Ranteen osittainen luudutus

Jäykkis

Olen yrittänyt etsiä kokemuksia tällaisesta osittaisesta ranteen luudutuksesta, mutta aika vähän ollut.

Minulla oli iso ranneluu mennyt huonon verenkierron vuoksi hajalle (kuolioon). Tehtiin osittainen luudutus ja luusiirrekin otettiin lantiosta. Jokin luu kai poistettiinkin, jos ymmärsin oikein, se oli veneluu.

Nyt kun olen jumppaillut kättä ohjeiden mukaan ja turvotus on laskenut, huomasin että kättä kiertäessä kyynärpäästä, ranne naksahtelee tai oikeastaan muljahtelee ilkeästi kyynärluun puolelta. Pelottaa, että käsi jää sellaiseksi. Muutenkin ollut todella kipeä, tosin leikkauksesta vasta vähän yli viikko.

Kertokaa miten te muut toivuitte. Milloin pystyi käyttämään kunnolla apukätenä, milloin luovuitte vai luovuitteko särkylääkkeistä, milloin pystyi nostamaan kahvikupin jne. Mitä asioita kannattaa kysyä lääkäriltä kun tapaan viikon päästä? Tuntuu jotenkin, että en kehtaisi "pummata" lisää särkylääkkeitä, ettei lääkäri vaan pidä minua lääkkeisiin koukahtaneena.

3

3580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ranteet lukkoon

      Olen menossa samanlaiseen ns. SLAC-leikkaukseen huomenna.Veneluun poisto ja neljän luun luudutus ( 4 luun deesi).Käteeni tehtiin jo 4kk sitten nivelsideleikkaus ,mutta sen seurauksena veneluu ja "rannepaketti" hajosi.Nyt siis osittainen luudutus.
      Kiinnostaa miten kätesi kuntoutus on edennyt ?

    • Jäykkis

      Edistystä on tapahtunut onneksi, sen huomaa melkein päivittäin. Aluksi kivut tosiaan oli aivan kamalat, en voinut olla paikallani ollenkaan, vaan kiersin ympäri asuntoa. Johtui kovasta turvotuksesta ja liian kireästä kipsistä.

      Noin kuukausi leikkauksesta jätin särkylääkkeet pois, kun olin pikkuhiljaa vähentänyt niiden määrää. Aluksi otin 3x2 Tramalia ja 3x1 Buranaa ja antibiootit muut lääkkeet. Nyt on vielä joskus lähinnä öisin särkyä, jos olen rasittanut sitä liikaa. Suosittelen käyttämään jotain laksatiivia särkylääkkeiden kanssa, löi nimittäin vatsan aivan jumiin. Olisin ollut kiitollinen jos lääkäri olisi tästä etukäteen maininnut.

      Kannattaa se jumppa ottaa myös tosissaan, vaikka itkun kanssa minäkin sormia suoristelin, ne jumahtaa aika nopeasti paikalleen, jos ei niitä liikuta. Esim. minulla oli peukalo laitettu tosi tiukalle sinne kipsiin ja nyt se on todella jäykkä, en saa sitä ojennettua kunnolla, harmittaa jos se jää näin jäykäksi.

      Pystyn nostelemaan kevyitä esineitä ja kirjoittaminenkin sujuu jo joten kuten. Olen tehnyt kotitöitä kuten imuroinut ja pessyt pyykkiä, tosin omalla tavallani. Välillä pelottaa, että rasitanko kättä likaa, mutta ei kai sitä voi vaan paikallaankaan pitää.

      Ylihuomenna on taas röntgen ja lääkärin vastaanotto, saan kuulla onko luutunut tarpeeksi, jotta k-piikit voisi poistaa. Jännittää kovasti se piikkien poisto, tuntuu varmaankin aika ilkeältä.

    • Anonyymi

      Onko täällä kokemusta "ranteen osittaisesta jäykistämisestä" leikkauksella. Kyseessä on siis vanha veneluun murtuma oikeassa ranteessa joka ei ole luutunut. Veneluuta ei voida enää korjata joten se poistetaan ja lopuista luista kasataan "uusi ranne". Leikkauksen seurauksena ranteen liikerata pienenee. Olisi kiva kuulla kokemuksia vastaavanlaisesta operaatiosta soittajilta, jos sellaisia löytyy. Suoli24 keskusteluista kun ei aina saa kovinkaan hyvää käsitystä mistään aiheesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe