustelemassa psykologin kanssa, ja käsittääkseni tämä on näiden hoitojen kanssa aina käytäntö.

      Asioihin perehtynyt psykologi neuvoi, että parhaiten on mennyt kun lapselle on kerrottu tasonsa mukaan ihan alusta asti, ihan vaikka satujen muodossa. Tarkoitus olisi, että lapsi ei muistaisi edes päivää kun hänelle on kerrottu jotakin suurta vaan kasvaa asian kanssa pitäen sitä aivan luonnollisena. Tässä on tietenkin se puoli, että lapsi sitten voi puhua tästä myös ihan kaikille, vaikka itse ehkä ette olisi ajatelleet että jokaisen ei niin läheisen tarvitsee asiasta tietää. Mutta meillä on ajateltu ettei lapselta voida kuitenkaan salata mitään näin suurta itseensä liittyvää.

      Prosessi maksaa tuhansia euroja ainakin yksityisellä, jossa käytiin. Tarkkaa summaa on hankala sanoa, mutta 5000 - 6000 € kaikkine lääkityksineen jne. Henkinen rankkuus riippuu varmasti paljon siitä miten hoidot tuottavat tulosta. Meillä kävi oikein hyvä tuuri. Keskimäärin lapsen saa käsittääkseni kuitenkin noin 3/4, mutta ei välttämättä heti ekasta yrityksestä.

      Tottakai se kuka lapsen synnyttää ja kenen kanssa lapsi kasvaa on äiti, ihan lain edessä ja kaikin puolin muutenkin. Kaikki mitä teet raskauden aikana ja lapsen syntymän jälkeen vaikuttaa lapseen, ympäristöllä on kuitenkin iso merkitys. Itse ainakin olen rakastanut maha-asukastani ihan alusta alkaen, eikä voisi tuntua yhtään vähempää omalle. Ei sillä väliä minkä väriset silmät tai hiukset toisella tulee olemaan :)

      • Onnea Nera!

        Hienoa, että onnistuitte Nera! Onnea! Meillä oli kolmas yritys, mutta silti tuntuu, että asia onnistui loppujen lopuksi tosi helposti. Voin sanoa, että kyllä se lapsi tuntuu niin omalta kuin vain voi. Hauska on seurata kehitystä ja tutkailla mitkä piirteet tulee isältä. Meidän poika on tosi paljon isänsä näköinen, mutta paljon on sellaistakin mitä emme tunnista. Varmaankin sieltä lahjoittajaäidiltä. Olemme hänelle ikuisesti kiitollisia.

        Miten sun raskaus on sujunut? Mulla oli lopussa vähän verenpaineen kohoamista ja se kuulema kuuluu näihin lahjamunasoluraskauksiin. Muuten kaikki meni tosi hyvin. Nyt se rahanmenetys tuntuu ihan sivuseikalta, vaikka lähes 20 000 euroa varmaan siihen meni. Moni laittaa sen saman eikä saa apua, me saatiin.

        Kiva ois kuulla susta ja elämästä sen pienen kanssa. Tsemppiä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe