Leimaa AINA lippusi!!! Infopläjäystä

juuri palannut

Tässä tuli vajaa kolme viikkoa matkusteltua junilla ja busseilla pitkin poikin Rooman eteläpuolta. Ja turistipoloinen jos toinenkin maksoi tuona aikana sakkoja - ihan tietämättömyyttään. Eli muistakaa leimata joka kerran paikallisjunien - myös Leonardo Expressin - junaliput ENNEN kuin nousette junaan asemalla - osa leimauslaatiokoista on vielä keltaisia hyvin erottuvia pömpeleitä (ei isoja), mutta Trenitalia on vaihtamassa niitä uusiin harmaisiin tippuvan pisaran mallisiin, joissa kyllä lukee Trenitalia, mutta ne ovat äärettömän huomaamattomia eikä niiden yhteydessä todellakaan ole mitään kylttejä 'leimaa lippusi tässä'!!

Esim. lentokenttäjunassa eilen 6 asiakasta jo meidän vaunussa maksoi sakot heti paikan päällä - 50 e per nuppi - siis sen junalipun lisäksi, mikä heillä oli jo näpeissään esittää konnarille. Lisäksi saksalainen nuoripari alkoi kinaamaan tuskin englantia taitavan konnarin kanssa, joka tyynesti hetken tuijotti kiljuvaa mimmiä, soitti paikallispoliisit vastaan asemalle ja kertoi että nyt sakko onkin sitten 100 per nuppi. Ja siinä ne jepet seisoi ovella, kun tultiin kentälle! Lipun takana nämä säännöt lukee pienellä präntillä, myös englanniksi. Eli myös turhaa alkaa kitistä vastaankaan.

Sama pätee paikallisbusseihin, niissäkin kiertää tarkastajat - ja niissä lippu leimataan bussissa - vaikka se sitten olisi miten täynnä tahansa! En saanut selkoa, minkä suuruinen sakko perittiin mm Positanoon menevässä bussissa, mutta muutavat kaivelivat lompsaansa esille. Ja pääosin busseissa ei voi maksaa rahalla, vaan liput pitää olla jo matkassa bussiin noustessa - tupakkaliikkeet, aseman infotiskit yms myyvät lippuja - hanki ne etukäteen, jos aioit palata jostain takahikiältä, sillä se tupakkikiskakin voi pitää siestaa...

Mukavia matkoja julkisilla Italiassa ;))

5

353

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiitän

kiitos muistutuksesta, olipa mukava tämäkin kuulla. Jos pysyisi mielessä kun sinne lähtee :)

• vieläkin italiassa

Itse matkustin Bergamosta Milanoon ja huomasin kyllä lippua ostaessani, että ihmiset nuita lippuja niihin laitteli. Samalla kun olin tiskillä, kysäisin että pitääkö tätä leimata niin vastaus huonosti englantia puhuvalta tiskieukolta oli "nononono, go go prego"

No, onneks sakko oli vain 5 euroa mutta kyllä silti ärsytti.

• BillyJoe

Joo, itsekin olen säästynyt kerran tuolla 5 euron huomautusmaksulla, kun en ollut leimannut lippua ja olin uusi Italiassa. Kaikki konduktöörit ei välttämättä ole yhtä ystävällisiä. Eli 50 euroa napsahtaa ilman leimaa :)

• Olly

Kunhan tähän jotain kirjoitan, että nousee ketjussa. Muistakaa leimata lippu ennen junaan nousemista.

• Matkusteleva

Me kyllä ajeltiin Rooman paikallisliikenteessä aika paljon ilman lippua, se kun oli niin helppoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      47
      5067
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      74
      3265
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      314
      2057
    4. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      265
      1855
    5. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      115
      1709
    6. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      53
      1296
    7. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      95
      1259
    8. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      70
      1202
    9. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      133
      1177
    10. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      280
      1137
    Aihe