Tässä tuli vajaa kolme viikkoa matkusteltua junilla ja busseilla pitkin poikin Rooman eteläpuolta. Ja turistipoloinen jos toinenkin maksoi tuona aikana sakkoja - ihan tietämättömyyttään. Eli muistakaa leimata joka kerran paikallisjunien - myös Leonardo Expressin - junaliput ENNEN kuin nousette junaan asemalla - osa leimauslaatiokoista on vielä keltaisia hyvin erottuvia pömpeleitä (ei isoja), mutta Trenitalia on vaihtamassa niitä uusiin harmaisiin tippuvan pisaran mallisiin, joissa kyllä lukee Trenitalia, mutta ne ovat äärettömän huomaamattomia eikä niiden yhteydessä todellakaan ole mitään kylttejä 'leimaa lippusi tässä'!!
Esim. lentokenttäjunassa eilen 6 asiakasta jo meidän vaunussa maksoi sakot heti paikan päällä - 50 e per nuppi - siis sen junalipun lisäksi, mikä heillä oli jo näpeissään esittää konnarille. Lisäksi saksalainen nuoripari alkoi kinaamaan tuskin englantia taitavan konnarin kanssa, joka tyynesti hetken tuijotti kiljuvaa mimmiä, soitti paikallispoliisit vastaan asemalle ja kertoi että nyt sakko onkin sitten 100 per nuppi. Ja siinä ne jepet seisoi ovella, kun tultiin kentälle! Lipun takana nämä säännöt lukee pienellä präntillä, myös englanniksi. Eli myös turhaa alkaa kitistä vastaankaan.
Sama pätee paikallisbusseihin, niissäkin kiertää tarkastajat - ja niissä lippu leimataan bussissa - vaikka se sitten olisi miten täynnä tahansa! En saanut selkoa, minkä suuruinen sakko perittiin mm Positanoon menevässä bussissa, mutta muutavat kaivelivat lompsaansa esille. Ja pääosin busseissa ei voi maksaa rahalla, vaan liput pitää olla jo matkassa bussiin noustessa - tupakkaliikkeet, aseman infotiskit yms myyvät lippuja - hanki ne etukäteen, jos aioit palata jostain takahikiältä, sillä se tupakkikiskakin voi pitää siestaa...
Mukavia matkoja julkisilla Italiassa ;))
Leimaa AINA lippusi!!! Infopläjäystä
5
341
Vastaukset
- kiitän
kiitos muistutuksesta, olipa mukava tämäkin kuulla. Jos pysyisi mielessä kun sinne lähtee :)
- vieläkin italiassa
Itse matkustin Bergamosta Milanoon ja huomasin kyllä lippua ostaessani, että ihmiset nuita lippuja niihin laitteli. Samalla kun olin tiskillä, kysäisin että pitääkö tätä leimata niin vastaus huonosti englantia puhuvalta tiskieukolta oli "nononono, go go prego"
No, onneks sakko oli vain 5 euroa mutta kyllä silti ärsytti.- BillyJoe
Joo, itsekin olen säästynyt kerran tuolla 5 euron huomautusmaksulla, kun en ollut leimannut lippua ja olin uusi Italiassa. Kaikki konduktöörit ei välttämättä ole yhtä ystävällisiä. Eli 50 euroa napsahtaa ilman leimaa :)
- Olly
Kunhan tähän jotain kirjoitan, että nousee ketjussa. Muistakaa leimata lippu ennen junaan nousemista.
- Matkusteleva
Me kyllä ajeltiin Rooman paikallisliikenteessä aika paljon ilman lippua, se kun oli niin helppoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606144- 1003172
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252456- 212118
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3511772Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791666- 271646
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691541Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231384