Kopsasin alkoholi-palstalta

saako täältä apua

Olen siis itse 14-vuotias, ja minulla on 15-vuotias isoveli ja 9-vuotias pikkuveli. Äitini kuolemasta on pian 2-vuotta, ja olen sen ajan asunut veljieni kanssa isän luona. Sossut alkoivat jo ennen äidin kuolemaa valittamaan likaisesta kodista, ja lastensuojeluilmoituksia tuli joka tuutista (kotimme ei tosiaankaan ollut likainen/sekainen, paikat oli aina järjestyksessä!). Nyt kun muutimme isän luokse, ilmoituksia on tullut mm. verhojen/sälekaihtimien kiinni pitämisestä.. (jonka syynä oli se, että kaihtimet olivat rikki ja se, että meitä inhotti kun kaikki pihan penskat katselivat ikkunoista sisään.. -.-) Myöskin koulusta on tullut ilmoitus huonosta hygieniasta, mikä on täysin perätöntä. Minä ja veljeni käymme joka päivä suihkussa (joka toinen pv pesen hiukseni shampoolla, koska en koe tarpeelliseksi pestä sitä shampoolla joka ikinen päivä), itse ainakin vaihdan joka päivä alusvaatteet (sukat mukaanlukien), joka toinen päivä päällysvaatteet. Käytän suihkun jälkeen aina deodoranttia, ja ennen kouluun lähtöä laitan hajuvettä (joskus). Joten mistä moiset ilmoitukset ovat voineet tulla? (pikkuveljeni hygieniasta ei siis ole tullut mitään ilmoitusta.) Jotenkin on alkanut tuntua, että joku ihan tahallaan tekisi näitä ilmoituksia, se ihan oikeasti ahdistaa... Ja alkoholipalstalle laitoin tämän sen takia, että isälläni on päihdeongelmia, ja hänellä oli vähän aikaa sitten kuuloharhoja, jonka vuoksi minut ja veljeni huostaanotettiin. Olen joutunut olemaan koko kesälomani laitoksessa, joka tuntuu ahdistavalta. Näen joka yö painajaisia siitä, etten enää koskaan pääse kotiin... Muutan piakkoin pitkäaikaisempaan huostaanottokotiin, jonka takia maailmani on mennyt palasiksi. Miksi minä? Olen muutenkin hyvin eläinrakas ihminen, itselläni on nyt marsuja, hamsteri ja kissa. Mutta koska meidät lapset huostaanotettiin, isäni ei enää saa lapsilisää tai muuta tukea sossuilta, joten menetämme asuntomme, eläimet mukaanlukien. En tajua, miksi he tekevät näin? Olen asunut tässä talossa koko lyhyen ikäni, muutin tänne 4kk ikäisenä, eikä tosiaankaan ole helppo muuttaa täältä pois. Täällä on kaikki muistot äidistä, ja menetän ystävänikin. Tuntuu, että minut yritettäisin väkisin erottaa perheestäni ja lähimmäisistäni. Joudun veljeni kanssa samaan laitokseen, joka hieman helpottaa tilannetta, mutta sitä en enää kestä, että joudun antamaan kaikki eläimeni pois, olemaan erossa isästä, myymään talomme... En oikeasti enää kestä ! :'( Olen käynyt psykiatrilla puhumassa monen monta kertaa, mutta siitä ei ole ollut minulle mitään apua, ja siellä käyminen tuntuu jo pakkopullalta.. Kavereilleni olen jonkun verrnan puhunut asiasta, mutta tuntuu etteivät he osaa lohduttaa minua tässä tilanteessa. Olisikohan missään netissä mitään sähk.postiosoitetta, johon voisin laittaa viestiä huolistani? Jotenkin tuntuu helpommalta puhua sähköisesti, kuin kasvotusten.. Kiitos jos jaksoit lukea näinkin pitkän viestin.. !

7

278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotakin

      Kirjoita Presidentin kansliaan ja pyydä, että teille annettaisiin kotiin avohuollon palveluja. Mahdollisesti kotiinne siivooja ja isälle psykiatrin palveluja. Kirjeen voit lähettää sähköisesti, googleta osoite. Laita kirjeeseen yhteystietosi. Sieltä sitten vastaavat sinulle miten edistävät asiaasi.

    • ranttalikka

      Turha vaivata presidenttiä, soita samantien Ruotsin kuninkaalle tai faaraolle Egyptiin.

      Koulusta ei tehdä ilmoituksia ihan pikkuasioista, jos on hygienia hoitamatta niin se on. Jos koti on likainen ja sekainen, niin ei se ole puhdas. Eläimiä ja omia taloja ei pidä hankkia jos ei ole varaa pitää niitä, ei sossu maksa kenenkään elukoita eikä taloja. Tainneet isän rahat mennä viinaan ja elämä kuluu harhojen parissa. Täysin aiheellinen huostaanotto. Tervetuloa todellisuuteen. Ole onnellinen että sinulla on sijaiskoti.

      • Hyvä ranttalikka

        Vastatessani arvasin jotain tämänkaltaista kannsanottoa, enkä pettynyt. Seuratessa sinua ranttalikka voi vain vakuuttua, että kannattaa tehdä kaikki voitava ettei kenenkään tarvitsisi elää sijaiskodissa. Soita itse Ruotsin hoviin, ja varsinkin faaraon kanssa teillä on varmasti antoisat keskustelut, mutta aloittaja voisi hyvinkin kirjoittaa oman maamme presidentille.

        Aloittaja on murroiässä, siinä iässä jokaisella kainalot, jalat tuppaavat tuoksahtamaan ja hiukset rasvoittuvat kunnes tilanne siitä sitten tasapainottuu. Yhtälailla niin on haissut hiki opettajallakin murrosikäisenä.

        Sossu maksaa kohtuulliset asumiskulut, monilapsisen perheen saattaa olla edullisempaakin asua omassa talossa kuin vuokralla. Omassa talossa on lapsille parempi asumisviiihtyvyys sekä omassa pihapiirissä voi pelata vaikka sulkapalloa että tulee se liikuntapuolikin siinä samalla huomioitua.

        Yhteiskunna kelkka saattaa olla kääntynyt eikä huostaanotto saata enää olla ensimmäinen tukimuoto, vaan tukea on tarjottava ja annettava kodin siistinä pitämiseen, vanhemman päihdehoitoon, autettava ja tuettava perhettä siinä missä heillä puutteita on.

        Nyt olisi ihan hyvä kertoa presidentin kansliaan tilanteestaan. Valtiovalta saattaa suhtautua hyvinkin myönteisesti. Ainakin on yritetty.

        Aloittaja on vastuullinen itsestään ja sisaruksistaan huolehtiva, eteenpäin katsova nuori. Hän kyllä tulee pärjäämään elämässään. Äitikin kulkee sydämessä.

        Sinun äitisi ranttalikka ehkä istuu krapulassa edellisen päivän ripuliensa päällä, niin eikö sinun pitäisi mennä hänestä huolehtimaan. Ehkä sijaisäitisi tilanne on yhtälainen. Sinähän kerrot olevasi hyvissä väleissä äitisi ja sijaisäitisi kanssa.


      • ranttalikka
        Hyvä ranttalikka kirjoitti:

        Vastatessani arvasin jotain tämänkaltaista kannsanottoa, enkä pettynyt. Seuratessa sinua ranttalikka voi vain vakuuttua, että kannattaa tehdä kaikki voitava ettei kenenkään tarvitsisi elää sijaiskodissa. Soita itse Ruotsin hoviin, ja varsinkin faaraon kanssa teillä on varmasti antoisat keskustelut, mutta aloittaja voisi hyvinkin kirjoittaa oman maamme presidentille.

        Aloittaja on murroiässä, siinä iässä jokaisella kainalot, jalat tuppaavat tuoksahtamaan ja hiukset rasvoittuvat kunnes tilanne siitä sitten tasapainottuu. Yhtälailla niin on haissut hiki opettajallakin murrosikäisenä.

        Sossu maksaa kohtuulliset asumiskulut, monilapsisen perheen saattaa olla edullisempaakin asua omassa talossa kuin vuokralla. Omassa talossa on lapsille parempi asumisviiihtyvyys sekä omassa pihapiirissä voi pelata vaikka sulkapalloa että tulee se liikuntapuolikin siinä samalla huomioitua.

        Yhteiskunna kelkka saattaa olla kääntynyt eikä huostaanotto saata enää olla ensimmäinen tukimuoto, vaan tukea on tarjottava ja annettava kodin siistinä pitämiseen, vanhemman päihdehoitoon, autettava ja tuettava perhettä siinä missä heillä puutteita on.

        Nyt olisi ihan hyvä kertoa presidentin kansliaan tilanteestaan. Valtiovalta saattaa suhtautua hyvinkin myönteisesti. Ainakin on yritetty.

        Aloittaja on vastuullinen itsestään ja sisaruksistaan huolehtiva, eteenpäin katsova nuori. Hän kyllä tulee pärjäämään elämässään. Äitikin kulkee sydämessä.

        Sinun äitisi ranttalikka ehkä istuu krapulassa edellisen päivän ripuliensa päällä, niin eikö sinun pitäisi mennä hänestä huolehtimaan. Ehkä sijaisäitisi tilanne on yhtälainen. Sinähän kerrot olevasi hyvissä väleissä äitisi ja sijaisäitisi kanssa.

        Puhdas iho ja puhtaat jalat eivät tuoksu eikä tukka rasvoitu jos säännöllisesti huolehditaan hygieniasta. Puhdas hiki ei haise millekään. Hiki haisee silloin kun iholla on bakteereja ja se on likainen, eli kun ei käy suihkussa eikä pese itseään. Myös likaiset vaatteet aiheuttavat hienhajua, jos ei kotona pyykkiä pestä niin lapset haisee. Murrosikäinen ei automaattisesti ole mikään haiseva mätäsäkki, vaan hänet tulee käyttää lääkärissä jos haisee säännöllisestä suihkusta huolimatta. Kyseessä on todennäköisesti joku sairaus. Tämä vinkkinä jos todella olet noin tietämätön.

        Istukoon aikuiset ihmiset ripulissaan niin pitkään kuin huvittaa. Mitäpä tuo minua liikuttaa. Lapsista täytyy huolehtia.


      • Huomiota ranttalikal
        ranttalikka kirjoitti:

        Puhdas iho ja puhtaat jalat eivät tuoksu eikä tukka rasvoitu jos säännöllisesti huolehditaan hygieniasta. Puhdas hiki ei haise millekään. Hiki haisee silloin kun iholla on bakteereja ja se on likainen, eli kun ei käy suihkussa eikä pese itseään. Myös likaiset vaatteet aiheuttavat hienhajua, jos ei kotona pyykkiä pestä niin lapset haisee. Murrosikäinen ei automaattisesti ole mikään haiseva mätäsäkki, vaan hänet tulee käyttää lääkärissä jos haisee säännöllisestä suihkusta huolimatta. Kyseessä on todennäköisesti joku sairaus. Tämä vinkkinä jos todella olet noin tietämätön.

        Istukoon aikuiset ihmiset ripulissaan niin pitkään kuin huvittaa. Mitäpä tuo minua liikuttaa. Lapsista täytyy huolehtia.

        Hiki alkaa aika pian tuoksahtaa vaikka kävisi päivittäin suihkussa. Itse hankin murrosikäisenä apteekista tehokasta antiperspiranttia jolla sain hikoilua pidettyä kurissa. Nuori ei ole mikään mätisäkki vaan nuoret ovat kauniita kun ei niitä ryppyjä ole. Eikä leukahelttaa, mikä melkein kaikilla lastensuojeluväellä on iästä huolimatta.

        Hylkäätkö ranttalikka kuitenkin noin kylmästi rakkaan äitisi vaikka muuta olet itsestäsi kehunut. Ei sinun tarvitse huolehtia muiden lapsista kuin vain itsestäsi ja rakkaista äideistäsi.

        Saatatko ranttalikka olla eräs heidi. Tyttöpolo oli murrosiässä sijaisvanhempiensa aivopesemä tuollaiseksi hyökkääjäksi miten käyttäydyt. Hän hyökkäsi sutena muita sijoitettuja ja biologisia vanhempia kohtaan sijaisvanhempiensa kilpenä. Olen monta kertaa surullisena miettinyt miten hänelle elämässään kävi. Sijaisvanhemmista ei omien ongelmiensa vuoksi ollut tukemaan häntä eikä omista vanhemmistaan tiettävästi myöskään. Muilla sijoitetuilla oli tukenaan biologisia vanhempia auttamaan ymmärtämään sijaisvanhempien tilannetta.


    • aikuinen äiti

      Jospa keskittyisitte asiaan. Nuorella on hätä ja täällä aikuiset ihmiset kehtaa vit*tuilla toisillensa. Älkää ruokkiko trollia, hän saa kiksit siitä. Huomiotta jättäminen on paras keino.

    • Toinen aikuinen

      Ihan ensiksi, unohda ylläolevat, selvästi häiriintyneiden aikuisten vuodatukset. Ei presidentinkanslia oikeasti järjestä kotiapua kenellekään, eikä alkoholismia hoideta kotiavulla.

      Keskusteluapua saat ensihätään esim. MLL:n Lasten ja nuorten puhelimesta, chatista tai kirjepalvelusta, kts. http://www.mll.fi/nuorille/lnpn/

      Olethan jutellut huolistasi myös omahoitajalle / sijaisvanhemmalle ja sosiaalityöntekijällesi?

      Oletko kysynyt, voisitko saada jonkun lemmikeistäsi mukaan uuteen sijaiskotiin? Se olisi Sinulle varmasti tärkeää. Tuskin sille on estettä, jos perheessä ei ole allergioita.

      Huostaanotto ei tarkoita eroa isästäsi tai muista rakkaistasi, saat tavata heitä ja sanoa mielipiteesi siitä, kuinka usein haluat tavata ja soitella. Isäsi vointi ei ole Sinun vastuullasi, olet vasta lapsi ja Sinulla on oikeus saada huolenpitoa, ei vielä velvollisuutta huolehtia muista. Minusta kuulostaa siltä, että huostaanotto tulee olemaan ihan hyvä ratkaisu kannaltasi, vaikka se tietenkin nyt tuntuu pelottavalta ja järkyttävältä. Lapsen oikeus on saada huolenpitoa ja sitä ei harhainen alkoholisti pysty tarjoamaan. Se ei tarkoita sitä, ettet saisi välittää isästäsi tai ettei hän rakastaisi Sinua. Hän vain on sairas, eikä voi tuossa tilassa huolehtia kenestäkään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1575
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1253
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1017
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      920
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      851
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      848
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      764
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe