Saako koirat ulkoilla rt-pihalla???

harmistinut

Muutimme perheeni kanssa ihanaan rivitaloon, jossa on iso piha. Sain kuitenkin hyvin pian vihat niskoilleni muilta osakkeenomistajilta, kun annoin pienten kääpiökoirieni käydä aamu ja iltapissillä pihallamme. Mahdolliset kakat kerään aina. Talon järjestyssäännöissä on kuulema lisäys että koiria ei saa ulkoiluttaa omalla pihalla! Onko tämmöinen lainvoimiaista???

20

6070

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

Mistä naapurit jäljitti näkymättömän virtsan?

• harmistunut

Näkivät kun koirat kävi ulkona.

• En tiedä.

Meillä koira ei voi mennä takapihalle koska se kaivaa heti kuopan, nyt ne kuopat on täytetty.

Silloin kun hoidin sitä kaukkaria, se sai hyvin äkillisen ripulikohtauksen.....istuin olohuoneesa muovipussi sen takamuksissa ja sitä tuli varmaan monta litraa. Se myös jostain syystä virtsasi samalla seisaaltaan olohuoneen lattialle.

Siinä oli se takapihan ovi ihan metrin päässä, mutta en raaskinut sitä likaamaan nun takapihaani.

Millä olisin huuhtonut nurmikon?

• Senkun käytät, ei jokaisessa asiassa pidä olla nöyristelevä asenne.
      Ei todellakaan ole mitään lain-voimaista, vaan jotain "omia keksittyjä sääntöjä"
      tuollaiset.
      Suomen lain yli ei kävele mitkään taloyhtiön "omat lait"... :D

• Iloisuus viirimme!

Kuten Kaishkunin totesi, kyseessä on keksitty sääntö. Taloyhtiö, jonka säännöt poikkeavat radikaalisti valtion laista, ovat epämiellyttäviä, häiriöalttiita majapaikkoja; kesken unien herätettynä ei juuri iloitse, vaikka häiritsijä olisikin lain asialla.

• Myy-Pikkuinen

Ai jaa, minä tänään verkotin pihaa että koira saa myös nauttia kesäisistä ilmoista ulkona. En sitä kyllä siksi tehnyt että se olisi sen pissa ja kakkapaikka. Ne lenkit on kyllä erikseen.

• neiti ABC

Koirien ittensäkin kannalta on myös parempi tehdä hieman pitempi lenkki aamuin illoin. En minäkään hyväksy, että koirien tarpeet teetetään yhteiselle pihamaalle. Kyllä siinä jo istutuksetkin kärsii.
      Säännöissä se koirien ulkoiluttaminen tarkoittaa just sitä tarpeiden tekoa. Kyllä ne muuten siinä saa olla. OPETAT, että omaan pihaan ei pissitä vaan kauemmaksi.

• Samat säännöt kaikille!

Meillä kyllä kakatetaankin, siistitään kuitenkin. Pussittamaan emme ala ennenkuin loppuu tupakointi yhtiössä! Kakka kun maatuu ja lannoittaa toisin kuin se tumppi joka ei maadu milloinkaan ja oluttölkki!

• tiedoks vaan
        Samat säännöt kaikille! kirjoitti:

Meillä kyllä kakatetaankin, siistitään kuitenkin. Pussittamaan emme ala ennenkuin loppuu tupakointi yhtiössä! Kakka kun maatuu ja lannoittaa toisin kuin se tumppi joka ei maadu milloinkaan ja oluttölkki!

Koiranpaska ei ole lannoitetta yhtään sen enempää kuin ne tumpitkaan.

• Siis onko kyse yleisestä/yhteisestä pihasta vai omasta pläntistä?
      Kyllä ennenmuinoin taloyhtiöt sai kieltää yleisestä koirien tarpeitten teot.
      Omalta pläntiltä ei,mutta jos tulisi hajuhaittoja,niin silloin asiaan voi puuttua.
      Tosin itse en ymmärrä,miksi koirien täytyy mitään tarpeitaan tehdä ainakaan yleiselle yhtiön piha-alueille.Oli sitten minkäkokoinen koira tahansa.
      Pentu on eri asia,jos ei vielä pysty pidättämään kauemmas ja on opetusvaiheessa.
      Kyllä ne pienet koiratkin voi opettaa tarpeensa tekemään muualle,kuin piha-alueille ;)

• rivaridogi

minä asun rivarissa, ja meidän säännöissä ei lue mitään sellasista mut mulla ei oo aitaa pihassa, koira on kiinni 3 metrisessä hihnassa ja menee siinä vapaasti, vuosi sit ku muutin tähän koira pissasi pihalle aina saman pienen kuusen juureen, mutta joku aika sit lopettanu ei edes halua enää pissata pihaan, mikä on tietty hyvä. mulla olis haaveena että aita tulis viel joku kaunis päivä tohon ni saa koira olla ilman hihnaa, ja riippuu just et tuleeko haju haittoja ja hieman naapureistakin kii. enhän minäkää tykkää ku naapurin pariskunta alati kiskoo tupakkaa huuleen enkä esim minä voi ikkunoita pitää auki ku savu tulis sisää... mut en mä kehtaa marmattaa ja saahan ne siinä polttaa omalla pihallaan niiku saat sinäki pitää koiraas pihalla! ja jos ei koirasi pissa ole ihan järkyttävän hajuista oikee pistävää, ni sit on vaan siitä kii, et naapureillas on itellään joku ongelma tai sit ei oo omaa elämää. ja ainahan ,muutat minne vaan ni uusi asukas on aina silmätikkuna ja sille mäkätetää heti pienimmästäki ^^rikkeestä^^. sinuna en välittäs naapureistas, anna niitten pauhata, kyy ne jossai välis lopettaa sen ku huomaa et ei sua kiinnosta :)

• järkyttynyt

Ei todellakaan oo. Aivan samoin mä päästän oman koirani "iltapissalle" myöhään yöllä oman pihamaani nurmikolle ja jos kuulen siitä edes yhden halaistun sanan, kysyn ensimmäiseksi, kuka sen nurmikonpläntin hoitaa? Minä vai se valittaja?

Kyllä on sairaaks menny tää tilanne.

Kakarat ympäri taloyhtiön saa tehdä mitä tahansa pahaa, mutta jos koira päästää lirut johonkin takoyhtiön käyttöön varatiulta nurmikoilta, kuolemantuomio on varma.

Kuka saa**nan sadistin lehmä näitä kieltoja ja niidenkin kieltoja oikeen vaatii?

Veikkaan että ei kukaan vakiporukassa, mutta niitten hännystelijät senkin edestä.

• Chihu

Meidän kaupungin vuokrarivareissa on monellakin koira, ja kaikilla on orapihlaja-aidan alaosassa verkkoaita.
      Kukaan ei ole näiden kymmenen vuoden aikana sanonut halaistua sanaa etteivätkö saisi olla omalla pihalla. Ei edes ohikulkijoiden haukkumisesta ole tullut sanomista, "Sehän on niiden tehtävä" sanovat kun joskus nolona pyytelen anteeksi.
      Toiset koirat eivät tee tarpeitaan omalle pihalle, olisiko se asia opetettavissa jo pennusta alkaen niin eipä olisi tuota aloittajan kertomaa ongelmaa.
      Täälläkin ne on muualta kävelytettyjä koiria joidenka jätöksiä näkyy näiden talojen lähistöllä Ja kyllähän ne olisi helppo laittaa pussiin, ja kakkaroskiksia näkyy kiitettävän tiheässä teiden varsilla.

• oma piha koirillekin

Eikö se ole niin, että rivitalojen pihat ovat vain omistajien hallinnassa ja muuten taloyhtiön omistuksessa? Jos yhtiösäännössä sanotaan, että koiria ei saa ulkoiluttaa pihalla, on se varmasti pitävä sääntö. Tiesitkö tästä säännöstä muuttaessasi? Jos se taas on järjestyssäännössä, ei taida olla pitävä?

Mitä sitä paitsi ulkoiluttaminen pitää sisällään? Onko ulkoiluttaminen pihalla sitä, jos koirat oleilevat pihalla ja pääsevät kuitenkin kolme kertaa päivässä lenkille? Luulisi, että kaikki perheenjäsenet saavat oleilla omalla pihalla.

• tälleenkin

Jos talon järjestyssäännöissä on kohta että koiraa ei saa ulkoiluttaa takapihalla, ja olet vuokralainen, et saa. Jos olet osakkeen omistaja, voi yrittää saada sääntöä muutetuksi. Mutta kunnes sääntö on muutettu, et saa sinäkään.

Itse asun rivitalossa, ja koirani käy aamu ja iltapissat tekemässä takapihalle, ja nyt kesäisin loikoilee siellä kun haluaa. Kukaan naapureista ei asiasta sanonut sanaakaan.

• arkimedes

Meillä sanotaan näin ja jota olen aina myöskin kunnioittanut.

Rivitalon takapiha on osa sen osakkeen omistajan aluetta ja sen hoitaminen kuuluu sille, kuka kulloinkin asunnon haltija on. Sen voi koiran takia myöskin aidata mm. verkkoaidalla mutta sitä ei saa aidata laudoilla eikä muilla näkyvillä materiaaleilla. Silloin koira saa olla vapaana omalla pihallaan aivan samoin kuin omakotitalon aidatulla tontilla.

• pilvipoutaa__*

moi hatammi♥

No toihan on aivan selvää pässinlihaa, eli aivan normaalia ja ymmärrettävää tekstiä
        en ymmärrä, miten tällaisestakin aiheesta voi ihmisille / asukkaille tulla epätietoisuutta.

Ovat sitte vissiin niitä uusavuttomia. Tai eivät ymmärrä lukemaansa, niitähän tämä palsta on täynnä ;((

• älä hermostu

Pyydä isännöitsijältä itsellesi järjestyssäännöistä kopio sähköpostiisi ja lue sieltä, onko mainittu. Joskus ilkeämieliset "vaan sanovat" tai pelottelevat, että säännöissä lukee, kun eivät itse pidä eläimistä ja haluavat sinut tossun alle. Mikäli isännöitsijä on koulutettu ihminen, hän osaa kertoa, miten laissa on. Älä epäröi selvittää asiallisesti asiaa, älä kuulopuheiden tai mielipiteiden perusteella kantaasi muodosta.
      Minä asun rivitalossa ja pihani on aidattu koirien käyttöön, samoin oli edellisessäkin asunnossani. Olemme paljon pihassa ja pienet koirani myös lirauttelee sinne päivittäin. Pihani on hyvin hoidettu ja kiellän koira haukkumasta, jotta eivät häiritse naapureita. Riitaa ei ole tullut.

• ollako vai mitä

Jos säännöissä lukee, että ulkoiluttaminen on kielletty, niin tarkoittaako se sitä, että koira ei saisi astua edes pihalle? Se olisi mielestäni täysin kohtuuton sääntö.

Aiinahan naapureille voi sanoa, että eivät ne siellä pihalla ulkoile yhtään sen enempää kuin omistajansa. Ulkoilut tapahtuvat muualla, pihalla vain oleillaan.

Lienee eroa, sanotaanko asiasta yhtiösäännöissä vai järjestyssäännöissä?

• ollllga

sulla kai ei oo mitää hätää mut mun siskoni exä tekee sitä koiralle että laittaa sen rivarin pihalle vapaaks ja antaa jopa paskoa sinne eikä kerää jätöksiä, ja rottia tullu yhtiöön ja paskat haisee pihalla. mies kun on nii ***** laiska. tekis mieli tehä ilmotus eläinsuojeluu. koira ei saa lenkitystä, ja on ihan sekopää, ku ei saa kulutettua pois energiaansa. todella säälin sitä koiraa ja enempi sitä äijää. elikä pissas ymmärrän siinä pihalla, mut en paskaa varsinkaa jos sitä ei osata kerää siit pois....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2323
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1569
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1402
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1320
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      271
      1304
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe