Ulkoilukäyttäytyminen

Haluaisin nyt nostaa tapetille asian, joka on mielestäni erittäin oleellienn koiranomistamisen kannalta, nimittäin koirien (ja omistajien) ulkoilukäyttäytyminen.

Liian usein lenkillä törmää huonosti käyttäytyviin koiriin ja omistajiin. Ja vastoin yleistämistä tiettyjä ("tappaja")rotuja vastaan, useimmiten huonosti käyttäytyvät pikkukoirat omistajineen. Näin ainakin omakohtaisen kokemukseni mukaan. Tottakai jokaisella saa olla ongelmia koiransa kanssa, etenkin nuoren / uuden koiran kanssa en oletakaan, että lenkillä käyminen sujuu heti ongelmitta, mutta on eri asia yrittää tehdä asialle jotain kun antaa sen vain olla.
Hyvin usein tapaa remmiräyhääjä koiria, joiden omistajat antavat koiransa kulkea flexissä pitkässä hihnassa keräämättä sitä lainkaan lähelleen, tai vaikka koira käyttäytyisikin kiltisti he päästävät sen oman koirasi lähelle lupaa kysymättä. Näiden ihmisten perustelu on usein "Ei tämä mitään tee", onko mieleesi tullut, että toisen ihmisen koira ei välttämättä ole a) yhtä kiltti kuin sinun tai b) yhtä harmiton esim. kokonsa puolesta. Etenkin kun tilanne tuntuu aina kääntyvän ison koiran taluttajan syyksi, jos hänen koiransa lopulta provosoituna ärähtää.

Pienten koirien omistajat voivat jättää koiriensa koulutuksen hyvin vähäiseksi, koska harvemmin pikkukoira saa todellista vahinkoa aikaan. Isompi koira taas on koulutettava tai siittä tulee vaarallinen.

Toinen asia joka on mielestäni jopa vielä ärsyttävämpi, on vapaana juoksevat koirat. Itse käytämme vilkkaalla asuinalueella sijaitsevaa puistoa ulkoilutukseen. Puistossa liikkuu paljon lenkkeilijöitä, koiran ulkoiluttajia, pyöräilijöitä, lapsia ja alueella on vieläpä yläaste sekä frisbeegolfrata. Tälläisellä alueella jotkut kuvittelevat koiran irti pitämisen (ja sen harjoittelun!!) olevan soveliasta puuhaa. Vaikka kauempaa huutaisi omistajalle, että ota koirasi kiinni, he joskus vain viittaavat kintaalla pyyntöön samalla verukkeella "Ei tämä mitään tee", niinpä niin. Toiset taas eivät saa koiraansa kiinni, koska se ei ole heillä hanskassa, ja koira pääsee minun ja koirani luokse ennen kuin omistaja saa sen juostua kiinni.

Pyytäisin nyt ihmisiä miettimään vähän omaa käytöstään koiraa ulkoiluttaessa, koira on joka tapauksessa eläin, eikä siihen KOSKAAN voi luottaa 100%. Koiraa irti pitäessä mitä tahansa voi tapahtua, vaikka kuinka luulisit itse olevasi hereillä tilanteessa, mistä tiedät mikä ihana tuoksu koirasi nenään leijailee ja pian se kuurona katoaa kuvasta. Ja vaikka tuntisit oman koirasi, et voi tietää ketä tulee vastaan. Vastuuta koiran kanssa liikkuessa!

12

196

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samaa mieltä

Joo, ei oo kiva, kun vapaana juoksentelevat koirat tulee päin ja omistaja kaukana.. Vaikkei koira tekisikään mitään, rupeavat omat koirani räyhäämään hihnassa, mikä turhauttaa, kun yritän kouluttaa niitä ohittamaan nätisti. Nätisti ohittaminen onnistuu, kun toinen koira ei tule liian lähelle. Varsinkaan hallitsemattomasti.

Lisäksi, ei koskaan voi tietää, jos irti oleva koira provosoituu toisen koiran käytöksestä tm. Viimeksi eilen tuli vastaan koira, jonka rodun TIEDÄn aiheuttavat hirveän mekkalan omien koirieni puolelta, mikä saa itseni hieman pelkäämään vastapuolen reaktiota. Kyseinen koira oli irti, ja omistaja meinasi sen ohituttaa ilman hihnaa, mutta pyysin ottamaan koiran kiinni. Itse olin vielä pyörän kanssa liikenteessä, joten en niin äkkiä olisi päässyt väliin.

• Joobax

Heh, pitää kouluttaa niin ettei omat hetkahda irtokoiriakaan. Sinähän pidät huolen, ettei ne pääse "luvatta" iholle. Jos pääsee nuuskimaan niin elehdi siten, että näinhän sä tarkoititkin tapahtuvan, ja pystyt pitämään koirasi luottamuksen ja kunnioituksen pikkuvirheistä huolimatta ;)

Nämä asiat "nostetaan tapetille" aika-ajoin ja monta kertaa pureksittua juttua. Enpä usko, että tällä palstalla kirjottelu muuttaa asiaa yhtikäs mihinkään. Ärsyttävää kyllä.

• aloitus on provoilua

Oma koirani on ulkona ollessaan 90%:sti vapaana. On keskikokoinen ja yltiöystävällinen tapaus, joten sitä on turha pitää kellon ympäri kahlittuna. Avaaja voi tuntea tunnustukseni vuoksi ahdistusta, mutta turha tulla mulle kuule valittamaan. Jos ap:n koiran kelvoton käytös vaatii remmityksiä niin turha rutista muiden koirien irtipidosta.

• Ei ole vaan

on ihan täyttä asiaa tuo aloitus. Perustuu lakiin. Tiedätkö mikä se on, miksi se on, ja keitä se koskee? Laki on yhteiseksi hyväksemme tehty sääntö jonka rikkomisesta seuraa, tai ainakin pitäisi olla sanktio. Laki on olemassa siksi että kaikilla ei ole sisäistä moraalista hälytyskelloa joka sanoisi hänelle mitä hänen tulisi tietyissä tilanteissa tehdä ja toimia jotta kenenkään muun oikeudet eivät kärsi näiden joidenkin moraalittoman toiminnan seurauksista. Laki koskee jokaista, myös sinua.

Laki sallii tietyt paikat joissa voit pitää koiraasi vapaana. Koirapuistot ym aidatut alueet sekä oma, aidattu piha. Jos haluat pitää sitä auki 90% ajasta, silloin sinun tulee viettää 90% ajastasi koirasi kanssa niillä paikoilla.

Sinunlaisistasi muista piittaamattomista ihmisistä on vain haittaa muille koiranomistajille - korjaa siis käytöksesi.

• Aha?

Itse olet provo. Mutta hei jos oikeesti annat sen koiras juosta irti missä vaan ja joku koira siihen käy kiinni koska sun koira tunki iholle niin sitten on turha valittaa. Se vika on sitten ollu sun. On niitä turvallisiakin paikkoja missä koiraa voi pitää irti, eikä tartte pitää sitä irti missään yleisillä paikoilla.

• Niinpä! Minua ei haittaa jos joku pitää koiraansa auki metsässä tai harvoin liikutulla alueella, jossa ei oikeasti ole suurtakaan riskiä törmätä muihin.

Ja ymmärsitkö pointtia siinä, että muiden koirat eivät välttämättä ole yltiöystävällisiä? Sinunkin koirasi on kuitenkin eläin, eikä eläimeen voi koskaan täysin luottaa. "Turha tulla minulle valittamaan", eikä ole. Sinä tässä toimit väärin, on ihan yleisen turvallisuuden takia määrätty, että koirat pidetään taajama-alueella kiinni. Ellei sinua kiinnosta millään lailla muiden mukavuus, miettis edes sitten sitä, haluatko joutua maksumieheksi jos jotain vahinkoa tapahtuu koirasi juostessa irti. Ainiin unohdin, eihän se tee mitään!
      Jos et tahdo ajatella muita koiran omistajia, mitäs sitten toiset ihmiset? Jotkut (mm. eräs ystäväni) pelkäävät koiria kuollakseen, eikä heille auta se selitys, että tämähän on ihan kiltti. Pitäisikö näiden ihmisten sitten pysyä kotonaan?

Ja Joobax, ei ole millään tavalla minun tehtäväni huolehtia, ettei toisen koira tule iholle vaan toisen koiran omistajan. En voi millään lenkillä ottaa vastuuta muista kuin itsestäni ja omasta eläimestäni. Tietysti pyrkimys on koiran kanssa päästä siihen, että se ei häiriintyisi edes irtokoirista, mutta siihen menee aikaa kouluttautua.

• Joobax

Koirasi näkökulmasta vastuu on sinulla ;)

• Kohtuutonta12345
        Joobax kirjoitti:

Koirasi näkökulmasta vastuu on sinulla ;)

Joo omistajalla on vastuu omasta koirastaan, mutta se juttu on siinä ettei voi mitenkään olla vastuussa toisten piskeistä. Se on sen toisen koiran omistajan tehtävä huolehtia että se koira ei lähe karkailemaan toisten koirien luo kun ikinä ei tiedä mitä voi käydä. Tästä sun on ihan turha vänkätä vastaan koska itekin varmasti tiedät, jos sulla on yhtään maalaisjärkee.

Ja on musta aika kohtuutonta olettaa, että jos remmirähinän kitkeminen tai ohitusharjottelu on vielä KESKEN, että tää koiranomistaja jotenkin osais hallita tilanteen mestarillisesti kun ei pitäs ees joutua sellaseen tilanteeseen missä toisten koirat juoksee oman koiran luo ilman mitään varotusta.

Sun kirjotuksia täällä palstalla näkyny usein ja oon pitäny sua jossakin määrin ihan fiksuna koiran omistajana, mutta ihan kohtuuttomia kyllä nyt täällä puhut.

• Joobax
        Kohtuutonta12345 kirjoitti:

Joo omistajalla on vastuu omasta koirastaan, mutta se juttu on siinä ettei voi mitenkään olla vastuussa toisten piskeistä. Se on sen toisen koiran omistajan tehtävä huolehtia että se koira ei lähe karkailemaan toisten koirien luo kun ikinä ei tiedä mitä voi käydä. Tästä sun on ihan turha vänkätä vastaan koska itekin varmasti tiedät, jos sulla on yhtään maalaisjärkee.

Ja on musta aika kohtuutonta olettaa, että jos remmirähinän kitkeminen tai ohitusharjottelu on vielä KESKEN, että tää koiranomistaja jotenkin osais hallita tilanteen mestarillisesti kun ei pitäs ees joutua sellaseen tilanteeseen missä toisten koirat juoksee oman koiran luo ilman mitään varotusta.

Sun kirjotuksia täällä palstalla näkyny usein ja oon pitäny sua jossakin määrin ihan fiksuna koiran omistajana, mutta ihan kohtuuttomia kyllä nyt täällä puhut.

Pitää ymmärtää eri näkökulmat: laki, etiketti, oma koira, vieras ja minä. Lain mukaan koira on pidettävä kiinni. Minun kannalta olisi kivointa, kun vieraat eivät päästäisi koiriaan meidän iholle ilman lupaa. Mutta mun koira odottaa, että mä huolehdin koko ympäristöstä ja hallitsen kaikkea ja kaikkia, eli jos jostain puskasta hyökkää meidän tykö irtokoira, kyllä mun koira katsoo ensisijaisesti mua että mitä mä teen ja ottaa sitten mallia. Mun tehtävä on huolehtia mun koiran turvallisuudesta. Pitää olla hiukan pelisilmää, onko vieras ystävällisissä elkeissä vai vihainen. Jos ystävällinen, pitää tekeytyä niin että mennäänpä moikkaamaan, ei tässä mitään (edellyttää että oma on sosiaalistettu ja hyvin käyttäytyvä), tai jos vieras on vihainen niin se pitää ajaa pois. Vielä ei ole kukaan uskaltanut tulla mun läpi, pari olen joutunut ajamaan pois. Toivottavasti ei koskaan tule liian pahaa tilannetta vastaan.

En puhu kohtuuttomia. Ainakin mun koira osaa käyttäytyä ;) mut on mullakin omat ongelmani eikä koira ole kaikin puolin valmis x) Otin tuon pennusta enkä ole antanut ongelmien kehittyä, eli meillä on asiat menneet helposti ja hienosti. Puhuin edeltävissä viesteissä siitä miten asioiden PITÄISI olla. Eli äläs tunge sanoja mun viesteihin ;P

• jep, se on kumman vaikeata tyypien ymmärtää että yleisesti koirat on pidettävä kiinni, on se sitten maalla tai kaupoungissa, poikkeus metsästyskoirat metsästyksessä. Jos koira on irti se pitää olla välittömästi kytkettävissä, ja tuo venyy käsittämättömästi aika monella "ehkä puolen tunnin sisällä kytettävissä"....

hallinta= kytketty näissä tapauksissa kun eivät edes tiedä mitä hallinta tarkoittaa.

ja noiden takia oma koira on narun jatkeena jatkuvasti, aniharvoin on liikennettä niin vähän/ arvaamattomia! koirankusettajia! näköpiirissä, että voi kuljettaa kaupunkikävelyllä koiraa irti/ sivulla, vain sen takia että oma selusta on turvattu kun koira on ollut kiinni, kun! irtokoira tulee päälle. paljon on hyötyä tehdystä tottelevaisuuskoulutuksesta itselle, kun sitä ei voi toteuttaa.

• Joobax, näinhän se on, mutta täytyy pahoitella koiralleni, että (vaikka välillä mieli tekisi) en voi potkaista irtonaisena kohti juoksevaa koiraa vastapalloon. Eivätkä kaikkien koirat ymmärrä käskyjä hus, pois tms vaikka niitä kuinka huutaisi. Aina ei tee mieli todellakaan mennä käsin väliin tuntemattoman koiran kanssa. Myönnän siis, että itse hieman välillä panikoidun koiran juostessa kohti irti, mitä ei saisi tehdä. Tilanne vaan saa valtaansa kun ei oikein tiedä mitä voisi tehdä.
      Minun (ja lain) mielestä on toisten koiran omistajien tehtävä huolehtia, ettei tälläistä tilannetta pääse käymään, kuten minäkin huolehdin siittä omalta osaltani pitämällä koirani kytkettynä. Mutta taisitkin jo aikaisemmin sanoa, että ei tätä vaan saa millään kaikkien kaaliin mahtumaan..

Suomutaa, aina koira ei kyllä ole hallinnassa, vaikka se olisikin remmissä.. Mutta lohduttaa se huomattavasti enemmän, että koira räyhää remmissä kuin irtonaisena !

• tollojatolloja

Irtokoirista ollaan aina selvitty ystävällisellä asenteella. Vaikeimmiksi koen sellaiset, jotka ohittaessa kelaavat fleksin lyhkäiselle ja koira sivulla, mutta heti ohituksen jälkeen päästävät koiransa takaa iholle. Mun koira aina saa hirveet kilarit sellaisesta, vaikka se on muuten asiallinen kaveri. Sitte ihmetellään että "Oho, onpas aggressiivinen". Ite ei pysty vaikuttamaan, kun ei oo silmiä selässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      35
      4563
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      55
      3145
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2853
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      55
      2748
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      6
      2360
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      54
      2165
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      15
      1569
    8. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      17
      1564
    9. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16
      1494
    10. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      7
      1474
    Aihe