Aleksin kanssa /8

En ollut uskoa kuulemaani. Enkä ensinkään sitä, miten törkeä olin ollut Aleksia kohtaan, vaikka hän on joutunut katsomaan vierestä kun olen maannut vihanneksena sairaalasängyllä. En tarkalleen ottaen edes tiennyt kauanko olin ollut unessa, tai edes miksi heräämiseni oli lääkäreistä niin hieno asia. ”Tuota. Aleksi. Kauanko mä nukuin, jos sitä nukkumiseksi voi kutsua?” Aleksi ei voinut heti aloittaa, mutta sitten kuulin.

Ensiksi mua oli lääkkeillä pidetty unessa ja lääkkeiden lopetuksen jälkeen olin vaipunut syvään koomaan. Lääkärit eivät olleet antaneet mitään toivoa heräämiselle. Olin ollut melkein kahden kuukauden päivät koomassa. Koulutkin oli ilmeisesti alkaneet. Taisi mulle tulla ylimääräinen vuosi väliin. Siksi siis heräämiseni oli niin suuri asia. En tiennyt miten elämäni etenee. Haluaako Aleksi enää olla tällaisen suoraan sanottuna vammaisen kanssa.

En välttämättä kykene tavalliseen parisuhteeseen ja tarvitsen joka päivä apua jonkin verran. Jaksaako Aleksi auttaa, jaksaako se katsella mua tämmöisenä? Osaanko mä olla hyvä poikaystävä? Aiemmin olin syyttänyt itseäni siitä, että olin ollut huono poikaystävä. Ja niin mä olinkin ollut. En osannut oikein ottaa Aleksia huomioon. Tein asioita, enkä aina muistanut kertoa Aleksille, jos oltiin juttelemassa chatissa.

Ajattelin useasti, että mun täytyy muuttua ja opetella ottamaan Aleksi enemmän huomioon tai se kyllästyy ja jättää. Tavallaanhan mä tulin Kuopioon Aleksin vuoksi, mutta en voi enkä halua syyttää sitä yhtään mistään. Mä uskon, että kaikella on tarkoitus. Jos mun olis ollut tarkoitus kuolla, niin olisin kuollut. Tai jos nyt selätin kuoleman, mutta mun olisi ollut määrä kuolla, niin kuolisin toisella tapaa.

Aleksi taas sen sijaan osasi ottaa mut liiankin hyvin huomioon. Kysyi multa luvan vessassa käymiseenkin. Se osaltaan oli ihana huomionosoitus, mutta osaltaan teki mun olon entistä tukalammaksi. Se osasi ja halusi ajatella mut ensimmäisenä. Mä halusin, mutten osannut. En osaa vieläkään.

Olimme kummatkin pitkän ajan hiljaa ja kuulimme tuuletuskanavan huminan. Rikoin pian kuitenkin hiljaisuuden, vaikken tuntenutkaan oloani vaivaantuneeksi. ”Ymmärrän jos haluat erota. Eipä musta paljoa iloa ole. Ainoastaan ehkä sängyssä.” Aleksi tuli lähelle, kaappasi mut syleilyynsä ja puristi lujasti, muttei satuttanut. ”Voi Arttu kulta. Älä ajattele noin. Nyt vasta haluankin olla ja elää sun kanssa. Haluan auttaa sua niin paljon kun apua tarviit” Sitten se hellitti ja suuteli. Mun oli vähän vaikea uskoa mitä se sanoi, mutta toivoin sen puhuvan totta. En haluaisi pettyä.

”Harmi, kun asutaan niin kaukana toisistamme. Mielummin antaisin sun auttaa kun jonkun tuntemattoman tai sukulaisen, edes vanhempien. Olisi kiva jos asuttaisiin lähekkäin niin voitaisiin vierailla puolin ja toisin. Se olis mun hartain toive tällä hetkellä. Tosin, eipä taida toteutua” ”Se olis aivan ihanaa.” Huokaisin syvään ja kävin makuulle. ”Tuota kulta. Käyn nopeasti vessassa. Tuun aivan pian” ”Käy vaan. Oottelen sua tässä”

Aleksi alkoi nauramaan. Se tajusi mun kehnon vitsin. Se tiesi etten mä juuri minnekkään voi mennä kun seurantaranneke kädessä. En edes tiedä mitä varten sellainen pitää olla. Epäilläänköhän mua jostain. Itseni pahoinpitelemisestä. No, jos epäillään niin sitten epäillään. En ole tehnyt mitään väärää, joten kaiken pitäisi siltä osin olla reilassa.

Kuulin puhetta huoneen oven takaa. Pidätin hengitystäni kuullakseni paremmin. Kuulin siltikin vain osittaisia lauseita. ”Vai niin” ”..sen parhaaksi” ”..te tuumitte?” ”..oikein hyvä idea” ”..varmoja tästä?” ”Kyllä olemme” ”Aleksi?” Sen jälkeen Aleksi tuli huoneeseen, istuutui sängylle ja otti mun käden omien käsiensä väliin. ”Taitaa tulla muutama sana” mä kysyin vähän syyttävästi. ”Arttu, tuossa sun ja mun vanhempien kanssa juteltiin ja päädyttiin siihen tulokseen...”

4

815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keskeytin Aleksin ja jatkoin itse ”Että sun on parempi ilman mua. Pelkkä taakka. Mitä sitä tyytymään vammaiseen, kun on terveitäkin tarjolla” Aleksi taisi suuttua. Se ei pitänyt alkuunkaan siitä, että mollasin itseäni. Se korotti jopa ääntänsä. ”Nyt Arttu suus kiinni! En kuuntele tuota enää hetkeäkään!” Aleksilla ääni vähän värähti. Sille taisi tulla paha olo mun sanomisista. Itsestänikin tuntui hirveän pahalta. Puhuin kamalasti omasta poikaystävästäni.

      En tiedä miksi, mutta aloin itse itkemään ja kiipesin Aleksin syliin. ”Anna anteeks. Ei mun ollu tarkotus” Kiedoin käteni Aleksin ympärille ja painoin pääni sen rintaa vasten. Aleksi tuntui niin lämpimältä. Tuntui niin turvalliselta. En halunnut pelätä näyttää tunteitani Aleksin seurassa, vaikka aina aikaisemmin olen ollut valtavan rajoittunut näyttämään tunteitani. Ilo ja viha olivat melkein ainoat tunteet joita julkisesti saatoin näyttää.

      Aleksi oli useasti antanut helposti toilailuni anteeksi. Tämä kerta taisi olla liian mones kerta. Aleksi työnsi mut melko kovaotteisesti pois ja sanoi ”Niin, et tarkottanut mutta sanoit. Mitä muuta oot sanonut tarkottamatta” Tiesin mitä se tarkoitti. Aleksi kysyi vähän kiertelemällä, että rakastanko sitä tosissani. Mähän rakastin. Mutta Aleksi ei enää kuunnellut mun selittelyjäni. Olivathan ne aika kehnoja, mutta tosia. Olin karmea valehtelija. Aleksi lähti ja kuulin vain oven paukahtavan kiinni. Ääni kaikui huoneessa. Menin makuulle ja painoin tyynyn toisen korvan päälle ja purskahdin itkuun.

    • Laakerinlehti

      Tää on kieltämättä psykedeelisin tarina, jonka mä olen koskaan lukenut... En sitten osaa sanoa, onko se hyvä vai huono asia...

    • meitsamei

      lisää !!! Koska tulee seuraava osa??? Oot aivan mahtava kirjottaja ja tää tarina on niin koukuttava ja henkilöt on sulosii

    • lare78

      Tää on iha paras novelli miotä tääl on sitte pitkään aikaan ollu sitte harmaalokin novellien :)) Jatkoo!!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe