Heippa! Tarvitsen nyt puolueettomia mielipiteitä. Tahtoisin lukion jälkeen lähteä opiskelemaan oikeustiedettä Helsinkiin. Olen ihan suht hyvä kaikissa aineissa, mutta kielet ovat bravuurini. Siksi tahtoisin opiskella itselleni myös matkaoppaan ammatin. Olen jo pidemmän aikaa ollut kiinnostunut oikeustieteestä, mutta olen lähes koko ikäni rakastanut kulttuuria ja matkailua. Kumpaan ammattiin minun siis kannattaisi keskittyä? Olen käynyt useita mahdollisuuksia läpi ja päädyin siihen, että opiskelisin molemmat ammatit. Onko tämä teistä järkevää? Kumpi ammatti minun kannattaisi opiskella ensin, vai pitäisikö toinen jättää pois? Molemmat kiinnostavat minua todella paljon.
Onko hölmöä?
3
93
Vastaukset
- PerusDI
Väärä palsta
- 12+12
Samaa mieltä kuin edellinen: väärä palsta!
Mutta sinuna pyrkisin ensisijaisesti oikikseen, koska matkaoppaat tienaa huonommin kuin lakimiehet ja toisaalta matkaoppaana tuskin voi toimia eläkeikään asti (vanhat matkaoppaat on harvassa ja perheen perustaminen varmaankin hankalaa).
Sinun iässäsi minäkin halusin opiskella jotain kivaa alaa, mutta nyt vastavalmistuneena olen iloinen, että opiskelin alan jolla on kohtuullinen palkka ja kelvollinen työtilanne.
Eli anna sinulle samat neuvot mitä itse olen kuullut:
- ei kannata tehdä sitä mistä tykkää, riittää että tykkää siitä mitä tekee
- kun tienaa hyvin, harrastaminen on helppoa (eli sinun tapauksessa lakimiehenä sinulla on varaa pitää ylimääräistä lomaa ja matkustaa tutustumaan eri maihin ja kulttuureihin) - 12+12
Unohdin vastata kysymykseesi.
Eli minusta sinun pitäisi keskittyä vain oikikseen. Jos todella haluat opiskella kummatkin ja toimia kummasssakin ammatissa, niin silloin sinun kannattanee ensin lukea matkaoppaaksi ja kun ole liian vanha oppaaksi/haluat vakiintua, niin alat opiskelemaan lakia. Tämäkin on huono vaihtoehto, sillä jos olet ehtinyt tottua säännöllisiin tuloihin työelämässä, niin vähintään viiden vuoden opiskelu tulee olemaan hankalaa, erityisesti jos vielä olet viihtynyt matkaoppaana niin pitkään, että lapset täytyisi hankkia melko samoihin aikoihin.
Hae siis ensisijaisesti lakia lukemaan ja pidä matkaopasjuttu varavaihtoehtona.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3237678Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771866
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161402- 1121297
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j581196Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029