Lempeän koirarodut?

Psykoterapeutti

Hei! Olen vastavalmistunut Psykoterapeutti, joka haaveilee omasta pienyrityksestä.
Haluaisin liittää ammattiini koiran, joka olisi asiakkaiden rapsuteltavana.
Etsiskeltyäni lempeitä ja EI aggressiivisia koiria huomasin rotuvalikoiman olevan laajan. Koiran olisi oltava luonteeltaan rauhallinen ja laiskuuskaan ei ole haitaksi :D.
Koira olisi mukana niin töissä, kuin kotonakin. Mitä rotua suosittelette tähän tehtävään? En luulekkaan että koira olisi enkeli ilman minkäänlaista koulutusta. Tottakai minun pitää varmistaa omalla koulutuksellani ettei koira tekisi kärpäsellekkään pahaa ;). Ajatuksissani on ollut iso koira esim. Kultainennoutaja Newfoundlandinkoira yms...
-Kiitoksia!-

51

6722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eipä paljoa väljä

      Kaiken rotuiset koirat ovat yleensä vieraille ystävällisiä, jos tottuvat niihin pennusta asti. Laumanvartijakoiratkin ottavat reviirinsä ulkopuolella vieraat hyvin vastaan, jos ovat niihin hyvin totutettuja, olen huomannut sen itse monista ihmisten parissa kasvavista laumiksista. Mutta koira tarvitsee myös paljon ulkoliikuntaa, varsinkin jos jonkin terveen rodun haluat. Mutta jokin bernhardinkoira, mastiffi tai vastaava valtavan kokoinen ja massava rotu olisi sopiva rauhallisempaan elämänmenoon, koska rakenteensa ja kokonsa vuoksi ne eivät kykene liikkumaan kovin ketterästi ja tästä syystä niistä kasvaa aika rauhallisia aikuisia koiria. Mutta sairaita sellaiset kovin raskaat rodut monin puolin ovat, liian pitkälle jalostettu ulkomuodollisesti. Nöffikin olisi sellainen. Ja yleensä kotinsa ulkopuolella energisemmätkin koirat ovat rauhallisia, nauttivat matkailusta ja vieraiden seurasta. Kyllä kaikki koirarodut käyvät minun mielestäni, jos olet valmis totuttamaan koiran vieraisiin pennusta asti, osoittamaan koiran paikan laumassa sekä tarjoamaan koiralle tarpeeksi liikuntaa.

      • Psykoterapeutti#2

        :D ookei.... Mitä mieltä olette, jos tulette yksityiselle Psykoterapeutille ja tiedätte että teidän kanssa on samassa huoneessa koira.
        Rapsuttelisitteko te mielummin pientä ja rauhallista koiraa vai isoa ja rauhallista koiraa? Päätöshän on toki minun, mutta on mielenkiintoista kuulla teidän mielipiteitä. itse rapsuttelisin isoa ja muhkeaa koiraa puhellessani Psykoterapeutille :>


      • eddellinnnen
        Psykoterapeutti#2 kirjoitti:

        :D ookei.... Mitä mieltä olette, jos tulette yksityiselle Psykoterapeutille ja tiedätte että teidän kanssa on samassa huoneessa koira.
        Rapsuttelisitteko te mielummin pientä ja rauhallista koiraa vai isoa ja rauhallista koiraa? Päätöshän on toki minun, mutta on mielenkiintoista kuulla teidän mielipiteitä. itse rapsuttelisin isoa ja muhkeaa koiraa puhellessani Psykoterapeutille :>

        No kuka edes uskaltaisi mennä ison, tuntemattoman koiran luo, tai edes pienen :-D Kaikilla ihmisillä on pieni pelko siitä, että koira voi purra koosta riippumatta, jos sitä ei valmiiksi tunne. Ei millään työpaikalla koiraa jätetä valvomatta tuntemattomien ihmisten keskelle, mutta monilla työpaikoilla koira on omistajansa mukana työaikana ja viihdyttää omistajan läsnäollessa vieraita.


      • 38
        eddellinnnen kirjoitti:

        No kuka edes uskaltaisi mennä ison, tuntemattoman koiran luo, tai edes pienen :-D Kaikilla ihmisillä on pieni pelko siitä, että koira voi purra koosta riippumatta, jos sitä ei valmiiksi tunne. Ei millään työpaikalla koiraa jätetä valvomatta tuntemattomien ihmisten keskelle, mutta monilla työpaikoilla koira on omistajansa mukana työaikana ja viihdyttää omistajan läsnäollessa vieraita.

        Labradoreja on kuulemma ainaki käytetty terapiakoirina. Toki ne on eka pitäny kouluttaa siihen hommaan, mutta eivät kyllä taija olla mitään lössyköitä vaan vaativat toimintaa.


      • blur glur
        38 kirjoitti:

        Labradoreja on kuulemma ainaki käytetty terapiakoirina. Toki ne on eka pitäny kouluttaa siihen hommaan, mutta eivät kyllä taija olla mitään lössyköitä vaan vaativat toimintaa.

        Ainakin kaverikoiratoiminnassa olen kuullut olevan kooikerhondjeja, bernhardinkoiria, espanjanvesikoiria, lapinporokoiria ja broholminkoiria, eli aika monen tyyppisiä koirarotuja vieraiden ihmisten kanssa toimimiseen sopii. Yleensä koirat kasvavat aika rauhallisiksi terapia- ja keverikoirina, mutta ohella toki tarvitsevat muutakin toimintaa.


      • berni/nöffi/jokumuu
        blur glur kirjoitti:

        Ainakin kaverikoiratoiminnassa olen kuullut olevan kooikerhondjeja, bernhardinkoiria, espanjanvesikoiria, lapinporokoiria ja broholminkoiria, eli aika monen tyyppisiä koirarotuja vieraiden ihmisten kanssa toimimiseen sopii. Yleensä koirat kasvavat aika rauhallisiksi terapia- ja keverikoirina, mutta ohella toki tarvitsevat muutakin toimintaa.

        En tiedä noista muista mainisemistasi roduista, mutta meillä on berninpaimenkoira. Joku kirjoittikin, että koira rodusta riippumatta aikuistumiseen menevän ainakin 2 vuotta. Pitänee paikkansa, mutta pitää tehdä lujasti töitä jotta koiraa voi käyttää jo 2 vuotiaana mukana töissä terapiakoirana. Meillä on 4-vuotias berni ja on vasta nyt alkanut tulemaan ns. aikuiseksi henkisesti. Vieläkin riemastuu välillä niin ettei meinaa nahoissaan pysyä, mutta tätä kaveria ei olekkaan koulutettu terapia-/kaverikoiraksi eikä paljon miksikään muuksikaan. On sellainen iloinen luonnonlapsi kaverina täällä maalla. Isot rodut aikuistuvat hitaammin kuin pienemmät. Minusta olisi ainakin mukava tulla terapeutin luo jolla on koira työhuoneessaan. Hiljaisina hetkinä tai jos tulee oikein paha olo niin mikä olisi mukavampaa kuin silitellä ja rapsutella koiraa. Minä ainakin toivon, että viitsit kouluttaa koiran mukaasi terapiaistuntoihisi. Toki kaikki eivät tykkää koirista, mutta silloinhan koiran voisi laittaa muualle? Löytyisikö joku pienempi rotu? Ajattelin vain ihan käytännöllisyyden vuoksi. Ajattelen juuri berniä ja nöffiä. Nöffi on aika suttaaja. Sen ei tarvitse käydä kuin juomassa :/. Bernillä ja nöffillä on, myös paksu turkki. Meidän berni ei jaksaisi olla kuumassa keskuslämmityshuoneistossa kovinkaan kauan. Onnea sen oikean rodun löytämiseen.


      • asna
        eddellinnnen kirjoitti:

        No kuka edes uskaltaisi mennä ison, tuntemattoman koiran luo, tai edes pienen :-D Kaikilla ihmisillä on pieni pelko siitä, että koira voi purra koosta riippumatta, jos sitä ei valmiiksi tunne. Ei millään työpaikalla koiraa jätetä valvomatta tuntemattomien ihmisten keskelle, mutta monilla työpaikoilla koira on omistajansa mukana työaikana ja viihdyttää omistajan läsnäollessa vieraita.

        Kaikilla ihmisillä? Sanoisin, että suurimmalla osalla ihmisistä EI ole koirapelkoa. Ihana ajatus "psykoterapiakoirasta". Suosittelen Labradoria, koulutusta vaatii tietyst tämäkin rotu.


    • JDO

      Ennen kuin koirasta saa terapiakoiran, sen koulutukseen ja aikuistumiseen menee vähintään 2 vuotta. Sitä ennen en oikein usko nuorelta koiralta löytyvän sellaista kärsivällisyyttä ja rauhallisuutta että sitä voisi käyttää "työkaluna". Rotu on minusta tässä toisisjainen asia. Hakisin alhaisen energiatason koiraa, joissakin roduissa näitä yksilöitä on toki enempi, tutustu esim tuohon kaverikoiratoimintaan ja kysele.

    • vnfjguhsö

      Eikö noita pittbulleja paljon käytetä terapiakoirina?

      • Joo kyllä

        jotkut taitavat tosiaan terapoida itseään ja olematonta sitä niin, ottamalla itselleen tappelukoiran ja tappeluttavat niitä joko keskenään tai sitten jopa usuttamalla muiden koirien kimppuun. Kiellettävä rotu!


      • terapia koira
        Joo kyllä kirjoitti:

        jotkut taitavat tosiaan terapoida itseään ja olematonta sitä niin, ottamalla itselleen tappelukoiran ja tappeluttavat niitä joko keskenään tai sitten jopa usuttamalla muiden koirien kimppuun. Kiellettävä rotu!

        Itseasiassa niitä kyllä käytetään terapiakoirinakin (ei kyllä suomessa koska täällä ne ovat harvinaisempia, sukulaisrotua amstaffia olen kylläkin terapiahommissa nähnyt) mutta että ei se mikään älytön ajatus ole. Ei vaan kyllä sovi nuihin muihin vaatimuksiin ja myös ihmisten ennakkoluulot ovat niin syvään juurtuneet että saattaisi aiheuttaa vaan ihmisissä turhaa pelkoa.


      • pitti yleinen
        terapia koira kirjoitti:

        Itseasiassa niitä kyllä käytetään terapiakoirinakin (ei kyllä suomessa koska täällä ne ovat harvinaisempia, sukulaisrotua amstaffia olen kylläkin terapiahommissa nähnyt) mutta että ei se mikään älytön ajatus ole. Ei vaan kyllä sovi nuihin muihin vaatimuksiin ja myös ihmisten ennakkoluulot ovat niin syvään juurtuneet että saattaisi aiheuttaa vaan ihmisissä turhaa pelkoa.

        Kyllä olen kuullut Suomessakin pittejä käytettävän terapiakoirina. Amerikanpitbullterrieri on muuten yllättävän yleinen rotu Suomessa, sitä vain ei rekisteröidä ja siksi se vaikuttaa niin harvinaiselta. Kun pitin lumoihin joutuu, siitä ei eroon pääse. Ja pittikuume on todella yleistä suomalaisten keskuudessa.


      • ......
        pitti yleinen kirjoitti:

        Kyllä olen kuullut Suomessakin pittejä käytettävän terapiakoirina. Amerikanpitbullterrieri on muuten yllättävän yleinen rotu Suomessa, sitä vain ei rekisteröidä ja siksi se vaikuttaa niin harvinaiselta. Kun pitin lumoihin joutuu, siitä ei eroon pääse. Ja pittikuume on todella yleistä suomalaisten keskuudessa.

        Amerikanpitbullterrieri yleinen rotu suomessa? Täysverisiä rekisteröityjä on suomessa about 50.


      • KaimMaars
        pitti yleinen kirjoitti:

        Kyllä olen kuullut Suomessakin pittejä käytettävän terapiakoirina. Amerikanpitbullterrieri on muuten yllättävän yleinen rotu Suomessa, sitä vain ei rekisteröidä ja siksi se vaikuttaa niin harvinaiselta. Kun pitin lumoihin joutuu, siitä ei eroon pääse. Ja pittikuume on todella yleistä suomalaisten keskuudessa.

        "Kun pitin lumoihin joutuu, siitä ei eroon pääse. Ja pittikuume on todella yleistä suomalaisten keskuudessa"

        - Suomalaisista iso osa on melkoisen rikollisia höyrypäitä. Siksi niin monella on pitti. Pitää olla turva velkojia vastaan, ettei tule moraa lapaan... Kyllä se siis jonkinlaista terapiaa tuokin piski antaa.


      • Anonyymi

        Bit Bill ei sovi terapia koiraksi koska se on yksi Agresiivisimmista koirista


    • ajatuksia...

      Koira työpaikalle tuollaiseen työhön ei taida olla kovinkaan hyvä idea. Toki koiranomistajat saattaisivat ilostua,, mutta entä ne muut; koirapelkoiset, koiria inhoavat ja koirille allergiset ihmiset? Vaikka koira ei olisikaan aina paikalla, tuo se työpakalle allergeeneja, joista allergiset voivat saada oireita. Sinulla pitäisi olla näkyvä selkeä ilmoitus koirasta vastaanotolla joka paikassa, jossa mainostat itsesäsi, jotta sellaiset, jotka eivät halua koiraa terapiaansa mukaan, voisivat pysyä poissa. Ja tietysti uusille asiakkaille pitäisi asiasta kertoa jo ajanvarauksen yhteydessä.

      Itseäni koira työpaikalla ei häiritsisi, jos se olisi kiltti, lempeä, kuolaamaton ja hajuton ja pienehkö rotu, joka tulisi esimerkiksi syliin.Leikkisä ja iloinenkin se voisi olla, niin siinähän varmasti rentoutuisi, kun koiran kanssa hetken leikkisi. :)

      Kultainennoutaja haisee omasta mielestäni niin voimakkaalle ja sen turkki on yleensä epämiellyttävän rasvainen, ettei sellaista tee mieli silitellä. Ja se kuola on epämiellyttävää ja sotkee vaatteet.

      Jos päädyt ottamaan koiran, niin valitse sellainen rotu, joka kaikilta ominaisuuksiltaan sopii sinulle ja jonka tarpeet pystyt tyydyttämään.

    • Kultsut ja autiminki

      Meillä on kaksi lasta: toinen on autistinen ja toisella on lievä aspergerin syndrooma.

      Siksi meillä on koirana kultainennoutaja. Rotu on luonteeltaan maineensa mukainen - joskin poikkeuksiakin tietenkin on.

      Oman narttuni valitsin huolella: kysyin tarkasti vanhempien luonteet ja kerroin mihin työhön koira tulee - ystäväksi lapselle, joka ei pysty solmimaan ystävyyssuhteita. Koira on ollut tässä kullan arvoinen! Se on väriltään kermanvärinen ja poikamme sanookin että sen kultaa ei ole riittänyt turkkiin, kun kaikki on imeytynyt sen sydämeen

    • Joobax

      Pitää miettiä, minkälaisille asiakkaille koira on menossa rapsuteltavaksi. Jos lapsille, kipukynnyksen on oltava kohtuullisella tasolla. Isot ja tummat koirat ovat pelottavia, eli ei sakemanneja, berninpaimenkoiraa. Mieluummin jokin polvenkorkuinen. Pörröiset tai normaalilla karvalla olevat koirat miellyttävä enemmän kuin sileäkarvaiset. Sormet saa upottaa karvojen sekaan, eikä ylimääräinen nahkakaan ole pahitteeksi. Koiriin tottumattomalle ehkä kivampi on tavallisella kuonolla oleva koira kuin lyttynokkainen = koira muistuttaa mielikuvaa koirasta.. Tässä mun ajatukset ;)

      • hyvä pointti

        Hyvä näkökulma. Lapsien kanssa tapahtuvaan toimintaan monikin entinen "taistelurotuinen" koira on mitä mainioin, koska omaavat korkean kipukynnyksen sekä ovat erittäin ihmisystävällisiä --> koska se on ollut tärkeä ominaisuus koiria jalostettaessa.

        Esimerkkinä mainioista roduista ainakin amstaffi ja staffi.


    • sentti

      kalajärven (entinen kouluni) koulussa on 'koiraluokka' eli erityisluokka jossa oppilaita auttaa kaksi kultaista noutajaa (Cheri ja Tekla) ja yksi pienvillakoira (Tikru). Kaikki ovat lempeitä ja KOKO koulu rakastaa niitä. Tikru on nuorin, vasta 1.5 vuotta ja toiset ovat jo yli 7 vuotiaita.

      Kultainen noutaja, labradorin noutaja tai pienvilla koira on hyvä valinta

    • borter

      Meillä on kotona Borderterrieri joka rakastaa vieraita ihmisiä. Se olisi tuohon työhön tosi sopiva, kooltaan pienehkö koira. Se ottaa ihmiset sydämmellisesti vastaan.

      Mutta .... olen tavannut tätä rotua myös vieraille varautuvana. Myöskin se on melkoisen energinen. Yhdyn siis Kultaisennoutajan omistajan kirjoituksiin, tausta kannattaa selvittää oli rotu mikä tahansa.

      Itse tulisin mielelläni sellaiseen paikkaan missä on ystävällinen koira. Toisaalta itse yirttäjänä en pidä koiraa töissä allergisten ihmisten vuoksi. Aina on myös heitä jotka inhoavat koiria.

    • Hmmmmmaallikko

      Hyvä idea:
      - koira on mainio "jäänrikkoja", keskustelun voi aloittaa vaikkapa siitä jos ei ihan heti kehtaa/uskalla alkaa puhua ongelmista joiden vuoksi terapeutille päätyi
      - koirat ovat ihania ja lupsakoita otuksia joita silitellessä stressi tutkitusti vähenee
      - jos asiakas ihastuu koiraan, hän palaa todennäköisemmin seuraavallekin sovitulle käynnille edes sen koiran vuoksi ja siinä ohessa terapia jatkuu kuin huomaamatta
      - koira erottaa sinut massasta psykoterapeuttina, käsittääkseni Suomessa ei ole niiiin hirveän yleistä vielä tämä koiran töihin ottaminen

      Huono idea:
      - koira rajaa asiakaskunnasta allergikot
      - koira rajaa asiakaskunnasta koirapelkoiset
      - koira rajaa asiakaskunnasta koiria inhoavat
      - jos koira ikinä koskaan puree tms. asiakasta (sinun pitää varautua tähänkin, koira on kuitenkin vain eläin joka toimii vaistojensa mukaan) sinä olet täysin vastuussa
      - koiranpurema asiakas ei tee todellakaan hyvää pr-kuvallesi ja saat varautua jopa oikeusjuttuun
      - koiran mukana tulee valtava vastuu, et voi ottaa koiraa pelkästään liikeideasi vuoksi ja asiakkaiden iloksi. Koirasta tulee sinun PERHEENJÄSENESI. Sinä olet vastuussa sen hyvinvoinnista, ja jos koirasi ei saa tarpeeksi liikuntaa, hyvää ruokaa, rokotuksia ja koulutusta siitä ei ole mitään "hyötyä" terapiassakaan.
      - koiran täytyisi olla ainakin kaksi vuotias ennen kuin voit ottaa sen mukaan "oikeaan toimintaan". Toki se voi katsella esim. koiraportin takaa asiakkaiden menoa ja asiakkaat voivat sitä käydä moikkaamassa tullessa ja lähtiessä. Vapaana en sen kuitenkaan antaisi kulkea asiakkaan luona kovin varhain.

      Tämän sanottuani... Melkein mikä tahansa rotu käy. Sinun vain täytyy osata kohdella koiraa oikein ja kouluttaa kouluttaa kouluttaa sekä totuttaa totuttaa totuttaa sitä. Koiran täytyy tottua kaikennäköiseen kosketukseen, kaikenlaisiin ihmisiin ja tilanteisiin jo pennusta saakka. Kysy vinkkejä ystäväkoira toiminnasta. Heillä on tietoa ja taitoa kun kerta kouluttavat koiria ihan siihen tarkoitukseen, että ne käyvät ilahduttamassa lapsia, vanhuksia ja kehitysvammaisia.

      • Psykoterpeutti#3

        Kiitos neuvoista kaikille. Tottahan se on että koirankin koulutus vaatii aikaa ja uurastusta eikä se tapahdu sormen napsautuksesta.
        Kaikki vaatii aikansa kuten uuden yrityksenkin perustaminen. Asiakaskunnan kaventuminen ei minua haittaa. Näen tämän ajatuksen tulevien asiakkaiden ja itseni kannalta positiivisenä. Eihän tässä koiraa olla hankkimassa vain bisneksen vuoksi vaan pysyväksi perheenjäseneksi! Omat vakio asiakkaat oppii tuntemaan ja niin hekin oppivat tuntemaan minut. Joten en näe esteitä yhdistää työhöni koiraa.
        Tämän takiahan minä halusikin siirtyä yksityiseksi Psykoterapeutiksi jotta pystyisin yhdistämään työhöni koiran ja työilmapiiri olisi miellyttävä..
        Otan vieläkin vastaan ehdotuksia ja neuvoja.
        Mutta muistakaa että koira tulee perheenjäseneksi ja että minä olen se joka hankkii koiran ;).


    • vgfdhhhhhhhfh

      Terrierit on hyviä hyvin ihmisystävällisiä ja jaksavat seurustella ja on sopivan pieniä niin niitä ei tarvitse pelätä. :)
      Omat foksini saaneet lapset pois koirapeloista. Itse olisin omaani vienyt vanhustenhoitolaan jollei matka olisi ollut niin pitkä.

      Eli kaikki rodut sopivat mutta minusta mieluummin pienet joita ei kukaan pelkää ja sellaiset jotka ei vahdi ja on avoimia. :)

    • spk-terapeutti

      Isoäitini on isoisoäitini omaishoitaja. Isoisoäitini, eli isomummoni, on huonokuntoinen ja joutuu makaamaan sängyssä nykyään koko ajan. Isoäidilläni on suomenpystykorva, joka tulee aina ilmoittamaan huonokuuloiselle isoäidilleni hänen nukkuessaan tai ollessaan muualla isossa talossaan, kun isomummoni alkaa voimaan huonosti yksin ollessaan omassa huoneessaan. Rauhallisesti ja kärsivälliesti se spk aina pitää isomummoani silmällä/kuulolla. Loistava vanhasta ihmisestä huolehtiva koira se suomenpystykorva. Uros sukupuoleltaan :-)

    • Amstaffeli

      Mielestäni newfoundlandinkoira olisi parhain vaihtoehto jos haluaa rauhallisen ja kaikelle lempeän koiran (:

      • Psykoterapeutti#taas

        Itselleni käväisi mielessä Isovillakoira. Ovat kauniita (ei siis uhkaavan näköisiä) ja ystävällisiä ja ihan sopivan kokoisia :).
        Mitä mieltä olette?


      • Psykoterapeutti#lisäilee
        Psykoterapeutti#taas kirjoitti:

        Itselleni käväisi mielessä Isovillakoira. Ovat kauniita (ei siis uhkaavan näköisiä) ja ystävällisiä ja ihan sopivan kokoisia :).
        Mitä mieltä olette?

        Edelliseen vielä viitaten. Isovillakoirat nauttivat keskipisteenä olemisesta.
        :D Mitä mietitte jos kävisitte terapeutilla ja teidän kanssa olisi samassa tilassa Isovillakoira???


      • bnmmnmmhmjm
        Psykoterapeutti#lisäilee kirjoitti:

        Edelliseen vielä viitaten. Isovillakoirat nauttivat keskipisteenä olemisesta.
        :D Mitä mietitte jos kävisitte terapeutilla ja teidän kanssa olisi samassa tilassa Isovillakoira???

        Ihan ok vaikka pidänkin enemmän pikkukoirista ja niistä joilla on omaa tahtoakin. :)
        tiibetinspanielit ihania ja terrierit ja ne ovat valloittaneet minun sydämmeni. Terrierit perheessäni olleet parhaimpia terapeutteja istuvat kalliolla kanssani olemalla vain läsnä. :)
        Jokainen ihminen muodostaa koiraterapeutin parhaiten sen oman rodun kautta ja minusta pienimmät rodut parhaimpia. Sussexinspanielikin voisi olla tai terrierit tai tipsu..ainakin omasta mielestäni. Nämä rodut varsinkin terrierit niin vahvasti läsnä ainakin kettuterrierit.

        isommat ei herätä minussa mitään..:( Ne on näyttäviä mutta ei niin hellyttäviä ja lohduttavia.Haluan koiran jonka voi ottaa syliinkin.


    • ereghj

      Itsellä on kääpiövillakoira ja keskari ja kumpikin niistä jumaloi minua ja ei pidä vieraista ihmisistä mitenkään erityisesti, toinen jopa murisee että mene kauemmaksi äläkä koske minuun, jos joku tuntematon yrittää lääppiä. Joka tapauksessa mistään koirasta ei voi varmuudella sanoa että siitä tulisi vahvahermoinen, sosialinen terapiakoira. Itse suosittelisin aikuista koiraa, josta jo tietää mitä se on. Naapurissakin on ihana hirvikoirasekoitus joka rakastaa ihmisiä. Isovillakoirissakin on joka lähtöön luonteissa.

      • Psykoterapeutti#taas

        Aivan tietysti ensimmäinen asia on koulutus.
        Tietysti koiran on aikuistumaan ja oltava luotettava se vaatii aikaa..
        Mutta tällä asialla ei ole kiire.
        Suunnitelmia on toki hyvä olla :D


    • Joobax

      Villakoirat eivät ole rauhallisia ;) mutta iloluontoisia ja ystävällisiä kyllä helppo karva.

      • Psykoterapeutti::

        Juu... Rauhallisia eivät ole :DD..
        Mahtavaa... Kyllä nyt tais löytyy se koira, jonka itsekkin haluaisin


    • 'Lempeän koirarodut' ovat nähdäkseni yhtä harvinaisia kuin suomea oikeakielisesti kirjoittavat Psykoterapeutit isolla peellä. Pöh. Jo nyt moisella koulutuksella luulisi kirjoittajan osaavan kirjoittaa oikein ammattinimikkeet kuten myös tyyppiin 'luulekaan' ja 'kärpäsellekään' kuuluvat sanat, ja samoin hän osaisi kirjoittaa koirarodut pienellä alkukirjaimella. Yritä vaan huijata ketä haluat, mutta psykoterapeutti sinä et oikeasti ole. Ja jos olet, niin herra paratkoon Suomen kansainvälisestikin kiitettyä koulutusjärjestelmää...

      Mitä taas tulee aloittajan varsinaiseen aiheeseen eli "terapiakäyttöön soveltuvat koirat", totean, että rodulla ei niinkään ole väliä, vaan lähinnä yksilön ominaisuuksilla. Terapiakoiran tulee olla vähästä hätkähtämätön, olla säikähtämättä mitä omituisimmista puheäänistä, mitä erilaisimmilla apuneuvoilla kulkevista ja normaaliin liikkumiseen verrattuna hassusti jalkojaan ja käsiään liikuttelevista ihmisistä. Terapiakoira ei hätkähdä, vaikka koiran 'silittäjä' ei osaa 'silittää' oikein. Hyvä terapiakoira ei ikinä kuvittele, että omituinen liikehdintä olisi uhka. Terapiakoira ei väsy istuskelemiseen, turkin alituiseen nypläämiseen, eikä se hermostu pitkästäkään paikallaanolosta.

      Suosittelen ketjun aloittajalle, että ilmoittaudut koirinesi Suomen Kennelliittoon halukkaaksi terapiakouluttajaksi. Kennelliiton koulutuksen jälkeen voitte alkaa vierailla vaikkapa vanhainkodeissa ja kehitysvammaisten hoitokodeissa ja mielenterveystoipilaiden tukihenkilöinä. Edelyttäen, että sinulla itselläsi on vähintäänkin tukihenkilötoimintaan oikeuttava koulutus.

      Vaan ymmärsinkö oikein, että sinulla ei edes ole vielä koiraa? Siis ikinä ollut? Minkäänrotuista? Miten sinä muuten varmistat "omalla koulutuksellasi" että koira ei tee kärpäsellekään pahaa? Tämän tiedon varmaan haluaisi jakaa about yhdeksäntoista miljoonaa koiranomistajaa maailmassa...

      Pitkä on tie edessäsi, mutta haasteitahan kyvykäs ja kunnianhimoinen ihminen kaipaakin. Toivottavasti aikanaan löydät itsellesi hyvän koiran ja pääsette koulutuksen jälkeen auttamaan kanssakulkijoita!

    • laiskalle kissa

      :D ajattelin samaa kuin edellinen.

      Aloittaja painottaa koulutusta, mikä onkin tärkeää, mutta yhtä tärkeää on antaa koiralle tarpeeksi liikuntaa ja juuri sille rodulle sopivaa muuta aktivointia/harrastusta. Aloittaja hakee rauhallista ja laiskaa koiraa. Kannattaa oikeasti miettiä, onko koiralle nyt tai koskaan aikaa, sillä mikään rotu ei ole ainakaan pariin ensimmäiseen vuoteen rauhallinen ja harva on laiska aikuisena. Villakoira esimerkiksi ei ole laiskan hmisen koira; ei turkinhodoltaan eikä muutenkaan.

      Jokin seurallinen kissarotu voisi olla parempi valinta kuin koira. Tai akvaario.

    • rk

      riiseni on lempeä

    • villapoju

      Ja vielä isovillakoira! Kun on niin hienon näköinen ja muuta vastaavaa. Mistäs hän sen luulee saavansa kun tuttu on jonottanut pitkään? Isovillakoirat ovat yleensä näyttelykoiria leijonaleikkauksineen. Tavallisen tallaajan on vaikea kyseistä rotua saada.

    • nöffit rulaa

      Olet kyllä oikeilla jäljillä ajatellessasi juuri esimerkiksi Newfoundlandinkoiraa, siinä vasta lempeä ja aikuistuttaan todella rauhallinen rotu:) Toisaalta se on varsin iso kokoinen ja voi sen takia kyllä pelottaa monia ei-koiraihmisiä, joten siinä mielessä jokin pienempi koira voisi kuitenkin olla parempi valinta.

      Juurikin jokin berninpaimenkoira, labradorinnoutaja tai eräs hauska vaihtoehto voisi olla myös Chow Chow..

    • yrd

      Vehnäterrieri voisi olla hyvä vaihtoehto. Koira on lempeän näköinen, yleisesti pidetty rotu, joka pitää niin lapsista kuin vanhuksistakin. Lisäksi sen turkki on vähemmän allergisoiva, tai näin ainakin väitetään.

      Koira tarvitsee hyvän tapa kasvatuksen ja muutoinkin sanoisin että kannattaisi hankkia esimerkiksi joku kodinvaihtaja (tietenkin ei koirasta johtuvien syiden takia pois annettava) joka on jo muutaman vuoden vanha ja rauhallinen.

      Ideasi varmasti rajaa asiakkaita, mutta uskon sen myös tuovan luottavaisia pidempiaikaisia sellaisia. Onnea perustamiseen! :)

    • karvariina

      Trimmaajana näen monia rotuja ja kyllä ehdottomasti kultainen noutaja on luonteeltaan tuohon tarkoitukseen paras. Helppoja käsitellä ja luottaa vieraaseen ihmiseen vaikka mitä tekisi. Ulkonäkökin on lempeä ja maine hyvä, joten tuskin moni koiriin tottunut pelkää.

      Villakoirista isovillakoiralla on parhaimmat hermot. Niitä näkee vain niin harvoin, että en voi koko rotua luonnehtia parin aivan mahtavan tapauksen perusteella. Muissakin kokomuunnoksissa on ihan mukavia yksilöitä, mutta harvoin kovin avoimia ja rohkeita tapauksia löytyy.

      Vehnistä ei ole kokemusta kuin yhden koiran verran, mutta se on mukava tapaus.

      Chow chow'ta tuskin vieraat ihmiset hirveästi kiinnostaa, joten jos haluat koiran vain olevan, eikä ottavan kontaktia ihmiseen, niin siihen se sopii.

      Nöffikin voi olla luonteeltaan sopiva. On vain niin iso, jotta koko voi pelottaa joitakin. Ja tosiaan se kuolaaminen ja paksu turkki.

      • ajokkikki

        Beagleja ainakin käytetään kaverikoirina monissa maissa. Ja ystävällisiä ajokoirat ovat yleensäkin :-)


      • htrtyuutyuttuu
        ajokkikki kirjoitti:

        Beagleja ainakin käytetään kaverikoirina monissa maissa. Ja ystävällisiä ajokoirat ovat yleensäkin :-)

        Beagle on minustakin hyvä :) Oikeankokoinen eli pieni muttei liian pieni ja turkki helppo luonne avoin ystävällinen.

        Isot koirat ei hyviä ja kultaisia noutajia ja nöffinkin tiedän purreen ja hermostuneen plus pikkulapsia aatellen pienet parempia.

        ja vanhemmat ihmiset pitää enemmän pienistä ja rauhallisista eli heille tiibetinspanielit parhaita, joka voi olla sylissäkin tai sängyssä jos petipotilas.

        riippuu millaista terapiaa ja kenelle..miehet ei tykkää puudeleista kuten ei kaikki naisetkaan ja lapset ja vanhukset haluaa pienen koiran. kehitysvammaisille paras olla rotevampi jos sekään koirat ei aina tykkää erilaisuudesta vaan saattaa arastaa kehitysvammaisen käytöstä.


    • ohoh mitä vastauksia

      Näiden vastausten perusteella vaikuttaa siltä, että asia on ennemmin koulutuksesta kuin rodusta kiinni. On tullut vastaukseksi paimenkoiria, molossikoiria, terriereitä, pystykorvia, ajokoiria, noitajia, pelkkiä seurakoiria ym. kohta kaikkia rotutyyppejä :-D

      Ja minusta vaikuttaa siltä, että terapia- tai kaverikoirana koirasta kasvaa suht. rauhallinen, eli koira osaa nauttia myös tällaisesta "ruumiillisesti rauhaisammasta" työstä :-)

    • lempeä rotu

      Niin no, ei koiran minusta tarvitse rauhallinen olla perusluonteeltaan, vaan sellainen, joka tykkää olla paijattavana ja ihmisen lähellä. Vilkaskin koira rauhoittuu, kun nauttii ihmisen paijauksesta ja lähelläolosta. Aikuinen vilkkaampikin koira on yleensä sisätiloissa rauhallinen ja ulkona sitten purkaa energiaansa ja vilkkauttaan. Minusta tuollaiseen tarkoitukseen sopii pienehkö lempeä ja kiltti rotu eli sellainen, jonka ei ole kuultu purreen tai hyökänneen ihmsen kimppuun. Lisäetuna olisi, että turkki on siisti (itse tykkään silittää sileäkarvaista mieluummin kuim pitkä-, kihara- tai karkeakarvaista) ja että koira ei kuolaa.

      Täältä voi katsella niitä rotuja, joita ei kannata ottaa terapiakoiraksi omasta mielestäni http://koirauutiset.blogspot.fi/

      • voihan jestass

        Aluksi vakuutuin kommentistasi ja pidin sinua järkevänä, mutta kommenttisi loppuosa muutti mielipiteeni täysin.


      • Ahaaa
        voihan jestass kirjoitti:

        Aluksi vakuutuin kommentistasi ja pidin sinua järkevänä, mutta kommenttisi loppuosa muutti mielipiteeni täysin.

        Sinulla taitaa siis olla jokin niistä eniten ihmisten kimppuun käyneistä roduista vai oletko peräti kasvattaja? ;)


    • Tryffeli

      Hei! Olen myös vastavalmistunut psykoterapeutti - saas nähdä tavoittako vastaukseni sinua enää...
      Itse hankin ns. tryffelikoiran eli italian vesikoiran viime keväänä ajatuksena, että sienien etsimisen lisäksi, tulevaisuudessa hän saisi kerran viikossa tulla mukaani vastaanotolleni. Päädyin ko. rotuun koska se on yksi vähiten allergisoivia rotuja. Etsin pentua aika pitkään ennenkuin löysin oikein rauhallisten vanhempien pennun. Toiveeni olisi ollut narttu, mutta niitä ei tullut pentueeseen kuin yksi ja kasvattaja halusi sen pitää itse. Aika näyttää, minkälainen koiruli meidän hulivili-pojusta kasvaa. Nyt kuljetaan hänen kanssaan koirakoulussa, missä kouluttaja on tietoinen terapiakoira-suunnitelmastamme ja antaa ohjausta myös sitä silmällä pitäen.

      Enitenhän tässä ohjausta tarvitsee itse - lokakuussa on Turussa mielenkiintoinen viikonloppu-seminaari, missä mm. psykoterapeutti Ikäheimo puhuu aiheesta koira psykoterapiassa!

      Onnea hankkeellesi!

    • ...

      Koiran käyttö kuntoutustyössä voidaan jakaa kolmeen ryhmään. Jokaisen ryhmän koirilta vaaditaan tiettyjä ominaisuuksia, kuten omistajiltakin, joten koira rotua on hyvä lähteä miettimään siltä pohjalta.

      1. Ns kaverikoiratoiminta.
      2. Puoli ammatillinen koira avusteinen työskentely
      3. ammatillinen koiraterapiatyöskentely.

      Erot menee jotenkin näin: kaverikoira on rapsuteltava tai ulkoilutettava toveri. Puoli ammatillinen koira osallistuu aktiivisesti kuntoutustyöhön. Terapia koiralla taas on ohjaaja, jolla on terapeutin koulutus ja hän kykenee arvioimaan eläimen vaikutusta kuntoutukseen oman erikoisalansa näkökulmasta.

      Tässä on hyvä linkki, josta voi aloittaa meittimistä koiran käyttämisessä työstään: http://www.kasvatus-kuntoutuskoirat.fi/

      • ...

        Ja sitten oma näkemys rodusta jonkin verran asiaan perehtyneenä.

        Kaverikoiraksi käy kaikki, mutta sitten seuraaviin siis ammatilliselle puolelle mentäessä. koira ei saa olla missään tapauksessa terävä (eli bullit ja muut vastaavat ehdotetut samantien pois). Koira ei voi olla noutaja, berni jne, koska koiran on tarkoitus pääasiassa parantaa vuorovaikutusta, sen on oltava siis pystykorvainen. koiran silmien pitää olla selkeästi näkyvät, eli ei friisenin peitettyjä silmiä missään nimessä. Koira ei voi olla iso, koska se ei saa viedä tilaa sisätilatyöskentelyssä ja koiran tulee aina katsoa ihmistä alhaalta ylöspäin, oli ihminen miten pieni kokoinen tahansa. Ei saa olla liian pieni, jotta tuo kuitenkin turvallisuutta, sekä ei hajoa käsittelyssä (esimerkiksi autistinen lapsi ei ota koiraa ystävällisesti kiinni, ennenkuin on opetettu).

        Lapinkoira, täydellinen hommaan luonteeltaan sekä ulkoisesti.


    • Cavafani

      King Charles Cavalier, maailman lempein ja kunnollisin koira..terveys jalostuksen seurauksena osittain pilattu, hyviltä kasvattajilta kuitenkin saatavilla terveitä pentuja.

    • Anonyymi

      Minä olen sitä mieltä että pienet ovat paljon lempeämpiä kuin isot tai jos ne molemmat puris niin pienet aiheuttaa vähemmän vahinkoa eli suosittelen sekarotuisia tai yrchinterrieriä mulla on pieni sekarotuinen joka on ehkä maailman lempein

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    9. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe